m cv
Slechts een paar maanden Maastheater leidt al tot internationale bekendheid
Muziek voor Meloenen van
vleugelkomiek Hans Liberg
Urbanus terug in het Luxor
UIT IN
DE REGIO
9-1002
Vrijdag 28 februari
Het concert van Laurens van
Rooyen dat op vrijdag 28 fe
bruari in Theater De Goote in
Brielle zou worden gehouden,
is door omstandigheden afge
last. Gekochte kaarten kun
nen tussen 10.00 en 17.00 uur
worden teruggegeven bij de re
ceptie.
Film
21.30 Nixon, de Teerstoof,
Schiedam
Muziek
21.00 Vrijdag-avond CD's,
Podium Café, Schiedam
20.15 Hans Visser
Friends, Theater de Twee
Hondjes, Hellevoetsluis
Theater
20.15 De Bloeiende Maag
den, Cultureel Centrum De
Stoep, Spijkenisse
Zaterdag 1 maart
Film
20.30 Nixon, de Teerstoof,
Schiedam
Muziek
20.00 uur, The Clarks la
ten de 60- en 70-er jaren herle
ven, De Hoekstee, Hoek van
Holland
22.00 Bonebag, Podium
café, Schiedam
20.00 Het Groot Niet Te
Vermijden, Stadsgehoorzaal,
Vlaardingen
20.15 Ramses Shaffy, Het
Kruispunt, Barendrecht
Foto: JANSSEN DE KIE-
VITH
Theater
20.30 Kiki Heessels, Thea
ter de Schuurkerk, Maassluis
20.30 Postbank, Theater
De Teerstoof, Schiedam
20.15 Kees Torn, Theater
de Twee Hondjes, Hellevoet-
sluis
Zondag 2 maart
Muziek
14.30 Café Merz, Cultu
reel Centrum De Stoep, Spij
kenisse
21.30 Op zondag kan het
anders, Podium Café, Schie
dam
Maandag 3 maart
Muziek
20.00 uur Supertrio Exten
ded, Nighttown, Rotterdam
Dinsdag 4 maart
Muziek
21.30 Jamsessie, Podium
Café Vlaardingen
Woensdag 5 maart
Muziek
12.45 Lunchconcert, Cul
tureel Centrum De Stoep,
Spijkenisse
16.00-17.00 Carilloncon
cert, Grote Kerk Vlaardingen
20.00 The Grand Piano
Boogie Train, Stadsgehoor
zaal, Vlaardingen
Donderdag 6 maart
Muziek
12.45-13.15 Lunchconcert,
Grote Kerk Vlaardingen
21.00 Oorsmeer, Podium
Café, Schiedam
20.00 Paul's Jazz and
Blues Café, Theater de
Schuurkerk, Maassluis
Theater
20.00 Stomme Koe! Stads
gehoorzaal, Vlaardingen
Aan het begin is er nog een beetje fantasie voor nodig, aan het
eind van de avond weet je niet beter of je behoort de rijken der
aarde. In je prettige huis aan een van de flanken van een grote
rivier, ontvang je je vrienden die je in ietwat Italiaanse sferen
voorziet van verfijnd voedsel, een gedistingeerd drankje én
entertainment van niveau.
Tussen de bedrijven door mijmeren de genodigden even weg bij
de aanblik van het woelige water dat door de raampartijen de
illusie van een eiland oproept. Tevreden kijk je rond. Alles loopt
op rolletjes, precies zoals hoort. Maar dan wordt je ineens wak
ker geschud: „O ja, ik zit in het Maastheater. Niet ergens in
Italië aan de Tiber maar in Rotterdam aan de Maas."
De eigenaren van het Maasthea
ter hebben weer raak geschoten.
Nog maar een paar maanden
open en de roem snelt hen al
hoog, breed en internationaal
vooruit. Alle bouwkundige en
organisatorische problemen uit
het nabije verleden hebben niet
kunnen verhinderen dat Ger
Koedam en Koos Hanenberg
het weer voor elkaar hebben.
Hun inzet wordt weerspiegeld in
alles wat het Maastheater te bie
den heeft. Maar liefst 150 man
en vrouw (bedienend) personeel
rent zichzelf in enthousiasme bij
na voorbij, het naar variété nei
gend amusement kent klasse en
het geserveerde eten verraadt de
finishing touch van een hand
met ster: Herman den Blijker,
kok van De Engel.
