Het hoe, wie, wat, waar van s werelds meest
begaafde duizendpoten uit het theatervak
Modern managementteam gaat eindelijk eens
publiek èn spelers in strakke festivalbanen leiden
Straattheaterartiesten moeten zo langzamerhand leren hoe ze hun zaakjes efficiënter dienen aan te pakken
'Ins en outs' van
alle 25 deelnemers
ORANJEBOOM STRAATFESTIVAL
9025
Basta
-Dames die op zoek gaan naar het
ideale keurslijf en de even ideale
verpakking van de moderne
vrouw. Een mantelpak, snor of
neptieten?
-Great Amsterdam Bike Race
Interactieve Comedy
Een Kiwi uit Nieuw-Zeeland en
een Texaan uit Amerika proberen
zich te verenigen met de
Nederlandse passie voor de twee-
wieler.
-Dirty Fred Jongleur
Een interessante carrière-omslag:
van lid van de Amerikaanse mili
taire politie tot straatartiest. U zult
merken dat hij zijn neiging tot dis
ciplineren nog niet kwijt is.
-Duo Scacciapensieri Together on
One Wheel
Timing is een factor die zowel bij
grappen als bij acrobatische stunts
van groot belang is. En zoals dit
duo duidelijk zal maken is
Zwitserse precisie niet een begrip
dat uitsluitend op klokken slaat.
-Iris Jongleur
De aandoening van deze bizarre
lange-man-in-dwangbuis is een
onbedwingbare drang om dingen
anders te doen.
-Joey Joey, New York
De New-Yorkse Joey Joey ver
mengt de traditionele kunst van
het zwaard-eten met een superieu
re technische finesse op de een-
wieler.
-Kaja Not Just a Normal Tourist
Japanse toeristen lijken niet vaak
moeite te hebben met fotografe
ren. Ook Kaja houdt van foto's,
maar hij wil wel graag door het
publiek geholpen worden. Met
mime, jongleren en koorddansen
zorgt hij ervoor dat u aan zijn ver
blijf een blijvende herinnering
heeft.
-Mike Odd Serious Fooling
Hij is zeker zo gek als zijn naam
doet vermoeden, en waarschijnlijk
nog gekker. Ooggetuigen noemen
zijn show 'opwindend, excentriek
en om te gillen'.
-Miss Minetti, echt uit Rotterdam
Miss Minetti's show is een ener
gieke zoektocht naar de vrolijke
kant van het bestaan. Vrijwilligers
opgelet, want op het hoogtepunt
van haar show zal deze bazige en
toch beminnelijke vrouw u volle
dig in haar greep hebben, ongehin
derd door de dwangbuis waarin u
haar zojuist heeft vastgemaakt.
-Niets dan Ellende (muziek)
Zij zingen over ontrouw, drank en
verloren liefde. Met nummers als
'Weetje waarom ik huil', 'Ik dans
deze tango alleen' en 'Het leven
smaakt naar azijn' weten zij het
leed van het manzijn te doorgron
den.
-Noah Telefaxen
Iemand moet de telefoon toch op
nemen, ook al staat deze op een
Vier en een halve meter hoge paal.
Een must voor gebruikers van mo
derne telecommunicatiemiddelen!
-Peter Gross In Cog Neato!
Hij goochelt niet echt, is geen ech
te jongleur en voor comedian
deugt hij al evenmin... Zijn huidi
ge show bevat een knaagdier dat
gedachten leest, de ontdekking
van een magisch leerling en een
wonderbaarlijke ontsnapping aan
het burgerlijk bestaan.
-Peter Weiss Muzikale Variété
Deze jongleur raakt steeds meer
van zijn stuk als hij te kampen
Voor de tiende keer in successie biedt Het Oranjeboom
Straatfestival hoogtepunten uit de wereld van het internationa
le straattheater. Van vrijdag 16 tot en met zondag 18 augustus
te zien op Plein 1940 naast het Maritiem Museum 'Prins
Hendrik' (bij 'Zadkine') en op zaterdag ook op de Lijnbaan en
het Binnenwegplein.
Komt dat zien: 25 groepen en artiesten uit tien landen van over
de hele wereld die u in een half uur tijd meenemen naar hun ei
gen universum. Absurd, komisch, spectaculair, fantasievol, mu
zikaal en speels. Amusement op hoog niveau, waar u wel voor
stil móet blijven staan!
Straatartiesten zijn de doe-het-zelvers van de theaterwereld. Ze zorgen
er zélf voor dat u op de eerste rang gaat staan (of zitten), ze bouwen
hun eigen decor, verzorgen hun eigen requisieten en doen geheel in ei
gen persoon zowel de aankondiging en de show en halen na afloop
ook zelf hun 'entreegeld' op. Echte duizendpoten dus, die als geen an
der hun vak verstaan. Ze staan er in de eerste plaats om u te verover
en, maar tegelijk kijkt een jury mee om de beste voorstelling uit te kie
zen voor de Gouden Straatkei, de hoofdprijs van het Internationaal
Oranjeboom Straatfestival. Zaterdag wordt de Markus Markoniprijs,
de persprijs, uitgereikt aan de meest originele artiest of groep.
