IO 'Vooruitkijken is toch leuker dan droevig innemen' 'Het is leuker om dood en verderf te zaaien en te kijken hoe ver je daarin kunt gaan' UITGAANSSTAD NU OVERAL TE KOOP in de Portret: het beste van Adèle Finalisten Camaretten in de herhaling John Buysman doetChet Baker 41 PORNO-FOTO'Sl Prokofjevmaand bij Philharmonisch 52 - 1002 Ze zou nooit meer op het podi um staan. Riep ze in 1991. Maar twee jaar geleden stond ze alweer met Hans Dorrestijn op de planken en anno 1999 presen teert Adèle Bloemendaal haar nieuwe muziektheatershow 'Portret, het beste van Adèle'. Zoals de titel al zegt: het is een bloemlezing uit haar oude reper toire met liedjes als 'De vleselij ke woning' en 'Het Vingerlied'. Ook zingt Bloemendaal een paar nieuw liedjes. De try-out van 'Portret, het beste van Adèle' is zaterdag 6 januari te zien in Theater Het Kruispunt. Kaarten voor de voorstelling, die om 20.15 uur begint, kosten 27,50 gulden. Pashouders beta len een rijksdaalder minder. De drie finalisten van Camaretten 1999 staan 11 januari gezamenlijk op het podium in Theater Zuidplein. Het zijn Veldhuis Kemper, het Rotterdamse duo Rozendaal/Van Alten en Marc-Marie Huijbregts, die zowel de jury- als de publieksprijs won. Over laatstgenoemde oordeelde de jury: 'Hij heeft overduidelijk ervaring, benut de mogelijk heden van zijn zeggings kracht, zijn uitstraling en zijn zangtalent. Deze combinatie maakt dat hij aandacht vast houdt.' Kaarten voor de optredens, die om 20.15 uur beginnen, kosten 32,50 gulden. Reserveren via telefoonnum mer 481 65 00. Zaterdag 1 januari MUZIEK 22.00 Blues Indication, Podium Café De Graauwe Hengst, Schiedam. Zondag 2 januari FILM 13.30 Kruimeltje, Het Kruispunt, Barendrecht. MUZIEK 21.30 Op zondag kan het anders. Podium Café De Graauwe Hengst, Schiedam. Maandag 3 januari FILM 13.30 Kruimeltje, Kruispunt, Barendrecht. Het VARIA 13.00 en 16.15 Wintercircus HansonTheater aan de Schie. Dinsdag 4 januari FILM 13.30 Kruimeltje, Kruispunt, Barendrecht. Het MUZIEK 21.30 Jamsessie, Podium Café De Graauwe Hengst, Schiedam. VARIA 19.30 Wintercircus Hanson, Stadsgehoorzaal, Vlaardingen. Donderdag 6 januari Rotterdammers zijn niet van die sentimentele terug- blikkers. Ze kijken liever vooruit. Dat is zo'n beetje de gedachte achter het grote nieuwjaarsfeest op de Rotterdamse WUhelrainapier. Hoogtepunt is een optre den van De Ongelooflijke Grote Klap Band mèt gas ten in de Cruiseterminal. Aanvang 17.00 uur. Voor wie 'De Klap Band' niet kent: het Rotterdamse gezel schap bestaat uit zo'n vijfen twintig man en moet het hebben van veel zang en blazers. 'Je zou ons pretentieloos kunnen noemen', vertelt voorman Henk Riemersma. 'We hoeven niet zo nodig nieuwe dingen te doen. We willen vooral veel jolijt.' Aan muzikale hokjes heeft Riemersma al helemaal een broertje dood. 