Chaloup.
Eten en
drinken
Indiase zang en dans
in Prinsestheater
Reizend j ongerenfestival
'bezet' Theater Zuidplein
ft
Zuidpleintheater decor voor jungle vol valkuilen
Rotterdamse Schouwburg toont
Oostblok na de omwenteling
Pure, abstracte dans in Eye In All
Cm fw im
05- 1002
Vrijdag 1 februari
MUZIEK
22.00 Gothtown. Nighttown
Theater.
20.00 Cuby the Blizzards.
Hotel Grolloo. Blues in het
bloed. Stadsgehoorzaal,
Vlaardingen.
Sonneveld. Met o.a.: Jos Brink.
Fortis Theater a/d Schie.
Schiedam.
THEATER
20.30 Jochem Myjer. Adehade.
Ook nu volgen zin en onzin
elkaar in hoog tempo op, zullen
er Bekende Nederlanders met
stem en lichaam de revue passe
ren en wordt de muzikaliteit uit
gebouwd. Theater de
Schuurkerk, Maassluis.
20.15 Mylene d'Anjou. Tijgerin
op sloffen. Theater Het
Kruispunt.
20.15 Veldhuis Kemper.
Veldhuis Kemper beschrijven
dan ook hun visie op de altijd
durende tocht naar de ultieme
bevrediging. Theater Zuidplein.
Zaterdag 2 februari
MUZIEK
20.00 Gospel Live Experience.
Voor liefhebbers van de gospel
muziek een uitgesproken gele
genheid om hernieuwd kennis te
maken met de muziek van o.a.
Sandra Crouch, het Oslo Gospel
Choir en Jesse Dixon!
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
20.15 Gitanos de Granada.
Flamenco in zijn zuiverste vorm.
Wereldmuziek. Theater Het
Kruispunt, Barendrecht.
THEATER
20.30 Eric van Sauers. Een fijn
warm mens. Bibliotheektheater.
Sonneveld. Met o.a.: Jos Brink.
Fortis Theater a/d Schie,
Schiedam.
20.30 Stuipen. Stuipen is het
verhaal over een gelukkige
jeugd met daarin verweven het
lijden van een zonderlinge man.
Theater de Schuurkerk,
Maassluis.
Zondag 3 februari
MUZIEK
12.00 Slagwerkgroep Den
Haag. Shaken not Stirred.
Kamermuziek. Theater Het
Kruispunt, Barendrecht.
THEATER
Klaas van Eerden. Extreem!
Hij is jong en gek. Een ideale
combinatie: Klaas. Kasteel van
Rhoon.
Maandag 4 februari
FILM
19.30 Klassiekertour 2002:
Last tango in Paris. Regie:
Bernardo Bertolucci.
Lanteren/Venster.
MUZIEK
20.00 De Kast. Van mega naar
intiem. Nieuwe Luxor Theater.
Dinsdag 5 februari
MUZIEK
20.00 A Chorus Line. Nieuwe
Luxor Theater.
Donderdag 7 februari
MUZIEK
20.15 Klassieke muziek en dans
uit India. Johar Ali Khan. De
Doelen, Jurriaanse Zaal.
21.00 BOO!. (Z-Afrika) sup
port. WaterFront.
THEATER
20.00 Tim van der Sluijs.
Nieuws. De actualiteit bepaald
de inhoud van de voorstelling.
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
20.15 Bolder Plante. Bigger
Better Bolder Plante. Theater
Het Kruispunt, Barendrecht.
De Galerie van Het
Reispaleis in het
Wereldmuseum Rotterdam
staat nog tot en met 7 april
2002 in het teken van knuf
fels. De tentoonstelling
'Noemenoeme' bestaat uit
foto's van kinderen met
hun knuffels, kinderteke
ningen van knuffels, citaten
van kinderen en gedichten
van volwassenen laten zien
welke belangrijke rol de
knuffel in het leven van
kinderen speelt. De titel
'Noemenoeme' is een ver
wijzing naar het Franse
woord 'nourir' wat voeden
of verzorgen betekent.
Beeldend kunstenaar en pedag
oog Machteld Teekens startte het
project op zes scholen in zes ver
schillende Rotterdamse wijken
in samenwerking met Rotterdam
Culturele Hoofdstad 2001. Zij
vroeg de kinderen van groep
twee om hun meest dierbare
slaapknuffel mee naar school te
nemen. Beeldend kunstenaar
Agnes de Kok maakte van elk
kind met knuffel een foto. De
kinderen maakten een tekening
van hun knuffel.
