Indrukwekkend retrospectief
Loes Luca vij f dagen Reuzin van Rotterdam
Hugo d.nite met
Leftfield en St. Germain
Op de kop
Bill als griezelige plant
Laat ze bij Haasbroek wèl het achterste van haar tong zien?
43 - 1002
Vrijdag 27 oktober
DANS
20.15: Eindtijd,
Zuidplein, grote
Rotterdam.
Theater
zaal,
MUZIEK
20.15: Juwelen uit de Orient, De
Doelen, Jurriaanse Zaal,
Rotterdam
20.15: Carmina Burana, Fortis
Theater a/d Schie, Schiedam.
21.00: Deaf Real Delidel
Touch, Waterfront, Rotterdam.
THEATER
20.00: Lebbis en Jansen,
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
20.15: Mark van de Veerdonk,
Theater Twee Hondjes,
Hellevoetsluis.
20.30: Karei Glastra van Loon,
Theater de Schuurkerk,
Maassluis.
Zaterdag 28 oktober
MUZIEK
22.30: Cabo Verde in focus/Zap
the World, de Doelen, Expo Hal,
Rotterdam
20.15: Zigeunermuziek, de
Doelen, Jurriaanse Zaal.
Piaf, De Musical, Cultureel
Centrum De Stoep, Spijkenisse.
THEATER
20.30: Eric van Sauers,
Bibliotheektheater, Rotterdam.
20.15: The Mousetrap, Het
Kruispunt, Barendrecht.
20.30: Kees Torn, Theater de
Schuurkerk, Maassluis.
20.15: Najib Amhali. Theater
Twee Hondjes, Hellevoetsluis.
20.30: Peter P./Prullenbakje
delete, Theater Zuidplein, kleine
zaal, Rotterdam.
Zondag 29 oktober
JEUGD
15.00: Vissen, Theater Twee
Hondjes, Hellevoetsluis.
THEATER
14.30: Toneelvereniging St.
Leonardus, SCC De Goote,
Brielle.
Maandag 30 oktober
MUZIEK
20.00: Deep Purple, Ahoy',
Rotterdam.
20.15: Spotgeesten, Rotterdam
se Schouwburg, grote zaal,
Rotterdam.
Dinsdag 31 oktober
THEATER
20.15: Lebbis solo, Fortis
Theater a/d Schie, Schiedam.
Woensdag 1 november
MUZIEK
20.00: K's Choice, Ahoy',
Rotterdam.
20.15: Monica Akihary, Prinses
Theater, Rotterdam.
THEATER
20.15: Driestuiveropera,
Rotterdamse Opera, grote zaal,
Rotterdam.
20.00: Vliegende Panters,
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
20.15: Comedytrain, Theater
Zuidplein, grote zaal, Rotter
dam.
20.30: De koningin van
Paramaribo, Theater Zuidplein,
kleine zaal.
Donderdag 2 november
MUZIEK
20.00: So What, 't Klooster,
Rotterdam.
Normaal, Cultureel Centrum
De Stoep, Spijkenisse.
THEATER
20.00: Spotgeesten, Stads
gehoorzaal, Vlaardingen.
20.15: Paul van Soest, Theater
de Teerstoof, Schiedam.
20.15: Op bezoek bij Meneer
Green, Theater Zuidplein, grote
zaal, Rotterdam.
Roberto Rossellini heeft een
belangwekkend oeuvre van
speelfilms op zijn naam staan,
waarvan een groot aantal hoog
tepunten tijdens het Roberto
Rossellini Retrospectief (27
oktober t/m 13 november) in
Theater Lantaren/Venster te zien
zijn. Vlak na de oorlog maakte
hij de klassieke en wereldbe
roemde trilogie die bestaat uit
Roma, Citta Aperta, de episo-
denfilm Paisa en Germania
Anno Zero. Direct daarna schit
terde Anno Magnani in de
monoloog Una Voce Umana. In
de volgende films van Rossellini
kreeg Ingrid Bergman (zie foto)
de status van favoriete actrice.
Hun samenwerking (en liefdes
affaire) begon met Stromboli (in
twee verbies te zien) en kreeg
een vervolg met onder andere
Viaggio In Italia.
Uit zijn latere periode vertoont
Lantaren/Venster de omnibus
film Rogopag en het historische
fresco Viva L'Italia.
Vrijdag 3 en zaterdag 4 novem
ber is Rossellini's kroniek -
Roma, Citta Aperta - te zien van
de Gestapo-terreur in de nada
gen van de oorlog. Hij baseerde
zich op levensechte verhalen
over de communistische verzets
beweging, met het verwoeste
Rome als levensecht decor.
