Zinnenprikkelende en emotionele achtbaan Dunk is onstuitbaar cabaret van Van der Naait Met Handen en Voeten Motorpsycho en Day One naar Nighttown Peter Sonneveld maakt toneelbewerking van The Virgin Suicides: Europees titelgevecht Thaiboksen 15 - 1002 Vrijdag 14 april FILM 21.00 Tango, Filmhuis in de Teerstoof, Schiedam. 15.30 en 21.00 A midsummer- night's dream, Filmhuis Het Zeepaard, Vlaardingen. MUZIEK 19.30 Boevenpak, C.C. De Stoep, Spijkenisse. 20.15 The Rosenberg Trio, Isala Theater, gr. Zaal, Capelle a/d IJssel. THEATER 20.15 De tweeling, Het Kruispunt, Barendrecht. 20.15 Lenette van Dongen, Theater a/d Schie, Schiedam. 20.30 Het Verjaardagsfeest, Theater de Schuurkerk, Maassluis. 20.15 Jochem Myjer, Theater de Teerstoof, Schiedam. 20.15 De Bruiloft, 't Steiger, Rotterdam. Zaterdag 15 april FILM 21.00 A midsummernight's dream, Filmhuis in de Teerstoof, Schiedam. 21.00 Tango, Filmhuis Het Zeepaard, Vlaardingen. MUZIEK Paolo Giascometti, Kasteel van Rhoon, Rhoon. THEATER 20.15 Sanne Wallis de Vries, Isala Theater, gr. Zaal, Capelle a/d IJssel. 20.30 De Korre, Isala Theater, kl. Zaal, Capelle a/d IJssel. 20.15 Eric Koller, SCC De Goote, Brielle. 20.30 De Korre, Isala Theater, kl. Zaal, Capelle a/d IJssel. 20.15 Lenette van Dongen, Theater a/d Schie, Schiedam. 20.15 Toneelgroep Libertas, Theater Twee Hondjes, Hellevoetsluis. Zondag 16 april MUZIEK 15.30 Muziekleerlingenpodium, SCC De Goote, Brielle. Woensdag 19 april THEATER 20.15 Ik ben een plastic zakske! C.C. De Stoep, Spijkenisse. 20.15 Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten, Theater a/d Schie, Schiedam. Donderdag 20 april DANS 20.15 Midsummer Night Dreams, Isala Theater, gr. Zaal, Capelle a/d IJssel. FILM 21.00 Xiu Xiu, the sent down girl, Filmhuis in de Teerstoof, Schiedam. THEATER 20.15 Ik ben een plastiek zaks ke! C.C. De Stoep, Spijkenisse. 20.15 Reinder van der Naait, Het Kruispunt, Barendrecht. Muzikale reis door Zuid-Amerika Latina Dinamica is een muzika le reis dwars door Zuid- Amerika, waarin dit keer o.a. Suriname, Curacao, Cuba, Brazilië en Uruguay worden bezocht. Rumba, kaseko, tumba en samba zijn slechts enkele van de verschillende muziekstijlen die de Nederlandse teksten begeleiden. Humor en spontane muzikale improvisaties met het publiek maken de muziek voor iedereen toegankelijk. Als geen andere muziekgroep weet Samba Salad met onnavolgbare speelsheid en enthousiasme jong publiek te boeien met niet- westerse muziek. Samba Salad, een bont gezelschap muzikanten uit alle delen van de wereld, komt zondag 16 april (14.30 uur) met de muziektheatervoor stelling voor kinderen, Latina Dinamica, naar Theater Zuidplein. 'Kasimir en Karoline' is een klassiek liefdesverhaal in een hedendaagse vormgeving dat onder regie van Guy Cassiers op zaterdag 15 april bij het RÓ theater in première gaat. In een door video en licht gevormd decor maakt een groep jonge acteurs een zinnenprikkelende en emotionele achtbaan, een indringend liefdesdrama dat tegelijkertijd ook een maat schappelijk drama is. Kasimir en Karoline zijn ver loofd. Kasimir is zijn baan kwijt geraakt, terwijl op de achter grond de economische crisis van de jaren dertig speelt. Een en ander leidt tot spanningen, zeker als Karoline een praatje met een vreemde maakte en Kasimir een bevriend stel tegen het lijf loopt. Het is het begin van een keten van ontmoetingen, pijnlijke mis verstanden en meedogenloze ontmaskeringen. De voorstelling laat een indrin gend beeld zien van dromen en verlangens van gewone mensen die overwoekerd worden door bitterheid, frustraties en gemak zucht. Het stuk laat tevens de patronen zien van boosaardig heid, hulpeloosheid en verwar ring in een door geld beheerste samenleving. De Oostenrijkse toneelschrijver Von Horvath (1901 - 1938) schreef