'We spelen alle stijlen, soul, reggae, ska, noem maar op.' Het repertoire van de band bestaat vooral uit covers. Van Bowie tot Blondie. Van The Walker Brothers tot Waits. De Ongelooflijke Grote Klap Band heeft inmiddels een lange traditie als het gaat om nieuw jaarsconcerten. Nieuw is dat de band gastheer is van Rotterdamse muzikale grootheden als Theo Braams en leden van de Dopegezinde Gemeente. Het publiek wordt dit jaar actief bij het optreden betrokken, als een door Arie van der Krogt geschreven millenni umlied ten gehore wordt gebracht. Afsluiter van het twee uur durende optreden is het lied 'Een hele hoop hoop', dat spe ciaal voor de gelegenheid is gecomponeerd door Henk de Ligt. 'Daarvoor hebben we vijf aparte zangers en zangeressen ingehuurd. Die zingen het vijfstemmig.' Het millenniumfeest, dat al om 14.00 uur buiten op de pier begint, is 'een cadeautje van de gemeente aan de Rotterdam mers', vertelt Frank van Berkel van B-producties. 'Het is de bedoeling om de nieuwjaarsre ceptie, die normaal in het stad huis wordt gehouden, ten dele te «ril verplaatsen. Zo brengt de bur gemeester omstreeks vier uur een toast uit op de stad.' Daarnaast zitten veel mensen, al dan niet met kinderen, op oude jaarsnacht thuis of op het werk. 'Die mensen kunnen dan toch wat leuks doen.' 'En vooruitkij ken is toch aanzienlijk leuker dan droevig innemen op oude jaarsnacht', vult Riemersma aan. De activiteiten op de Wilhelminapier zijn gratis toe gankelijk. Wie het concert van De Ongelooflijke Grote Klap Band wil bijwonen moet vanwege de beperkte ruimte tijdig aanwezig zijn. door PAUL VAN SCHAIK JEUGD 19.30 familievoorstelling Mariken, De Stoep, Spijkenisse. 'Het beste wat ik tot nu toe gedaan heb', zegt John Buysman over zijn voor stelling Angel Eyes, waar mee hij in de Rotterdamse Schouwburg op 5, 6, 7 en 8 januari aan een tweede sei zoen begint. 'Het gaat over een jazzmuzikant, niet per se over Chet Baker, maar voor het grootste deel wel ja', vertelt hij, 'Jules (Deelder, red.) heeft die tekst speciaal voor mij geschreven.' 'Baker vind ik het mooiste wat er is. Vooral als 'ie zingt. Hij zingt zoals hij speelt. Een mooie stem is een stem die je aan spreekt op je buik. Dat is sowieso met muziek. Dat je denkt: 'Jezus, wat is hier aan de hand'. Dat je geraakt wordt. Nee, valt niet te analyseren. De fascinatie voor Baker deel ik met Jules. Baker had alles. Hij speelde goed zag er goed uit, had allemaal wijven achter zich an. Maar hij heeft zichzelf totaal naar de klote geholpen. Heel raar, maar heel interessant. Je zou eerder verwachten dat iemand bij wie het niet gaat zich naar de klote helpt. Het moeilijke met dit stuk is dat het het publiek niet behaagt. Als acteur wil je dat het publiek je in de armen sluit. Bij dit stuk is het andersom. Je stoot ze af. Maar het werkt wel. Ik speel het liefst nare rollen, dat zijn de leukste. Het is veel leu ker om een klerelijer te spelen. Beter een homoseksuele leer SS'er dan een jonge frisse prins. Het is veel leuker om dood en verderf te zaaien en te kijken hoe ver je daarin kunt gaan. Toneel moet een beetje rock 'n roll zijn, een beetje gevaarlijk.' Telefoon rinkelt. 'O, dat zal wel voor de nieuwe Gamma-reclame zijn, laat maar even rinkelen. Ja, dat hoop ik dat het een reeks wordt. Met de opbrengt van die reclames kan ik mijn eigen producties betalen. Dat vind ik de leukste dingen om te doen. De leukste dingen, daar verdien je het minste mee. Nee, Angels Eyes daar hoeft geen geld meer bij, maar ik ben er een aan het schrijven over Henry Cooper, die bokser. Heeft twee keer tegen Ali gestaan. 