in't kort Gigantjes doen de Jive 'Alive' Warme gevoelens op de Noordpool in kindervoorstelling 'Goud op sneeuw' En als je echt niet uit wil, nou dan doe je dat (niet)! Marian Boyer: 'Als het goed is, is het ook voor volwassenen leuk Het Zwarte Theater laat dit jaar jaar Alice in wonderland herleven Arata Isozaki's fascinatie voor geometrische patronen Met korting naar Pinocchio van RO Theater 52-1002 30 DECEMBER Muziek Orgelconcert, De Lau rens, 4131494/4130900 Into the Woods, er was eens... Voormalige vertrek hal H.A.L., 010-4666096 Pinocchio, Rotterdamse Schouwburg, 4118110 Dutch Delight, Holland Casino Sikulu, the Journey, De Doelen, Rotterdam, 2171717 Beatclub, Nighttown, 4364020 New Core Festival'94, Het Pandemonium, Vlaar- dingen, 4348966 Revalation, Café de Twijfelaar, 4132671 Trenody, Podium Café Schiedam, 4260566 Verrassingsband, Plan C, 4353252 70'er jaren disco, Café de With Theater Alice in Wonderland, Theater Zuidplein, Rotter dam, 4815844 9 De Dresser, O.T. Thea ter a.d. Müllerpier, 4769029 Dans Jan Zobel, Rotterdamse Schouwburg, 4118110 Jeugd Inde Soete Suikerbol, Jeugdtheater Hoifplein, 4662044 Kindervakantieprogram- ma, St. Droomtheater, 4778171 Diversen Kerstcircus Ahoy', Ahoy', 4104204 Les Biens Nuits, Popu lar, 4365283 Film Havenfilms Festival, Lantaren/Venster Rotter dam, 4361311 Naked Gun 33 1/3, Filmhuis Schiedam, 31 DECEMBER Muziek Jasmin y las siete Poten- cias, P.C. Doklaan New Years Party, Ro- town, 4363534 Oud Nieuw Feest, Plan C, 4353252 Pinocchio, Rotterdamse Schouwburg, 4118110 9 Surprise concert, d'Oude Stoep Vlaardingen, 4347502 9 Mystery Act, Café de Twijfelaar, 4132671 9 New Years Dance night, Dance Club X645 Vlaardin gen, 2340708 Diversen 9 New Years party, Night- town, 4364020 9 Oudejaarsavond Feest, Café de With, 1 JANUARI Muziek 9 De Ongelooflijke Grote Klapbvand, Lantaren/Ven ster Rotterdam, 4361311 9 New Orleans Syncopa- tors, Center 5 9 The Beets Brothers, Doelencafé, 4148688 9 28e Nieuwjaarsconcert, De Doelen, Rotterdam, 2171717 9 Blues indication!), Podi um café, Sc hiedam, 4260566 9 Cor Witjes De Eigern- wijzen, d'Oude Stoep Vlaaardingen, 4347502 9 Sissy Strut, Café De Twijfelaar, 4132671 Diversen 9 Kerstcircus Ahoy', Ahoy', 4104204 9 Nieuwjaarsreceptie Jazzcafé Dizzy, 4773014 9 Nieuwjaarsprogramma, Galerie I.O., 4760478 9 Nieuwjaarsborrel, Ro- town, 4363534 Dit seizoen hebben de Gigantjes hun speelgebied uitgebreid met een succesvolle tour langs vele theaters. Jive Alive II is een vervolg en een uitbreiding van die eerste theatershow. De aandacht die de Gigantjes in het begin van hun succesvolle bestaan, nu zo'n acht jaar gele den, kregen, loog er niet om. Sinds de hit Jaki Taki Oo-Wah hebben ze met hun unieke re pertoire een ware zegetocht door Nederland en andere delen van Europa gehouden. Het recept veranderde niet: een afwisseling van medium en up- -tempo préElvis rock 'n roll, de muziek van de stedelijke zwarte Amerikaanse dance hallbands uit de 40-er en 50-er jaren van mensen als Louis Jordan, Big Joe Turner, Ella en Buddy Johnson, The Five Royales en met nu en dan een uitstapje naar verwante muziek van re center datum. Muziek met een hoog entertainment-gehalte. Muziek waarop gedanst wordt. De show die de Gigantjes nu in de theaters brengen verschilt vooral van de oude (die op uit eenlopende podia gepresenteerd werd) door de aandacht die aan het detail is gegeven. Er valt meer te zien en er is minder aan het toeval ovegelaten. Regisseur Rob Hauser assisteerde de band en er werd extra aandacht aan belichting gegeven. Dit alles met als doel het publiek een