De wereldberoemde koffie van Tonnie Op de eerste etage van Correct beleef je het mee: Kerst Karaokey 20 20 21 Hollywoo( wmmmmmm VRIJDAG UI ZATERDAG CTH Ll Live video opname MEALS ON WHEELS 1 DECEMBER DECEMBER HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 15 DECEMBER 1993 PAGINA 19 BRASSERIE SCHIEDAM- De Passa ge...Clark Gable weet er in 'Gejaagd door de wind' op stormachtige wijze het hart van Vi vien Leigh te veroveren. Een zoetgevoisde Julie Andrews geeft er in 'The sound of music' de liefde voorrang boven haar roeping en wordt in één klap een echtge noot en zeven kinderen rijker. Willy Walden en Piet Muyselaar brengen er als Snip en Snap kort na de oorlog een serena de aan de Schiedamse slager Poot. Na afloop van de voorstelling kun nen ze hun buikje rond eten aan worsten. Gene raties stadgenoten krij gen er onder toeziend oog van welwillende oma's en opa's met hun eerste podiumvrees te kampen. Wim Kan he kelt er de preutsheid van de toenmalige plaatselijke bestuur ders. Net op het hoogte punt van de verlichte zestiger jaren hebben ze het lef het bevrij dingsbeeld van de Oranjestraat naar het Julianapark te verban nen omdat ze het -Phil Bloom ten spijt- te bloot vinden. Er komt een aangeklede versie voor in de plaats. 'Als je snel van het ene beeld naar het andere loopt, is het net een striptease,' stelt de cabaretier er tever geefs het kuise besluit aan de kaak van de zuurtjes lachende nota belen in de zaal. Het is een willekeurige greep uit een verzameling anecdo tes, die in boekvorm gegoten zou kunnen uitgroeien tot bestseller Ze hevig als de sentimenten op konden laai en op het toneel van het the ater, zo turbulent kan de ge schiedenis genoemd worden van dit plaatselijk cultureel bolwerk. Het drama begint al bij de of ficiële opening van het eerste gedeelte van De Passage, be staande uit een winkelgalerij eri woningen. Het is dan vrij dag 29 juli 1932. De crisis heeft ook in Schiedam hard toegeslagen. Dat moet die dag maar even vergeten worden. Burgemeester Stulemeijer wil met veel vertoon het lint door knippen, maar wordt daarbij gehinderd door het opdrin gend gepeupel. - De burgervader neemt een krachtig besluit: de acht aan wezige agenten moeten ingrij pen. Onversaagd gaan die de vele toegestroomde stadgeno ten met de gummiknuppel te lijf. De genodigden kunnen opgelucht adem halen; de rust keert weer. Niettemin is de toespraak van aannemer C. Korsten door het geroezemoes nauwelijks te verstaan. Van burgemeester Stulemeijers toespraak is alleen de strek king voor de overlevering be waard gebleven: Schiedam zal met dit lokale juweeltje grote buur Rotterdam, die zo gaarne die onbenullige Brandersstad wil annexeren, 'eens even een poeppie laten ruiken'. On danks het rumour bij de ope ning wordt er toch alom vol lof gereageerd op de bouw van wat een produkt van durf, fantasie en doortastendheid' wordt genoemd. Aannemer C. Korsten, het grote brein ach ter het project, wijst keer op keer trots op de speciale te gels, waarover de klanten kunnen lopen: 'Een noviteit, ze zijn stroef; dat voorkomt uitglijden bij het lopen'. Het gebrandschilderde raam, ont worpen door Haarlemmer W. Bogtman, ontlokt veel oh's en ah's. De middenstand loopt ondanks de crises warm voor de Passage; alle winkels zijn meteen verhuurd. Pronkjuweel Dan is het wachten alleen nog maar op de komst van het the ater en de bioscoop. Abraham Tuschinsky heeft aangekon digd dat zijn Amsterdamse concern er voor zal zorgen, dat het een pronkjuweel wordt. Ambtelijke molens zorgen voor enige vertraging, maar woensdagochtend 10 juli 1933, kan dan de eerste van de in totaal 300 palen de grond in gejaagd worden. Het Polygoon Journaal is erbij om bioscoop- gaand Nederland kond te doen van dit historisch feit. Ehrlich, mededirekteur van Tuschinsky, blijkt weinig boodschap te hebben aan de beruchte Schiedamse prenata le doemdenkerij. 