I YOGA H oga en de BI Leraar Charles Hond: "Ik doe absoluut geen aerobic of elementen uit andere yoga-disciplines in mijn lessen De in Nederland gangbare vormen van yoga huldigen veelal de zachte aanpak en brengen een scheiding aan tussen lichaam en geest. Bij B.K.S Iyengar is dat abso luut niet het geval. "Tegen mensen die bij mij komen voor spirituele meditatie heb ik altijd maar één opmerking", zegt yogale- raar Charles Hond: "Als je Iyengar niet spiritueel vindt moet je maar transcendente mediatie gaan doen. Dan kun je op een stoel blijven zitten." Voor veel mensen is meditatie weglopen van een actuele situ atie, vindt Hond. "Aan wie dat ontkent kim je vaak zien dat het lichaam er maar een beetje bij- hangt. Dat geeft daarbij een hormonale conditie die vaak ook niet optimaal is. Als je je bewustzijn wilt veranderen, moet er ook iets veranderen aan de manier waarop je lichaam functioneert." De methode Iyengar is geen zachte. De meeste pijn kan en mag om tot vorderingen te komen. Zolang het mentaal maar draaglijk blijft. 'Foute' pijn moet door de leraar onder kend en verholpen worden. Daarom zijn ook hulpmiddelen toegestaan als boogjes, banken, riemen, dekens, kussens, stoe len en houten blokken. Iyengar was degene die het gebruik van dergelijke middelen als geoor loofd en soms zelfs noodzake lijk introduceerde. Baanbrekend werk wat de methode ook zeer geschikt maakt voor de aanpak van medische problemen. Charles Hond hakte 10 jaar geleden een grote knoop door toen hij zijn eigen yogastudio opende. Dat voelde niet als een gok. Na jaren her en der lesge ven, op velerlei manieren tim meren aan eigen persoonlijk heid en na een bezoek aan de 'meester' in India wist hij zeker daar aan toe te zijn. Zoals je er ook aan toe moet zijn om yoga volgens de methode Iyengar te gaan beoefenen. Hond: "Die beslissing voelde heel zuiver, ik wist: succes ver zekerd. Ik was er echt klaar voor, dat kun je voelen, net als verliefd zijn. Dan twijfel je toch ook niet. Die zekerheid gold overigens de methode, niet zozeer mijn persoonlijk heid. Ik geef geen les in mijn levensvisie." Idealen concreet maken Hond Tcwam tot' yoga na een teleurstellende earn" ere in de gezondheidszorg. "Ik wilde altijd al dienstbaar zijn aan mijn medemens maar als verp leger werkte ik me half dood zonder dat ik het gevoel had dat die instelling zoden aan de dijk zette. Daarom ben ik kok maken. Daar was ik zo enthou siast over dat ik het uitstraalde en overbracht op vrienden en kennissen. Zo gaat het vaak als het klopt wat je doet. Ik ging les geven in de huiskamer en toen die te klein werd huurde ik een zaaltje. Hoewel ik in het begin nooit leraar wilde wor den, heb ik daar uiteindelijk toch voor gekozen toen mijn leraar me steeds vaker vroeg zijn lessen over te nemen. Ik voelde me meer en meer gedwongen een keuze te drukte, wist ik het. Je hoeft iemand soms maar één keer te zien om zeker te weten... Die ontmoeting heeft een basis gelegd voor de rest van mijn leven." Zie het als een kunst Charles Hond heeft Iyengar sindsdien een aantal keren onmoet en zelfs voor hem gekookt. Komende zomer gaat hij weer naar India. "Onder de indruk? Ach, ja...Zie geworden in een vegetarisch restaurant en daar allerlei din gen naast gaan doen. Zoals per soonlijkheidtrainingen en yoga, onder het motto Je kunt toch alleen maar geven wat je hebt en bent dus laat ik dat eerst maar eens vergroten. Iyengar is een techniek om al je mooie idealen concreet te maken. Omdat de belasting nu eenmaal naar een beroep en je inkomsten vraagt maar vooral omdat ik voelde dat zo'n besluit