UIT ff Gershwins 'Porgy and Bess' go Latin Als er in de voorstelling iets mis gaat is de spreekstalmeester in zijn element Idioterie Vlaamse Nieuwe Snaar slechts eenmaal te beleven in de regio De Sunshine Boys: John Kraaijkamp op zijn best De lach is prominent aanwezig in Kerstcircus Ahoy1994 Cabaret, muziek en stand-up comedy in 'Floor op Zondag' 50-1002 16 DECEMBER Muziek Berdien Stenberg, De La- renkamp. Rotterdam 4804044 Fapy Lafertin Quartet en Anabele Da Silva, Theater Zuidplein, Rotterdam 4815844 Into the Woods, er was eens..., Voormalige Vertrek hal H.A.L., Rotterdam 8 466096 How low can you go, Zaal de Unie, Rotterdam 4333534 Sturm und Drang, Popu lar, Rotterdam - 4365283 Theater De Dresser, O.T. Theater a/d Miillerpier, Rotterdam - 4769029 Fred Delfgaauw, de Stoep, Spijkenisse - 01880-24435 Wie is er bang voor Virgi nia Woolf?, Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam 4118110 Reindert van der Naait, Theater de Teerstoof, Schie dam - 4269563 Titaantjes van Nescio, Bi bliotheektheater, Rotterdam 4338262 Dans Jonge Dans 3, Lantaren- Wenster, Rotterdam 4361311 Diversen Studiedag "Glas zonder Glans", Museum Boymans- van Beuningen, Rotterdam - 4419405 17 DECMEBER Muziek Anita Meijer, Holland Ca sino, Rotterdam Finale Popquiz Connecties, Nighttown - 4364020 Roze Kerstdienst, Para- dijskerk, Rotterdam - 01803- 20577 Muziek uit diverse wind streken, de Doelen, Rotter dam - 2171717 Kersttrash, Jongerencen trum TexMex, Spijkenisse 01880-24095 Theater Tineke Schouten, Luxor Theater, Rotterdam 4138326 No place for Jennifer, Theater de Teerstoof, Schie dam - 4269563 Pieter de Rijk, Bibliot heektheater, Rotterdam 4338262 Jeugd De Droomjongen, Theater de Teerstoof, Schiedam 4269563 18 DECEMBER Muziek Zondagochtendconcert, De Doelen, Rotterdam - 2171717 Lunchconcert, De Stoep, Spijkenisse - 01880-24453 New Orleans Syncopators, Center 5, Rotterdam Christmas Carol, Landhuis de Oliphant, Rotterdam - 4290889 Dansorgel De Cubaan Trio Con Brio, Jazzcafé Diz zy, Rotterdam - 4773014 Wolga Kozakken Koor, Theater Zuidplein, Rotter dam - 4815844 Ramona's, Nighttown, Rotterdam - 4364020 Backbone Foundation, Ro- town, Rotterdam - 4363534 Theater The Best of Paul de Leeuw, Luxor Theater, Rotterdam - 4138326 Improtheater, Popular, Rotterdam - 4365283 Jeugd De Hodja in Holland, St. Droomtheater, Rotterdam - i 4778171 De Kappertjes, Rotterdam se Schouwburg, Rotterdam - 4118110 Diversen Floor op zondag, Café Floor, Rotterdam - 4118110 Lust van Zinnen, Bibliot heektheater, Rotterdam 'Porgy and Bess go Latin' is een muzikaal theaterprogram ma een geheel nieuwe bewer king in Afro-Cubaanse stijl van George Gershwins opera Porgy and Bess. Met Porgy and Bess go Latin' zal er voor het eerst een Afro- -Cubaanse Latin versie van deze opera gepresenteerd wor den door het internationaal ge respecteerde muziekensemble Nueva Manteca onder leiding van Jan Laurens Hartong met als gast danser, zanger, acteur en verteller Donald Jones. Ethnomusicoloog Hartong heeft, evenals Gershwin studie reizen gemaakt naar Cuba op zoek naar de wortels van de Afro-Cubaanse muziek. Donald Jones die een jarenlan ge musicalervaring heeft en grote kennis van zaken van zwart Amerikaanse enter tainment (zie bijgevoegde c.v.) is een groot liefhebber van Por gy and Bess, de enige zwarte musical die door de jaren heen de status van opera heeft be houden. Dit programma zal een nieuw licht werpen op het oorspron kelijke materiaal van Gershwin door samenvoeging van Jones en Hartongs kennis van Porgy and Bess, Geroge Gershwin, Jazz, Afrikaanse en Cubaanse muziek. Vlaardingen, Stadsgehoorzaal. Voor de 24ste editie van Kerstcircus Ahoy' - van vrij dag 23 december 1994 tot en met dinsdag 3 januari 1995 - kunnen de verwachtingen ge rust hooggespannen zijn. Het producenten-echtpaar Ban ning kan zich niet permitteren een kopie neer te zetten van vorige afleveringen, omdat ze weten dat er onder de bezoe kers een aantal is, dat alle 23 voorgaande keren aanwezig was. De enige reprise is de spreekstalmeester. Hij viert zelfs zijn