'Ik ben een vrijbuiter en voel me prettig bij het varen
Beroepsinformatie
Kunsthal Rotterdam toont unieke
bloemstillevens uit Nederland en België
aap noot Mies
MOET!
r
■■II
meeslepend EAf
SLj,
loods
Kerstconcert met
Oscar en Glenda
MAGISCH VOOI7
UOHG EN OUD!
Ook voor gehandicapte
kinderen
50 - 1015
WEEK 50
ELKE WEEK EEN ANDER BEROEP IN WOORD EN BEELD VAN MAANDAG TOT VRIJDAG OM 21.15 UUR BIJ STADS RADIO ROTTERDAM EN OP DONDERDAG OF VRIJDAG IN DEZE KRANT - door: ROGER HUYS
Hans Horstman(53) is freelance
schipper op de binnenvaart en on
der meer werkzaam op de saloon
boot Waterstad. Het schip heeft
zijn vaste ligplaats in de Scheeps
makershaven in het Rotterdamse
Wijnhavengebied. Vanaf die lo
catie wordt met het schip varend
partijen verzorgd voor allerlei
groepen mensen. Hans: „Mijn
werk bestaat uit het besturen van
het schip en bovendien verzorg ik
het technisch onderhoud aan
boord".
Van huis uit had Hans al met de
scheepvaart te maken. „Mijn ouders
voeren ook". Na een paar jaar
VGLO begon hij als dekknecht op
een beurtscheepje van tachtig ton.
„Eén van de laagste functies aan
boord. Dat was meestal als een soort
manusje van alles hard en vies wer
ken". De beurtvaart was te vergelij
ken met het huidige Van Gend en
Loos, maar dan op het water. „Wij
vervoerden kleine vrachten in een
lijndienst tussen Leiden en Zaan
dam". Dat werk hield Hans al vrij
snel voor gezien. „Het was hard
werken, waarbij je zelf moest mee
helpen bij het laden en lossen". Op
17-jarige leeftijd besloot hij aan te
monsteren als matroos aan boord
van het schip van z'n oom. „Een
Kempenaar van vijftig meter, dat
zand en grind van Limburg naar het
westen van het land vervoerde".
Net na z'n diensttijd voer Hans nog
op een Dortmunder. Een schip van
zevenenzestig meter. Op 22-jarige
leeftijd trouwde hij en ging samen
met zijn vrouw op particuliere basis
varen. „Via de beurs vervoerden wij
hoofdzakelijk tussen Nederland en
België allerlei soorten bulk. Zand,
grind, fosfaat, erts, slakkem, kolen,
petroleum enzovoorts. Eigenlijk al
les wat als bulk in het schip kon
namen we mee". Daarna voer Hans
samen met z'n vrouw op een Kem
penaar. „Hetzelfde werk, maar dat
schip was groter. Zo konden we
meer verdienen. Het schip was wel
van een ander. We werktem toen op
procentbasis".
Toen de kinderen de leeftijd bereikt
hadden dat ze naar school moesten,
besloot Hans met z'n gezin aan wal
te gaan. Hij kwam eerst terecht op
een bunkerboot als schipper/verko
per. Een paar jaar later kwam hij
terecht bij het Gemeente Rotterdam
op een duwboot. „Dat was voor mij
eigenlijk te veel werken in een strak
schema". Hans had nog steeds geen
schippersdiploma. „Het Vaarbewijs
was er in Nederland eerder dan het
schippersdiploma. Vanwege mijn
ruime praktijkervaring als
schipper heb ik het Vaarbewijs toen
gekregen. Omdat ik mijn schipper-
kunst niet altijd kon aantonen, heb
ik toch maar dat schippersdiploma
gehaald". Hans kwam daarna te
recht op een veerpont. De rederij
ging falliet en Hans kwam uiteinde
lijk terecht op het voormalige inter
naat Noorderhelling in IJsselmonde.
Na een reorganisatie viel Hans bui
ten de boot en ging hij weer aan de
slag als freelance schipper van de
binnenvaart. Het beroep dat hij tot
op heden nog uitvoert.
Varen
Wanneer Hans met een gezelschap
gaat varen is hij meestal een uur van
te voren aanwezig op het schip. „Ik
zorg er voor dat het schip er keurig
netjes uitziet en toegankelijk is voor
iedereen. Daarna controleer ik de
apparatuur in de machinekamer".
Het partygedeelte verzorgt Hans
niet. Dat wordt door het overige
personeel gedaan. Vervolgens wordt
er koers
gezet naar de locatie waar de klan
ten aan boord gaan. „Bij de
Scheepsmakershaven is te weinig
parkeergelegenheid. Vandaar dat we
de mensen meestal bij het Chinees
restaurant aan de Parkhaven laten
opstappen". Daar aangekomen
wordt de gasten welkom geheten en
krijgt Hans een seintje als hij kan
wegvaren. Waar vaart hij dan heen?
