0°K.ort In Huis van de Toekomst kijken naar straks Doe maar wat je wilt met je laden en je bladen Roy de Scheemaker over de emoties van een meubel Merken bij De Stam anders dan elders. Futuristische kast welkom voor een kennismakings-bezoek. U bent Herkenbare signalementen - KIJK HMI - kdk op wonen - kijk OP wonen - kijk op:wonen - KIJK OP WONE ii ii II - 't MEESTE VAN 't MOOISTE IN HEEL ROTTERDAM MARINIERSWEG 1-55 (HOEK GOUDSESINGEL). Op zijn omvangrijke slaapkamerafdeling toont De Stam Wonen o.a. alle slaapkamers van Sleepworld, Hülsta, Topform en Treco, inklusief slaapsystemen van o.m. Auping, PirelliPullman en andere van vergelijkbaar nivo. Ook eksklusieve programma's voor de juniorkamer. w A0.00-17.00 UVK 0 Ovalen tafel met geïntegreerde kolom voor werkbladen en bergladen uit 'de sta!' van Mazairac en Boonzaayer, waarvan (zittend) Jan van Tellingen de algehele leiding heeft en Roy de Scheemaker art director is. Als u zou denken: wat is dat daar op die hoek van de tafel: wel dat is een bergmeubel. Of een kast. Of welke naam je er maar voor verzint. Zeg wat ons betreft maar: bergruimten en werkbladen, allemaal gevormd door ovalen in matte zilver- kleur met hamerslag. Je kunt er aan gaan zitten schrijven of computeren, spullen in opbergen, wanneer je de maaltijd gebruikt schalen op zet ten: kortom, vul het zelf maar in. Die kolom met de naar alle kanten bewegende ovalen bladen en laden staat recent in het Huis van de Toekomst naar een ontwerp van Mazairac en Boonzaayer. Een futuristisch aan doend meubel, nog niet te koop, want het is een prototype van wat tot een hoogst origineel meubel kan uitgroeien. Want wie -laten we eerlijk zijn- als huisvrouwen open 'bak ken' niet ziet zitten omdat er teveel stof in komt, kan zich een schuif of inzetbox voor zo'n bergruimte kiezen. In het zelfde zilvergrijs of in kleur. Toekomstmuziek in het gelijknamige huis, zo'n kast, maar een ontwerp als dit geeft wel een beeld van een kant, waar we -wie weet- naar toe gaan. De individuele invulling van ons interieur, dat ook modellen brengt, die je zo maar los in de ruimte kunt zetten, dus onafhankelijk van de ovalen tafel. Juist door die flexibiliteit kan men een vertrek een heel ei gen gezicht geven. Nog in een experimenteel stadium, maar daarvoor zijn we ook in het Huis van de Toekomst, dat overi gens vanaf half april de deuren weer open heeft voor uw ei gen blik op wat die toekomst brengen moge. Visie op het interieur via de twee keer per jaar in een oplage van ruim een miljoen verschijnende special 'Kijk op Wonen', gemaakt door: Ank Hovingh-Krayo, redaktie Herman Olsman, vormgeving Willem de Bie, Hans Keijzer, Aad van der Drift e.a. fotografie KIJK OP WONEN - KIJK OP WC HET NIEUWE STADSBLAD - VRIJDAG 17 APRIL 1992 PAGINA 13 KIJK OP WONEN - KIJK OP WONEN - KOK Verliefd worden op een stoel. Je laten verleiden door de vorm van een bank. Toe durven geven aan de emotie, die een bepaald meubel bij je oproept. U wordt er bij deze voor uitgenodigd door Roy de Scheema ker, met z'n 32 jaar behorend tot de jonge garde van Neder landse ontwerpers. Niet zo maar een onbekende interieurar chitect. Wie wpl eens rondloopt in zaken, waar het goede, moderne meubel de toon aangeeft, kan daar namelijk sinds een jaar of twee een opvallend fauteuiltje tegenkomen, waar je bijna allemaal wel even naar kijkt. En op gaat zitten om te ont dekken hoe het aanvoelt als je je laat neervallen op een bol, rond 'eilandje' met een rugleuning in kontrastkleur aan een chromen stang. Pallone, het Italiaans voor 'luchtbal' is de naam van die blik vanger en de toen 28-jarige Roy won er meteen de prijs mee voor het beste Nederlandse ontwerp 1989. Dat is niet alleen wat je een 'binnenkomer' noemt, wanneer je pas begint, maar ook een bewijs, dat je goed zit wanneer je voor het Huis