'Hengst', dat wordt de opvolger van Angels Eyes. Het gaat over neuken en over boksen, daarom Hengst.' Steekt sjekkie op. 'Voor Angel Eyes rookte ik niet. Maar met die voorstelling rook te ik een pakje per avond. 1 Maart stop ik weer en dan ga ik trainen. Bij boksschool Crooswijk. Rond eind tweedui zend gaat Hengst in première. Tot 30 december ben ik nog bezig met Antigone. Na Angel Eyes repeteren voor 'Zorg' van Growing Up in Public. Als ik daarmee ga draaien ga ik over dag bij de VARA beginnen met 'Ben zo terug'. Dan nog een film met Mike van Diem en in november nog een stuk van Growing Up; Madonna's. Het is op het moment een beetje veel. Maar ik heb geen hekel aan wer ken. Hoe ik zo populair kom? Weet ik veel, geen idee. Ben gaan spelen toen ik dertig was. Daarvoor op kantoor gewerkt. Nee, dat was niks. Maar dat weet je nooit waarom iets aanslaat. Het is ook een beetje geluk hebben. Want hard werken dat doet iedereen in die handel. Daar heeft het niks mee te maken. Dat hoor je wei eens bij bands: 'Ja, we hebben er heel hard voor gewerkt'. Ja, krijg de pleuris, dat doet iedereen. Geluk en goede mensen waar je mee samenwerkt, misschien dat dat het wel is. Je kan het niet zelf regelen, dat geloof ik niet. Ik in elk geval niet. Ik kom nooit ergens, nooit op een feessie, nooit op een opening. De enige premières die ik zie zijn die van mezelf, dus daar ligt het niet aan. Okay een stukkie talent speelt ook mee. Ik was liever muzikant gewor den. Mensen zijn makkelijker te raken met muziek dan met acte ren. Tenminste, ik wordt eerder geraakt door een goede saxofo nist dan een goed acteur. Bij muziek kan je je eigen verhaal maken. Ik krijg altijd beelden. Als ik schrijf of decors maak gaat dat altijd met muziek op de achter grond. Kan hele heftige jazz zijn. Heb je weieens van John Zorn gehoord?' Loopt naar installatie en draait een van Zorn's cd's 'Ik zal je eens effe gek maken. Het is een Amerikaanse compo nist, maakt een stukkie muziek. Onvoorspelbaar. Hele goede geluiden om beelden bij te krij gen. Gaat van links naar rechts. Van country naar nachtclub muziek. Geluiden van de straat erdoor. Hij maakt ook muziek voor Japanse pornofilms. Grenzen aftasten. Dat vind ik bij theater ook spannend. Bij Angels Eyes ga ik ook van behoorlijk heftig naar... af en toe is het een behoorlijk pittig stuk, ja. Vind het ook niet altijd even leuk om er aan te beginnen. Het gaat ver. Ik heb al drie keer gehad dat er iemand flauw viel op de eerste rij. Er zit een scène in waarin ik een shot zet, maar er komt geen naald aan te pas hoor. Het is: Oprollen van de mouw en ik lui die spuit erin. Het gaat om de suggestie. Het verhaal maken de mensen in de zaal zelf. Dat is spannender. Ik werk altijd met Keimpe. Keimpe de Jong speelt sax in de voorstelling, mijn vader speelt gitaar en zingt. Die is 75, dat is vreselijk leuk. Hij is erg waardevol voor