'Als je een beetje draaitafelgek bent, is het drie dagen feest'
'Schrijven is een heerlijke manier om je aan
de waan en sleur van alledag te onttrekken'
Ma Stella blijft komen
O
CM
Rita Muilwijk presenteert haar tweede op Lezersfeest
Meesterlijk eten
in wijnkelder
45 - 1002
Vrijdag 9 november
MUZIEK
23.00 World Music Dansparty.
Fula Band Senegal Hot Thing
featuring Omar Ka. De
Twijfelaar, Rotterdam.
Folk Festival. Festival waar
folk-groepen uit diverse streken
en landen aan meedoen. In
Theater Zuidplein vijf bands;
llan de Cubel; Gabriel Yacoub
Finbar Furey Friends;
Providence; Beggars. Theater
Zuidplein, beide zalen.
THEATER
20.15 De Revisor. Het verhaal
speelt zich af in een Russisch
provinciestadje rond 1830, waar
een vermeende hoge ambtenaar
op bezoek komt. De tirannieke
burgemeester, de corrupte amb
tenarij en medewerkers van de
mensonterende gezondheidszorg
zijn in rep en roer, bang om ont
maskerd te worden. Forti s
Theater a/d Schie, Schiedam.
Zaterdag 10 november
MUZIEK
20.00 Therapy?. Oil en
Defenestration. Nighttown.
THEATER
20.15 YUana: Devilishly good
entertainment. Verrassend, shoc
kerend, wreed, grotesk en.veel
lachen. De voorstelling 666 van
de groep Yllana is een grandioos
succes in thuisland Spanje. Nu is
deze productie voor het eerst in
Nederland te zien en nergens
mee te vergelijken. Theater Het
Kruispunt, Barendrecht.
20.15 De Revisor. Fortis
Theater a/d Schie, Schiedam.
20.00 De Koningin van
Paramaribo. Wilhelmina
Angelica Adriana Rij burg beter
bekend als Maxi Linder, is
Surinaams beroemdste en meest
beminde prostituee.
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
Zondag 11 november
14.30 Ons dorp. Peter Zegveld.
6+. Het verhaal over een vuurge-
vaarlijke vader, zijn dochter die
haar wensen aan een echoput
toevertrouwt en haar zoon die
zijn vader nooit zal kennen.
Theater Zuidplein.
Maandag 12 november
MUZIEK
20.00 La Traviata. De
Roemeense Staatsopera. 'La
Traviata' vertelt het verhaal over
de liefde van de ongebonden
Violetta Valery, la Traviata (de
dolende) voor Alfredo, de jonge
dichter. Inleiding om 19.00 uur.
Nieuwe Luxor Theater.
Dinsdag 13 november
THEATER
20.15 De Tweeling. De
Tweeling, naar het boek van
Tessa de Loo, is een imponeren
de voorstelling over de door de
oorlog zo wreed gescheiden
tweeling Anna en Lotte. Fortis
Theater a/d Schie, Schiedam.
Raymond Rotteveel
De komende dagen staan
Rotown, Lantaren/Venster,
Worm, De Unie/Dinky Dow,
CBK en de Rotterdamse
Schouwburg in het teken
van de DJ-driedaagse
National Phonographic.
Optredens/demonstraties
van DJ's als Noize (DK),
Mr. Thing (UK), Tony Vegas
(UK), Paul Hubweber (D),
Eni-Less (NL), Git Hyper
Kypski (NL) en Alien
The White Shark (NL)
moeten laten zien dat je
met een draaitafel meer
kunt dan alleen een plaatje
draaien. Om met de laatste
te spreken: 'Als je een beet
je draaitafelgek bent, is het
drie dagen feest.'
National Phonographic werd een
paar jaar geleden voor het eerst
georganiseerd vanuit
podium/eetcafé Rotown aan de
Nieuwe Binnenweg. Eerst onder
de noemer van Turntable
Mechanic sessies, later onder de
huidige naam. National
Phongraphic onderscheidt zich
van andere 'turntable events'
door het weglaten van een wed
strijdelement, hoewel zaterdag
avond in Rotown wel de uitrei
king van een 'lifetime achieve
ment Award' op het programma
staat. Naast alle optredens op de
verschillende locaties wordt er
bovendien ook een link gelegd
met graffiti, breakdance, film,
videokunst en lifestyle.
