3 SCHIEDAM 22," Stoere slagwerkers Afscheid van Tiny v Hattem Stichting Lentefeest houdt grote uitverkoop Denkbeeld en waarneming zijn goed voelbaar Jeneverglas van de 21ste eeuw in GBK uitgekozen GASTOUDERS GEZOCHT! INGEZONDEN BRIEF Gaat het om besteedbaar inkomen of om een goed leefbare wijk? 40 jaar oude kerkactie wil meer van de dag van morgen maken Schiedamse Autodate onderdeel van Vastenaktie Vlaardingen GALL GALL Het Nieuwe Stadsblad HET NIEUWE STADSBLAD WOENSDAG 4 APRIL 2001 14 - 1441 SCHIEDAM - Inwoners van Schiedam Oost die Tiny van Hattem een warm hart toedragen en aanwezig willen zijn bij haar afscheidsreceptie worden ver zocht zich te melden via tel. 4155523 (vragen naar Adrie Wouda). Tiny werkte 25 jaar als huishoudelijke hulp in buurthuis 'de Put'. Vrijdag 20 april is in dat buurthuis aan de Pinkstraat 10 in Oud-Mathenesse haar af scheidsreceptie. Daarbij zijn alle mensen welkom die in de loop der jaren contact met haar had den. SCHIEDAM - Vanwege de na derende verhuizing van Stich ting Lentefeest naar Diensten centrum Viermolens houdt de organisatie een groots opgezette uitverkoop van alle mogelijke goederen. Het gaat ondermeer om een aantal ronde tafels, een tiental braderiekraampjes, stoe len, koelkasten, een springkus sen dat bijvoorbeeld geschikt zou zijn voor een crèche, een elektrische 3-wiel rolstoel en heel veel klein huisraad. Belangstellenden zijn op werk dagen tussen 9 en 13 uur wel kom in het huidige onderkomen van de stichting, het voormalig schoolgebouw aan de Tuinlaan 64. Daar kan zonodig ook ver voer geregeld worden voor de aankopen. Voor informatie kan gebeld wor den: tel. 4260027. Ook na de verhuizing gaat stich ting Lentefeest deze zomer weer gewoon aan de slag met haar ac tiviteiten voor het goede doel. 99 (010) 4.699.444 BEZORGING: 0900 - 8998200 (22ct per minuut) Het was een uitermate gevarieerd programma dat de bezoekers van het Schiedams Muziekfestival vrijdag en zaterdag voorgeschoteld kregen in het Theater aan de Schie. Stoer uitgemonsterde slagwerkers werden afgewisseld door sierlijke majorettes en twirlteams, terwijl ook complete jeugdbands en showkorpsen op hun beurt harmonisch in actie kwamen. Op zanggebied was er eveneens voor elk wat wils, variërend van Schiedams Mannenkoor Orpheus tot gospel- en kerkkoren. Vrijwel alle Schiedamse zangkoren en muziekvereni gingen kwamen in actie bij het groots opgezette mu ziekfestival waarbij alle deelnemende groepen zich 25 minuten lang welluidend aan het publiek mochten presenteren. Voor veel verenigingen een unieke gelegenheid om nu ook eens op het podium van een echt theater de sterren van de hemel te zingen of te spelen. Alle registers werden opengetrokken. En daar pluk te het enthousiaste publiek vrijdagavond en zaterdag de hele dag de vruchten van. door NANS WOLTERS SCHIEDAM - Bijna der tig jaar geleden organiseer de Stedelijk Museum Schiedam een solo tentoon stelling met schilderijen en objecten van Jaap van den Ende en sindsdien is de ontwikkeling van de kun stenaar nauwlettend in het oog gehouden. Bovendien werd regelmatig werk van de exposant aangekocht. Roel Arkesteijn, conserva tor hedendaagse kunst van het museum opende zater dag 17 maart opnieuw een expositie van de kunste naar. Het huidige overzicht van Van den Endes' werk toont abstracte rasterpatro- nen en impressies van ste delijke landschappen waar van de lineaire structuur - al aanwezig in zijn werk uit 1971 - nog altijd onder deel uitmaakt. Bezoekers van de tentoonstel ling, zo blijkt uit ontboezemin gen die zijn opgetekend in het gastenboek, zijn lovend over Van den Endes progressie. 