HET MODERNE JODENDOM EN HET VERLEDEN Bloeme Evers: (Er zijn blijkbaar bronnen die veel mensen niet aanboren Oude wijn in nieuwe zakkenwijsheden uit de Talmoed voor joden en niet-joden Onlangs presenteerde uitgeverij Kok uit Kampen twee opmerkelijke hoeken. Opmerkelijk vimwege hun inhoud, maar ook vanwege de auteurs: een moeder en haar zoon. Rabbijn mr. drs. Raphael Evers schreef 'Oude wijn in nieuwe zakken, een joodse visie op actuele pro blematiek' en dr. Bloeme Evers-Emden schreef 'Geschonden hestaan, gesprekken met vervolgde jo den die hun kinderen moesten 'wegdoen". Ondanks de familiehand en de gezamenlijke presentatie zijn er grote verschillen tussen de beide boeken en de beide auteurs. Rabbijn Evers gaat in zijn boek uit van een orthodoxe opvatting. Met de Talmoed als leidraad geeft hij heldere, eenduidige, maar hier en daar wel rechtlijnige antwoor den op prangende vragen over uiteenlopende onderwerpen als euthanasie, milieu, opvoeding en agressie op televisie. Zijn moeder, die haar dagelijks leven niet minder religieus heeft ingericht, han teert een mildere toon. Waar haar zoon -overigens zonder te w illen 'bekeren'- het Bijbelse gelijk aan zijn kant weet, houdt Bloeme Evers haar overtuiging meer voor zichzelf. Beide boeken zijn geschreven door orthodox joodse mensen en dat maakt het extra interessant om te zien hoe volstrekt verschillend de eindproducten zijn. Of, zoals Bloeme Evers zegt: 'Tolerant en orthodox gaan lang niet altijd samen, maar in ons gezin wel. Uiteenlopende standpunten worden over en weer gerespecteerd.' Tegelijk met haar zoon presenteerde Dr. Bloeme Evers-Emden onlangs haar derde boek. 'Geschonden bestaan', gesprekken met vervolgde Joden die hun kinderen 'moesten weg doen' is het vervolg op het eerder van haar hand verschenen 'Geleende kinderen' ('94) en 'Ondergedoken geweest-een afgesloten verleden?' uit '95, dat ze in samenwerking met Bert- Jan Flim schreef. Op verzoek van zoon Raf, zoals ze hem noemt, vonden beide presentaties feestelijk tijdens één en dezelfde gelegenheid plaats. Hoewel ze dat allebei 'leuk' vonden, zijn er grote verschillen tus sen moeder en zoon. Zowel in persoon als in hun werk. door ELS NEIJTS 'Hij is totaal anders', geeft Dr. Evers volmondig toe, 'écht een rabbijn. Dat is zijn vak, zijn stiel, dat doet'ie goed, daar heeft'ie vrede mee èn daar vindt hij vervulling in. Hij leeft traditioneel en orthodox en is strak voor zichzelf en anderen. Hoewel ik ook heel orthodox leef, ben ik strenger voor mezelf dan voor anderen. Tolerant en orthodox gaan lang niet altijd samen maar in ons gezin wel. Uiteenlopende standpunten worden over en weer gerespecteerd. Het is grappig dat hij uiteindelijk deze richting op gegaan is. Dat hadden we nooit gedacht.' Ze kan de begrijpende glimlach van een moeder over haar kind nauwelijks onderdrukken wanneer ze zich laat verleiden tot het vertellen van wat anekdotes. Die zijn inmiddels niet zo geschikt meer voor publicatie, maar geven het menigeen be kende beeld van een man die in de roerige zestiger jaren volwassen werd. Bloeme Evers persoonlijk accepteert dat 'niet ie dereen het heil wil omhelzen', ook al omdat men het jodendom van 's ochtends tot 's avonds en van de wieg tot het graf belijdt. Daarbij ziet ze dat er verschil kan bestaan tussen wie daadwerkelijk ver volgd werd en wie dat lot niet trof. 