ALGEMEEN
Visproject 'Top of Europe' primeur 27ste Visma
Franklin Brown staat op Maaspopfestival
naast 'lichtend' voorbeeld Stevie Wonder
Schippers houdt niet van vaag geklets
Start inschrijving Grote
Prijs van Nederland 1995
Hoe lekker is geweld?
i -
Regio-hoofdagent maar liefst drie keer zingend op de vaderlandse buis
Mooie boom
voor kaalste plek
Moraal Bergrede
ter discussie
West Side Story
voor viool en
vier saxofoons
fit?
De Dijk nogmaals in Nighttown
Metropolis Festival
op zaterdag 1 juli
10-1001
De Bomenstichting zet zich in
voor de verbetering van de zorg
en het respect voor de boom. Dit
jaar viert de stichting haar 25-
jarig jubileum. Om dit te vieren
wordt een wedstrijd uitgeschre
ven onder het motto: 'Een mooie
boom voor de kaalste plek'.
Iedereen kan meedoen door dë
kaalste plek in zijn woon- of
werkomgeving te fotograferen
en in originele bewoordingen te
omschrijven hoeveel goed een
mooie boom daar zou kunnen
doen. Een deskundige jury kiest
de beste inzending en onder lei
ding van Ivo de Wijs wordt op
die plek een 25-jarige boom ge
plant, mits de gemeente haar ge-
odkeuring geeft.
Met de wedstrijd zijn groemche-
ques ter waarde van 1000,-,
ƒ500,- en ƒ250,- te verdienen.
De wedstrijdregels zijn verkrijg
baar bij de Bomenstichting, Ou
degracht 201 bis, 3511 NG te
Utrecht, tel. 030-340 778. Inzen
dingen moeten voor 31 mei bin
nen zijn.
Het Metropolis Festival vindt
dit jaar plaats op zaterdag 1 juli.
Hiermee wordt voor het eerst in
acht jaar afgeweken van de oude
datum, die altijd op de eerste
zondag in september viel.
Het Metropolis Festival blijft
een gratis toegankelijk popfesti
val in het Zuiderpark te Rotter
dam waar zo'n 15 relatief onbe
kende maar veelbelovende na
tionale en internationale bands
zich presenteren aan een breed
publiek.
Diverse theateracts, een grote
festivalmarkt en andere aktivi-
teiten zullen niet ontbreken.
De abt van de Trappisten-ge
meenschap in Zundert, Jeroen
Witkam, is de speciale gast op de
ontmoetingsdag van de Open
Kerk Beweging op 18 maart. Je
roen Witkam, als sinds 1967 abt,
is bekend van zijn boeken 'Het
geopende oog', 'Het Woord dat
mij lief heeft' en 'Het Onze Va
der'.
Op deze ontmoetingsdag staat
het thema 'De Bergrede' cea-
traal. Is de strenge moraal van
de Bergrede, die eigenlijk niet in
de praktijk te brengen is, te ver
enigen met de bevrijdende bood
schap van Gods barmhartig
heid?
De Open Kerk Beweging nodigt
iedereen uit mee te komen pra
ten. Voor koffie, thee en soep
wordt gezorgd, een lucnhpakket
moet meegenomen worden.
Ontmoetingsdag zaterdag 18
maart, R.K. Pabo 'Thomas
More', Stationssingel 80 (achter
ingang Centraal Station), zaal
open 09.30 uur, aanvang 10.00
uur. Deelnemersbijdrage 20 gul
Violist Jaap van Zweden heeft
samen met het Amsterdam
Saxophone Quartet Leonard
Bernsteins West Side Story op
cd gezet. Bernsteins musical is al
duizenden keren uitgevoerd, zo
wel op de plaat als op de plan
ken, maar het arrangement van
Henk Huizinga, voor vilooi en
vier saxofoons, is uniek.
De viool en de saxofoons klin
ken op bepaalde momenten
jazzy en swingend en dan weer
lyrisch en ontroerend.
