Kinderen maken
met elkaar een
prentenboek
Etalage Van Gennep
bezienswaardigheid
Gratis kinderboek via e-mail
vin Crossley-Holland
JONG
bM,
Het eerste deel van de trilogie boek 'Arthur-de zienersteen* beleeft
een noviteit op het gebied van distributie. Het complete verhaal
van schrijver Kevin Crossley verschijnt dit najaar bij Lemniscaat,
maar lezers die een voorproefje willen hebben kunnen via e-mail
een gratis voorpublicatie ontvangen. Door een mailtje te sturen
naar arthur@zienersteen.nl abonneert de lezer zich en ontvangt
iedere dag enkele hoofdstukken in zijn e-rnailbox nog voordat het
boek in de winkel verkrijgbaar is.
Het avonturenboek is geïnspireerd op de sprookjesachtige legen
de over de beroemde koning Arthur en sleept de lezer mee naar
lang vervlogen tijden toen er nog echte helden waren en het leven
vol magie en mysteries was.
i
den daar illustraties bij gemaakt
met behulp van zeefdruk-, stem
pel-, sjabloon- en collage tech
niek en kan uit verschillende
druktechnieken worden geko
zen.
De eerste taaldrukwerkplaats
werd in 1978 in het Oude
Westen opgericht toen lesmetho
den op basisscholen tekort ble
ken te schieten bij de grote
stroom allochtone kinderen die
de Nederlandse taal niet machtig
waren. De taaldrukwerkplaats
bleek tijdens de beginperiode
van de multiculturele samenle
ving een uitstekende ondersteu
ning voor de scholen te zijn. Een
tweede drukkerij werd vijf jaar
later gestart in Delfshaven.
In het kader Rotterdam
Culturele Hoofdstad 2001 werd
eerder dit jaar een groot aantal
van de 26 boeken die de werk
plaats fabriceerde, tentoonge
steld in de kinderkunsthal Villa
Zebra.
De speciale uitgave van 'Poes is
bang' waarin naast het werkstuk
van leerlingen van groep 3 van
de basisschool De Diamant de
geschiedenis van het taaldruk-
ken wordt verteld en een leven
dige reportage te vinden is over
hoe het boek tot stand kwam is
in de boekhandel te koop voor
39, 50 gulden.
Tijdens de kinderboekenweek
start op 8 oktober een project
van de taalwerkplaats met de
bovenbouwgroepen van basis
school de Korf rond het thema
van de kinderboekenweek 'hob
by's.
Uitgangspunt is het boek
'Rondje Rotjeknor' van Karei
Eykman.
Met de uitgave 'Poes is bang' vieren de twee Rotterdamse
taaldrukwerkplaatsen hun twintigste verjaardag en krijgt
het verhaal van de kinderen van groep 3 van basisschool
De Diamant een plek in een luxe jubileumuitgave.
Bij het taaldrukken doen leerlin
gen van basisscholen ervaring
op met het hele traject dat hoort
bij het maken van een boek.
Beginnend bij het idee tot en met
het drukken toe. Doel is volgens
coördinatrice Nanda van Dijk
'kinderen zelf te leren schrij
ven'.
'Ze leren hun ideeën en fanta
sieën onder woorden te bren
gen', weet Nanda. 'Hun woor
denschat wordt verrijkt. Ze leren
eigenlijk alles wat in het schrij
versvak past.'
Aan de hand van een voorgele
zen verhaal worden de deelne
mers uitgedaagd eigen ervarin
gen rond het onderwerp te ver
tellen en op te schrijven en in
overleg met andere kinderen een
tekst te kiezen. Vervolgens wor-
haar niet lief vindt, of heel
bewust in de regen blijven lopen
in plaats van onder de paraplu,
maken het verhaal herkenbaar en
invoelbaar voor elke peuter en
kleuter. De illustraties vergroten
daarbij het komische gehalte.
'Nee het boekje is niet als aan
moediging voor weerspannig
gedrag bij kinderen bedoeld.
Eerder houdt het een spiegel
voor', verdedigt Anita. 'Ik hoop
dat ik kinderen vermaak als ze
een deel van hun persoonlijk
heid kunnen herkennen.'
'doen. Ze wisselt haar schoenen
om, wil graag patat met appel
moes als ontbijt en fietst achter
stevoren. Gebeurtenissen als het
uitdelen van een kusje aan mama
en ondertussen zeggen dat je
De tentoonstelling in de
Kunsthal Rotterdam opent offi
cieel op 1 oktober - de start van
de Kinderboekenweek - en
duurt tot 6 januari. Entree
bedraagt vijftien gulden waar
mee ook toegang tot de tentoon
stellingen 'Panorama
Rotterdam', 'Hulde aan de gul
den' en 'Opgespoord verleden'
zijn te bezichtigen.
Het boekje 'Muisje Andersom'
verschijnt bij uitgeverij
Lemniscaat.