die voorstelling. Naarmate hij ouder wordt, wordt hij ook steeds beter. We houden alledrie vrese lijk van jazz, dus hoe verder weg we spelen, hoe leuker het is. Er gaat een hoop hele harde jazz op onderweg in de auto. Da's tof man onderweg. Ik vind het de mooiste muziek vorm die er is, omdat het niet vastligt. Bij een goeie jazzmuzi kant weet je niet waar hij gaat eindigen. Bij pop staat vrijwel elke noot vast. Zelfs solo's. Terwijl ik iets heb van: 'laat maar gaan, neem me maar ergens mee naar toe.' Die Sonny Rollins ook, die is zeventig, maar dat gaat echt alle kanten uit. Bij theater zitje qua spelen rede lijk vast, maar qua gevoel niet. Dat is bij elke voorstelling anders. Bij Waardenberg en de Jong stonden we te voetballen op het podium vooraf. Bij Angel Eyes moet ik me afzetten tegen iedereen. Vooraf vloek ik ieder een stijf. De technici, iedereen. Gewoon asociaal en dat weten ze. Dat is afgesproken. Jeroen (Jeroen Krieg co-regisseur, red.) heeft ooit tegen mij gezegd: 'Iedereen die er vanavond is komt om jou op je muil te zien gaan.' Daar heb ik veel aan gehad, want dan kom je echt het podium op met een gevoel van: 'Kom maar op. Als je op wil pleuren heb ik liever dat je nou weggaat dan over vijf minuten.' Dat werkt. En muziek vind ik erg belangrijk bij toneel. Omdat het al zo'n beeld geeft. Als Keimke blaast... Die muzikanten maken het mij heel erg makkelijk. Ik vind het dan ook geen solostuk; we spe len gewoon met zijn drieën. Om de paar zinnen zit muziek. Waar het stuk echt over gaat? Geen idee. Ik zal even het jury rapport erbij pakken, ha, ha (Angel Eyes won de Albert van Dalsumprijs 1999. red.). Ik weet het niet. Iedere zin is raak. Je kan eruit halen watje wil. Het is kernachtig. Je krijgt veertig kernachtige pagina's achter elkaar. Dat is lekker hoor.' Angel Eyes is 5, 6, 7 en 8 janu ari te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Daarna gaat Buysman naar Vlaardingen (28 januari), Capelle aan den IJssel (5 februari) en Schiedam (16 februari) EEN ERVARING ZO GROOTS ...DAT ZIE JE ALLEEN IN IMAX jfgi s8 2000 VAN 1 JANUARI T/M 30 APRIL 2000 EXCLUSIEF IN IMAX ROTTERDAM 7*17171 de Doelen Jeugdtheater Hofplein 7°22 77 l Theater Lantaren/Venster 413>8326 1 Luxor Theater io I Nighttown Rotterdamse Schouwburg Theater Zuidplein Stadsgehoorzaal J0SEFINE LAAIEND: STRAATVREES MANUELA MALING AAN HAAR JEROEN In zeven concerten brengt het Rotterdams Philharmonisch Orkest volgende maand de muziek van Sergei Prokofjev voor het voetlicht. Hoogtepunten van de Prokofjevmaand zijn de samenwerking tussen chef-dirigent Valery Gergiev en de uitvoering van het muzikale ver haal 'Peter en de Wolf' door Jaap van Zweden en verteller Wim T. Schippers (woensdag 19 januari). In de Prokofjevmaand wordt een cd gepresenteerd met nieuwe arran gementen van Prokofjevs 'De liefde van de drie sinaasappelen' en een suite uit 'Romeo en Julia'. m foto JOHAN VIGEVENO Wi I foto: BUENA VISTA INTERNATIONAL folo JANSSEN DE KIF.VITH L rit niR i s f r r r s r n t n Hl r H E i MAX EXPERIENCE IMAX CORPORATION oDISNEY ENTERPRISES. INC BESTEL Of KOOP VANAF 