Beat en garage-
herrie van Kek '66
Cokes! Tot zondag in
Lantaren/Ven ster te zien
Inschrijving Popjacht
voor DJ's en Dance acts
Jools Holland,
Björn Again en
Morgan Heritage
komende week
in Nighttown
Goochelen, cabaret en muziek
op 30e Jongerentheaterdag
Paul de Leeuw wordt gastprogrammeur van Luxor
dam 2001
Kane groeit in jaar tijd van kroeg naar Ahoy
Door Raymond Rotteveel
Ze worden steeds zeldzamer, maar toch bestaan ze nog: bandjes die
de melodieuze en onweerstaanbare beatmuziek van de jaren '60 hoog
in het vaandel hebben staan. Kek '66 is er zo één. Het trio is voort
gekomen uit de resten van het in 1996 ter ziele gegane The Kliek, de
groep waarvan Ray Davies van The Kinks ooit zei dat hij nog nooit
een band had gezien die zo goed wist wat echte beatmuziek is.
Onlangs verscheen het debuutalbum van Kek '66 waarop de
Amsterdammers laten horen vertolkers te zijn van een vergeten
genre. Hun sobere en toch opzwepende - met garageherrie door
drenkte - liveshow is donderdag 24 februari te zien in De Vlerk. Voor
meer informatie bellen met 411 68 00.
De documentaire Cokes! van de Rotterdamse filmmaker Pieter
Jan Smit is nog van vrijdag 25 tot en met zondag 27 februari te
zien in Theater Lantaren/Venster. Het al eerder op het Rotterdams
Filmfestival vertoonde Cokes! is een film over de Cokesfabriek in
het dorp Sluiskil in Zeeuws-Vlaanderen. De fabriek bestaat bijna
90 jaar, wordt vervolgens gesloten, wat het einde betekent van een
klassieke zware industrie. De 282 werknemers, voornamelijk
lager opgeleide en al wat oudere mannen, komen op straat te
staan. Cokes is een grondstof voor de staalindustrie en wordt
gemaakt door kolen te ontgassen. Nieuwe technologie doet de
vraag naar cokes afnemen, terwijl de Chinese cokes te goedkoop
is om mee te concurreren. De documentaire Cokes! is een film
isch onderzoek naar de ziel van een klassieke zware industrie op
het moment dat die opgeheven wordt. Cokes!, te zien in
Lantaren/Venster, aanvang 19.30 uur.
DJ's en dance acts kunnen zich nog tot 1 maart opgeven voor de
Popjacht en daarmee de eerste stap zetten naar de Finale van de
Grote Prijs van Nederland. De organiserende Popunie vraagt daar
voor wel een mixtape van een half uur, een recente biografie en
drie foto's. De grote Popjachtfinale vindt 21 april plaats in
Nighttown waarbij bekend wordt wie naar de Grote Prijsfïnale
gaat. Inzendingen naar de Popunie, o.v.v. Popjacht, Witte de
Withstraat 45a, 3012 BM Rotterdam.
Vrijdag 25 februari
FILM
21.00 Celebrity, Filmhuis in
de Teerstoof, Schiedam.
THEATER
20.15 Jaap Mulder, Hert
Kruispunt, Barendrecht.
20.15 Patrick Stoof, Theater
de Teerstoof, Schiedam.
Eric Holler, Stadsgehoor
zaal, Vlaardingen.
Zaterdag 26 februari
FILM
21.00 Celebrity, Filmhuis in
de Teerstoof, Schiedam.
MUZIEK
20.15 Louis van Dijk en
Jasperina de Jong, Het
Kruispunt, Barendrecht.
20.15 Soesja Citroen, Isala
Theater, Grote Zaal, Capelle
a/d IJssel.
20.00 Robert Long,
Stadsgehoorzaal,
Vlaardingen.
THEATER
20.15 Victoria goes Wilde,
SCC De Goote, Brielle.
20.30 André Manuel, Isala
Theater, Kleine Zaal, Capelle
a/d IJssel.
20.30 Duo-avond: Mike
Bodde en Onno Innemee,
Theater de Schuurkerk,
Maassluis.
Zondag 27 februari
FILM
15.00 Celebrity, Filmhuis de
Teerstoof, Schiedam.
MUZIEK
14.00 Music for Brass,
Theater a/d Schie, Schiedam.
Woensdag 1 maart
FILM
20.30 Star Wars: Episode I,
Het Kruispunt, Barendrecht.
