'De Keuze': theater r spijt-optanten -1 T UITGAANSSTAD DEZE WEEK «houder- \^X75 karbonade^ I |*»Q95 IA95 79 hamburgers nroaw Eveline Ketterings maakt van de nood een deugd in zes 'whodunnits' op 'n rij MA'S HETEM uefdesvakantïI! IT UIT IN DE REGIO 5TOPPERS uit onze 40AANBIEDINGEN runderbraad- paardekogel- run(lergeliakt hec, k,1° Q I VOLGENDE WEEK DINSDAG - WOENSDAGKOOPJE: Dwanggedachten doen het uitstekend als inspiratiebron voor het theater Aan Pirn's sterfbed werden zij verliefd! 1 exclusief DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1996 35-481 vrijdag 30 augustus Muziek 22.00 uur The Planktons, De Vlerk, Rot terdam 21.00 uur Blues Festival, Nighttown, Rot terdam zaterdag 31 augustus Muziek 22.00 Eelco Gelling Band, Bluessociëteit L'Esprit, Rotterdam 22.00 Indiependence, De Vlerk, Rotter dam 21.00 uur Animal Justice Front Benefiet, Jongerencentrum Baroeg, Rotterdam 15.00 Wandelconcert, Grote Kerk Vlaar- dingen 20.00 The Oppositie, TexMex café, Spij- kenisse Theater 20.00 uur Over man/vrouw, fantasie, echt en niet echt, R'dams Centrum voor Theater zondag 1 september Film 14.30 Umberto D., Venster 2, Rotterdam 19.30 Profession, Venster 2, Rotterdam Muziek 21.00 Jamsessie, Bluessociëteit L'Esprit, Rotterdam 19.00 Jamsessie, Muziek Café De Buur man 23.00 Plastic Connection, Tejatro Popu lar, Rotterdam 22.00 Rotown Huisband met Barry Hay Theo Braams, Rotown Theater 20.15 Mini Maxi, Luxor Theater, Rot terdam, meerdere data 20.00 uur Over man/vrouw, fantasie, echt en niet echt, R'dams Centrum voor Theater maandag 2 september Film 21.30 Popifilm, Popular, Rotterdam 22.00 Profession, Venster 2, Rotterdam Muziek 22.00 Doo Rag, Rotown Rotterdam Theater dinsdag 3 september Film 19.30 Umerto D, Venster 2, Rotterdam 22.00 Profession, Venster 2, Rotterdam Muziek 21.30 Jamsesssie, Podium Café, Schie dam 22.00 Erik Vloeimans, Dizzy Rotterdam woensdag 4 september Film 19.30 Umerto D, Venster 2, Rotterdam 22.00 Profession, Venster 2, Rotterdam Muziek Tournee-presentatie RPhO, pianist Alexander Toradze, De Doelen, 19.30 uur 16.00 Carillonconcert, Grote Kerk, Vlaardingen 12.30 Lunchconcert, Stedelijk Museum aula De Rotterdamse Schouwburg presenteert de komende twee weken een selectie uit de top pers van het vorig seizoen. Deze reprises zijn gekozen door acht medewerkers, waardoor het aanbod natuur lijk niet objectief is. Gelukkig heeft dat geen vervelende ge volgen gehad voor het aan bod: de voorstellingen die ge kozen zijn, hebben hun waar de in het vorige seizoen ruim schoots bewezen. Wie ze ge mist heeft, of nog een keer wil komen kijken, krijgt een laat ste kans tijdens 'De Keuze van de Schouwburg 1996'. 