Met je zus naar surpriseparty van zussen 'Die lichte toon waarmee ze hele serieuze dingen te lijf gaat, spreekt me enorm aan' Kleine Thai voor een snelle hap IJssalon Capri houdt ook het hoofd koel De Doelen gooit de deuren open Het wordt weer lachen met Crème Fraïche One Woman's Dream; Izaline Calister in de Doelen Gijs de Lange regisseert Reza's 'Driemaal Leven' 11 - 1002 Vrijdag 15 maart Muziek 20.15 Cappella Pratensis o.l.v. Rebecca Stewart. Programma rond Jeroen Bosch herdenking. Dorpskerk, Spijkenisse. Theater 20.15 Di Gojim, 'Ergens'. Mu ziektheater. Theater Het Kruis punt Barendrecht. 20.15 Conny Janssen Danst, 'Number One', 'de Stoep', Spij kenisse. Zaterdag 16 maart Muziek 21.00 The Lady Sings The Blues, 4e editie van de Nacht van de Blues. Fortis Theater a/d Schie, Schiedam. Theater 20.15 'Potasch en Perlemoer op vakantie', met o.a. Hans Boskamp en Michiel Kerbosch. Isala Theater, Capelle a/d IJssel. 20.30 Bolder Plante, 'Bigger Better Bolder Plante'. Isala Theater, Capelle a/d IJssel. Zondag 17 maart Theater 14.00 O'Mamaree, 'Baby'. Fa milievoorstelling vanaf 7 jaar. Theater Het Kruispunt, Baren drecht. 15.00 Lieg Liefje Lieg, video en theatervoorstelling (vanaf 12 jaar) is een ode aan de leugen. Een gitarist, een acteur, een dan ser/percussionist en een oudere zangeres zochten, gewapend met een kleine videocamera, enkele maanden naar leugens: angstval lig geheim gehouden familieleu gens, banale leugens, zinvolle leugens, vernietigende leugens... Op een speciale website (als on derdeel van www.dekopergiete- ry.be kunnen bezoekers hun ei gen pijnlijke, schandelijke of ko mische leugens kwijt. Rotter damse Schouwburg, Kleine Zaal kaartverkoop/reserveren: 010 - 411 81 10. Muziek 20.15 Rosenberg Trio, de Doe len. Het concert van het Jacques Loussier Trio in de Doelen kan helaas wegens programmeer- technische redenen geen door gang vinden. Met het Rosenberg Trio, dat nu deze zondagavond zal spelen, is Concertgebouw de Doelen erin geslaagd een uitste kende vervanging te vinden. De Doelen, Rotterdam (Tel. 010 - 217 17 17) of ga naar www.de- doelen.nl. Maandag 18 maart Theater 20.00 Niet Uit Het Raam, 'Hangplek'. Nieuwe Luxor Theater. Dinsdag 19 maart Theater 20.15 Helmert Woudenberg en Kathenka Woudenberg, 'Ole- anna (Onder Ons)'. Isala Theater, Capelle a/d IJssel. 20.15 Karin Bloemen en Cor Bakker, 'De diva en de divan'. Fortis Theater a/d Schie, Schie dam. 21.00 Niet Uit Het Raam, Nieu we Luxor Theater. Woensdag 20 maart Theater 20.00 LAM DA, 'The Crucible'. Engelstalig theater, 't Theater van Vlaardingen, Vlaardingen. 20.15 Jeans, 'Jeans 11'. Fortis Theater a/d Schie, Schiedam. 19.30 Lieg Liefje Lieg, zie zon dag 17 maart, Rotterdamse Schouwburg. Donderdag 21 maart Muziek 20.00 Rob de Nijs. Theatercon cert. 't Theater van Vlaardingen, Vlaardingen. Theater 20.15 Het Nationale Toneel, 'Driemaal Leven'. Theater Het Kruispunt, Barendrecht. 20.15 Suver Nuver, 'Wereldver beteraars'. 