Imams in spe rekenen af met vooroordelen rond hun geloof
JONG
Mevlana moskee
1041
door PAUL VAN SCHAIK
De stemmingmakerij rond de islam hangt Said en Fouad de keel uit. De respectieve
lijk Turkse en Marokkaanse student volgen een opleiding tot imam aan de
Islamitische Universiteit Rotterdam. De onduidelijkheid over de inhoud van hun
geloof was voor hen een motivatie om voor deze studie te kiezen. Met de huidige interna
tionale crisis komt hun kennis van pas om het wereldwijd toegenomen onbegrip te
bestrijden. In Jong rekenen ze af met het negatieve imago dat hun geloof omringt.
Dat de islam een religie is van
tolerantie en dialoog is in de hui
dige berichtgeving nauwelijks
terug te vinden. Terroristen en
fundamentalisten eisen de aan
dacht op en kweken een schrik
beeld waarin westerlingen zich
dreigen te verslikken. Maar na
een hap van een rotte appel hoeft
de hele fruitmand toch niet in de
vuilnisbak gekieperd, verbeel
den de jongeren. 'Ik ben de
islam gaan bestuderen zodat ik
een bijdrage kan leveren aan de
samenleving, of die nou wel of
geen islam aanhangt', stelt Said.
'Elke dag staat er wel iets nega
tiefs in de kranten over de islam,
geschreven door mensen zonder
kennis van het geloof, of door
mensen die het denken te weten.
Ze stellen Osama Bin Laden
gelijk aan de islam. Door me er
persoonlijk in te verdiepen kan
ik het vervolgens aan anderen
overbrengen. De meeste studen
ten hier hebben datzelfde doel',
weet hij.
In Nederland leven zon
700 duizend moslims
De Islamitische Universiteit
(IUR) aan de Aelbrechtskade
100 telt 257 studenten van uit
eenlopende achtergronden. Het
instituut is in 1997 opgericht en
stelt zich tot doel om met acade
misch onderwijs en onderzoek
een bijdrage te leveren aan vol
waardig burgerschap van mos
lims in de Europese samenlevin
gen. In Nederland leven zo'n
700 duizend moslims waarvan
de meeste een migratieachter
grond hebben. Omdat voor hen
vaststaat dat hun toekomst in
Nederland ligt, kiezen zij ervoor
zich te manifesteren als moslim
burgers van de Nederlandse
samenleving. De IUR streeft
ernaar de waarden van het isla
mitisch geloof en de sociaal
maatschappelijke omstandighe
den in Europa te verenigen. Een
van de specialisaties die studen
ten kunnen kiezen is de oplei
ding tot imam.
Fouad voelt zich als inwoner van
Nederland verplicht iets voor de
samenleving te doen en denkt
zich als imam dienstbaar te kun
nen maken. 'De profeet heeft
zelf gezegd dat communicatie
heel belangrijk is.' Niet dat hij
van plan is na zijn studie de deu
ren langs te gaan om zieltjes te
winnen, maar: 'Wie iets wil
weten over het geloof wil ik hel
pen.'
'In de Koran staat
dat moord verboden is'
In een slooptocht tegen de ves
ting van vooroordelen richten de
studenten hun kanon op de mis
vatting dat een mensenleven
weinig telt in de moslimreligie.
Van het opofferen van een men
senleven voor een hoger ideaal is
in de geschreven teksten niets te
vinden, weet Said. 'De redenatie
dat 'God aan onze kant staat,
mensenlevens niet tellen en wie
niet gehoorzaamt zal sterven', is
van terroristen, maar niet van de
islam. In de Koran staat dat
moord verboden is. Ook zelf
moord is niet toegestaan, waar
mee de terroristische aanslag
van 11 september de daders dus
ontheft van het islamitisch
geloof.'
'Er bestaat geen imam ter wereld
die zal zeggen: 'Goed gedaan
jochie!verbeeldt Said. Waarop
hij verwijst naar het persbericht
dat de rector van de universiteit
zojuist heeft verspreid. Fouad
citeert de titel: 'Een moslim kan
seen terrorist ziin en een terro
rist geen moslim'. In het bericht,
dat is geschreven door de rector
van de universiteit prof. Dr.
Ahmet Akgunduz, veroordeelt
de universiteit de terroristische
aanslagen. 'Onze harten bloeden
voor de aanvallen gericht op
onschuldige mensen', zo schrijft
hij. De persverklaring, die is
gelardeerd met bloemrijke cita
ten uit de Koran, maakt verder
duidelijk dat de betekenis van de
islam juist 'vrede' is.
'Internet verbieden is
heel onislamitisch
Volgens Said en Fouad kan de
islam dan ook geen argument
zijn in deze oorlog. Faoud: 'Ik
ben het ook niet eens met de
Taliban. Al voor de aanslagen
was ik het niet eens met dat
geloof. En volgens mij niemand
binnen de islamitische wereld.
