Schravenlant houdt leerlingen bij de les
Eerste Kerstdag metArie Kuit in Paard
Openingsstunt
Verzoeknummers als
kerstkadootje
Muzikaal kapsel bij 'Number one'
Sommersby in Filmclub
HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 22 DECEMBER 1993
PAGINA 21
WATERWEG NOORD-
/SCHIEDAM - Voor bij
na iedereen zijn de na
dere Kerstdagen mo
menten om bij te ko
men van de beslomme
ringen van het afgelo
pen jaar en om lekker
te eten en te drinken.
SCHIEDAM - Brugklas
sers van scholenge
meenschap Schraven
lant krijgen anders les
dan de hogere klassen.
Zo volgen zij de lessen
techniek en verzorging,
lessen die bij de invoe
ring van de zogenaamde
basisvorming horen.
Ook de gebruikelijke
vakken zoals Engels,
wiskunde, geschiedenis
en tekenen zijn anders
van opzet. De lesmetho
des zijn vernieuwd, de
didaktiek is bijgesteld
en de te behandelen
stof is geactualiseerd.
Vanaf studiejaar
1994/1995 kunnen leer
lingen van het athe
neum ook Spaans en
Russisch volgen. Deze
vakken behoren tot de
studiestroom VWO+. In
samenwerking met de
Hogeschool voor Econo
mische Studies (HES)
en de International
School of Economics
Rotterdam (ISER) wor
den deze talen op
Schravenlant gedoceerd
om jonge mensen voor
te bereiden op de inter
nationalisering.
Docenten op Schravenlant,
rector Rob van der Meijden
en wethouder Aad Wiegman
(o.a. onderwijs) zijn blij met
deze ontwikkelingen in het
Schiedamse onderwijs.
Spaans en Russisch zijn vak
ken die al langer op het ver
langlijstje stonden en nu
door de vrije ruimte die de
basisvorming biedt, in het
rooster kunnen worden opge
nomen. De docenten berei
den zich al een tijdje voor op
het nieuwe programma en
zijn benieuwd naar de resul
taten.
Het zijn geen veranderingen
die van de ene op de andere
week beslist zijn. Jaren van
voorbereiding zijn vooraf ge
gaan aan de basisvorming. In
eerste instantie werd scep
tisch tegen de nieuwe leerme
thoden aangekeken. Docenten
verdiepten zich erin en wer
den steeds enthousiaster. Voor
het vak verzorging is Schra
venlant op dit moment zelfs
pilotschool. Samèn met nog
drie scholen in Nederland ont
wikkelt Schravenlant name
lijk een leerplan voor het ge
noemde vak.
De lesboeken moeten hier en
daar nog aangepast worden of
helemaal ontwikkeld, maar de
leerlingen zijn al gewend. Een
kijkje bij een nieuw vak als
techniek en een aangepast
vak als Engels leert dat de
brugklassers havo/atheneum
beter dan voorheen op de
praktijk worden voorbereid.
Liefdesbrief
Klas lb heeft op dinsdagmid
dag techniek van docent Theo
Clarijs. Ter voorbereiding heb
ben de leerlingen de leerstof
doorgenomen. Het is niet zo
dat de docent de stof begint te
bespreken en eventueel te
overhoren. De nieuwe metho
de vraagt de aandacht van alle
leerlingen. 'Wanneer je iets
uitlegt, kan het lijken of een
leerling geboeid meedoet ter
wijl er in de tussentijd een
lange liefdesbrief naar de
buurman wordt geschreven.
Hetzelfde is met beurten ge
ven. Ik weet dat zelf nog wel
van vroeger. Je wist dat een
docent een bepaalde volgorde
had in zijn overhoringen en
wanneer jij de beurt niet had
kon je weer lekker verder sla
pen,' zegt conrector en teken
lerares Connie Koning. Zij en
Theo Clarijs zijn twee van de
docenten die zich al twee jaar
geleden stortten op de onder
wijsvernieuwing. Een van de
conclusies van de vele ge
sprekken: leerlingen bij de les
houden door ze zelf constant
mee te laten denken. Clarijs
begint dus niet met een uitleg,
maar met problemen. 'Ik
schets jullie drie problemen.