derde lustrum tij dens het aanstaande kerstcir cus. Voor de vijftiende keer spreekt hij het hooggeëerde publiek toe. Het is even schrikken als de spreekstalmeester zegt: „Ik hoop altijd dat er wat mis gaat." Maar gelukkig, hij bedoelt niet dat er iemand uit de trapeze valt. „Soms zijn de artiesten nog niet klaar en krijgt mijn improvisa tietalent weer een kans", verdui delijkt hij. Improvisatie is juist datgene, wat voor Maurice Veldkamp het spreekstalmeeste- ren de moeite waard maakt. „Als je gewoon zegt dat de oli fanten eraan komen, dan kómen ze er ook aan." Maar Veldkamp mag zich graag een beetje poë tisch uitdrukken. Hij verzint zelf ook wel eens nieuwe woorden. Een spreekstalmeester is ook een beetje acteur, vindt hij. „Bij de eerste uitvoering moet hij net zo hard lachen als het publiek, maar als hij voor de vijfde keer hetzelfde ziet, moet hij niet laten merken dat hij die grappen nou wel kent." Heel streng veroor deelt hij ook het van een briefje lezen van artiestennamen, al zijn ze nog zo uitheems. „Vorig jaar was dat een ramp met alleen Russische namen. Dan zei ik wel eens iets wat alleen maar erg Russisch klónk", herinnert hij zich lachend. Hekel De liefde voor het circus is speekstalmeester Maurice Veld kamp met de paplepel ingego ten. „Het is ook nooit meer over gegaan", meldt hij vanuit zijn woonplaats Breda. In die plaats werd toen al driemaal per jaar een circus geïnstalleerd en drie maal per jaar ging hij er met zijn ouders heen. „Net als iedereen onder de twaalf' wilde Maurice Veldkamp ook bij het circus. „Maar ik zag toch geen loop baan voor mezelf aan de trapeze. Ik had een hekel aan gymnas tiek." Op de middelbare school werkte Veldkamp aan het nog steeds bestaande tijdschrift van de Club van Circusvrienden 'De piste'. Het geschreven woord kreeg een vaste plek in zijn leven: Nederlands studeren in Tilburg, werken op de redaktie van het Brabantse 'De Stem'. Daar ont- dekte hij tot zijn verrassing dat hij ook goed met het gespróken woord overweg kon, toen hij een avond aan elkaar moest praten rondom het leukste carnavals liedje. Paul de Leeuw Omdat er nogal eens een circus 'verslagen' moest worden voor De Stem werden de contacten in de circuswereld levend gehouden en Veldkamp slaagde erin de aandacht te trekken met zijn taal- en spreekvaardigheid. In de vijftien jaar dat hij nu Ahoy' 'doet' is de manier waar op hij het publiek aanspreekt („nooit te lang, ik ben maar een noodzakelijk kwaad") wel ver anderd. Het deftige is eraf. Vol gens hem is dat mede te danken aan cabaretiers als Paul de Leeuw. „Door wat mensen op de televisie zien raken ze gewend aan een ruimer taalgebruik." Rechtstreeks iemand aanspre ken op de tribune is ook zoiets wat bij die verandering hoort. Maurice Veldkamp is het eens met producent Banning dat Kerstcircus 1994 vooral een vro lijke voorstelling zal worden. Volgens Banning is „de lach een repeterend element in een pro gramma, waarvoor sterke num mers uit gerenommeerde circus geslachten zijn gecontracteerd, die nog niet eerder in Ahoy', of zelfs in Nederland te zien zijn geweest." Chipperfield valt daar in elk geval onder. Mary Chip perfield rijdt de hogeschool, Sal ly Clubb-Chipperfield is present met twaalf luipaarden, panters en jaguars. Twee clownsgroepen laten zien dat er verfijnde clow nerie bestaat en vette lol. Vro lijkheid is er ook op de 'kinder boerderij' van Maaike en Jürgen Probst met bokken, geiten, een ezel enz. En verder (onder nog veel meer): paarden en pony's, (Afrikaanse) olifanten en roof dieren. Op 'menselijk' gebied: The Oz Brothers met vermakelijke acro batische toeren, nog meer acro batiek van de Tien Victors uit Rusland en van de Farrello's (op de fiets). De onontbeerlijke tra peze is van The Flying Rod- leighs. De toegangsprijzen voor het Kerstcircus Ahoy' zijn 15, 20, 25, 30, 35 en 40 gulden. Jeugd tot en met 12 jaar en 65 plus 50 procent korting. De kassa van Ahoy' Rotterdam is telefonisch te bereiken via telefoonnummer 010-4812144. Naast luxe bonbons, witlof en frieten is De Nieuwe Snaar een van de opvallendste en belang rijkste Belgische exportproduk- ten. Het muzikale gezelschap be staat al tien jaar en trekt in Ne derland en Frankrijk volle zalen. 