Met een tentoonstelling van
prenten in de Kunsthal
Rotterdam en de lancering
van het speciaal voor de
Kinderboekenweek 2001
geschreven prentenboekje
'Muisje Andersom' staat de
Engelse schrijfster en illu
stratrice Anita Jeram
(1965) in de schijnwerpers
tijdens de
Kinderboekenweek. Die
schijnwerpers worden wat
haar betreft liever op haar
werk dan haar persoon
gericht, want hoewel ze bij
de opening van de tentoon
stelling op 1 oktober aan
wezig is, staat haar verle
genheid signeersessies in de
weg.
Jeram illustreerde onder meer de
prentenboekklassieker 'Raad
eens hoeveel ik van je hou' dat in
22 talen, waaronder Papiamento,
verscheen en waarvan in totaal
tien miljoen exemplaren zijn
verkocht.
Anita Jeram heeft een voorkeur
voor het tekenen van dieren, die
niet alleen een grote rol spelen
in haar werk, maar ook in haar
persoonlijke leven. In en om
haar woning in Noord-lerland
houdt ze er een bonte verzame
ling van huisdieren op na. Met
haar honden, katten, konijnen,
kippen, padden, hagedissen,
schildpadden en een slang lijkt
ze wraak te nemen op haar
ouders die haar als kind verbo
den huisdieren te hebben.
Haar verlegenheid blijkt een
bepalende factor in haar leven,
zo verklaart ze in een interview
via e-mail. 'Het is door mijn ver
legenheid voor mij soms makke
lijker verwantschap te voelen
met dieren dan mensen.' Jeram,
die nog steeds verrast is door de
populariteit van haar oeuvre en
in het bijzonder 'Raad eens hoe
veel ik van je hou', weet zich
daarnaast geïnspireerd door haar
kinderen Joe 11Danny (6) en
Kitty (10 maanden). 'Ik hou van
de enigszins surrealistische kijk
die kinderen op het leven kun
nen hebben. Ze maken me aan
het lachen', stelt ze. 'Misschien
is het mijn verlangen naar eer
lijkheid waardoor ik me aange
trokken voel tot kinderen en die
ren.'
Het boek Muisje Andersom, dat
tijdens de Kinderboekenweek
voor 4,95 gulden te koop is en
gratis toegang verleent op de
tentoonstelling in de Kunsthal,
gaat over een dwars muisje dat
op een dag besluit alles anders te
Voor de vierde keer op rij wordt de etalage van boekhandel Van
Gennep, aan de Oude Binnenweg, tijdens de Kinderboekenweek
ingericht door studenten visuele communicatie van de Academie
voor Kunst en Vormgeving 's Hertogenbosch. Met het thema
'Woensdagmiddag-Lees over je hobby' doen de studenten een
gooi doen naar de verkiezing van leukste etalage van Nederland
en hopen nog meer jeugdige bezoekers te trekken dan vorig jaar.
De etalage verheugt zich de laatste jaren in toenemende belang
stelling van kinderen en ouders die gelokt worden door de mar
kante inrichting.
Voor de studenten van de academie vormt het inrichten van de eta
lage een onderdeel van hun stagejaar. Volgens docent Frank Dam
is het een van de populairste opdrachten. De staf selecteert het ori
gineelste ontwerp uit de diverse groepjes die zich hebben aange
meld.
Het thema van de boekenweek 'Woensdagmiddag-Lees over je
hobby* noemt Dam als opdracht 'nogal vaag' maar dat hoeft bij
creatieve studenten geen rem op creativiteit te betekenen. 'Ze
maken het zichzelf doorgaans niet makkelijk en komen vaak met
ingewikkelde draaiende objecten aangestuurd door motortjes
begeleid door vreemde geluiden', weet de docent.Het levert vaak
hilarische taferelen. Vorig jaar doordat twee studentes in gevecht
raakten met een spuitbus die zijn eigen plan trok.'
kwaliteit heeft ingeboet.
'Leuren met je boek is niet het
allerleukste gedeelte', vertelt ze,
'maar als je dat niet doet en de
kluizenaar gaat uithangen dan
komt het nooit naar buiten.' Met
drukkerij TDS drukwerken die
haar aanbood een groot deel van
de drukkosten te sponsoren
voelde ze zich voldoende gerug
gensteund om haar tocht naar
financiers door te zetten. Zes
bedrijven schoten toe. 'Dat is
hartstikke belangrijk in dit vak,
dat je mensen hebt die achter je
willen staan. Zo was het heel
vroeger ook. Kunstenaars wer
den gesponsord door rijke fami
lies', stelt Dorien.
Gevolg van het avontuur is wel
dat ze ook voor de promotie van
het boek op eigen kracht draait.
Daar was ze overigens al aan
gewend met de andere kunstzin
nige disciplines die ze beoefent.