Nummer een: Het is 'bijna
kerst. Je wilt een mistletoe op
hangen zonder gereedschap,
je hebt alleen een plank en
een haak. Probleem twee: Jul
lie zien hier een bankschroef.
Probeer het maar die is met
geen mogelijkheid meer los te
draaien. Zoek een oplossing
voor de bankschroef en denk
eraan links is los. Probleem
drie: Ik heb hier een plank
met een spijker. Hoe krijg ik
die spijker er met twee latjes
uit? Ik geef jullie een paar mi
nuten -je mag overleggen met
je buren- en dan moeten jullie
het antwoord weten.'
Sterke man
De brugklassers vinden pro
bleem twee het interessants.
Zij beginnen hektisch aan de
dichtst bijzijnde bankschroef
te duwen zonder er beweging
in te krijgen. Voor ze het we
ten is de tijd voorbij. De do
cent wil geen vingers van
mensen die een oplossing
hebben, maar geeft beurten.
Bij de oplossing van probleem
twee roept hij eerst Kevin, de
sterkste man van de klas, naar
voren. Kevin krijgt de bank
schroef met geen mogelijk
heid los. Hij zet zoveel kracht
dat de tafel waarop de bank
schroef is bevestigd omhoog
wordt getild, maar de bank
schroef is niet los. Na nog een
paar pogingen van mensen die
ook geen goede oplossing had
den bedacht, toonde Priscilla
de oplossing. Priscilla pakte
een stok waarmee zij de hef
boom verlengde en draaide de
bankschroef los. 'Kijk dat
zwakke kind eens jongens!
Wie niet sterk is moet slim
zijn, sprak Clarijs pestend.
Het draaide deze les om de
hefboom. Na het bespreken
van de problemen was eigen
lijk al duidelijk geworden dat
je een hefboom voor verschil
lende werkzaamheden kan ge
bruiken. De docent techniek
lichtte de praktijk nog even
toe met een stukje theorie.
'Een hefboom is een voorwerp
dat altijd drie kenmerken
heeft. Een draaipunt, de last -
namelijk de kracht die je met
een hefboom uitoefent- en de
inspanning, de kracht die no
dig is om de hefboom te laten
werken.'
Geen monoloog
Clarijs gaat verder met zijn
uitleg en houdt de leerlingen
bij de les door steeds onver
wachte vragen te stellen. Dus
geen monoloog en een volge-
krijt bord, maar een discussie
met de leerlingen. Terwijl de
leerstof op een speelse manier
doorgenomen wordt, geeft
Trudy Onverwagt, lerares En
gels, in klas la leerlingen twee
aan twee beurten. 'We oefenen
a conversation between two
people. Who is goinig to start?'
Melissa en Kirsten beginnen.
Zij zien elkaar zogenaamd tus
sen het wisselen van de les en
vragen elkaar wie de klassele
rares is, wat het volgende vak
is en of het moeilijk is. Aan
het eind van de conversatie
wordt het gesprek gevalueerd
door de rest van de leerlingen.
Het bleek dat een van de da
mes niet altijd de juiste werk
woordstijd had gebruikt. Een
ander koppel had het steeds
over een mevrouw terwijl dat
een meneer was en zo was er
meer kritiek. Leerlingen wor
den volgens de docente op
deze manier gedwongen mee
te denken. 'Door de nieuwe
lesmethoden denken leerlin
gen zelf meer na, blijven beter
bij de les en ontdekken meer
zelf.'