De niet alledaagse combinatie is
ook op de planken te beluisteren
in een programma dat voor de
pauze wordt qpgeluisterd door
De Vier Jaargetijden van Vival
di, gespeeld door Van Zweden
samen met het strijkorkest Ca-
merata Antonio Lucio.
Het concert is inde Doelen op
woensdag 15 maart om 20.15 uur.
Kaarten zijn telefonisch te reser
veren op 217 17 17.
ROTTERDAM Hengels,
haken, dobbers, molens, vis
lijnen, visafas, kleding en veel
informatie over zoet- en zout-
watervissen. Op de 27ste Vis
ma, die van 15 tot en met 19
maart in Ahoy' wordt gehou
den, is er weer een indruk
wekkende hoeveel produkt-
primeurs te zien. Daarnaast
is er ook veel voorlichting.
Verkeersbureaus uit Zweden,
Ierland, Engeland en Noor
wegen verklappen de sport
visser de goede stekken van
hun land en vertegenwoordi
gers van reisorganisaties zijn
aanwezig om de verre en
avontuurlijke visreizen in hun
programma's toe te lichten.
Nieuw op de Visma is de aan
wezigheid van de 'Top of Eu
rope', het visrijke gebied bo
ven de poolcirkel in Noorwe
gen, tussen Tomso en Ham-
merfest. Een eldorado voor
de diepzeevisser.
'Top of Europe' is een visproject
dat wordt gesteund door het
Noors Nationaal Verkeersbu
reau, de Vluchtende Visser en
Norske Turist Service. In de
Visma-stand zullen Nina, Riet
je, Gudrun, Turid en Kari Anne
alle visfanaten graag te woord
staan. Enthousiast vertellen ze
over hun ervaringen die ze enke
le weken geleden opdeden in
Nordland. Op het gebied van
vissen, maar ook over de ac
commodaties daar. Dat sport
vissen alleen is weggelegd voor
mannen, daar willen ze niets van
weten. Op de ranke vissersboten
in de fjorden of bij de eilanden
van de Lofoten en Vesteralen
hebben ze laten zien dat ook zij
hun mannetje staan. Met de pil-
ker hebben ze schelvissen, ka
beljauwen, lommen, rode zee
baars en andere grote vissen we
ten te verschalken.
„Alleen het binnenhalen van een
zeewolf was wel een beetje eng",
bekent Gudrun. „Gelukkig zijn
er altijd wel mannen aan boord
die een handje helpen". Nina
Sjursen van 'Top of Europe'
vult aan: „De boten die worden
gebruikt, zijn alle zeewaardig.
De een wat groter dan de ande
re, maar alle in uitstekende con
ditie. De schippers zijn doorge
winterde vissers die hun hele le
ven al voor de Noorse kust hun
brood verdienen met de vis
vangst. Zij weten de beste stek
ken te vinden. De meesten heb
ben ook hengels aan boord.
„Maar", lacht ze ondeugend en
toch serieus „de echte sportvis
ser doet het met zijn eigen hen
gel. Ook in Noorwegen! Skitt
fiske! Goede vangst!".
Bij de dames kan men ook alle
informatie krijgen over de diver
se bestemmingen. Er zijn kleur
rijke folders die een goede in
druk geven over de accommo
daties in de fraaie natuurgebie
den, waar de zeearenden nog
langs de klippen scheren, de ren
dieren en elanden vrij rondlopen
en een ontmoeting met de veel
vraat niet ondenkbaar is. En na
hun avontuurlijke tocht langs
de Noorse kust weten ze precies
waar de beste vissoep wordt ge
serveerd.
Maar is er is meer voorlichting
op de Visma. Het magazine
'Beet' heeft onder andere een
grote stand ingericht waar elke
sportvisser zich op zijn gemak
zal voelen. De stand staat geheel
in het teken van de jaarlijkse
'King of Clubs'-wedstrijden,
waarvan de finale eind april in
Ierland wordt gehouden. Meer
dan honderd finalisten uit bin
nen- en buitenland proberen
daar de nieuwe Mazda 323 aan
de haak te slaan.