in het begin van de jaren dertig een drietal stukken waarin de onder gang van een jonge vrouw wordt verteld: 'Verhalen uit het Weense Woud' (1931), 'Kasimir en Karoline' (1932) en 'Geloof, hoop en liefde' (1933). Von Horvath noemde Kasimir en Karoline ook wel 'de ballade van de werkloze chauffeur Kasimir en zijn bruid met ambitie'. Niet alleen Karoline - in haar poging om hogerop te komen - maar ook Kasimir gaat in het stuk ten gronde aan domheid, de onver schilligheid en de liefdeloosheid van hun directe omgeving in het bijzonder en van de sociaal-eco nomische toestand in het alge meen. De achtergrond van Kasimir en Karoline is de ker mis, een wereld waar Von Horvath een bijzondere fascina tie voor had, en dan vooral de abnormaliteiten en 'monsters' die er tentoon werden gesteld: de lilliputters, de man met de hon denkop, de vrouw met de baard... De kermis is ook een plek voor ontmoeting en uitspat ting, om het leven van alledag te vergeten. In de enscenering van Guy Cassiers wordt de opdringe rige omgeving vormgegeven door videobeelden en licht. In Kasimir en Karoline fungeren video, muziek, licht en geluid in eerste instantie als decor. Langzamerhand zullen de afwis selende beelden en effecten de binnenwereld van de personages gaan tekenen. De buitenwereld - de samenleving - zet nadrukke lijk voet in het gevoelsleven van de mensen. Kasimir en Karoline, vanaf 12 april te zien in het RO Theater (12 t/m 14 april try-outs, 15 april première), telefoonnum mer: 010 - 404 68 88 Daarna ook nog te zien in het Isala Theater (18 mei) te Capelle a/d IJssel. door RAYMOND ROTTEVEEL Met The Virgin Suicides maakte Sofia 'de dochter van' Coppola haar regiede buut tijdens het afgelopen International Film Festival Rotterdam. Ook regisseur Peter Sonneveld bewerkte het gelijknamige boek van Jeffrey Eugenides en gaf zijn toneelstuk de naam De Zelfmoord van de Meisjes mee, nog tot eind april te zien in de Rotterdamse Schouwburg. The Virgin Suicides vertelt het bizarre verhaal van vijf zusjes Lisbon die in één jaar tijd alle maal zelfmoord plegen. Het boek en de toneelbewerking gaan uit van het perspectief van een groepje jongens. Deze leef tijdsgenoten zijn uitermate gef ascineerd door de raadselachtige zelfdoding van Cecilia (13), Lux (14), Bonnie (15), Mary (16) en Therese (17). Een aantal jaren na de zelfmoorden proberen de jon gens met een door hen aangelegd archief met foto's, politierappor ten, krantenartikelen, telefoon gesprekken, ziekenhuisverslagen en roddels te achterhalen wat de drijfveer van de meisjes is om tot die ongelooflijke daad te komen. De Zelfmoord van de Meisjes is een hartveroverend toneelstuk over verlangens, puberteit, herin neringen, seks en dood. Peter Sonneveld benadrukt dat zijn bewerking en die van Sofia Coppola niet te vergelijken zijn. Meer dan zijn beroemde (film)collega heeft hij voor De Zelfmoord van de Meisjes vanuit de boekversie gewerkt. 'Ja, ik heb de film wel gezien,' zegt Sonneveld. 'Ik vond 'm heel mooi, heel zuiver en integer gemaakt. Het was minder Hollywood-achtig dan ik had gevreesd. Maar aan de andere kant vond ik 'm ook een beetje 'licht' en preuts. Het boek is har der. Een voorbeeld? Nou, één van de meisjes ontdekt haar sek suele identiteit en probeert tege lijkertijd te ontsnappen aan haar strenge, godsdienstige ouders. Dat lukt niet, maar ze neukt wel met allerlei heren op het dak. In de film is daar maar een fractie van te zien. En dan is er een ont maagding op het voetbalveld. Die is in de film meer roman tisch neergezet, terwijl het in het boek draait om de verwarring tussen seks en liefde. Dat komt er in de film niet zo uit. Maar ik vind het wel een mooie film hoor, ook met die muziek van Air. Dat is prachtige muziek, past heel goed bij de film. Ik heb er wel over