Wanneer ze niet zingt, zich met
het publiek onderhoudt of met
vaste hand haar collega's naar
voren dirigeert, 'hangt' gast
vrouw Nanette Currie in een
röod pluchen fauteuil om de cu
linaire entre-acts aan te kondi
gen. Het avondvullend theater-
diner-spektakel wordt niet voor
niets aangeboden onder de naam
Dineren tijdens Currie. Currie di
neert overigens mee. Goed zicht
baar op de 'catwalk' en met
'haar' zangeressen.
Currie verdiende haar sporen en
sterren ondermeer bij het reizend
theaterfestival De Parade van
Terts Brinkhoff en met haar
kerstshows in de Amsterdamse
Westergasfabriek.
In het Maastheater presenteert
ze zichzelf als een ietwat onder
koelde all-round diva met uit
eenlopende talenten die ook
ieder op zichzelf staan. Voor
Currie geen moment van aarze
ling, twijfel of onzekerheid. Een
uitgangspositie van waaruit ze
alle ruimte en aandacht kan la
ten voor de niet minder kwalita
tief hoogstaande prestaties van
haar collega's: een trapeze-act in
luxe uitvoering, tweemaal een
adembenemend snel tap-dace-
optreden en ruimschoots gele
genheid voor elk van de drie
'achtergrond'-zangeressen om te
laten zien dat de stap vanuit de
achtergrond naar midden in de
spotlights meer dan gerechtvaar
digd is.
Nog tot en met
22 maart
Aan variatie in sfeer ontbreekt
het evenmin. De muziek -toch
wel de hoofdmoot van het pro
gramma- varieert van operette
naar jazzy, blues en zelfs heftige
soul. Nergens plat, nergens te
opdringerig maar wel bepalend.
Met fluwelen hand wordt je ge
dwongen tot kijken en luisteren.
Praten doe je daarna wel weer,
onder het eten bij voorbeeld.
Wie na het dessert -in dit geval
een gerafinneerd met bitterkoek
jes gegratineerde appel- en de
grootse finale weliswaar weer op
Rotterdamse bodem beland is,
maar nog lang niet naar huis wil,
mag blijven. Om tot in de vroege
uurtjes te dansen.
Dineren tijdens Currie loopt al
een paar weken maar blijft nog
tot en met zaterdag 22 maart
mogelijk.
Het programma biedt zoals
deels al uitgelicht: De Prima
Donna Band, The Three Golden
Voices, tap van Peter Kuit, tra-
pezewerk door Bean Pole, en
drievoudige culinaire creatie van
Herman den Blijker, uitgeser-
veerd door De Vliegende Briga
de en Currie zelf als gastvrouw
en leading lady.
Wie wil kan ook een kaartje ko
pen voor alléén de show.
Toegangskaarten inclusief diner
a 85,00 -voor alleen de voor
stelling f25,00- (beide exclusief
drankjes) zijn verkrijgbaar bij
het Bespreekburo op 010-
4004206 en aan de kassa van het
Maastheater zelf tijdens de
speeldata vanaf 19.00 uur of
donderdag tot en met zondag
vanaf 22.00 uur 's avonds.
(Kaarten voor het diner moeten
24 uur voor aanvang afgehaald
zijn).
Om 19.30 openen de deuren, het
theater-dinerspektakel begint
om 20.30 en duurt tot 23.00 uur.
'Zo'n tweeduizend jaar gele
den was heel Gallië -zo heette
Frankrijk toen - bezet door
soldaten van Ceasar, de Ro
meinse veldheer. Heel Gallië?
Nee, een kleine nederzetting
bleef moedig weerstand bie
den aan de overweldigers en
maakte het leven van de Ro
meinen in de omringende le
gerplaatsen niet gemakke
lijk..."
Zo begint iedere verhaal over
de beroemde Galliërs Asterix
en Obelix. Dat ze onoverwin
nelijk zijn, is eveneens alge
meen bekend. Maar, dat ze
op de schaats ook onverslaan
baar zijn, laten de stoere he
ren zien in de unieke theater-
ijsshow 'Asterix on Ice' die in
maart in Ahoy' Rotterdam te
zien is.