MUZIEK
12.45 Lunchconcert, CC de
Stoep, Spijkenisse.
THEATER
20.15 Een Zwarte Pool.
Theater a/d Schie, Schiedam.
Donderdag 2 maart
Met optredens van onder meer Jools Holland (met Sam Brown),
Mark Ritsema Trio Raskolnikov (zie foto), de Abba-coveraars
Björn Again en de rijzende reggae-ster Morgan Heritage is het pro
gramma van Nighttown de komende week diverser dan ooit. Het
dubbelconcert van Holland Ritsema - rhtythm blues jazz -
vindt zondagmiddag plaats vanaf 15.00 uur 's middags, 's Avonds is
er een optreden van het Australische Björn Again en kan genoten
worden van bekende Abba-krakers als Waterloo of Dancing Queen.
Björn Again heeft de laatste jaren een behoorlijke reputatie opge
bouwd als het gaat om het neerzetten van het beroemde Zweedse
viertal: Björn Again klinkt niet alleen als Abba, maar ziet er ook zo
uit. Morgan Heritage tenslotte wordt door insiders getipt als de nieu
we reggae-sensatie uit Jamaica en als één van de weinige bands die
recht heeft op de erfenis van de grote Bob Marley. De band werd
vorig jaar tot één van de verrassingen van het vermaarde Two Seven
Splash-festival gebombardeerd. Naast Morgan Heritage zijn er deze
avond ook optredens van LMS en de legendarische Denroy Morgan.
De laatste is vader van de Morgan Heritage-leden. Dinsdagavond
kunnen liefhebbers voor een avond onvervalste rootsreggae terecht
aan de West Kruiskade 28. Voor meer informatie en/of kaartverkoop
bellen met Nighttown: 010 - 436 12 10.
FILM
21.00 B. Monkey, Filmhuis
De Teerstoof, Schiedam
MUZIEK
20.15 International Donau
Opera, Isala Theater, Grote
Zaal, Capelle a/d IJssel.
20.15 Cesar Zuiderwijk,
Theater a/d Schie, Schiedam.
THEATER
20.00 Job Schuring,
Stadsgehoorzaal,
Vlaardingen.
De Jongerentheaterdag is zo langzamerhand een
begrip aan het worden. Aanstaande zondag wordt
al weer de dertigste editie gehouden en staat
Theater Zuid-plein traditiegetrouw weer in het
teken van nieuwe programma's op het gebied van
theater en muziek.
De dag is natuurlijk bedoeld voor jongeren, maar is
tegelijkertijd een goede gelegenheid voor pro-
grammateurs van jongerencentra, theaters, scholen
en andere culturele podia die op zoek zijn naar een
leuke nieuwe voorstelling voor jongeren. Vanaf
twee uur 's middags tot tien uur 's avonds zijn in de
zalen en de foyers van Theater Zuidplein uiteenlo
pende voorstellingen te zien van onder andere het
nieuwe muzikale talent Nurdjana, de goochelaar
Woedy Woet, de jonge band The Sonic Gadgets,
DJ Benders, Pluche (straattheater), cabaretier
Marcel Boon (foto) en de interculturele jongeren
theatergroep Rotterdams Lef die theater mixt met
streetdance, rap en tekst. In hun programma
Scoren staat de zoektocht naar de identiteit van
jongeren centraal. Ook uit Rotterdam komt het
cabaretduo Rozendaal Van Alten. Het tweetal
komt met hun tweede programma Geen Gemaar!
naar Zuidplein waarmee ze eerder al de finale van
zowel het Groninger Studenten Cabaret Festival als
Cameretten bereikten. Maarten Lemmens, de win
naar van het Groninger Studen-ten Cabaret
Festival, is overigens ook te zien tijdens de
Jongeren-theaterdag. Bij elkaar zullen er zondag
ongeveer dertig voorstellingen langs komen. Voor
lunch en diner hoef je het theater niet uit. Tijdens
lunchtijd zijn er broodjes en soep te koop. 's
Avonds kan men tussen 18.00 en 19.30 uur voor
een warme maaltijd terecht in de foyer. De toe
gangsprijs voor de gehele dag is f 20,-.
Toegangskaarten kunnen gereserveerd worden bij
de kassa van Theater Zuidplein via telefoonnum
mer 010 - 481 65 00 tussen 10.00 en 18.00 uur.
Een komeetachtige carriè
re. Zo zou je het onwaar
schijnlijke succesverhaal
van de Haags/Rotterdamse
rockband Kane nog het
beste kunnen omschrijven.
