Zo halen Bruynzeel en Keiler het najaar in
Derde generatie Dijkstra:
't Kan niet missen, veel hout in de keuken
voor
Natuurlijke materialen
lampen in alle woonstijlen
Linnen-look past bij natuurtrend
Toekomst is aan inductiekoken
15% keukens gefinancieerd
HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 13 OKTOBER 1993
PAGINA 29
Niks nieuws onder de zon
voor senioren met een wat
behoudender smaak?
Helemaal niet, vindt 3B
Meubelindustrie te Boven
Leeuwen om er met dit
bankgarnituur een
antwoord op te geven.
Opvallend vooral de stof:
velours met maisgele
tulpen op gemeleerd
groen, gekomblneerd met
notenhout.
Zowel in de mode als bij het wonen blikken
we achterom naar tijden van weleer. Zo
hebben deze moderne kleinmeubelen
duidelijk jaren vijftig invloeden, ook en vooral
door het gebruik van chroom. Naast de
lectuurbak, dressboy en het tafeltje omvat
deze in Italië gemaakte serie nog een zwart
tafeltje, een staande asbak en een kapstok.
(Meubin, Maarn)
oktober
Hans Dijkstra: variaties op de aktuele glasplaat.
De landelijke romantiek straalt er van af.
Antiek groen voor de spoelbakken, de
afzuigkap, de deuren van magnetron en de
oven. Dat rijtuiggroen komt zelfs terug in de
spikkels van de beige gemeleerde
granieten aanrechtbladen. Achter het glas
van de vitrinekasten borden met
gebloemde rand, over de witte tegels
slingeren klimopblaadjes.
Het zijn evenzoveel details, die de wit
essenhouten keuken met een vleug kleur
van pril jasmijn er over het aktuele verhaal
van deze tijd laten vertellen. Vriendelijk,
natuurlijk en met stijl.
Het is herfst '93 een van Bruynzeels
nieuwste keukens in de hoofdvestiging te
Bergen op Zoom.
Zonovergoten geel met roodbruin graniet.
Strakke deuren in softlijn en mat metalen,
gestyleerde grepen. Een kleurkombinatie,
die de blikken tot zich trekt, zonder een
zweem van overdrijving. Gewoon een
gewaagde kombinatie voor mensen met
woondurf.
Dat is in Roosendaal een stukje van Keilers
najaarsstory.
Beide: made in Holland.
Glas, koper, hout, chroom, smeedijzer,
als het maar natuurlijk lijkt. Dat is op het
ogenblik een belangrijk gegeven bij het
ontwerpen, vervaardigen én kiezen van
lampen. Als een rode draad komt u die
hang naar dat natuurlijke effekt in deze
special tegen. Dat geldt dus ook voor
verlichting, horen we van Hans Dijkstra.
En als derde leidinggevende generatie
van Dijkstra Lampen heeft hij voor zo'n
tijdsbeeld een aangeboren gevoel.
Koop je lampen doorsnpe genomen vrij
anoniem op een enkele Italiaanse
uitschieter na, een beetje
woonconsument kent het Dijkstra label,
dat al sinds jaar en dag in tal van
verlichtingszaken te vinden is. „Goed.
maar een beetje duur, zo staan we
bekend", komt er bij commercieel
direkteur Hans Dijkstra met een halve
glimlach uit. Dat 'goed' wil hij zo houden,
„maar goedkoop zullen we nooit worden.
Omdat tegenwoordig kwaliteit echter voor
velen evenzeer uitgangspunt is, zitten we
in deze toch wat sombere tijden zeker nog
in de plus", klinkt het positief in de grote
Dijkstra showroom te Heemstede met
daarachter bedrijfsruimten, waar zo'n 55
man/vrouw personeel werkzaam is.
Topper
In dit Dijkstra visitekaartje hangt niet
alleen het laatste verlichtingsnieuws, maar
zie je een redelijk brede doorsnee van wat
er in Nederland aan plafonds hangt, op de
vloer, de tafel, de kast of het bureau staat.
Frappant blijkt dan hoe bepaalde
modellen jarenlang meelopen en het met
een vernieuwinkje hier of een andere grap
daar, nog steeds goed doen. Neem een
topper uit het Dijkstra-assortiment: de
grote, ronde glazen plaat. Een jaar of acht
is die zeer succesvol en kijk nu, in de
nieuwe najaarscollectie is die plaat er nog.
Maar dan met een fraaie metalen kap er
over, geaccentueerd door een knop en
voorzien van kleinere modellen in
dezelfde sfeer.
