1 Bijzonder en buitengewoon Wat vindt u in het Maritiem Museum HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1991 PAGINA 9 Tot eind 1991 kan het publiek in het Maritiem Museum te Rotterdam zijn hart ophalen aan bij zondere en buitengewone stukken uit de eigen col lectie in de presentaties 'Schatkamer' en 'Open Depot'. In de 'Schatkamer' toont het museum zo'n dertig bijzondere stukken uit zijn collectie. Schilderijen, modellen, kaarten en opvallende voorwerpen zoals Het Maritiem Museum kent een thematische vorm van exposeren, dit in tegenstelling van andere musea die meestal een Een scheepje in een fles, het lijkt steeds weer tomnarij. presentatie kennen. De thematische invulling vindt u terug in maandelijkse en in langlopende tentoonstellingen. Langlopende presentaties die nu te zien zijn: 'Goud van Hout', 'Schatkamer', 'De Diesel meester' en 'Rotterdam, van nederzetting tot wereldhaven' Mode! van het Nederlandse pantserschip 'Koningin Regetes'. een struisvogelei, een walrustand, een waaier, snuifdozen, kelkglazen en een Japanse lakkast. Op alle stukken is de uitspraak van Koos van Zo meren van toepassing: 'Schoonheid wordt gevoed door zeldzaamheid'. Van de schilderijen vallen op het onlangs door het museum verworven paneel van Cornelis Claesz. van Wieringen uit ca. 1620 evenals het fraaie penschilderij van Willem van de Velde de Oudere uit 1688 dat ondermeer het Nederlandse oorlogsfregat 'Eendracht' en andere schepen in volle glorie toont. Voor maritieme musea zijn modellen de rugge- graat van de verzameling. Het oudste scheepsmo del, het zogenaamde Mataromodel uit de 15de eeuw wordt getoond naast het uitermate gedetail leerde model van de brik 'Irene' of het piepkleine in hout en ivoor uitgevoerde model van een be wapend koopvaardijfregat uit 1800. Hoogwaardige collectie Het Maritiem Museum staat bekend om zijn hoogwaardige collectie kaarten. Daaruit is een rij ke greep gedaan: een grote, fraai versierde wand- wereldkaart uit de 17de eeuw van Frederick de Wit, een zeldzame handschriftkaart uit 1590 en de beroemde Molukkenkaart van Petris Plancius uit 1592. Ook de volkskunst kan hoge kwaliteit opleveren zowel uit landen veraf als dichtbij: een struisvo gelei uit Amerika dat in de 19de eeuw werd ver sierd met maritieme motieven, evenals een wal rustand die door Inuit (Eskimo's) ingekerfd is met afbeeldingen uit het dagelijks leven. Een Chi nese waaier die meer deed dan de drager koelte toewuiven met symbolen van voorspoed en ge luk, nl. iets vertellen over de havenplaats Macao. Een zwart gelakte secretaire uit Japan ingelegd met parelmoer en voorzien van geheime laatjes is een 18de eeuws pronkstuk, waarvan slechts één ander exemplaar in de wereld bekend is. Veelheid aan voorwerpen Het 'Open Depot' toont daarentegen een veelheid aan voorwerpen die samen een beeld geven van de collectie. Het 'Open Depot' bevat daarom: modellen, scheepstekeningen, scheepssier, unifor men, navigatie-instrumenten, foto's en atlassen. Bij de keuze hiervan is niet uitgegaan van zeld zaamheid of kostbaarheid maar van representati viteit. De voorwerpen, klein of groot, uniek of al ledaags staan of hangen in kasten en aan rekken zoals in het echte depot dat niet voor het publiek toegankelijk is. In het Maritiem Museum Rotterdam kan de be zoeker zelf in de 'Schatkamer' en het 'Open De pot' op onderzoek uitgaan naar voorwerpen die herkenning, verbazing of verbijstering oproepen. Model van een vrachtschip uit het westelijke Middelandse Zee (15e eeuw). van de Nauwelijks 3 cm meet deze vogel, die als versiering is aangebracht op het mo del van een admiraalssloep. Toch is het houtsnijwerk tot in de kleinste details nagemaakt. Struisvogelei versierd met maritieme motieven 0 Het Nederlandse oorlogsfregat 'Eendracht' en andere sche pen bij kalm weer op de rede. Penschilderij door Willem van de Velde de Oude (1668). Het zeer gedetailleerde