'De Keuze van de Schouwburg' omvat jeugdtheater, dans en to neel. In die laatste categorie keert de muziektheater-voorstel ling Wie vermoordde Mary Ro gers? van Orkater terug. Mary Rogers werd vorig seizoen dus danig gewaardeerd dat de voor stelling de VSCD-Proscenium- prijs en de CJP Podiumprijs 1996 in de wacht sleepte. In het stuk zien we de Ameri kaanse griezelschrijver Edgar Allan Poe, gespeeld door Gijs Scholten van Aschat, die wor stelt met de vraag uit de titel: Wie vermoordde Mary Rogers? De schrijver is zelfs één van de hoofdverdachten, omdat hij een feuilleton heeft geschreven waar in blijkt dat hij wel erg veel de tails weet over de moord. Het laatste deel van zijn vervolgver haal. met daarin de ontknoping klemt hij in een tas onder zijn arm. Gijs Scholten zet Poe neer als een verwarde man die een schul dige indruk maakt. Zijn verwar- 7 ring wordt er niet minder op als hij geconfronteerd wordt met C. Auguste Dupin (Porgy Frans- sen), de detective die hij zelf als personage in één van zijn eigen verhalen verzonnen heeft. Sa men met een commissaris van politie, gespeeld door Peter Blok, gaan ze op zoek naar de verklaring voor het mysterie. Het net spant zich hierbij steeds strakker om de schrijver. Mary Rogers Mary Rogers is muziektheater in de beste betekenis van het woord. De muzikanten zitten op het podium waar ze tegelijkertijd figureren. Alle hoofdpersonen zingen, terwijl het geen musical wordt. Muziek en spel wisselen elkaar niet af, maar vullen el kaar naadloos aan. Het verjaal voor de voorsteljing is losjes ge baseerd op de werkelijkheid. Mary Rogers heeft echt bestaan en was sigarenverkoopster in Brooklyn, New York. Zij kwam in 1841 op gewelddadige wijze aan haar eind. De vraag wie haar vermoord had, hield hele volksstammen op de been en groeide uit tot een sensatiever haal van O.J. Simpson-achtige proporties. Edgar Allan Poe ba seerde zijn verhaal The Mysterie of Mary Rogêt op deze geschie denis. In de voorstelling van Orkater wordt dat gegeven de schrijver bijna noodlottig. De commissa ris van politie vindt dat Poe te veel weet en vraagt hem zijn ideeën over de zaak met de poli tie te delen. In de praktijk komt dit neer op een verhoor. Poe vertelt zijn verhaal en zijn woor den worden in muziek (van Vin cent van Warmerdam), spel en beweging aan het publiek ge toond. Elke keer wanneer zijn verhaal wordt ingehaald door nieuwe feiten, volgt er een ande re mogelijke versie van het ge beurde. Hoe ingewikkeld dat ook moge klinken, wanneer je naar de voorstelling kijkt en dit procédé eenmaal doorhebt, blijft Mary Rogers helder en prima te volgen. Gehandicapte Peter Blok De reprise in de Rotterdamse Schouwburg zou met een beetje pech dramatisch anders kunnen worden door een tijdelijk gehan dicapte Peter Blok. die de com missaris speelt. Bij een val uit een boom heeft hij namelijk zijn knie bezeerd. Het leek in eerste instantie alleen maar pijnlijk, maar tijdens op donderdag avond 22 augustus ging hij op- mhet toneel door de knie heen en moesten de voorstelling én de acteur platgelegd worden. De volgende dag bleek de meniscus beschadigd te zijn en werd in allerijl een poliklinische operatie uitgevoerd. Wat acteurs dan ook in bomen doen? „Ik deed mee aan een kin derspeurtocht op een camping in Noord-Holland", vertelt Peter, „en ik zat samen met Han Oldigs (o.a. The Shooting Party, red.) in die