avond vol vaart en variatie te bezorgen waarin muziek de boventoon voert. Jive Alive is een hommage aan de scheppers van een van de levendigste vormen van rhythm 'n blues. In de pré rock 'n roll dagen van eind jaren veertig/begin jaren vijftig weten rhythm blues sterren als Tiny Brandshaw, Buddy Johnson en Louis Jor dan met hun wervelende en energieke show elke zaal op zijn kop te zetten. Ruim veertig jaar later zwepen de Gigantjes het publiek op met dezelfde aanste kelijke rock 'n roll. De band weet daarbij precies dezelfde sfeer neer te zetten als de helden in die tijd. De Gigantjes beginnen in 1984 als hobby-band bestaande uit muzikanten die hun sporen in de muziek ruimschoots ver diend hebben w.o. oprichters Rob Kruisman en Arti Kraaye- veld. De groep speelt voorna melijk rhythm blues uit de jaren veertig en vijftig. Al snel groeien de Gigantjes uit tot een van de meest gevraagde live- -acts van Nederland, waardoor de groep de 'status van vrijblij vend gelegenheidsorkestje vaar wel kan zeggen. Het eerste al bum 'Little Giants' verschijnt in 1985 en bevat hoofdzakelijk rhythm blues en covers van o.m. Tiny Bradshaw, Buddy Johnson en Louis Jordan. De van dit album afkomstige single 'Yaki taki oowah' weet te hit lijsten te halen. In 1986 verschij nen nog de singels 'M.L.I.' en 'Walking in the rain' die echter geen commercieel succes blijken te zijn. De in 1987 uitgebrachte single 'I want you (to be my baby') is nog goed voor een tipparade-notering. Live voor de wind Live gaat het de Gigantjes meer voor de wind. Hun live-reputa tie wordt versterkt door het op treden als huisorkest in Vara's Nachtshow eind 1986/begin 1987, terwijl de groep ook een 'outstanding' live-reputatie op weet te bouwen in het buiten land. Het optreden tijdens het North Sea Jazz Festival blijkt zo'n suc ces dat er een extra concert in gelast moet worden. In 1992 verschijnt het studio-al bum 'Royal Giants' en boekt de groep een bescheiden succes met de single 'Safe, sane single'. Theater Zuidplein, 29 december. De nieuwste produktie van theatergroep Feniks is be stemd voor „iedereen vanaf vier jaar." Een maximum leeftijd wordt niet aangege ven. Als je als volwassene ont zettend hebt zitten genieten van (de repetitie van) de kin- dervoorstellling 'Goud op sneeuw' van Marian Boyer, begrijp je waarom. Boyer zei het zelf al: „Als het goed is, is het ook voor volwassenen leuk." Voor Marian Boyer is 'Goud op sneeuw' het eerste stuk dat ze voor kinderen heeft geschreven. Verschil met het schrijven van volwassenen, dat ze tot dusver deed, ziet ze niet. Wat haar be treft moet beide even serieus worden opgevat. Over het schrij ven: „Je moet je verbeeldings kracht de vrije loop laten'. Je ontwikkelt een blik." De blik van Boyer reikte zeer ver. Helemaal naar de Noord pool. Maar koud in de letterlijke zin is het er beslist niet. Boyer stopte juist heel veel warmte in de voorstelling. Gevraagd naar een paar trefwoorden die op het verhaal van toepassing zijn somt ze op: liefde, tegenstellingen, zin tuigen, toveren. „Ik vind het al tijd heel mooi als personages een bijzondere kracht hebben", voegt ze nog toe aan dit beeld. Het decor van de Noordpool (van Andrea Blotkamp) is wel wit, maar dwars door het wit van de sneeuw is de warmte voelbaar, die de personages erin brengen. De Eskimojongen Mok schaamt zich niet af en toe zijn toevlucht te zoeken in de armen van zijn opa. („Mijn opa is lief'). De opa is bezig met uitvinden van kleuren, Mok met gooche len; hij wil ook de echo uitvinden met behulp van een wikkelde muziekmachine. Maar om een echo te maken