In een dik jaar tijd, waarin
enkele hitsingles werden
gescoord, groeide de band
van kroeg naar Ahoy'.
Aanstaande vrijdag zijn ze
weer te zien op een klein
podium, in Plan C in
Rotterdam.
In het kader van het SBS6-pro-
gramma Heeren van Amstel
Live stonden zanger Dinand
Woesthoff en zijn vier maten
onlangs maar liefst drie keer
achter elkaar in Ahoy', voor
ruim tienduizend man. Hoewel
de band muzikaal gezien niet
veel met de rest van de affiche -
onder meer Volumia! en Guus
Meeuwis - op heeft, werd Kane
tot groot genoegen van
Woesthoff toch uitgenodigd
voor de driedaagse in Ahoy'.
'Het was het meest kicken wat ik
tot nu toe met Kane gedaan heb,'
zegt de zanger met Haagse tong
val. 'Ik weet dat de muziek van
een Guus Meeuwis heel ver van
ons af staat, maar dat maakt me
niet uit. Het maakt toch niet uit
of je met een band als Live op
een festival speelt of met Pietje
Puk. Natuurlijk is het wel anders
dan dat elfduizend mensen op
een rockconcert afkomen. Maar
buiten dat ging het gewoon heel
goed. De vibe was goed.'
'Kijk, het maakt me niet uit dat
Guus Meeuwis dan ook speelt.
Het is geen wedstrijd. Over
Guus Meeuwis wil ik trouwens
wel het volgende zeggen: die
gozer is gewoon superaardig,
een te gekke gast. Dan betrap je
jezelf er toch op dat je een
bepaalde mening hebt over zijn
Onze nationale knuffelbeer
Paul de Leeuw treedt in
2001 een jaar lang op als
gastprogrammeur van het
Luxor Theater Rotterdam
en zal in het jaar dat
Rotterdam Culturele
Hoofdstad is ook als
ambassadeur van de
Maasstad fungeren.
Tijdens een afgelopen maandag
belegde persconferentie in de
catacomben van Luxor werd
bekendgemaakt dat de komst
van de nieuwe zaal op Zuid niet
meteen de sluiting van de 'oude
dame aan de Kruiskade' bete
kent. In samenwerking met Paul
de Leeuw's produktiemaat-
schappij Marat TV BV en de
stichting Rotterdam 2001,
Culturele Hoofdstad van Europa
zal Luxor nog een jaar de deuren
open houden. Rode lijn van de
programma's die in 2001 te zien
zullen zijn, zijn de karakteristie
ken van Rotterdam. Tegelijker
tijd moeten die kenmerken - 'de
vele smoelen van Rotterdam' -
ook naar een grotere, (interna
tionale betekenis worden ver
taald. Rotterdam als stromende
stad - denk aan migranten,
ideeën, goederen en natuurlijk
water- of Rotterdam als vulkaan
(jongeren) zijn enkele van de
thema's die het Luxor-program-
ma in 2001 zullen kleuren.
Hoewel Rotterdam op 1 januari
2001 Culturele Hoofdstad
wordt, zal Paul de Leeuw in ver
band met onder meer het
Filmfestival pas vanaf februari
als gast-programmeur optreden.
De Joop van de Ende-musical
Rent en het toneelstuk Art -
gespeeld door onder andere
Hans Kesting en De Leeuw zelf
- zijn dan de eerste vruchten van
de samenwerking. Andere pro
gramma-onderdelen die maan
dag alvast bekend werden
gemaakt, zijn een tentoonstel
ling over de periode tussen de
twee wereldoorlogen in Rotter
dam (in de Van Nelle-fabriek) en
de musical Foxtrot waarmee
Luxor het culturele jaar en de
periode Kruiskade afsluit. Paul
de Leeuw toonde zich verguld
met zijn in 2001 te vervullen rol.