boom een gestrande bal lonvaarder te spelen. Han ver loor zijn evenwicht een beetje, stootte tegen mij aan en toen verloor ik mijn evenwicht hele maal." Omdat er geen vervanger gevon den kon worden die meteen maar even kon spelen, zingen en dansen, moest iemand anders de danspasjes voor zijn rekening nemen en reed Blok twee uur na zijn operatie in een rolstoel het podium op. Zingen en spelen kun je namelijk best op wielen, al is het wel even wennen. „Het geeft meteen een heel ander soort van spanning, maar dat is niet verkeerd, het is niet onwerk baar", verklaart de acteur stoer. Zijn optreden heeft hem al een kaartje van een collega opgele verd die "m vergeleek met een oorlogsveteraan, maar zelf ziet hij de uitdaging er wel van in. „Je begint helemaal weer op nul. Ook de autoriteit als commissa ris blijft overeind. Als het stil is en je rolt op iemand af en stopt vlak voor zijn neus. is dat net zo bedreigend als wanneer je een kop groter bent." Als alles volgens medisch plan verloopt, kan Peter Blok voor hij in Rotterdam moet spelen gewoon weer lopen, maar mocht dat niet het geval zijn, dan is dat volgens hem geen enkele belem mering voor een geslaagd moordmysterie. Het programma van de Keuze van de Schouwburg staat elders op deze pagina. Er is een gratis bro chure af te halen of te bestellen bij de schouwburg, 010-411 81 10. 17*1? i71 de Doelen Is 111 Lantaren/Venster Nighttown donderdag 5 september Film 19.30 Profession, Venster 2 Rotterdam 22.00 idem 14.30 Othello, Venster 2, Rotterdam Muziek 12.45 Lunchconcert, Grote Kerk Vlaar dingen 12.45 Middag-pauze concert, Grote of St. Laurenskerk Rotterdam 20.30 Global Local, Popular, Rotterdam Telefoonnummers Theater de Teerstoof 010-4269455; Stadsge hoorzaal Vlaardingen 010-4340500; Tejatro Popular 010-4364020; Het Podium 010- 4260566; De Stoep, 01880-24766; Matrix, 010-4123514; RO Theater 010-4047070; Rotterdamse Schouwburg 010-4118110; Luxor Theater 010-4138326; Theater Zuid plein 010-4815844; De Doelen 010-2171717; malse verse -M n magere ougicitu^i ne superzachte WAARDEBON originele ameiïkaanse^^___^^LQJP 's? io Rotterdamse Schouwburg Rotterdamse Zomerfestivals Voor Eveline Ketterings is het leven -en daarmee haar thea terwerk- één groot streven naar geestelijke uitputting. Onder het motto: 'Hoe meer men spartelt, des te sneller leert men zwemmen'. Ze lijdt dan ook niet onder de absurde of griezelige dwanggedachten die haar regelmatig teisteren, ze voert ze uit. Niet als een onder haar afwijking gebukt gaande neuroot maar als me ns/theatermaker wie niets te gek is. Volgende week laat ze zes avonden achter elkaar zien hoe ze zou reageren als ze vermoord zou worden. Om deze ervaring diep vanuit ver schillende invalshoeken te be leven en daar even heftig naar te kunnen acteren, laat ze zes verschillende potentiële moor denaars aantreden. Hoe die hun perverse neigingen ten uitvoer zullen brengen, weet ze niet. Want: „Er is ook pas een moordenaar op het mo ment dat er een moord ge- ril VRIENDIN DE VROUW DIE