Consumptief
Theo Clarijs, Connie Koning
en Rob van der Meijden delen
die mening. De basisvorming
maakt leerlingen zelfstandi
ger. Consumptief gedrag
wordt zoveel mogelijk geme
den door leerlingen zelfstan
dig te laten werken. Die zelf
standigheid geeft ook ruimte
voor niveauverschillen. 'Je
hebt in een brugklas te maken
met zwakke havo-leerlingen'
en sterke VWO-ers. De vraag
is hoe los je dat verschil op?
De lessen zijn nu zo ingedeeld
.dat iedereen in een bepaalde
periode de basis in eigen tem
po kan aanleren. De basis
wordt gecontroleerd maar ie
der draagt zijn verantwoorde
lijkheid. Tijdens de les wor
den leerlingen die wat meer
moeite met de leerstof hebben
bijgespijkerd. De sterke leer
lingen kunnen, maar dat is
niet verplicht, zogenaamde
verrijkingsopdrachten ma
ken.'
Onzelfstandig
Rector Rob van der Meijden is
heel enthousiast over de basis
vorming. 'De druk in de klas
is groter. De motivatie is wat
je nu in de les doet, hoef je
thuis niet meer te doen. Leer
lingen worden nog steeds be
geleid maar ontdekken nu zelf
meer. Het is minder abstract
en meer op de maatschappij
gericht. Het is toch van de
gekke dat een vak als tech
niek nog niet bestond?'
Het groepje dat twee jaar aan
de invoer van de basisvorming
heeft gewerkt en inmiddels
aangepast les geeft, is bijna ly
risch over de nieuwe onder
wijsmethode. Hebben zij het
dan al die jaren zo fout ge
daan? 'Mensen zijn mensen
gebleven, maar de tijd eist een
andere manier van onderwijs.
Wij merkten dat de leerlingen
steeds onzelfstandiger wer
den. De methoden waren er
echter nog niet. Bovendien
ontstonden er grote verschil
len met het basisonderwijs en
de universiteiten. Veel brug
klassers hadden al wel aange
past basisonderwijs gevolgd
en het probleem met de unio-
versiteiten is dat leerlingen
niet zelfstandig genoeg blij
ken te zijn.'
SCHIEDAM- In de filmclub in
gebouw De Teerstoof aan de
Nieuwstraat 12 wordt vrijdag
24 december 'Sommersby' ge
draaid van regisseur Jon
Amiel. Het verhaal gaat over
een soldaat- Jack Sommersby
(Richard Gere)- die na afloop
van de Amerikaanse burger
oorlog terugkeert naar zijn
vrouw Laurel (Jodie Foster) en
kind. Die denken, na zes jaar
niets gehoord te hebben, dat
hij op het slagveld omgeko
men is. Is de teruggekeerde
man echter wel Jack Som
mersby? De vroegere Jack
kon nauwelijks lezen, laat
staan schrijven, sloeg zijn
vrouw en staat in het dorp be
kend als een chagrijn. Dat laat
zich slecht rijmen met de te
ruggekeerde Jack: vrolijk, lite
rair onderlegd en een voor
beeldig minnaar en vader. De
harmonie wordt opnieuw ver
stoord als Jack wordt gearres
teerd voor een vroegere
moord. Als hij werkelijk Jack
is, wacht hem de doodstraf. In
het andere geval heeft hij
geen 'recht' op Laurels liefde.
Aanvang: 21.30 uur. De Film
club is geopend vanaf 20.30
uur. Toegang kost ƒ5,- voor
donateurs; donateur worden
kost 7,50 inclusief eerste
film.
Kees van Krugten is inmid
dels 37 jaar en van beroep
drummer. Dat is ook de reden
dat hij op beide Kerstdagen
gewoon werkt in plaats van
dat hij een heerlijk reerugge
tje verorbert onder het genot
van een glaasje rode wijn van
een goed jaar. Eigenlijk weet
Kees van Krugten niet anders.
