in 't kort Oleanna: sexuele intimidatie en strijd om de macht Nog bijna drie weken Freek in Luxor In 'Almondestraat 53a' is Harrie niet meer het lulletje en Annie niet alleen de bitch 'Uit de rooie kool': fabeltjes op beurs voor toekomstige ouders Wie is er bang BGG Audities voor bekende musical The Sound of Music De Berini's willen elkaar en hun programma meer diepgang geven Een stijlvol en zeer onderscheidend assortiment geeft u een heldere kijk op het gebied van verlichting en design. Méér dan 3000 m2 aan ruime variatie. De nieuwe generetie in licht en design DIJKSTRA LIXMPEN 44-1002 Op 25 maart 1995 zal in het Zuidpleintheater de première- plaatsvinden van de musical 'The Sound of Music'. De cast is rond (totaal 50 personen) en is enkele weken geleden begon nen met repeteren. Vanaf eind november zullen de repetities beginnen voor het or kest. Het orkest bestaat uit 20 musici die voor de live begelei ding zorgen tijdens de voorstel lingen. Voor het orkest zijn audities uitgeschreven op zondagmid dag 6 november. Aanmelden bij de produktieleider Yoc-Lan Pang 010-415.99.93. Gezocht wordt naar de volgen de instrumentalisten: dwars fluit/piccolo; hobo/engelse hoorn; besklarinet; fagot; hoorn; bestrompet; trombone; tuba; toetsenisten; percussie en le violisten. Voor meer informatie kan men zich wenden tot het produktie- kantoor (010-466.58.55) of bij de produktieleider. Muziek Les Contes d'Hoffmann van Jacques Offenbach, Rot terdamse Schouwburg, 4118110 Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, o.l.v. Yoel Levi, De Doelen, Rotterdam, 2171717 Supertrio Nighttown Rot terdam, 4364020 In through the Outdoor, Podium Café Schiedam, 4260566 Townes van Zandt singer- songwriter, Rotown Rotter dam, 4363534 Theater De Heldenlul Erik van Muiswinkel Margot Ros, Theater Zuidplein, Rotter dam, 4815844 Hester Hofman 'Een slim me meid', Theater Zuidplein, Rotterdam, 4815844 250 kilo, Theater de Teerstoof Schiedam, 4269563 Wiens leven is het eigen lijk? Theater 't Kapelletje Rotterdam, 4677014 Diversen Lezingencyclus Gebruiks- glas in Boymans van Beunin- gen Rotterdam, 4419495 In het kielzog van in de Vere nigde Staten hoog oplopende discussies over seksuele intimi datie en de ophef in Engeland over 'political correctness' schreef David Mamet 'Oleanna' (1992): een toneelstuk waarin een studente haar professor er van beschuldigt haar ongepast te hebben benaderd en haar ge probeerd heeft te verkrachten. In een regie van Lodewijk de Boer worden de twee rollen ge speeld door Peter Faber en Ca roline Almekinders. 'Oleanna' wordt op woensdag 9 en don derdag 10 november gespeeld in de Grote Zaal van de Rotter damse Schouwburg. Discussie Uit de gretigheid waarmee in vele landen het stuk op de plan ken is gebracht en waarmee het Duitse toneeltijdschrift Theater Heute 'Oleanna' en Mamet uit riep tot toneelstuk en auteur van het jaar, blijkt niet alleen de actualiteit van het onderwerp maar ook een behoefte aan een discussieuitlokkend repertoire en zeker ook de vakkundigheid van Mamet. Het succes van het stuk komt voort uit de manier waarop Ma met het 'probleem' in 'Oleanna' presenteert, de nuance af en toe verlaat om een scherper aange zet verhaal te vertellen en uitein delijk een stuk schrijft dat gaat over de macht die de ene mens over de andere kan hebben. Reputatie In 'Oleanna' bezoekt een stu dente haar professor om haar studieproblemen met hem te be spreken. Zijn houding en de re actie over haar prestaties geven haar geen vertrouwen, maar vergroten alleen haar onzeker heid. Haar motivatie om haar tentamens te halen is hoog en ze vraagt uitleg over het boek en de hoorcolleges van de profes sor. Deze zegt toe haar te willen helpen omdat hij haar leuk vindt en vraagt haar zijn privé- -colleges te volgen. De misverstanden die hieruit voortvloeien leiden tot een be schuldiging van seksuele intimi datie die de reputatie van de docent grondig beschadigt. Louis d'Or Argumenten