'Er zijn héél veel verschillende opvattingen' vat ze realistisch samen. "Van licht wit tot diep zwart. Maar dat is bij protestanten niet anders.' mige mensen pas vijftig jaar na dato over dit leed hebben kunnen praten. 'Vijftig jaar geleden was het een ander verhaal geweest, was er eigenlijk geen verhaal. Je kon het niet vertellen, ook later niet, ik ook niet, ook niet aan man en kinderen. Als ik dat probeerde werd het alleen huilen. Mijn mond bleek een orgaan waar ik mee huilde en dronk, maar praten lukte niet. Diep ingrijpende ge beurtenissen stollen. Om pas heel veel later weer boven te komen. Net als bij seksueel misbruik. Nog steeds blijken dat bij ons steeds ergere dingen te zijn.' Bloeme Evers ging met gevoel van zaken uiterst zorgvuldig om met de mensen die ze interviewde. Eerst een brief, een week daarna eens voorzichtig bellen. Pas dan het concrete verzoek, zonder aan te dringen. 'Wat ik wel meegaf was, dat ik als bijna-generatie- genoot (zelf zat ze als kind ook ondergedoken) weet waar ik het over heb. Ik ken de taal, de ge voelens, de vreselijke nood. Wie het niet heeft meegemaakt niet. Je kunt iemand niet uitleggen hoe het is om in een brandend huis te zitten. Voelen is iets waar taal vaak te arm voor is, hoe bloemrijk of gedifferentieerd ook. Ik Tieb bij de gesprekken mee zitten huilen en me niet geschaamd voor mijn tranen. Het moet verteld en besproken worden, an ders kan het ook niet worden beluisterd.' Teveel voor één leven De insteek van Bloeme Evers voor haar boeken is die van de puur menselijke emotie. 'Als je dingen niet bespreekt, zijn ze erger dan wanneer je dat wel doet', is haar diepe overtuiging. Zelfs al realiseert ze zich dat 'velen van ons het grootste deel van hun verdriet mee het graf in zullen nemen. Teveel om in één leven te verwerken en dat weten we.' Toch -of eigenlijk juist daarom - is zij -en velen met haar- een gedreven mens en leidt ze een vol le ven. 'Je kunt gerust van overactiviteit spreken, er kent ze met zelfkennis. 'Dat is niet knap, dat is voortgedreven worden. Maar daar doe ik dan wel iets goeds mee.' In haar eerste boek focuste de inmiddels doctor in de psychologie op niet-joden in Nederland die Joodse kinderen hebben gered én op die kinderen zelf. Haar tweede boek zet de schijnwerper op kin deren die ondergedoken zijn geweest. In 'Geschonden bestaan' komen eindelijk de ouders van die kinderen aan bod. Ouders die hun kinderen moesten 'wegdoen'. Achterlaten bij vreemden zonder ooit iets te vernemen, in de hoop dat ze daarmee aan de moordzucht van de bezetter zou den ontkomen. Kon het kind na de oorlog terugke ren in hun gezin, dan waren in de meeste gevallen de moeilijkheden -om het zacht uit te drukken- niet van de lucht. Geen feiten en jaartallen Ondanks dat haar boek bol staat van onuitspreke lijk leed, vindt Bloeme Evers 'Geschonden be staan' niet eng. 'Er staan ook hele mooie dingen in, staaltjes van mensenliefde. Ik ken onderduikouders die echt alt ruïstisch onbaatzuchtig zijn geweest en waarmee al die jaren een warme relatie onderhouden is. Dat is één van de weinige winsten van alle ellende: dat er relaties gelegd zijn door alle lagen van de bevol king heen.' Over de schade die 'de tweede generatie' zou heb ben opgelopen door de trauma's van hun ouders is Dr. Evers nuchter, bijna zakelijk. 