PRINS CLAUS WEER GELUKKIG MAAKTE! pleegd wordt." Ketterings wipt vrolijk op haar stoel op en neer terwijl ze voor beelden van haar eigen dwang gedachten opsomt. „Je hebt als mens zoveel in je hoofd dat er niet uit mag, concludeert ze dan verontwaardigd. „Dingen waar voor je je zou moeten schamen. Nou, van mij mag alles open baar. Als je maar de nodige mo rele en ethische waarden in de gaten houdt. Ik houd mijn mond niet, niet meer. Daarom houden mensen van me of ze haten me. Nou, ze doen maar. Wie me haat, ga ik uit de weg. Ik weet dat oud zeer haat kan oproepen en wie zijn leven daaraan wil verspillen, gaat z'n gang maar. Ik heb geen zin me daarmee be zig te houden, net zomin als ik nog zin heb in kroeggewouwel. Ik heb genoeg rekening gehou den met..., al ziet dat er nu niet zo uit. 'Ze' moesten eens weten. Open zijn betekent nog niet dat je het achterste van je tong, het diepst van je ziel laat zien. Hoe dan ook, ik wil alleen nog maar dingen doen waarvan ik van kan leren." Ja is ja en nee nee Ketterings is even wars van strakke regievoering als van an dere grenzen. Tekst als basis voor een theateravond moet ge noeg zijn. Vandaar dat ze zich permitteert in de zes detective achtige improvisatievoorstellin gen zelf de diva te spelen die al dan niet vermoord gaat worden. Daarvoor heeft ze wel een kader geregeld maar verder wordt het kijken wat er van komt. „Ik heb de basis geschapen waarin een moordenaar zich kan nestelen. Verrast worden, daar gaat het mij om, al ervaar ik om me heen nog zoveel onbegrip. Bij mij is ja ja en nee nee. Voor wie dat niet geldt, moet uit mijn buurt blijven. Zulke mensen zui gen aan je tot ze je net zo lam hebben als ze zelf zijn. Ook in de theaterwereld. Ik hakt hoogdra vend theater, mensen die denken dat ze met heel gewichtige din gen bezig zijn. Doe wat je moet doen en zeik er niet over, het is gewoon leven. En waarom zou je energie verspillen aan de de bui tenkant? Om beroemd te wor den? Prettig hoor, een fraaie bui tenkant maar daar red je het niet op. Je moet weten wie je bent, watje wil en, het allerbelangrijk ste: wat je voelt." Hand in eigen boezem La Ketterings zelf verklaart vol doende de hand in eigen boezem te hebben gestoken om te den ken dat ze behalve zichzelf ook haar publiek kan vermaken. „Ik denk genoeg kennis te hebben verzameld, vooral over mezelf, om interessant te zijn. Arrogant? Exhibiotionistisch? Mmmmm, dat vraagstuk heb ik nog niet opgelost, daar koester ik een mengelmoes aan emoties over. Ze schaterlacht op haar gemak vóór ze de retorische vraag stelt: „Anders moet je toch niet in het theater gaan staan? Ik ga het lekker doen: de diva spelen, a la Callas, ik zing ook opera. Zo zou ik ook graag eens de geile hoer spelen. Dat zit normaal ook maar een klein beetje in mijn aard. In het echt ben ik daar te verlegen voor. En dat is nou theater maken: een deel van je zelf opblazen en je uitleven." Op 't randje balanceren Hoe zelfverzekerd en zonnig dit ook klinkt, het idee voor zes avonden bloedstollende moord