'de Stoep', Spijkenis se. 20.15 Lenette van Dongen, 'Een echte van Dongen'. Isala Theater, Capelle a/d IJssel. Claire wil haar veertigste ver jaardag niet vieren, maar haar zus Suzan heeft besloten deze mijlpaal niet ongemerkt voor bij te laten gaan. In een café organiseert ze een kleine surp rise party voor twee, compleet met ballonnen en confetti. Dansten ze in hun jeugd nog eensgezind op ABBA, als vol wassen vrouwen zijn Claire en Suzan totaal verschillende we gen ingeslagen in het leven. Een vlekkeloos verjaarsfeest zit er dan ook niet in. Samen met Karlien Pijnenborg maakte ro-actrice Sanneke Bos de afgelopen jaren al twee voor stellingen over zussen: Lichte Lunch en Brotbeleek. Na het project Brief aan een nooit geboren kind, maken ze NVT (NachtvVdggetjestocht). Waren Lichte Lunch, Brotbeleek en Brief aan een nóóit geboren kind gebaseerd op bestaande tek sten, voor NVT (Nachtvlagge- tjestocht) werkten actrices San neke Bos en Karlien Pijnenborg op basis van improvisaties. Het resultaat is een herkenbaar portret van twee zussen die wor stelen met familiebanden, oude koeien, trots en frustratie. Het café van het ro theater zet als lo- katie van NVT (Nachtvlagge- tjestocht) de toon voor een ont spannen avond. Na afloop kan er vanzelfsprekend iets gedronken worden. Breng je zus(sen) mee. Het Tweede bedrijf Het ro theater organiseerde de afgelopen jaren samen met De Unie en Lantaren Venster activi teiten als voorbeschouwingen, tekstlezingen en filmprogram ma's om de betekenis van een voorstelling verder uit te diepen. Om het belangstellenden uit om als eerste 'te proeven van een voorstelling in ontwikkeling'. De bezoeker raakt nauw betrokken bij de ontwikkeling van ideeën en bij presentaties die mogelijk een opmaat voor een grotere voorstelling vormen. Een kijkje in de keuken van het RO Theater en de manier waarop eigen talen ten onderzocht wordt door ma kers steeds aan te spreken op hun eigen ontwikkeling. Een paar jaar geleden nog maar had niemand ooit van Yasmina Reza gehoord. En nu, in 2002, kunnen schouwburgen rekenen op een grote publieke belang stelling, louter en alleen omdat er een 'nieuwe Reza' op het programma staat. 'Trois Versions de la Vie' is het vijfde theaterstuk van de jonge schrijfster uit Frankrijk, de opvolger van de wereldhit 'Art', dat ook in Nederland volle zalen trok. Even zag het ernaar uit dat Re za's pen was opgedroogd na dat succes. Jarenlang schreef ze niets, ze maakte een depressie door, en kampte met een onver valst writer's block. Om zich vo rig jaar ijzersterk te revancheren met Trois Versions de la Vie. Sinds 23 februari speelt het Na tionale Toneel de Nederlandse versie van Driemaal Leven een buitengewone komedie. Wat is werkelijkheid? "Al Reza's stukken draaien om een ding", legt regisseur Gijs de Lange uit. "Hoe kennen we de werkelijkheid? Wat zien we ei genlijk, en wat doet het met ons?" In het enorm succesvolle 'Art', dat De Lange vorig seizoen regisseerde met Paul de Leeuw, Hans Kesting en Edwin de Vries, draaide alles om een abstract schilderij. Voor de ene persoon was het niets meer dan een groot wit vlak, maar de ander zag er van alles in. Heftige confronta ties en hilarische discussies wa ren het gevolg. Ook in Driemaal Leven draait al les om de manier waarop de personages naar gebeurtenissen kijken, hoe ze erop reageren, en welk effect die reactie dan heeft. Vaak is dat komisch, maar niet altijd. Yasmina Reza schrijft geen lach-of-ik-schiet blijspelen, maar fijnzinnige, spitse toneel stukken, waarin niet altijd gela chen hoeft te worden. Ook voor bespiegelende momenten is er de ruimte. Voor Gijs de Lange is Driemaal Leven meer dan alleen een blijspel. "Het eerste deel van Driemaal Leven is wel duidelijk bedoeld