„De mensen hebben vaak speciale
verzoeken, die we proberen na te
komen. Anders zoek ik in de haven
stekkies waar speciale dingen liggen
om te bekijken. Grote en lange sche
pen, booreilanden, pijpenleggers, de
Fruitterminal enzovoorts". Afhan
kelijk van het soort gezelschap ko
men de gasten tijdens de rondvaart
wel eens praatje maken met Hans in
het stuurhuis. Het technisch onder
houd van het schip doet Hans
meestal in de stille uurtjes. „Het
nautische gedeelte en de motoren
controleer ik regelmatig. Daarnaast
moeten de storingen verholpen wor
den, die de goede vaart van het schip
beletten. Van een kapotte waters
lang tot een defecte dynamo". Dat
wordt ter plaatse door Hans verhol
pen, waarbij hij gebruik maakt van
z'n ruime praktijkervaring die hij
door de jaren heen opgedaan heeft.
Weet hij er dan alles van? „Nee, je
kunt aan boord nog steeds leren.
Want zeker storingen zitten vaak in
een hoekje waar je ze niet ver
wacht".
Hans heeft zijn werk op het water
altijd met plezier gedaan. „Vroeger
was het wel vaak harder werken dan
tegenwoordig. Je moest zelf veel
meer doen aan boord. Uiteindelijk
pluk ik daar nu nog de vruchten
van, omdat ik daardoor erg veel
ervaring opgedaan heb. Wat de sfeer
aan boord betreft, die is tegenwoor
dig ook anders. Vroeger woonden
de mensen met hun gezinnen aan
boord. Het waren vaak familiebe
drijven. Lag je in het weekend toe
vallig met elkaar in dezelfde haven,
dan ging je buurten bij elkaar aan
boord. Tegenwoordig zijn er meer
vrijetijdsregelingen. De huisgezin
nen zijn aan de wal, dus wordt er
alleen maar gevaren. Vergelijkbaar
met toen vond ik de tijd wel wat
gezelliger en socialer. De echte ro
mantiek is weg". Toch heeft het va
ren volgens Hans heden ten dage een
andere soort romantiek. „Ik denk
dat je goed onderbouwd moet zijn
om het beroep uit te kunnen oefe
nen. Je bent vaak weg van huis, hebt
met onregelmatige werktijden en al
lerlei weersomstandigheden te ma
ken, de omstandigheden aan boord
om te werken zijn niet te vergelijken
met een baan aan de wal van half
acht tot half vijF'. Om aan het be
roep te beginnen moet je dan ook
goed gemotiveerd zijn volgens Hans.
En dat ook vast weten te houden.
„Zodra het meisje om de hoek komt,
dan wil
dat nog wel eens in elkaar zakken'
Zoals het er nu naar uitziet zal Hans
nog wel blijven varen. „Ik ben niet
iemand die zich makkelijk kan be
wegen in een baan met vaste werktij
den. Ik ben een beetje een vrijbuiter
en zal me met het varen altijd wel
prettig blijven voelen. Ik wil niet
zeggen dat ik zal blijven doen wat ik
nu doe. Dat het op het water of aan
de waterkant is, dat staat wel vast".
De opleiding voor Rijn- en Binnenvaart kan via de
Beroepsopleidende Leerweg! BOL) of de Beroepsbegeleidende
Leerweg!BBL) gedaan worden. Matroos, schipper en kapitein in
respectievelijk 2, 21/2 en 3 jaar. Deze MBO-opleiding kan
in onze regio gevolgd worden bij het Scheepvaart en Transport
College Rotterdam.
Port of
Rotterdam
Wereldhaven Rotterdam is een wekelijkse rubriek in
het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Stads Radio
Oscar Harris, Glenda Peters en
dirigent Everhard Zwart werken
mee aan een kerstconcert woens
dag 16 december in de Grote of
Sint Janskerk te Schiedam. Het
is voor het vierde jaar dat een
dergelijke avond wordt gehou
den. Vaste koren zijn het christe
lijk gemengd koor Sanctus en
christelijk mannenkoor De IJs-
selzangers.
Ook het publiek kan meezingen,
want op het programma staan
bekende liederen zoals 'O Holy
Night', 'Go tell it to the Moun
tains' en diverse Christmas Ca
rols.
Begeleiding van koor en solisten
wordt verzorgd door pianist Piet
Vliegenthart, het Arpeggio Trio
(hobo, fluit en harp), en twee
trompettisten.