Naast schrijfster en illustrator is
ze ook zangeres\songwriter,
geeft ze dansles en ontwerpt ze
choreografieën.
'De Sleutel van de Tuin' kost 25
gulden en is te verkrijgen in
boekhandel van Leeuwen in
Schiedam, Van Gennep aan de
Oude Binnehweg, De Kleine
Kapitein aan de Meent, Calypso
2001In Donner geldt tijdens de
Kinderboekenweek een speciale
aanbieding: het boek wordt met
de cd voor 29,95 gulden aange
boden.
Met de presentatie van het
boek 'De Sleutel van de
Tuin' dwingt Rotterdamse
Dorien van Meel respect af
voor haar in vele richtingen
bewegend creatief talent.
Zo is in de het theater van
de boekhandel Donner op 3
oktober een videoregistra
tie te bewonderen van de
op het boek gebaseerde
musical, die eerder dit jaar
in het Ro theater en
Theater de Evenaar werd
opgevoerd. Voor de musical,
die door twintig kinderen
in de basisschoolleeftijd
werd uitgevoerd, schreef ze
het script, bedacht de cho
reografie en ontwierp het
decor. Samen met muzikale
compagnon Erik Ritfeld
componeerde ze ook nog de
liedjes en alleen de regie
durfde ze over te laten aan
de professional Froukje
Jongstra. Dorien wist in
twee jaar tijd een woeste
wervelwind te ontketenen
rond een idee dat in een
dag op papier stond.
'De Sleutel van de Tuin' is het
verhaal van een meisje die een
leeuw ontmoet in een paradijse
lijke tuin en leert over eenzaam
heid, liefde en vrijheid. Hoewel
het sprookje, waarvoor van
Meel ook de romantische illus
traties voor rekening nam, als
luchtig verhaal kan worden
gelezen, zijn als een echt
sprookje betaamd de dubbele
bodems rijkelijk vertegenwoor
digd. Ook de tekeningen bevat
ten meerdere betekenissen. 'Ik
vind het leuk om er van alles in
te stoppen. Dingen die je niet
direct ziet', legt Dorien uit. Zo
wordt het verhaal volgens haar
ook interessant voor volwasse
nen.
'Belangrijk is ook dat het tijd
loos is: het is niet alleen van
vroeger, het is ook van nu. In
een sprookje bestaat geen tijd.
Je kan van de ene tijd naar de
andere springen en van de ene
omgeving naar de andere', argu
menteert ze. Dat biedt niet
alleen artistieke perspectieven
het schept ook de mogelijkheid
om universele thematiek aan te
brengen.
Een thema is bijvoorbeeld de
tegenstelling tussen twee werel
den; geborgenheid en avontuur.
Ze verklapt dat de vijver waarin
het meisje zich bekijkt als spie
gel kan worden opgevat, waar
mee de leeuw een deel van haar
persoonlijkheid verbeeldt.
Daarmee zouden de drift naar
avontuur en het verlangen naar
geborgenheid tegengestelde
drijfveren in een persoon verte
genwoordigen. Maar evengoed
lean het verhaal gaan over een
relatie tussen een jongen en een
meisje die erachter komen dat
liefde geen afstand kent. 'Het
gaat in elk geval over twee
werelden die samenkomen',
stelt Dorien, 'en over wederzijds
respect en communicatie tussen
die werelden. Als je niet voor
jezelf opkomt kan je ook niet
communiceren. Of de een wordt
bedolven door de ander.' Een les
in de liefde is volgens het boek
dat je niet van iemand moet
houden met het idee zekerheid
te hebben gekocht. 'Maar dat je
durft iemand vrij te laten. Liefde
heeft geen bepaalde afstand.'
Ze verwacht overigens niet dat
de grote thema's door de kinde
ren worden opgepikt. 'Het is
geen must.
Er wordt ook geen vinger gehe
ven en het is geen lesmateriaal.'
Het verhaal blijft volgens haar
ook oppervlakkig gelezen over
eind staan. Dorien. 'Het is dan
ook een sprookje voor kinderen
en volwassenen.'
Leuren
Er kan de schrijfster geen vol
harding ontzegd worden. Nadat
ze met het script de boer opging
en van vijf uitgeverijen nul op
het rekest kreeg, wist ze met
sponsors het boek in eigen
beheer op de markt te brengen.
De uitgeverijen durfden het niet
aan omdat ze het financiële risi
co van zo'n duur boekje te groot
achten, weet Dorien die haar
poot stijf hield als ze tot conces
sies werd verleid. Waarmee ze
heeft weten te voorkomen dat de
48 pagina tellende fullcolour
uitvoering met zachte kaft aan
Lemniscaat
O
Verlegenheid leidt bij Anita Jeram
tot verwantschap met dieren
Dorien van Meel
romantisch sprookje
debuteert met
vol diepere lagen