Grapje
>■■1 J
4 1
mm
Met Vrolijk haal je de zee en de duinen in huis
Oud Hollandse glaskast en
aangeklede Shaker
Kwaliteit scoort
bij rotan en riet
1
Castelijns Dick Spierenburg
geeft jong talent een kans
w
Blijf een nachtje slapen
'Tafelman' en 'wanddoorbreker'
1
tut?*
i
m g«noeg,;
se meubelfabriek vari i
een gef ust hart het begrip 'design' achter de merknaam zet, maakte er
recent inderdaad zo'n stukje design van. Dit naar een ontwerp van
Frans Schrofer.
Wat je ziet is een moderne, goed zittende bank (kan twee en een halt-
stelen: een aktieve zit, een luie en de slaapstand. Je
legger weg en hebt den meteen een hoofdkussen.
Dus ais een gast het een beetje laat maakt,
voor een bedje, zo t MÊÊÊBÊÊI
waar Young International z'n showroom heeft, op de plaat gezet. Dit
De naam van 't geval is, jawei, Kanape
Het heet nog steeds 'romantisch wonen'
als we het hebben over geloogd grenen
en meubels in landelijke sfeer, die op de
beurs in Keulen heel wat stands vulden.
Daar maakte bijvoorbeeld het Hollandse
Creafort furore met een copie van een ne
gentiende eeuwse Hollandse glaskast,
voorzien van een antieke finish. Een half
ronde wandtafel met twee bladen, die je
kunt uitklappen tot 'speeltafel' bleek een
originele vondst. Als halve cirkel staat 'ie
tegen de wand, klap je hem uit, dan komt
er aan een van de poten een lade tevoor
schijn, vroeger bestemd om er je speel
kaarten in weg te bergen. Je kunt er uiter
aard ook aan ganzenborden enzo.
De sobere Shakerstijl, waar enkele jaren
geleden nog al wat van werd verwacht,
werd in ons land niet direkt breed opge
pakt. Iets meer 'aangekleed' en vooral
door aparte kleuren, zoals grijsblauw of
kersen met blauwe accenten, bleek Novio
Forum er in het Home Trade Center te
Nieuwegein meer eer mee in te leggen.
De interesse voor meubels van rotan en
riet blijft stijgende. Dat past deels bij de
heersende opvatting zoveel mogelijk
natuurlijke materialen in huis te halen,
daarnaast zorgen nieuwe ontwerpen of
andere toepassingen bij het vlechten,
voor behoorlijke impulsen.
Wanneer een toonaangevende naam als
Rolf Benz, te vinden in zaken met gevoel
voor stijl en woontrends, op de beurs in
Keulen komt met apart verwerkt riet en ro
tan, is dat er onder meer een bewijs van.
Maar ook Holland praat een goed woord
mee!
Opvallend is daarbij, dat kwaliteit scoort.
Een uitstekend uitgevoerd meubel, eigen
tijds gemodelleerd door de Hollandse ont
werper Pieter de Moor, doet het bijvoor
beeld sinds de introductie een halfjaar
geleden, erg goed. Zichzelf respecteren
de interieurzaken met gevoel voor heden
daagse woonverlangens, nemen het bete
re pitriet en rotan dan ook steeds meer in
hun collecties op.
niet opgesloten, want je hebt de zee onder
handbereik".
Doorkijkjes
Die openheid wordt letterlijk vorm gegeven
door de los van elkaar staande hoge leuningen.
Doorkijkjes zijn het, waarmee Maarten Vrolijk
overigens een duidelijke trend van deze tijd
neerzet. Dat van de losse elementen. Met voor
al bij de eenzitter de grap, dat je in feite twee
stoelen in één hebt. Oftwel, twee leuningen, uit
mondend in één zitting. Kun je zogezegd vanuit
je stoel de wereld van twee kanten bekijken. Je
moet, zo probeerden wij dat eerst in Keulen en
later op ons gemak in Holland uit, vooral bij de
bank een kussen in die „doorkijkjes" zetten. An
ders piept je rug er doorheen. Vrolijk„Die kus
sens heb ik er bij ontworpen, maar doen aan de
duidelijkheid van de vorm naar mijn gevoel niks
af. Overigens is het een ontwerp van onze eigen
design studio in Amsterdam, die ik samen heb
met Age Jan Mulder".