Opvallend is net zo goed de blik achterom
naar een tijd, waarin Hans Dijkstra nog
maar amper geboren was. De jaren zestig
met hun 'omgedraaide kapjes', die licht
naar boven straalden op flexibele
stangen. Die kapjes zijn er nu weer, maar
dan hoogst aktueel met een '93 gezicht in
mooi Italiaans glas en een koperen voet
op de bodemplaat.
Of neem, nog modischer, het gebruik van
matglas vooreen enkele 'golfbeweging' in
de vorm van een wandlamp of 'gevouwen
matglas' in tere pastels als uniek
ontworpen verlichting. Het zijn maar
enkele van de 350 modellen, die deze
herfst deel uitmaken van de
najaarspresentatie.
Aan keukenmerken en
merkloze keukens geen
gebrek in dit land. Van
superdeluxe, wat nog
steeds 'droomkeuken'
moet heten, tot een tikkie
eenvoudiger. Dit keer
zetten we de spot eens
op de twee
keukenfabrieken van
naam, die Nederland rijk
is: Bruynzeel en Keiler.
De een bijna 100 jaar maar levendiger dan
ooit, de ander tegen de zestig, doch al even
bij de tijd.
Dat ze met name de Hollandse woonsmaak
aanvoelen en naar keukens vertalen zie je ook
in hun showrooms door 't hele land. Daarbij
steken ze best hun nek uit, bijvoorbeeld door
kleur. Met -noem het toeval- voor beide in dit
nieuwe woonseizoen bijvoorbeeld een diep,
apart groen in de progressieve hoek. Keiler
verrast door donker intrigerend groen-in
zachtglanzend metallic, Bruynzeel noemt z'n
nieuwste kleur: 'night green', oftwel
nachtgroen. Geloof ons, Brabantse nachten
Bruynzeels witte romantiek in hout.
zijn niet alleen lang, maar ook intens groen.
Dit samen met mat chroom en je hebt hi tech
effekt. Overigens kies je bij beide uit alle
kleuren, die je maar wilt. Er zijn er honderden.
Waarbij steeds weer nieuwe nuances nu net
het verschil blijken tussen het ene keukenjaar
en het andere.
Weer wit
„Wat zien we evenwel? Dat wit op het
ogenblik het meest wordt gekozen. Dat was er
al, ebde wat weg, maar komt volledig terug.
Vijftig procent van de verkoop draait om wit,
gevolgd door het iets zachtere jasmijn.
Uitschieters zijn dan keukens in hout en dan
hebben we het helemaal niet over het bruine
rustieke, maar de nieuwe 'hcutgolfdie
Aparte kombinatie in de meer klassieke
hoek: glanzend messing met warmgetint
mat roodkoper.
Daar zitten zeker ook klassieke lampen
bij. Niet meer uit de tijd van Hans Dijkstra's
grootvader Fokke, oprichter van de zaak,
die zo'n zeventig jaar geleden in
Amsterdam van start ging met de verkoop
van lampekappen, door zijn handige
echtgenote thuis gemaakt, 't Ging ze
goed, er kwam een metaalwarenfabriek
bij, het aantal personeelsleden groeide en
twee zonen zorgden voor opvolging. Nu
staat er, thans onder aanvoering van de
derde generatie, een Hollands bedrijf, dat
op zijn gebied toonaangevend mag
worden genoemd en ook het klassieke
helemaal niet uit de weg gaat. Met deze
herfst gloedjenieuw een fraaie kombinatie
van glanzend messing en warm rood
koper voor de kapjes. Nog weinig gezien
én stijlvol. Opvallend de laatste tijd is
daarnaast de toenemende interesse voor
kronen in heel wat interieurstijlen van
superspeels tot nostalgisch.
Blikvangers
De eertijds nog al bewuste keus:
halogeen of gloeilamp ebt weg. „Eerst
komt de lamp, dan pas de
verlichtingsbron" weet de heer Dijkstra uit
ervaring. „Want al zijn lampen voor
menigeen nog steeds een sluitstuk en
verhuizen ze braaf mee als iemand een
andere woning betrekt, daarnaast gaan
toch steeds meer mensen hun verlichting
zien als accent, een onderstreping of zelfs
een blikvanger in het interieur. Dan moet
je de durf hebben ook met die blikvangers
te komen zonder in extremiteiten te
vervallen" is het Dijkstra standpunt, dat tot
op heden zo z'n vruchten heeft
afgeworpen.
Het kon niet uitblijven. Na de hausse in
vlakke vloerbedekking zoals tegels, parket,
laminaat en vinyl, gaan we weer meer de
tapijtkant uitdenken. Geen wonder. Want de
tapijtfabrikanten hebben er van alles aan
gedaan om terrein terug te winnen met een
keus, die groter is dan ooit.