Roma, Citta Aperta is een fasci
nerende combinatie van docu
mentaire en melodrama. De
beelden lijken afkomstig van een
bioscoopjournaal, maar
Rossellini bespeelt de emoties
van de toeschouwers met zijn
rangschikking van symbolische
details en bittere humor.
Rossellini-liefhebbers die
Stromboli (vrijdag 27 en zater
dag 28 oktober) bezoeken, ont
vangen een vrijkaartje voor een
Rossellinifilm naar keuze. In
Stromboli zien we Ingrid
Bergman als vrouw uit het
Noorden die trouwt met een vis
ser afkomstig van het vulkani
sche eiland Stromboli. Die bot
sing van culturen was ook achter
de schermen merkbaar: de
Hollywoodstudio die als finan
cier optrad, was niet tevreden
met de eigenzinnige montage
van Rossellini en bracht een
eigen versie op de markt. De
Italiaanse versie van Stromboli
('de director's cut') wordt ter
afsluiting van het retrospectief
vertoond.
Roberto Rossellini Retrospec
tief, 27 oktober t/m 13 novem
ber, theater Lantaren/Venster,
Gouvernestraat 133 Rotterdam,
kassa: 010-2772277 website:
Els Neijts
De Chinese buren stonden
de eerste dag al binnen,
mét bloemen. Maar de rest
van de wereld lijkt nog niet
voldoende op de hoogte van
alle prettige kanten aan het
hergebruik van voormalig
bioscoop Calypso aan de
Rotterdamse Mauritsweg.
De organisatie van
Rotterdam Culturele
Hoofdstad 2001 heeft er
inmiddels wel haar hoofd
kwartier in gebruik geno
men en houdt er ontvang
sten en presentaties. Maar
daar bovenop heeft het
team Bottema en van der
Linden ook zijn eigen wilde
ideeën op de programme
ring losgelaten onder het
motto Calypso moet voor
iedereen beschikbaar zijn.
De officiële opening is vanwege
het alom bekende fenomeen tijd
gebrek zo'n zeven weken gele
den nogal geruisloos voorbij
gegaan maar toch leeft 'de tent'
al volop. Alleen de inrichting
behoeft hier en daar nog een
finishing touch.
'Het was me dan ook een gri
bus', herinnert Mieke van der
Linden zich. 'Niet zo vreemd
overigens voor een gebouw dat
zo'n driejaar leeg heeft gestaan
maar ondanks al mijn enthou
siasme er iets bijzonders van te
willen maken, sloeg sloeg me
toch even de schrik om het hart.
Toch bleek al snel ook dat zijn
charme te hebben. Zo zijn er -
deels uit zuinigheid - oude ele
menten van het gebouw bewaard
gebleven waardoor het nu een
heel eigen sfeer - zeg maar ziel
heeft. De inrichting zit vol
vondsten en eye-catchers zoals
de oude en beschadigde vloer.
Die is geschuurd en gelakt en
doet het zo prima. Ook alle lei
dingen zijn gewoon zichtbaar. Al
met al echt lekker Rotterdams!'
De Reuzen van
Rotterdam
Ook echt Rotterdams is het vaste
programma-onderdeel De
Reuzen van Rotterdam. Een jaar
lang zal er iedere maand gedu
rende vijf opeenvolgende dagen
iemand uitgebreid ip de schijn
werpers worden gezet die óf
1000% Rotterdams is óf de
Maasstad op een andere manier
grote diensten heeft bewezen.
De eerste reus(zin) in deze reeks
is Loes Luca. (Zie elders op deze
pagina)
'De Reuzen is een groot pro
ject", beaamt van der Linden.
'De hoofdrolspelers moeten niet
alleen op een of andere manier
zowel een zwaargewicht als
Rotterdams zijn. Er moet ook
vijf dagen mee te vullen zijn.
Dat waar kunnen maken is een
eerste vereiste. Na Loes hebben
we mensen als Deelder en
Ronald Molendijk op de rol
staan. Maar ook iemand als Eric
Vloeimans, een Rotterdamse
trompettist van wereldformaat
staat gepland. Een man die alom
bekend is in New York maar niet
in zijn eigen stad. Gek hè?
Marlies Dekkers is ook zo
iemand. Die ontwerpt lingerie!
Je weet niet watje ziet. We heb
ben de rij nog niet compleet
maar dat wil ik ook niet. Er moet
ad-hoc nog iemand tussen kun
nen.'