van de Toekomst een stoel ontwerpt, die tevens z'n weg weet te vinden naar heel wat Nederlandse en buiten landse woonhuizen. Die Pallone blijkt ook een commercieel succes, zo mocht de fabrikant er van -Leolux- ondertussen ervaren. ding heeft, tijdens ons gesprek óók op de in petrolblauwe tin ten gehouden bank Leda, bedacht door Roy, getekend door Jan. Net zo comfortabel er in genesteld, maar net zo alert als het gaat om onze vraag: „wat is de toekomst van het interieur in Nederland Bij Mazairac en Boonzaaijer denkt daar name lijk nooit iemand in z'n eentje over, maar doen ze het al pra tend, tekenend, kritiserend en enthousiasmerend samen. Met Jan van Tellingen niet alleen als interieurarchitect, maar als zoon van een Zeister woninginrichter tevens de man met de vinger aan de pols van de commerciële haalbaarheid. Van huis uit denkt hij gewoon: 'zou het ook verkopen', want je houdt geen buro aan de praat met ontwerpen, die nooit de winkels halen... Decor Het op dit moment zo aktuele 'warme wonen', de periode van de 'nieuwe behaaglijkheid', zeg maar het 'knusse', kunnen we wat beiden betreft binnen vijf, tot zeven jaar vergeten. Van Tellingen: „Dan willen we die gebloemde romantiek niet meer. Dan is het geloof in dat Ierse buitenleven, dat landelijke, de droogbloemen, de lappen over de stoelen en noem maar op, over. Weet je, we hebben alleen de romantiek van die Engelse plattelandshuisjes of die Franse boerenhoeven voor ogen, maar we zijn wel even vergeten in welke minder plezierige om standigheden die mensen soms in hun vaak verweerde huisjes leefden. Ik noem het wel eens een beetje een vals gevoel en ik denk, dat we zoiets op een bepaald moment wellicht gaan in zien". reaktie De Scheemaker: „die knusheid van nu is een reaktie op het strakke van de jaren tachtig. Het industriuele zwart, al dat Uitgeroepen tot het beste Nederlandse ontwerp van 1989, dit door Leolux in produktie genomen fauteuiltje Pallone. Grote meubelzaken bieden doorgaans een zeer veelzijdige keus. Het is dan geen kunst om te pronken met een hele reeks bekende en minder bekende merknamen. In de praktijk blijkt het vaak van die merken of ontwerpers alleen maar te gaan om een enkel populair model. De Stam Wonen koos doelbewust voor een andere benadering. Van de veelheid aan moderne en klassieke merken die De Stam in huis heeft, is een aantal gepromoveerd tot komplete en herkenbare presentaties. Het geen wil zeggen, dat De Stam van die merken of ontwerpers de gehele, of vrijwel de gehele kollektie heeft staan. Inklusief de minder bekende modellen. En inklusief de verschillende uit voeringen. Mensen met voor keur voor een bepaald type meubel of een specifieke vorm geving vinden in zo'n geval bij De Stam veel van hun gading. Alles van Gelderland bijvoor beeld, alles van Leolux en van Topform, de komplete Gallery Jan des Bouvrie en de volledige Galerie Clair. Alle woonwanden van Hülsta, Banz Bord, Interstar en Omnia. En alles voor slapen van Hülsta, Topform en Sleep world, plus Treco, Auping en Pullman. Praktisch de gehele Sonate-kollektie en de voor name stijlmeubelen van Selva, in gloedvol noten, warm kersen en wit of turquoise gepatineerd. Voorts vrijwel alle zitmeubelen van de leerspecialisten Jori en Brühl en Sippold. Plus het beste van o.a.'Hennie de Jong, Meta- form en Young International. Ook verfijnde kreaties van de Heidense in mahonie of taxus en de kollekties van Mulleman in eiken, noten en kersen pati- née. 