10
Fabuleuze Kraaijkamp
als Meneer Green
Populairste band van
Noorwegen in Nighttown
Vorstelijk staaltje
muziektheater van Orkater
in de
Thuiswedstrijd voor Fré Spigt met haar tweede Nederlandstalige theaterprogramma
Struikelblokken van een veertiger
daP-1
Vrijdag 17 november
MUZIEK
20.00: 42nd Street, Luxor
Theater, Rotterdam.
DeaFOO Machine Times, Now
Wow, Rotterdam.
20.15: Orfeo ed Euridice,
Rotterdamse Schouwburg, grote
zaal.
THEATER
20.15: Pieter Tiddens,
Kruispunt, Barendrecht.
Het
20.00: Jebbel, Stichting Welzijn
Hoogvliet, Hoogvliet.
20.15: Jaap Mulder, Theater
Twee Hondjes, Hellevoetsluis.
Zaterdag 18 november
MUZIEK
22.30: Muziek uit Noord-
Afrika Zap the World, de
Doelen, Expo Hal, Rotterdam.
19.00: (Young) Continentals, de
Doelen, grote zaal, Rotterdam.
20.00: Freestyle Salsa Dance
Championship, Calypso,
Rotterdam.
23.00-05.00: Now, Now Wow,
Rotterdam.
THEATER
21.00: Nacht van het Cabaret,
Fortis Theater a/d Schie,
Schiedam.
20.15: Jan Rot, SCC De Goote,
Brielle.
20.30: Schudden, Theater de
Schuurkerk, Maassluis.
VARIA
20.15: Jacques Kloters/Alex
Roeka/Diana Ozon, Theater
Twee Hondjes, Hellevoetsluis.
Zondag 19 november
MUZIEK
11.00: Zondagochtendconcert,
de Doelen, grote zaal.
14.00: 42nd Street, Luxor
Theater, Rotterdam.
12.00: Meesterlijke Melodieën,
Theater Twee Hondjes,
Hellevoetsluis.
VARIA
11.00-18.00: Pepernotenmarkt,
Centrum van Brielle.
15.30: Literaire middag, Het
Kruispunt, Barendrecht.
Maandag 20 november
THEATER
20.15: Bernard, Rotterdamse
Schouwburg, grote zaal,
Rotterdam.
20.00: Youp van 't Hek,
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
Dinsdag 21 november
JEUGD
20..15: Cookin', Fortis Theater
a/d Schie, Schiedam.
THEATER
20.15: Brandbakkes,
Rotterdamse Schouwburg, grote
zaal, Rotterdam.
Woensdag 22 november
DANS
20.15: Scapino Ballet, Fortis
Theater a/d Schie, Schiedam.
JEUGD
14.00: Drie turven hoog, Het
Kruispunt, Barendrecht.
15.00 Tsatsiki,
Lantaren/Venster, Rotterdam.
MUZIEK
20.00: Normaal,
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
THEATER
20.15: Brigitte Kaandorp, SCC
De Goote, Brielle.
20.15: Hans Liberg, Theater
Zuidplein, grote zaal,
Rotterdam.
Begin jaren '80 deden de
Amerikaanse graffitikun
stenaars hun intrede in de
officiële kunstwereld. Ze
waren jong en meestal
afkomstig uit de arme wij
ken van New York.
Jarenlang hadden ze
muren en raetrotreinen van
hun 'tags' voorzien voordat
ze de overstap naar het
witte doek maakten. John
'Crash' Matos is één van
die graffitikunstenaars van
het eerste uur. Vanaf zater
dag 18 november is zijn
werk te bewonderen in
VIP's International Art
Galleries aan de Witte de
Withstraat 2.
De positie van graffiti is in de
kunstwereld eigenlijk van begin
af aan al omstreden geweest.
De uit Amerika overgewaaide
en hier in korte tijd zeer popu
lair geworden graffiti-kunst kon
zowel op enthousiaste reacties
als op felle kritiek rekenen.
'Kuddekunst en schuttingtaal',
bestempelde museumdirecteur
Wim Crouwel de enorme doe
ken met exploderende letterty
pen en verwijzingen naar strips,
science-fiction en rapmu/iek al
eens, terwijl anderen vooroor
delen als 'primitieve kunst van
i 5
1 Tjif
Crash, Hall of Fame Harlem - New York City 1998
de urbane jungle' juist bestre
den. Verzamelaar Marlijn
Sanders bijvoorbeeld noemde
graffiti 'dé kunst van de jaren
'80': 'Die treinen, prachtig, ik
vond het karavanen van troost in
New York, onesthetische
gebruiksgoederen die opeens
totempalen werden.