De vraag of kinderen met knuf
fel op school op de foto wilden,
leverde voor ouders en kinderen
geen probleem op. Wel waren de
reacties van de ouders verschil
lend. De meeste ouders vonden
het vanzelfsprekend dat de oude,
dierbare knuffel op de foto werd
gezet. Maar er waren ook ouders
die een mooie nieuwe beer koch
ten, omdat ze niet wilden dat
hun kind met een oud ding op de
foto ging. 'Noemenoeme' gaat
ook over knuffels en rituelen. Zo
heeft elk kind een vast ritueel
voor het inslapen. En het wassen
van de knuffel kan niet zomaar
gebeuren, daar hoort een heel
ritueel bij, zoals bijvoorbeeld
een krukje voor de wasmachine
en zwaaien naar de knuffel. De
tentoonstelling gaat ook over de
zorg als de knuffel kwijtraakt en
wat er moet gebeuren als de
knuffel ziek is. En laat zien wat
knuffels betekenen voor kinde
ren met verschillende culturele
achtergronden en zeker ook voor
hun ouders.
Het Wereldmuseum Rotterdam
is te vinden aan de Willemskade
25 in Rotterdam. Hotel Het
Reispaleis is alle weekeinden en
landelijke vakanties open van
10.00 tot 17.00 uur en op woens
dagmiddag van 13.00 tot 17.00
uur. Er zijn speciale schoolpro
gramma's op alle schooltijden,
behalve op maandagen. Het
Wereldmuseum Rotterdam is
geopend van dinsdag tot en met
zondag van 10.00 tot 17.00 uur.
door SYLVIA HONDERS
Je let even niet op en
opeens bestaat je leven uit
een hypotheek, de zorg
voor een kind en een relatie
die allang niet meer met
een hoofdletter R geschre
ven wordt. Het zijn de val
strikken van het leven,
waar Rob Urgert alles
vanaf weet én over weet te
vertellen. Zijn cabaretpro
gramma Fuikdie 14
december in het Isala
theater in Capelle aan den
IJssel in première ging,
staat er bol van en met een
bijzonder gevoel voor
timing, drama en mimiek
weet deze nog betrekkelijk
onbekende Urgert zijn
naam in menig geheugen te
nestelen.
Vanaf de allereerste kennisma
king met het programma is het al
duidelijk dat er niets aan het toe
val in overgelaten: de flyer met
speellijst introduceert Urgert als
meelevend man. Om het publiek
de kans te geven om later te kun
nen zeggen "Ik volg hem al
vanaf het begin", presenteert hij
Fuik, zijn inmiddels tweede
cabaretprogramma, ook als zijn
debuut.
Zodra hij het toneel heeft betre
den is echter onmiddellijk dui
delijk dat Urgert het niveau van
debutant al enkele lichtjaren
voorbij is gestegen. Hij lijkt
slecht enkele minuten nodig te
hebben om zich naar het publiek
te voegen en die eenheid blijft
vervolgens de rest van de avond
zonder breuklijnen in stand. En
niet alleen de lachbuien houden
de zaal bij elkaar, ook de per
soonlijkheid van Urgert zelf
heeft een zeer prettige uitwer
king. Genadeloos en scherp wor
den situaties en menselijke
eigenschappen onder schot
genomen, maar echt afgeslacht
wordt er niemand. Urgert's
humor gaat niet over de rug van
een ander en is er niet op uit om
te provoceren en dat is ook wel
weer eens lekker.
Dat betekent trouwens niet dat
Fuik als 'lichtverteerbaar' kan
worden gezien, want daar zijn de
verhalen weer net iets te dicht bij
huis voor. Urgert weet de proble
matiek heel persoonlijk te hou
den, terwijl hij het publiek -
bijna als oude vrienden - bij zijn
verhalen betrekt. Veel ruimte
voor improvisatie is er niet, maar
dat wordt ruimschoots gecom
penseerd door de manier waarop
actuele zaken in het programma
zijn verwerkt.
Blokfluiten voor de
foetus
Rob Urgert sleepte in 1997 het
Cameretten zilver in de wacht en
spong daarna op de
Comedytrain. Onder die vlag
schrijft hij met een zekere regel
maat een column in het AD-
magazine en daar is zijn vorm
van humor zwart op wit terug te
vinden in bijvoorbeeld het vol
gende stukje: "Een neef van mij
is begonnen aan een cursus
Blokfluiten voor de foetus. Ik
vroeg hem voorzichtig wat het
inhield. De bedoeling is dat je
elke avond voor het slapen een
liedje op je blokfluit speelt. Als
je dan na de geboorte dat liedje
fluit, snapt de baby meteen wie
de vader is. Ik zeg tegen mijn
neef: 'Waarom laat je dan geen
Grolsch beugelflessen ploppen
tussen de benen van je vriend
in?' Hij kon er niet om lachen."
