Peter de Koning: Eetcafé De Steeg: voor als u uitgelezen bent. Hoogstraat 207. Tel. 010-435 78 28 'Live', 'swing' en het leven'; het zijn drie begrippen die in het muzikale leven van Beter de Koning een grote rol spelen. Zijn platenverzameling biedt namen als Nat King Cole, Stevie Wonder, Ray Charles en Commander Cody, maar ook Johnny Jordaan en natuurlijk de eerste LP van André Hazes, 'Zo is het leven'. Met zijn hit 'Het is altijd Lente in de Ogen van een Tandartsassis tente' treedt hij in het ene na het andere radio- en TV-programma op. Meestal live en als het niet anders kan dan toch op zijn minst met live-zang. Gelukkig kan dat met de mo derne opnametechnieken in deze tijd een stuk gemakkelijker dan tien jaar geleden. Toch wordt er in veel gevallen nog gevraagd of hij het nummer niet ook op 'tape' heeft Peter de Koning: "Als je zowel je live-groep als een tape aanbiedt, dan kiest iedereen voor het laat ste. Zelfs als dat duurder is dan de live-band. Gewoon, omdat ze niet die sores willen. Dus dat is heel vervelend. Daarom is op dit moment ook mijn strategie dat we niks aanbieden met geluids opnamen. Maar voor de rest is het natuurlijk hartstikke leuk om met je gitaartje zo'n gigantische zaal op zijn kop te zettea Dat is wel even leuk om mee te makea Maar ja, ik ben veel te nuchter om daar verder ook maar iets aan te verbindea Vfent dat heeft natuurlijk niks met muziek te makea" FRÜHUNG Heeft Peter de Koning al stiekum geprobeerd om zijn hit te vertalen naar het Engels of Duits? "Duits gaat nog wel, maar Engels niet. Mijn broer Bill die in Schotland woont had nog wel iets leuks verzonnen met bor ing', maar dat is natuurlijk geen echte vertaling. Dan ga je meer de kant op van hoe heet die dichter, John O'Mill. Maar Duits zou inderdaad nog wel gaan. Dan krijg je zoiets als "Es ist immer Frühling in den Augen von der Zahnarztassis- tentin'. Maar ik denk eigenlijk dat als je deze plaat in Duitsland zou uitbrengen, je het nog het beste in het Nederlands zou kunnen laten. En in de couplet jes dan misschien wat Duits. Guus Meeuwis heeft zoiets bijvoorbeeld gedaan. Die staat met 'Het is een Nacht' nu num mer 2 in Israel, met de Nederlandse tekst" LIEDJESMAN Vorig jaar deed de Koning eind examen aan het Rotterdams Conservatorium. Hij slaagde niet alleen met het cijfer 9, maar ook met een extra aantekening Peter de Koning is live-muzikant bij uitstek. Al vanaf zijn dertiende maakt de Vlaardinger muziek. Als bassist met zijn broertjes in de Billy's Blues Band, later ook als zanger en gitarist in onder meer O.C. Hooymeijers Blues Band, The Hot Bluezz Band, The Perfumes (met Mary-Lou van Steenis) en Tango trio 'Otros Tiempos'. Met de Buitenband ging hij op toernee met schrijver Levi Weemoedt en cabaretier Hans Dorrestein. Met zijn trio De Flamingo's treedt hij nog steeds op, maar natuurlijk heeft hij het de laatste tijd het aller drukst met zijn "Tandartsassistente'. Voor de Thuis-aan-Huis-Krant maakte Peter de Koning echter graag een ochtendje vrij. Peter de Koning: "Er zijn twee manieren om na het conservatorium te overlevenmuziekles geven of een hit scoren voor 'entertainment'. Wat vinden ze op zo'n serieuze opleiding als het conservatorium van zijn plaatje? "De meeste mensen daar vinden het toch wel erg leuk, zeker de mensen van de zang-afdeling die mij dan een beetje kennen. Die vinden ook dat zo'n liedje hele maal bij mij past. Ik deed op school wel meer van die liedjes. En juist omdat je een van de weinigen bent die dat soort din gen doet Ik bèn natuurlijk ook een echte liedjesman. Maar tij dens mijn eindexamen, toen ik de 'Assistente' al speelde, heb ik het al gezegd. Er zijn twee manieren om na het conservato rium te overleven: muziekles geven of een hit scoren. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat dit liedje hitpotentie had. Maar ik ben er nooit zelf achterheen gegaan, daar had ik helemaal geen zin in Op aandrang van anderen heb ik het uiteindelijk opgenomen en kwam het terecht op een studenten-verza- mel-CD. En daarna is het door discjockey's opgepikt" NIEUWE MARKT Hoe is zijn plaat tot stand gekomen? Heeft Peter de Koning zijn muziekarchief opengetrokken en slim bedacht welk ritme, tempo, en grap voor de juiste combinatie zouden zor gen? "Nee, zo werkt het niet, maar aan de andere kant denk je wel zo in je achterhoofd als je een liedje schrijft Je denkt altijd in sferen Want iets te vertellen heb je natuurlijk niet in zo'n lied je. Aan de andere kant: wie heeft er nou wèl wat te vertellen in een liedje?' Feit is in ieder geval wel dat Nederlandse teksten vandaag de dag populairder zijn dan ooit 'Peter de Koning: "Ik denk per soonlijk dat er heel lang volkomen voorbij is gegaan aan het publiek van oudere jongeren en mensen die nog ouder zijn, die toch een enorme markt zijn; misschien niet zo zeer kwa kopen, maar in ieder geval kwa luisteren. Kijk maar naar pro gramma's als 'Koffietijd' en de Vijf Uur Show1. En dat is na tuurlijk een veel grotere groep dan die kleine groep jongeren die naar MTV luistert Dus die markt voor Nederlandstalig is er altijd. En omdat de 'jeugdmarkt' de laatste tijd enorm is verzadigd, wordt nu ook die wat oudere markt ontdekt Het is natuurlijk ook weer wat nieuws; als je altijd maar Engelstalig hoort, wil je wel weer eens wat anders. En er zit ook nog een chauvinistische kant aan." MIETJE De schaamte voor onze moeder taal lijkt in ieder geval definitief overwonnen. 'Vroeger was je een lulletje als je in het Nederlands zong," zegt Peter de Koning, "en daarbij is ook het Nederlandstalig produkt nog eens beter geworden. Maar mensen schamen zich inderdaad ook niet meer zo voor hun eigen taal. Dat was vroeger wel anders. Kijk maar eens hoe moeilijk het is om als je jong bent in je eigen taal tegen je meisje te zeggen: 'Ik hou van je'. Smartlappen hebben voor mij dan ook een soort oerwaarde waarbij je iets echts voelt. Bijvoorbeeld op de LP 'Zo is het Leven' van André Hazes. Daar komt nog bij dat smartlappen zingen een hele goede techni sche basis is voor een zanger." Als kleine jongen ging Pater de Koning naar de kerk, waar hij liedjes maakte met twee akkoor den en met Nederlandse tekst- ea Eenmaal op de middelbare school ontdekte hij dat dat daar niet werd gepikt "Als je Nederlands zong kwam je gewoon niet aan de bak. Dan werd je voor gek versletea Als je Boudewijn de Groot zong dan was je een mietje. Dus dan ga je popmuziek zingen en Rhythm Blues. Ook omdat die muziek vaak leuk is. Maar als zanger vind ik het eigenlijk altijd leuker om Nederlands te zingen. Bij zingen gaat het natuurlijk voor een groot deel om commu niceren. En als je wilt commu niceren met het publiek, dan is Nederlands zingen gewoon dè manier. V DE THUIS AAN HUIS KRANT "Als je wil communiceren moet je Nederlands zingen"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1996 | | pagina 25