Heel ontroerend. Graffiti was
een godenbezwering. En waar
om mag ik wel Kiefer bewonde
ren om zijn Duitse
Geisteshelden en niet de helden
van Futura 2000, Quik en
Blade?' Wie twijfelt, kan van 18
november tot en met 31 decem
ber aan de hand van een exposi
tie van John 'Crash' Matos in
VIP's International Art
Galleries zijn eigen mening vor
men. In de galerie aan de Witte
de Withstraat 2 wordt dan een
tentoonstelling van de New
Yorkse graffitikunstenaar
gehouden. Crash is één van de
graffitikunstenaars van het eer
ste uur. Zijn werk was al eerder
te bewonderen tijdens tentoon
stellingen in Boijmans van
Beuningen (1983) en het
Groninger Museum (1984,
1992/1993).
Leerproces
Hoewel Crash al sinds 1978 op
doek werkt, heeft hij zijn graffi
tiverleden nooit verloochend:
'Ik ben trots op de manier waar
op mijn leerproces is gegaan. Ik
heb mezelf geleerd wat ik doe
en de Subway was bij dat doel
een geweldige opstap. Je leert
erdoor in het donker te schilde
ren, enorme formaten in vijf,
zes uur tijd. Je kunt het op geen
enkele school zo leren. Ik kan
schilderen wat ik wil, hoe groot
het ook is.'
In tegenstelling tot andere
bekende graffitikunstenaars
koos Crash niet voor «maat
schappelijke onderwerpen of
virtuoze woordbeelden, maar
voor verwijzingen naar de
recente kunstgeschiedenis. In
het gebruik van puntrasters en
extreme close-ups refereren zijn
schilderijen uit de jaren '80 aan
de eerste generatie popartkun
stenaars, met name Roy
Lichtenstein. Het bijna twaalf
meter lange doek The Timetable
dat hij in maart van dit jaar
maakte, roept herinneringen op
aan James Rosenquist. Ook
voor de expositie in VIP's koos
hij voor een popart-achtig
onderwerp: The X-men, een
strip die hem na aan het hart ligt
en die hij al eens eerder (in
1992) gebruikte als uitgangs
punt voor een reeks aquarellen.
De Amerikaanse film over de
X-men die vanaf 28 september
ook hier in de bioscopen draait,
was voor Crash aanleiding het
thema opnieuw aan te wenden.
Daarnaast zal er in VIP's ook
ander werk van hem te zien zijn.
John 'Crash' Matos, 18 novem
ber t/m 31 december in ViP's,
voor meer informatie: 010 -
206 22 80.
Els Neijts
Haar première heeft ze
begin oktober al aan Den
Haag gegund maar vrijdag
17 november komt ze dan
toch naar haar eigen
Rotterdam: Frédérique
Spigt. Met haar tweede
Nederlandstalige
(muziek)theaterprogramma
Droom gaat ze voort op de
met Engel ingeslagen weg.
De weg van het emotionele
lied in eigen taal. In de
intieme en daardoor ont-
hullender sfeer van het
theater.
Krijste en kreunde ze met haar
Engelstalige bands als The
Bullits en a Girl called Johnny
nog vrijwel uitsluitend herken
bare emoties uit als machteloos
heid, onvermogen, wanhoop en
hunkering, in Engel en Droom is
ook ruimte voor meer fragiele
gevoelsuitingen en stemmingen.
Oók in positieve zin.
Geen violen meer
Deze koerswijziging zette zich
al in bij de theatertoer - en
gelijknamige, prachtige cd -
Con la Piccola Orchestra waar
mee Fré voor het eerst de
theaters zocht omdat ze 'einde-
lijk wel eens voor mensen wilde
zingen die volledige aandacht op
kunnen brengen.'
Deze gewaagde switch bleek een
juiste, want geslaagde keus.
Want hoewel de teksten - toen
nog wel Engelstalig - niet zó
anders waren; hooguit iets sub
tieler - de muzikale aanpak was
dat wel degelijk. De toegevoeg
de strijkers - met name de vio
len - eisten hun deel op van
Spigts handelsmerk: de rauwe
emotie. Waardoor er meer ruim
te kwam voor 'rustiger' gevoe
lens als melancholie, weltsch
merz en heimwee. Minder
opstandigheid en agressie en
meer aanvaarding zonder dat er
zeggingskracht verloren ging.
Wat in het theater vaak als stel
regel wordt gehanteerd - minder
is meer - lijkt ook Spigts idee.
Beperkte terughoudendheid
roept bij de toeschouwer/-hoor-
der misschien wel meer emotie
op dan een onbegrensde uitstort
van heftigheid.