Een bekende naam in de
(Rotterdamse) DJ-wereld is die
van Matthieu Stokman, beter
bekend als DJ Alien, tegenwoor
dig uitgebreid tot Alien The
White Shark. Alien, medever
antwoordelijk voor de inmiddels
ter ziele gegane Pump Up-avon-
den in WaterFront (voorheen De
Vlerk), draait zondagavond in
Rotown met z'n oude maatje
Automatic. 'Ik heb vroeger in
het hiphop-bandje Moonrunners
gescratcht. Toen ik daarmee
stopte, nam Automatic m'n job
over. Ik ga zondag met hem een
soort vriendschappelijke battle
doen. Wat dat inhoudt? Nou, een
beetje bluffen, kijken wat hij
ervan bakt en ik. Dat wordt een
beetje scratchen en turntable
tricks als backspinnen en quick-
mixen.'
Nu de Pump Up-avonden zijn
beëindigd, heeft Alien alle tijd
voor het boekingsbureau Crown
Champ dat hij met een maat
heeft opgezet. 'We organiseren
ook DJ-contests in de Bootleg
(Mauritsweg). In december
beginnen de voorrondes weer,
waarna de finale plaatsvindt in
WaterFront. Inschrijven kan via
de platenwinkel Triple Vision of
via onze website www.crown-
champ.com. Zelf platen uitbren
gen is er het laatste anderhalve
jaar een beetje bij ingeschoten,
zegt hij. 'Nee, echte ambitie heb
ik ook niet. In Nederland zijn er
ook geen labels met de know
how om het te verkopen. De
afzetmarkt is ook klein hier. Het
enige dat een beetje verkoopt, is
de vrij commerciële shit. Ik wil
volgend jaar met Crown Champ
wel een verzamel-CD uitbren
gen. Welke muziek ik zelf draai?
Dat is vrij breed en hangt van de
avond af. Maar op dansavonden
is dat techno, big beat, chemical,
toffe hiphop en af en toe een 2
step-plaatje.'
"Aan me eiguh"
Terug naar National
Phonographic dan. In hoeverre
kun je als DJ nog origineel zijn
met een draaitafel? Alien: 'Op
een gegeven moment dacht ik:
het kan niet verder. Ik had twee
jaar niks gedaan en toen hoorde
ik Q Beat. Dat is op scratchge-
bied, qua techniek, toch een heel
nieuwe stijl. Het was voor mij
hetzelfde als de eerste hiphop.
Of één van de laatste, nieuwe
muziekstromen: drum 'n bass.
Toen dacht ik ook: wat is dit
nou? Hier kan niets meer na
komen. Maar toen kreeg je 2-
step en dat is toch weer anders.
Er zal altijd wel weer iemand
ergens nieuwe uitvindingen
doen.' Op de slotvraag aan wie
Alien de 'lifetime achievement
Award' zelf zou uitreiken, is hij
duidelijk: 'Aan me
eiguh...hahaha...ja, schrijf dat
maar zo op. Maar goed, als het
iemand anders moet zijn dan
denk ik aan iemand als DNA van
Urban Dance Squad. Daar heb ik
veel mee samengewerkt en ik
moet zeggen: hij heeft er wel
verstand van.'
DJ Alien The White Shark
Automatic, zondagavond 11 programmaoverzicht zie
november (22.00 uur), www.nationalphonographic.nl
Rotown. Voor het complete of bel met 010-411 23 83.
Els Neijts
Rita Muilwijk werd twee
jaar geleden ontdekt door
Marcel Möring -'Ik heb
hem gewoon gebeld'- die
haar bij Meulenhoff intro
duceerde. Twee boeken ver
der weet ze helemaal zeker
dat ze móet schrijven.
Behalve dat ze het niet
laten kan vindt ze het
'gewoon lekker'. 'Het is een
heerlijke manier om je aan
de waan en sleur van alle
dag te onttrekken. Je
schept gewoon een nieuwe
wettelijkheid. Het maakba
re leven is voor jongeren.
Voor de rijpere leeftijd is
schrijven een mooi alterna
tief. Als ik bezig ben denk
ik niet Wat doe ik hier? of
Wat is de zin van het leven?
