Marcel de Groot en Mozart in De Uitstek Muzikaal vuurwerk van Marlies Helder Niet Schieten! Rotterdam eert onsterfelijke god der harmonie: Johann Sebastian Bach IT Ellen ten Damme richt vizier op muzikale carrière: Oud is In Beeld in Lantaren/ Venster Vrijdag 10 maart FILM 21.00 Three seasons, Filmhuis in de Teerstoof, Schiedam. 21.00 O primeiro dia, Filmtheater Flet Zeepaard, Vlaardingen. MUZIEK 20.15 Marlies Helder, C.C. De Stoep, Spijkenisse. 20.15 Di Gojim, Isala Theater, gr. zaal, Capelle a/d Ijssel. 20.15 Country Music Hall of Fame, Theater a/d Schie, Schiedam. THEATER 20.15 Trouwens, hoeveel vrou wen trouwen Laurens?, Het Kruispunt, Barendrecht. 20.15 Niet Schieten! SCC De Goote, Brielle. VARIA 20.15 De Plezierdichters, Theater de Teerstoof, Schiedam. Zaterdag 11 maart FILM 21.00 O primeiro dia, Filmhuis in de Teerstoof, Schiedam. 21.00 Three seasons, Filmtheater Het Zeepaard, Vlaardingen. JEUGD 15.00 en 19.30 Piggelmee, Theater Twee Hondjes, Hellevoetsluis. MUZIEK 20.15 Willeke Alberti, Theater a/d Schie, Schiedam. THEATER 20.15 Tom Lanoye, C.C. De Stoep, Spijkenisse. 20.15 Bert Klunder, Het Kruispunt, Barendrecht. 20.15 De onverwachte man, Isala Theater, gr. zaal, Capelle a/d IJssel. 20.30 Kees Torn, Isala Theater, kl. zaal, Capelle a/d IJssel. 20.30 Dario Fo programma, Theater de Schuurkerk, Maassluis. 20.15 Johan Hoogeboom, Theater de Teerstoof, Schiedam. Zondag 12 maart JEUGD 14.00 Opblaashelden, Het Kruispunt, Barendrecht. 14.30 Atlantis, het Einde van Nooit... Isala Theater, gr. zaal, Capelle a/d IJssel. 15.00 Piggelmee, Theater Twee Hondjes, Hellevoetsluis. MUZIEK Nachtmusique, Kasteel van Rhoon, Rhoon. Dinsdag 14 maart THEATER 20.15 Sanne Wallis de Vries, Theater a/d Schie, Schiedam. VARIA 20.15 Dichter bij jou, C.C. De Stoep, Spijkenisse. Woensdag 15 maart JEUGD 14.00 Maetball van de Camp, SCC De Goote, Brielle. 14.00 Reinaert de Vos, Theater de Schuurkerk, Maassluis. MUZIEK 12.45 Lunchconcert, C.C. de Stoep, Spijkenisse. 20.00 Tsjechov, Stadsgehoorzaal, Vlaardingen. VARIA 20.15 Ivo de Wijs en Pieter Niewint, Isala Theater, gr. zaal, Capelle a/d IJssel. Donderdag 16 maart FILM 21.00 The legend of 1900, Filmhuis De Teerstoof, Schiedam. MUZIEK 20.15 Marlies Helder, Het Kruispunt, Barendrecht. 20.15 Harry Sacksioni, Isala Theater, gr. zaal, Capelle a/d IJssel. 20.15 Het Groot Niet Te Vermijden, Theater a/d Schie, Schiedam. 20.00 Tsjechov, Stadsgehoorzaal, Vlaardingen. THEATER 20.15 De familie Samuels, C.C. De Stoep, Spijkenisse. 10 - 1002 Wat gebeurt er als we het einde van ons menselijke bestaan bereiken? Is er leven na de dood? Dat is de vraag die centraal staat in de nieuwe voorstelling Gebakken Meeuw van het gezel schap Het Volk die donderdag 9 maart in Theater Het Kruispunt in Barendrecht te zien is. Drie zwagers komen tijdens een geza menlijke vakantie in Tirol op jammerlijke wijze om het leven en worden daardoor wreed van hun echtgenotes weggerukt. Zij ontmoeten elkaar weer in het hiernamaals, een povere wacht en drankgelegenheid alwaar de tafel niet zo rijk gedekt blijkt als hier op aarde algemeen wordt aangenomen. Met de moed der wanhoop trachten de drie dode helden nog enige toekomstver wachting te formuleren. Of de zwijgzame, doch zeer aanwezige kastelein/beheerder hen daarbij enigszins van dienst kan zijn, lijkt uitermate twijfelachtig. Wie is hij en wat is de betekenis van zijn aanwezigheid? Is hij mis schien God of één van zijn assis tenten? Bevinden de zwagers zich in een overgangsgebied of is het dranklokaal hun eindstation? Naar duidelijke antwoorden op deze vragen wordt door het drie tal naarstig gezocht. In de gesprekken die