en tegenargumen ten winnen aan sterkte in de directe confrontaties tussen de studente en de professor. Verta ler Marcel Otten, eerder verant woordelijk voor de rijke bewer king van 'Decadence' gespeeld door Het Nationale Toneel, weet ook in zijn vertaling van 4 NOVEMBER 5 NOVEMBER Freek de Jonge doet Rotterdam de eer aan in deze stad na lange tijd weer als cabaretier het podium te beklimmen. Hij doet dat bijna drie weken onafgebroken in het Rotterdamse Luxor waar afgelopen dinsdag zijn programma De Tol in première ging. In de afgelopen tijd maakte de Jonge uitstapjes naar het toneel. Hij stond ondermeer in King Lear. Toch kon de clown, de goeroe, de disident en de predikant het theater blijkbaar niet langer meer missen. Gesterkt en geinspireerd door zijn toneelervaring en door een lange reis in het Verre Oosten is hij nu terug. De werktitel Chinezen is inmiddels vervangen door De Tol. De basis van de Jonge's cabaretvorm blijft de taal. Dolgedraaide associaties, wanhopige redeneringen en keiharde voltreffers, die ogenschijnlijk meedogenloos van grote melancholie getuigen. Dat is Freek op z'n best en zo komt hij terug als theatermaker en vertolker van zijn eigen hersenspinsels en verhaaldraden. Iets tussen diepgang en flauwekul, tussen God en de Hema: een verwarrende gespletenheid die je iedere keer opnieuw op het verkeerde been zet. Ongetwijfeld slaagt hij er ook deze keer weer in zijn publiek te verbazen. De primeur in het Luxor meemaken kost f35,- of f40,-, kaartverkoop en reservering van maandag tot en met vrijdag tussen 11.00 en 18.00 uur, tel. 010-4138326. Het RO Theater heeft de toneel- klassieker 'Wie is er bang voor Virginia Woolf van Edward Al- bee-op het repertoire genomen. Vandaag, donderdag 3 novem ber gaat het in première in de Rotterdamse Schouwburg, ge volgd door uitvoeringen op 5 en 6 november en 16 tot en met 18 december. Het huwelijk van de hoogleraar George en zijn vrouw Martha balanceert op de grens van sadis me en tederheid, humor en zwaarmoedigheid. Een bittere woordenstrijd tussen het echt paar wordt meegemaakt door hun gasten, het pas getrouwde paar Nick en Honey, in een dronken nacht vol spelletjes, nacht Niet bepaald een onbe zorgde start van hun huwelijk. In de hoofdrollen Geert de Jong als Martha, Herman Naber als George. Nick en Honey worden gespeeld door respectievelijk Stefan de Walle en Esther Scheldwacht. De regie is van Léon van der Sanden. De aan vangstijd is steeds 20.15 uur. 'Oleanna' juist die woorden en zinnen te vinden die mensen in benarde situaties bezigen. Peter Faber is na de succesvolle voorstelling 'Koekoeksnest', waarin hij voor zijn rol be kroond werd met de Louis d'Or, voor het eerst na driejaar weer te zien in een toneelpro- duktie. Caroline Almekinders studeerde in 1991 af aan de Arnhemse Toneelschool en kreeg een rol aangeboden in 'Goed/Fout', een toneelstuk van Haye van der Heyden. Mamet Rotterdamse Schouwburg, Grote Zaal, woensdag 9 en donderdag 10 november, aanvang 20.15 uur, toto leo van velzen reserveren: 010-4118110. Muziek Nederlands Koorfestival 1994, De Doelen, Rotterdam, 2171717 0 Taipei Instrumental En semble traditionele en moder ne Chinese muziek. Theater de Evenaar Rotterdam, 4111055 Joachim Kuhn Quartet, fe aturing Joe Lovano, Popular Rotterdam, 4365283 James Hall Rotown Rot terdam, 4363534 Mark van de Veerdonk Odysseus op kostschool, Bi bliotheektheater Rotterdam, 43338262 Trio de Janeiro 125 jaar 250 kilo, Theater de Teerstoof Schiedam, 4269563 0 Floorshow met Ton Lutz, Café Floor Rotterdam, 4118110 6 NOVEMBER Muziek 0 Oostenrijkse concertdag, De Doelen, Rotterdam, 2171717 0 Yann special support Braziliaans, Jazzcafé Dizzy Rotterdam, 4773014 0 Fatna Bent El Houcine Ensemble (Marokko), Thea ter de Evenaar Rotterdam, 4111055 0 Hawkind Nighttown Rot terdam, 4364020 Jeugd 0 Verhalen uit de Verre Doos: Caraïbisch Gebied, Theater de Evenaar Rotter dam, 4111055 0 Voorlezen Historisch Mu seum Schielandhuis Rotter dam 4176767 0 Het laatste kind van Pauli ne Mol, Rotterdamse Schouwburg, 4118110 0 Het woud van genade St. Droomtheater Rotterdam, 4778171 Geen sprake van dat ze in haar eentje op de foto gaat. Het is al mooi dat ze als de helft van een duo het woord wil doen, omdat de andere helft op vakantie is. 