om te lachen, maar de andere twee welbeschouwd niet. Al beken ik eerlijk dat ik nu, na maanden repeteren, eigenlijk kwijtgeraakt ben waar de lach ei genlijk zit... Elke keer ben ik bij een try-out weer totaal verbij sterd als ik merk waar het pu bliek om lacht." Driemaal Leven bestaat zoals de titel al suggereert uit drie delen. Steeds gaat het over dezelfde mensen, die een eetafspraak met elkaar hebben. "Dezelfde situatie wordt steeds op een andere ma nier uitgewerkt. Mededelingen lokken steeds een totaal andere reactie uit. Ja, ik weet het, als uit gangspunt klinkt het heel be dacht allemaal... maar je zou het moeten zien. Het is echt niet als of je drie keer hetzelfde verhaal ziet. Het lijkt elke keer juist weer totaal nieuw", vertelt Gijs de Lange enthousiast. "Wat ik zo knap vind van Reza's teksten is dat ze ritmisch zo goed geschre ven zijn", vervolgt De Lange. "Ze is muzikaal, ja; de dialogen flitsen over en weer, en het klinkt allemaal geweldig. Dat is mede de verdienste van Tom Kleijn, die een prachtige vertaling heeft gemaakt. Daarin is Reza's taal perfect intact gebleven. Die bijna Tsjechov-achtige lichtheid, waarin met hele gewone, bijna banale zinnetjes een enorme diepte bereikt wordt." In Engeland worden alle stuk ken van Yasmina Reza 'gedaan' door een en dezelfde regisseur. En ook in Nederland is er een heuse 'Reza-regisseur'. Gijs de Lange voert met 'Driemaal Le ven' voor de derde keer de regie over een stuk van de razend pop ulaire toneelschrijfster. Echt wakker liggen van het label 'Re za-regisseur' doet hij niet. "Wel nee, ik doe gewoon wat ik goed vind. En ik voel me heel erg ver want met haar werk", legt hij uit. "Die hele lichte toon, waarmee ze hele serieuze dingen te lijf gaat, dat spreekt me enorm aan. En ja, ik houd er ook van om nieuwe stukken te doen, dingen die nu geschreven zijn. Ach, ik ga ook liever naar het Stedelijk dan naar het Rijksmuseum", be sluit hij glimlachend. Driemaal leven wordt binnen de regio en aantal keren ge speeld. Op 21 maart in Het Kruispunt Barendrecht en op 3 en 4 april in de Rotterdamse Schouwburg. Maarten van der Jagt en Els Neijts Her en der verstopt zitten kleine Thaise restaurants die zich uitstekend lenen voor een vlugge maaltijd voor een concert of voor stelling. In dit soort zaken kun je prima vroeg terecht. Bezoekers van de IENS-site maken vooral melding van Bhan Song Thai aan de Straaweg in Rotterdam, Thai King aan het Marinus Bolkplein in de Alexander- polder en Siriporn aan de Pannekoekstraat in het cen trum van de Maasstad. Over de eerste: 'In deze eenvoudige, als snack bar ogende Thai eet je snel een lekkere Thaise schotel voor wei nig geld. De eigenaresse bereidt in een kleine keuken achter de koelvitrine een goede, pittige Tom Kha Kai, de bekende soep met kokosmelk en kip. Door de sobere inrichting is het meer ge schikt voor afhalers dan om er te gaan zitten. 'Een wijnkaart is af wezig maar via de collega hore- cahouders op de andere hoek wordt zonder probleem een fles je Sancerre geleverd. Alles smaakt bijzonder Thais.' Thai King Thai King wordt geprezen om zijn echt Thais zijn. 