schilderij toont een aantal vlaggesche- pen van Nederlandse admiraals, die op het tijdstip van ver vaardiging van het schilderij reeds lang waren verkocht, ge zonken of ontploft. Rechtsisde 'Zeelandia' zichtbaar het vlag- geschip van admiraal Johan Evertsen, links de 'Aemilia', eens het vlaggeschip van Maarten Harpertszoon Tromp. Geheel links de 'Brederode', het fameuze fregat van Witte de With dat zonk in 1658. Maritiem Museum Leuvehaven I Rotterdam 010-4.13.26.80 Openingstijden museum: di. t/m za. 10-17 uur, zon- en feestdagen 11-17 uur. Openingstijden Bibliotheek.' di. t/m vr. 10-17 uur. Openbaar vervoer: tram 1-3-4-6, bus 32-49, metro Beurs/Churchiliplein. Volmodel van de hektjalk 'Jaakop Hendrik' tot 16 jaar gratis, volw. 3,50, groepen en pas 65+ 1,75, woensdag gratis. Rondleidingen (op aanvraag), (ned., engels, duits, frans): 75,- per groep (20 pers.) Buiten in de Leuvehaven, liet het museumschip 'Buffel', een in oorspronkelijke staat teruggebrachte ramtorenschip uit 1868. Ook hierin is het museum gevestigd. 0 Volmodel van een Hollands, kopjacht (1692) Meer dan dertig oogstrelende scheepsmodellen pronken op de sfeervolle tentoonstelling 'Goud van Hout', tot en met 22 sep tember 1991 te zien is in het Maritiem Museum te Rotter dam. De bijzonder fraaie modellen blinken uit door hun sublieme bouwkwaliteit en behoren tot de topstukken van de museumcol lectie. Modelbouwers en 'shiplo- vers' kunnen mateloos genieten van de verschillende scheepsty- pen die op de tentoonstelling te zien zijn. Tot de gevarieerde collectie van het Maritiem Museum 'Prins Hendrik' behoren ongeveer 1500 volmodellen en halfmo- dellen van schepen. Modellen in alle soorten, van sleeptank- model tot grafscheepje, en in alle maten, van luttele centime ters tot enkele meters. Maar vooral ook van allerlei kwali teit. Voor de tentoonstelling 'Goud van Hout' zijn door de modelrestauratoren van het museum ongeveer dertig houten scheepsmodellen geselecteerd die voldoen aan de hoogste mo delbouwkwaliteit. Modelbouw op een dergelijk hoog niveau heeft in Nederland een lange traditie. Het oudste topmodel op de tentoonstelling, het vol model van een oorlogsschip van 60 stukken, is omstreeks 1665 gebouwd! Uit een van de meest recente staaltjes van vakman schap, het model van de rader- stoomveerboot 'Rotterdam', blijkt dat deze traditie nog altijd in de modelbouwwereld leeft en wordt voortgezet. Veel van de modellen zijn door aankoop of door schenking in de museumcollectie terecht ge komen. Soms kocht het mu seum zelfs een helle collectie, zoals de fameuze 'Collectie En- gelbrecht'. De twee modellen van 18de eeuwse statenjachten en een model van een 17de eeuws oorlogsschip behoren tot deze inmiddels beroemde col lectie, aangekocht in 1966. Top modellen werden er ook in de museumwerkplaats gebouwd, daarvan getuigen het model van de paviljoentjalk 'Lukkina', ge bouwd door J. Hazenberg, en het door C. van der Keilen ge bouwde model van een brik. Scheepsmodellen werden niet alleen gemaakt om fraai te ogen. Veel modellen hebben een in oorsprong technische functie. Ze werden gebruikt bij het ont werpen en bouwen van echte schepen. Het model was eigen lijk een driedimensionale scheepstekening, waarvan de romplijnen en lastige construc ties konden worden afgelezen. Veel historische scheepstypen, vastgelegd in modelvorm, zijn inmiddels bijna of helemaal verdwenen. De scheepsmodellen hiervan hebben een belangrijk docu mentaire waarde gekregen en zijn onontbeerlijk bij restaura tiewerkzaamheden van echte, nog bestaande modellen van Nederlandse zeilende binnen vaartschepen, gebouwd door D. en J. Hazenberg, regelmatig ge raadpleegd door particulieren die deze voormalige zeilende bedrijfsvaartuigen restaureren Wat maakt nu 'Hout' 'Goud'; waarin blinken scheepsmodellen zo uitmuntend uit? Tijdens de selectie door de modelrestauratoren van het museum is