31 DECEMBER FANTASIA 2000 KAARTEN VIA: "T Bel of bezoek Ticket Service® via: 0900 300 1250 (99 cpm), de 150 grotere postkantoren, de 33 GWK stationskantoren, de 10 grotere VVV kantoren, www.theater.nl, SBS 6 Teletext pagina 699 en de Bekende Voorverkoop Adressen. Schouwburgplein 50. Kaartverkoop en res dagelijks van 10.00-18,00, vr. tot 21 00 uur. Tevens tel: 010-217171.7. Info. en kaartverkoop ook mogelijk via de Uitlijn tel: 0900-0191 75 cpm GZ=Grote Zaal, JZ=Jurriaanse Zaal. PC-Doelencafé, HGZ=Hal Grote Zaal, RZ=Rabobank Zaal Za.1 en Zo.2 MILLENNIUMCONCERT door Rotterdams Opera Koor 20.15 GZ o.l.v. Aad v/d Hoeven: R'dams Opera Orkest; solisten M 40,-/35,-/30,- KAMERMUZIEK OP ZONDAGMORGEN Nieuwjaarsconcert door Zo.2 11.00-12.00 JZ Salonorkest Dom Pérignon *f 10,-; met red. en tot 16 jr f 7,50 ROTTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST o.l.v. Ernst van Tiel; Marijn Simons, viool. Nieuwjaarsmatinee: Smetana, Saint-Saëns Vioolconcert, Ravel Bolero* f 34,- tot f 15,- Z0.2 15.30 DC DE BROEDERS (Jazz at the Doelencafé) gratis Di.4 19.30 GZ NATIONAAL JEUGD ORKEST p.l.v. Alexander Liebreich; Enrico Pace, piano. Mozart Symfonie nr.38 'Praagse'. Ravel Pianoconcert in G, Brahms Symfonie nr.4* f 32,50/22,50/10,- vr.7 20.15 gz ROTTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST o.l.v. Jan Latham Koenig; Christian Lindberg, trombone. Wensconcert 20e-eeuwse muziek. O.a. Hindemith, Poulenc *f 60,- tot f 15,- Vr.7 20 15 JZ KATONA TWINS (Hongarije) gitaarduo. O.a. Mertz Handel Suite in d, Piazzolla Le grand tango, Albeniz, Rodrigo *f 30,-/20,- Za.8 20.15 GZ ANDRE RIEU met zijn nieuwste programma 'Fiësta' ►f 89,-/79,-/69,- zm.s 20.15LOTZ OF MUSIC CUBAN PROJECT Europese jazz en traditionele Cubaanse muziek uit de Yoruba-traditie ►f 25,- tot f 7,50 KAMERMUZIEK OP ZONDAGMORGEN Christa Pfeiler, alt; Rudolf JZ Jansen, piano. O.a. Mendelssohn, Grieg M 10,-/7,50 lz QUIRINE VIERSEN cello SILKE AVENHAUS piano Beethoven Cellosonates in g op. 5 nr.2; in C op. 102 nr. 1; in A op. 69; 12 Variaties in F. op.66 ►f 30,-/20,- Zo.9 11.00-12.00 ZO.9 15 30 DC JASPER SOFFERS BEN V/D DUNGEN KWARTET gratis Zo.9 17.00 GZ CONCERT POPULAIRE door Stadsorganist Geert Bierling. 'Let's dance' met o.a. Brahms, Grieg, De Falla ►gratis zo.9 20.15 gz CHRIS BARBER JAZZ BLUES BAND m 40.-/30,- Ma.10 20.15 GZ RADIO FILHARMONISCH ORKEST o.l.v. Alexander Lazarev; Shlomo Mintz, viool. Glazoenov De Winter, Sjostakovitsj Vioolconcert, Tsjaikovski Symfonie nr.1 f 50,-/40,-/30,- met red. f 35,-/27,50/20,- Ma.10 20 15 JZ NIEUW SINFONIETTA A DAM o.l.v. Peter Oundjian; llya Grubert, viool; Naum Grubert, piano. O.a. Haydn, Arutyunyan Vioolconcert, Stravinsky, Mozart Pianoconcert nr.20 f 30,-/20,- W0.12 20.15 JZ THE TALLIS SCHOLARS o.l.v Peter Phillips. Clemens non Papa Motet en Missa 'Pastores quidnam vidistis', Obrecht Salve Regina, Palestrina Beatus LaurentiusMagnificat1 40,- tot f 15,- 243 50 50 244 50 20 Westzeedijk 469. Reserveren di. t/m zo. 10.00 tot 16.00 uur. Openingstijden kassa: vr en za. 14.00 tot 19.00 uur, zo. 12.00 tot 16.00 uur, in de kerstvakantie