Die neef zou wel eens tot een
minderheid kunnen behoren,
want met lachen had het publiek
in het Isala theater geen enkele
moeite. Er is echter één nadeel:
Fuik is zo'n aanéénschakeling
van verhaallijnen en (herkenba
re) emoties, dat het de volgende
morgen moeilijk navertellen is.
En misschien is dat juist wel een het Rotterdamse Theater
duidelijk teken aan de wand:
Fuik is immers zo'n cabaretpro
gramma dat je zelf moet gaan
zien!
Op donderdag 7 februari in
Zuidplein, bijvoorbeeld, waar
Urgert de kleine zaal zonder
twijfel zal omtoveren tot een
jungle van lachen en naden
ken.
Maarten van der Jagt
en Els Neijts
Eetliefhebbers weten al
langer dat je in het
Scheepvaartkwartier de
hoogste concentratie aan
top-horeca van Rotterdam
kunt vinden. Door de
recente opening van
"Chaloup" en de restau
rants in "Het Westelijk
Handelsterrein" is deze
positie alleen nog maar
verder versterkt. Wanneer
je de Top-10 van wijken
met elkaar vergelijkt (zie
www.iens.nl) dan zie je dat
het Scheepvaartkwartier
een indrukwekkende score
weet te behalen. Maar
liefst 6 restaurants in de
Top-10
'Scheepvaartkwartier'
krijgen een waardering
voor het eten welke hoger
:ow.[ENS :to#m£r3*
I N 1) 1 PENDEN I
INDEX
ligt dan een 8.
De top van het
Scheepvaartkwartier wordt aan
gevoerd door restaurant
Parkheuvel met maar liefst een
9.4 voor het eten en daarna vol
gen Kip en Chaloup op een
gedeelde tweede plaats met als
cijfer een 8.5. Over Parkheuvel
wordt overigens druk gespecu
leerd of patron-cuisinier Helder
dit jaar zijn derde Michelinster
in ontvangst mag nemen.
Dat het Scheepvaartkwartier zo
veel topzaken kent voert deels
terug op het zakelijke karakter
van deze wijk. Veel gasten van
deze restaurants kunnen immers
de rekening 'op de zaak zetten'
en dat ligt wel even iets anders
in een wijk als "Het oude wes
ten". Anderzijds kennen restau
rants als Zinc en La Stanza toe
gankelijke prijzen en in de keu
ken kunnen de koks echt niet
met truffel en kaviaar smijten
zonder ruzie met de boekhouder
te krijgen. Toch ontvangen zij
ook een hoge waardering van
hun gasten. En dat is knap, want
een oude keukenwaarheid
omschrijft het treffend. "Met
truffel kun je alles lekker
maken..."
Eten en drinken
Ook het nog maar enkele maan
den oude 'Chaloup, Eten en
drinken' weet bij zijn gasten in
ieder geval zeer enthousiaste
reacties te ontlokken doordat ze
er goed eten bieden tegen scher
pe prijzen. De eigenaren van
Chaloup; Perry van den Akker,
Marco van Eek en Jan Berben
(Chef-kok. voorheen o.a.
Decadent kiezen natuurlijk
zeer bewust voor deze laag
drempeligheid. Het interieur
heeft een warme en informele
atmosfeer door de mooie houten
vloeren en tafels en ook de ont
spannen wijze van bedienen
draagt hieraan bij. Toch zijn
kostprijsverhogende zaken, aie
het verblijf in een restaurant
juist aangenaam maken, zeker
niet veronachtzaamd. Zo vind je
er mooie linnen servetten en
fraai glaswerk en dat geeft een
restaurant toch wel wat meer
cachet. Bij binnenkomst valt je
oog eerst op de uitnodigend
grote bar waar je een aperitief
kunt drinken voordat je plaats
neemt aan de tafels op het ent
resol. Gelijk vallen leuke details
op, zoals een boom die achter
de bar omhoog kronkelt en de
werkelijk prachtige glazen
voorgevel van het restaurant.
Heldere kookstiji
De kwaliteit van het eten is zeer
hoog. Chef-kok Berben koopt
blijkbaar goed in (vishandelaar
Schmidt is bijna z'n buurman)
en werkt met verse waar.