zij daarbij voe ren, wisselt de trivialiteit van alledag zich af met de existentië le vraag die onlosmakelijk ver bonden is met ons heengaan. Gebakken Meeuw is een voor stelling over leven, overleven en over leven na de dood. Dit alles gegoten in een gezellige theater avond vol hilariteit en treurnis omtrent de zelfkant en lotge nootschap. Gebakken Meeuw, 9 maart in Het Kruispunt, aanvang 20.15 uur. Kaarten kosten f 25,-, f 22,50 voor pashouders en f 17,50 voor R'passen. De voor stelling is in de regio verder nog te zien op 15 maart in Gorinchem, 17 maart (Schiedam) en 24 maart (Spijkenisse). door RAYMOND ROTTEVEEL Afgelopen zondag was ze nog te bewonderen op de televisie. Niet in een of andere Nederlandse speel film of tv-serie, niet in een gastrolletje bij Jiskefet, ook niet in een Zwitserleven- reclame, maar in de rol die Ellen ten Damme zelf het belangrijkst vindt: die van singersongwriter. Voor het tv-programma Paradisolife trad Ellen ten Damme in poptempel Paradiso aan met het Metropole Orkest en liet daar een voorproefje horen van de solo-cd die voor komende zomer gepland staat. Dat die plaat voor duizendpoot Ten Damme heel belangrijk is, blijkt wel uit het feit dat de actrice/zan geres/violiste het acteren voor het komend jaar op een laag pitje heeft gezet. Er verschijnt bin nenkort nog wel de Duits-Ierse film Conamara met Ten Damme, maar voor de rest gaan al haar energie en creativiteit naar de muziek. 'Ik heb sinds een half jaar een nieuwe band (met onder andere ex-Fatal Flower Richard Janssen) en daarmee wil ik de liedjes gaan spelen die ik het afgelopen anderhalf jaar heb geschreven,' legt Ten Damme uit. 'Daarnaast ben ik ook in de stu dio bezig voor het album. Ik denk dat het dus beter is om al mijn aandacht op de muziek te richten en er geen dingen bij te doen. Ik zie de speelfilms, recla mes of tv-series toch ook meer als 'jobjes'. Voor mij is muziek nu eenmaal veel belangrijker. Ik ben een singersongwriter die toevallig ook acteert. Ik moet ook ergens mijn geld mee ver dienen. Van de muziek alleen kan ik niet leven, nog niet ten minste.' Die acteercarrière is eigenlijk vanaf het begin al crescendo ver lopen. Met haar debuutfilm De Tranen van Maria Machita (1991, Paul Ruven) won ze meteen een Gouden Kalf, ze werd BN'er dankzij haar rol in Pleidooi en bouwde die status uit middels optredens in films als All Stars, De Kleine Blonde Dood en televisieserie Jiskefet (als Reetenjongh). Maar ook de muziek speelt al lange tijd een grote rol. Zo is Ten Damme zan geres/violiste bij punkbandje Soviet Sex, maakte ze in het ver leden al eens een debuut-cd (Kill Your Darlings uit '95) en leverde bijdragen aan de soundtrack van zo'n beetje elke film waaraan ze meewerkte. Hetero-pop 'De muziek van de nieuwe plaat? Tja, het zijn in ieder geval lied jes, maar het is ook weer geen logische muziek. Het zijn liedjes met een rare twist erin. Het zijn ook zeker geen liedjes die mak kelijk zijn of volgens een stan daard bluesschema zijn geschre ven. Nee, ik ga niet in het Nederlands zingen, alsjeblieft zeg... Daar hou ik helemaal niet van. Alleen op het gebied van cabaret zijn er Nederlandse tek sten die wel goed zijn, maar al die bandjes die nu zo populair zijn, die vind ik niks. Ik hoorde laatst De Kast en die hadden dat liedje Het Hart Van Mijn Gevoel of zoiets. Dan denk ik: wat is dat nou weer? Ik vind dat heel sto rend. Ja, die Nederlandstalige bands zijn inderdaad heel suc cesvol. Maar dat komt ook door dat er een gevoel van oude-jon- gens-krentenbrood omheen hangt. Ik vind dat meer van die hetero-pop. Zo van 'mijn vrouw wacht thuis, maar het bier in de kroeg smaakt toch ook wel heel goed'. Het is het 'ons-gevoel' dat er omheen hangt.' Bekende Nederlander Dat ze als Bekende Nederlander aan een muzikale carrière werkt, beschouwt Ten Damme als een nadeel. 