BREED 'Het' vliegveld is een afspiegeling van wereldwijde politieke, economische en sociale verhoudingen UIT IN DE REGIO Wereldsteun voor 'vechtberen' Gedeelde smart kan tot mooie dingen leiden maar overleeft niet 'in de buitenlucht Videotheekaanbod in februari Vrijdag 30 januari Film 21.00 My best friend's wed ding, Filmhuis in de Teerstoof, Schiedam Muziek De muzikale voorstelling van het duo Acda de Munnik getiteld 'Life is what happens to you while you 're busy making plansis der mate succesvol dat de drie geplan de voorstellingen/concerten in Theater Zuidplein (op 29, 30, en 31 januari) al zijn uitverkocht. Wie een uitwijkmogelijkheid zoekt, kan voorlopig op vrijdag 6 februari nog terecht in De Uitstek in Zwijndrecht. Later in het sei zoen volgen meer optredens bin nen de regio. 20.15 uur, Wèl nog te horen- zien in Theater Zuidplein: Jen ny Arean met Lucretia van der Vloot met lyrische duetten, komsicshe onderonsjes en grove twistgesprekken 21.00 Vrijdag-avond CD's, Podium Café, Schiedam 20.00 Larry, Stadsgehoorzaal Vlaaardingen A 20.00 deur open A 24.00 Guus Meeuwes, The Dessert Inn, Spijkenisse Theater A 20.15 De Berini's, Cultureel Centrum De Stoep, Spijkenisse A 20.30 Jeremiah Fleming, Theater de Schuurkerk, Maas sluis A 20.15 uur, Mylène d'Anjou, de Uitstek, Zwijndrecht A 20.00, LARRY, this funny world, met Joke de Kruijf, Syl via de Leur, Jet van der mey en anderen, Stadsgehoorzaal Vlaardingen foto: Alex de Groot zaterdag 31 januari Film A 21.00 My best friend's wed ding, Filmhuis in de Teerstoof, Schiedam Muziek A 20.15 Louis van Dijk Jan Vayne, Het Kruispunt, Baren- drecht A 22.00 Judith Catharine, Podi um Café, Schiedam Theater A 20.15 De Berini's. Cultureel Centrum De Stoep, Spijkenisse A 20.15 Ivo de Wijs, Kasteel van Rhoon A 20.00 Ontkoppelde hitte, Stadsgehoorzaal, Vlaardingen A 20.15 Erven de Wit, Theater Twee Hondjes, Hellevoetsluis Zondag 1 februari Muziek A 21.30 Op zondag kan het an ders, Podium café, Schiedam Maandag 2 februari film A 20.15 Woyzeck, Filmhuis De Stoep, Spijkenisse Dinsdag 3 februari Muziek A 21.30 Jamsessie, Café, Schiedam Podium Woensdag 4 februari Muziek A 12.45 Lunchconcert, Cultureel Centrum de Stoep, Spijkenisse A 20.00 Jeans 7, Stadsgehoor zaal, Vlaardingen A 12.30 Lunchconcert, Stedelijk Museum Schiedam, aula Donderdag 4 februari Film A My best friend's wedding, Filmhuis in de Teerstoof, Schie dam Muziek A 12.45 lunchconcert, Grote Kerk Vlaardingen theater A 20.15 De wereldverbeteraar, Cultureel centrum De Stoep, Spijkenisse A 20.15 Purper, Het Kruispunt, Barendrecht A 20.00 Seth Gaaikema, Stads gehoorzaal Vlaardingen 5-1004 De World Society for the Pro tection of Animals (WSPA) start deze week op diverse scho len in Pakistan een voorlich tingsproject over de georgani seerde gevechten tussen beren en honden. Het betreft hier bloedige wedstrijden waarbij de dieren zwaar mishandeld wor den onder de ogen van een pu bliek dat voor meer dan de helft uit kinderen bestaat. Bij de gevechten worden keer op keer enkele vechthonden los gelaten op een vastgebonden beer bij welke in veel gevallen de tanden en nagels zijn uitgetrok ken. Dat laatste gebeurt om het gevecht lang te laten duren. De honden worden erop getraind zich vast te bijten in de snuit van de beer en te blijven trekken tot ze de beer op de grond laten rollen. Dit leidt tot ernstige ver wondingen waarbij de honden soms hele stukken uit het vlees van de beer trekken. Ook vlie gen ze de beer letterlijk naar de keel. Elke beer wordt vele ma len gebruikt. De verwondingen worden niet tot nauwelijks be handeld. Doordat de beer na enkele keren weet wat hem te wachten staat, lijdt hij behalve helse pijnen ook verschrikkelij ke angst. De honden zijn eveneens slacht offer. Ze krijgen in