Wilbert
Pakhuizen in de van Vollenhovenstraat vormen gloednieuw horecagebied
Met korting naar Lennon
McCartneytribute
A Chorus Line: hoe ambities en dromen waar kunnen worden
Kommil Foo probeert nieuwe show
03 - 1002
Vrijdag 18 januari
FILM
15.30 Moviezone: Drift. Regie:
Michiel van Jaarsveld.
Lantaren/Venster.
MUZIEK
20.00 Opera in Ahoy: II
Trovatore. Opera van Giuseppe
Verdi. Voor meer informatie
020-5304720 of
www. opera\_trovatore. nl
Ahoy' Rotterdam.
20.30 Soesja Citroen. Soesja
sings Citroen. Theater de
Schuurkerk, Maassluis.
21.00 Def P The
Beatbusters. Osdorp Posse
soloproject. WaterFront.
THEATER
20.00 Bert Visscher. Geluk zit
in hele grote dingen. Cabaret
met instortingsgevaar en een
beetje druk. Nieuwe Luxor
Theater.
20.00 Arjan Ederveen. De
Grote Verdwijn Truc. Regie:
Kees Prins. Wat gebeurt er als
een goochelaar zijn truc niet
meer weet? Theater Zuidplein.
Arjan Ederveen
Zaterdag 19 januari
MUZIEK
22.00 Salsa Nights. La Banda
Ire. m.m.v. DJ Tintin. Bestaat uit
de beste jonge Latin-muzikanten
uit Latijns-Amerika en Europa
en heeft Nederland als stand
plaats. De Doelen.
THEATER
20.00 Don Quischocking. Met I
Fossili, wat letterlijk 'overblijfsel
of afruk in gesteenten van
levensvormen uit het verleden'
betekent, laten de cabaretiers
dus nog een keer hun zwanen
zang horen. Oude Luxor
Theater.
20.30 Najib Amhali. Free Fight.
Na Vol vol en Veni Vidi Vici
komt Najib Amhali met Free
Fight. Theater de Schuurkerk,
Maassluis.
Zondag 20 januari
MUZIEK
20.00 Golden Earring.
Unplugged. Nieuwe Luxor
Theater.
20.00 Wofa. Percussions et dan-
ses de Guinee. Theater
Zuidplein, Kleine zaal.
22.00 The Music, Rotown.
Dinsdag 22 januari
THEATER
20.00 Brigitte Kaandorp.
Badwater. Nieuwe Luxor
Theater.
Woensdag 23 januari
FILM
Opening 31e International
Film Festival Rotterdam. Zie
voor meer informatie:
/www. filmfestivalrotterdam, co
m>, Rotterdamse Schouwburg.
JEUGD
14.00 De Robin Hood van
Algerije. Hakim. Theater de
Schuurkerk, Maassluis.
MUZIEK
12.45 Lunchconcert.
Kamermuziekensembles van de
afdeling Wereldmuziek van het
Rotterdams Conservatorium.
Cultureel Centrum De Stoep,
Spijkenisse.
THEATER
20.00 Brigitte Kaandorp.
Badwater. Nieuwe Luxor
Theater.
Donderdag 24 januari
THEATER
20.15 Anousha N'Zume.
Eiland. Anousha is de
Nederlandse dochter van een
Russin en een Kameroenees.
Haar multiculturele achtergrond
vormt de basis voor deze show.
In een mengeling van vooral
muzikale stijlen (van blues tot
Russisch volksliedje) weet zij
haar persoonlijke verhaal te ver
tellen. Theater Zuidplein, kleine
zaal.
Els Neijts
'Ambitie? Mijn droom
waargemaakt?', Wilbert
Gieske lacht. 'Ik ben
gewoon gevraagd voor A
Chorus Line. Een bekende
bek verkoopt beter.' Hij
grijnst tevreden, duidelijk
een zondagskindje. Dat
blijkt ook uit het verhaal
dat hij soepel opdist over
het verloop van zijn carriè
re. 'Eigenlijk kom ik uit de
kroeg. Daar 'woonde' ik zo
ongeveer en die sferen ben
ik begonnen met het verta
len en schrijven van flap-
en achterteksten. Maar dat
was me een té zwaar leven.'
Weer grijnst hij, veelbete
kenend dit keer. 'Ergens in
de zeventiger jaren werd ik
gevraagd om te acteren
omdat ik zo naturel zou
zijn. Dat was toen modern
en zo is het begonnen.'