klopte. Zoiets waardevols als yoga verdient dat, is het waard. Toen ik in '87 in India een lezing van Iyengar bijwoonde waarin hij de waarde van yoga en het lesgeven daarin bena- het als een kunst, daar voel je liefde voor. Iyengar staat voor perfectie en vakmanschap en elk woord dat hij zegt maakt hij waar. Ondanks dat hij bijna 80 is. Zijn wie je bent.., een per soonlijkheid die voor 100% klopt. Hij is ver gekomen, in alle uithoeken geweest en wordt niet voor niets erkend en gerespecteerd als de grootste levende yogaleraar van dit moment." Hond was niet altijd zo fysiek geinteresseerd als nu. "Ik had er zelfs een bloedhekel aan. Maar ik ben wel een energiek mens en ben overtuigd geraakt omdat het idee dat je geest afgesloten zou zijn van je lichaam niet goed aanvoelde." Diepte, precisie en verfijning Iyengar groepeerde de houdin gen in: staande, omgedraaide, vooroverbuigingen, achter overbuigingen, draai-houdin- gen, arm-balaceerhoudingen en pranayama (ademhalings-, ont- spannings- en meditatietech nieken). Charles Hond: "Normaal gesproken wordt in de klassie ke manier van lesgeven een bepaalde volgorde aangehou den vanuit de gedachte dat in één serie oefeningen alle spier groepen aan bod dienen te komen. Iyengar gaat er vanuit dat je diepte, precisie en verfij ning krijgt in de beoefening als je maar in één serie werkt en blijft. De lessen kennen wel een opbouw, middengedeelte en een afbouw." In de yogastudio van Hond worden beginners- en gevor- derdenlessen gegeven op ver schillende tijdstippen van de dag en avond. Aan het begin van de avond komen meestal gevorderden, op andere tijd stippen lopen 'de niveau's' nogal door elkaar omdat je per keer zelf bepaalt op welke dag je wil komen. Dat gegeven bepaalt de inhoud van de lesen wel enigszins maar hard gewerkt wordt er altijd en de mogelijkheid tot grenzen ver leggen is eveneens altijd aan wezig. Twee keer per week zijn er speciale medische lessen en op vrijdagochtend draait er een vrouwengroep. 'Je kunt zoveel zelf1 In de medische lessen wordt klachtgericht gewerkt. Hond krijgt er ondermeer mensen met hernia en andere rugklach ten, hoofdpijn, hoge en lage bloeddruk, spierziektes, verkal king van de wervelkolom en klachten als gevolg van het werken met de computer. Hond: "Wat kun je bijvoor beeld doen wanneer je rug klachten hebt? Je arts schrijft rust en/of spierverslappers voor. Of je gaat naar een fysio therapeut of een kraker: alle maal dingen die anderen voor je doen. Maar je kunt zoveel zelf." Een ander gebied dat zijn inte resse heeft, is het zenuwstelsel. Hond: "Vooral datgene dat ver antwoordelijk is voor het men tale zoals neurotransmitters, hersenen, hersenschors. En alle klieren die hormonen afschei den. Die kun je positief bein- vloeden. Een schildklier die te hard werkt, geeft een versnelde hartslag maar ook mentaal ga je je opgejaagd voelen. Daar zijn specifieke oefeningen voor. Een schouderstand bij voorbeeld is rustgevend maar dat achteroverbuigingen met hulpmiddelen ook als ze op de juiste wijze uitgevoerd wor den." Strak in de leer op technisch gtebied Hond staat voor de pure yoga- beoefening -"Ik ben strak in de leer wat de techniek betreft Ik doe absoluut gepn aerobic of elementen uit andere yoga-dis- ciplines in mijn lessen." Bij pijn checkt hij nauwkeurig of die 'goed van aard' is. Wie te ver over zijn grenzen moet, krijgt tips en hulpmiddelen aangereikt. Wie problemen heeft krijgt individuele aan dacht. Omdat er ook emotio neel wat gebeurt tijdens de oefeningen, wordt ook daar -op dezelfde manier- aandacht aan besteed. Hond: "Wat er ook