Massief hout of fineer: de keuken doet helemaal mee Keulse impressies Kamerbrede aanval voor tapijt op de vloer Yes, I have no bananos V"~ Doe 't licht maar aan -.r Open vakken en glazen ramen Terug naar de behaaglijkheid Hout. Mooi massief hout. Voor kasten en eetkamers. Voor slaapkamers en keukens. Zelfs bij banken en fauteuils met houten poten en dito armleg- gers. Het hou(d)t dus niet op... Dat was de belangrijkste inte- rieurboodschap op de in janu ari gehouden meubelbeurs te Keulen. Met 1444 deelnemers en 150.000 bezoekers uit 95 landen de belangrijkste mani festatie op dit gebied. Denk daarbij niet aan het zwa re eiken of het blanke grenen uit eerdere houtperioden. Kwaliteit Piet-herstellend Suggestie De realisatie van deze woonspeci- al was in handen van Redaktie: Ank Hovingh-Krayo Vormgeving: Herman Olsman Fotografie: Ed Dewaerheyt, Hans Keijzer en Ronald Stam, Sijthoff Pers foto dienst e.a. Veel 'gevouwen' glas op speels te buigen stangen. 'Flo wer' is de naam, een bosje lam pen dus. (Licht '88) Een 'laat maar zien wat je hebt kast' met veel open vak ken en plek voor je beeldbuis, een waaiervormige tafel met twee 'wangen', die op slimme manier te vergroten is, speelse stoelen met een plezierig 'na-ta- fel-comfort': dat is het moderne hout-verhaai in beuken van Bree's New World. De accent- kleur is zacht smaragdgroen. Het ontwerp is van Marian Ha rent. De sfeer van een ouderwetse winkel krijgt gestalte in de eigen tijdse keuken. (SieMatic) Ze roepen met hun kleine laden en open vakken soms herinneringen op aan vroegere winkeltjes met 'koloniale wa ren', zoals dat toen heette. Want in de al lernieuwste keukens verstoppen we steeds minder achter de deurtjes. We la ten gezellig zien wat we gebruiken en in huis hebben. Tot een blok met messen toe, zo zagen we op de Keulse Meubel beurs, waar om de twee jaar de keuken royaal aandacht krijgt. Naast de vele lichte houtsoor ten kom je zelfs fineer van no ten in de keuken tegen. (Miele) 't Zou bijna eentonig worden, maar ook hier was het hout, hout en nog eens hout wat de klok sloeg, massief of in niet van echt te onderscheiden fineer. En dan heb ben we het niet over boeren romantiek, maar over modern vorm gegeven keu kens, waartoe de lichtere houtsoorten, zo als berken, elzen, linde en beuken, uitno digen. Ahorn is in de keuken een trendset ter, 't allerlaatste nieuws is noten. Natuurlijk blijven er kleuren, dus gelakte keukens in de tint, die men zich maar wenst. Blauw is een nieuwkomer, zonnig geel en vriendelijk lindegroen: 't kan alle maal. Over kleuren gesproken: veel van die 'effen' houten keukens zagen we even eens met kleurige accenten, met name groen en blauw, een duo, dat je toch veel in de meubelsektor tegenkomt. Opvallend ook de vele glazen ramen bij keukenkastjes, matglas of helder. De kombinatie hout met staal wordt bijzonder veel toegepast, marmer is een blijver. Hout ook bij verlichting met achter het rond gebogen mat glas drie gloeilampen. (Scope- light) Elzen, berken, kersen, beuken. 