Sinds zijn 16e drumt hij en
vanaf 1978 is hij professioneel
drummer, ofwel hij verdient
zijn brood met muziekmaken
en als professioneel drummer
kan hij alle stijlen spelen. „Ik
heb eigenlijk geen favoriete
stijl. De ene avond jazz en an
dere avond funky en dan weer
eens rock 'n' roll. Ik zet ge
woon een knopje om en
speel".
Krantenwijk
De eigenlijke roots van Kees
van Krugten liggen bij de
Schiedamse drumband Excel
sior. „Ik was hoornblazer,
maar vond dat eigenlijk niet
zo leuk. Van mijn kranten-
geld, ik kom namelijk uit een
katholiek gezin van negen
kinderen, heb ik toen zelf een
trommel gekocht. Ik wilde
daarmee in de drumband spe
len, maar dat mocht niet. Er
was namelijk een te kort aan
hoornblazers. Ik liep soms wel
eens stiekem mee met mijn
trommel, maar werd dan altijd
weer aan het blazen gezet.
Herman, mijn broer, speelde
in die tijd in een band als bas
sist en ik ging vaak mee. De
drummer van die band had
verkering en als hij dan zijn
meisje naar huis aan te bren
gen was, ging ik spelen. Zo
ben ik er eigenlijk een beetje
ingerold. Later heb ik ook
drumles gekregen van Arno
van Nieuwenhuizen. Ik weet
nog goed dat ik mijn eerste
brommer heb geruild voor een
tweedehands drumstel. Alleen
thuis oefenen was een pro
bleem, we kregen direct bonje
met de buren. Sinds die tijd
heb ik eigenlijk altijd wel in
bandjes gespeeld. Ik was toen
een jaar of vijftien. Mijn eer
ste bandje heette The Triffids,
waarin de toen nog onbekende
Patricia Paay zangeres was.
Voor dat bandje heb ik zelfs
nog auditie moeten doen en ik
heb toen moeten jokken over
mijn leeftijd, want eigenlijk
moest je zestien zijn".
Joe Bourne
Ondertussen leerde Kees van
Krugten op school voor tim
merman en werd hij meubel
maker. „Ik heb dan ook jaren
een normale baan gehad. Iets
waarvan ik trouwens nooit
spijt heb gehad. Ik kwam
vaak genoeg drummers tegen
die een opleiding aan het con
servatorium hadden gevolgd,
maar ik vind dat je het daar
niet echt leert. Dat doe je toch
in de praktijk. Omdat ik
steeds meer ging spelen, ben
ik op een gegeven moment
part-time gaan werken. Maar
toen ik nog meer werk kreeg,
dat was in 1978, ben ik gestopt
met timmeren. Ik kon bij in
de band van Joe Bourne gaan
spelen. En daarme zouden we
een toer gaan maken in het
kader van de zogenaamde wel
zijnszorg; optredens voor mili
tairen in Nederland en Duits
land".
Volksverlakkerij
De carriere van Van Krugten
verliep gladjes. Hij speelde
dan weer in de ene en dan
weer in de andere band. „Ik
zat goed in het circuit, zal ik
maar zeggen". Ook de grotere
opdrachten kwamen en er
volgden zelfs televisie-optre
dens. Zo maakte Kees van
Krugten deel uit van het or
kest dat in de Pats-boem-show
van Veronica speelde en hij
drumde in het Danssalon-or
kest tijdens de shows van Gert
Berg vanuit de Rotterdamse
Danssalon. Toen de Danssalon
werd verkocht, kwam er ook
prompt een ander orkest. Ver
der werkte hij vier jaar bij de
Amazing Stroopwafels en is
hij te horen op menig LP van
deze band. „We hebben zelfs
toen een toernee door Dene
marken gemaakt". Van Krug
ten verdiende ook als sessie
muzikant zijn geld. Aan tal
van producties verleende hij
medewerking, zoals op de re
cent verschenen CD van Ra
dio Rijnmond 'Daar hebben
we een liedje opgemaakt' en
op de CD van Robert Longs
musical Tsjechov. „Het CD'tje
heb ik echter wel zelf moeten
kopen", zegt Van Krugten, ter
wijl hij het doosje met daarop
nog het prijsje laat zien. „Zo
gaat het in deze wereld". Maar
het werk als sessiemuzikant
voor ondermeer ook reclame
spots wordt steeds minder.