'Mijn debuut was in het
Piccolotheater in Rotterdam. Bij
Fact in Het Verhaal van een
vuist. Ja, ik heb geruime tijd in
Rotterdam rondgelopen. Ik heb
er Deelder onder het biljart zien
liggen en in zalen als de
Lantaren gespeeld. Ik vond acte
ren heerlijk. Minstens een uur
lang alle aandacht voor jou
alleen en natuurlijk speelt ijdel-
heid ook mee.
Ik werd al snel veel gevraagd en
kige mensen rond.
Omdat ik geen scholing heb
moet ik mijn geloofwaardigheid
uit mezelf persen. Ik heb mazzel
dat ik dat kan. Maar hoewel ik
veel werk had moest er toen ik
eenmaal getrouwd was en twee
kinderen had toch meer brood
op de plank komen. Toen bleek
voorbij komt moet je wel met de
stroom mee durven drijven en er
voor zorgen dat je niet in de
bezemwagen terechtkomt. Bij
mij kwam van het één steeds
weer het ander: soaps, vrije pro
ducties. En ik heb in ieder tv-
panel minstens drie keer geze
ten. Dat heb ik moeten afleren
heb het ook nog bij het gesubsi
dieerd toneel geprobeerd. Maar
daar liepen me te veel ongeluk-
de televisie ook grote behoefte
aan mijn naturel te hebben.
Bofferd? Ja, maar als het toeval
door het (te) veel te doen. Net
als een aap.'
Gieske heeft zeker niet altijd en
alleen voor het 'makkelijker'
werk gekozen.
'Ik heb ook grote rollen gedaan.
Zoals in Schakels van Heiner
Müller met de ouwe Kraaij. En
in De Droomman van Anne Wil
Blankers. Héél moeilijk, hele
maal in het wit en met danspas
jes. Leuk maar niet my cup of
tea.
Ik ga spanning en uitdaging niet
uit de weg, integendeel. Ik weet
nog goed dat ik voor het eerst
met eigen tekst op het podium
stond. Je haalt adem, iedereen
wordt stil en dan móet het
gebeuren... Acteren blijft elke
keer weer je angsten overwin
nen, vooral je angst om af te
gaan. De angst dat mensen je
klein zien, datgene zien wat je
liever geheim zou houden. Daar
ben ik nu trouwens niet bang
meer voor. Ik weet dat ik mijn
eigen ondergrens wel haal en
bovendien word je ook vanzelf
beter. Acteren is voor mij nu
gewoon werk maar dan wel met
behoud van kwaliteit. Daarbij
blijf ik jong door alle energie
van de mensen om me heen. In
Goede Tijden en nu in A Chorus
Line, met al die verschillende
disciplines. Dansen leer ik nooit
meer, daar ben ik te oud voor.
Van een warming-up word ik al
onzeker. Die mensen zijn net
bouwpakketten. Maar zangles ga
ik wel nemen. Da's sowieso
goed voor 't vak: aan stem, hou
ding en ademhaling werken.
Daarbij is zingen gewoon een
fantastische positieve bezig
heid.'
Mede 'soapies'
Wilbert Gieske is uitermate te
spreken over zijn collega's in A
Chorus Line én over het feno
meen musical op zich.
'Musical is voor mij interessant
omdat het een heel breed
publiek bedient en omdat er
zoveel verschillende disciplines
aan meewerken. Allemaal jonge
mensen die nu alles geven omdat
als ze nü opvallen ze volgend
jaar misschien weer werk heb
ben. Dat is óók het verhaal van A
Chorus Line. Musicalmensen
kunnen op hun 30e al op hun
retour zijn. Mijn huidige colle
ga's spelen in dit geval dus
gewoon zichzelf.'
Zijn 'mede-sdapies' Cystine
Carreon (Nanda in GTST) en
Jacqueline Aronson (verschil
lende gastrollen in GTST en
andere soaps) kunnen daar over
meepraten want zij zingen, dan
sen én acteren.
Jacqueline: Mijn eerste en
enige grote droom was klassiek
ballerina worden', vertelt ze,
'maar na mijn 14e was daar het
showballet van over gebleven.
Tegenwoordig droom ik niet
meer zoveel. Ik leef mijn leven
zoals het komt, dat is het gemak
kelijkste. En ik heb mijn reser
ves, ik heb me ingedekt. Als
musicalland niet meer lukt heb
ik mijn eigen bruiloften-en-par-
tijenband. Dat kun je heel lang
volhouden.'