Veel belangstelling gaat natuur
lijk uit naar de noviteiten op
hengelsportgebied. In bijna
iedere stand is er wel iets bijzon
ders te zien. Nieuw is bijvoor
beeld de wedstrijdhengel van
Browning, waar tweevoudig we
reldkampioen Bob Nudd zijn
naam aan heeft gegeven en de
generatie vislijnen Cenitan CX
en MX en Micron. De Duofill is
een nieuwe twee-componenten
vislijn, een met weinig rek maar
met goede werpeigenschappen.
Ook een primeur is een handige
haakaanzetter met de veelbelo
vende naam 'Makkie'. Belang
rijk bij het vissen is het aas.
Diverse importeurs en fabrikan
ten hebben nieuwe smaken aan
hun programma toegevoegd. Er
zijn bijvoorbeeld verschillende
basismixen voor het maken van
boilies, zowel voor beginners als
voor de meest ervaren karper
vissers.
De Visma Botenshow is in enke
lejaren uitgegroeid tot de groot
ste presentatie van specifiek op
de vissport afgestemde boten.
Circa dertig exposanten tonen
in een van de hallen van Ahoy'
hun nieuwste aanwinsten, ge-
completeert met een breed aan
bod van nautische en speciaal
voor de sportvisserij afgestemde
apparatuur.
De openingstijden van Visma
Ahoy' zijn van woensdag 15 tot
en met zondag 19 maart: dage
lijks van 11.00 tot 17.00 uur en
op woensdag, donderdag en vrij
dag ook 's avonds van 19.00 tot
22.30 uur. De toegangsprijs is
14,- per persoon. Reducties gel
den voor 65-plussers die 12,-
betalen, en kinderen tot en met
12 jaar (ƒ8,-). Er zijn ook ge-
zinskaarten verkrijgbaar a 32,-
waarop twee volwassenen en twee
kinderen toegang hebben tot de
beurs.
Politiewerk en zingen: het
geeft allebei adrenaline-stoten
door je bloed. Toch heeft
Franklin Brown na tien jaar
boeven vangen een lichte
voorkeur ontwikkeld voor de
kick van het applaus. Omdat
„die spanning en opwinding
positiever is. Geen risico van
lichamelijk letsel, geen zorg
om je leven of dat van je
maat. Het enige dat op een
podium mis kan gaan, is dat
het publiek het niks vindt. En
dat soort tegenvallers heb ik
bij het korps wel leren relati
veren. Toch is zingen geen
hobby meer, die grens is ge
passeerd."
Franklin Brown klinkt naar wat
het is: een artiestennaam. Had
de zingende cop niet een iets
minder voor de hand liggende
variant op -pak 'm beet- Frankie
de Bruin kunnen verzinnen?
De boomlange 33-jarige - zoals
hij in persberichten van zijn pla
tenmaatschappij voorgesteld
wordt - moet lachen. „Ach", re
lativeert hij die franje, stroopt
zijn mouw op en wijst naar zijn
arm. Duidelijk bruin ja, in de
variant koffie met veel melk.
Zijn felle grijsbruine ogen con
trasteren nadrukkelijk prettig
met zijn huidskleur en zwarte
haar. Heel fijn voor foto's had
ook de maatschappij al 'gescho
ten': Good looks, nooit weg voor
een podiumartiest. „Het maakt
het plaatje compleet", doet
Brown met vijf woorden het ui
terlijk vertoon af.
„Hoe ik echt heet, zeg ik liever
niet", licht hij zijn artiestennaam
serieus toe. „Mijn vader heet na
melijk hetzelfde en die staat in
het telefoonboek. Als je bij de
politie werkt kun je beter niet het
risico lopen onverwacht of onge
wenst gebeld te worden."
Zelf doen
Brown timmert al net zolang aan
de muzikale weg als aan zijn
andere carrière: 10 jaar. Zijn kijk
op het artiestenvak is meege
groeid met zijn politieopleiding
en -ervaring. Voor Brown geen
afwachtende houding meer: ha
len wat er te halen valt, daar
waar je dat kunt vinden. Zelf
doen, initiatief nemen en door
douwen: dat blijkt, ook voor wie
een zangcarrière ambieert, een
adequate werkwijze.