'Het wordt tijd dat Nederland plat gaat voor De Nieuwe Snaar' vond De Volkskrant boven een artikel waarin stond dat de groep bestond uit 'drie muzikale Vlaamse idioten' die 'intelligente kolder brengen'. In Frankrijk worden Les Snaars genoemd als een 'surprenant spectacle', als een 'veaudeville musical' en als Laurel en Hardy tot de derde macht. In andere buitenlanden oogstten de drie idoten ook succes. Op de schoor steenmantel staan onder meer een Bronzen Roos van het televi siefestival van Montreux ('84) en Tasse d'or van het theaterfesti val van Avignon ('85), een Gol- dene Hummel van Hamburg ('88) en een Kleinkunstpreis uit Willemshaven ('88). In eigen land is De Nieuwe Snaar vooral bekend van tv pro gramma's als De Pré Historie en Zeker Weten? De Nieuwe Snaar bestaat uit de broers Kris (hobo) en Jan (ac cordeon) de Smet en Geert Ver meulen (gitaar). Geert Vermeu len: „In Nederland worden we verwend; we spelen daar haast alleen in schouwburgen. In Bel gië is het een veredelde sporthal, we moeten nog soundchecken en alles in orde maken." Vermeulen heeft het soort uiterlijk waarmee je voorbestemd bent om komiek of stripfiguur te worden. Na zo'n zestienhonderd live-optre dens gieren de zenuwen nog al tijd door de keel. Hij treedt al tien jaar op met de gebroeders De Smet, die muziek maken. Onder andere als De Snaar, vijf tienjaar geleden de begeleidings groep van ene Urbanus van Anus. „We werken goed samen, wat niet wegneemt dat er soms wel daverende ruzies ontstaan", aldus Vermeulen. Jan De Smet vindt het moeilijk te omschrijven wat De Nieuwe Snaar inhoudt en op het podium zet. „Ik huiver van het woord cabaret", zegt hij. „Iemand om schreef wat we doen als 'orgas tisch muziektheater'." Broer Kris: „Gelukkig groeit er bij het publiek en ook bij grote artiesten interesse voor muziekgenres uit andere landen. Dat noemen ze wereldmuziek. Wij spelen eigen lijk eigen versies van jazz, cajun, country, rock 'n roll, blues... We zijn tegen het hokjes denken en de debilisering die wordt in de hand gewerkt door commerciële stations." Monty Python Het aan elkaar breien van hun songs gaat op een Monty Py- thon-achtige manier. De song 'De Buiten', een verta ling van Going up the Country van Al 'Canned Heat' Wilson, geven Jan en Geert aan door op dienbladen te stampen waarop kettingen liggen, terwijl Kris als een op hol geslagen Stan Laurel zingt en de melodielijn toetert. Een stevig bluesnummer dat Clouseau heet, vertelt ons dat de originele Clouseau eigenlijk Pe ter Sellers was. Er wordt een postmodern dansnummer ge bracht dat de postmoderne Cabaretier Arthur Umbgrove kale kam Cabaretier Arthur Umbgrove verzorgt energieke optredens waarin hij muzikaal cabaret naadloos laat aansluiten bij snel le stand-up comedy. Met 'een tekkel met de stok' zijn eerste solovoorstelling, treedt Arthur Umbgrove zondag 18 december op in het Rotterdamse Theater café Floor. Het optreden in de serie Floor op Zondag begint om 12.00 uur. Arthur Umbgrove is al enkele jaren actief in de groep Comedy- train en speelde in 1993 een aan tal optredens in comedyclubs waaronder de vermaarde Santa Monica Improvclub in Los An geles. De in de Verenigde Staten al jaren zeer populaire stand-up comedy, gebaseerd op een hoge grappensnelheid om de aan dacht van het publiek vast te houden, waaide kortgeleden over naar Nederland en kreeg inmiddels een televisie-variant in het programma 'Moppentop pers'. Umbgrove beschouwt zichzelf niet als stand-up komiek: in zijn programma 'Een tekkel met de stok' heeft hij een klein gedeelte gereserveerd voor stand-up co medy. Het grootste deel van de voorstelling is cabaret. De muzi kale kant van zijn voorstelling lijkt eerder geïnspireerd door blues, jazz en popmuziek van mensen als Tom Waitts, voor heen Prince en Tori Amos dan door 'traditionele' cabaretmu- ziek. 