Niet iedere fan blijkt deze ont
wikkeling te kunnen/willen vol
gen. Een enkele aanwezige uit
het 'damescircuit' vond het
nodig vederlichte kwetsbaarheid
als kleine-meisjes-achtig te
bestempelen. En ook sommige
héren recensenten gaven er blijk
van Spigt het liefst zo lang
mogelijk rauw en stoer te willen
houden.
Toegegeven, in sommige num
mers van Engel - vooral als ze
live worden meebeleefd - roept
Spigt enigszins de indruk op van
een ingehouden renpaard. En
natuurlijk blijft het lekker om
haar zonder (zefficensuur onge
remd te zien gaan. Maar wie oog
heeft voor ontwikkeling kan niet
anders dan waardering en
bewondering hebben voor de
moed zo kwetsbaar te willen en
durven zijn. En dat gold tijdens
de première voor de meerder
heid.
Waar in Engel de dood en het
leven de rode draad waren, zijn
dromen, dagdromen, nachtmer
ries, wensen, verlangens, hallu
cinaties en luchtkastelen de
voornaamste elementen van het
nieuwe programma.
De cd kopen mag natuurlijk.
Maar wie daar het ultieme
genoegen aan wil beleven, kan
het beste ook een theateroptre
den gaan meemaken. Met die
gebeurtenis in het achterhoofd
zal het thuis gemakkelijker zijn
om de raad van Spigt zelf op te
volgen zoals ze die in het titel-
lied Droom verwoordt:
Zo drijf ik naar jouw hemel, in
een dromerige vlucht
Met mij reizen wilde dieren,
door een koperen lucht
Droom, droom gewoon
Droom dag en nacht
Droom met man en macht
Droom, droom voor de wind
Droom als een kind
Droom zacht
Frédérique Spigt met Droom:
op vrijdag 17 november in
Theater Zuidplein Rotterdam
en op 9 december nog in het
Isala Theater in Capelle aan
den IJssel.
Op Bezoek Bij Meneer Green gold
vorig jaar als één van de grote publieks
trekkers die in de Rotterdamse
Schouwburg te zien waren. Niet zo ver
wonderlijk want niemand minder dan
steracteur John Kraaijkamp sr. speelt in
het stuk de hoofdrol. Voor diegenen die
de voorstelling destijds moesten missen,
is er nu een laatste mogelijkheid.
Zaterdag 18 november kunnen zij in de
Rotterdamse Schouwburg zelf beoorde
len hoe 'fabuleus' (volgens NRC
Handelsblad) Kraaijkamp de rol vertolkt
van meneer Green die bezoek krijgt van
een jonge yup (gespeeld door Jasper
Boeke) waarmee hij een onverwachte
band ontwikkelt. Op Bezoek Bij Meneer
Green, Grote Zaal, aanvang 20.15 uur,
kaarten variëren van f 40,- tot f 15,-
(jongeren). Voor meer informatie bellen
met de Schouwburgkassa: 010 - 411 81
10.
In de Krijn Boon Studio van de
Rotterdamse Schouwburg zijn op vrij
dag 17 en zaterdag 18 november voor
stellingen van het door het RO Theater
uitgevoerde De Wespenfabriek te zien.
Gerardjan Rijnders bewerkte debuutro
man The Wasp Factory van Iain Banks
en Guy Cassiers regisseerde het stuk dat
te beschouwen is als een messcherpe
analyse van de macabere wereld van een
jongen die met zijn vader op een eiland
leeft. In De Wespenfabriek is de span
ning in het universum van de jongen
voelbaar, komen geluiden van buiten
steeds dichterbij en dringen beelden van
zijn ontsnapte broer steeds gewelddadi
ger de huiskamer binnen. Stap voor stap
wordt de verschrikkelijke familiege
schiedenis onthuld. De Wespenfabriek,
aanvang 20.45 uur, kaarten (f 30,- tot f
15,-) te koop bij de Schouwburgkassa:
010-411 81 10.
Op zondag 19 november wordt
de Wilhelminapier omgetoverd
tot het Nationaal
Kinderrechtenfestival. Op de
pier komen allemaal grote tenten
te staan met verschillende orga
nisaties die zich bezighouden
met kinderen en hun rechten.
Naast veel verrassende artiesten
is ook de Kidsgids aanwezig,
want de eerste Kidsgids
Rotterdam is klaar! Deze gids
geeft een compleet overzicht van
wat er in Rotterdam te beleven is
voor kinderen van 0 tot 12 jaar.
Vanaf vandaag is Kidsgids
Rotterdam te koop bij boekhan
dels en VVV-kantoren.