'Ze' is Marjolein Meijérs, An op het toneel. Hans Kemeling is Har. Samen vormen ze de Be rini's en als zodanig kunnen ze niet buiten elkaar. Net een echtpaar dat al heel lang is getrouwd. Als je hen ziet op treden vergeet je helemaal dat dat niet zo is. Zelf haalt Mar jolein hen ook wel eens door elkaar. „Wil ik voor hem ook onderbroeken meebrengen of sokken. Nou ga je toch echt te ver, denk ik dan. Daar heeft hij toch zelf een wijf voor." Het komt omdat ze zoveel met elkaar optrekken. Nauwelijks waren ze half april van dit jaar uitgespeeld met 'Groeten uit Rotterdam' of ze zaten - met regisseur Pieter van Empelen - alweer na te denken over hun nieuwe programma. Ze wilden Har en An meer diepgang geven. Over die relatie hadden ze het nou wel genoeg gehad. Dus kre gen ze een huisadres. In de Ag- niesebuurt wonen ze, in de Al mondestraat 53a. De voorstel ling gaat erover hoe ze daar hun leven leiden. Marjolein: „Die buurt kennen we. We hebben daar hele leuke buurtfeesten meegemaakt. Dan danste de wijkagent met een Su rinaams meisje." En, opeens weer An: „Har is er geboren, ik kom uit Zuid." Omdat Har zo opgaat in het knutselen in zijn schuurtje heeft hij er minder last van dat de buurt zo verandert. Voor An ligt dat anders. Ze kan bij niemand meer terecht voor een praatje. Ze verstaan haar niet. Als ze dan ook nog een nare ervaring heeft met een buitenlander wil ze weg. Dat komt er uiteindelijk niet van, omdat Har en An een ande re oplossing vinden die er op neerkomt dat er gepraat gaat worden. Maar dan zijn we al weer een heleboel leuke, komi sche en ontroerende liedjes en situaties verder. Ontwikkeling De ontwikkeling die de Berini's doormaken, weerspiegelt zich in Har en An. „Ze gaan mee in onze ontwikkeling", zegt Marjo lein ervan. „Harrie is niet meer alleen het lulletje. Hij komt voor Annie op. Annie is niet meer uitsluitend de bitch." Ook als Marjolein houdt ze trouwens van een beetje power. Tina Tur ner bewondert ze daarin. „Als je op die manier oud kan worden!" De gitaar als instrument voor de flamengo, daar kan ze ook po wer in kwijt. In elk programma zit wel iets met flamengo. Ook een vorm van ontwikkeling ove rigens. Ze heeft er les in en wil het steeds beter kunnen. Met haar muziekopleidings-ver- leden is het logisch dat Marjo lein verantwoordelijk is voor veel muziek-met-tekst. De teks ten verwijzen niet letterlijk naar eigen ervaringen, „maar naar emoties." In het 'schuurtjeslied' zit misschien nog het meest eigen ervaring, denkt ze. Hans zingt daarin over wat het Harrie doet als hij na het overlijden van zijn vader in het schuurtje kijkt naar diens gereedschap. „Hij kon het in het begin niet zingen; zijn eigen vader stierf anderhalf jaar geleden. Dezelfde ontroering toen hij na de dood van zijn vader het kinderfietsje uit zijn jeugd ontdekte - op zolder be waard - dat zit in het schuurtjes- liedje." Pinter Het gedeelte na de pauze brengt nog een verrassing. Een opmer king van de regisseur, dat ze zich eens zouden moeten wagen aan een toneelstuk van Pinter, bleef hangen. „Dat is nog blijven rom melen in m'n hoofd", zegt Mar jolein. „Ik heb 'The lover' zelf vertaald. In Berini-taal dan. De mensen lachen zich een breuk." Zelf zit ze ook opeens te grinni ken, omdat ze zich voorstelt hoe 'echte toneelmensen' zullen rea geren. „Oh Diederik", doet ze met geaffecteerde stem, „De Be rini's spelen Pinter. Ken jij ze?" De Berini's spelen 'Almonde straat 53a' in Theater Zuidplein van 15 tot en met 18 en 22 tot en met 26 november. De première is op 16 november. Over waar de kindertjes van daan komen deden vroeger de meest uiteenlopende