„Alleen een keihard Nee is voor
mij duidelijk genoeg. Je moet
wel eerst kijken naar watje kunt,
waar je grenzen liggen en of er
markt is voor wat je te bieden
hebt.
En je moet een visie ontwikkelen
over wie je bent. Als je door
anderen een idee opgelegd krijgt,
werkt dat uiteindelijk niet. Je
moet geduldig en gestaag bou
wen aan wat je in je hoofd hebt.
Ik ben blij dat er nu pas succes
voor me lijkt te aan te komen.
Toen ik 18 was had ik dat waar
schijnlijk niet aangekund."
Met de paplepel
Brown kreeg de soulmuziek met
zijn eerste pap mee naar binnen.
Zijn wieg èn moeders armen
deinden al op de ritmische, war
me en zwoele klanken van legen
des als Marvin Gaye, Percy Sled
ge en Stevie Wonder.
De laatste is een groot idool van
hem. Zelfs voor Brown is het
dan ook een buitenkansje dat de
organisatie van het Maaspopfes
tival (in mei op de Müllerpier in
Rotterdam) deze wonder-Won
der heeft weten te contracteren.
„Het zal, terwijl ikzelf ook mee
doe, niet eenvoudig zijn hem te
benaderen", weet Brown. „Die
Amerikanen worden altijd door
een legertje advocaten en body
guards afgeschermd. Ze claimen
een zogeheten restricted area,
-een soort heilige, gouden kooi.
Maar ik ga proberen in zijn
buurt te komen".
Voorlopig heeft Brown de han
den vol aan zijn eigen stijgende
populariteit en werkt hij nog
parttime als hoofdagent. De
'dienst' verleent alle medewer
king. Hij hoopt een zangcarrière
te kunnen combineren met huis
man zijn en de zorg voor zijn
éénjarige dochter Beulah die hij
aanbidt.
Na wat hij allemaal heeft 'ge
zien' hoopt hij het allerbeste van
haar opvoeding te maken, maar
ook die levenstaak weet hij te
relativeren. „Ik hoop èn doe
maar je hebt het nooit helemaal
in de hand. Ik heb meisjes van
dertien gezien die trillend van de
pillen met vier jongens tegelij
kertijd lagen te rotzooien en ik
ken een jongen van veertien die
twaalf drugsrunners voor hem
heeft werken. Wij keken vroeger
naar Pipo en Swiebertje, verha
len met een moraal. Nu hoef je
nergens meer mee aan te komen
waarin niet minstens auto's ont
ploffen of mitrailleurs worden
leeggeschoten. De tijd is harder,
de kids van nu ook. Door mijn
politiewerk heb ik zoveel leed
gezien dat een flop halen bij mij
alleen de reactie So what?, life
goes on oproept."
TV, single en album
Het zal wel los lopen met die
mogelijke flop van Franklin
Brown. Hij zong al bij Ivo Niehe
en bij Koffietijd en komende week
is hij maar liefst drie keer op het
scherm. Vanavond in Showtime,
op 10 maart bij de RVU in een
programma over mensen met
twee beroepen en op 15 maart in
de 5 Uur Show. Zijn eerste single
is al op de markt en zijn firstborn
album gereed om eerst Nederland
en daarna het buitenland te vero
veren.
Het theaterstuk Relapsus van
Wim T. Schippers, deze week
twee maal succesvol in de Rot
terdamse Schouwburg, krijgt op
televisie een vervolg in de vorm
van een mini-serie. Het vrolijke
stuk met zwartgallige ondertoon
en titel, gecompleteerd met het
motto 'Life is hard and then you
die' is het derde theaterstuk van
artistieke duizendpoot Schip
pers.
Het stuk Relapsus heeft een
merkwaardige ontstaansgeschie
denis. Eerst was er de cast, daar
na pas ontstond het verhaal.
Olga Zuiderhoek, in Relapsus in
de rol van Anna, vrouw van een
boekhandelaar en maïtresse van
een handelaar in tweedehands
auto's, vroeg Schippers een stuk
voor Rijk de Gooyer te schrij
ven.