'Het Passage Theater, voorspelt hij,' wordt een centrum voor cultureel le ven en ontspanning.' Tuschin sky zelf doet er nog een schepje bovenop: 'Als de Schiedammers niet spontaan willen komen uit onverklaar bare vrees voor het nieuwe, dan zullen we er alles aan doen dat te veranderen. De lo kale notabelen- waaronder ar chitect P. Sanders en uitvoer der Smits- stralen: die Tu schinsky brengt de hele we reld naar Schiedam. De bouw- een vergelijking met deze tijd is bijna onvermijdelijk, want in diezelfde periode wordtook het Sportfondsebad aange legd- verloopt redelijk voor spoedig. In zijn Schiedamse werkplaats werkt orgelcon- structuur Standaart, gespecia liseerd in cinema-orgels, aan een juweeltje met 146 regis ters. Het rioolwater dreigt nog even voor vertraging te zullen zorgen. De kleedkamers lig gen zo laag, dat ze volstromen met rioolwater. Technischi ko men op het idee een pomp te plaatsen en zo wordt het pro bleem in recordtijd opgelost. In het verliefde hotel Het paleis nadert voltooiing. Diverse kunstenaars en archi tecten houden zich bezig met inrichting en aankleding. Philps bezorgt twee geluidsfil mapparaten en een projectie lantaarn. In de hal legt de fir ma Stevens het fameuze don kerrode Tuschinsky-tapijt. Bij de opening exact 60 jaar voor de sluiting nu op 23 de cember 1933 lijkt niets een successtory in de weg te staan. Kaartjes voor de eerste voor stelling zijn lang van te voren uitverkocht. Tout Schiedam wil deze 'Amerikaanse uitbrei ding van de stad' van dichtbij bewonderen. De eerste rol prent, die gedraaid wordt is getiteld 'In het verliefde ho tel'. AVRO-organist Piet Palla mag als eerste het Standaar- torgel uit proberen en is bijna tot tranen toe geroerd door de mooie klank ervan. Vaste be speler van het intrument wordt echter Joop Walvis, die dezelfde functie vervult bij het Grand Theater in Rotter dam. Hij pendelt op-en-neer per bakfiets en moest naar ei gen zeggen vaak 'hijgend als een postpaard' achter de toet sen kruipen. Tuschinsky ad verteert met entreeprijzen, die 'binnen ieders bereik liggen'. Toch zijn er veel Schiedam mers, die zich zo'n uitje niet kunnen veroorloven. Alleen bij bepaalde gro te gebeurtenisseh - zoals de begrafenis van koningin-moe der Emma in '34- zit de zaal vol mensen, die bij gebrek aan tv het Polygoom Journaal niet willen missen. Oorlog Tuschinsky moet om uit de kosten te komen vrijwel met een zijn paradepaardje op door-de-weekse dagen gaan verhuren aan verenigingen en instellingen. Niet alleen plaat selijke, maar ook landelijke groten maken gebruik van het podium zoals bijvoorbeeld de AVRO, die er (op woensdag) met de beruchte 'Bonte Dins- dagavondtrein' langskomt. Veel veranderd is er sinds die tijd eigenlijk niet. Populaire toppers zoals Heintje Davids en haar broer Louis zorgen voor een uitverkocht huis, maar voor kuituur met een grote k komt de Schiedammer z'n leunstoel niet uit. Klassie ke concerten worden bijvoor beeld regelrechte fiasco's. Tijdens de oorlog wordt niet alleen het Joodse concern Tu schinsky verbannen uit het theater, ook de Joodse orga nist Walvis moet het veld rui men. Actrices als Zarah Lean- der doen hun intrede, maar het zijn vooral toenmalige sterren als The Ramblers, Boyd Bachman, Willy Derby en The Kilima Hawaiians, die in deze periode de Schiedam mers even hun zorgen doen vergeten. Wegens stroomge- brek valt het doek in 1944 voor De Passage, maar op haar zolders biedt het theater wel tal van onderduikers een vei lig heenkomen. Drie stadge noten, Piet Alberts, Herman Kamp en Piet Engering, wer ken gedurende bijna heel de oorlog met een vooruitziende blik aan hun bevrijdingsrevu 't Zit erop'. Die wordt met da verend succes diverse malen opgevoerd door