KOMT MOHAMMED NIET NAAR DE BERG... LIEFDE MOET VAN TWEE KANTEN KOMEN FOUTEN TOEGEVEN EEN UITDAGING PRATEN ENQUÊTE FOUTEN EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID DUIDELIJKHEID Ül (Abdul Battaï, maatschappelijk werker) Maatschappelijk werker Abdul Battaï loopt keer op keer tegen het onbegrip tussen de verschillende culturen in Schiedam aan. Nederlanders begrijpen vaak niets van Turken en Marokkanen, en in omgekeerde richting verloopt de communicatie al even stroef. Ruzies en misverstanden op kleine en grote schaal zijn het gevolg. Het kost veel tijd en geld die geschillen uit de wereld te hebben. Volgens Battaï kan het anders, efficiënter. (Ferdi Lokhorst, agent wijkteam 1) „in de zeventiger en tachtiger jaren hebben we achter de feiten aangehold. We bemoeiden ons alleen met de daders, de criminaliteitscijfers bleven stij gen en het publiek werd steeds ontevredener. Door twee reorganisaties bin nen het korps is daar een kentering in gekomen. We zijn teruggegaan naar de klant. Nu bemoeien we ons niet alleen met die inbreker, maar ook met de mevrouw bij wie hij ingebroken heeft. Aandacht voor slachtoffers is een heel goed punt. Voor hen en voor ons. Je bent veel socialer bezig. (Pim Zaal, exploitant café 't Paard) Pim Zaal is in de Schiedamse horeca een buitenbeentje. Zijn café aan de Hoogstraat is meer dan een gezellige kroeg. Het opvallendste kenmerk zijn de schilderijen van plaatselijke kunstenaars aan de muren. Vrijwel iedere ex positie die hij organiseert is een succes. Tot zijn stomme verbazing wordt er iedere keer behoorlijk verkocht. Als Rotterdammer had hij altijd begrepen dat Schiedammers volstrekt a-cultureel zijn. Niet dus. Ze tonen zelfs belangstel ling voor klassieke concerten in zijn café. (G. A. A. Smits, directeur Sociale Dienst) Sociale vernieuwing en sociale dienst hebben in ieder geval het woord soci aal gemeen. Dus op het eerste gezicht lijkt er verband te zijn en inderdaad wanneer je de bedoelingen van.de sociale vernieuwing vertaalt in het schep pen van betere kansen voor mensen, die op achterstand staan, dan is de relatie duidelijk. In het kader van de sociale vernieuwing zijn door de sociale dienst dan ook een groot aantal projecten aangemeld. VRIJDAG 16 NOVEMBER 1990 'T STA0SERF PAGINA 6 EDAMMERS Een paar weken geleden presenteerde de Stichting Maatschappelijk Werk in aanwe zigheid van wethouder Hans van Kleef een nota. Daarin staat wat er moet ge- beurert om de kwaliteit van de dienstver lening te verbeteren. Battaï bij de stichting verantwoordelijk voor het 'mi grantenpakket' vindt een aantal maat regelen hard nodig. Een greep: het aanstellen van een Turkse medewerker (omdat een tolk niet altijd uitkomst biedt), meer geld voor cursus sen, uitbreiding van de spreekuren, cliën ten met drempelvrees in hun eigen omge ving opzoeken onder het motto 'als Mo hammed niet naar de berg komt, moet de berg naar Mohammed'. Maar sociale vernieuwing is voor Battaï vooral de kloof tussen Nederlanders en migranten overbruggen en wederzijds be grip kweken. Een hele opgave, daarvan is de Marokkaanse welzijnswerker zich goed bewust. Toch is het recept eenvoudig. Het luidt: praten. Battaï: „Zet de mensen bij elkaar in een zaal en laat ze praten. De stadsvernieu wing in Nieuwland is een mooie aanleiding de verschillende culturen dichter tot el kaar te brengen. In die wijk wonen veel migranten, die moeten ook meepraten over de toekomst van hun buurt. Op in spraakavonden komen meestal weinig mi granten af. Dat kan je veranderen door ze uit te nodigen in hun eigen taal en te zor gen dat er een tolk aanwezig is". Als je de maatschappij wilt veranderen moet je beginnen op de scholen, denkt Abdul Battaï. Een school is een kruispunt waar mensen elkaar ontmoeten, waar de basis wordt gelegd voor een levenshou ding. „Daar kan mensen worden bijge bracht dat het leven bestaat uit geven en nemen". Ferdi Lokhorst is een enthousiaste politie agent. Zijn werklust, die toch al weinig te wensen overliet, is er sinds de instelling van wijkteams nog eens met sprongen op vooruit gegaan. Zijn verantwoordelijkheid is een stuk zwaarder geworden, maar dat vindt hij juist prettig. „Je moet nu heel goed nadenken bij wat je doet. Omdat je veel dichter bij het publiek staat dan vroeger, word je gedwongen eerlijk te zijn tegenover jezelf en de klant. Anders ga je voor gaas." Vorig jaar stapte het korps over op een andere werkwijze. Beter luisteren naar wat onder de bevolking leeft en de aan pak afstemmen op hun wensen. Een en quête onder de burgers verschafte