„Dat leek mij wel wat, ik wilde
de zoon van Rijk wel eens spe
len", vertelt Schippers. „Vroeger
ging ik geregeld stappen met
Rijk en als het wat uit de hand
liep, zei hij 'Kijk dat is nou mijn
zoon!' Een hele eer voor mij! Ik
rook mijn kans en zei dat ik het
zou schrijven als ik mee mocht
spelen." Nadat ook Aat Ceelen
zijn medewerking toezegde,
broedde Schippers op een plot
om zijn rol als zoon van Rijk de
Gooijer in te {lassen. „Ik kwam
terecht bij een ouderwetse who
dunit. Het leek me ontzettend
leuk om het eens in een traditio
neel lopend verhaal onder te
brengen. Ook wel uit een soort
dwarsigheid, omdat men dat niet
van mij zou verwachten." Een
zware domper op de feestvreug
de vormde de val van De Gooy
er van het dak. Met vervanger
Piet Römer had Schippers 'flink
wat aanvaringen' over vooral
'technische' details. „Hij vond
mij maar een amateurtje."
De 'whodunit' is opgebouwd uit
een aantal verwikkelingen rond
bittere oude man Richard
Holms (Piet Römer), rijk gewor
den met de tweedehands auto
handel. Zijn geld is een belang
rijke bron van aantrekkings
kracht voor Anna (Olga Zuider
hoek), die de vrouw is van een
jaloerse boekhandelaar (Aat
Ceelen). Waarschuwingen van
zoon Theo (Wim T. Schippers),
slaat Richard in de wind. Wan
neer hij, na diverse ruzies met de
boekhandelaar, zijn zoon en zijn
kleinzoon, met een keukenmes
in de borst wordt aangetroffen,
volgt een driftige discussie over
motief en dader. Richard zelf
maakt een einde aan de specula
ties door zingend het podium
weer op te stappen, maar stort
na enige bespiegelingen over het
leven en enkele woorden tot het
publiek ('op uwen torentjes van
stront') nu toch echt dood ter
aarde.
De dubbele val van Richard
heeft alles te maken met de titel
van het stuk. „Relapsus is een
term die wordt gebruikt in de
medische wetenschappen en in
de psychiatrie. Waar het mij om
gaat is: Je begint aan je leven en
je hebt misschien nog een op
flakkering en dan ga je onher
roepelijk dood. Het is zo raar
dat je met volle moed allerlei
dingen begint in je leven, terwijl
je weet, dat je als je dood bent
niet eens meer van weten kunt
spreken."
Schippers: „Je wordt geboren en
op een gegeven moment dringt
het tot je door dat je weer dood
gaat. Als je eenmaal dood gaat,
weet je niet eens meer dat je
geleefd hebt. Dat vind ik zo raar.
Het is verder een vrolijk stuk,
maar met een hele bittere onder
toon. Ik vind het altijd leuk dat
er naast allerlei emoties, ook ver
standelijk nog wat te beleven
valt. Dat ook een denkbeeld een
rol speelt, want voor emoties -
een beetje huilen of meevoelen
met personen - hoef je niet spe
ciaal naar het theater te gaan."
Dat zijn denkbeelden vaak
schuil gaan onder een stortvloed
van grappen, woordspelingen en
dooddoeners doet daar niet aan
af. „Ik hou niet van dat breed
sprakige. Ik zet dat graag heel
kort en indringend neer. Als ik
een stuk zie vol uitvoerige en
pseudo-diepzinnige verhandelin
gen, heb ik vaak het gevoel naar
geklets te luisteren en dat het
helemaal niets zegt."
Relapsus is tot half april in het
hele land te zien.
Voor alle muzikanten van Ne
derland is de inschrijving ge
opend voor het belangrijkste
popmuziekconcours dat ons
land kent: De Grote Prijs *van
Nederland.
Met ingang van deze elfde editie
telt de Grote Prijs drie catego
rieën (met evenzovele prijzen):
Bands, Songs en Dance.