veel gevallen een flinke klap van een poot van de beer, waarbij ze botbreuken of een hersenschudding oplo pen. Het organiseren van beren hondengevechten is in Pakistan verboden sinds 1890, maar de Pakistaanse overheid heeft tot nu toe vrijwel niets gedaan om het verbod ten uitvoer te bren gen. Organisaties voor dieren bescherming oefenen al sinds 1993 druk uit op de Pakistaanse regering om een eind te maken aan deze vorm van dierenmis handeling. Hoewel de regering toezeggingen heeft gedaan, is het aantal gevechten niet afge nomen. Nog steeds worden we kelijks op meerdere plaatsen dieren gemarteld. Onlangs gaf Pakistan de WSPA toestem ming om een voorlichtingspro ject te starten. In samenwerking met organisa ties voor dierenbescherming in Pakistan heeft de WSPA nu een werkboek en bijbehorende pos ters ontwikkeld voor de Pakis taanse scholen. Op deze wijze hoopt zij een belangrijke stap te zetten in de richting van totale afschaffing van de berenhon dengevechten. Onlangs ver zocht de WSPA Minister van Mierlo om zijn invloed aan te wenden om een eind te maken aan de beren-hondengevechten. Tot op heden heeft de minister van Buitenlandse Zaken daarop niet gereageerd. Twee mannen samen in een Zuid-Amerikaanse cel: Valen tin en Molina. De eerste is een 26-jarige linkse verzets strijder die voor zijn overtui ging alles op het spel heeft ge zet. Hem wacht de foltering, misschien zelfs de dood. Cel genoot Molina is een 41-jari- ge homoseksueel, veroordeeld tot acht jaar gevangenis we gens ontucht met jongens. Ze lijken eikaars tegenpolen maar ondanks hun verschillen groeit er een band. Valentin probeert uit alle macht zijn gevoelens de baas te blijven. Hij wil volledig onafhankelijk zijn, zodat hij zich frank en vrij aan zijn missie kan wijden: een wereld vol klassenverschillen zo danig veranderen dat iedereen gelijk is en bezit geen rol speelt. Molina's kijk op de wereld is een heel andere: hij ziet in het aan gaan van relaties de enige ma nier om je in deze wereld staande te houden. Wanneer Molina, die een rasverteller is een fantastisch verhaal vertelt over fatale vrou wen in melodramatische films, raakt Valentin in zijn ban en vergeet hij even de realiteit van de cel. Langzaam groeit er iets van respect en begrip tussen de twee. Of is dat schijn? Hoe op recht zijn de pogingen van Moli na om Valentin voor zich te win nen en hem te helpen? Spelen er andere belangen? 'It's a thin line' De Kus van de Spinvrouw toont hoe breekbaar een samenzijn kan zijn en hoe iel de grens is tussen overgave en eigenbelang. Bewijst een vriendschap niet pas haar waarde op het moment dat ze op de proef wordt gesteld? Deze en andere vragen komen op in de voorstelling De kus van de Spinvrouw van Manuel Puig in de nieuwe vertaling van Bar ber van de Pol. Dora van der Groen, huisregisseur van Het Zuidelijk Toneel regisseert in deze voorstelling twee van haar lievelingsacteurs Johan van As- sche en Steven van Watermeu- len. De Kus van de Spinvrouw is voor al bekend als de film die in 1985 werd bekroond met een Oscar voor de vertolking van William Hurt. De Argentijnse schrijver Manuel Puig schreef zelf de to neelbewerking gebaseerd op zijn eigen, gelijknamige roman uit 1976 die jarenlang met groot succes op Broadway speelde. Puig wordt gerekend tot het groepje Latijns-Amerikaanse schrijvers (samen met Julio Cor- tazar, Gabriel Garcia Marquez, Mario Vargas Llosa en Carlos Fuentes) dat in de loop van de jaren zestig verantwoordelijk was voor de succesexplosie van de tot dan toe nagenoeg onbe kende literatuur van dit conti nent. Kwetsbaar, nutteloos maar mooi Toch was Puig in eigen land één van de meest gecensureerde en verguisde schrijvers. Hij bewoog zich bij voorkeur buiten de lite ratuur en injecteerde zijn