partijen komt voort uit haar eigen dwanggedachten en de (kwellende?) vraag wat er ge beurt als je die ten uitvoer brengt. Dat klinkt toch niet echt aangenaam maar Ketterings is er niet zo bang voor. „Die heb je toch alleen maar omdat er zoveel niet mag. Gewe ten, normen, waarden; bijna iedereen zit er zwaar in verstrikt en wil er aan ontsnappen. Toen ik klein was, wist ik hoe heet een strijkijzer kon zijn maar toch moest ik er mijn tong tegenaan houden. Dwanggedachten blij ven je achtervolgen tot je HET gedaan hebt. Hoe merkwaardi ger de gedachte, des te groter het verlangen. En de angst. Toch wil ik op dat randje balanceren, me zelf dwingen onder ogen te zien wie ik ben. Als angst me gaat achtervolgen, wil ik er mee afre kenen. Net als met perverse ge dachten. Volgens mij zit iedereen er vol mee maar durft vrijwel niemand daarvoor uit te komen. Wat ik durf te voelen, kan ik achter me laten als safe. Denken Zo dat hebben we gehad. Ik ac cepteer geen grenzen, ze irriteren me. Ook bij anderen. Vooral als ik zie dat ze grote beperkingen teweeg brengen. Grenzen moet je zelf aanleggen, zelf kiezen. Je door anderen laten leiden ge beurt toch al teveel. Daarbij moetje ook de nuchterheid heb ben sommige dingen te nemen zoals ze zijn, het te doen met wat er is. Je kunt niet verwachten dat alles en iedereen zich naar jou richt. Op het toneel wel. Daar kun je héél daadkrachtig zijn. Er zijn gedachten waarvan ik denk: Dat zal ik nooit doen. Maar dat zeggen moordenaars ook. Tot het moment daar is, zoals je in de voorstellingen zult zien. Voor mij is theater, het leven, streven naar geestelijke uitputting. Pas dan heb je rust en daarmee vrij heid. En daar gaat het me nog het meest om." Door het Noodlot getroffen, 6 voorstellingen -van dinsdag 3 tot en met zondag 8 september- met iedere avond een andere moorde naar, Lantaren/Venster, Rotter dam, tel. 010-4361311. u door RICHARD VAN SANTEN Orkater, met 'Wie vermoordde Mary Rogers'. Het is hest handig als de acteurs in deze voorstelling gewoon kunnen lopen... Foto BEN VAN DUIN Schouwburgplein 50 Kaartverkoop en reserveren: dagelijks van 10.00-18.00 uur, vr. tot 21.00 uur. Tevens tel.: 010-2171717. GZ=Grote Zaal, KZ=Kleine Zaal, DC=Doelencafè Wo.4 19.30 RPhO-TOURNEEPRESENTATIEo.l.v. Valery Gergiev GZ m.m.v. Alexander Toradze, piano. Prokofjev Pianoconcert nr.2, Stravinsky De Vuurvogel f 25,- Di. 10 20.15 SHARON KWARTET Strijkkwartetten van Haydn/n Fop.3/5, KZ Mozart ind KV421, Beethoven in Bes op. 18/6 f27,50 en f20,- 010 436 13 Gouvernestraat 133. Kassa/reserveren 4361311infolijn 4361331 Nu ook op Internet http://www.ipr. Di.3 t/m zo.8 DOOR HET NOODLOT GETROFFEN 21.00 een Lantaren/Venster Werkplaatsproduktie naar een concept en idee van Eveline Ketterings met iedere avond een moordpremière in wisselende moordbezettingDi.3 Eddy Geerlings, Wo.4 Saskia Rinsma, Do.5 Luc Boyer, Vr.6 Walter Joris, Za.7 Ineke Veenhoven, Zo.8 Ben Ramakers Do.5 t/m Za.7 SCREENDIGGERS door Cie. Januari, Maria Voortman en én Di.10 en Wo.11 Roberto de Jonge. Do.5 try out, première Vr.6. 