'Mensen hebben een bepaald, abstract beeld van je en oordelen daar naar. Dus ze den ken eerst van 'ha, die Ellen ten Damme van Pleidooi, eens kij ken wat ze er op het podium van maakt'. Je wordt niet beoordeeld op wie je bent, maar op het beeld dat ze van je hebben en daar word ik af en toe knettergek van. Ik merk ook gewoon dat hoe bekender je wordt, hoe minder je wordt beoordeeld op wat je doet. Ik hoor nog steeds: 'hé, zij is toch dat meisje van Pleidooi?'. Dat is bijna tien jaar geleden. Het was een hartstikke goede serie hoor, maar ik heb inmid dels toch ook wel een paar hele mooie films gemaakt. Hetzelfde geldt voor die Zwitserleven- reclame. Op de een of andere manier blijven de dingen toch beter hangen als je ze op com merciële basis hebt gedaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat belangrijk vind. Anders was ik wel in één of andere soap blijven zitten. Ik krijg ook vaak scripts van series aangeboden, nou dat vind ik helemaal ruk. Ja sorry, zo graag wil ik niet met mijn kop op de televisie.' Ellen ten Damme treedt donder dag 9 maart op in Rotown, Rotterdam, aanvang 22.00 uur, entree bedraagt f 12,50. Komend weekend brengt theater De Uitstek in Zwijndrecht met voorstellingen van Marcel de Groot en Kamer Opera Trionfo een zeer gevarieerd muziekpro gramma op de bühne. Zaterdag 11 maart is het eerst de beurt aan De Zoon Van... die vanaf 20.15 uur zijn soloprogramma presen teert. Zanger/pianist/gitarist De Groot startte de reeks voorstel lingen aanvankelijk met zijn muzikale maatje Sven Figee die echter voor een wereldtournee met de Haagse zangeres Anouk koos. Dus gaat Marcel solo. Een warme stem, sobere teksten en direct contact met het publiek vormen de basis voor een uiterst ontroerende en bijzondere voor stelling, waarbij Marcel zichzelf op piano en gitaar begeleidt. Kaarten kosten f 20,00 en f 17,50 (kortingspas). Een dag later - zondagmiddag om 14.00 uur - zijn de operaliefhebbers aan de beurt. Kamer Opera Trionfo eert middels een uitvoe ring van Cosi Fan Tutte de groot ste componist aller tijden, W.A. Mozart. Dit betekent dat voor het eerst in het bestaan van De Uitstek een complete opera bezetting plus orkest op het podium te zien zal zijn. Mozart's Cosi Fan Tutte zorgde in de 18e eeuw - de eerste uitvoering vond plaats op 26 januari 1790 in Wenen - voor flinke opschud ding, vanwege het onderwerp van het stuk: partnerruil. Kamer Opera Trionfo werkt met jonge, pas afgestudeerde en zeer geta lenteerde zangers. Hun niet te stuiten enthousiasme en energie maakt van Cosi Fan Tutte een sprankelende en onconventione le productie. Het decor en de intrigerende kostuums vervol maken het beeld. Kaarten kosten f 30,00 en f 25,00 (kortingspas). Voor meer informatie of reserve ringen bellen met 078 - 619 43 33 of 078 - 619 45 08 (tijdens kantooruren). De kassa is geo pend van dinsdag tot en met vrij dag van 14.00 - 16.00 uur en een uur voor aanvang van de voor stelling. §f Doing Fine is al weer het vijfde theaterprogramma van Marlies Helder. In deze voorstelling bezorgt ze haar publiek met ijzersterke composities en een knallende persoonlijkheid een avondje muzikaal vuurwerk. Zwoel, melancholiek, vrolijk en triest. Helder is het allemaal en heeft het allemaal: het donkere stemgeluid waarmee ze zich in allerlei talen en stemmingen uit. Marlies Helder werd door haar stemgeluid in het verleden wel eens als de vrouwelijke Tom Waits afgeschilderd of als