Voor meer informatie over het
Kinderrechtenfestival kun je
bellen met
Rotterdam.
de gemeente
Heb je zelf nog leuke tips voor
in de Kidsgids, dan kun je bellen
met de redactie van de Kidsgids:
020-6723538.
'We dachten dat we een alternatieve plaat hadden gemaakt en
toen bleken we ineens de populairste band van Noorwegen te zijn.
Dat was een grote verrassing.' Sivert Hoyem, zanger van de Noorse
band Madrugada, is oprecht verrast over de nummer één positie die
met debuutalbum Industrial Silence in eigen land werd vergaard.
Meer dan 50.000 exemplaren werden er van Madrugada's eersteling
verkocht en dat betekent dat meer dan 1 procent van alle Noren een
Madrugada-CD in huis hebben. De band die aanstaande zaterdag
Nighttown aandoet, maakte eerder dit jaar al naam door Pinkpop op
een sfeervolle set gitaarsongs te trakteren. Donker, melancholisch en
filmisch zijn de trefwoorden die regelmatig in combinatie met
Madrugada worden genoemd; Velvet Underground, Joy Division,
Pink Floyd en The Doors (vooral het stemgeluid van Hoyem) de bij
behorende namen die ogenschijnlijk als inspiratiebronnen hebben
gediend. Madrugada, zaterdag 18 november, Nighttown. Voor meer
informatie bellen met 010 - 436 12 10.
i
- 1
IntT r.l
Beatrix wil er niets mee te maken hebben. Willem Alexander snapt
er geen fuck van en Claus wil er das Feine van weten; ofwel,' Orkater
presenteert het verhaal van de allereerste koning van Holland:
Lodewijk Napoleon. In theater Lantaren/Venster wordt woensdag 22
november een vergeten stuk vaderlandse geschiedenis op historisch
onverantwoorde wijze tot leven gewekt. Conijn van Olland is het
ongelooflijke en absurde, maar waar gebeurde verhaal over Lodewijk
Napoleon, de jongere broer van de keizer en de eerste koning van
Holland (1806 - 1810). In een decor, van druppende infusen, klots
ende emmers en dampende ketels zorgen water en zichzelf aanstu
rende instrumenten voor een constante stroom van geluid en wordt
door talrijke personages en een stortvloed aan idiote details het ver
haal van onze eerste echte koning verteld.
Koning Lodewijk was een gevoelig man die liever kunstenaar wilde
zijn, maar hardhandig op de Hollandse troon werd gezet. Een zieke
lijke mankepoot die zich moest redden in een politieke wereld en zich
dramatisch verloor in bijzaken. Hij nam een reeks belachelijke beslis
singen, maar heeft er intussen wel voor gezorgd dat het nationale erf
goed veilig werd gesteld. Een hart van goud en stapel verliefd op zijn
koninkrijk. En zijn onderdanen op hem. Een onuitputtelijke bron dus
voor theatergezelschap Orkater om een vorstelijk staaltje muziek
theater te creëren over de aandoenlijkste en grootste pleitbezorger
van Holland aller tijden. Conijn van Olland door Orkater (regie Gijs
de Lange, uitvoering Beppe Costa, Geert Lageveen en Leopold
Witte), 22 november in Lantaren/Venster, voor informatie en/of
reserveren, bellen met 010 - 277 22 77.
Jarenlang stond hij met anderen op het podium, maakte hij televisie
voor de VPRO en speelde jeugdtheater, maar nu is Pieter Tiddens
weer terug met het soloprogramma Generation XXL. Tiddens is een
kei in het uitvergroten en aandikken van situaties. In zijn nieuwe
voorstelling XXL gaat hij hierin verder dan in zijn vorige program
ma's; hij is persoonlijker en doet nog meer uit de doeken over zijn
generatie. Pieter Tiddens verkeert in een benarde situatie. Het zweet
breekt 'm uit zodra zoonlief eerlijke antwoorden verwacht op pran
gende vragen als 'Papa, waarom zijn mannen van jouw leeftijd alle
maal zo dik?' en 'Papa, waarom heeft mama handboeien om?'. De
veertiger doet verhaal over zijn struikelblokken. Op het randje van
een burn-out lijkt het hem allemaal teveel te worden. De constante
afwisseling van toneelspel en clownesk cabaret siert deze cabaretier.
Tiddens staat op 17 november in Het Kruispunt te Barendrecht.
ÉÉflaaÉÉHiÈÉÉÉMitfflÉ
foto: KATIA TIDDENS
foto: JANSSEN DE KIEVITH
Graffiti was een godenbezwering
foto: CIO, THE DARK SITE
'Droom, droom gewoon, droom
dag en nacht, met man en macht'
Foto: Annaleen Louwes
Foto: DE KROON STUDIO
KiPS
ff*
lit