„De room is er wel af hoor. Ze
gebruiken daar nu voorname
lijk de computer voor. Ik haat
dat. Dat is electronische mu
ziek. Namakerij. Mensen wil
len een echte drummer horen
en niet iets uit een kastje. Het
is de pure volksverlakkerij",
zegt hij vol vuur.
Herman Brood
Twee absolute hoogtepunten
waren ten eerste een optreden
in Amerika. „We speelden
daar met een jazz-sextet in
Kansis City op uitnodiging
van Nederlandse managers in
een heel groot en bekend ho
tel. Daar kwam ook sterren als
The Simple Minds en Van Ha
len. We raken daar aan de
praat met een hele rijke Ame
rikaan, die ons uitnodigde om
op zijn bruiloft te komen spe
len. Maar dat was nadat wij
klaar waren in Kansis. We zijn
toen op zijn kosten twee we
ken teruggegaan naar Ameri
ka en hebben alles bijelkaar
twintig minuten gespeeld. Bo
vendien hebben we er bijzon
der aardig aan verdiend. Het
tweede hoogtepunt was twee
jaar geleden een toernee met
Herman Brood door Spanje.
Ik werd 's ochtend gebeld
door zijn manager of ik 's
avonds direct meekon. We
hebben daar twee weken lang
in een nachtclub gespeeld. Ik
had nog nooit met die band
geoefend, laat staan gespeeld.
Terwijl ze rockabilly muziek
speelden, niet direct het mak
kelijkste. Maar effe luisteren
en dan gewoon meedoen. Her
man Brood is natuurlijk een
heel apart figuur, waar ik hele
gekke dingen heb meege
maakt. Nee, zelf heb ik niet
aan drugs gezeten, maar ver
der was het wel sex, drank en
rock 'n' roll. Ik heb er trou
wens ook een aardige verza
meling tekeningen en schilde
rijen van Herman Brood aan
overgehouden".
De Unie
Vandaag de dag speelt Kees
van Krugten nog altijd in di
verse bandjes en regelt hij de
zondagmiddag sessies in café
De Unie in Schiedam. „Vooral
die sessies in De Unie zijn erg
leuk. Ik nodig wat collega's uit
en elke keer wordt er daar
door wat anders gespeeld. Valt
iets in de smaak dat laat ik
dat weer een keer terugko
men. Maar in een echte band
speel ik niet, al sta ik sinds-
kort wel weer op een foto van
'De Eigenwijzen'. Nogmaals
het maakt me weinig uit wat
ik speel, dat blijkt ook ko
mend weekend. De eerste dag
jazz en de andere dag funk.
Lekker een beetje afwisse
ling".
Voor enkele groepen
mensen zijn het echter
topdagen, zoals de hore
ca. Maar ook de arties
ten hebben het druk. Zo
ook de Schiedamse
drummer Kees van
Krugten. Op eerste
Kerstdag speelt hij met
Arie Kuit in 't Paard in
Schiedam en een dag la
ter doet hij met de Fun
ky Surprise Band D'Ou-
de Stoep in Vlaardingen
aan. „Mijn Kerstdagen
zijn dan ook werkda
gen", zegt Kees van
Krugten ten overvloede.
SCHIEDAM- Gerard,
die Tweede Kerstdag
optreedt in Podium, is
geen onbekende voor de
vaste bezoekers van het
muziekcafé. De Schie
dammer trad meerma
len op in het etablisse
ment aan de Lange Ha
ven met verschillende
bands als 'Blue Smoke'
en 'Amazone', de forma
tie die hem aanstaande
zondag ook terzijde
staat.
