in't kort Unieke presentatie van hedendaagse Turkse film Veertien rollen door twee personen in Twee* i KunstRAI 95 brengt drie steden samen in één stand Vlamingen vrijen met dieren wm; Klassieker van Tati te zien in gerestaureerde kleurenversie MIDI 13 Mm i J WEEK 19 19-1002 12 MEI 13 MEI 14 MEI Vier dagen lang staat het pro gramma van Theater De Eve naar in het teken van de Turkse cinema. Acht recente films bie den een unieke dwarsdoorsnede van het hedendaagse Turkse fil men. Het programma is samen gesteld uit films die éénmalige geïmporteerd werden en niet snel opnieuw te zien zullen zijn in Nederland. De films zijn En gels ondertiteld. Uitgezonderd de films van Yil- maz Güney (Yol) is de Turkse cinema hier nauwelijks bekend. Niet alleen ontbreken deze films in de bioscopen, ook het publie ke bestel doet er niet veel mee. Als opening van het programma wordt op donderdag 11 mei de film Yusuf ile Kenan (Yusuf and Kenan) van Ömer Kavur ge draaid. Deze klassieke film uit 1979 werd geprogrammerd als een hommage aan Onat Kutlar, die op 11 januari van dit jaar overleed aan de verwondingen die hij opliep bij een bomaan slag op 30 december 1994 in Istanbul. De aanslag werd opge ëist door het extreem-islamiti sche IBDA-C. Kutlar was een centrale figuur binnen de Turk se cinematrografie, een soort Turkse Huub Bals. Hij was de oprichter van de Turkse cine- matheek in 1964, waarvan hij tot 1975 directeur was. Hij was de enige Turkse distribureur die Europese films naar Turkije haalde en deze in zijn bioscoop Akazar programmeerde. Daar naast schreef hij scenario's en produceerde hij films. Voor de film Yusuf ile Kenan schreef hij het scenario. Na de vertoning van de film (19.30 uur) wordt het program ma voortgezet met een publieks- discussie over de huidige stand van zaken van de film in de Turkse samenleving. De film vertoningen in Turkije worden gedomineerd door de Ameri kaanse film. Filmers hebben in Turkije ook nog te maken met een beperking op het recht van vrije menings uiting. Kleine films met kleine budgetten maken de filmers wat minder vatbaar voor controle en repressie. Deze kleine au teursfilms hebben echter nog nauwelijks een distributienet werk in het land zelf. Vrijdag 12 mei wordt om 19.30 uur vertoond de film Gölge Oyunu (Shadowplay, 1993) van Yavuz Turgul, om 21.45 ge volgd door Iz (The trace, 1993) van Yesim Ustaoglu. De regis seur zal hierbij aanwezig zijn. Zaterdag 13 mei om 16.00 uur Yolcu (The passenger, 1993) van Besar Sabuncu. Om 19.30 Ya- lanci (The Liar, 1993) van Os man Sinav en om 21.45 uur Kur- §un adres sormaz (The bullet doesn't ask for an address, 1993) van Bilge Olgag. Zondag 14 mei om 16.00 uur Zikkemin Kökü (Bullshit, 1993) van Memduh Ün. Om 19,30 uur C Blok (Block C, 1993) van Zeki Demirkubuz en om 21.45 $ah- maran (Shamaran, 1993) van Zülfii Livaneli). Per film is de entree 10 gulden- ;met een kortingskaart 7,50. Ook is er een programmaboekje met filmbeschrijvingen en be schrijvingen van de politieke achtergronden waarmee de fil mers te maken hebben gehad en nog steeds hebben, te koop. Museumtheater De Evenaar, Museum voor Volkenkunde, Willemskade 25, 3016 DM Rot terdam, 010-4111055. Een gezin gezien door de ogen van de achtjarige Daniël Maandag. Buiten begint de Tweede Wereldoorlog, maar binnen gaat het leven zijn nor male gang. Als de bommen vallen is er geen schrik, maar verwondering. Alle dingen die normaal gesproken stil staan en nooit bewegen, blijken nu opeens in beweging te komen. Het glas op de kast schuift bij elke inslag een centimeter dichter bij de rand en kleren vallen spontaan van de stoel op de grond. Ook Daniëls va der, een concertpianist, lijkt ten prooi aan dezelfde verba zing. Hoewel hij joods is, denkt hij er niet aan om onder te duiken. 