het nodige houvast. Het onderzoek zal elk jaar worden herhaald, zodat regelmatig beoordeeld kan worden of de politie op het goede spoor zit. Voor Ferdi Lokhorst is dat geen vraag. Hij merkt nu al dat de gewijzigde aanpak overal aanslaat. „Vroeger deed je een bon onder de rui tenwisser van een foutparkeerder en je reed verder. Nu komt je team elke dag door die straat. gaan eerst praten met zo'n foutpark ar. Een bon schrijven kan altijd nocf. zt\ als hij dan een bekeu ring krijgt, weet hij dat het z'n eigen schuld is." Omgekeerd kan iemand die bijvoorbeeld aangifte heeft gedaan van een diefstal, een agent direct aanspreken en vragen wat er met zijn klacht is ge beurd. „En dan moet je met je billen bloot", zegt Lokhorst. „Je kunt je er niet met een smoesje vanaf maken, want die man heeft die klacht destijds bij jou gede poneerd." De burger zover krijgen dat hij één wordt met het politie-apparaat, dat is de taak die Ferdi Lokhorst zichzelf heeft gesteld. „De liefde moet van twee kanten komen. Zolang hij kan laten blijken dat hij zijn werk doet voor de burger, zal Ferdi Lok horst het politie-uniform met plezier blij ven dragen. „En als ik zie dat we succes boeken geeft me dat een geweldige kick, dan kan ik er wel weer even tegen." Dat Pim Zaal zijn publiek wil opvoeden is misschien wat overdreven gezegd. Maar dat hij zijn klanten graag een beetje ge voel voor smaak en stijl wil bijbrengen zal hij niet tegenspreken. Hij zou willen dat meer mensen dat deden. Dat zou het le ven een stuk leuker en kleurrijker maken. Bij de woorden 'sociale vernieuwing' denkt hij dan ook allereerst aan de cul tuur: „Dan zou ik voorstellen dat bedrij ven een leegstaande loods of hal beschik baar stellen als atelierruimte voor kunste naars". Natuurlijk spijt het Pim Zaal dat niet ie dereen zijn idealisme deelt. Maar hij is nuchter genoeg om te beseffen dat daar voor een oorzaak is. De welvaart heeft ook een donkere keerzijde. „Voor de jon gens die hier op de Hoogstraat een knok partij beginnen kan ik in zekere zin wel begrip opbrengen. Als je ouders lang werkloos zijn verlies jij op de duur ook je idealen. Wat moet je, als je het gevoel krijgt dat je geen toekomst hebt?" De overlast op de Hoogstraat kan volgens Pim Zaal best ingedamd worden. Betere verlichting zou veel helpen, en als de ver diepingen boven de winkels weer be woonbaar worden gemaakt keert ook de sociale controle terug. Maar de proble men in de samenleving zijn natuurlijk veel groter dan de vraag hoe je de veiligheid op de Hoogstraat vergroot. Sociale vernieuwing komt in de visie van Pim Zaal neer op een zelfonderzoek van de hele samenleving. Wat is er mis, en wat moeten we daar aan doen? Sociale vernieuwing zou ik willen zien als een uitdaging om op een andere wijze naar de dingen te kijken en na het anders gezien te hebben op een andere manier met de beschikbare middelen om te gaan in nauwe samenspraak met de mensen waarvoor de middelen bedoeld zijn. Wanneer men bij een sociale dienst aan klopt, is dat meestal in een situatie, waar in men iets mist. Dat kan zijn werk, dat kan zijn een partner, dat kan zijn een voorziening, welke men noodzakelijk acht. Men verwacht van ons dat wij dat gemis kunnen opheffen al was het alleen maar door de middelen te verschaffen in de vorm van geld. Nu is met geld niet alles te koop, maar het kan zeker tijdelijk een op lossing zijn. Wij zien overal in de samenleving een grotere nadruk komen te liggen op de plichten. Het komt toch heel merkwaardig over, dat er in de regio tienduizenden mensen werkloos zijn en dat het niet mo gelijk is vacatures op te vullen. Dat bete kent natuurlijk niet, dat er onzorgvuldig met de belangen van mensen om gegaan moet worden. Wél betekent het, dat er grotere nadruk dient te liggen op de ei gen verantwoordelijkheid. Het staat on omstotelijk vast, dat het vrijblijvende, wat tot nog toe de relatie tussen dienst en cliënt weieens kenmerkte, doorbroken gaat worden. De geluiden in de landelijke politiek zijn op dat punt niet mis te ver- r-é»**fc3 staan en zullen ook in Schiedam hun uit werking krijgen. Dat betekent enerzijds begrip voor men sen die inderdaad niet kunnen en ander zijds de grootst mogelijke duidelijkheid in de richting van de mensen die niet willen. Als het moet kunnen individuele scho lingstrajecten worden opgezet, toege spitst op de speciale omstandigheden van de individuele cliënt. Vanuit de sociale vernieuwing zullen we directer met onze cliënten om moeten gaan.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1990 | | pagina 16