moet je met z'n tweeën zijn, maar opa heeft het zelf te druk met uitvinden. De komst van Annie Swihula maakt alles anders. Zij komt uit het land van de woestijnen. Ze is „origineel verdwaald" na een tochtje met de helicopter van haar rijke oom Ferdinand. „Wat is dat?", vraagt opa Draadje, waarop Annie reageert met „Ik ben een wie en niet een wat." Annie en Mok hebben elkaar heel veel te vertellen over hun diverse werelden. Hoewel Annie een bijzonder verjaarsfeest staat te wachten wil ze liever op de Noordpool blijven bij Mok. En Mok vindt het helemaal niet leuk als Annie weg zou gaan. Daar heeft Marian Boyer na tuurlijk wat op gevonden. Ze laat oom Ferdinand wél terug komen om Annie te halen, maar Annie doet haar truckendoos open. Boyer laat Annie uitleggen hoe je een truc kunt gebruiken om je zin te krijgen. Annie doet het ook voor: veel misbaar ma ken, hard krijsen, op de grond gaan liggen, precies zoals kinde ren kunnen doen. Annie (Esmé Bos) is aanstekelijk in haar kin derlijke vrolijkheid, zonder kin derachtig te doen. 'Goud op sneeuw' heeft welis waar een verhaallijn, maar het is vooral de atmosfeer die de toon zet. „De vorm is voor mij in houd", zegt Boyer ervan. „Er is geen clichématige verbeelding van de Noordpool." Dat geldt ook voor de muziek. Esmé Bos drukt haar stempel daar op met haar prachtige zang.Marian Boyer heeft zelf de regie. Ze vindt dat prettig, maar kan het ook goed uit handen geven, „want het is vaak verrassend hoe anderen ernaar kijken." Theatergroep Feniks (voorheen De Zwarte Hand) heeft met Ma rian Boyer een 'gouden greep' gedaan en zet hiermee de lijn voort van de laatste jaren: uit gaan van deze tijd, veelal jon ge) gastregisseurs een kans ge ven. Artistiek leider Kim Zee- gers wil nog wel eens benadruk ken dat een eigen plek voor op voeringen dé grote wens van de groep blijft, vooral als herken ningspunt voor kinderen. 'Goud op sneeuw', Rotterdamse Schouwburg, Kleine zaal, 5,6 en 7 en 8 januari, 2 en 3 maart. Stadsgehoorzaal Vlaardingen woensdag 18 januari. Wie de feestdagen haat, ook de laatste restjes van dit jaar absoluut in alle eenzaamheid thuis wil zitten en het liefst een winterslaap zou houden kan nog één alternatief over wegen: de onlangs uitgeko men verzamel-cd van Hans Dorrestijn beluisteren. Op deze cd staan uitdagende ti tels als 'Ik moest een schaap een tongzoen geven', 'Moe derdag' en 'Nooit, nooit, nooit neem ik een hond.' Prikke lend genoeg om in ieder geval het gehoor bezig te houden, vrijwel alle nummers ademen de bekende mineursfeer die alleen Dorrestijns stem al op roept. Zijn teksten geven even berustend 'depri' aan dat het leven één grote ramp is en dat dit wel nooit anders zal wor den. Het 'Makkelijk zat-lied' haalt Dorrestijns losers-image héél even quasi onderuit. Vrij van enige optimistische ondertoon somt hij op één-en-dezelfde mo notone dreun op wat er in een mensenleven allemaal mis kan gaan en hoe je dat dóódsimpel op kunt lossen. Een kleine bloemlezing: - „Als je geen zin hebt om te koken, nou dan haal je toch pa tat, makkelijk zat..." - „Als je geen vrouw in je bed kunt krijgen dan gebruik je toch je jat..." - „Na twintig biertjes van het vat...Makkelijk zat..." - „Als je onder een stoomwals komt, nou dan ben je plat..." - „Als je het leven niet meer ziet zitten, dan spring je van een to ren, of van een hoge flat..." Kortom, Dorrestijn weet wel raad met de drama's van het leven. De cd biedt behalve deze specia le humor een gevarieerde keuze uit de vele liedjes van zijn hand die ooit op draaiende schijf het levenslicht zagen. Dorrestijn zelf: „Bofkont was de eerste LP die er van me werd uitgebracht. Tot op heden is het niet alleen mij een raadsel waarom Phono gram daartoe besloot. Ik had nog geen half jaar optreed-erva- ring en mijn muziek bungelde van klassieke akkoordjes aan el kaar hoewel ik in Het Drinklied opmerkelijke hoogten van een voud bereikte. Voorts was ik be hept met een afgrijselijke piep stem, die de dramatische inhoud van mijn liederen om zeep hielp. Er werden in twee jaar tijds niet meer dan tweehonderd exempla ren van Bofkont verkocht. Al leen de heel erge liefhebbers lie ten zich niet afschrikken. Het Drinklied werd in kleine kring zelfs populair (later werd mij verweten dat het Drinklied wel heel erg beïnvloed was door het lied Lonely at the Top van Ran dy Newman, maar historici heb ben berekend dat het andersom moet zijn.) De Keukenprinses is zelfs een keer op de radio ge draaid." Niet wraakzuchtig „Op de verzamel-CD 'Onver geeflijke melodieeën' heb ik ge meend ook het lied Nooit nooit nooit neem ik een hond te moeten zetten, al was het alleen maar vanwege de indringende bood schap en de aan stompzinnig heid grenzende begeleiding. Mijn eerdere Depressie-LP was van een diepe somberheid en ik had hem eigenlijk als ondertitel mee willen geven: Liederen van Wanhoop en Ongeloof. Maar ar tistiek gezien was de grootste winst dat mijn stem door drank, echtscheiding en andere loute ringen een halve oktaaf was ge zakt, zodat de dramatiek niet teniet werd gedaan door mijn schriel gepiep. De traditie om rond december het Zwarte Theater uit Bratisla va naar Nederland te halen voor een bijzondere fanmilie-voor- stelling wordt ook dit jaar in ere gehouden. Na het succes van Pe ter en de Wolf en het Carnaval der Dieren, komen nu de avon turen van Alice in Wonderland tot leven. De fantasievolle gebeurtenissen van Alice lenen zich bijzonder goed voor magische beelden die het Zwarte Theater met haar speciale technieken weet op te roepen. Het Witte Konijn, de Maartse Haas en de Hoedenma ker, de Zevenslaper, de Rups met de waterpijp en natuurlijk de boze Hartenkoningin, alle maal zijn ze te zien in de verbeel ding van Alice's droom. We zien Alice reuzegroot groei en na het drinken van een drank je, en weer krimpen tot ze piep klein is na het eten van een koek je, ze gaat op theevisite en kruipt in konijneholen, ze maakt ruzie met de Hartenkoningin en bijna wordt haar hoofd er afgehakt. De speelse wijze waarop het Van het nummer Renault-4 zei mijn ex-echtgenote die veel met het lied te maken had wat betreft de ontstaansgeschiedenis dat ze nooit zo'n prachtig liefdeslied gehoord had. Ze is niet wraak zuchtig." Pretpark „Eén keer in de vier jaar schrijf ik naar mijn gevoel een topnum- mer, daarmee bedoel ik een lied dat rond is, af, eigenzinnig, eer lijk, ernstig en humoristisch te gelijk, zoals bij voorbeeld De Le lijkheid I of Rondeel. Mijn eigen lijke doel is het schrijven van zulke liedjes. Daar staat weer tegenover dat ik ook veel plezier kan beleven aan het maken van minder diepzinnige, verstrooien de dingetjes zoals De Keuken prinses of Moederdag. Nou is het schrijven van een lollig nummer ook al bepaald geen grapje. Heel wat komisch bedoeld werk ver dwijnt in de prullemand en ook in dat genre schiet men maar zelden raak. Het blijft een wor steling, maar soms heb je geluk. Een lied als Meryll Streep heb ik handenwrijvend in elkaar gezet. Dollen met een onbenullig the ma en er toch een onontkoom baar geheel van maken, kan een grote voldoening geven." Zwarte Theater haar voorstellin gen vertolkt, wordt door jong en oud met veel enthousiasme ont