'Ik kan mijn instru ment toch niet in de steek la ten?'. Yvonne Keuls schreef de novelle 'Daniël Maandag, een vertelling over een jeugd in de oorlog' en vertelt haar verhaal in het theater, met Toon Vandevorst aan de pia no. „Binnenshuis bij de familie Maandag is er geen oorlog", zegt Keuls. „Het publiek weet wel wat er gaat gebeuren, maar Daniël weet dat niet. Zijn vader is concertpianist en weigert on der te duiken. Hij is getrouwd met een niet-joodse vrouw en gelooft niet dat er iets zal gebeu ren. Hij verwacht veel van het muzikale talent van Daniël en wil hem invoeren in de wereld van de muziek. Dat is het absur de, die oorlog is buiten aan de gang en binnen worden muziek lessen gegeven, daar klinkt Die Zauberflöte." Vader Maandag blijft weigeren om een beter heenkomen te zoe ken, zelfs als zijn familie daarop aandringt. 'Ik kan mijn instru ment toch niet in de steek laten?' is zijn commentaar. En als er een brief komt dat ook joden in ge mengde huwelijken zich bij de bezetter moeten melden, zegt hij: 'Ik schrijf ze wel dat het nu niet gelegen komt.' Als Daniël met zijn tante Isabel terugkomt van een hongertocht naar het West- land - ze hebben een kostbare viool voor een appel en een ei geruild - maakt hij nog net mee hoe zijn vader tijdens een razzia wordt meegevoerd. Spannende tijd „Zijn vader wordt weggevoerd, omdat hij geweigerd heeft bij zijn vleugel weg te gaan", zegt Yvonne Keuls. „De verhouding tussen een mens en zijn muziek instrument wordt vaak onder schat. Als iemand muziek maakt, dan wordt dat instru ment een onderdeel van hemzelf. Dat achterlaten voelt als het am puteren van een arm." Zelfs wanneer het alternatief is om afgevoerd te worden? „Dat heb je niet in de gaten. Wij kijken achteraf terug. We weten dat die oorlog vijf jaar geduurd heeft, maar als je er middenin zit, heb je dat niet in de gaten. Het is me in de oorlog ook opgevallen hoe vrolijk veel joden bleven, terwijl ze werden opgehaald. Ik was zelf een kind tijdens de oorlog en ik herinner het me als één grote, spannende tijd." Die kinderlijke blik is kenmer kend voor Daniël Maandag. De gruwelen van de oorlog zitten in 'fcf' W het hoofd van de toehoorders, Daniël kan zich alleen verwon deren, en er kan gelachen wor den om de novelle. Deze kunst greep sluit eveneens naadloos aan bij de manier waarop Yvon ne Keuls pleegt te schrijven. „Ik heb geleerd dat ik de dingen waar ik vreselijk om heb gela chen het beste onthoud. Bij mijn lezers is dat waarschijnlijk ook zo en ik wil dat ze de dingen onthouden. Want de problemen waar ik over schrijf zijn univer seel." In een tijd waarin engagement uit de mode lijkt, maakt Keuls zich nog steeds kwaad om mis standen. „Ik ben een schrijver die signaleert, ik wil signaleren, maar hoe de mensen dat oppak ken, daar kan je niks aan doen. Dat is het droevige ervan: ik heb wel een enorme gedrevenheid om dingen aan de kaak te stel len, maar het maakt weinig uit. Ik koppel het aan hetgeen ik kan: schrijven. En als ik goed kwaad ben, dan kan ik het. Ik heb ondertussen wel gezien dat ik er niets aan kan veranderen, maar dat betekent niet dat ik er niets aan moet doen." „Mijn vier 'sociale' boeken, Jan Rap en z 'n maat. De moeder van David S., Het verrotte leven van Floortje Bloem en Annie Berber, of het verdriet van een tedere crimineel, zijn in achttien talen vertaald en dat sterkt me in de overtuiging dat de problematiek die ik erin beschrijf universeel is. Het maakt niet uit of je nou in Rusland of in Finland woont, daar is ook een moeder van Da vid S." Hoe is het met Floortje? De reacties op die boeken maken haar ook