Er bestaan binnen de moslimwe
reld ook nauwelijks contacten
met de Taliban. De islam schrijft
namelijk tolerantie voor en dia
loog. Het predikt geen onder
drukking en is ook geen vijand
van onderwijs of de moderne
tijd.' Said vult aan: 'Internet ver
bieden is heel onislamitisch
want de profeet heeft communi
catie juist hoog in het vaandel.
Het geloof nodigt uit om jezelf
te ontwikkelen.'
De oproep van Osama Bin
Laden tot een jihad is bij Said en
Fouad aan het verkeerde adres.
Voor een oorlog tussen de islam
en het westen is volgens hen
geen draagvlak. Een volmondig
'nee' is hun antwoord op de
vraag of de wereld zich in twee
kampen zal verdelen. 'Geen
enkele imam is het daarmee
eens', stelt Said. 'Bin Laden
staat alleen in de moslimwereld.'
Nogal lompe strijdwijze
De wraak van Amerika noemt
Said denkbaar en zelfs invoel
baar, want actie wekt reactie.
Maar goedkeuren gaat hem een
stap te ver. 'Bloedvergieten van
onschuldige mensen is nooit
okay.' Daarnaast sluit hij zich -
'niet als aanstaande imam maar
als Nederlander met gezond ver
stand' - aan bij de mensen die
menen dat voor een nogal lompe
strijdwijze is gekozen: één land
bombarderen om een terroris
tisch netwerk te bestrijden is het
zelfde als een computervirus
proberen uit te roeien door een
aantal computers aan gruzele
menten te slaan. Daarmee is
vooral woede gecreëerd bij de
computereigenaren maar het
virus woekert voort. De metaf
oor doortrekkend: Mensen met
hetzelfde merk computer zullen
zich zeker ook bedreigd voelen.
De vraag is volgens Said of
België ook zou worden gebom
bardeerd als Osama Bin Laden
daar was ondergedoken. 'Als ze
echt alleen Bin Laden willen
hebben zou een raket genoeg
moeten zijn.'
De studenten geloven niet dat de
haat tegen moslims in Nederland
de overhand zal krijgen. 'Deze
oorlog gaat niet over religie.
Nederlanders ziin nuchter
genoeg om op te pikken dat er
geen oorlog bestaat tussen de
islam en het westen.'
'Er heerst een
algehele verdachtmaking'
Dat uit reacties van gematigde
moslims begrip zou blijken voor
de motieven van de daders van
11 september, is volgens Said en
Fouad stemmingmakerij. De
enquêtes in Nederland wezen uit
dat bij een meerderheid sympa
thie zou bestaan voor de aanslag.
Er heerst momenteel een algehe
le verdachtmaking van de islam
in het westen die op oneigenlijke
gronden berust, gelooft Said. Hii
heeft zijn twijfels bij de onder
zoeksmethodes die zijn gehan
teerd. 'Het resultaat werd zo kort
na de aanslag al naar buiten
gebracht, dat kan geen gedegen
onderzoek zijn', stelt hij. De stu
dent twijfelt daarbij aan de
vraagstelling. Met de vraag:
'heb je begrip voor de aansla
gen' kan je natuurlijk alle kanten
op, argumenteert hij.
Persoonlijk hebben de twee de
afgelopen tijd geen uitingen van
Moslimhaat ervaren. Said: 'Wel
begrip. Van mijn Nederlandse
buren. Die leven mee met mij en
maken zich ook zorgen over de
vervorming van het imago van
de islam door de media.'
De IUR wordt niet erkend door
de overheid. Studenten betalen
duizend gulden collegegeld en
hebben geen recht op een beurs.
De meeste van hen volgen, net
als Said en Faouad, de studie
naast een betaalde baan. De
begroting van de universiteit
wordt sluitend gemaakt door gif
ten van donateurs. Dit acade
misch jaar, wanneer de eerste
lichting studenten de opleiding
heeft voltooid, beslist de over
heid of ze mee gaat betalen. Dat
is mede afhankelijk van de
beoordeling van de kwaliteit van
het onderwijs en het onderzoek.
aging en
:n Dan
aken bij
r u
aal 4 uur
regeling
natie bij
ikbedrijf
schoon-
ahool op
Schie-
i vr. van
vakantie
Gemini
579
igd voor
en in
a/d IJs-
kerk a/d
awijk en
af 15.00
an voor
Capel-
itingen:
iderdijk
Deze oorlog gaat niet over religie
atlekge-
i interi-
Verktijd
Eigen
aris vol-
ranche.
718.
Onlangs werd in Rotterdam de eerste nieuwgebouwde moskee binnen haar gemeentegrens officieel in gebruik genomen. De bouw van de Mevlana moskee, die plaats biedt aan veertienhonderd gelovigen duurde
twee jaar.
foto: LEUNIS VERLINDE