Een Reuzenweek valt uiteen in:
een marathoninterview van het
slachtoffer door een interviewer
die zelf ook interessant is, een
Held van ...-avond, een De keus
van...-avond, waarbij een voor
schot op het cultuuraanbod van
Rotterdam 2001 wordt genomen
en op vrijdag het onderdeel The
Talk of the Town. Dan neemt de
Reus het op radio Rijnmond
over van Eric Post en neemt met
de luisteraars een actueel onder
werp door. Wie een vraag heeft
kan die op een briefkaart zetten
en indienen bij de postbode van
Calypso die zorgt dat de vraag
goed terecht komt. De slotavond
wordt steeds een showprgramma
naar keuze van de held of heldin
van die maand. In het geval van
Luca wordt dat een sing-along-
happening.
R&B, Rollerdisco en
Vegetarische worsten
De Calypsoprgrammering
omvat nog veel meer regelmatig
terugkerend leuks. Zoals R&B-
avonden en rollerdisco. En
Black Comedy Nights met zwar
te standuppers uit de USA en de
UK, op 26,27 en 28 oktober aan
elkaar geëtterd door ras-
Hagenees Sjaak Bral. 'Waarbij
het publiek voorafgaand gevoe
derd wordt door de Kookvogels:
de koks van ons eigen restau
rant', meldt Van der Linden.
Heel blij is ze ook met haar
eigen 'kindje' Food for Thought.
een groot diner aan lange witge
dekte tafels, aan elkaar gepraat
door iemand die een zeer eigen
kijk op voedsel heeft.
'Geen Rotary-toestand", verze
kert van der Linden, 'maar wel
sfeervol. We krijgen ondermeer
Wouter Klootwijk (de
Volkskrant-journalist, niet de
bakker-red.). Die doet zijn
beklag over de vormgeving van
voedsel. Eén van de vragen die
hem bij voorbeeld kwelt is waar
om er in godsnaam vegetarische
worsten zijn. En waarom vega-
voedsel er altijd zo lullig uitziet,
waarom dat ook niet gewoon
fun-eten mag zijn. Franciso van
Jole gaat het in datzelfde kader
een keer hebben over eten en
Internet. Met vragen als: Als je
via Internet iets bestelt, komt het
dan ook?
Die avondjes-met-eten zijn niet
echt goedkoop. Maar ik merk
dat steeds meer mensen zoiets
willen als ze uitgaan. Alléén uit
eten kostje hetzelfde en dan heb
je geen entertainment.'
De Calypso-pot schaft behalve
bovenstaande in november nog
éénmalige happenings als het
American Election Breakfast (8
november van 06.00 tot 09.00
uur), een Salsa Championship
met workshops op 18 en 19
november en Calypso Tunes op 5
november waarbij DJ Molendijk
o.l.v. het Genootschap Verse
Geesten zorg draagt voor de
introductie van een nieuwe visie
op het begrip Dance Night,
waarbij gesjanst en gedanst
dient te worden.
Wie inmiddels nog niet over
voerd is met informatie kan
voor informatie en agenda's
van maandag tot en met vrij
dag van 11.00 tot 01.00 en op
zat en zo tot 02.00 terecht bij
Calypso, Mauritsweg Rotter
dam, tel. 010 201 09 99 of op
www.calypso2001.nl of
www.rotterdam2001.nl.
Els Neijts
Loes Luca houdt niet van geïnterviewd worden. Toch gaat
het bij hoge uitzondering gebeuren. Op de eerste dag van
'haar' week in Calypso 2001. Als eerste in de reeks Reuzen
van Rotterdam staan vijf dagen lang alle schijnwerpers van
deze nieuwe Rotterdamse theaterplek op haar gericht.
Omdat de organisatie geen gehakketak wil maar een mooi
lang marathoninterview levert Loes zich op dinsdag 31
oktober uit aan Nico Haasbroek.
'Als het Mieke van der Linden
(van Calypso.red) niet geweest
was, weet ik ook niet of ik wel ja
had gezegd', biecht Luca op. 'Ik
ben in principe heel openhartig
en de geheimen die ik heb, houd
ik toch wel voor me, óók in een
interview maar ik doe gewoon
lijk alléén interviews als ik zelf
er beter van word. Om mijn
eigen dingen te promoten bij
voorbeeld. Ik word er gewoon
bloednerveus van, vooral voor
de camera. Ik sla óf dicht óf ik
ga tekeer als een hysterische
geit. Dan word ik héél druk, blijf
maar doorlullen. Terwijl ik
ondertussen denk Mens houd je
kop toch!(Ze doet voor hoe het
kan gaan; met een stemmetje als
op een te snel spoelend bandje.)