minder negatief over het effect dat ze zouden kunnen hebben. „Ik kreeg laatst een exemplaar van Floortje Bloem uit de bibliotheek dat helemaal stukgelezen was. Overal stonden aantekeningen. Er was een meis je geweest dat elke keer de naam Floortje had doorgestreept en er haar eigen naam voor in de plaats had gezet. En bij een an dere passage stond een pijl en dan onder aan de bladzijde: 'Hier moest ik zo huilen.' Der tien jaar na het verschijnen van het boek blijven er kinderen die brieven schrijven en me hun zak geld aanbieden om Floortje te helpen. Ik word ook weieens be naderd door mensen die me vra gen hoe het nu met Floortje is. Dan zeg ik: Goed hoor, en hoe gaat het met u? Want we zijn allemaal een beetje Floortje." Yvonne Keuls vertelt vanavond, donderdag 11 mei en morgen avond, vrijdag 12 mei om 20.15 uur in de Arlecchino van Theater Zuidplein. Ze wordt op piano be geleid door Toon Vandevorst, die naast Mozart ook eigen composi ties speelt. Voor kaartjes kan men bellen met 010-481 50 44. Wegens succes op herhaling: 'Twee' van de Engelse toneel schrijver Jim Cartwrigth in de regie van lan Pieters. De ko mende maand spelen Loes Luca en Peter Blok, net als vorig jaar, in een tent naast Hotel New York een ver kleedpartij die zijn weerga niet kent. Samen nemen ze veertien rol len voor hun rekening, varië rend van een paar oude besjes tot een pas getrouwd prole- tenstel. Eén ding hebben alle verhaalfi guren echter gemeen: een reden om zich op te houden in de plaats van handeling, een buurt kroeg. Een aan lager wal geraak te dame van stand verdrinkt in het etablissement haar verdriet met een likeurtje, een ander komt er gezellig klagen over de dagelijkse tobberij. Een jonge versierder met bier buik is in het café op zoek naar de vrouwtjes, maar slaagt nim mer in zijn opzet door de aanwe zigheid van zijn dominante, zwangere echtgenote. De toon wordt gezet door een heftig kij vend kasteleinsechtpaar, dat bij het uitwisselen van stekelighe den ook de onafgebroken in en uit lopende klanten geregeld een veeg uit de pan geeft. De ruzies van de twee vormen de dramatische lijn in het stuk waarin gaandeweg duidelijk wordt dat sprake is van meer dan een tijdelijke onenigheid. „De anderen zijn de mensen die je voorbij zou zien komen als je van 's morgens vroeg tot slui tingstijd in een kroeg zou gaan zitten kijken en luisteren. Er be staat een uitdrukking Als de mu ren zouden kunnen spreken... Nou, in dit stuk spreken ze," verduidelijkt Peter Blok. Twee is wat hem betreft vanwege het jongejannen' - een term die valt terug te voeren op het stuk De Brand in de Jonge Jan van Herman Heijermans, waarin Henri de Vries als eerste zeven rollen in zijn eentje speelde - een uitdaging voor iedere acteur. „Het is niet alleen een stuk om naar te kijken, maar ook ver schrikkelijk leuk om te spelen. We zijn niet alleen kastelein en kasteleinse, maar we zijn ook onze eigen klanten. We hebben er ontzettend veel lol in om het publiek de indruk te geven dat er werkelijk veertien totaal ver schillende mensen rond lopen en dan ook nog te doen alsof dat ons met z'n tweeën helemaal geen moeite kost." Leuk en triest tegelijk De choreografie voor het stuk kostte begrijpelijkerwijs heel wat tijd, omdat alles haarscherp op elkaar moet aansluiten. Op het midden van het podium staat een bar, waarachter door een geluidsband met café-geluiden een andere ruimte met biljart wordt gesuggereerd. Daardoor kan het gebeuren dat de kaste lein zijn vrouw wegstuurt om glazen op te halen, haar terwijl ze achter het scherm verdwijnt nog het één en ander naar het hoofd slingert en enkele secon den later, kort na haar laatste antwoord, een dikbuikige vrouw met