'Een tekkel met de stok' is een razendsnel programma, waarin Umbgrove zijn publiek bewust geen tijd geeft om tussen de lied jes te applaudiseren. Bij elk on derwerp dat Umbgrove aan snijdt wordt op een goed mo ment een vraag gesteld naar de zin of het doel; de voorstelling is dan ook op sommige momenten ernstig van toon, terwijl op an dere momenten rake grappen voorbijvliegen. In zijn originele muziekkeuze begeleid door pia nist Alberto Klein Goldwijk ver zorgt de veelbelovende cabare tier een uiterst gevarieerde voor stelling. Theatercafé Floor (naast de Rotterdamse Schouwburg) zon dag 18 december, aanvang 12.00 uur. Kaarten f. 7.50 zijn ver krijgbaar aan de kassa van de Rotterdamse Schouwburg en op de dag van de voorstelling in Floor, vanaf 10.30 uur. Reserve ren 010-4118110. danskunst in al zijn belachelijk heid etaleert. Het decor wordt gaandeweg tot puin herleid. Geert pakt de ge reedschapskist. Een decoupeer- zaag van Black Decker fun geert als ritmebox, en Jan brult een zware rock song. 'Ik moet niet hebben van moderne mu ziek!' is het refrein. Vermeulen die zo debiel kan doen dat je gelooft dat hij het ook daadwer kelijk is, speelt de obligate jan kende solo's op een slijpschijf met een vonkenregen als lichtef fect. De zaal valt bijna in als hij wat later stuntelent op skilatten voor een Alpendecor zijn viool mishandelt. Inspiratie wordt onder andere ontleend aan grote jazz clowns als Dizzy Gillespie, Spike Jones en Slim Gaillard over wie er een nummer staat op de plaat. Ze zingen close harmony en scatten graag. De Nieuwe Snaar staat garant voor een avond hard la chen; ze geven zelf toe dat ze een beetje in de puberteit zijn blijven steken. De Nieuwe Snaar is eenmaal te zien in de regio Rotterdam en wel op 4 januari in Theater De Wil lem in Papendrecht. Kaarten kos ten D2,50 en zijn telefonisch te bestellen via tel. 078-158226 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur én één uur voor de aanvang van de voorstelling aan de kassa van Theater De Willem aan de Van der Palmstraat in Papendrecht. 'De Sunshine Boys', inmiddels toe aan een tweede succestour nee langs de Nederlandse thea ters, gaat over legendarische variété-duo's, als Snip en Snap, De Mounties, Johnny Rijk: Neil Sion beschrijft in zijn ko medie de lang niet sinmpele hereniging van zo'n onafschei delijk duo dat ooit, dertig jaar lang, optrad met legendarisch geworden acts en sketches. John Kraaijkamp, Eric van der Donk en Johnny Kraaijkamp schitteren in de feestelijke re vuekomedie. 'De Sunshine Boys' is volgende week te zien in Theater Zuidplein en op maandag 9 en dinsdag 10 janu ari opnieuw in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouw burg. Komieken en variété-duo's tra den vaak jaar in jaar uit op met dezelfde acts en sketches. Hun grappen waren daardoor even legendarisch als de artiesten zelf. Duo's - meestal bestaand uit een komiek en een aangever - waren onafscheidelijk. Als het ooit kwam tot een breuk, ging de scheiding gepaard met heftige emoties. Neil Simons schreef een toneel stuk over zo'n duo, de Sunshi ne Boys. Het werd naar Neder landse (humor)maatstaven verteld door Ger Apeldoorn en Harm Edens. Regisseur Be rend Boudewijn maakte samen met onder meer John Kraaij kamp en Eric van der Donk in de hoofdrol en Johnny Kraaij kamp in een bijna net zo be langrijke bijrol. Vooral voor John Kraaijkamp betekent dit een op zijn lijf geschreven rol als knorrige mopperaar. Ko mediekoning Neil Simon doet in zijn stuk dan ook zowel een groot beroep op Kraaijkamps komische talent als op zijn niet minder brede ervaring als ac teur. Het is Kraaijkamp senior gegeven om met verve een knorrige mopperaar te spelen en tegelijk elk woord of oogop slag zonodig een komische draai te geven. The Sunshine Boys staan van dinsdag 20 tot en met vrijdag 23 december in het Rotterdamse Zuidpleintheater en op maan dag 9 en dinsdag 10 januari weer naar de Rotterdamse Schouwburg. door NELLEKE DE JONG Fijnzinnnige clownerie met Petit Gougou en Eddy Sosman Arthur Umbgrove toto GIJSHAAK

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1994 | | pagina 11