boeken scheutig met elementen uit de film, de soap, de tango en de detective. Met zijn eerste boek had hij onmiddellijk succes in eigen land, maar The kiss of the spiderwoman werd tijdens de mi litaire dictatuur in de jaren ze ventig verboden. Puig moest zelfs Argentinië verlaten omwille van zijn onorthodoxe politieke en seksuele opvattingen. De emotionele duisternis, de my then en de fantasieën van de twee personages in De kus van de Spinvrouw zijn onlosmakelijk verbonden met het leven van Puig zelf. Volgens de visie van Dora van der Groen is De Kus van de Spin vrouw een stuk over twee hele gewone, simpele kleine mensjes die door omstandigheden ge dwongen zijn in dezelfde ruimte te blijven. Hierdoor gebeurt er iets, komen ze op onbekend ter rein, ontstaat er intimiteit. Wat er in de cel tussen deze twee mensen gebeurt, heeft geen over levingskans daarbuiten. Het is even kwetsbaar, nutteloos en mooi als een spinnenweb: als je het aanraakt, er zelfs met te wei nig respect naar kijkt, is de schoonheid verdwenen. Over die machteloosheid gaat 'haar' voorstelling. De Kus van de Spinvrouw wordt in deze regio alleen gespeeld in de Rotterdamse Schouwburg op 2 en 3 februari Drs Neelie Kroes, president van de Nijenrode Universiteit voor Bedrijfskunde en voor malig minister van verkeer en waterstaat opent op zaterdag 31 januari om 16.00 uur in het Nederlands Foto Instituut in Rottterdam de tentoonstel ling Airport. Ook stafmede werker tentoonstellingen van het NFI, Frits Gierstberg en een deel van de exposerende fotografen zullen aanwezig zijn. Bij de tentoonstelling verschijnt de Engelstalige publicatie Air- port waarin opgenomen foto's van de deelnemende fotografen en teksten van ondermeer John Thackara, Martha Rosier, J.G. Ballard en Douglas Coupland. De publicatie is uitgegeven door The Photographers' Gallery (Londen) in samenwerking met het Nederlands Foto Instituut en het vormgevingsinstituut (Amsterdam). Airport is een tentoonstelling met werk van Nederlandse en buitenlandse fotografen en kunstenaars. Naast veel heden daagse foto's omvat de tentoon stelling ook ouder werk zoals de panoramafoto's van Frits J. Rotgans (NL) uit de jaren zeven tig of de nog vroegere foto's van Jan Versnel (NL) van Schiphol vlak na de oorlog. Het Ameri kaans Zwitserse kunstenaars duo Fischli/Weiss maakten za- kelijk-documentaire kleurenop namen van vliegvelden over de hele wereld. Ad van Denderen (NL) maakte een reportage over wachtende asielzoekers op Schiphol, terwijl Theo Baart (NL) de stedelijke en landschap pelijke ontwikkelingen rond Hoofddorp vastlegde. De Belgi sche kunstenaar Johan Grimon- prez maakte een film over vlieg tuigkapingen en aanslagen op vliegvelden in de afgelopen de cennia, die enkele keren per dag zal worden vertoond. De geschiedenis van de luchthaven De Amerikaanse fotograaf Mar tha Rosier presenteert een deel van haar Airport-werk, waarin zij een kritische analyse geeft van de sociaal-politieke en psycholo gische aspecten van ruimtes in vliegvelden. Gabriëlla Sancisi (UK) filmde de wachtende en wachtende en wachtende men sen bij de aankomstplekken op Heathrow Airport en Jannes Linders (NL) fotografeerde de mensenstromen op Schiphol. Ook Garry Winogrands (USA) beroemde vliegveldfoto's (af komstig uit de collectie van het Museum of Modern art in New York) ontbreken niet. Peter Tol- kin (USA) volgde met zijn came ra de produktielijnen van 'airli- nefood' terwijl Frank Schramm (USA) jarenlang stijgende en da lende vliegtuigen fotografeerde. Ook Henze Boekhout (NL), Da vid Spero (UK), Chris Burden (USA), Andreas Gursky(D) en Stephen Gill (UK) fotografeer den op uiteenlopende manieren op en bij vliegvelden. De Engelse kunstenaar Jake Tilson maakte speciaal voor deze tentoonstel ling