het haar in permanentrollers haar entrée maakt. Haar wanke le tred geeft ondertussen Peter Blok tijd voor een transformatie in een opaatje dat zich ontpopt tot fanatiek biljarter. „Het stuk is goed, het is leuk en triest tege lijk, en wij doen het goed. Géén T-bone steakje Laat dat laatste nou ook maar eens gezegd zijn," verklaart Pe ter Blok de reden voor de reprise van Twee. „En 35 voorstellin gen, het aantal waarmee Twee vorig jaar is besloten, is niet zo veel voor een echte hit," voert de onverminderd enthousiaste re gisseur lan Pieters aan. Pieters koos voor het stuk van Jim Cart- wright op aanraden van de au teur zelf, met wie hij op een toneelschool in Engeland in de klas zat. Stichting De Kist, de theaterwerkplaats van de Rot terdamse Schouwburg, had be langstelling voor het stuk en be steedde de vertaling ervan uit aan Jules Deelder. Deelder, die eerder Little Voice en Road van Cartwright vertaalde, droeg zorg voor een pittig Rotterdams vo cabulaire en een typisch Rotter damse situering. „Er komen geen Rotterdamse straatnamen in voor, maar je zult in dit stuk niet horen dat mister Roberts wel een T-bone steakje zou lus ten. Het is een Rotterdamse buurtkroeg geworden, waar je meneer Hijger kunt tegenkomen en waar gewoon een biefstuk wordt gegeten." Twee is van 16 mei tot en met 10 juni iedere avond, uitgezonderd 's maandags, te zien vanaf 21.30 uur. Op vertoon van toegangs kaarten vervoert de RET en de pendelbus van het hotel bezoekers gratis van en naar de tent naast Hotel New York. Naast werken uit de Stadscollec- tie van Den Haag en het Stede lijk Museum Bureau Amster dam is er ook kunst uit de Stads- collectie Rotterdam te zien op de KunstRAI te Amsterdam. De drie presenteren zich in een geza menlijke stand onder de titel 'Urban Sprawl', het desolate ge bied aan de rand van de stad. De KunstRAI is in de Parkhal van het RAI-complex in Amsterdam en duurt nog tot en met 14 mei. De openingstijden zijn op vrij dag van 12.00 tot 21.00 uur en op zaterdag en zondag van 12.00 tot 18.00 uur. Het Vlaamse gezelschap Blauwe Maandag Compagnie komt naar Rotterdam met het nieuwste stuk van auteur en regisseur Sta- ny Crets. Onder de titel Vrijen met dieren zet Crets een blijspel neer dat liefde en sex uit alle mogelijke gezichtspunten be kijkt. Theo drommt meer van sex dan dat hij het doet. Norma zet haar dromen impulsief om in daden en voert huisvriend Guy en de buren mee in een parcours van seksuele onderzoekingen. Theo verlegt deze ingeslagen weg naar het dierenrijk als hij Guy vraagt: 'Hebt ge ooit al eens een kat een tong gedraaid? Hebt ge al eens op een schaap gezeten? Met uw bloot lijf op een koei gelegen?' Het moge duidelijk zijn dat de voorstelling in sappig Vlaams gespeeld wordt. Soms zelfs zo sappig dat de Baluwe Maandag Cie. een verklarende woorden lijst meestuurt. Enige woorden die uitgelegd worden zijn: de poep (het achterwerk), goesting ('zin' in iets hebben), tiret (gulp) en poepen, het woord waarvoor wij het algemeen beschaafde 'neuken' gebruiken. 'Vrijen met dieren' is te zien in de grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg op woensdag 17 en donderdag 18 mei om 20.15 uur. Jour de fête, het meesterwerk uit 1949 van Jacques Tati, gaat over een Frans dorpje waar de jaarlijkse kermis het leven van de dorpelingen voor korte tijd een stuk opwindender maakt. Niet tot ieders genoegen en ook niet ten gunste van een ieders gemoedsrust. De post bode bij voorbeeld, een goeige, simpele ziel, laat zich het hoofd op hol jagen door een filmpje over de Amerikaanse posterij en. Hij probeert de ware Ame rikaanse efficiency over te ne men in zijn dagelijke bestel gang op de fiets. Tati nam twee