vooral gelet op het vakmanschap van de maker. Dat blijkt met name uit de de taillering van het model, de schaalgetrouwheid en de moei lijke contructies die in de mo dellen zijn verwerkt. Hout De bouw en de detaillering van een houten scheepsmodel geven speciale problemen. Hout is een levend materiaal dat sterk rea geert op wisselingen in tempera tuur en vochtigheid van de om geving. Hout krimpt en zet uit, en kan dus ook kromtrekken, scheuren, splinteren en zelfs breken. Het liefst zou de model tot de bouwer de houtsoort willen ge bruiken die ook bij de bouw van het echte schip is toegepast. Dat verhoogt immers de au thenticiteit van het model. Vroeger was dat meestal eike hout. Deze houtsoort is echter grof van structuur en daardoor minder geschikt voor de bouw van de kleine modellen. Soms slagen modelbouwers er in met succes eikehout te gebruiken bij de wat grotere modellen en het 'werken' van de relatief lange en dikke houtdelen te voorkomen. Hiervoor moet de bouwer dan wel beschikken over de am bachtelijke vaardigheden uit de echte, inmiddels haast verdwe nen, houten scheepsbouw. Het meer dan twee meter lange mo del van een bomschuit laat zien dat de anonieme maker hier over in 1870 inderdaad beschik te. Minder nadelen Palmhout en het hout van fruit bomen hebben minder nadelen. Deze houtsoorten zijn fijner van structuur en trekken min der snel krom. Ze lenen zich dan ook uitstekend voor de bouw van kleine modellen. Een bijzonder fraai staaltje hiervan is het tien centimeter grote mi niatuurmodel van een brik, ge bouwd door de modelrestarator C. van der Keilen in 1952. De schoonheid van het model wordt vooral bepaald door de taillering. De detaillering zegt 0 Modevan de raderstoomveerboot 'Rotterdam ook veel over de vakbekwaam heid van de bouwer. Het aan brengen van schaalgetrouwe on derdelen en scheepsattributen op een klein scheepsmodel vraagt een timmermansoog en veel vakmanschap, maar ook een grote kennis van het scheepstype. Een van de fraaiste voorbeelden hiervan is het mo del van de Zeeuwse boeieraak, gebouwd door H. Reijnhout in 1969. Het model heeft een fasci nerende detaillering waardoor niet alleen het schip maar ook het vissersleven weer tot leven komen. Schaal Schaalgetrouwheid vindt een goede modelbouwer erg belang rijk. De romplijnen moeten be trouwbaar zijn. De proporties van de verschillende scheepson- derdelen moeten ten opzichte van elkaar juist zijn. Werken met goede scheepstekeningen bevordert natuurlijk de schaal getrouwheid van het model. Maar toch blijft een feilloos timmermansoog voor dimensie en symmetrie onontbeerlijk. De modelbouwer J. de Neef be schikt daar over. In 1918 kocht het museum een model van een Vollendammer, botter of kwak, dat door hem naar scheepstekening was ge bouwd. Ook de tuigage moet schaalgetrouw zijn. Dat bete kent dat de zeilen vaak met de hand worden genaaid. Het touwwer wordt zelf geslagen; knopen, steken en splitsen moeten vakkundig gelegd zijn en blokken zorgvuldig gecon strueerd. Een echte vakman peinst er niet over om het kant en klaar in de winkel te kopen. Het goed vervaardigen van de tuigage vergt veel werk en voor bereidingstijd. Vakmanschap Groot vakmartschap blijkt vooral als er moeilijke construc ties in het model zichtbaar zijn, zoals scherp gebogen boegplan ken. Is dat de bouwer gelukt zonder dat er scheurtjes in het hout zijn gekomen? Modellen gemaakt van blank geschuurd hout verhullen het minst. De bouwer kan immers niet door plamuren en schilderen kleine schoonheidsfouten camoufle ren. Nagenietend van al deze traaie staaltjes van vakmanschap in modelbouw kan de bezoeker aan een grote mahoniehouten leestafel vakliteratuur raadple gen over scheepsmodellen of de tentoonstellingsbrochure nog eens nalezen. 'Schatkamer' en 'Open Depot' Keur aan topmodellen in 'Goud van Hout'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1991 | | pagina 9