nagedacht, maar ik gebruik die muziek niet in mijn voorstelling. Hooguit een frag ment als verwijzing, maar ik wil toch liever mijn eigen muziek band draaien.' Een ander verschil met de film versie is dat Sonneveld zijn hoofdpersonages - het groepje jongens - als oude mannen laat terugblikken, terwijl Coppola jongens van veertien, vijftien jaar opvoert. Sonneveld: 'Ik vind het een mooi vertelperspectief: mannen die terugblikken. Het is ook mooi om te zien dat de acteurs veranderen van 35 naar 15 jaar. Dat maakt het helderder. Het laat goed zien wat voor een invloed die zelfmoorden hebben gehad op de ontwikkeling van de jongens. Eén van hen zegt op een gegeven moment: 'Als ik met mijn vriendin naar bed ga, dan denk ik aan Lux'. Dat is een soort sleutelzin. Het laat zien dat het hun seksuele ontwikkeling heeft bepaald. De Zelfmoord van de Meisjes kun je zien als een pleidooi voor het leven. Het is een voorstelling over vijf meisjes die ervoor kiezen om dood te gaan. Dat is voor mij geen optie. Er zijn andere mogelijkheden - hoe moeilijk het soms ook is - om aan misère te ontsnappen, om aan de dood te ontsnappen. Wat ik zelf mooi vind aan het verhaal is dat die jongens zo gevormd zijn door die gebeurte nis, zelfs twintig jaar erna nog. Dat is zo'n mysterie van het leven waar je nooit een antwoord op vindt.' De Zelfmoord van de Meisjes, te zien in de Rotterdamse Schouwburg van 11 t/m 29 april. Voor meer informatie bellen met 010-411 81 10. 'Slim en... hilarisch spel... een aaneenschakeling van droogko mische grappen... vrolijke onzin van kwinkslagen...' Dat zijn de lovende woorden die het NRC naar aanleiding van het nieuwe programma Dunk van cabaretier Reinder van der Naait onlangs afdrukte. Dunk wordt door vele critici gezien als het allerbeste programma dat Van der Naait tot nu toe op de planken bracht. Het carrière-verloop van de talentvolle cabaretier is even dynamisch als het leven zelf. De nadrukkelijke aanwezigheid van leerlingen smoorde een glanzen de loopbaan als leraar wiskunde in de kiem. Als computerpro grammeur voorzag hij als één van de eersten het naderende millenniumprobleem. En dus werd hij cabaretier die na drie avondvullende voorstellingen een groeiend en enthousiast publiek heeft dat hem op handen draagt. Van der Naait gaat echter onstuitbaar verder. In Dunk wordt nog meer gelachen. Niet om wat voor de hand ligt, maar om alles wat hem - en passant - voor de voeten komt. En dat is veel, heel veel. Donderdag 20 april staat hij in theater Het Kruispunt te Barendrecht. Voor meer informatie bellen met 0180 - 615 958. Een kleine week eer der - op vrijdag 14 april - is in hetzelfde theater het meeslepen de toneelstuk De Tweeling te zien. De voorstelling, gebaseerd op het gelijknamige boek van Tessa de Loo, vertelt het verhaal van de tweeling Anne en Lotte die bij hun geboorte gescheiden worden en in twee totaal verschillende gezinnen opgroeien. Als ze elkaar na jaren weer ontmoeten, speelt de door de oorlog veroor zaakte vijandschap hen parten. Theater Het Kruispunt doet een oproep aan amateurs die op 17 juni willen optreden tijdens de traditionele Open Podiumdag. Zij mogen zich vrijblijvend pre senteren op de verschillende podia. Inschrijven is mogelijk tot uiterlijk vrijdag 26 mei. Deelnameformulieren zijn te verkrijgen bij de kassa van Het Kruispunt. Voor meer informatie bellen met 0180 - 642 163 (op kantoordagen van 10.00 tot 17.00 uur). Opzwepende ritmen, stampende stokken, tap en rap, roffelende voeten... Het Internationaal Danstheater legt in 'Met Handen en Voeten' de kern van folklore- dans en muziek bloot en ontdoet ze van alle franje. Het centrale thema van de voor stelling is de mens als bouwer. Bouwer in letterlijke zin en in figuurlijke, als bouwer van rela ties. Het Internationaal