Daar schrijf ik gewoon een
boek over. Dat houdt het
angstaanjagende van het
leven buiten de deur en
creëert de illusie dat je
daar macht over zou heb
ben.'
In haar debuut - de novellebun
del Bloedkoralen - en in haar
zojuist verschenen eerste roman
De Geluktheorie, spelen meisjes
en jonge vrouwen de hoofdrol.
'Omdat die belevingswereld het
best bij mijn leeftijd aansluit.'
De blik in haar ogen daagt uit.
Het waarom is duidelijk, zelf is
ze 51, maar een mogelijke reac
tie wacht Rita Muilwijk niet af.
Koketteren is duidelijk niet haar
stijl. 'Noem het maar een inhaal
slag', neutraliseert ze vrijwel
onmiddellijk haar serieus uitge
vallen grap. 'Ik haal mijn eigen
jeugd en jonge volwassenheid
opnieuw door de molen en ga
daarin weer een laagje dieper
dan eerdere keren. Dat maakt
mijn verhalen niet autobiogra
fisch maar een 'kijken naar' hoe
ik ook had kunnen worden als ik
andere eigenschappen had gehad
en als de omstandigheden anders
waren geweest. Ieder mens komt
in zijn leven op kruispunten. Op
die kruispunten ben ik steeds
meer de Rita geworden die ik nu
ben. Mijn personages maken
andere keuzes, hebben daardoor
een ander leven en een andere
persoonlijkheid. Je kunt zeggen
dat ik in mijn schrijven mijn
sub-ikken onderzoek.'
Angst om liefde te
voelen
De meisjes en jonge vrouwen in
Meulwijks boeken zijn nadruk
kelijk bezig met existentiële vra
gen als: Waarom ben ik hier, wat
doe ik hier en met alle zin en
onzin van de liefde. Vooral met
de angst om liefde te voelen.
Muilwijk: 'Die thema's hussel ik
een beetje. In De geluktheorie
komt door dat gehussel opeens
een Oprah Winfrey-achtige
moeder uit de hoge hoed te voor
schijn. Zelf heb ik helemaal niet
zo'n moeder.'
In De Geluktheorie vragen 'de
jongen en het meisje' zich af of
je kunt leven volgens de moraal
dat alles wat je doet iets moet
toevoegen aan het geluk van de
mensheid in zijn totaliteit of iets
ongedaan moet maken aan alle
menselijk leed. Deze moraal
theorie blijkt niet haalbaar maar
voor die waarheid boven komt
drijven wordt de lezer meege
sleurd in veel vervreemdend
geworstel. Muilwijk: 'Ook dat
proces loopt buiten mij om. Ik
bekijk al schrijvend hoe mijn
personages onder bepaalde
omstandigheden handelen. Daar
gaat het al lang niet meer om wat
ik zou doen. Wel kijk ik steeds
of het verhaal nog loopt zoals ik
wil. Een idee kan leuk lijken
maar toch op niks uitlopen. Het
enige wat ik uiteindelijk nog met
mijn hoofdpersonen gemeen heb
is dat ze niet in de slachtofferrol
blijven hangen en hun leven in
eigen hand nemen. Daarom zijn
hun verhalen ook niet treurig of
pessimistisch.'
Plot blijft tot einde
geheim
Muilwijk bouwt in haar verhalen
aan een plot maar de ontknoping
laat steeds tot het einde op zich
wachten. Daarbij is ieder plot
multi-interpretabel. Over De
Geluktheorie wil ze dan ook
alleen kwijt dat die niet haalbaar
is omdat iedereen zijn eigen leed
nu eenmaal het hardst voelt. 'En
dat zal altijd zo zijn. Zolang
iedereen een moeder heeft.'
De theorie is overigens niet aan
haar eigen brein ontsproten maar
haar aangereikt tijdens een stu
die filosofie. 'Hij bestaat al
sinds het begin van de achttiende
eeuw. De verlichting liet het
geloof vallen en bedacht iets
anders om toch enig normbesef
in stand te houden.' Zelf gelooft
ze niet in iets bijbels, denkt ze
meer in de richting van reïncar
natie 'Omdat ik me niet kan
voorstellen dat er niets is. Dan
zou dit hele leven achterlijk zin
loos zijn.'