'Ik geloof er niet in dat ieder kind van die generatie er iets aan heeft overgehouden. Dat is mede af hankelijk van eigen psychische make-up, de 'bijdrage' van de ou der en of je er erg gevoelig voor bent. Dat moet je niet dramatise ren. Als ik naar mijn eigen kinde ren kijk, zie ik dat ze wel wat hebben meegekregen.' Van haar eigen generatie zegt ze tentslotte: 'De meesten van ons laten zich niet door hun onver werkt verdriet overheersen. We hebben ook bijna allemaal een goed bestaan opgebouwd, gewel dige veerkracht getoond, zelfs carrière gemaakt. Blijkbaar zijn er bronnen die veel mensen niet aanboren en zijn wij bijna allemaal van een dubbele levensdrang voorzien. Evers doet aan historiebeschrijving op basis van gevoelens en ervaringen van mensen, niet in de zin van feiten en jaartallen. 'Eindelijk ja', benadrukt ze het gegeven dat som- Geen zieltjes winnen eus', zegt Evers. 'De secularisatie (verwereldlijking, ont kerkelijking, red.) heeft de verhouding tussen de verschil lende godsdiensten veranderd.' Praktische dadengodsdienst Als hem gevraagd wordt naar zijn eigen ideeën over het verschil tussen jodendom en christendom, komt de rabbijn in eerste instantie met een vrij praktisch antwoord. 'De christelijke kerk is meer gericht op het geloof', zegt hij, 'terwijl het jodendom veel meer uit is op doen. Het joden dom is een praktische dadengodsdienst. In de Tora staat dat je gebedsriemen moet leggen, op zaterdag naar de sy nagoge moet en een keppeltje moet dragen. Een orthodoxe jood is een jood die deze voorschriften naleeft. Wij gaan er vanuit dat deze wereld materieel geschapen is en dat je die materie kunt heiligen door bepaalde geboden na te le ven.' Iets later blijkt echter dat ook hij niet vrij is van een ge voel van trots over zijn eigen religie, waarbij die andere godsdienst toch nét iets minder is. 'Het christendom is voortgekomen uit het jodendom. Bij de omzetting naar het christendom zijn echter een aantal dingen weggelaten om het voor heidenen makkelijker te maken erin te geloven.' 'Weggelaten' klinkt wellicht vreemd in deze context, aan gezien het joodse geloof niet accepteert dat Jezus, als zoon van God, deel uitmaakt van de goddelijke drie-een heid. Je zou dus eerder zeggen dat het jodendom een es sentieel deel van de religie heeft weggelaten. Rabbijn Evers ziet dit echter anders. 'Om heidenen, die in meer goden geloofden, te kunnen bekeren, heeft het christen dom deze concessie gedaan. Voor joden is er maar één god. Voor het idee van Jezus die tegelijkertijd mens en god is, is in die opvatting geen plaats.' Het Nederlandse taalgebied kent veel litera tuur over joodse tradities en gebruiken. Wat nog ontbrak is een moderne en toegankelijke wegwijzer in de joodse denkbeelden over moeilijke kwesties van deze tijd. Rabbijn Evers vult dit hiaat met zijn boek 'Oude wijn in nieuwe zakken'. Hij toont aan dat voor een groot aantal problemen een oplossing te vinden is in oude joodse geschriften, zo als de Talmoed. De Talmoed is een verzameling ver klaringen op de mondelinge overgeleverde leer, de Misjna, en is al honderden jaren oud. door RICHARD VAN SANTEN similatie met zich mee. Vandaar dat het jodendom hier wat afgevlakt was.' Een mogelijke oorzaak voor de opleving van het ortho doxe jodendom ziet Evers, die niet alleen rabbijn, maar ook jurist en klinisch psycholoog is, in de stelselmatige vervolging van joden door de eeuwen heen. 'Als je ergens heel veel voor hebt moeten lijden, wordt het meer de moeite waard', zegt hij kernachtig. 'De verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog hebben eens te meer aange toond dat volledige assimilatie niet mogelijk is. Hoe ver hollandst je ook bent, je blijft voor de omgeving altijd een jood.' Of je dan ook van joodse Nederlanders of van Nederlandse joden moet spreken, weet Evers niet. 