'Maar in dit geval, in mijn eigen
stad en met Haasbroek.Ach, er
komen toch hoogstens een paar
honderd man'.
Dames met het drama
aan hun kont
Als ze die eerste avond overleeft,
wordt het voor Luca zelf alleen
nog maar leuk. Want op de
dagen daarna krijgt ze het zoals
zij het hebben wil. Op dag twee
voert ze haar 'reuzen' ten tonele:
Anna Magnani, de legendarische
Italiaanse actrice, Maria Callas
en Cathy Berberian, een zeer
veelzijdig zangeres waarvan
Luca vele bandjes wist te verza
melen. Grote namen, grote
talenten, grote persoonlijkhe
den. Luca:' Ja, een béétje reuzin
kiest andere reuzinnen. Als me
gevraagd wordt wat mijn grote
voorbeeld is zeg ik altijd Anna
Magnani. A om er van af te zijn
en B omdat ik haar geweldig
vind. Op die avond worden er
ook films van haar gedraaid. In
ieder geval Amore. Die heb ik
zo'n twintig jaar geleden voor
het laatst gezien maar herinner
me hem nog als de dag van
gisteren. Magnani is vrijwel
constant alleen in een kamer en
doet niet veel anders dan aan de
telefoon hangen. In zo'n grote
witte onderbroek met daar over
heen alleen een onderjurk. Dat
alleen al! Ik heb me niet in haar
als mens verdiept en van Callas
heb ik ook alleen de biografie
maar gelezen - Wat een ellende
maar de dames die ik heb
gekozen hebben wel allemaal
het drama aan hun kont hangen.'
Qua heren houdt Luca het bij
Hollanders: Terts Brinkhoff van
de Parade en Rotterdams 'grote
kroegen-en projectenbrein' Ger
Koedam. 'Die vind ik allebei
heel beminnelijk én ze hebben
iets gemeen: Wat ze in hun kop
hebben, hebben ze niet in hun
kont. Ze durven grote projecten
aan en weten ze ook voor elkaar
te krijgen. En als het dan toch
mislukt weten ze ook daar wel
weer een punt aan te lullen. Heel
geestig vind ik dat. Zonder zulke
mannen zou ons leven er een
stuk minder hopserig uitzien.'
Homo's overhoren
Dag drie van week Luca staat in
het telken van het cultuuraanbod
dat Rotterdam Culturele Hoofd
stad 2001 ons belooft. Loes
heeft ondermeer haar voorkeur
uitgesproken voor een voor
proeve op een jongenskorencon
cours. Vanwege het kippenvel
tegen wil en dank. Verder is ze
van plan de homoscene te gaan
overhoren over wat uit die hoek
aan bijdrage mag worden ver
wacht. 'Ik geloof niet dat ze uit
sluitend aan drag queen feestjes
denken, ook aan serieuzere
zaken. Ik ben zéér geïnteres
seerd in homofiele spulletjes. Er
wordt niet voor niets van me
gezegd Loes is van de homo's.
Toch is dat niet alleen maar
waar. Ik heb een zeer hetero
vriend en samen hebben we vier
kinderen waarvan ik er één zelf
heb gemaakt. Of die ook hetero
zijn is nog afwachten.'
Op vrijdag gaat Loes een 'duet-
je' doen met Eric Post op Radio
Rijnmond. Samen gaan ze met
de luisteraars een relevant actu
eel onderwerp doornemen. Wie
op voorhand een vraag heeft,
kan die op een briefkaart bij
Calypso afleveren. Een speciale
postbode zal zorgen dat hij bij
Loes terecht komt.
De laatste avond, zaterdag 4
november, wordt een feestje van
Luca 'n' Friends. Een sing-
along-festijn wel te verstaan.
'Met mijn moeder, Ray (-mund
van Santen, saxofonist.red) en
Pierre van Duyl. Met al mijn
dierbaren, zeg maar. Jammer dat
mijn man geen instrument
speelt. Dan kon hij ook mee
doen. We hebben 120 liedjes op
ons repertoire, verdeeld in cate
gorieën als vervoer en plaats en
flora en fauna. Zoiets als bij pim
pam pet, ja. Door een zwieper te
geven aan een reuzenrad kan een
keus worden gemaakt. Of het
leuk wordt? Daar zorgen wij
wel voor. Ik zeker! Daar ben ik
toch voor ingehuurd!'