een 'sound piece'. De geschiedenis van de 'luchtha ven' vormt een belangrijk onder deel van de geschiedenis van onze eeuw. De ontwikkeling van de luchtvaart, en dus ook die van vliegvelden, is het resultaat van de enorme vlucht die de technologie gedurende de laatste tachtig jaar heeft genomen. De structuur en organisatie van vliegvelden weerspiegelen de we reldwijde politieke, economische en sociale verhoudingen. Vanuit deze plaatsen, die steeds meer tot hele steden uitgroeien, is welis waar de gehele aardbol bereik baar, maar hier lopen ook de hermetisch afgesloten grenzen tussen landen, volken en indivi duen. In een vrijwel volledige anonieme, door commercie en bewakingscamera's beheerste omgeving komen op vliegvelden grote hoeveelheden mensen van alle nationaliteiten samen om daar kortere of langere tijd te verblijven. Vliegvelden lijken daardoor op een soort 'multina tionale steden' waarin - ondanks die anonimiteit -aan persoons controle en identificatie van het individu het allergrootste belang wordt gehecht. Snelheid, effi ciëntie, controle, veiligheid be grippen die tot ons dagelijkse vocabulaire zijn geworden en het hedendaagse leven in toenemen de mate bepalen- zijn hier in hun extreme vormen voelbaar. Maar behalve een interessant ar chitectonisch, technisch en soci aal fenomeen is het vliegveld ook een visueel spektakel, een motor van de fantasie en een plek waar dromen werkelijkheid worden - of eindigen. Ook in het NAi Parallel aan de tentoonstelling Airport organiseert het Neder lands Architectuurinstituut (NAi) de tentoonstelling Waar landen we? Hier worden twintig internationale luchthavens, waaronder Schiphol, getoond. Daarbij staat de ruimtelijke rela tie tussen luchthaven en stad centraal. Waar landen we? laat zien hoe de Nederlandse situatie zich verhoudt tot mondiale ont wikkelingen. Er zijn weinig naoorlogse toneelstukken die zo tijdloos en prangend blijven als 'Twelve Angry Men', het rechtbankdrama dat Regi nald Rose in 1954 speciaal voor televisie schreef. De bekendste versie is zonder twijfel de gelijknamige Hol ly wood-klassieker uit 1957. Hierin vertolkt Henry Fonda op onvergetelijke wijze de rol van het jurylid dat de unanie me beslissing van z'n 11 colle ga's in een duidelijke moord zaak in twijfel trekt en zo het leven redt van een onschuldige verdachte. Rose reageerde po sitief op de vraag om z'n stuk up-todate te brengen voor een nieuwe verfilming zonder aan de kern van het verhaal te ra ken. Het resultaat is ander maal een schitterend staaltje dramatiek, gebracht door een acteursensemble om 'u' tegen te zeggen. Jack Lemmon (Grumpy Old Men, My Fellow Americans...) heeft ditmaal de ondankbare taak om z'n twij fel over de schuld van de jonge verdachte op de andere juryle den over te brengen. Alles lijkt jurylid nr. 8 op deze ver schroeiend hete zomerdag, in dit benauwend kleine verga derzaaltje aanvankelijk tegen te zitten. Er is een duidelijk motief en een moordwapen. Het alibi van de verdachte klopt niet. De regie van deze beklemmen de thriller zonder actie of ge weld berustte bij William Friedkin (The French Connec tion, The Exorcist) en is een schrijnende aan klacht tegen de vaak willekeurige wegen die Vrouwe Justitia in de VS en elders bewandelt. Vanaf 3 fe bruari te huur. Path to paradise Februari 1993. Het World Trade Center in Manhattan davert op z'n grondvesten ten gevolge van een terroristische aanslag waarbij zes dodelijke slachtoffers en duizend gewon den vallen. 