Door deze hernieuwde en experi
mentele opzet is het concours nu
tevens toegankelijk geworden
voor componisten, producers,
dance-acts, D.J.'s etc. Ook het
prijzengeld is verhoogd. Bij
Bands en Dance is in beide cate
gorieën een hoofdprijs van fl.
25.000,- te verdienen. De com
ponist van de winnende song
ontvangt een cheque van fl.
10.000,-.
Drie verschillende jury's zullen
de komende maanden de inge
zonden geluidsdragers beoorde
len. De jury's zullen 24 bands
selecteren voor 3 semi-finales en
8 dance acts en 8 songs voor de
finale. De acht geselecteerde
songs zullen tijdens de finale
worden uitgevoerd door een spe
ciaal voor die gelegenheid gefor
meerde groep muzikanten.
De drie semi-finales voor de
bands vinden plaats op 11 mei
(Enschede), 12 mei (Den Haag)
en 14 mei (Groningen). De finale
van de Grote Prijs van Neder
land vindt plaats op zaterdag 20
mei, traditiegetrouw in Paradiso
te Amsterdam.
Inschrijfformulieren voor de Gro
te Prijs van Nederland kunnen
worden aangevraagd bij het secre
tariaat: 010-414 2644. De in
schrijftermijn sluit op 15 april.
Geweld is prominent aanwezig
in speelfilms, tekenfilms, op tele
visie en in computerspelletjes.
Wat vinden we daarvan? Dat is
een kwestie die aan de orde is m
'De Kwestie', het maandelijkse
discussieprogramma in De Unie.
Zijn geweldfilms een weergave
van een steeds geweldadiger
wordende samenleving of komt
het juist door dit soort films dat
mensen gewelddadiger worden?
Stimuleert het kijken naar kei
harde pornografische films het
begaan van gewelddaden of fun
geert het juist als uitlaatklep?
Welke onderhuidse behoeften
worden er bevredigd door het
kijken naar close-up gefilmde
slachtpartijen en verkrachtin
gen? Vragen en nog eens vragen
rond de functie van geweld.
In het forum zitten mensen die
verschillend denken over het fe
nomeen. M. van den Tempel is
filmrecensent bij het Haarlems
Dagblad en een groot liefhebber
van geweldfilms. Dominee Do
renbos (Schreeuw om Leven) is
een fel tegenstander van de ac
ceptatie van geweld. Prof. Dr. O.
Wiegman vertegenwoordigd de
wetenschappelijke benadering.
Gerard Soeteman, nederlands
bekendste scenarioschrijver,
geeft zijn mening vanuit de hoek
van de bedenkers van deze sce
nes. Dat kon nog wel eens een
spetterende discussie worden
waar Ronald van den Boogaard
(VPRO) zijn handen als voorzit
ter aan vol heeft.
Zaal De Unie, dinsdag 14 maart
1995, aanvang 20.30 uur, toegang
fl. 5,-. Reserveren: 010-433 35 34.
De Nederlandse popgroep De
Dijk geeft een extra concert in
Nighttown. De voorverkoop
voor het concert dat op vrijdag 7
april op het programma staat,
loopt zo voorspoedig, dat beslo
ten is om een tweede concert in
te lassen op donderdag 6 april.
Beide concerten beginnen om
21.00 uur. De voorverkoop is al
begonnen.
Als extraatje treedt na het con
cert van 6 april de groep Fratsen
op in Rotown.
door PAUL LANGE
De dames van 'Top of Europe' op visvangst in de Noorse fjorden.
door ELS NEIJTS
Wim T. Schippers'Als ik een stuk zie, heb ik vaak het gevoel naar
geklets te luisteren.
Foto LEENDERT VAN DER WAAL
f r iff
Scène uit Natural Born Killers. Lekker geweld?
De Dijk komt niet één maar twee keer.
Foto JANSSEN DE KIEVITH
Jaap van Zweden.
Franklin Brown: Toen ik hij haar geboorte zag dat de baby een meisje was, riep ik YES! Ik wilde héél graag
een dochter!"
toto JANSSEN EN DE KIEVTIH