Met het uitkomen van haar twee
de boek is Muilwijk definitief en
officieel schrijfster en in die
hoedanigheid te gast op het jaar
lijkse Lezersfeest van de
Centrale Bibliotheek in
Rotterdam dat komend weekend
gehouden wordt. 'Dat was ik
meteen na mijn eerste eigenlijk
al', concludeert de schrijfster.
'Ik kreeg mooie recensies en
veel aanvragen voor interviews
maar daarna werd het stil.
Omdat ik subsidie had gekregen
- die nu bijna op is - heb ik een
jaar lang kunnen zwemmen; het
idee dat ik al langer had steeds
meer vorm laten krijgen.
Discipline? Ze kijkt verbaasd.
'Dat kwam er al helemaal niet
aan te pas. Ik heb totaal geen
discipline maar schrijven is iets
wat ik moet doen. Ik kan
gewoon niet anders. Daar pro
beer ik ook steeds bij stil te
staan. Dat ik het in eerste instan
tie voor mezelf doe. Mogelijke
lezers zijn meegenomen. Aan de
andere kant is het belangrijk dat
je boek onder de aandacht wordt
gebracht. Net als met je kind wil
je het laten zien. En een boek is
uiteindelijk pas een boek als het
gelezen wordt. Als ik mijn onaf
hankelijkheid wil bewaren moet
ik die zaken in balans zien te
houden.'
Het lezersfeest - aanvang 20.00
uur - dat zaterdag 10 novem
ber voor de vijfde keer gehou
den wordt - met interviews,
ontvangt dit keer tal van grote
namen als Lisa Saint Aubin de
Teran. Voor muzikaal onthaal
zorgen onder meer The Bob
Color en dj Tin Tin. Rita
Muilwijk leest voor op het
podium Nieuwe boeken, nieu
we schrijvers en signeert op de
signeerafdeling. Alle overige
informatie is te lezen in een
speciale strooifolder of op
www.theater@bibliotheek.rot-
terdam. Kaarten voor het feest
kosten 40 gulden, met een
bibliotheekpasje maar 20. Zo
lang de voorraad strekt te
reserveren via tel. 010-
2816249.
Maarten van der Jagt
en Els Neijts
Sinds mei van dit jaar zijn
Rudolf en Nety de Paauw
neergestreken aan de schitte
rende Oosthavenkade in
Vlaardingen. In een prachtige
pand uit 1888 bevindt zich nu
het het restaurant de
Wijnmeester.
Een tekst op een gevelsteen
boven een steeg naast het pand
verwijst nog naar de oude ftinc-
tie als wijnpakhuis van het pand
aan de Vlaardingse kade. De
toenmalige 'Wijnmeester' had
voor deze steeg zelfs bedongen
dat men er 'vaten mocht rollen'!
Rudolf de Paauw (44) heeft
inmiddels een grote culinaire
loopbaan achter zich voordat hij
zijn droom kon verwezenlijken
in Vlaardingen. In '78 begon hij
als 18 jarige leerling-kok bij
Old Dutch waar hij duizenden
kroketten heeft staan draaien
'tot hij uiteindelijk zelf alles zag
draaien'. Hij maakte na enkele
jaren de overstap naar een ander
culinair instituut in Rotterdam,
het voormalige Michelinster
dragende "Le coq d'or" (nu
Kip) waar hij 'chef de partie'
werd. Hoewel zijn liefde duide
lijk uitgaat naar de klassieke
Franse keuken, is hij zeker niet
eenkennig want Rudolf heeft
ook gewerkt voor restaurants als
Bazaar waar men de Noord-
Afrikaanse keuken biedt en het
Japanse noodle-restaurant
Tampopo.
Het restaurant van de
Wijnmeester bevindt zich in de
kelder van een prachtig pand
aahet voorname pand aan de
haven van Vlaardingen. De kel
der is schaars verlicht met nis
sen in de wand waarin zich de
wijnvoorraad van het restaurant
bevindt. De wijnen zijn overi
gens tegenwoordig uitsluitend
afkomstig van het Rotterdamse
wijnpakhuis van Pierre Vies aan
de Rotterdamse Van
Vollenhovenstraat.