dagelijks 14.00 tot 19.00 uur (Westzeedijk 469). Toegangsprijzen; Kind. t/m 16 jaar f 12,50; volwassenen f 17,50 dag 14.00en 19.00 ALICE IN WONDERLAND Kerstproductie van vr.31 14.00 Jeugdtheater Hofplein gespeeld door Cox Habbema en 85 leerlingen van Jeugdtheater Hofplein. Voor iedereen vanaf 4 jaar Gouvernestraat 133 Raadpleeg voor uitgebreide programma-informatie onze L/V programmakrant. Let op! nieuwe openingstijden!! De kassa is geopend ma. t/m vr. van 10.00-22.00 uur, za. en zo. van 12.00-22.00 www.lantaren-venster.nl Vr.7 Za.8 20.30 MANNENSCHOOL door Golden Palace Vr.7 Za.8 21.00 HET JACHTGEZELSCHAP door De Koe Kruiskade 10. Kassa ma. t/m za. 10.00-19.00, zo. 12.00-17.00 uur Aanvang 20.00 uur. zo.2 s Ma.3 DE VLIEGENDE PANTERS - Hype di.4t/mza.s TINEKE SCHOUTEN - Showiesjoo 010 436 12 West-Kruiskade 28 Vr.31/12 OUD NIEUW Wo.12/1 KISS MY JAZZ Ma.24/1 THE THE WK grote postkantoren Nighttown. Zie ook www.nighttown.nl 010 411 81 10 Wo.29 t/m Zo.9/1 JA ZUSTER, NEE ZUSTER De familievoorstelling van 14.30/19.30 Gr.ZI ro theater en firma Rieks Swarte naar de gelijknamige televisieserie Wo.29 en Do.30 DE ZAAK HANS EN CHRIETJE10+ St.Kroost. Over de 19.45 Kl.Zaal perikelen op een politiebureau. Met Servaes Nelissen en Thomas Coltof Zo.2 11.30-15.00 DE KIKKERKONING 5+ An de Donder vertelt het verhaal v.d. Kl.Zaal koningsdochter en de kikker met een projektor, spiegel en vergrootglas Wo.5 t/m Za.8 "ANGEL EYES van Jules Deelder door John Buysman. Luut 20.30 Kl.Zaal Buysman en Keimpe de Jong. Over het leven van een briljante jazzlegende 481 65 00 Zuldplelri 60 Kassa: ma. t/m za. van 10.00-18.00 uur en op avonden van voorstellingen (evt. reserveren via de Nationale Theaterkassa (tot 22.00 uur) tel 0900-9203) Tenzij anders vermeld, aanvang voorstellingen Grote Zaal: 20.15 en Kleine Zaal: 20.30 Do.30 ANTIGONE (Sofokles) door FACT. Regie: Jeroen Kriek Ma.3 19.00 SNEEUWWITJE Familiemusical vol 'fun sing-a-long' [5+] Do.6 JULYA LO'KO Heartland Molukse en Westerse muziek 7T7 DE KLOKKENLUIDER VAN DE NOTRE DAME Opus One Muzikale familievoorstelling over Quasimodo [8+] Za.8 ERGYRON Chukotko Eskimo Ensemble Muziek en dans 14 30 THEATER TERRA circus Het wereldberoemde duo Jimmy en opa Van Vliet doet gevaarlijke kunstjes. Familievoorstelling [4+] CAMERETTEN De drie finalisten van '99 op herhaling cabaret Wo.12 19 00 SLEEPING BEAUTY (Tsjaikovski) door Ballet St. Petersburg Kleine Zaal Do.6 Vr.7 Wo.12 ERNST VAN DER PASCH Zakdoek vol verdriet cabaret ARTHUR UMBGROVE Twee straten verder (reprise) cabaret ERIC KOLLER Jeuk cabaret 010 434 05 00 Schiedamseweg 51Kassa: di. t/m za. 13.00-17.00 en één uur voor aanvang voorstelling Di.4 15.00 19.30 Nationaal Nederlands Wintercircus; ouderwets spektakel voor jong en oud Di.4 13.00 Start kaartverkoop Herman Finkers voor optreden op 24 25 maart Vr.7 20.00 Dimitri van Toren zingt oude bekende en nieuwe melodieën Za.8 20.00 Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens? Voor lachgrage kluchtfans! r.mm m ROLF DURFT ALLEEN VERMOMD DEUR UIT 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1999 | | pagina 7