'Dat maakt iedereen voor zichzelf uit. Aan de ene kant zijn jo den absoluut geen immigranten, maar aan de andere kant is men er erg op gebrand de eigen identiteit te bewaken. Laten we het erop houden dat joden meestal een autochtone groep vormen die zich duidelijk an ders profileert. Uiteindelijk is de joodse identiteit toch meer dan kip pensoep eten op vrijdag.' 'De titel van mijn boek 'Oude wijn in nieuwe zakken' is afgeleid van een uitspraak van Rabbi Meïr. Vrij vertaald zei hij: 'Kijk niet naar de wijnzak, maar naar wat er in zit'. Ik wil ermee aangeven dat er voor veel van de moderne problemen oplossingen te vinden zijn in de Talmoed', legt rabbijn Evers uit. 'De Talmoed is een van oorsprong Hebreeuws en Aramees geschrift dat tussen het begin van de jaartelling en het jaar 500 ontstaan is uit discussies van de oude rabbijnen. Het is een plank vol boeken waarop weer een onvoorstelbaar aantal commentaren geleverd is. Het bevat veel discussies op bijna elk gebied, van milieu en esthetiek tot opvoeding. Wat daar besproken wordt, is volgens mij nog altijd actueel.' Hoe verhollandst je ook bent, je blijft een jood Het boek is bedoeld voor niet-joden die de Talmoed beter willen begrijpen, maar zeker ook voor joden die een meer traditionele benadering voor hun godsdienstige beleving zoeken. 'Want hoewel ontzettend veel joden geassimi leerd ('aangepast', volledig opgegaan in de omringende cultuur, red.) zijn, zie je toch een gigantische revival van een meer orthodoxe geloofsbeleving. In Israël, maar ook in Nederland. Ook hier worden joden die eerst maar een beetje gelovig waren weer orthodoxer. En dat terwijl het Europese jodendom vroeger ophield bij Oldenzaal. In Nederland had je een heel calvinistisch jodendom, waar schijnlijk omdat joden hier in betrekkelijke vrijheid kon den leven. Emancipatie brengt meestal in haar kielzog as- Terugkeer naar de orthodoxe begin selen betekent niet dat joden zieltjes gaan winnen. 'De missie naar buiten is verboden', zegt de rabbijn. 'Ons geloof is het ware geloof... vopr jo den. Bekeerlingen ontmoedigen we meestal.' Hieruit hoeven niet-joden niet te concluderen dat aanhangers van het joodse geloof de hemel voor zichzelf willen houden. 'Iedereen die goed leeft, gelovig is en be paalde principiële normen overeind houdt, komt volgens mij in de hemel', zegt Evers geruststellend. Zijn tolerante opvatting strookt echter niet altijd met de vaak bloedige historische feiten. Vooral tussen christenen en joden is er in de wereldgeschiedenis veel onverkwik kelijks voor gevallen. In de tijd van de Kruis-toch- ten gingen de veldtochten naar het Heilige Land -bedoeld om weer andere gelovigen, de moslims, te verdrijven- vaak gepaard met geweld tegen het jodendom. Maar in Nederland viel het meestal wel mee. 'Nederland is niet zo religi- •>m W- Ondanks onvoorstelbaar leed is er bij 'eerste generatie' ruimte voor tolerantie Rabbijn gaat moderne problemen te lijf met eeuwenoude teksten Bloeme Evers: Mijn mond was heel lang een orgaan om mee te drinken en te huilenpraten lukte niet!' Rabbijn Evers: 'Iedereen die goed leeft, gelovig is en bepaalde principiële normen overeind houdt, komt volgens mij in de he mel.' Foto 's: JANSSEN EN DE KIEVITH

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1996 | | pagina 15