Zaterdag is het weer zover; dan pakt Nighttown voor de derde
keer in successie uit met het groots opgezette dance-spektakel
Hugo d.nite in Ahoy'. Het jaarlijks terugkerende 'allnight dance
event' - twee jaar geleden nog opgezet als verjaardagsfeestje voor
een jubilerend Nighttown - heeft met Leftfield ook dit keer weer een
dance-act van formaat als publiekstrekker. De Britse formatie maak- j
te al eerder naam met een snoeiharde set op het Drum Rhythm-festi
val. Naast Leftfield zijn ook DJ's Luke Slater, Michel de Hey, Miss
Djax en de nieuwe Franse dance-sensatie St. Germain aansprekende
namen op Hugo d.nite. Hugo d.nite, zaterdag 28 oktober, entree f
67,50. Voor meer informatie: www.hugo-dnite.nl.Op het podium aan
de West Kruiskade 28 heeft Nighttown komende week ook interes
sante namen staan. Allereerst is er het 'last minute' ingelaste concert
van Sloan, een Canadese indie-band die grossiert in mooie gitaar
liedjes en ooit nog een bescheiden hitje scoorde met Underwhelmed.
Sloan treedt donderdag 26 oktober op in Nighttown. Dinsdag 31
oktober is het de beurt aan Jonathan Richman, de man die onder
andere de filmhit There's Something About Mary van muziek voor
zag. Voor de insiders is Richman natuurlijk vooral bekend van de
band The Modern Lovers en eerder solowerk dat in samenwerking
met voormalig Cars-zanger Ric Ocasek tot stand kwam. Jonathan
Richman, dinsdag 31 oktober, aanvang 21.00 uur, entree f 15,-.
Tenslotte komt de zeer populaire Haags/Rotterdamse band Kane voor
een driedaagse naar Nighttown: te zien op 1,2 en 3 november. Na
afloop van de laatste 2 Kane-concerten zal zanger Dinand Woesthoff
bovendien een DJ-set ten gehore brengen.
Er is een stukje Rotterdam waar
van alles te ontdekken is. Tussen
hoge nieuw kantoorgebouwen
en gebouwen die nog niet af
zijn, is een speurtocht (vanaf 7
jaar) uitgezet met interessante
en grappige vragen over archi
tectuur en kunst. De speurtocht
kun je ophalen in het informa
tiecentrum Kop van Zuid, waar
maquettes, foto's en ook een film te zien is over de ontwikkeling van
zuid. Voor meer informatie: informatiecentrum Kop van Zuid,
Stieltjesstraat 21, tel. nr. 010-2130101.
Heb je zelf nog leuke tips voor in de Kidsgids, dan kun je bellen
met de redactie Kidsgids Rotterdam: 020-6723538.
Jét
r'QtfegfT)
'Little Shop of Horrors', de succesvolle griezelmusical komt eindelijk
naar Nederland! Al jarenlang is deze swingende comedy musical een
favoriet bij iedereen die van muziektheater houdt en nu kan dus ook
het Nederlandse publiek gaan genieten. Het verhaal is even waanzin
nig als hilarisch. Een bediende in een bloemenwinkeltje koopt een
lief plantje dat aanvankelijk weigert te groeien. Pas als er mensen
bloed en mensenvlees op het menu verschijnen, begint de plant te
groeien. Maar dan blijkt het lieftallige stukje groen niets minder dan
een monster dat er op uit is de wereldmacht te veroveren. De tekst en
muziek van deze musical werden vervaardigd door Howard Ashman
en Alan Menken. Twee Amerikanen die met hun werk voor de Disney
tekenfilms Beauty and the Beast en Alladin zichzelf onsterfelijk
gemaakt hebben. De bezetting van 'Little Shop of Horrors' laat zich
het beste omschrijven als een sterrencast. Bill van Dijk speelt de grie
zelige plant die het voorzien heeft op de mensheid. Joke de Kruijf
kruipt in de huid van het mooie blonde meisje dat door het monster
verzwolgen dreigt te worden. Cabaretier Thomas van Luyn speelt de
sullige winkelbediende en de muzikale alleskunner Clous van
Mechelen is de winkelier die zijn lieftallige winkeltje langzaam maar
zeker ziet veranderen in een 'Little Shop of Horrors'.
Little Shop Of Horrors, te zien op 2 en 3 november (Theater aan
de Schie, Schiedam), verder nog 11 (Theater De Willem,
Papendrecht) en 14 november (Isala Theater, Capelle a/d IJssel).
oods
Calypso: van afgedankte bioscoop
tot uitgaansplek voor alle gezindten
-w-,
Mieke van der Linden
Loes Luca 1957
KiPS
Foto: ROY BEUSKER