Trefwoord
Duidelijkheid blijkt zijn trefwoord. Dat heeft
deze in Oss geboren Brabander reeds als leer
ling van de Akademie Industriële Vormgeving in
Eindhoven voor ogen gestaan. Zijn eerste
„commerciële" werk om het zo eens te noe
men, toont dat aan. Bloemen bleken daarbij
vaak z'n inspiratiebron, zowel voor stoffen van
het bekende merk Ploeg, als voor de ook al niet
kinderachtig te noemen Duitse porceleinfabriek
Rosenthal. Nu zijn de bloemen in z'n kleden, in
de interieursstoffen en op de Rosenthal servie
zen geen copieën van wat er aan kleurigs bloeit
en groeit. Het zijn „bloemen op z'n Maartens"
zowel kwa vorm als kleur.
Dat kun je vooral bij het merendeel van zijn kar
petten zeggen, thans een stuk of dertien, die hij
uitbrengt in eigen beheer onder de naam Maar
ten Vrolijk Editions. Gemaakt in Engeland be
volken ze nu een redelijk aantal goed aange
schreven interieurzaken en verschillende mu
sea ontfermden zich er al over. Bijna elk karpet
krijgt een geinige naam mee, zoals Ben je boos,
dat op de door ons gemaakte foto staat. Of Flo
wer Power. Parade voor een kleed met sterren
en een van z'n laatste„Who shot Bruno". Vrij
vertaaldwie schoot deze beer dood. Niemand
dus. Want een echt berenvel en een dito tijger
leg je niet meer op de vloer. Nou dan neem je
toch de van wol geknoopte beer Bruno. „Do
you love me", zal die niet vragen. Dat doe je
vanzelf als je je vloer deze knipoog van Maarten
Vrolijk meegeeft.
Dick Spierenburg met op de achtergrond zijn kast Console bij z'n
nieuwe tafel Delta, die je soepel van één afgeronde, niet at te veel
ruimte vragende driehoek tot één grote 'ga-maar-zitten'-tafel uitschuift
zonder de vorm geweid aan te doen. Stoelen Mazairac en Boonzaayer.
Dick Spierenburg heeft een neus voor talent. Deze eigenaar-directeur van Castelijn Col-
de tafels en kasten, maar wil de mensen in het bedrijfspand te Nijkerk ook anderzins
graag aan de praat houden.
Dus trekt hij vormgevers van naam aan, zoais Mazairac en Boonzaayer, die een stel voor
treffelijke stoelen voor hem neerzetten of waagt hij het ook met minder bekende goden.
Dan kan het gebeuren, dat je ineens op de Arnhemse Kunstacademie een Minke van
Voorthuizen vindt, die met de know how van de al sinds 1958 bestaande Castelijn de
'Vogeltfeskast' ontwikkelt. Een rank, leuk model, dat achter elkaar zijn weg weet te vin
den. Daar zijn de twee op vinken lijkende vogeltjes bovenop zeker mede debet aan, want
die bleken voor honderd procent in te haken op nostalgische gevoeiens, waar men zelfs
in de moderne hoek wet eens mee te kampen heeft...
Die Dick van Spierenburg -eerst drie jaar student architectuur op de TU in Delft tot en met
z'n kandidaats en daarna afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunst in Den
Humor
'Die knaap heeft hef wist en voelde hij meteen. „Maakt mooie dingen, heeft humor, iets
anders, iets eigens en is vooral origineel zonder extremiteiten." Het gevolg iaat zich ra
den. Bij het Dutch Oesign Center in Utrecht, waar een groep bekende Nederlandse meu
belbedrijven in dezelfde moderne sfeer zich, evenals Castelijn, al jaren zonder opsmuk
presenteert, staan thans de meubels van Maarten Vroiijk. Verleden jaar al, zoais in het
andere artikel valt te lezen, de ook in Keulen gepresenteerde bank en stoel Duin maken
Delta
Van Dick Spierenburg zelf zagen we daar zijn laatste tafel, Delta geheten. Noem het een
uitgesproken Spierenburg ontwerp. Het op originele manier kunnen vergroten van een
tafel, Is wat je noemt het specifieke talent van deze 'tafelman', waarbij zich altijd wel iets
van z'n verleden aan die Detftse Technische Universiteit verraadt. Als een van de eersten
doorbrak hij ook de vaak vele meters muur beslaande wandmeubels met open en luchti
ge modellen, zij het in strakke vormen. Die open vakken zie je op dit moment in veel
collecties, trouwens ook bij keukens.
Castelijn Collection, maar ook
die van acht andere bekende namen (waaronder Montis,
Gerard van den Bergs Label, Pastoe, Gelderland, Arco) wil
bekijken, kan -op zondag na- de hele week
bg dit DDC aan het Rotsoord 3
in de Utrechtse wijk
'Do you love me'. Dat is de
naam, die Maarten Vrolijk aan
een van zijn door hem ontwor
pen karpetten meegaf. 'Hou je
van me', zo wil dat kleed,
waarop zonnebloemen bloei
en, dus woordeloos van je we
ten wanneer je het op je vloer
hebt gedeponeerd. De beden
ker ervan heeft daar zélf in zijn
nog vrij jonge leven al een dui
delijk antwoord op gekregen.