'We zijn verrast over je ontwikkeling Jaap! en vol bewondering', schrijven Kees Kees en ook de familie Hoogendijk is van mening dat 'Denkbeeld en waar neming goed voelbaar zijn'. Het overgrote deel van het geëx poseerde werk heeft een strakke esthetische en realistische uitstr aling. Slechts een aantal schilde rijen verwijst naar de wat chaoti sche beeldtaal die Van den Ende voorheen gebruikte. Toch blij ken zij bij nadere beschouwing een geordende structuur te bezit ten. Ook het houten object aan een van de muren van het muse um. In eerste instantie lijkt het een restant te zijn van een strandhuisje, door orkaankracht tegen een muur gekwakt, maar de opbouw van de groen/gele latten toont een weloverwogen ander verhaal. De titels die Jaap van den Ende aan zijn recente schilderijen meegeeft zijn glashelder en ma ken duidelijk dat de Delftenaar al enige tijd geïnspireerd wordt door de bebouwing en het land schap in de Randstad. Tanksta tion, schapen, viaduct, velden, parkeerplaats, zee, duinen* wol ken; alsof de kunstenaar het ou derwetse leesplankje nieuw le ven wil inblazen. Ook lijkt hij de kijker ervan te willen overtui gen dat er nog weinig resteert van de open ruimte in Neder land, specifiek in deze regio. In een van zijn recente schilderijen Wetmatige ordening, weerspie geling (181 x 127cm) is nog maar weinig te zien van het landschap. Een smalle wolken partij, een graslandje en een strook water maken slechts een klein deel uit van het schilderij dat verder 'betegeld' lijkt te zijn met gekleurde mozaïeksteentjes. Keurig dichtgemetseld. Ook het schilderij Drager, balkon, uit zicht (in het bezit van Museum Het Prinsenhof) toont een zeer beperkte blik op de omgeving. Hoge flats die in steden als Schiedam en Delft in de jaren zeventig uit de grond werden gestampt en het uitzicht sterk belemmeren. Lijnen Van den Ende gebruikt kleuren als fel blauw, groen, geel, rood en oker en dat geeft zijn werk een frisse energieke uitstraling. Menselijke aanwezigheid is op zijn werk niet te ontdekken, wel een reclamebord van Ikea, een volgepakte parkeerplaats, een verlaten dijk of stille autoweg. Vrijwel al de afbeeldingen die de Delftse kunstenaar op het doek zet zijn ingekaderd door gekleurde lijnen, horizontaal, rechthoekig, rasters en taps toel opende vormen die beweging suggereren, als tegenhanger van een solitair staande boom, een tankstation of een groepje scha pen. Bij de tentoonstelling Denkbeeld en waarneming, Jaap van den Ende, recente schilderij en verscheen een publicatie met tekst en 34 afbeeldingen van zijn werk. Het boekje (f 22,50) is verkrijgbaar aan de balie van het museum. De waarnemingen van Van den Ende zijn tot en met 20 mei te zien in het Stedelijk. Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00-17.00 uur. De toegang is gratis. door Wim Schelberg SCHIEDAM - Op 28 maart werd het Jeneverglas van de 21ste eeuw gepresen teerd in Gedistilleerd Mu seum 'De Gekroonde Bran- dersketel'. Bekend was al dat de jury besloten had, twee prijzen uit te reiken. Welke dat waren, werd die middag duidelijk; de ont werpen van Rebecca Wys- beek en Toya Verberne. De vakjury lichtte bij monde van Marcel Wanders en juryvoorzit ter Jan des Bouvrie haar keuze toe. De gekozen glazen moeten dienen als vervanging van het overbekende 'tulpglas' of 'kelk je'. Des Bouvrie: 'De ontwer pers kamen met zoveel briljante ideeën dat het bijna onmogelijk was hét jeneverglas te kiezen. Uiteindelijk hebben we unaniem één glas gekozen als horeca-je- neverglas en één glas voor thuis gebruik.' Beide ontwerpen dra gen volgens hem het credo van het Genevergenootschap - 'de Kunst van het Genieten' - uit. Wanders en Des Bouvrie vorm den, zoals zij aangaven, de 'har de kern' van de jury. Des Bou vrie: 'Er is ongelofelijk gepres teerd. We zijn trots dat we dit hebben mogen jureren. De lof geldt voor alle jonge ontwer pers.' Hij legde er de nadruk op dat het ging om vrouwelijke ont werpers, alle afkomstig van The Design Academy te Eindhoven. 'Vrouwen gaan het helemaal van ons overnemen', waagde hij zelfs te zeggen. De eerste prijs werd gedeeld door een vooruit strevend en een meer traditio neel ontwerp. Rebecca Wysbeek baseerde haar ontwerp op de schaduw van het tulpglaasje. 'Ik heb die schadu wen net zo lang bekeken tot ik er voor mijn gevoel een acceptabel ontwerp in zag. Dat werd dan weer in drie dimensies omgezet.' Des Bouvries voorkeur ging ei- genlijk wel naar dit ontwerp uit. 