plaatselijke amateurs en trekt volle zalen, die tot slot uit volle borst het Wilhelmus inzetten. Supermarkt Dat is het begin van een nieu we bloeiperiode voor de amu sementswereld. Alle toppers, zowel op film als theaterge- bied doen Schiedam aan, maar de bezoekersaantallen worden nooit meer je dat. In de 60-iger jaren wil Tu schinsky eigenlijk af van het verlieslijdend theater het een malig succes van de landelijke première van de James Bond film 'You only live twice' ten spijt. Alleen als de gemeente bereid is exploitatietekorten boven de ton tg dekken is het Amsterdamse concern bereied de benodigde 600.000 gulden verbouwingskosten op te hoesten. Grootgrutter Albert Heijn wil het theater opkopen en ombouwen tot eigentijdse supermarkt. De politiek over weegt diverse plannen, zoals afbraak en een nieuw theater in eigen beheer aan de Tuin- laan. Pas augustus 1970 wordt de knoop doorgehakt. De ge meente koopt het theater voor 850.000 gulden en besluit tot renovatie. In de bioscoop draait op dat moment de film 'Vriezen we dood, dan vriezen we dood'; de cultuurtempel lijkt gered. Daarna volgt een hele periode van talloze ver bouwingen. De grootste- waar toe in 1973 besloten wordt- wordt geraamd op acht ton, maar pakt fors wat duurder uit. Van de oude glorie blijft weinig over. De Nederlandse Orgel Federatie slaagt er op het nippertje in om het Stan daart van de ondergang te redden, maar verder wordt het theater 'op moderner leest ge schoeid'; niet tot ieders genoe gen overigens en het publiek blijft weg. Doodgeboren kindje Er volgen nog vele noodgre pen zowel in de personele- als in de programmerings- als in de renovatie-sfeer. In 1982 krijgen alle medewerkers- /sters massaal ontslag aange zegd. Nieuwe direkteur Con nie Eggink moet de loop weer in het theater zien te krijgen. Onder haar bewind komt er een Passage Bio, dat blijkt een doodgeboren kindje, maar de nieuw aangebouwde foyer De Tender, ingericht als een sta tionsrestauratie, wordt- zij het als een lelijke- toch als een aanwinst beschouwd. Vooral dankzij de programmering lijkt het theater langzaam maar zeker uit het dal te krui pen. Die lijn wordt na Egginks vrij plotselinge vertrek, met de komst van Carel Beke (die kort geleden zijn ontslag kreeg aangezegd) voortgezet. Nog steeds zijn het de popu laire klappers, als het Theater van de Lach, die zich in de grootste populariteit mogen verheugen, maar het zijn bij lange na niet de enige voor stellingen die voor stijgende recettes zorgen. De kuituur in Schiedam lijkt in opkomst. Misschien wel daardoor valt de beslissing tot sloop van het theater juist het personeel als meest direkt betrokkene rauw op het dak. Daar doet het feit dat deze deskundigen de eer sten zijn om toe te geven dat De Passage bepaalde eigen tijdse voorzieningen als een goede artiesteningang node miste, niets aan af. Het besluit onlangs van de gemeenteraad om op het Stadserf tot nieuw bouw over te gaan is enigszins een pleister op de wonde, maar kan de bezorgdheid voor de toekomst niet helemaal wegnemen. Er heeft tenslotte al eens eerder een product van 'durf, fantasie en door- tstendheid' op stapel gestaan. Tijdens de manifestatie 'Schiedam zonder theater is een flater', enkele weken gele den, brengen tal van artiesten helemaal belangeloos.nog een maal een tegengelui# voor het voetlicht. Brigitte Kaandorp doet dat recht voor zijn raap misschien nog wel het duide lijkst: Ik heb genoeg moder ne culturele centra gezien, om te weten dat je daar niet zijn moet. Het klinkt wat slijmerig, maar De Passage is een rete- gezellig theater. Doodzonde dat het gesloopt wordt.' Dit verhaal is voor het groot ste gedeelte ontleend aan 'De eerste vijftig jaar Passage Theater Schiedam 1933-1983' dat werd geschreven door Cees van der Wel naar aanlei ding van het vijftig