Voor de 26ste december heeft
hij een speciaal programma
samengesteld van Nederland
stalige liedjes, die ondermeer
de oorlog in Bosnië tot onder
werp hebben. Uiteraard zal
Gerard ook het nummer De
Hef brengen, dat hij schreef
als afscheid van de Rotter
damse Koningsbrug.
Het laatste deel van het optre
den, kan bepaald worden door
het publiek. Gerard zal ter
plekke onderwerpen, die wor
den aangedragen in chanson-
vorm gieten. Wie zelf een ca-
settebandje meeneemt, krijgt
de opname als kerstkadootje.
Zondag 26 december in Podi
um. Aanvang: 22.00 uur;
toegang: gratis.
Geen rustige Kerst voor
drummer Kees van Krugten
SCHIEDAM- De klanten van 'Number One' aan de Nolenslaan 522
konden zich afgelopen zaterdag een 'muzikaal kapsel' aan laten me
ten. De Blues Brothers in eigen persoon maakten van een knipbeurt
een swingende aangelegenheid. Het tweetal pleegt normaliter alleen
de grote podia aan te doen, maar maakte voor een optreden in deze
salon een uitzondering. Na een verbouwing hebben 'Number One' ei
genaar Ton Pappers en zijn 12-koppige team dan ook de beschikking
over een vloeroppervlak van maar liefst 200 vierkante meters. En
daarop kan zelfs een beweeglijk tweetal, als het Amerikaanse topduo,
uit de voeten.
Pappers, die eveneens een kapsalon bezit aan de Vlaardingse haven,
heeft met het Schiedamse filiaal ook voor de toekomst grootse plan
nen. Niet voor niets tenslotte is deze aktieve ondernemer ook de be
langrijkste motor achter evenementen als 'De nacht van de mode'. De
klanten zijn aan de Nolenslaan niet alleen verzekerd van een up-to-
date uiterlijk, maar ook van de nodige extra's als informatiedagen en
modeshows.
SCHIEDAM- Een stadsbestuurder moet anno 1993 van vele markten
thuiszijn. Daar kan wethouder Aad Wiegman over meepraten. De
PvdA'er moest afgelopen vrijdag een openinnsstunt verrichten, die de
nodige koelbloedigheid vereiste en een zeker atletisch vermogen. Met
behulp van een brandweerwagen werd hij naar de zolderverdieping
gehesen van het monumentale, en ook hoge, voormalige Itho-pand
aan de Nieuwe Haven 147. Tientallen meters boven de grond moest
hij zich naar binnen wurmen door een klein zolderraampje en zich
vervolgens naar beneden spoeden om daar de voordeur voor de vele
belangstellenden van het slot te doen.
Het idee voor deze gevaarlijke klauterpartij- meteen een leuke oefe
ning voor de brandweer- was afkomstig van de zes instellingen die
hun onderdak in het gebouw hebben gevonden: de Rechtswinkel, het
Instituut Sociaal Raadslieden, het Project Schuldhulpverlening, het In
stituut Sociaal raadslieden, het Educatief Centrum voor Volwassenen
en het Buro voor Werk en Scholing van de Sociale Dienst. Ze wilden
met dit bijzondere inwijdingsritueel overigens geenszins hun onge
noegen uiten over hun nieuwe onderkomen. Alle gebruikers zijn zon
der uitzondering redelijk tevreden over hun werkplek. Ook banenpool
er Ruud van der Kooi, die met twee collega's het beheer van het
gebouw op zich heeft genomen: Je moet hier alleen met al die gan
getjes ontzettend veel lopen. Maar ja, dat heb je altijd met oude hui
zen en het is wel prachtig opgeknapt.'
Docent Theo Clarijs met enkele leerlingen.
Kees van Krugten voor zijn verzameling werken van Herman Brood. De Schiedamse drummer speelt
zaterdag in 't Paard en zondag in D'Oude Stoep in Vlaardingen.
Gerard en Gerda