fabeltjes de ronde. De verhalen over de rode kool en de ooievaar zijn wel het meest bekend. Maar heeft u wel eens gehoord van de hommelebommelesteen, de boom en de waterput als vind plaats van een baby? De kraamzorg van Thuiszorg Rotterdam is erin geslaagd de oorsprong van deze fabeltjes te achterhalen en wil deze op de komende Pré-mama beurs in Ahoy' op 5 en 6 november op een spectaculaire wijze uit beelden. Daarmee beloven deze in de vergetelheid ge raakte fabeltjes de grote pu bliekstrekker te worden op deze informatiebeurs voor aanstaande ouders. De beurs die voor de vijfde keer wordt gehouden biedt toekom stige ouders en andere belang stellenden een zo compleet mo gelijk beeld van allerlei produk- ten en diensten die voor hen van belang kunnen zijn. De ope ningstijden op beide dagen zijn van 10.30 - 18.00 uur. De entree bedraagt f 7,50. Kinderen tot veertien jaar hebben onder bege leiding gratis toegang. Negentig exposanten informeren de bezoekers over onder meer verzorgingsprodukten, voe dingsproducten, kinderopvang, verzekeringen en baby-meube len, ook is er een modeshow, waar positie-kleding wordt ge toond. Thuiszorg Rotterdam is op de beurs aanwezig met diver se afdelingen. De kraamzorg licht de komende ouders voor over de voorbereiding en beval ling en de vele mogelijkheden van de thuiskraamzorg, de afde ling voedingsvoorlichting geeft voedingsadviezen voor en na de bevalling en de Ouder- en kind zorg geeft informatie over de werkwijze van het consultatiebu reau. Omdat de beurs dit jaar in het teken staat van de fabeltjes over waar de kindertjes vandaan ko men ontvangt ieder honderdste bezoeker een rode kool. Vorig jaar trok de beurs in twee dagen tijd 3500 bezoekers. Witte kool Een paar fabeltjes: Waar komen de kindertjes vandaan? Genera ties werd volgehouden dat kin dertjes uit de rode kool kwamen. Tenminste als het een jongetje betrof. Meisjes kwamen uit de witte kool, zo leert ons de overle vering. Voor de kinderen van koninklijke bloede werd natuur lijk een uitzondering gemaakt: die kwamen uit de sierkool die voor consumptie ongeschikt was. Dat de kool werd uitgeko zen als geboorteplaats is niet zo vreemd. Door zijn vorm en sa menstelling had de kool iets weg van de moederschoot. Wie kent niet het verhaal van de ooievaar die de kindertjes tot in de slaapkamer bracht? De ooie vaar vloog zo maar naar binnen met een baby in een draagdoek in zijn snavel. Dat de moeder daarna in bed lag, was eenvou dig te verklaren. Zo'n niet aller daagse vliegoperatie met een moeilijke landing verwonde de moeder die daarna op dokters advies enkele dagen bed moest houden .'Het verhaal van de ooievaar is waarschijnlijk eind 18e eeuw vanuit Duitsland naar ons land overgewaaid. Daarbij 'trok' het fabeltje van oost naar west. Tot vanadaag de dag is de ooievaar nog altijd het symbool gebleven van de geboorte. 'Oleanna' ging in het najaar van 1992 in New York in première in de regie van Mamet zelf, ter wijl het stuk in Londen - gere gisseerd door Harold Pinter - in het seizoen 93/94 werd uitge roepen tot 'play of the year'. Mamet, toneelauteur, drama docent, essay-schrijver, werd zeer bekend door zijn scenario's voor films als 'The Postman al ways rings twice', 'The Untou chables', 'Hoffa' en 'The Ver dict'. Zijn nieuwste toneelstuk The Cryptogram' is inmiddels in Londen in première gegaan. GEOPEND OP MA.t/m ZA. VAN 9.00 tot 17.00 UUR GRATÏS SPAANSE POLDER DONDERDAG 3 NOVEMBER 1994 UIT door NELLEK.E DE JONG De restanten van een dronken nacht Har en An in een Rotterdamse volkswijk foto LEXBROERE Komen kindertjes uit de rode kool? TERBREGSEPLEIN GOUDA UTRECHT R'DAM-CENTRUM VLAARDINGEN HOEK VAN H ETHJ DORDRECHT GORINCHEM MERCEDES V. DIJK ROTTERDAM, Graafstroomstraat 93 (Spaanse polder), Tel 010 462 30 70 EINDHOVEN, Stratumsedijk 79, Tel 040 12 31 46 SOESTERBERG, Amersfoortsestraat 3, Tel 03463 5 36 89

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1994 | | pagina 17