het onechte kind van Iggy Pop en Marlène Dietrich. Ze zing voor namelijk zelfgeschreven Engelstalige songs vol zwartgal ligheid en geestigheid en bespeelt daarbij de sopraansaxo foon. Bijgestaan door gerenommeerde muzikanten speelt Marlies Helder donderdag 16 maart vanaf 20.15 uur in Theater Het Kruispunt te Barendrecht. Entree bedraagt f 25,00 en f 22,50 voor pashouders. Cabaretgroep Niet Schieten! bezoekt zaterdag 11 maart de Stadsgehoorzaal te Vlaardingen met hun nieuwe programma Noodlot. De voorstelling verhaalt van twee mannen die een klein detective-bureautje runnen op de twintigste verdieping van een ultramodern torenflat. Ze heb ben net een grote zaak opgelost en het kapitaal stroomt binnen. Een goede vriend van vroeger komt langs, met een merkwaar dig voorstel. De mannen worden voor een keuze gesteld en de spanningen lopen als gevolg daarvan hoog op. Verraad dreigt. Als ook nog eens blijkt dat de drie het hele weekend met elkaar opgescheept zitten door een sys- teemcrash in het gebouw, lijkt niets een allesvernietigende uit barsting in de weg te staan. Is dit het noodlot? Noodlot begint om 20.00 uur en de entree bedraagt f 27,50 en f 25,00 (kortingsprijs). Voor meer informatie en reser veringen bellen met 010 - 434 05 00. Van dinsdag 21 tot en met vrij dag 24 maart organiseert Theater Lantaren/Venster het filmfesti val Oud is In Beeld, een pro gramma speciaal gericht op ouderen. Lezers van De Havenloods kunnen mede bepa len welke film op de laatste dag van het festivalletje wordt gedraaid: de swingende docu mentaire Buena Vista Social Club over bejaarde Cubaanse muzikanten of Brief Encounter, een romantische film uit 1947 waarin Trevor Howard en Celia Johnson een onmogelijke liefde beleven. Filmliefhebbers wordt gevraagd hun voorkeur voor vrijdag 17 maart in te zenden naar Theater Lantaren/Venster o.v.v. publiekskeuze, antwoord nummer 3254, 3000 WB Rotterdam. Men kan ook reageren per fax - 010 - 277 22 86 - of per e-maili bosma@lantaren-venster.nl. Onder de inzendingen worden vijf keer twee vrijkaarten voor de publiekskeuzefilm verloot. Beethoven noemde hem de 'onsterfelijke god van de harmo nie'. Ook voor talloze liefheb bers nu is hij één van de aller grootste componisten aller tij den: Johann Sebastian Bach. Zijn sterfdag, 250 jaar geleden, is de reden voor een groots festi val in Concert- en congresge bouw de Doelen. Rotterdam is toch al 'Bach-stad' bij uitstek. Zo vond hier in 1870 bijvoorbeeld de eerste Nederlandse uitvoering van de Matthaus-Passion plaats. Van 12 tot en met 20 maart kan de lief hebber zich op het Bach Festival Rotterdam tegoed doen aan complete uitvoeringen van Bachs indrukwekkendste com posities, van de intieme en liefe lijke suites voor cello solo tot de imponerende Matthaus-Passion. De historische relatie tussen Bach en Rotterdam komt aan de orde tijdens een congres. In samenwerking met het Goethe- Instituut Rotterdam heeft musi coloog Emile Wennekes een congres georganiseerd over de betekenis van Rotterdam als Bach-stad door de eeuwen heen. Al tijdens Bachs leven klonken zijn werken hier eerder dan in de rest van Nederland door toedoen van zijn achterneef Johann Christoph Bach, die van 1717 tot 1730 in Rotterdam woonde. Bach Festival Rotterdam, 15 concerten in 9 dagen in de Doelen. Voor meer informatie, brochure en reserveringen bellen met 010-217 17 17. u Gebakken Meeuw speelt met trivialiteit en existentialisme foto: SIMON VAN ES Ik ben een singersongwriter die toevallig ook acteert' foto: DIMITRI HAKKE foto: W1M VAN DE HULST foto: JANUSZ SZPAKOWSK1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2000 | | pagina 17