Indrukwekkend vonden wij met
name de sublieme coquilles en
de roodbaarsfilet. Eindelijk
eens vis die smaakt naar vis en
door de omlijsting met prachti
ge klassieke sauzen was het
puur genieten! Berben kookt
zonder opsmuk en laatje duide
lijk de ingrediënten proeven.
Ook in vlees staat hij duidelijk
zijn mannetje. Goede kalfsent
recote en subtiele groentege
rechtjes. Ook bezoekers van de
lens-site zijn zeer te spreken
over Berbens kwaliteiten: "De
maaltijd die ons geserveerd
werd was van uitzonderlijke
kwaliteit en zeer smaakvol.
Ieder gerecht was weer tong-
strelend. Met de wijnen was het
niet anders. De bediening was
goed en attent. De eerste avond
heeft ons doen besluiten om
hier nog hier nog regelmatig
terug te keren, om te genieten."
Op een steenworp afstand van
Chaloup zit aan de Willemskade
het vorig jaar grootscheeps ver
bouwde Wereldmuseum met
een fraai uitzicht op de Maas.
Vanaf 30 maart is daar de ten
toonstelling 'Hedendaagse
Aboriginal kunst* te zien. Een
cultureel verantwoord voorafje.
Chaloup,
Scheepstimmermanslaan 5b,
Tel (010) 241 79 64, keuken
open: 11,30-22,00, za-zo
17.00-22.00 ma gesloten.
Minimum vaste menuprijs
euro 29.50 NLG 65.
Vrijdagmiddagborrel met
gratis bittergarnituren. De
keuken van Chaloup heeft
naast vlees- en visgerechten
ook voor vegetariërs genoeg te
bieden. Vegetarische menu's
kunnen in overleg met de kok
worden samengesteld.
Geef ook üw mening op
www.iens.nl!
Op initiatief van vijf schouwburgen zijn van vrijdag 8 tot en met
maandag 18 februari 2002 acht theaterproducties van vooraanstaan
de theatermakers uit het midden en oosten van Europa in Nederland
te zien. De producties zijn gebundeld in een reeks van zesentwintig
voorstellingen die onder de naam 'Paradise Lost?' door de schouw
burgen van Arnhem, Groningen, Haarlem, Rotterdam en Utrecht en
Felix Meritis in Amsterdam worden gepresenteerd.
'Paradise Lost?' is een selectie van voorstellingen die zijn voortge
komen uit de ontwikkelingen als gevolg van de omwenteling in het
voormalige Oostblok tien jaar geleden. Door het bundelen van de
krachten van de schouwburgen kan het Nederlandse publiek kennis
maken met het actuele en eigen werk van regisseurs die zowel binnen
als buiten de grote staatstheaters van Midden- en Oost-Europa zijn
gemaakt. Inhoudelijke overeenkomst van de voorstellingen in
'Paradise Lost?' is het gebruik van het universele beeldende theater
dat de makers in staat stelt een breed publiek aan te spreken. De voor
stellingen worden voorzien van Nederlandse of Engelse boventitels.
Van de acht verschillende producties zijn er zes te zien in de
Rotterdamse Schouwburg. Informatie en kaartverkoop via telefoon
nummer 010 - 411 81 10 of kijk op de website www.paradiselost.nl.
De groep Samandar brengt het
Prinses Theater dinsdag 5 febru
ari in Indiase sferen. Samandar
bestaat uit vijf Manganihar zan
gers en muzikanten en vier dan
sers. De Manganihar vormen
één van de zangersvolken van
het in het noordwesten van India
gelegen Rajasthan, het land der
Koningen. Rajasthan wordt
algemeen beschouwd als het
land van herkomst van de zigeu
ners. In dit land, waar schitteren
de tulbanden, kleurrijke rokken
en sprookjesachtige woestijnfor
ten nog altijd tot de dagelijkse
realiteit behoren, is een cultuur
ontstaan die anders is dan in de
rest van India. De muziek van de
Manganihar ontwikkelde zich
vanaf de middeleeuwen onder
bescherming van de koningen.
In de teksten worden de helden
daden van deze koningen bezon
gen en verder passeren alle
aspecten van een mensenleven
de revue.