Daarbij binden warm dik velours, zwierige
hoogpolige tapijten en dichte en sterke
Printtapijt (boven) kombineert met vinyl in
dezelfde kleurschakeringen. (Holland Haag)
moquettes de strijd aan tegen de nieuwste
vloerbedekking met een linnenlook. Die
linnenstructuren hebben iets natuurlijks en
dat woord had u meer gehoord bij het
doorlezen van deze special. De cocosachtige
en sisals passen er ook bij, maar die worden
meestal heel selectief gekozen.
Iets heel anders en ook in opkomst is de
American-look, effen tapijt met 'geschoren'
dessins er in, terwijl bijvoorbeeld het
eigentijdse printtapijt met een soort
patchwork motief vaag doet denken aan
vroeger tijden. Holland Haag komt er mee.
Anti-vlek kamerbreed kennen we al jaren,
nieuw is tapijt, dat chloorbestendig is, zodat je
bijvoorbeeld ook oude koffievlekken kan
verwijderen. Wijers brengt het in twee
kwaliteiten
Licht
Bij houten vloeren en laminaat scoren vooral
de lichtere kleuren, zoals beuken, essen,
berken en kersen, terwijl bij vinyl in het kader
van 'terug naar toen' weer een oog wordt
gewaagd aan stroken parket en tegeldessins.
Forbo Krommenie viert het 25-jarig jubileum
van het merk Novilon met maar liefst elf
nieuwe vinyls, terwijl Heuga
nieuwe, fraai dichtgeweven
tapijttegels brengt
met een stijlvol
karakter.
Nederland overspoelt met z'n lichte kleuren
zoals beuken of ahorn. Dat kan echt hout zijn,
maar ook verrassend "het echt'-folie. Noem
het een trend en dan blijven
keukenontwerpers niet achter," horen we van
Koos van Beek, hoofd verkoop bij Keiler.
Graniet
„Vlak in dit kader ook graniet niet uit. Het is
mooi, natuurlijk materiaal en dat spreekt aan.
Graniet is over de hele woonlinie al een tijdje
aktueel, maar de vraag ernaar blijft toenemen.
Kan bruin dat niet trekken, dan wijk je uit naar
granieteffekt in kunststofbladen, vaak
doorlopend in de achterwand voor een mooi,
strak geheel", zo laat Bruynzeels Lia
Klinkhamer ons zien. Over diezelfde 'bruin'
gesproken: Bruynzeel zet dit najaar ook een
nieuwe keuken neer voor de wat smallere
beurs, waarbij geraffineerde kleurcombinaties
een mooi totaalplaatje maken, zo nam Lia
Klinkhamer ons mee naar dit plezierige
geprijsde nieuws.
Tafelbladen
Een ontwikkeling om in de gaten te houden is
het in de keuken geintegreerde tafelblad. En
dat op allerlei manieren. Van tweepersoons in
deze tijd van kleinere huishoudens tot
royalere, waar je met z'n vieren of vijven een
plek aan hebt als er in je keuken tenminste de
ruimte voor is. Voor keukenontwerpers is het
een uitdaging hier effecient, maar toch speels
mee om te gaan en dat lukt ze op heel wat
manieren, konden we in beide bedrijven
konstateren.
Steeds meer variatie bij in de keuken geintegreerde tafelbladen, zoals dit model van Bruynzeel.
Ongeveer 75% van de door particulieren in showroom aangeschafte keukens wordt
aktueel: leasen, zijn meer regel dan uitzondering.
Inductie is het koken van de toekomst. Er wordt steeds meer voor gekozen, vooraf nu
een keuken veertig, soms zelfs vijftig procent van het totate bedrag in de apparatuur
zitten.
De man speelt een eminentere rot bij de keukenkeus dan vroeger. Voorai bij de
duurdere exemplaren. Hf is geïnteresseerd in apparatuur en vlak ook de mannen niet
uit, die een cursus koken volgen. Terwijl verstandige moeders niet alleen dochters,
maar ook zonen bij het eten klaar mken betrekken. Ook daardoor worden mannen
steeds meer 'keuken-mmded'.
Bij Keiler licht ahorn met zwarte accenten bij
een greeploze keuken met
granietdessin voor
aanrecht en
achterwand.
In het oog springend ontwerp: lamp boven een lamp
in 'gevouwen' matglas.
Tapijt met speels effekt. (Wijers)
O
NATIONALE WOONMAAND
Zonovergoten geel, romantisch
wit en diep Brabants groen
groter dan ooit
*2*