Cystine wilde op haar 14e vio
liste worden en doorliep dan ook
samen met haar zus Cyrille
(ruim een jaar ouder, dus géén
tweeling en ook een rol in A
Chorus Line) het conservatori
um. 'De laatste twee jaar van die
opleiding wilde ik ook zingen én
op het toneel staan. Miss Saigon
werd voor ons allebei dé kans.
Op het ogenblik ligt mijn viool
dan ook stoffig te worden.
Zonde, maar ik heb er nu
gewoon geen tijd voor. In Fame
hebben Cyrille en ik nog wel iets
met onze instrumenten kunnen
doen. Op dit moment is A
Chorus Line mijn droom. Later
wil ik wel iets met lesgeven,
liedinterpretatie of zo. Mijn
variant op passie doorgeven. Ik
zou nooit helemaal uit het
theater weg willen.'
Passie zonder jalousie
Wat de dames nadrukkelijk
gemeen hebben is passie.
'Zonder passie houd je het niet
vol', weet Jacqueline. 'lets tegen
je zin doen werkt niet. Wat helpt
in een musical is de muziek.
Daardoor voelt wat je doet min
der zwaar.' 'Nou', fronst
Cystine, 'zowel zingen als dan
sen maakt het juist weer extra
zwaar.'
Hoe zwaar ook, er wordt onder
ling veel gelachen en van jalou
sie is geen sprake. Er worden
geen ogen uitgekrabd. 'Te braaf
om waar te zijn?' Jacqueline
haalt nuchter haar schouders op.
'Niet meer of minder dan in het
gewone leven. Iedereen heeft
zijn eigen ding. Er is in A
Chorus Line niet zoiets als een
grote diva. Maar zelfs al ben je
dé diva, als je snel jaloers wordt
ben je in dit vak gauw uitgekakt.
Je moet sociaal goed onderlegd
zijn anders lig je er héél snel uit.'
Dat Wilbert Gieske in zijn rol als
choreograaf niet danst is volgens
de dames geen handicap en
Schuin aan de overzijde
van 'Bonne bouche' is een
groot horecaproject in het
Scheepvaartkwartier
inmiddels bijna voltooid.
Rechts van het bekende
Italiaanse restaurant La
Stanza vind je een poort
die toegang tot achterlig
gende pakhuizen verleent.
Boven die poort staat in
statige letters "WESTE
LIJK HANDELSTER
REIN". Het is de benaming
van de 36 pakhuizen die
gevestigd zijn in het blok
tussen de Van
Vollenhovenstraat en het
Westplein.
Vroeger kwam er hier waar
schijnlijk nooit iemand of het
moest voor een bezoek aan het
wijnpakhuis van Pierre Vies
zijn. Als je er nu naar binnen
gaat en je loopt rechts de hel-
lingbaan op, dan bereik je een
overdekte binnenplaats met links
en rechts pakhuizen. Een gigan
tische glazen dak lijkt gewicht
loos boven het plein te zweven
en accentueert de stoere archi
tectuur van de pakhuizen.
Openstaande zware deuren gun
nen een blik op de oude ruimtes.
Het eerste restaurant dat hier de
deuren opende was Fa Leendert
en Zonen. Hierna volgde Land
van Waas en verleden week
dinsdag opende Herman den
Blijker De Engel, Zeezout,
Foody's) hier een nieuw "restau
rant" Rosso. Medio
Februari/maart zal de Dudok
groep een eet, drink, en dansge
legenheid openen onder de naam
van Café -Rötisserie - Dancing
NV Opslag. Niet alleen restau
rants maar ook een galerie en
een reisbureau vind je in deze
fraaie pakhuizen. Neem zeker de
moeite als je hier bent om even
bij "Buitenlandsche Zaken" naar
binnen te lopen want zo mooi
reisbureau heb je nog nooit
eezien!
Een goed begin....
Land van Waas is net geopend
maar de eerste reacties van
attente IENS-proevers zijn al op
de site te lezen.: "Deze nieuwe
zaak op het Westelijk
Handelsterrein is kandidaat voor
de categorie 'uitstekend' en een
potentiële tweede huiskamer
voor ons. Na een amusante
amuse, een miniclubsandwich
van Hollandse garnalen, gokten
wij op het verrassingsmenu.
Onze lef werd beloond met een
heerlijke soep van gepofte knof
look, een prachtig stukje duiven
borst, verse tarbot op de graat en
a la minute geklopte sabayon op
een fruitsalade. Alles van goede
ingrediënten, met liefde bereid.
Niet te veel smaken op één bord,
behoorlijk evenwichtig.