Er wordt van hem gehouden
en dan met name van de kant
van de pers. Die ligt al zo wat
aan zijn voeten, kompleet met
kleed.
Wanneer je immers, geen sportheld zijnde en
al evenmin een filmster, op je 28e reeds een
dik plakboek kunt laten zien met pagina na
pagina redaktionele aandacht voor je werk in
alle mogelijke (woon)rubrieken van niet de
onaanzienlijkste onder de binnen- en buiten
landse geïllustreerde bladen, kranten en opi
nie weekbladen bij je aanschuiven, mag je je
op z'n minst in warme publicitaire belangstel-
ling verheugen. Dan neem je zelfs na de eer
ste handdruk onmiddellijk de regie in handen
als 'Kijk op Wonen' bij je langs komt om over
je laatste ontwerp te praten. Iets, wat ons bij
de top-vijf van Nederlandse ontwerpers, met
wie we de afgelopen jaren voor deze woon-
special aan de praat waren, nog niet mocht
overkomen.
Het zal bij Maarten Vrolijk dan ook niet alleen
zijn kreatieve talent zijn, z'n originaliteit en voor
al z'n zeer eigen, aansprekende opvatting over
vormen en kleuren, maar ook een doortastend
stukje van zijn persoonlijkheid, dat hem bracht
waar hij recent belandde. In Keulen, op de
grootste meubelbeurs van Europa, waar hij ons
temidden van zoveel duizenden inzendingen bij
de gezamenlijke presentatie van het Dutch De
sign Center duidelijk opviel met zijn laatste ont
werp. Een bank met een erbij horende stoel in
de categorie: 'bezitbaar design'. Oftewel, avant-
garde, maar dan niet om naar te kijken, maar
ook gewoon om in te zitten als de vormen je ten
minste aanspreken.
Beschut
We hadden al eerder werk van hem in deze
krant. Verleden jaar. Een kast met een golfbe
weging, die hij dan ook met de naam Zee karak
teriseerde. Z'n ronde tafel Arena met -het meest
opvallend- de in breedte verlopende omranding
én de stoel Romeo, mochten er meteen ook
zijn. Het waren z'n eerste meubels, nu gevolgd
door die eenzitter en de bank. Duin is er de
naam van, wat natuurlijk best aardig past bij het
Zee van z'n kast.
Waarom dat Duin? Maarten Vrolijk: Voor mij is
het een vorm van beschut zijn. En dat is best
een goed gevoel in deze tijd. Vergelijk het met
een duinpannetje. Een holletje voor je zelf, maar
'Ben je boos' zo wit Maarten Vrolijk via dit aldus geheten karpet
weten. We zouden ntet durven met zo'n originele kast als deze Zee in
ongenoest esdoorn en de door de ontwerper op deze foto bezeten
Aardig grapje bij een door ons
gefotografeerd rank houten ta
felkastje, voor Arco ontworpen
door Arnold Merckx. In de bo
venste lade zit namelijk een
spiegeltje, plus een vakverde
ling voor make-up spullen óf,
voor meer mannelijk gebruik,
schrijfgerei.
Een bestekindeling behoort
eveneens tot de mogelijkheden.
Arco brengt trouwens een hele
serie van dergelijke tafelkastjes
uit in beuken, kersen of peren.
1
film-
Shakerstijl minder sober. (No-
vio Forum)
Een warmere touch voor geloogd grenen. (Creafort)
Fraaie
kwaliteit bij
door Pieter
de Moor
ontworpen
bank en
stoelen.
(Slootstra
Mulder)
Hou je van me? Ach Maarten, ze
liggen toch al aan je voeten
Sofa met 'doorkijkje', waarbij
het stalen frame met rotan is
overtrokken. (Rolf Benz)
Bamboe met rotan weer eens
anders gevlochten. Er zijn ook
stoelen, een eetkamer en kas
ten van. (Novio Forum)
Een van Vrolijks laatste ontwerpen voor Rosenthal: landelijk blauw met
fruit als inspiratiebron.
Van elkaar staande ruggen ook bij
Montis naar een ontwerp van Ulf
Moritz. Er zijn eveneens lagere leu
ningen in deze 'seizoenen-serie
met verschillende maanden als
naam. Dit model heet 'september'.
H
Ui