20.30 uur Do.12t/mZa.14 CO-STAR door Mug met de Gouden Tand. Aanv 20.30 uur 3°83 26 Luxor Theater Kruiskade 10. Kaartverkoop voor het gehele seizoen ma. t/m za. 11-19 uur. Indien geen voorstelling tot 18 uur. Res. ma. t/m za. 11-18 uur. Infolijn 413 6214. Aanvang 20.15 uur '(tenzij anders vermeld) Zo.1 en Ma.2/9 MINI MAXI Scherzo. Voorst. 1 en 2 sept. 1996 uitverkocht. Extra voorstellingen op zo.1 en ma.2 juni '97 Wo.11 t/m Zo.29 EVITA musical van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice met in de hoofdrollen Bill van Dijk en Doris Baaten 010 436 35 34 VLAARDINGEN: VAN HOGENDORPLAAN 67 a CAPELLE A/DIJSSEL: KOPERWIEK 14 ROTTERDAM: WINKELCENTRUM OOSTERHOF (tegenover ingang Konmar) ROTTERDAM (Z): GROENE HILLEDIJK 195 b ROTTERDAM ff): LOMBARDIJEN: PUNIUSSTRAAT 8 ROTTERDAM ff): CHARLOIS: KATENDRECHTSE LAGEDIJK 335 a SCHIEBROEK: PEPPELWEG 145 SCHIEDAM (W): REMBRANDTLAAN/HOEK NIC. BEETSSTRAAT Geopend: di. t/m vrij.: 8.30 - 17.30. zat.: 8.30 - 16.00 uur LET OPI FIUALEN OOSTERHOF EN CAPELLE A/D USSEL ÓÓK MAANDAG GEOPEND V.A. 11.00 U. EN VRUDAG KOOPAVOND! IA, ÓÓK BIJ U IN DE BUURT 52 WEKEN PER JAAR VOORDEEL West Kruiskade 28 Aanvang optredens 21.00 uur Vr.30 THE ELECTRIC KINGS MONSTER MIKE WELCH Zo. 1 9 LE MONDE DU MAGHREB Vr.6/9 ABBYSSINIANS Zo. 8/9 HAWKWIND Zo. 15/9 THE POSIES SHOWS VA 1 /9 OOK IN DE VOORVERKOOP BIJ DE GROTERE POSTKANTOREN Schouwburgplein 25. Kaartverkoop en reserveren, ook telefonisch, ma. t/m za. van 11.00-19.00 uur. Avondkassa en op zondag vanaf een uur voor aanvang. DE KEUZE VAN DE SCHOUWBURG 1996 hoogtepunten uit het theaterseizoen 1995-1996 1 t/m 15 september 1996 Zo.1 O'Mamaree TOERANDOO Vanaf 7 jaar Ma.2 Di.3 Theatergroep Bonheur HOUSE HEAD Wo.4 Do.5 Orkater WIE VERMOORDDE MARY ROGERS? Wo.4 Do.5 Piet Rogie Compagnie Peter Bulcaen NAAST Vr.6 Za.7 Maatschappij Discordia HELDENPLATZ Vr.6 Laagland Produkties DE WIJZE VAN ZAAL 7 Za.7 Zo.8 Huis aan de Amstel STIL, DE TROMMELAAR Vanaf 5 jaar Ma.9 Het Zuidelijk Toneel MAAT VOOR MAAT Di. 10 Wo. 11 De Utrechtse School Dood Paard 2SKIN Wo.11 Compagnie Thor/Thierry Smits SOIREE DANSANTE Do.12&Vr.13 Het Nationale Toneel DESIGN FOR LIVING Vr.13 JérömeBel JÉRÖME BEL en NOM DONNÉ PAR L'AUTEUR Za.14 Jonathan Burrows Group THE STOP QUARTET Za.14 Latrinite Victoria DANSÉ DONSÉ DAN DAN Zo.15 Speeltheater Holland KLAASJE ERGENS ANDERS Vanaf 6 jaar VRAAG DE GRATIS BROCHURE: 010-41181 10 PLEINBIOSCOOP Museumpark, niet op zo. en ma. Gratis 15.00 DE VOORUITBLIK Presentatie: Paul de Leeuw. Opening culturele seizoen, live op stads-tv. WERELDHAVEN DAG ENProgrammafolders verkrijgbaar bij WV, RET, Free Record Shop en AH, of via 010 - 489 77 44 ITICMTING VVV KOTTMDAM 06-340340A5 (SO (fa| Do.6 t/m Zo.8 doorELSNEUTS Het noodlot kan op de meest vreemde manierentijden en plaatsen toeslaan. toto LEUNIS VERLINDE MIS DIT NIET! UIT THAILAND MUN BEERTJE ARTS WEG BIJ VROUW - a# VOOR DOCHTER riW RITA REYS?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1996 | | pagina 15