Vrijdag
Het 10e Oranjeboom Straatfestival begint op vrijdagavond om 19.00
uur met de officiële opening door The Amazing Stroopwafels en alle
aanwezige artiesten. Van 20.00 tot 23.00 uur krijgt u een voorproefje
te zien van alle deelnemende groepen op twee podia in een drie uur
durende Stereo Supershow op het festivalterrein.
Zaterdag
Zaterdag om 13.00 uur begint de strijd om de Gouden Straatkei 1996
op de Lijnbaan en het Binnenwegplein. Vanaf 16.00 is er volop spek
takel op het festivalterrein bij 'Zadkine' tijdens de tweede ronde.
Hotch's 3D TeeVee, de Australische winnaar van de Gouden Straatkei
1995, geeft 's avonds een show met veel verrassingen. Om 22.00 uur
heeft de Rotterdamse persjury genoeg gezien om een begin te maken
The Amazing Stroopwafels verzorgen de opening op vrijdag
gesloten met toegiften van de beste
drie straatartiesten van 1996.
Philip Morris podium
Kenmerkend voor straattheater is de
zogeheten 'publieksparticipatie'. In
tegenstelling tot regulier theater
wordt het publiek vaak in de voor
stelling betrokken. Bij film lijkt
zoiets onmogelijk, maar op het
Philip Morris podium kunt u als pu
bliek zelf de hoofdrol in een film
spelen. Tijdens het festival gaat het
Philip Morris-team op zoek naar
kandidaat-sterren voor bekende film-
scanes. Bij binnenkomst op 'de set'
zult u als een echte ster voorzien
worden van make-up en kostuums.
De regisseur zal u vakkundig instru
eren. Het eindresultaat wordt in de
betreffende film gemonteerd en aan
de rest van het publiek getoond. Als
u dacht dat het leuk was om profes
sionele acteurs te zien blunderen,
kijk dan eens naar uw eigen mede
mens!
aan de prijsuitreiking: de Markus Markoni Prijs voor de meest ver
nieuwende voorstelling. De winnaars een toegift: het startschot voor
een geweldig feest. Met de publiekslievelingen van vorig jaar, Enge
Buren! Zij staan garant voor muzikaal en theatraal vuurwerk van de
bovenste plank. Een oergezellige Rotterdamse avond!
Zondag
Zondag 18 augustus vindt rond het Maritiem Museum en op het Plein
1940 de finale plaats, met als apotheose de bekendmaking van de win
naar van de Gouden Straatkei. De uitreiking van deze en andere prij
zen begint om 18.00 uur. Het 10e Oranjeboom Straatfestival wordt af-
Gouden Straatkei
Het festival draait om u, hooggeëerd publiek, maar ook de strijd om
de Gouden Straatkei is belangrijk! Er lopen maar negen artiesten op
de aardbol rond die deze felbegeerde prijs hebben gewonnen, en die
negen artiesten zijn stuk voor stuk wereldberoemd geworden. Daarom
komen er elk jaar weer artiesten uit alle uithoeken van de planeet hun
uiterste best doen om hun naam aan de lijst toe te voegen. Bij de
Gouden Straatkei hoort ook een flinke geldprijs. De jury kijkt in de
eerste plaats of het optreden geschikt is voor de straat. Ook letten de
juryleden op originaliteit, uitvoering en toepassing van humor of
spanning.
door: ELS NEUTS RICHARD VAN SANTEN
Het moest er eens van komen. Liefhebbers èn beoefenaars van straattheater dienen zich
-net als bij alle andere aspecten van het leven- eindelijk te realiseren dat HET zo niet
langer kan. Zelfs straat-amusement dient onderworpen te zijn aan strenge regels om
het welslagen van een groots gebeuren als Het Oranjeboom Straatfestival zowel economisch als
organisatorisch naar tevredenheid van vooral de leiding te doen verlopen. Daartoe zijn de he
ren Brienenoord en Van Kralingen aangesteld. Zij vormen een illuster gelegenheidsduo, recht
reeks uit het bedrijfsleven geplukt om te laten zien hoe het dan wel moet. Hun bemoeienis met
het festival komt voort uit ergernis: "Zo kan het niet langer!" Het moet allemaal beter, het kan
allemaal beter, gestroomlijnder, efficiënter.' Interim-management dat werkt onder het motto
'Liever een gouden handdruk dan een schop onder je kont!' Een goede mananger zorgt er im
mers vooral voor dat hij zélf nergens het slachtoffer van wordt!