versies van Jour de fête op: één naar een toen nieuw kleurenprocedé en voor de zekerheid toch ook maar een in zwart/wit. Dat bleek een verstandige beslissing want de kleurenpogiong mislukte. Dankzij de inzet van Tati's dochter is na een moeizaam restauratieproces nu toch een kleurenversie te zien. Het is een eerbetoon aan de cineast en een hele eeuw cinema. Jaques Tati was de zoon van een lijstenmaker en een klein zoon van de ambassadeur van de Russische tsaar in Parijs. In de dertiger jaren was hij een succesvol entertainer in de Franse revue-theaters maar in de oorlog vluchtte hij voor de Duitsers naar het pittoreske dorpje Sainte Sévère waarnaar hij na de oorlog terugging om Jour de fête op te nemen. Het was het begin van Tati's ont wikkeling tot maker van film komedies. De film draait van donderdag 11 mei tot en met woensdag 31 mei in theater Lantaren/Ven ster in de Rotterdamse Gouver- nestraat. Reserveren kan telefo nisch via nummer 010-4361311. UIT Beurzen Freight Show Rotterdam 1995, Ahoy Tentoonstellingscomplex, Rotterdam, 4104204 Dans Her Silent Smile, Lantaren- Venster Rotterdam, 4361311 Odyssey, Voormalige Vertrek hal H.A.I.., Rotterdam 4388088 Film Speed, Filmhuis de Teerstoof, Schiedam, 4269563 Filmprogramna, Theater de Evenaar, Rotterdam, 4111055 Muziek Louis Windzak, De Blauwe Vis, Rotterdam Barbershopconventie 1995, Kleine zaal De Doelen, Rotter dam, 2171717 Hangmen Jury, Nighttown- /Basement, Rotterdam, 4364020 Theater Hans Dorresteijn, Cultureel centrum De Stoep, Spijkenisse, 01880-24453 Spelen met je leven, Luxor Theater, Rotterdam, 4138326/4141715 Hyde or the strange clauses of will, Lantaren/Venster Rotter dam, 4361311 Yvonne Keuls, Arlecchino, Theater Zuidplein, Rotterdam, 4815844 Little Voice, Grote zaal Thea ter Zuidplein, Rotterdam, 4815844 Muziek 5de Festival Akoestische Snaarmuziek, Bibliotheektheater Rotterdam, 43338262 Barbershopconventie 1995, Competitie van Barbershopkoren, Grote zaal, De Doelen, Rotter dam, 2171717 Wreek 'n Roll Festival, Nigh- town, Rotterdam, 4364020 l.'Elisir D'Amore, Rotterdam se Schouwburg, 4118110 Jazz in Popular,Tejatro Popu lar, Rotterdam, 4365283 Tagus en Friends, Wereldmu ziekcentrum Matrix, Rotterdam, 4123514 Sport Landelijke Fietsdag, Excelsior Stadion, Rotterdam, 4149116 Theater De Droom Van een Handels reiziger, de Stoep, Spijkenisse, 01880-24435 Jaap Mulder, Kasteel van Rhoon Dulle Roeckers en Kees Thorn, Theater de Schuurkerk, Maasluis Varia Beeldenroute door Rotterdam, Activiteitencentrum Zjaak, Rot terdam Evenementen weekend. Arbo retum Trompenburg, Rotterdam Dansavond, De Vlerk, Rotter dam Gravin Aleide Feesten, Julia napark, Rotterdam Vroege Vogels, Parkeerplaats Berfkenrijsweg Braderie, Schiebroek Persoonlijke Ontwikkeling, Stichting Rondom Stemwerk, Rotterdam 9 Barderie, Vlaardingen Holy Film Filmprogramma, Theater de Evenaar, Rotterdam, 4111055 Muziek Henneman Tentet, Dodorama Rotterdam Theater Yvonne Keuls, de Stoep, Spij kenisse, 01880-24453 Evenementen weekend, Arbo retum, Trompenburg, Rotterdam Equator verhalen, Bibliotheek theater Rotterdam, 43338262 Architectuurwandeling, Start Boymans-van Beuningen, R'dam Moondance, Popular Rotter dam, 4365283 Stil! uit de film 'Iz' van Yefim Ustaoglu. De regisseur is zelf aanwezig op het festival foto MINE FILM 'Ik kan er niets aan veranderen maar moet er wel iets aan doen' door RICHARD VAN SANTEN Yvonne Keuls: 'Ik was zelf een kind tijdens de oorlog en ik herinner het me als één grote, spannende tijd. Foto: PAN SOK door EDO BEERDA toto TOM CROES Zonder titel9 van Hulya Yilmaz. Foto BOB GOEDE WAAGEN Foto CORNEEL MARIA RYCKEBOER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1995 | | pagina 11