vangen. Het begeleidende ver haal zal door een bekend Neder lands acteur worden ingespro ken op de band. Het Zwarte Theater maakt ge bruik van een combinatie van alle technieken van het poppen spel (zoals marionetten, stok- poppen, grote poppen), mime en van de zogenaamde 'zwarte theater' techniek. Deze bijzonde re techniek stamt uit de 19e eeuw en is vooral in het Slavische cul tuurgebied tot grote bloei geko men. Tegen een zwarte achter grond manipuleren de in het zwart gestoken spelers onzicht baar de poppen. Zij maken daar bij gebruik van ultraviolet licht. Het gevolg is dat zich voor de ogen van de verbaasde toeschou wer de meest wonderlijke en poëtische taferelen afspelen met poppen die volstrekt zelfstandig lijken te bewegen. De theater groep uit Bratislava is vernoemd naar deze techniek en is een be grip geworden in de wereld. Het NAi opende onlangs in de grote zaal een overzichtsten toonstelling gewijd aan het werk van de Japanse architect Arata Isozaki (1931). Verspreid over verschillende werelddelen heeft Isozaki in de afgelopen vijfen dertig jaar een indrukwekkend oeuvre tot stand gebracht. Hij heeft daarmee een stempel ge drukt op de ontwikkeling van de hedendaagse architectuur. Tweeëntwintig projecten - van de futuristische studie 'City in the Air' (1960-1963) tot recente ontwerpen voor musea in Stutt gart en München - zijn thema tisch op een rij gezet. De ten toonstelling maakt duidelijk dat Isozaki een zeer veelzijdig archi tect is. Hij ontwierp niet alleen woonwijken en diverse musea, maar ook kantoren, stations, bi bliotheken en sportpaleizen. De projecten worden op bijzon dere wijze in beeld gebracht. Er wordt gebruik gemaakt van schetsen, tekeningen, zeefdruk ken en high definition beelden. Van elk project zijn bovendien één of meer grote houten ma quettes te zien, die speciaal voor de tentoonstelling zijn vervaar digd. De tentoonstelling is door Arata Isozaki samengesteld. Een eerste versie werd, ter gelegenheid van zijn zestigse verjaardag in 1991, in het Museum of Contempora ry Art (Moca) in Los Angeles getoond. Niet voor niets viel dit museum de eer te beurt een groot publiek met Isozaki's werk te laten kennismaken: het Moca (1981-1986) werd door Isozaki ontworpen en zorgde voor zijn doorbraak in het Westen. Sinds dien heeft Isozaki nog tal van opzienbarende gebouwen van internationale allure tot stand gebracht, met name in Japan en de Verenigde Staten. Isozaki heeft vele internationale prijs vragen gewonnen en verblijft re gelmatig als gastdocent aan ver schillende uiniversiteiten in de Verenigde Saten (ondermeer Harvard en Yale). In diverse landen werd hij met prijzen on derscheiden. Lezers van deze krant kun nen tegen een gereduceerd tarief naar de familie-opera Pinocchio, uitgevoerd door het RO Theatér in de Rotter damse Schouwburg. De kor ting geldt alléén voor de ma tinees op zaterdag 31 de cember en maandag 2 janu- ri, aanvang 14.30 uur. Normaal gesproken kosten kaarten voor olwassenen f20,- per stuk, kinderen betalen <10,-. Tegen inleve- ng van deze bon krijgen volwassenen f5,- korting, kinderen 2,50. UIT door NELLEKE DE JONG Menselijke warmte in een koude witte wereld toto JANSSEN DE KIEVtTH FOTOGRAFIE Een at jaren geleden 'afgegeven' soort nieuwjaarswens van Hans Dorrestijn: „En als je stoppen wil met roken, nou dan doe je dat! Makkelijk zat, makkelijk zat. toto ROBERT VOS Alice in wonderland: op 30 december om 19.00 uur in Theater Zuiplein in Rotterdam foto EUROSTAGE De meester zelf foto EIICHIRO SAKATO

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1994 | | pagina 7