Het verhaal begint als Asterix in
de bossen op everzwijnenjacht
gaat. Een groep Romeinen pro
beert hem gevangen te nemen
maar dat gaat natuurlijk niet
zonder slag of stoot... De Centu
rion Caius Bonus is woedend als
zijn mannen weer het onderspit
delven. Hij wil het geheim van de
Galliërs ontdekken. Een vrijwil
liger wordt aangewezen om als
spion het Gallische dorp binnen
te dringen. Voor de Romeinen
beginnen de moeilijkheden dan
pas goed. Wat begint als een
lichte hoofdpijn, zal uitgroeien
tot een ware nachtmerrie voor
Caius Bonus. De slimme Asterix
en de eerbiedwaardige Panora-
mix slepen hem mee in een avon
tuur dat de Romeinen de haren
dusdanig ten berge zal doen rij
zen dat ze wel moeten toegeven
dat de Gallirs werkelijk onover
winnelijk zijn. Voor Asterix en
zijn vrienden eindigt ook dit
avontuur met een groot feest.
Idefix met geverfde
staart en pootjes
De organisatie van Asterix on
Ice is in handen van Endemol
Entertainment en Ahoy' Rotter
dam. De voorstelling maakt een
Europese toer en is in Nederland
uitsluitend te zien in het Rotter
damse Sportpaleis. Asterix on
Ice wordt volledig Nederlands
gesproken en gezongen. Het ver
haal combineert de typische As
terix- grappen en -grollen met
een spektakel dat alleen op ijs
kan worden gecreeërd. De stem
men zijn dezelfde die gebruikt
worden in de animatiefilms. Alle
geliefde figuren uit de stripboe
ken zijn -in schitterende kostu
mering- van de partij met in de
hoofdrollen natuurlijk Asterix,
Obelix, Panoramix, Abraracour-
cix en Assurancetourix, de bard
waar iedereen van houdt. Uiter
aard ontbreekt ook hondje Ide
fix niet.
Idefix wordt begeleid en ver
zorgd door een van de weinige
Nederlanders in het gezelschap,
Martijn Nas. Speciaal voor de
show zijn de punten van idefix
oren en staart zwartgeverfd. Er
zijn twee hondjes die Idefix spe
len zodat ze elkaar kunnen af
wisselen. Nas speelt een Ro
meinse soldaat en vertelt na af
loop van een optreden in de
Nortmundse Westfalenhalle dat
dit de leukste en beste show is
waarin hij heeft meegedaan.
„Vijf jaar lang heb ik geschaatst
in Holiday on Ice, maar dit is
echt geweldig. Ik heb nog niet
eerder zulke enthousiaste reac
ties van het publiek meege
maakt. Zeker voor kinderen is
het een echt spektakel. Aan het
eind van iedere show stampt
zelfs iedereen hard mee op de
muziek. Heel anders dan bij Ho
liday on Ice. Het is ook meer
acteren nu, je hebt meer vrijheid
en kunt er meer van je eigen
karakter instoppen.
Nas popelt om in Rotterdam te
schaatsen, want in Nederland
heeft hij nog nooit opgetreden.
De in totaal 55 schaatsters zullen
eind maart voor imposante de
cors een unieke ijsshow neerzet
ten vol humor en actie in combi
natie met de snelheid en gratie
van het ijsdansen. Stephanie An-
dros, regisseur van Asterix on
Ice, tovert,een prachtig ijsspek-
takel te voorschijn, waarbij ze
volledig trouw blijft aan het ei
genzinnige karakter van de be
roemde Gallir.
Asterix zelf is inmiddels uit-
groeid tot een ongekend feno
meen. Zijn dertig avonturen zijn
vertaald in 74 talen en dialecten.
Er zijn zeven animatiefilms en er
is een pretpark met zijn naam.
Vandaag de dag is Asterix dan
ook niet alleen een held in
Frankrijk en Nederland, maar
ook in Duitsland, Scandinavië,
Portugal, Argentinië, Schotland,
Spanje en vele andere landen. Er
zijn zelfs Romeinen met zoveel
gevoel voor humor dat zij de
avonturen van de dappere Gal
liër weten te waarderen...
Van 27 tot en met 31 maart
staan er in Ahoy' acht voorstel
lingen gepland, waarvan in het
paasweekend (zaterdag 29, zon
dag 30 en maandag 31 maart)
dagelijks twee. Toegangsprijzen
varieren van 25,- tot en met f
45,- voor volwassenen en van f
15,- tot en met 30,- voor jeugd
tot en met veertien jaar en
65 ers. Kaarten zijn verkrijg
baar via de Reserveerlijn, tel.
0.900.300.5000 of bij de kassa
van Ahoy.