Het concert begint om 20.00
uur, kaarten kosten f 17,50 in de
voorverkoop (bij koorleden en
de VVV in Schiedam) en f 22,50
voor aanvang aan de kerk.
Nadere inlichtingen of telefonisch
bestellen via tel.: (0180-)61 57 98
of 52 05 66.
Voor het eerst worden 120
Nederlandse en Belgische
bloemstillevens uit de periode
1870-1940 bijeengebracht
voor de grote wintertentoon
stelling in de Kunsthal Rotter
dam. Het afgelopen jaar reis
de deze productie van de
Kunsthal succesvol langs vier
Japanse musea. Veel van de
getoonde bloemstillevens zijn
afkomstig uit particulier bezit
waardoor ze zelden in het
openbaar te zien zijn. De
bloemstillevens zijn van 12 de
cember tot en met 28 februari
1999 in de Kunsthal te zien.
Vijftig verschillende schilders
zijn vertegenwoordigd van de
Haagse School tot het Magisch
Realisme. Bekende namen uit
België zijn Théo van Rysselberg-
he, Gustave de Smet, James En-
sor en Emile Claus. De Neder
landse inbreng is afkomstig van
onder andere Vincent van Gogh,
Piet Mondriaan, Raoul Hync-
kes, Wim Schumacher, Jan
Toorop, George Hendrik Breit-
ner en Paul Gabriël.
De tentoonstelling geeft een
goed beeld van de wederzijdse
beïnvloeding, maar ook van het
onderscheid tussen de verschil
lende generaties kunstenaars uit
beide buurlanden.
De tentoonstelling in de Kunst
hal valt samen mst de recent
toegenomen belangstelling voor
Belgische kunstenaars. Zo wijd
de Christie's Amsterdam de na
jaarsveiling geheel aan Belgische
schilderkunst en is Sotheby's
hetzelfde van plan in 1999. Op
zaterdag 16 januari taxeert So
theby's kosteloos schilderijen,
tekeningen en aquarellen uit de
17e eeuw tot en met heden in de
Kunsthal.
Bloemstillevens zijn reeds lang
een geliefd onderwerp voor zo
wel kunstenaars als kunstlief
hebbers. Niet voor niets behoren
'De zonnebloemen' en 'De iris
sen' van Van Gogh tot de kost
baarste schilderijen ter wereld.
Isaac Israëls gebruikte een versie
van Van Goghs zonnebloemen
als achtergrond voor vier vrou
wenportretten waarvan er drie
voor het eerst samen op dé ten
toonstelling te zien zijn.
Bijzonder is ook de presentatie
van drie echte Van Goghs en
drie schilderijen die tot voor kort
tot het oeuvre van Van Gogh
gerekend werden, maar waarvan
de authenticiteit inmiddels
wordt betwist. Bij de tentoon
stelling verschijnt een luxe uitge
voerde catalogus van Waanders
Uitgevers, prijs f 49,50.
Kunsthal Rotterdam, Museum
park, Westzeedijk 341, infolijn:
010-440 03 01.
Jrr*
mini
WtlOOA
UJJJJJJ1 illll""""1
In de derde wereld hebben
gehandicapte kinderen
weinig kans op onderwijs.
Speciaal voor hen vraagt
het UNESCO Centrum
Nederland (opnieuw) uw
financiële steun ten behoeve
van aangepaste onderwijsprojec
ten. Hierdoor wordt voor
veel kinderen onderwijs
alsnog mogelijk.
Helpt u?
UNESCO Centrum Nederland
Oranje Nassaulaan 5, 1075 AH Amsterdam
Overal in de wereld wordt de bruine beer
misbruikt. Wij zeggen nee tegen kettingen,
kooien en kunstjes. Wij geven de beer
weer een beerwaardig bestaan. Help ons
nieuwe Berenbossen bouwen. Stop de
berenmishandeling. Word donateur voor
min. 35,-- per jaar, of bel voor meer
informatie: 0317 - 650 200
RKEN in Wereldhaven
Rotterdam
Foto's JANSSEN DE KIEVITH
Wr
mSSm.
"Mulan", de nieuwste Disney animatiefilm.
Nu te zien in de bioscoop.
'sMiddags, doordeweeks, bent u bij Pathé Cinemas meestal goedkoper uit, voor alle films!
Informeer naar onze voordelige middagtarieven bij de kassa van het theater bg u in de buurt.
Voor reserveringen:
Nationale Pathé Bioscoopreserveringslijn 0900.202 53 50 50ct/pm|
Raadpleeg de plaatselijke bioscoopagenda voor het filmaanbod en aanvangstijden.
Pathé bioscopen in Rotterdam: Cinerama, Lumière en Pathé Schouwburgplein.
U vindt alle adressen van Pathé Cinemas in de GOUDEN GIDS.