Ons favoriete bier komt van de
tap (Brand's Up) en het aanbod
wijnen per glas is ruim. Genoeg
redenen om snel terug te komen,
bij voorkeur zonder auto, om
eens het gehele drankenassorti
ment uitgebreid aan een test te
onderwerpen! Het restaurant is
uiterst doordacht ingericht met
fraaie verlichting en moderne
klassiekers als meubilair."
Snoepen bij Rosso
Rosso is de allerlaatste loot die
Herman den Blijker aan zijn
Engel imperium heeft toege
voegd. Na succesvolle zaken als
Foody's en Zeezout lijkt Rosso
ook een schot in de roos. Ook in
Rosso sunt Herman ziin nunil-
len een kans om onder de
beschermende vleugels van "De
Engel" een zaak te leiden. Chef
kok Marcel Hayes mag bewijzen
dat ook hij kan toveren met de
topkwaliteit ingrediënten van de
vaste leveranciers. Gasten van
de Engel c.s. zullen de kwaliteit
herkennen van superslager Piet
van de Berg uit Zoetermeer en
het onvolprezen brood van de
Rotterdamse Menno 't Hoen
Du Pain) Gastheer Joost van
den Braak is duidelijk trots op
zijn werkelijk uniek ingerichte
"restaurant". Bij binnenkomst
valt je oog op de Spaanse ham
men, de zogenaamde Jamon
Iberico Alta Sierra, die vanaf een
speciale standaard worden
gesneden. Direct na de entree zie
je de open keuken. Deze loopt
over in een lange bar waar hippe
kapiteinsstoelen staan en als ver
lichting grappige rechthoekige
lampenkappen zijn toegepast.
Achter de lange bar zijn op
fraaie wijze de flessen wijn
opgehangen. De sfeer wordt ver
der bepaald door haardvuren die
op ooghoogte in de achterwand
ziin aaneebracht. "Restaurant"
is eigenlijk een verkeerd woord
voor Rosso. Want de hele zaak
geeft meer het gevoel alsof je de
lobby van een flashy New Yorks
Hotel bent binnengelopen. De
opzet van de menukaart wijkt
ook af. Want de kaart laat je
geheel vrij om of kleine hapjes
te nemen of iets substantiëlers.
De witlofsoep met coquilles en
de kalfslende die chef-kok
Marcel Hayes bereidde smaakte
ons in ieder geval prima. Door
de ruime openingstijden kun je
hier ook voor een klein gerecht
na een theatervoorstelling
terecht.
Totale avond uit
Een restaurant dat qua formule
ook nieuwe wegen in zal slaan
en binnenkort zal openen is NV
Opslag. Vincent Taapken van het
horeca concern Dudok liet ons al
vast een kijkje nemen. Op dit
moment wordt er nog druk ver
bouwd om medio februari/maart
de poorten te kunnen openen.
Nu al is de handtekening van
architectenbureau De Vries (res
taurants Floor en Soreh en Hoop
zijn ook van zijn hand) duidelijk
zichtbaar. Door een doorbreking
van de vloer en het gebruik van
stoere materialen als staal en
toepassing van heldere construc
ties weet De Vries een heel
ruimtelijk gevoel te geven aan
dit oude pakhuis. Eigenlijk is het
nu al 'af' omdat deze ruimtes
zoveel uitstraling hebben dat je
eigenlijk zou kunnen volstaan
met wat kaarsen en tafels.De
Franse keuken zal als specialitei
ten vis en gebraad gaan bieden.
Dit laatste met behulp van een
gigantische rötissoire, een
Franse grilloven. Op de bene
denverdieping kun je na of tij
dens het eten dansen wat bete
kent dat je bij de NV Opslag
voor een hele avond terecht
kunt.
Land van Waas van
Vollenhovenstraat 15c,
ScheepvaartkwartierTelefoon
(010) 2410327
Rosso, Van Vollenhovenstraat
15, Scheepvaart
kwartierTelefoon (010) 225 07
05 Fax (010) 436 95 04keuken
open: 16.00-23.00, zo-ma
gesloten
stoort hen ook niet.
'Er zijn veel ex-dansers chore
ograaf' klinkt het. 'Wilbert is
acteur genoeg om zich in te kun
nen leven.'
En weg zijn de dames. Vanaf
kwart over drie 's middags
onderweg, vooraf eten gekookt
of gekocht dat tussendoor in de
magnetron wordt opgewarmd.