jarig ju bileum van het Passage The ater. SCHIEDAM- Tonnie Vo- gelezang's koffie is we reldberoemd in Schie dam en omstreken. Als hoofd-buffet in de foyer van het Passage The ater schenkt ze zonder blikken-of-blozen in krap een half uurtje op hoogtijdagen zo'n 750 'bakkies' uit. Ze zijn al lemaal even pittig van smaak, lekker warm en de vriendelijke glim lach wordt er gratis bij geleverd. Daarvoor zijn zeker met het ongedul dige publiek anno '93 ei gentijdse stalen zenu wen vereist en een ge voel voor service, dat het erepredikaat 'van de oude stempel' ver dient. Tonnie Vogele zang is in het gelukkige bezit van beide. Be scheiden achter de schermen, maar daar om niet minder promi nent aanwezig heeft ze meer dan 30 jaar lang net dat beetje extra glans verleend aan de avondjes uit van gene raties stadgenoten. Het theater is haar in die pe riode als geen ander 'in het blped gaan zitten'. Dat komt mooi van pas nu het doek bij na definitief valt voor haar PSssage en 'de show toch nog even door moet gaan'. Volgen de maand wordt de slopersha mer er misschien al ingezet, maar nog blinkt de balie in de foyer als nooit tevoren. Kop jes, glazen staan gebruiksge- reed in de kasten, de voorra den zijn aangevuld, de drank jes zijn koelgezet. Tot het laat ste applaus weerklonken is blijft Tonnie Vogelezang ogen schijnlijk onaangedaan op haar post. Hartzeer Overdag gaat het allemaal nog wel, maar 's nachts heeft ze het er moeilijk mee. De par keergarage, die gepland is op de plek, waar tal van sterren voor het voetlicht stonden, heeft van haar in elk geval geen klandizie te verwachten. Ze heeft nu het idee dat ze er straks niet eens naar kan kij ken, laat staan er naar binnen durft te lopen. Toch is het niet het afscheid van het gebouw, maar het afscheid van een aantal van haar collega's, dat de Schiedamse het meeste hartzeer bezorgt: Ik vind het een aanfluiting zoals er met de mensen wordt omgegaan. Dat doet me zo'n pijn. We wer ken hier al jaren met tien man vast- en 30 man ambulant per soneel. Iedereen doet zo zijn best, de onderlinge band is heel hecht. Zelf merk je het verschil niet eens meer. Voor de vaste krachten wordt nu naar een oplossing gezocht. Alle anderen staan per 1 janu ari op straat. Zelf moet ik voorlopig de foyer van De Teerstoof gaan runnen. Ik doe het, omdat ik geen alternatief heb, maar eigenlijk vind ik mezelf voor zo'n zoldertheater iets te oud. Niemand zit toch meer op een 58-jarige te wach ten. Er moet daar nu iemand weg, die ik tien jaar lang heb ingeroosterd, die altijd inzet baar was. Dat is voor mij al hard. Het bestuur lijkt er ech ter niet mee te zitten. Daar word je toch niet goed van' Wilde bui Tonnie Vogelezang's eerste kennismaking met de Passage dateert uit de 40-iger jaren. Ze bezocht met haar klas een schoolopvoering van 'Jeanne d'Arc'; 'Menselief, ik dorst me er amper te bewegen, zo mooi vond ik het er. Je zonk hele maal totaan je enkels weg in het tapijt, echt waar.' De 'theatercarrière' van de Schiedamse leek zich tot dat ene uitstapje te beperken. Ze zocht en vond een baan op een kantoortje. Saai vond ze haar werk wel, maar in die we reld lag toch ogenschijnlijk haar toekomst. Totdat ze sa men met een vriendin een bioscoopje pikte in wat toen nog eigendom van Tuschinsky was. Op het doek verscheen een advertentie waarin om ouvreuses werd gevraagd. In een wilde bui besloot ze de grote overstap te wagen. Het waren heel andere tijden. Als ouvreuse kreeg je geen sala ris, maar slechts een onkos tenvergoeding. Je moest het hebben van de fooien. De eer ste zes maanden heb ik het daar wel slecht mée gehad, maar gaandeweg bouw je een band op met het publiek. En of me nu wel of niet wat werd toegestopt, ik bleef altijd vriendelijk. Het ging er in die dagen wel streng aantoe. Je moest tip-top in