Meteen vanaf het startschot
wordt één en ander vanzelf dui
delijk. De vrijdag is op het
Oranjeboom Straatfestival tra
ditioneel gereserveerd voor een
snel overzicht van alle deelne
mende acts. Voor gemakzuchti-
gen die toch alles gezien willen
hebben èn voor de werkelijk
geïnteresseerden die tijdens het
voorproefje een uitgebreide se
lectie maken van de voorstellin
gen waar ze beslist geen secon-
cle van willen missen. Omdat de
ervaring geleerd heeft dat je
met 25 acts van tien minuten 's
middags moet beginnen om al
les in één keer af te ronden, is
dit jaar voor een nieuwe opzet
gekozen. Omdat iedereen 's
avonds wilde optreden, om ge
bruik te kunnen maken van de
sfeerverhogende invallende
duisternis, spelen de acts zich
dit jaar tegelijkertijd af op twee
podia. Het publiek kan op die
manier 'zappen' bij de 'Stereo
Supershow'.
De show begint vrijdagavond
om 20.00 uur op Plein 1940 met
de presentatie van de presenta
toren: Brienenoord en Van
Kralingen, een managersduo
met dwingend karakter.
Deze heren worden -natuurlijk-
gespeeld, door Herman Peeren
en Reinier van Mourik. Het
idee voor de personages ont
stond bij eerdere edities van het
Straatfestival. 'Ik zat me te ver
bazen over de altijd aanwezige
sponsors', vertelt Reinier. 'Aan
de ene kant echt van die bier
drinkende blazers, maar als
deelnemer zit je 's avonds toch
naast die kerels je bordje nasi
naar binnen te proppen. Dan
blijken ze er ook in
het echt te zijn en er
nog plezier in te
hebben ook.
Eigenlijk is zo'n
festival een ont
moeting tussen f
twee werelden:
het bedrijfsleven
en de straatartie
sten.
Brienenoord en
Van Kralingen
vormen dit
jaar een brug
tussen die
twee werel
den.'
maakt nou die wereld van de
straatartiest zo bijzonder dat er
een heel festival aan gewijd
moet worden?
'Je kunt je op straat achter hele
maal niks verbergen', onthult
Reinier het geheim. 'In het
theater gelden allemaal afspra
ken. Je blijft zitten en je klapt
als het afgelopen is. Als je te
genwoordig in de zaal zit, voel
je je bijna schuldig als je na af
loop van een middelmatige
voorstelling blijft zitten, terwijl
de rest van de zaal opspringt
om als een idioot te gaan staan
klappen. Op straat heb je dat
niet. Daar
ken en die ook nog eens geld uit
de zak te kloppen. Soms zijn
acts kunstzinniger, eerder
theater op straat dan straat
theater. Dat zie je bijvoorbeeld
in Utrecht bij het Theater aan de
Werf en op Terschelling tijdens
Oerol. Bij Oranjeboom heb je
die niet. Dat festival is bij mijn
weten het enige dat zich puur
op echte 'straatratten' richt.'
Wat is nou kwaliteit?
Het Oranjeboom Straatfestival
bewijst steeds weer dat er een
behoorlijke diversiteit aan op
tredens mogelijk is, ter-
e Publiek je overeind
Agressieve New-Age
'Ik had ook zo'n Emile
Ratelband in m'n achterhoofd',
vult Herman aan, 'zo'n agres
sieve New-Age-manager. Wij
roepen die agressie ook op bij
het publiek, zodat ze die op ons
en niet op de artiesten botvie
ren. Als je de schilderijlijst le
lijk maakt, vinden ze het schil
derij misschien wel mooier.'
De wereld van het bedrijfsleven
kennen we allemaal. We zien ze
allemaal weieens langslopen
die heren en dames in hun
mooie pakken, met draagbare
telefoons aan het oor. Maar wat
lopen de mensen gewoon
door als ze er niks aan vinden.'
'Het Oranjeboom Straatfestival
richt zich vooral op acts die le
ven van de straat', vult Herman
aan. 'Straattheaterartiesten zijn
er stuk voor stuk goed in om
een grote groep mensen te trek-
wijl het
straattheater dat je meestal te
genkomt, vaak dezelfde ele
menten bevat. Toch zijn er ver
schillen aan te wijzen, vooral in
kwaliteit.
Hoewel dat begrip in relatie tot
straattheater nauwelijks te defi
niëren blijkt. Ook niet door de
artiesten zelf.
'In Covent Garden, in Londen,
waar heel veel straatartiesten
achter elkaar optreden, zie je
soms wel vier keer achter el
kaar precies de zelfde act. Het
gekke is dat het publiek bij de
één wegloopt terwijl het bij 'n
ander dubbel ligt. Zo kan het
dus uitpakken maar het blijft de
pest dat 'iedereen' steeds weer
met die brandende fakkels op
die eenwielers aan komt', ver
woordt Herman het stereotype.