Om in het theater aangekomen
eerst een fysical warming-up te
doen, gevolgd door een vocale
warming up en dan nog spacen
het op elkaar afstemmen van de
rollen wanneer er wisselingen
hebben plaats gevonden),
omkleden en make-up. En dan
moet de voorstelling nog begin
nen. Eindelijk weer thuis hebben
ze er - afhankelijk van de te rei
zen afstand - al gauw een uur of
elf op zitten.'
'Nee, dan acteurs' benadrukt
Giekse het verschil met zelfspot.
'Die zijn toch echt van een ande
re discipline. Vooraf in de kroeg
of de foyer hangen en vlak voor
de voorstelling éven diep adem
halen. Toch minstens minder
fysiek!'
Hij rommelt wat in zijn tas en
haalt een stapeltje papier te
voorschijn. 'Ben je klaar met
me? Dan kan ik nog even wat
Goede Tijdentekst doornemen.
Nee, binnenkort zit ik niet meer
in Zwitserland af te kicken van
mijn drankprobleem. Het geld
was op!' Nog één grijns en weg
is'ie, verdiept in zijn tekst.
A Chorus Line staat in deze
regio alleen in het nieuwe
Luxor Theater, van 5 tot en
met 17 februari. Wie tijdens
één bijzondere voorstelling
naast Wilbert Gieske wil
staan kan zich uitsluitend via
deze krant opgeven voor een
auditie op 26 januari.
Deelname staat open van 16
tot 100 jaar. Zie voor bon de
speciale Lezersactiepagina
elders in deze krant.
Het Belgisch
duo Kommil
Foo - de
broers Raf
(gitaar,
piano, zang)
en Misch
Walschaerts
(viool en
zang) is sinds
begin 2002
twee bezig
met een
nieuw - hun
vijfde - pro
gramma Lof der waanzin.
Het Rotterdamse Bibliotheektheater valt de eer te beurt een van de
allereerste try-outs te mogen beleven. Eer omdat Kommil Foo, ooit
winnaar van Cameretten, inmiddels te boek staat als de absolute top
van het Belgisch cabaret. En dat is niet overdreven. Kommil Foo zet
cabaret neer dat nergens mee te vergelijken valt. Met name omdat het
zowel fysiek als muzikaal en tekstueel van hoog niveau is. Veel dij-
enkletsen komt er niet aan te pas maar dat betekent alleen maar dat
de humor fijngevoelig en intelligent is en het taalgebruik origineel.
En dat laatste niet zozeer omdat er sprake is van Vlaams Nederlands.
De muzikaliteit van de broers noodt ook steeds opnieuw tot het aan
schaffen van hun cd's die ze tot op heden altijd na afloop van de voor
stelling zelf verkopen.
Kommil Foo komt naar Rotterdam op zaterdag 19 januari. Het
Bibliotheektheater is niet groot dus snel reserveren via 010-
2816262 geboden. Wie achter het nest vist kan later nog naar
andere voorstellingen binnen de regio. Daarover volgende week
meer in deze krant.
In de voorstelling Lennon McCartney draait het allemaal om
de 'brains behind' de beroemdste band ooit', The Beatles. Paul
McCartney en John Lennon vormden de grote kracht achter het
succes. Wat ergens achter in een garage begon, groeide uit tot een
ware sensatie. En ondanks hun overweldigende succes bleven ze
trouw aan hun idealen lieten zich door niemand iets wijsmaken.
Veertig jaar na data zijn The Beatles nog steeds populair; een inspi
ratiebron voor alle generaties popmuzikanten en fans. Vier bekende
Nederlandse vocalisten: Lisa Boray, Lydia van Dam, Herman van
Doorn en Han van Eijk brengen daarom vanavond een ode aan de
beroemdste band aller tijden. Ondersteund door een live band spelen
ze hoogtepunten uit het bekende en minder bekende repertoire. Naast
originele uitvoeringen heeft toetsenist Glenn Corneille speciaal voor
deze voorstelling diverse verrassende hedendaagse arrangementen
geschreven.
De Lennon en McCartney muziektheatervoorstelling is op zaterdag
19 januari in Theater Zuidplein, grote zaal, aanvang 20.00 uur.
Lezers van deze krant krijgen op vertoon van dit bericht korting
op de toegangsprijs en betalen 12 in plaats van 16,50.
Wilbert Gieske: 'Ik heb Deelder nog onder het biljart zien liggen!
Cystine en Jacqueline: zingen, dansen, acteren en minstens elf uur onderweg.
Foto's Janssen De Kievtih
I E N S tsmx&zz*
INDE P I I) I N I
INDEX
foto: LEUNIS VERLINDE