'Path to Paradise: The Unfold Story of the WTC Bombing' biedt een meeslepen de en ontluisterende kijk ach ter de schermen van het onder zoek naar de extremistische terreurgroep van Sheik Omar Abdel-Rahman. Stap voor stap volgen we de terroristen en de agenten van FBI en NYPD bij hun respectievelijke acties. Met Peter Gallagher (Go Gilli an on Her 37th Birthday), Art Malik (True Lies), Ned Eisen berg (Last Man Standing), Marcia Gay Harden (The Spif- fire Grill), en Paul Guilfoyle (Liftte Odessa). Path to Paradise, vanaf 3 febru ari te huur. Perfect Target Keiharde actie, meesterlijk in beeld gebracht door geheide specialisten uit het genre, meer moet dat soms niet zijn om je gedurende anderhalf uurtje optimaal te ontspannen. Pro ducer Alexander Tabrizi en re gisseur Sheldon Lettich sloegen de handen in elkaar voor deze actieprent waarin zowel de CIA, de Iraanse contraspiona gedienst en het Witte Huis een belangrijke rol spelen. Het dy namische duo tekende eerder al voor genrepareltjes als daar zijn: Cyborg 11, Bloodsport 11, Lionheart, Double Impact en Rambo 111 Perfect Target, vanaf 3 februari te huur. Conspiracy Theory 'I don't know what I know but I know that it's big...' Taxichauffeur Jerry Fletcher (Mel Gibson) is geobsedeerd door een verleden dat bestaat uit flarden geweld en vage doodsangst, Overal vermoedt hij complotten. Hij kanaliseert z'n neurose in een gespeciali seerd tijdschriftje dat drijft op de interesse van nog geen tien - weliswaar - trouwe abonnees. Met z'n vermoedens en para noia gaat hij regelmatig aan kloppen bij Alice Sutton (Julia Roberts), die als advocate werkzaam is bij Justitie, Zij is de enige die hem, ondanks haar scepsis en de stress van het onderzoek naar de onopge loste moord op haar vader, toch een warm hart toedraagt. Dan wordt Jerry echter ont voerd door de geheimzinnige Dr. Jonas, een staatspsychiater die hem met alle mogelijke middelen bepaalde informatie wil ontfutselen. Jerry kan ter nauwernood ontsnappen en weet Alice ervan te overtuigen dat ze in doodsgevaar ver keert. Maar wie is haar bela ger? En waarom? En welke rol speelt Jonas (Patrick Stewart) precies? Regisseur Richard Donner, met wie Gibson ook al de Lethal Weapon-trilogie ver filmde, maakte van Conspira cy Theory een gespierde ac tiethriller die pas op het einde al z'n geheimen prijsgeeft. Conspiracy Theory, te huur vanaf 17 februari. Free Willy 3 the rescue a* Tïfc In februari is het dan eindelijk zover. Voor de derde keer zul len Jesse, Willy en hun nieuwe vriendje Max de zeven zeeën doorkruisen op zoek naar vriendschap en avontuur! 'Free Willy 3, The Rescue' zal, als vanouds, gepaard gaan met een grootscheepse media- en perscampagne. Deze toptitel zal uiteraard zowel Nederlands ondertiteld als gedubd ver schijnen. Jesse (Jason James Richter) is nu 17 jaar oud en hij heeft de gedroomde vakantiejob: met z'n oude mentor, de Indiaan Randolph (August Schellen berg) moet hij aan boord van een schip voor oceanografisch onderzoek het doen en laten van de orka-populatie voor de Noordwestelijke kusten van de Stille Oceaan in kaart brengen. Er werd immers een mysterieu ze terugval van het zwaardwal- vissenbestand vastgesteld en de twee vriend willen hier ab soluut de oorzaak van kennen. Daarnaast zijn ook de jongvol wassen orka Willy en z'n fami lie de zomer in deze wateren komen doorbrengen. Op een andere boot volgt de tienjarige Max (Vincent Berry) met aan vankelijke trots het doen en laten van z'n vader (Patrick Kilpatrick), die visser is. Als echter blijkt dat vader onder vissen eigenlijk illegaal walvis- jagen verstaat, besluit de kleine Max hier een stokje voor te steken. Samen met z'n nieuw- verworven vriend Jesse trekt hij op avontuur uit, in een le vensgevaarlijke wanhoopspo ging om Willy en zijn familie een gruwelijk lot te besparen. Free Willy 3, The Rescue, vanaf 17 februari te huur. Dora van der Groen toont haar visie op de breekbaarheid van samen zijn fotoDEEN VAN DER MEER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1998 | | pagina 15