Buiten de grote wijnkaart komt
men er natuurlijk om er te
genieten van Rudolfs kookun-
sten in "De Wijnmeester". Want
wat Rudolf kookt is goed. Zijn
liefde voor de Franse keuken
steekt hij niet onder stoelen of
banken. Als klein hapje vooraf
(de amuse) presenteert hij een
typisch Frans gerecht als rilettes
d'oie proeven. Dit is een zalige
ganzenpastei die een krachtige
volle smaak heeft. Ook het
voorgerecht, gebakken eenden
lever op een wentelteefje met
een saus van passievrucht is
'heerlijk zacht en gedurfd door
de combinatie met een saus van
passievrucht'. Bij de hoofdge
rechten is er tarbot met wilde
spinazie of een heerlijk stukje
eendenborst en gegarneerd met
amarillen. 'Een heel leuke com
binatie, de zoete amarillen met
zo'n Calvinistische Hollandse
boeren stamppot met spruiten
'schrijft een tevreden bezoeker
van de lens site. Voor bezoekers
van het Vlaardingse theater bie
den Rudolf en Netty een speci
aal theatermenu. Voor f 37,50
serveert men een hoofd- en
nagerecht een kopje koffie. Dit
menu is speciaal voor bezoekers
van het theater bedoeld en wordt
tussen 18.00-19.30 uur geser
veerd a.u.b. vermelden bij
reserveren).
De komende week staan er
weer uitlopende voorstellin
gen op het programma van de
Stadsgehoorzaal waaronder
op zondag 11 november maar
liefst twee kabouter
Plopmatinees en op donder
dag 15 de cabaretier Najib
Amhali met zijn nieuwe voor
stelling Free Fight. Voor wie
hem nog niet kent: een absolu
te aanrader!
De Wijnmeester in
Vlaardingen Oosthavenkade
27, VlaardingenTelefoon (010)
435 57 35 keuken open: 12.00-
14.30,18.00-22.00 ma gesloten
za-zo geen lunch.
't Theater van Vlaardingen,
ofwel Satdsgehoorzaal dan
wel Harmonie is aan de
Schiedamseweg 51; 3134 BB
Vlaardingen, telefoon uitba-
lie: 010 - 434 05 00
Hartstocht Heimwee in Rotterdam
8, 9, 11, 13, 14 november
Film over de geschiedenis van Rotterdam van 1850 tot de weder
opbouw. Een digitale reconstructie van het vooroorlogs
Rotterdam, waardoor u een reis door de tijd maakt. Calypso 2001,
Mauritsweg 5. aanvang 13.30 en 15.30 uur, vr 9/11 tevens 20.00
uur, entree fl. 10,-.
Rotterdam Nu en Dan
do 8 en za 10 november
Verleden, heden en toekomst van Rotterdam, gezien door de ogen
van jongeren die leefden in verschillende tijdvakken. In perioden
van ongeveer vijfentwintig jaar zien we hoe de wereld verandert,
hoe de jongerencultuur verandert. En hoe Rotterdam verandert.
Nieuwe Luxor Theater, aanvang 20.00 uur, entree fl. 15,- fl. 30,-
Grande Finale Euro+ Songfestival
vr 9 november
Het evenement voor het rijpere talent: 50+ zangers uit Rotterdam
Porto gaan de muzikale strijd aan in de arena van de Doelen. Zij
laten zien en horen dat culturele diversiteit van alle leeftijden is.
Studenten van het Rotterdams conservatorium begeleiden hen
o.l.v. Pedro Libert. Concert- en Congresgebouw de Doelen, aan
vang 14.00 uur, entree fl. 7,50 R'Pas gratis (gelieve de kaarten
af te halen aan de kassa van De Doelen). Meer informatie:
www.npoe.nl.
Mplex Talkshow en Mega Party Zone
vr 9 november
Jongeren met verschillende culturele achtergronden treden met
elkaar in gesprek over 'rouw'. Presentator en DJ's proberen een
link te leggen tussen de gevoelens van jongeren en het overlijden
van verschillende R&B Hiphop-helden en -heldinnen.
Nighttowntheater (Mplex Talkshow), Nighttown grote zaal (Mega
Party Zone), Talkshow 21.30-23.00 uur party 23.00-05.00 uur.
Entree: Mplex Talkshow gratis, bezoek talkshow betekent gratis
entree tot Mega Party Zone, Mega Party Zone: fl. 20,- voorver
koop. /www.mplex.nl>www.mplex.nl.