'Jenever heeft een lange historie in Nederland. En de eigenschap van jenever is nog steeds: in één keer achterover. Je zit tussen twee werelden. Wanneer moetje vernieuwen; wanneer behou den?' Is jenever als product dan te ouderwets voor zo'n nieuwe, vooruitstrevende vorm? Des Bouvrie denkt van niet. 'Het ligt alleen nog niet goed in de markt. Ik heb zo eens een bank ontwor pen, waarvan ik vind dat het de perfecte bank is. Maar als het ontwerp niet verkoopt, dan houdt het op. En zo denk ik over alles.' Toya Verberne, ontwerpster van het andere winnende glas, stu deerde vorig jaar juni af. Ze stond volop in het spotlicht, me de vanwege het commentaar van de voorzitter van de jury op haar ontwerp. 'Dit glas komt in pro ductie; dit glas wordt voor deze eeuw het nieuwe borrelglas. En daar mag geen merk aan hangen: het wordt gewoon het borrel glaasje.' Des Bouvrie betrok zelfs een derde ontwerpster kort in zijn toelichting, toen hij zin speelde dat het winnende glas wellicht 'het juweeltje' kon ge noemd worden. Daarmee refe reerde hij aan de naam, die zij haar ontwerp gegeven had. Verberne is inmiddels druk in onderhandeling met verschillen de producenten. 'Dat zal nu wel gaan lopen, mede vanwege de publiciteit die eraan gegeven wordt.' Haar ontwerp weerspie gelt de ideeën die ze over het product jenever heeft. Verberne: 'Ik wilde niet een glas ontwer pen dat speciaal voor jongeren bestemd zou zijn. Jenever is nu eenmaal een traditionele drank. De gebruikers zijn nog steeds voornamelijk ouderen. Dus hoefde er niet per sé iets heel nieuws. Daarom is gekozen voor een soort kruisbestuiving tussen het tulpkelkje en het bolsglaasje met z'n dikke bodem.'. Het glas ligt lekker in de hand en weer spiegelt traditie en herkenbaar heid. Verberne gaf aan dat ze hiervoor niet zoveel met jenever had. 'Het is dat mijn vader en m'n oom behoorlijk wat jenever drinken, maar da's zo'n beetje alles.' Wel vond ze het een uitda ging om een glas te ontwerpen. 'Dat is heel leuk, vooral vanwe ge het feit dat glas gewoon glas is. Dat maakt het wel moeilij ker.' Jan des Bouvrie: 'Jenever is op zoek naar een ander imago. Het andere glas is echt heel interes sant. Maar op een gegeven mo ment moet je kiezen voor dit ontwerp, puur vanwege de func tionaliteit ervan.' Des Bouvrie vindt wel dat het hybride glas een verbetering is ten opzichte van de twee voorgangers. HJeen steeltje, wel de oude vorm. Een mooie dikke bodem die duidt op kwaliteit. Ik denk dat het een glas is dat voor het product jene ver ondersteunend kan gaan werken. Maar er bestaat wel de gelijk een kans dat het andere glas parallel mee gaat lopen in die ondersteuning.' STICHTING KINDEROPVANG SCHIEDAM In het Stadsblad van donderdag 8 maart bevond zich een artikel over de welvaart in Schiedam. Daarbij werd gesteld dat de wijk Groe- noord wat dat betreft ver achter blijft. In het bericht werden vrijwel alle wijken van Schiedam genoemd, behalve Zuid. Dit vormde voor André van Berkel, werkzaam in de Bewoners Vereniging Schiedam- Zuid, aanleiding om het rapport dat als bron diende voor de publi catie, eens kritisch onder de loep te nemen. Hij reageert aldus: Dit door de gemeente Schiedam uitgebrachte rapport is een verza meling van cijfers geproduceerd door het CBS, gelardeerd met wat voor de hand liggende gemeentelijke cijfers. Kunnen we de zaak nu niet eens omdraaien? Hoe komt het dat deze conclusie getrokken kan worden? Wat is de oorzaak dat er in Groenoord een achterstand is en dat de ontwikkelingen achterblijven? Op grond waarvan wordt ge steld dat het in Spaland en Nieuwland zo goed gaat? Is het écht zo, dat bouwactiviteiten in een wijk deze positieve effecten hebben? Volgens mij kunnen wij vaststellen dat Groenoord de laatste jaren wordt volgestopt met vluchtelingen en mensen met problemen. En of dat nu wél of niet bewust wordt gedaan, maakt voor dit verhaal wei nig uit. Of toch wellicht