Danstheater presenteert een programma met een radicaal andere benadering van de theaterfolklore. In de suc cesvolle, educatieve voorstelling 'Dance4Ever' (1991) werd al een link gelegd tussen traditio nele culturen en die van heden daagse jongeren. In Met Handen en Voeten gaat artistiek leider Maurits van Geel nog een stap verder: hij vertaalt traditionele dans en muziek naar moderne theatrale vormen. Dat levert een bonte combinatie van verschil- lende dansstijlen op, zoals i Lancashire clogging, Filipijnsev Tinikling, Hongaars-* Transylvaanse dans, flamenco, tango, breakdance en tap op housemuziek. Eeuwenoude dan sen en traditionele muziek komen in een eigentijdse vorm en stijl op het podium tot leven. Lezers van De Havenloods kun- -! nen met korting naar deze voor- stelling, zie voor bon elders in de krant. Het Noorse trio Bent, Snah en Gebhardt - bij de kenners beter bekend als Motorpsycho (foto) - doet weer eens een toertje door Nederland en komt in het kader daarvan op dinsdag 18 april naar Nighttown. In het verleden hanteerde Motorpsycho al diverse uit eenlopende muziekstijlen waar door het bijna onmogelijk is om de band in een hokje te plaatsen. De nieuwe plaat Let Them Eat Cake - het achtste album alweer - toont in ieder geval een voor liefde voor artiesten als The Beach Boys, The Byrds en Grateful Dead, waarbij pure gitaarpop met invloeden van Burt Bacharach en de Mersey Beat op de bekende, onnavolg bare Motorpsycho-manier wor den gecombineerd. Een andere band die allerlei stijlen door elkaar gooit en daar vervolgens een uiterst verslavende cocktail van brouwt is het Britse Day One. De band debuteerde onlangs met Ordinary Man, een plaat waarop filmische samples en lome (trip- en hiphopjbeats samengaan, die af en toe vleug jes Britse pop bevat en in het verlengde ligt van Beek en Gomez. Day One speelt zondag 16 april in Nighttown. W - i ÏÏBf WfÊ&'s Hct?- t J/ '/J, aIIIPI^'' i m h# -v STJEPfiN Mèmm&ÊM mssm VESEifC ETfAKt KAMMOEN VAN NED&HAN0 KAMPIOEN VAN 6ÜKOPA MmYt-qw wm-qym immmomi mmmti mmmn Een Thaiboks-gala met als hoofdpartij een Europees titelge vecht tussen titelverdediger Hassan 'The Gentle Butcher' Ettaki en de Rotterdamse uitda ger Stjepan 'Terrifying' Veselic. Dat is de veelbelovende affiche waarmee organisator Pattaya- Gym op 16 april veel liefhebbers van vechtsporten naar sportcom plex Schuttersveld probeert te lokken. De hoofdpartij belooft een regelrechte thriller te wor den. De compleet vechtende Ettaki, die met zijn uitstekende clinch-werk reeds vele tegen standers heeft weten te slopen, zal zijn Europese titel in het middengewicht verdedigen tegen de Rotterdamse grossier in knock-outs, Stjepan Veselic. Veselic verwierf zijn bijnaam 'Terrifying' omdat hij bijna al zijn prijzen op knock-out won. Tel daarbij op dat Veselic zijn verliespartij tegen Ettaki van drie jaar geleden nog niet is ver geten. The Thrill Of The Year - de titel van het Thaiboks-gala - bevat naast de bovengenoemde hoofdpartij nog een A-klasse partij. De veelbelovende en voor Sitan-Gym International uitko mende Vincent Vielvoye uit Vlaardingen zal het opnemen tegen Pedro van Hemert uit Oss. Van 'coming man' Vielvoye is bekend dat hij een technisch begaafde knokker is die het in het verleden ook Veselic al eens moeilijk maakte. Verder biedt het programma nog maar liefst vijf partijen in de B-klasse. Het geheel zal worden voorafgegaan door een aantal aantrekkelijke partijen in de C-klasse. Voor meer informatie bellen met 010 - 452 56 85. Kaarten zijn ver krijgbaar bij Hercules Fitshop (010 - 477 89 79) en sportcom plex Schuttersveld (010 - 411 48 69). loods 'Je kunt het zien als een pleidooi voor het leven' foto: TOM CROES foto: JAN LANKVELD

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2000 | | pagina 17