gebeurt, het is bij iedereen anders. Als leraar dien je dat in te schatten en te begeleiden." De leraar zelf is in prima con ditie, al is hij buiten de tech niek minder streng: "Ik rook niet en ik eet geen vlees omdat ik dat niet lekker vind. Maar een wijntje mag af en toe best en ik ben ook een lekkerbek. Ik leef als ieder ander. Het enige dat ik extra doe is iedere mor gen een programma afwerken van ademhalingsoefeningen en houdingen. Daarna doe ik mijn werk, ga ik naar de bioscoop, of de schouwburg. Als we het erg druk hebben en ik minder oefen zegt mijn vrouw altijd 'Oefen eens wat meer'. Dan ben ik beter gehumeurd, is er meer lichtheid." 05-1005 500Q van ling va Deze M man die zette, was 600 bij. Het eerste geschrift was een van een meer samen vormen in feite waaruit de vele volgende Yoga staat voor niets fifilos a), Swaj ische ham a koos voor het ng. Beide boeke. Jwerk waaraan en v een werden ontleen: igeei - en binnen- en buiten- let woord Hatha is zelf ag. Ha betekent zon en staat voor warme mannelijke. Tha is maam het vrouweiij- Yoga streeft naar het in balans brengen van i in jezelf. B.K.S. Iyengar wist het vage en yoga een wetenschappelijke onderbouwing te geslaagd richtlijnen te ontwikkelen die alles /of filosofisch is aan yoga, voelbaar concreet maken in je eigen lichaam. Hij beschreef houdingen, deelde deze in groepen in en benoemde vage begrippen. Zo staat de vrouwelijke kant in de mens voor openheid, meegaandheid, zachtheid en souplesse. Iyengar maakte yoga toegankelijk voor de westerse mens -Jehudi Menuhin was één van zijn ieerlin- ;n- door uiterst precies te laten zien en uit te leggen hoe de of minder ven is wam van off. Kijk mij eens goed zi/n-gedrag is belachelijk en uit den boze. Hij pleit ervoor alle 'onzin' te laten varen en uitsluitend bezig te zijn met de beoefening van de pure tech niek. Omdat yoga een wetenschap/filosofie is die zijn oor sprong aan de andere kant van de wereld en duizenden jaren terug heeft, kan alle extra's bij beoefening door de westerse mens overbodige ballast zijn. Hoewel er behalve Iyengar wel meer yogaleraren zijn, -in de oudheid hadden families altijd hun eigen leraar- is daar niet veel over bekend. Wel bekend zijn de goeroes die cultuur en religie uitdragen -zoals Saïd ■aba- maar die presenteten zich meer ais veriosser/heiiige dan Is yoga-leraar. Omdat dat oorspronkelijk altijd zo was, heeft yoga voor veel mensen nog steeds een enigszins mysterieus, i de Tweede Wereldoorlog zijn intrede deed door mensen als una Polderman, legt de nadruk op ontspanning. Na de oorlog et alle stress en ellende heerste de mening dat je mensen :n zachte manier moest leren ontspannen. Absoluut geer inspannende benadering of iets forceren. Volgens Iyengar-aan hangers wordt in dit denken oorzaak en gevolg met elkaar ver ward. Polderman zou dan ook een filosofie-leraar gehad heb ben, geen yoga-leraar. Oefeningen doen was een voor berei ding op filosofische yoga. Daarmee werd het lichaam onder geschikt aan de geest bevonden. Iyengar gaat er vanuit dat intelligentie overal zit, ook in je grote teen en dat er geen scheiding bestaat tussen lichaam en geest, laat staan dat ■"ïkend is waar wat op zou houden. Ook ons zenuwstelsel bij- eeld, is een 'orgaan' dat uitdrukking geeft aan onze geest fÉÜÜllii: Iyengar groepeerde de door hem beschreven houdingen zoals elders op deze pagina beschreven. Ook die inde ling maakt yoga voor de westerse mens toegankelij ker, begrijpelijker en daar mee beter toepasbaar. De categorieën Arm-balan- ceerhoudingen en Pranayama komen in gangbare lessen niet vaak aan