Is het niet zo, dat door een groot aantal mensen met problemen en la gere inkomens in wijken te plaatsen, deze golfbeweging automatisch in gang wordt gezet? Want, gaat niet een groot deel van de oudere be woners van deze wijken verhuizen als gevolg van deze ongewenste instroom? Is het niet vaak de praktijk dat mensen die in het Rijn mondgebied werken, wellicht een koopwoning gaan zoeken vanwege de steeds hoger wordende huren? En tracht ook niet menigeen in wij ken als Sveaparken, Spaland en dergelijke te gaan wonen? Uit bovenstaande blijkt dat de bestaande sociale verbanden in wijken waarschijnlijk verstoord zullen raken. Gevolg hiervan is dat mensen zich terugtrekken en zich niet meer betrokken voelen bij het gebeu ren in hun naaste omgeving. Hierdoor zal de leefbaarheid in een wijk(deel) naar een bedenkelijk peil zakken. En dan komen de makelaars en woningcorporaties, met DE oplossing voor deze verpauperde wijken. Hun credo luidt: Nieuwe huizen bouwen met enorme huren. Deze moeten dan wel 12 a 13 etages hoog worden, want anders is het voor hen financieel niet aantrekkelijk. Instroom van de wat beter gesitu eerde bevolking vindt plaats in de nieuwbouw. En wat concludeert de gemeente dan vervolgens een paar jaar later? Juist: Nieuwbouw is een stimulans voor de toename van het gemiddeld besteedbaar inko men. Zeer verrassend, vindt u ook niet? Ik weet uiteraard dat ik in een aantal gevallen wat overdrijf. Maar is zo'n rapport nu geschreven om een beleid te verdedigen, of om de gemeente te excuseren, omdat ze zich verkocht heeft aan de makel aardij en grote bouwconcerns? Wie worden door dit soort zaken eigenlijk de dupe? Dat zijn wijken die een goede sociale controle heerst. Deze gaan straks wellicht, be woond worden door allerlei mensen die in goedkope woningen wor den gedumpt. Dan komt de gemeente een paar jaar weer met een rapport, waaruit moet worden afgeleid dat Nieuwbouw veel beter is voor een wijk omdat het besteedbaar inkomen dan omhoog gaat. Is dat dan het summum???? Gaat het in het leven dan om het be steedbaar inkomen???? Is het niet véél belangrijker dat een wijk, die redelijk goed in elkaar steekt; waar een goede sociale controle is; waar een goede leefbaarheid heerst; en die dan maar iets minder te besteden heeft, maar wel veel minder sores kent dan het voorbeeld van Groenoord, onze sociaal-maatschappelijke voorkeur verdient? Vicieuze cirkels zijn toch om doorbroken in plaats van in stand ge houden te worden? André van Berkel door Ger van Veen VLAARDINGEN - Veertig jaar Vastenaktie. 'Samen ma ken we er meer van. Als vandaag al gek genoeg is, maak dan meer van morgen', is het thema van 2001. Milieu en duurzaamheid staan centraal in het jubileumjaar van de Vastenaktie (een jaarlijks project van de kerken in de lij- denstijd) die al veertig jaar gehouden wordt. Het 'feestje' wordt in Vlaardingen gevierd op donderdag 5 april in de Jozef Mavo met een maaltijd en een avondprogramma met workshops. Eigenlijk vieren de kerken met hun Vastenaktie geen feestje. Men is bezorgd over werkeloosheid, milieuvervuiling, honger en alfabetis me, zaken die in grote delen van de wereld nog gewoongoed zijn. De Vastenaktie zoekt naar duurzame oplossingen voor schijnbaar on overkomelijke grote problemen. In de derde wereld lopen kleinscha lige projecten, die gedragen worden door de bevolking zelf. Vaste naktie komt op voor de allerarmsten, ongeacht hun sekse, religie of overtuiging. Aan strijdvaardigheid of creativiteit hebben de deelne mers aan de projecten geen gebrek, wel aan geld! Naast een project op de Filippijnen vanuit Vlaardingen, ondersteunt de Vastenaktie ook een aantal plaatselijke initiatieven. In workshops op 5 april komen verschillende zaken aan bod die allen gerelateerd zijn aan het onderwerp milieu en duurzaamheid. Eén ervan is gedeeld autogebruik. De meest voorkomende vorm is 'autodate' van Green- wheels uit Rotterdam. Geen koop maar een abonnement op een deel auto die dag en nacht beschikbaar is. In Schiedam zijn er als proef twee parkeerplaatsen voor Green- wheels gepland op het Broesvest en het Stationsplein. De gemeente raad is zeer enthousiast over het voorgenomen 'proefproject' en wil in de toekomst zo'n vijftien parkeerplaatsen door heel Schiedam re aliseren. Rob van Herwaarden, medewerker van de werkgroep Vas tenaktie Schiedam Vlaardingen Maassluis vindt dat een stad als Vlaardingen, met zo'n 75.000 inwoners, ook behoefte heeft aan een 'autodateproject'. Medewerker Han Raeijmakers maakt zich sterk om verwaarloosde plekjes in de steden op te knappen. 