'Als programmamaker is dit het
beste dat je kunt overkomen. Ik
vind het theater nu ook veel leu
ker dan ik ooit heb gevonden. En
ja, ondanks allerlei verkeerde
persberichten, ben ik toch echt
in Rotterdam geboren.' Voor het
zomerprogramma heeft De
Leeuw ook al een ideetje. 'Ik
dacht er aan om dan alvast oud
en nieuw te vieren. En ik wil ook
wat gaan doen met artiesten die
anders weinig optreden, een
soort open podium houden, en
iets met andere Rotterdamse
artiesten als Loes Luca.' De
Leeuw wil verder Luxor
geschikt maken voor televisie
uitzendingen. Waarom nu eigen
lijk Paul de Leeuw en geen
andere bekende Rotterdammer
zoals bijvoorbeeld Jules Deelder
werd er nog gevraagd. Rob
Wiegman, directeur Luxor:
'Omdat ik denk dat je met Paul
het meest complete programma
kunt maken.' Paul de Leeuw: 'Ik
denk dat je met Jules Deelder
toch ook hele andere openings
tijden krijgt.'
muziek en daar een bepaald
beeld bij vormt. Je denkt: Ja, die
Guus, dat is toch een beetje een
plat gebeuren. Maar dat is mijn
mening. In Ahoy' ging het
publiek bij niemand zo uit zijn
dak als bij Guus. Ik vind het ook
zo makkelijk om te zeggen dat
Guus Meeuwis helemaal kut is,
omdat dat zo lekker past bij de
muziek die wij maken. Dat is
gewoon gelul.' Sinds de zomer
van '99 gaat het snel met Kane.
Er werden hits gescoord met
Where Do I Go Now en Damn
Those Eyes, er volgden veel
geslaagde optredens en de band
werd uitgenodigd voor prestigi
euze evenementen als Heeren
van Amstel Live en het NPS-
programma Paradisolife.
Helemaal top
'Weet je wat zo leuk was? Een
dik jaar geleden deden we ons
eerste optreden met Kane in café
De Vagebond op de Nieuwe
Binnenweg. En dan sta je een
jaar later gewoon twee kilometer
verderop voor elfduizend men
sen in Ahoy'. Dat is toch kick. Ik
had ook niet verwacht dat die
dingen zo keihard en zo dichtbij
zouden komen. Dat is helemaal
te gek. De week dat we in Ahoy'
stonden, was trouwens helemaal
top. We speelden erna voor
Paradisolife in een heel intiem
Paradiso, met allemaal mensen
die eromheen zaten. Een paar
dagen later stonden we in De
Boerderij in Zoetermeer, zwaar
uitverkocht. Ik kwam daar aan
rijden, stond er een rij voor de
ingang, dat was niet normaal
gewoon. Ja, dat was allemaal
top.'
Anouk
Naast de singles die Woesthoff
voor Kane schreef, ontpopte hij
zich ook als een veelgevraagd en
succesvol songschrijver voor
andere Nederlandse bands. Zo
schreef hij het duet My Best
Wasn't Good Enough voor
Anouk's tweede album en com
poneerde hij ook Blijf Bij Mij,
het eerste succes van Volumia!.
Woesthoff: 'Volumia! is natuur
lijk een heel ander genre dat wij,
maar ik wilde gewoon kijken of
ik dat ook kon. Het was een uit
daging om te kijken of ik voor
een bandje dat heel ver van me
af staat een goed nummer kan
schrijven. Ja en als het dan ook
nog een hit wordt, dan is dat
onwijs lachen natuurlijk. Anouk
was een ander verhaal. Die staat
veel dichter bij me. De connectie
was er via via ook al. Ze vroeg
me of ik een liedje wilde schrij
ven. Ik heb toen een nummer
thuis opgenomen, gewoon met
één microfoon en een gitaar.
Nou, als je dat demo'tje hoort...
echt te ranzig gewoon. Ik
schaamde me wel een beetje dat
ik dat aan haar moest geven,
maar ja, op een gegeven moment
stond haar manager voor de deur
en die moest het meteen hebben.
Ik zei 'ja, het is klaar, neem
maar mee' en ik dacht 'dit is
helemaal kut'. Toen moesten we
op een festival spelen en kwam
de manager voor het optreden
zeggen dat-ie het nummer aan
Anouk had gegeven. Later
kwam ik het podium af en belde
Anouk me op en zei: 'Ik vind het
helemaal geweldig, zullen we
een duet doen'. Ja, ik vind dat
best wel een eer, nog steeds
eigenlijk.'
Kane speelt vrijdag 25 februari
in Plan C (Rotterdam), 18 maart
in Eendrachtshoeve (Zuid-
Beijerland) en 23 maart in
Bibelot (Dordrecht).
KLEMENS vkannenmaoher
Óti'X
Foto: Dimitn Hakke
'Ik had ook niet verwacht dat
dingen zo keihard dichtbij kwamen'
Foto: Jos Uijtdehaage
Foto: Dimitn Hakke
Foto: Ron Tetteroo