Het is moeilijk uit te leggen
wat Hans Liberg doet in zijn
programma voor wie Hans Li
berg niet kent. Een muzikale
René Diekstra, maar dan wel
een hele leuke. 'Ik geloof in
plagiaat en kopiëren', ver
klaarde hij. De bezoeker zal
dus de nodige Aha!-Erlebnis-
sen ervaren wanneer Liberg
aan de gang gaat met klassieke
muziek.
Dit genre is een ware hype,
iedereen goes classic met de
Helmut Lotti's, André Rieus
en de verzamelcd's Muziek
voor Meloenen, verkrijgbaar
bij Het Kruidvat. In zijn nieu
we show 'De Vier Jaargetijden'
wordt er een Liberiaanse draai
aangegeven.
Voor het eerst staan er naast
Liberg ook andere artiesten op
het podium. In 'Recital' is er
een gaste, Pauline Verburg, en
zij zingt. Het publiek mag ver
zoeken indienen. Misschien
wordt het deze avond wel ope
ra. Liberg: 'Opera is een onlo
gisch verhaal, op een onlogi
sche manier verteld, door men
sen die niets te vertellen heb
ben, maar zingen of hun leven
ervan af hangt'.
Wat is er nog onlogischer dan
opera? 'Klassiek ballet', vol
gens Liberg. Daarom klassiek
ballet in zijn nieuwe program
ma, en dan maar alle grote
baletten in twaalf minuten, met
dank aan danseres Minke
Brands.
Over het onderwerp Tafelmu-
ziek meldt Liberg: 'Muziek is
zelden nuttig, nooit really use
ful, behalve die van Sir Al
Webber natuurlijk. Tafelmu-
ziek is ook zo'n uitzondering.
In samenwerking met het pu
bliek ontstaat een steeds uitge
breider menu.'
De Caffeecantate van Bach is
volgens Liberg een logisch ver
volg op tafelmuziek. Libergs
visie: 'Koffie is een drug, werkt
stimulerend. Is er ooit iets van
waarde gecomponeerd zonder
het gebruik van stimulerende
middelen? 'Mr. Tambourine
Man' gaat echt niet over een
tamboerijn, en 'Eight Miles
High' niet over een vliegtuig.'
Ook de New Age-rage krijgt
een geheel eigen interpretatie
van Liberg.
'De Vier Jaargetijden' is in Rot
terdam te zien op dinsdag 4 en
woensdag 5 maart in De Doelen
(tel kassa 010-2171717) en dins
dag 6 en woensdag 7 mei in De
Willem in Papendrecht (tel.
kassa 078-6158226).
December vorig jaar stond Ur
banus vier keer in een uitver
kocht Luxor Theater. Het beviel
deze geniale malloot zo goed dat
hij terug komt! Op zaterdag 15
en zondag 16 maart 1997 in het
Luxor Theater Rotterdam.
Met 'Hiep Hiep Rahoe' trekt
Urbain Servanckx reeds twee
seizoenen volle zalen. Ook in
Rotterdam. Het klikte over en
weer in het Luxor Theater en
daarom komt hij in maart terug,
Voor vele fans is dit dé gelegen
heid om hun held (nogmaals)
aan het werk te zien. Met een
paar attributen en een minimaal
decor weet hij de zaal in zijn
macht te houden. Melig, maar
perfect getimed. Want het is een
vak, wat Urbanus uitoefent. Of
zoals hij zelf zegt: Wat velen
niet snappen is datje een redelij
ke bagage moet hebben om als
idioot je geld te verdienen.
Urbanus met 'Hiep Hiep Rahoe'
Luxor Theater Rotterdam za. 15
en zo. 16 maart 1997 prijzen le
rang f40, -/2e f37,50 kassaver
koop van ma. t/m za. van 11-19
uur, indien geen voorstelling tot
18 uur. telefonisch reserveren
van ma. t/m za. van 11-18 uur
op (010)4138326. Infolijn
(010)4136214.
Een all-in avondje uit met Currie
streelt ogen, oren, tong en gehemelte
ïmk: W
Nanette Currie en The Three Golden Voices
Foto: JANSSEN 4 DE KIEVITH
Uiterst stijlvolle trapeze-act van Bean Pole
Foto JANSSEN 4 DE KIEVITH
Asterix en Obelix komen in
levende lijve naar Rotterdam
door INGE PRANGER
foto: BART VAN LEEUWEN
i