't houdt maar niet op Het rendez-vous met de natuur kreeg in Keulen ook gestalte door het gebruik van zwart witte koeien- huid ais bekleding, een grapje van het prestigieuze Zwitserse merk De- Sede, gebruikt op zowel een origi nele duositter als een fauteuil. Vooral de lichtere soorten met de els als kop loper en kersen als trendsetter, lenen zich graag voor modernere vormen, soms straks, soms met een scheut van de nieuwe roman tiek. Maar vooral met iets van warmte, waar mee we ons in het eigen huis graag omhullen, hoe je dat zelf ook interpreteert. „Wohnliches Wohnen" was er in Keulen de uitdrukking voor. Zeg: gezelligheid met stijl in niettemin klare, eenvoudige en lichtere vormen. t Hout met een accentkleur past volledig in dat beeld. Blauw en groen geven daarbij de toon aan. Luchten en oceanen zijn blauw nou ja, soms...) dus past die kleur bij de natuurlijke ima ge van hout. Groen, ook al een natuurtint, zie je in allerlei variaties en met allerlei benamingen. Cactusgroen en opaal, linde en smaragd...hoe ze ook heten, ze zijn prominent aanwezig. De interesse in natuurlijke produkten en kleuren gaat zelfs zo ver, dat voor meubels nog weinig geziene materialen daar in Keulen duidelijk aan toonden hoe er nog veel meer te gebruiken valt van wat die natuur ons biedt. Wat dacht u van bananenbladeren en kokospalm, bamboefineer en heidebloesem. Mathias Hoffmann, een toon aangevend Duitse ontwerper en niet de eerste de beste, ging bijvoorbeeld met die gedroogde Een materiaalmix van leder, hout en staal krijgt in deze driebenige stoel aparte allure. (Benze Collectie) bananenbladeren aan de slag. Een knusse stoel en dito bank waren het resultaat. Het samenspel tussen glas, hout en metaal en dan met name aluminium, eveneens zorgend voor een natuurlijk uiterlijk, zag je in vele van de veertien rijk gevulde hallen op de beurs. Waarbij over de hele linie kwaliteit de boventoon voer de. We worden zuiniger met onze spullen, doen er langer mee en dan mag het best wat meer kosten als het maar goed is. Dat we, ondanks het grote aanbod, ook zuinig met hout kunnen omspringen, gaat Hülsta, een van de grootste en ook in ons land bekende Duitse meubelfa brieken, de komende tijd benadrukken, Met name in het thuisland is er een grootscheepse aktie op touw gezet om fineer te promoten. Dat kennen we al jaren en weoerjaren, „maar om dat je van 1 kubieke meter hout 1 of 2 slaapka mers maakt en van datzelfde kub in fineer op spaanplaat 16 stuks, vinden we toch dat we dit best eens mogen benadrukken", aldus meu belgigant Hülsta. Furnier heet het overigens in het Duits. Andere impressies uit Keulen staan eveneens in deze woonspecial Het gebruik van wat de natuur ons in po sitieve zin kan bieden, gaat zelfs zo ver, dat er een kuipvormige stoel en dito bank te zien waren van gedroogde, op gerolde bananenbladeren, een afval- produkf. waar bijvoorbeeld in de Filipij- nen bruggen van werden gemaakt. B.M.P., dochtermaatschappij van het toonaangevende Rolf Benz, trok er veel bekijks mee. Druk ingekocht door de meubeihande! werd het nog niet...Dus dat wordt in ons land zoiets als'Yes, I have no bananos'. Comfortabel. Behaaglijk, Geluidempend. Warmte-isolerend. Milieu-ontlastend. Lekker aan je voeten. Dat zijn de troeven, waarmee tapijtmakende bedrijven zich (kamer)breed maken om verloren terrein terug te winnen. Mocht het 'Holland Tapijtland' jarenlang de trotse slogan zijn, wat harde vloerbedekking heet veroverde steeds meer onze huizen. La minaat, parket, plavuizen, vinyl, marmoleum: zij bleken voor menigeen de smaakmakers op de vloer ten koste van tapijt. Daartegen heeft met name Wyers, het grootste bedrijf op dit gebied in ons land, de aanval geo pend, met lef het voortouw nemend. 