'Het zou wellicht de naam het 'Hof van Lof' kunnen krijgen', zegt Raeijmakers. 'We denken aan een liturgische tuin met kruiden en bloemen uit de bijbel of gewoon een mooie bloementuin. Leuke dingen in de verschillende wijken, zo dat de stad een beter aanzien krijgt. Een beter milieu dus. Een voor beeld is een project van verstandelijk gehandicapten van 'De Boei', die milieuvriendelijke kerstbomen maken van afvalhout. Andere workshops gaan over de interne milieuzorg in kerkgebouwen en duurzame producten van de Wereldwinkel. Tevens drukt dramadocente Wanda Meeuwis uit Eindhoven in zang en dans de situatie in de Filippijnen uit. Ze wordt terzijde gestaan door twee acteurs van een Filippijns' jongerentheater. De inleiding van de avond wordt verzorgd door de oud-voorzitter van het IKV (In terkerkelijk Vredesberaad) Guy Dilweg van het Fransiscaans Milieu project 'De Stoutenberg' over spiritualiteit en duurzaamheid. 'Het is een leefgroep die leeft volgens de filosofieën van Franciscus van Asi- si', besluit Raeijmakers. 'De mens maakt deel uit van de schepping maar staat er niet boven'. Voor de workshops wordt er een duur zaamheidsbuffet- een feestelijke derdewereldmaaltijd- verzorgd door de wereldwinkel. Donderdag 5 april van 18-22 uur in de Jozef Mavo, Willem de Zwijgerlaan 240 in Vlaardingen. Opgave via tel. 434 88 80 I William Lawson's Blended Scotch Whisky 70cl Geniet, maar drink met mate. Aanbieding is geldig t/m 1 mei 2001. WWW.GALL.NL LuegenEf huis-aan-hulskranten verschijnt elke woensdag en donder dag in Schiedam en Kethel en is een van de 28 edities van Wegener Huis-aan-Huiskranten West b.v., re gio Groot Rotterdam, behorende tot Wegener N.V. Oplage 40.708 REGIOKANTOOR: Westhavenkade 14 Postbus 52 3130 AB VLaardingen Telefoon: (010) 4.344.022 Telefax (010) 4.602.727 Kantooruren: 8.30 - 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur) ADVERTENTIEVERKOOP: R. Spierings, tel privé: 06 24921359 Bladmanager: C. Vijfvinkel Regionaal accountmanagement: (010)4.699.215 REDACTIE: Look J.Boden, Ger van Veen, Evelyn de Ruyter (chefredacteur) tel. (010) 4.344.281 fax.: (010)4.600.205 Hoofd redactie: Jan Sieben HOOFDKANTOOR: Wegener Huis-aan-Huiskranten West Regio Groot Rotterdam, Prins Hendrikkade 16 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 1980, 3000 BZ Rotterdam Telefoon: (010)4.699.911 Duo's: DIRECTIE: W. van der Steen Interlanden Spreigroep Bezorgklachten: HNS foto: ED DEWAERHEIJT Gestructureerde chaos en architectuur uit de jaren zeventig in Stedelijk ss ■■mm m mm m m mmmm mm 'Wetmatige ordening' in olieverf van Jaap van den Ende foto: FRITS DE HAAN Winnende ontwerpen illustri 'de Kunst van het Genieten' De ontwerpsters op rij Jan des Bouvrie presenteert een van de winnende glaasjes foto: SJOERD VAN LUYN Gastouderbureau Schiedam is op zoek naar enthousiaste gastouders. Vindt u het leuk om kinderen op te vangen en te verzorgen, dan is gastouderschap misschien iets voor u. De opvang vindt plaats bij u thuis en u kunt zelf aangeven op welke dagen en tijden u opvang zou willen bieden. De vergoeding is vanaf 1 januari 2000 4.50 per uur per kind. Het GOB vraagt 25.- inschrijfgeld. Heeft u interesse of vragen neem dan vrijblijvend contact op'met Simone Brockhus-lansen of Ank de Gier van het Gastouderbureau, Van Ostadelaan 120, 311 7 XM Schiedam. Tel. 010-4265819.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2001 | | pagina 11