uniform en als we om de beurt boven in een hok even een kop koffie dronken, dan stond de chef beneden al ongeduldig tegen de trapleuning te tikken, dat je weer beginnen moest. Ik hoor het nog. Toch had uit gaan vroeger meer klasse dan tegenwoordig. De baas kon het zich ook permitteren ser vice te bieden. Hij hoefde er niet voor te betalen. Er liep een heel team ouvreuses, por tiers en kassieres rond, die geen enkel recht hadden op vast loon. Dat was alleen weg gelegd voor de technici. Zoiets zou nu niet meer kunnen na tuurlijk.' Zwarte Piet Het was vooral in die beginpe riode dat het storm liep in de Passage. Soms was het zo ver schrikkelijk druk dat het pu bliek in de pauze naar belen dende etablissementen als De Amstelbron en hotel De Kroon moest uitwijken om aan een drankje te komen. De bezoe- kerscijfers kenden hun ups en zeker ook hun downs; gelijk op met de conjunctuur leken de arbeidsvoorwaarden er ge staag beter op te worden. Al leen als er wat mis ging, dan werd de zwarte piet opvallend gemakkelijk altijd richting personeel geschoven. Dat ver anderde niet toen de gemeen te na veel geharrewar De Pas sage van Tuschinsky over nam. Eenmaal nam Tonnie Vogelezang daarom zelf ont slag halverwege de jaren zes tig. Korte tijd later al kreeg ze het verzoek om alstjeblieft te rug te komen om de uit-de- hand-gelopen zaken in de foy er, die verpacht was geweest, op poten te zetten. In 1982 stond ze ineens samen met alle collega's op straat; een dag later mocht ze alweer te rug komen. Gratis Nee, veel zekerheid heeft Ton nie, ondanks haar lange, trou we staat van dienst van 'ho gerhand' nooit gekregen. Waar ze op teerde dat waren de re- akties van collega's, bezoeken de artiesten en natuurlijk het Schiedamse publiek, al noemt ze dat zelf 'niet het makkelijk ste': 'Het is zo moeilijk om hier wat van de grond te krij gen. Om de nazit populair te maken, serveerden we de eer ste consumptie gratis. Nou ie dereen nam één drankje en vloog dan meteen de zaak weer uit. Zoiets is nou type rend, maar ik ben zelf een Schiedamse dus wat dat be treft heb ik eigenlijk niks te zeggen. Persoonlijke aanva ringen met klanten heb ik nooit gehad. Daar ben ik best trots op. Vroeger kon je vier consumpties bieden, nu een heel pakket en het moet alle maal vlugger-dan-vlug. Door ervaring wijs geworden laat ik de mensen zelf bepalen wie aan de beurt is, dan kun je niet op je gezicht vallen.' In de loop der jaren heeft de theatermedewerkster van het eerste uur alle groten wel eens op het toneel gezien. Daardoor zijn het inmiddels niet meer de prestaties óp, maar achter de bühne, die haar het meest kunnen imponeren: Ik heb geen echte voorkeur. Ik herin ner me wel die dansvoorstel ling met Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Dat was prach tig, daar neem ik m'n petje voor af. En laatst bij de Gigan- tjes hing zo'n gezeelig sfeer tje. Zoiets vind ik gewoon za lig. Maar ik zie die mensen hier binnenkomen van-te-vo- ren en daardoor ga je naar an dere dingen kijken. Hoe hard ze hebben moeten werken bij voorbeeld om de decors op te bouwen. Ik ben ook niet zo goed in het herkennen van be kende gezichten. Een keer heb ik bijna Brigitte Kaandorp weggestuurd omdat de kassa nog niet open was.' Samen met publiciteitsmede- werkster van het Passage The ater Janine Kooyman en met Dick Frederiks, vormgever van ondermeer het program ma, is Tonnie Vogelezang be zig wat spulletjes uit te zoe ken, maar veel waardevolle za ken gaan straks onherroepe lijk verloren! Volgens de ge meente wordt het te duur om alle goede dingen er héél uit te slopen, personeelsleden mogen inschrijven op wat ze willen hebben, daarna gaat de moker erin. Het is die plotse linge snelheid van handelen, die het drietal het meest ver bijstert. We hadden nog zo veel mooie voorstellingen