Diseusenfestival - Romy Haag
zo 11 November
In haar programma "Balladen für Huren und Engel" gunt ons de
Duits-Nederlandse 'diva van de nacht' Romy Haag een blik achter
de faqade van een wereld vol glamour. Oude Luxor Theater, aan
vang 20.00 uur, entree fl. 35c fl. 30.-. Reserveren: 010- 4843333,
www.luxortheater.nl
eXposed
t/m 15 november
Foto-expositie door, voor en over jongeren. Het spanningsveld van
de overgang van jong naar volwassen wordt in tal van situaties
weergegeven. Off_Corso, dagelijks vanaf 19.00 uur, entree gratis.
Publiekscentrum Rotterdam 2001 (Informatie, verkoop van tic
kets Rotterdam 2001 artikelen)
Mauritsweg 5, tel. 010-4022001. Open: ma-vr 10.00-18.00 uur.
Kijk ook op www.rotterdam2001.nl
Chris Comvalius speelt op woensdag 14 november
voorlopig voor het laatst binnen deze regio haar
monoloog Ma Stella in Theater Zuidplein. Voorlopig,
omdat er een nieuwe serie voorstellingen op stapel staat
waarbij ongetwijfeld weer de regio wordt bediend. Wie
niet tot volgend jaar wil wachten kan de 14e zowel 's
middags als 's avonds naar de voorstelling.
Comvalius houdt van haar personage. 'Ze is heel leuk om te spelen
omdat ze de universele moeder vertegenwoordigt, ook al is ze
typisch Surinaams. Voor Surinamers is ze een feest van
herkenning maar de uitspraken die ze doet zijn voor iedereen heel
herkenbaar. In alles wat ze doet spreekt haar onvoorwaardelijke
liefde voor haar kinderen hoewel ze heel veel moeite heeft dat te
zeggen. Typisch iets van haar generatie. Ma Stella is een jaar of
zestig en het verhaal speelt zich af in het begin van de 70-er jaren.
Het decor bestaat ook uit allerlei voorwerpen die aan die tijd
refereren: véél plastic.'
Ma Stella is weduwe en woont in haar eentje in Nederland terwijl
al haar kinderen in Suriname zitten. Alleen haar kleinzoon woont
nog bij haar maar ook hij staat op het punt naar Suriname af te
reizen. Op de avond voor zijn vertrek heeft Ma Stella een lang
gesprek met haar verleden echtgenoot. Comvalius: 'Ze is gek op
haar kleinzoon en het afscheid valt haar heel zwaar. Ze is dan ook
in een melancholische bui en in constante dialoog met haar
gestorven man. Dat hij niets terug kan zeggen maakt niet uit. Ze
wéét wat hij zou zeggen als hij er was. Ze scheldt ook constant
tegen hem maar steeds vol liefde en humor. Ze is heel sterk maar
kan niet goed met haar gevoelens uit de voeten. Ze heeft in haar
leven niets cadeau gekregen en heeft altijd moeten knokken.
Daardoor lijkt ze hard maar is het in wezen helemaal niet. Soms
breekt ze dan ook maar herstelt zich onmiddellijk weer. Een kanjer
van een vrouw!'
Behalve zelf spelen zoals in Ma Stella, eerdere producties en tv-
werk deed Comvalius onlangs de regie van een jongerenproductie
van het Rö Theater. In regie komen voor mij bepaalde dingen
samen. Ik heb vooral in het werken met jongeren veel profijt van
mijn baan in het onderwijs aan jongeren. Dat in combinatie met
mijn acteerervaring maakt regie heel interessant voor me. Ik lonk
ook enigszins in die richting maar voorlopig vind ik Ma Stella
spelen nog geweldig. Het is de bedoeling dat de nieuwe reeks
voorstellingen tot in juli 2002 doorlopen.'
DJ Alien The White Shark gaat zondag in Rotown een vriendschappelijke bat
tle aan met Automatic.
FOTO: DIMITRI HAKKE
Rita Muilwijk: 'Een boek is pas een boek als het wordt gelezen.'
Foto: Leunis Verlinde
1 E N S
1 N D E P E N D E N 1
INDEX
I
Chris Comvalius als Ma Stella