De muziek wordt van generatie
op generatie mondeling doorge
geven. Al op jonge leeftijd
maken de kinderen kennis met
het repertoire en iedere genera
tie voegt het zijne toe aan de
eeuwenoude traditie. De
Manganihar brengt niet alleen
goede zangers en muzikanten
voort, maar ook uitstekende
dansers. In Het Prinses Theater
laat Samandar een keur aan
authentieke dansen zien, waar
onder Teratali (een eerbetoon
aan de God Ramdev), Paniharin
(gewijd de zware dagelijkse taak
van de vrouwelijke waterdraag
sters), Bhawai (een dans waarin
de overwinning van het goede
op het kwade gevierd wordt) en
Kalbelia (een typische zigeuner
dans en wellicht de populairste
dans van Rajasthan). Kortom,
een avond waarbij zowel oren
als ogen gestreeld zullen wor
den. Het Prinses Theater is te
vinden aan de Schiedamseweg
19 in Rotterdam. Toegang kost 5
euro. Reserveren via telefoon
nummer 010-425 50 50. Het
optreden begint om 20.15 uur.
'De Bezetting' organiseert reizende jongerentheaterfestivals, ver
spreid over het land. Op dinsdag 5 februari 2002 komt het festival
naar Theater Zuidplein te Rotterdam en is het theater dus een dag
BEZET door jongeren. De uitgangspunten van 'De Bezetting' zijn:
het voor jongeren toegankelijk en aantrekkelijk maken van jongeren-
theater door het versterken van de programmering van de podia; het
creëren - vanuit het artistiek concept van de 'makers' - van nieuwe,
steeds wisselende vormen van educatie voor jongeren van 14 tot 19
jaar, gekoppeld aan de productie, beiden inzetbaar voor het vak CKV
in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Met beide doelstel
lingen wordt beoogd de samenwerking tussen schouwburgen, scho
len, steunfunctie-instellingen en theatergezelschappen in iedere stad
regio waar 'De Bezetting' plaatsvindt te bevorderen.
De doelgroep van 'De Bezetting' bestaat uit jongeren van 14 tot 19
jaar van verschillende opleidingen en met uiteenlopende culturele en
etnische achtergronden. De Bezetting wordt als landelijk initiatief
gedragen door: Het Syndicaat, Het Muz-theater, Het Laagland, Aya
Danstheater en Hesp Theatermakers. De artistieke uitgangspunten en
doelstellingen van deze gezelschappen zijn gelegen in het werken
voor en ook met jongeren. Genoemde gezelschappen bestaan al jaren
en hebben succesvolle producties gerealiseerd. De gezelschappen
van jongerentheaterfestival 'De Bezetting' beschikken over een breed
erkende artistieke kwaliteit van producties en de daaraan verbonden
medewerkers. De gezelschappen zijn steeds op zoek naar meer en
nieuw publiek voor hun voorstellingen. Dit nieuwe, toekomstige jon
geren - publiek vraagt om zeer alerte theatergroepen en alerte artis
tiek leiders die steeds directe voeling met de jongeren houden. De
artistieke leiders juichen het toe dat jongeren hun invloed uitoefenen
op de kunst(educatie) in inhoud, vorm en (maak)proces.
Voor meer informatie over de samenstelling van het programma
van De Bezetting bellen met 010 - 203 02 03.
Dance Works Rotterdam, Leine
Roebana en Slagwerkgroep
presenteren op woensdag 6
februari hun nieuwe voorstel
ling, Eye In All, in de grote zaal
van de Rotterdamse
Schouwburg. Eye In All is een
avondvullende choreografie van
Ton Simons, Andrea Leine en
Harijono Roebana. De muziek
wordt live gespeeld door
Slagwerkgroep Amsterdam,
onder leiding van Josep Vicent.
De samenwerking tussen Ton
Simons (Dance Works
Rotterdam), Andrea Leine en
Harijono Roebana (Leine
Roebana) is ontstaan uit weder
zijdse fascinatie voor eikaars
werk 7nwel Leine Roebana
als Dance Works Rotterdam
maken pure, abstracte dans,
waarbij de essentie van de bewe
ging centraal staat. In deze voor
stelling ontmoeten zij elkaar en
komen tot één choreografie,
waarbij de twee identiteiten her
kenbaar blijven en soms ver
smelten tot een nieuw geheel.
De slagwerkers zijn op het podi
um aanwezig en geven met hun
ritmes en klanken het dansmate-
riaal een extra dimensie.
Leine Roebana creëren in hun
choreografieën een hedendaag
se dansstijl, waarmee sinds 1989
een eigenzinnig oeuvre is ont
staan. Zij werken aan abstracte,
grillige bewegingsvormen en
gaan daarbij uit van de eigen-
fVtv4 J*
Foto: Yvonne van der Bijl
f;J
L
Foto: Japp de Boer
Knuffelen in Wereldmuseum
Rob Urgert neemt van alles onder
schot zonder echt af te slachten
foto: HANS VAN DEN BOOGAARD