voor komend jaar,' vertelt Janine Kooyman. Die hebben we al lemaal moeten annuleren. Ze maken mij niet wijs dat het onmogelijk was om de Passa ge het seizoen gewoon te laten afmaken.' Dick Frederiks heeft ook zo zijn vraagtekens over het tijdstip van de af braak: Straks ligt hier maan den lang een kale vlakte waar niets op gebeurt. Het zou wel frusterend zijn als we daar mee geconfronteerd werden. Dan hadden we net zo goed de zaak hier behoorlijk af kun nen bouwen.' Het besluit van de gemeente om op het stadserf een nieuw theater neer te zetten is een pleister op de wonde, maar kan de zorg voor de toekomst niet helemaal wegnemen. Tonnie Vogelezang: Ik hoop dat ze onze ervaring gebrui ken voor de nieuwbouw, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik kan perfect vertellen waar de kratten bier het handigst staan. In de Passage was meer gedacht aan de vormgeving dan aan de praktische kant van veel dingen. Je moest geen luxe paardje zijn om er te werken. Toch 'gingen al mijn collega's en ikzelf er ie dere dag opnieuw met plezier aan de slag. Als ze dat niet zien terug te krijgen in het toekomstige theater wordt het nooit wat.' wÊÊSÊÈÈÊÊm Wanneer dit rariteitenkabinet zich op het podium begeeft is het maar afwachten wat er gebeurt. Over het'algemeen zullen zij een stevige mengeling van rock en een beetje blues over je heen storten. De band bestaat uit 5 mannen die o.a. de drum, bas en gitaar bespelen. Toegang is gratis, aanvang 20.00 uur. Dagschotel: Duitse Biefstuk 15.- KERST-KARAOKE Een origineel kerstkado, wat dacht je van een videoclip met je eigen speciaal gezongen kerstwens. Spring op het podium en zing de kerststerren van de hemel. Wij zorgen o.a. voor een kerstmannen-pak. De speciale kerstprijs voor deze tape met je eigen kerstvideoclip is 49.50 Toegang gratis. Aanvang 20.00 uur Dagschotel vrijdag: Spare Ribs 15.- Dagschotel zaterdag: Entrecöte 15.- "1 BASSIE IN HET CORRECT STUDIO CAFE Vandaag, van 18.30 tot 20.00 uur, is het dan zover Bassie van het bekende duo Bassie Adriaan komt in het Correct Studio Cafe. Als speciale aktie organiseert Correct samen met Bassie een tekenwedstrijd. Maak daarom snel thuis een Bassie Adriaan tekening en neem deze mee. Want heb jij de mooiste of leukste tekening ingeleverd, dan win je het nieuwe Bassie Adriaan feestpakket. Wil je samen met Bassie op de Foto dan kan dat ook. Dus trek je leukste kleren aan, neem je tekening mee en kom naar het Correct Studio Café. Toegang is gratis. maandag december dinsdag december december december KERST KOOPAVONDEN Ook het Correct Studio Cafe is op de Kerst koopavonden geopend en kunt u genieten van een heerlijke dagschotel of een uitgebreid diner in een gezellige muzikale sfeer met vele elektronica snufjes aan tafel. Naast de menudiscs The Heat is On' hebben wij ook een uitgebreide wijn en barlist. Kom gezellig winkel bij Correct en begin de kerst koopavond in het gezellige Correct Studio Cafe. HOLLYWOOD NIGHT Vanavond gaan we in het Correct Studio Café terug naar de jaren 60 en 70 met fragmenten uit o.a. de musical Grease. Natuurlijk is er vanavond ook ruime gelegenheid om zelf te zingen op de muziek uit de diverse bekende musicals.Toegang is gratis. Aanvang 20.00 uur Dagschotel: Lamscoteletjes 15.- Openingstijden: Maandag 11.00-24.00 uur, dinsdag 09.30-24.00 uur. Woensdag, donderdag, vrijdag 09.30-01.00 uur. Zaterdag 09.00-01.00 uur. Hoek Bergweg/Benthuizerstraat 1 Telefoon 010-4.618.690 Tijden veranderen, maar geschiedenis herhaalt zich Zo weelderig oogde de hal van het Passage theater aanvankelijk. 'Wm>. Tonnie Vogelezang en Janine Kooyman "(midden op de foto) samen met Dick Frederiks en andere medewerkers van het theater. Conecfc ofouiUr Ceif'é' 'WA «88^ 8888

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1993 | | pagina 19