'Wij zijn er van overtuigd, dat Nederland lekker wil leven en daar hoort tapijt bij' zegt communicatiemanager Hans van Boven, zijn pleidooi met veel (adver- tentionele) akties onderstrepend. Niek van Elsland van Holland Haag, veertig jaar in het vak: „ons land wordt weer tapijt-minded, dat staat voor mij vast. Zoiets vloeit gewoon voort uit de golfbeweging, die er altijd is en altijd zal zijn ook. Een plotselinge tapijtpiek verwacht ik niet, een kentering wel". En waarmee willen de tapijtpromoters ons over de streep halen? Met een voortreffelijke kwaliteit syntehtiscche garens. Worden niet vuil, zijn anti-statisch en, 't nieuwste, zijn pletherstellend. Met andere woorden: de krulletjes van bijvoor beeld frisé laten zich niet plat dukken en komen ook op veel belopen plaatsen weer goed over eind. De multicolors en vooral aardetinten zijn daarbij dominant. Hart onder de riem bij deze aktie: de zo begeerde Designprijs van Rotter dam, goed voor 40.000 gulden, ging februari naar van kunstvezel gemaakt blauw tapijt. Bij Holland Haag in gesprek met Niek van Els- land, zagen we daar ook wol in een lichte modi- sche écrutint, met ergens de image, die aan co- cos en sisal kleeft. Natuur op de vloer dus en dat in roomwit. De oudere garde krijgt daarbij mis schien visioenen over berber, voor de huidige jongere generatie past zo'n kleur volkomen in het plaatje van de ecologische invalshoek. Frappant ook gewolkt vinyl, dat kwa dessin aan linoleum doet denken, plus strokenparket, maar dan met houtdelen en noesten er geraffineerd in. Een fotoprint van echt parket bleek het, zo wel donker als licht, om de suggestie van een houten vloer in huis te kunnen halen, ook al is die dan van vinyl. Inderdaad, een harde vloer bedekking, maar je kunt als bedrijf tenslotte niet alles op één paard zetten.. Tijdloos en door de materiaal keus (brons, messing of zwart) passend bij veel interieurs, is deze uplighter met verstelbare leeslamp, plus links een tafel lamp. (Steinhauer) Met 'Terug naar de behaaglijk heid' opende Wyers de aanval, on dersteund door Scotchgard-behan- deld Intertest tapijt. Massief was er in alle toonaarden op de beurs in Keulen. Hülsta knipoogt met de serie Ontano, waarvan wij bij interieur verzorging Speksnijder te Bergambacht een opname maakten, twee kanten uit; richting semi klassiek ?n semi modern. Van 'lappenlamp' tot gevouwen glas Gordijn als ongebleekt pitjeska- toen...natuurlijker hebben we het niet voor de ramen, zo zagen we (onder tweede van rechts) bij Hol land Haag. Vooral kombinatiestof- fen in dezelfde kleurschakeringen, waarbij het ene gordijn een dessin heeft en een andere mondriaanach- tige blokken, doen het leuk dit voor jaar, zo hoorden we van Holland Haags Niek van Elsland. Wie van nostal gische decora tie houdt ziet lampen met uil tjes of eenden in Italiaans ke ramiek. Vier voile lappen, te draperen over onbrand bare glastissue. (Asint) Grapje op een van de laatste toonaan gevende verlichtingsbeurzen: de 'lap penlamp'. Met vier voile doeken in ver schillende kleuren drapeer je als 't ware zelf de sfeer, die je je wenst. Zoiets zet je natuurlijk even op de plaat. Heel veel gezien bij verlichting is overi gens 'gevouwen glas', zoals we dat maar noemen en dat bij alle mogelijke model len. Ook daar geven we een voorbeeld van. Behoudender en tijdloos, zo hoorden we. bij Steinhauer, een van de grootste ver- lichtingsfabrie- ken in ons land, zijn de witte kappen met brons, messing of het moderner ogende chroom.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1994 | | pagina 13