't Meeste van 't mooiste in heel Rotterdam Het is in datzelfde Huis van de Toekomst in het vlak bij 's Her togenbosch gelegen Rosmalen, waar we met Roy de Schee maker op een eveneens door hem ontworpen bank zitten. Ook hier: ronde vormen. Vloeiende lijnen. Iets volwassener dan dat geinige, bekroonde stoeltje, maar van Roy de Scheemaker mag je je er net zo goed door laten verleiden. Niet voor niets is de naam van die bank Leda, de vrouw uit de Griekse mytho logie, door Zeus verleid in de vorm van een zwaan. Toe maar... Nu schaft een mens zich -als 't goed is- meestal meubels aan, primair gekozen om hun funktie. Of dat nu gaat om een tafel of een kast, een stoel of een bed. Daarom is het zoeken naar her voor hem juiste evenwicht tussen funktie en vorm blijvend boeiend en intigrerend en dan mag er best een stuk emotie in zitten, zo is het credo van deze 'coming man' in 't Hollandse interieurcircuit. Niks alleen Daarin staat hij absoluut niet alleen. Sterker nog: Roy doet niks alleen. Geboren in Surabaya, sinds z'n prilste jeugd op groeiend in Holland, in 1987 afgestudeerd op 'meubel en inte rieur' aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht, was hij binnen een jaar na die studie al meteen perfect onder dak. Dat zegt hij niet zelf, maar durven wij gerust voor onze rekening te nemen. Hij is namelijk verbonden aan het ontwerpburo Mazairac- /Boonzaaijer en Van Tellingen te Zeist, dat in West-Europa naam heeft op het gebied van interieur design en architectuur. Samen met Leolux is dit buro voor een groot deel verantwoor delijk voor wat er in het op het terrein van 'Autotron' in Ros malen gesitueerde Huis van de Toekomst aan meubels stond, staat en komt. Alles samen Daarom zit Jan van Tellingen, die bij dit buro de algehele lei- Doorkijkje in de Gallery Jan des Bouvrie. De bank 5520 van Gelderland. Modellen Pallone 901 en Amanta 902 van Leolux. uit de Topform LifeStyle-kollektie. Gedeelte van de Galerie Clair. vierkante. Dat veel te witte. We wensen het allemaal niet meer, maar zijn thans -denk ik- een beetje te veel doorgeslagenWe hebben ons een decor gebouwd, maar aan dat decor wordt nu al geknabbeld". Langzaam maar zeker zullen we de kant op gaan naar wat we maar even samenvatten met 'back to basic'. Terug naar de basis. Een kreet uit de modewereld met spijkerbroeken gigant Levi als koploper, die de originele spijkerbroek 501 weer intro duceerde na al te veel toeters en bellen bij denim. Volgens deze Insiders van Mazairac en Boonzaaijer zal dat 'back to ba sic' met het interieur ook gebeuren. We gaan minimaliseren, „mag het een beetje minder zijn", weer en meer letten op de funktie, faire vormen, ingetogen heid. „Maar wel met drama, of noem het sensitiviteit" zegt De Scheemaker, doelend op comfort, zachte lijnen en iets „waar je verliefd op kan worden." Met leer, wollen stoffen en andere natuurlijke materialen in rustige, verstilde ton sur ton tinten, die de plaats van felle kleuren en dessins gaan innemen. Warmgrijs bijvoorbeeld, steenrood, iets in de sfeer van ge- 0 Ronde vormen en vloeiende lijnen bij deze door Roy de Scheemaker ontworpen bank Leda. bleekt katoen. „En vooral een stuk eerlijkheid", stelt Jan van Tellingen. Wars van valse sentimenten. Meer durf Beiden: „we gaan meer durven. Minder een ander nadoen. Kiezen individueel voor onszelf en niet wat de buurman mooi vindt. Blijven een mix maken van het laatste woonnieuws en wat we aan antiek, geërfds, van reis meegenomen of zo maar mooi om ons heen willen hebben. De woontoekomst is aan de kritische konsument, die varend op z'n eigen koers, wil en durft oppakken, wat wij hier in het Huis van de Toekomst kun nen laten zien". Waar dan even aan toegevoegd moet worden, dat die toe komst al onder handbereik ligt. Naar we al schreven is het Le olux, die met name stoelen en banken in produktie heeft ge nomen, grotendeels voor de collecties van het (weer) groeien de aantal 'Goed Wonert'-zaken in Nederland. Eetkamer uit de Topform Classic-kollektie. Kasten en banken V aai «r» G3 Wordt op een eens verliefd TEL (010) 4120408 VRIJDAG KOOPAVOND

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1992 | | pagina 13