bod. De eerste groep oefeningen niet omdat daar een combinatie van perfect even wicht en kracht voor nodig is die de meeste mensen niet halen. Pranayama brengt de geest in contact met de diepste lagen van het lichaam en daarmee met je bron: jezelf! Dat geeft zielerust. Het is een vorm van liggend mediteren en daarmee de, dat een leraar als Charles Hond deze oefeningen liever geschei den houdt van de rest door er apart les in te geven. Trefwoorden die van toepas sing zijn op de groep Staande Houdingen zijn: stevig met je voeten op de grond staan, con trole en beheersing en het in één lijn brengen van ledematen onderliike onderdelen daarvan. Vanuit de staande houdingen leer je basisbewe gingen maken. Het steeds ver der strekken van de wervelko lom geeft een vitaal gevoel dat Hier sta ik, hier ben ik! uit drukt De mentale uitwerking hiervan is dat je er zelfvertrou wen van krijgt, het gevoel de hele wereld aan te kunnen. Hoe minimaal je misschien nog pas gevorderd bent iets daarvan voel je altijd. De Omgedraaide Houdingen handstand, elleboogstand, kop- stand en schouderstand en alle variaties daarop werken vitali- serend. Je denken wordt rustig maar je blijft alert en zeer geconcentreerd. Voor lichaam en geest is het een verademing even niet tegen de zwaarte kracht in te moeten strekken. Na je werk een paar minuutjes en je bent fit voor de rest van de avond. De Vooroverbuigingen geven vooral een gevoel van rust. In series uitgevoerd maken ze de achterbeenspieren langer en de heupen en het bekken soepel. Doordat het hart in horizontale positie komt in plaats van verti caal, geven deze houdingen ontspanning voor het hart en de spieren rondom het hart. Daarbij masseren ze alle buik organen en zijn daarom bij uit stek geschikt voor vrouwen met menstruatieklachten. Ook mentaal geven vooroverbuigin gen rust. Bij iedereen vinden er regelma tig kleine verschuivingen plaats van de wervels van de wervelkolom. Draaihoudingen brengen die wervels terug op hun plek. Het draaien geeft daarbij inwendige massage aan maag, lever, milt en darmen en jaagt alle overbodige, valse lucht uit je lijf. Er komt heel veel ruimte in de horstkas en verlenging van de tussenrib- spieren: een probate remedie tegen astmaklachten en andere ademhalingsproblemen. Mentaal is het effect van draai ingen vergelijkbaar met vooro verbuigingen maar dan meer Vitaliserend. Achteroverbuigingen worden in beginnerslessen niet zoveel gedaan omdat ze om een goede conditie van de wervelkolom vragen. In serie uitgevoerd geven ze een geweldige vitali teit en een bijpassend goed gevoel over en in jezelf. De buigingen openen en bevorde ren de bloedcirculatie. Achteroverbuigingen hebben mentaal de grootste impact: ze geven een gevoel van mentale stevigheid, aanpassingsvermo gen en emotionele stabiliteit. Wie ze regelmatig doet en er bedreven in raakt, hoeft nooit meer bang te zijn voor een depressie! Voor Iyengar-Yoga kan men in Zuid-Holland terecht in Rotterdam, Rijswijk Voorschoten en Den Haag. Voor een gratis kennismakings les bij Charles Hond kan men bellen naar 010-4047962. Tekst Els Neijts, foto's Leunis Verlinde B.K.S. Iyengar maakte yoga toegankelijk en bereikbaar voor de westerse mens Vrksasana (boomhouding), staande houding 't ï*v kt. j i Urdckvc Mukha Svanasaaa, hond m?t hel hoofd omhoog Sarvangasana, kaarshouding, schouderstand omgedraaide houdingen GaUtvasana evenwichtsoefening met een been gestrekt, Utthita Tarsvckonasana, gestrekte laterale boekhouding, staande houding Halasana, de ploeg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1996 | | pagina 21