'Ja, of altijd weer met die ro
bot', griezelt Reinier mee.
'Maar het publiek blijft het vre
ten. Laatst na een optreden
kwamen er nog
mensen naar me toe
met: "Hartstikke
goed, maar in
Amsterdam loopt
zo'n robot rond en dat
was me toch leuk! Heb
je dat weieens ge
zien?"'
Een herkenbare act is
volgens Reinier ook aan
potentiële klanten mak
kelijker te verkopen. 'Leg
maar eens per telefoon uit
wat je gaat doen. "Tja
meneer van het winkelcen
trum, wij spelen dus twee
Romeo's die op het balkon
van Julia proberen te ko
men. En dat duurt dan een
halfuur." Dan hoor je eerst
een poosje niks en dan zegt
zo'n man: "Goh...".'
Het is dus veel makkelijker om
het geijkte pad te bewandelen,
maar daardoor zit het gevaar
voor vervlakking er levensgroot
in. Er is altijd wel weer een ar
tiest die na zijn act de kinderen
in zijn publiek aanspreekt met
de inmiddels beroemde woor
den: "Vraag je moeder maar om
een tientje, als ze 't niet geeft,
houdt ze niet van je."
Bijkomend voordeel is dat de
goede voorstellingen des te be
ter uit de verf komen. Dan ont
staat de magie van straattheater.
Voor het publiek, maar ook
voor de artiest: 'Als het echt
goed gaat, heb je het gevoel dat
je voorover kunt leunen, dat het
publiek je wel overeind houdt.'
krijgt met het kwaadaardige ka
rakter van zijn requisieten.
-Presque Celebre Dansers
Maar liefst twaalf dolle meiden
die de sterren van de hemel dan
sen, op de plaats waar street-dan
cing thuishoort; OP STRAAT. Een
kleine waarschuwing voor de ma
cho-man die denkt deze dames te
kunnen verleiden: pas op!
-RAREnterprises (2), ook uit de
Maasstad
Ze noemen zichzelf 'komedische
ingenieurs' en hun onderneming
streeft naar een hoogst gespeciali
seerde vorm van beeldende kome
die. Als echte deskundigen hebben
zij de uitvinding van een groot
aantal bizarre personages op hun
naam staan.
-Rex Boyd The New Improved
Adventures of Robin Hood
Of hij nu danst, jongleert of be
werkingen maakt van klassieke
verhalen: bij Rex Boyd bent u als
publiek in goede handen. Laat u
gerust betoveren door zijn kunsten
en meeslepen in zijn melodrama.
-Shandy South Dans/Mime
Shandy South geeft een geheel ei
gen versie van de bekende mega
ster Michael Jackson. Hoe dan?
-Sir Mortimers Erben The Raving
Show
Al jonglerend raakt dit straatcircus
verstrikt in hun pogingen straatcir
cus te combineren met techno-
house.
-Spanna Eenwieler
In Australië doen ze de dingen
heel anders. Men schrijft Spanna
een 'unieke, verfrissende stijl van
stupiditeit' toe, deze man die zich
zelf de Australische idioot noemt.
Uit zijn tas komen onverwachts
zaken als een zweep, een set golf
clubs en zijn huis-krokodil
'Harry'.
-Plasticus Two Left Feet
Wie aan Ballroom dancing denkt,
denkt aan glitterpakken, heel veel
haarlak en een opgeplakte glim
lach. Maar in dit geval...
-Straat Straat (muziek)
Met tomeloze energie en agressie
ve vriendelijkheid verovert Straat
de harten van de wereld, te begin
nen met het uwe!
-Tate Wells Mime
Tate levert het bewijs dat je met
een wit gezicht en zonder woor
den goed contact met mensen kan
maken. Het geheim van deze vaar
digheid houdt hij gelukkig niet
voor zichzelf. Op vreemde wijze
leert hij zijn toeschouwers om de
liefde in elkaar te vinden.
-The Lunatics Parcours
Idiolympic
Wat The Lunatics maken heet
flop-art: kunst in beweging, ge
doemd te mislukken, tot grote
vreugde van de makers.
-The Rhythm Doctors (muziek)
Goed nieuws voor hypochonders:
het middel tegen alle kwalen zit
niet in een flesje en is op dit mo
ment op straat verkrijgbaar. The
Rhythm Doctors maken korte
metten met al uw problemen, ze
bieden een unieke behandeling
met muziek, theater en non-stop
grappen en grollen als de werkza
me bestanddelen. Helaas heeft dit
middel ook al een nare bijwer
king: het werkt verslavend!
-Waldek Pro Waldek Live
Wat zijn de fantasieën ^an een
sr,
L