'Het leuke van Thai King is dat hier nog de traditionele Thaise keuken zo- ting. Bhan Song Thai Straatweg 112, Hillgersberg/Schiebroek, tel. 010-2188024, keuken open van 13.00 tot 23.00 uur. Thia King Marinus Bolkplein 28, Alexan- derpolder, tel. 010-2099078, keuken: 15.00 tot 22.00 uur. Siriporn Pannekoekstraat 16a centrum Rotterdam, tel. 010-4128565, keuken open van 16.30 tot 22.30 uur. F N S I N L) F 1' F N 1) F N I INDE X geserveerd én dat men het eten zelfs thuis kan laten brengen, mits niet te ver uit de buurt. Een Thai die zich met recht traditio neel mag noemen en de Thaise keuken eer aan doet. Voor een verhoudingsgewijs lage prijs een zeer goed maal.' Siriporn Waar voorheen Thais voor thuis was, zit sinds enkele maanden Siriporn. De inrichting is door de nieuwe eigenaar flink onder han den genomen waardoor de zaak nog steeds niet luxe maar wel fris en licht oogt en er met helder ta fellinnen is gedekt. Het interieur is daarmee aanzienlijk verbeterd - en er is ook weer alcohol ver krijgbaar - maar aan de kaart is niet veel veranderd. De bediening is nog steeds niet echt op tempo. Per persoon een drankje komen brengen is wel erg tijdrovend. Echt kritiek heb ben de IENS-bezoekers vooral op de gefrituurde hapjes. 'Die smaken allemaal hetzelfde.' Over de hoofdgerechten zijn de berichten beter al is de smaak aangepast. Echt Thais is pittig! Al maakt dat Siriporn wel ge schikter) voor beginners in de Thaise keuken. Vrijwel hetzelfde als voorheen bij Thais voor thuis zijn de salades: met rundvlees, vis of kip en een zuur/pittige dressing. Wél pittig! Voor alle drie de zaken gelden min of meer redelijke prijzen en Het was even schrikken maar zoals een waardig winnaar betaamt hield Christie Carluccio van IJs salon Capri afgelopen donderdag ook het hoofd koel en toonde zich een sportieve collega. In de IENS-rubriek van die dag werd melding gemaakt van de verschillende prijzen die Rotterdamse ij- smakers in de wacht hadden gesleept. Bovenaan de lijst prijkte de al 45 jaar in Rotterdam gevestigde IJ- salon Capri met een 4e plaats en bijbehorende trofee. Eén van de andere winnaars had een gratis ijsje toe gezegd tegen inlevering van het logootje. Capri werd evenwel overspoeld door mensen die alleen gratis ijs hadden gelezen en hun eigen keuze in ijs- salon hadden gemaakt. Mensen wegsturen kon Carluccio niet over haar hart verkrijgen dus wie zich meld de kreeg zijn of haar ijsje. Heel sportief! En ook namens de lens-rubriek hartelijk dank voor deze sponta ne actie! Op zaterdag 16 maart 2002 vindt wederom de Open Dag plaats in alle zalen van concert- en congresgebouw de Doe len. Als voorproef op het seizoen 2002-2003 vindt parallelle programmering plaats op 4 podia in resp. de Grote Zaal (klassiek), de Jurriaanse Zaal (kamermuziek en wereldmu ziek), de Willem Burger Zaal (wereldmuziek en lezingen) en de Eduard Flipse Zaal Gazz en wereldmuziek). Onder de musici en artiesten die medewerking verlenen aan de Open Dag bevinden zich het Rotterdams Philharmonisch Orkest (o.l.v. Hans Leenders), Ronald Brautigam, een groot ensemble uit het Vlaams Radio Orkest, Janine Jansen, Kathryn Stott en Christian Poltéra, Christiaan Bor en Rian de Waal, het Doelen Kwartet, het Rot terdams Kamerorkest (o.l.v. Conrad van Alphen), Fra Fra Sound, the Houdini's en vele anderen. Het Rotterdams Conservatorium vaardigt ensembles voor tango, jazz, percussie en wereldmuziek af. Verder worden speciale kindervoor stellingen geprogrammeerd en vinden in de kleinere zaaltjes en foy ers presentaties plaats van filmvoorstellingen. Tijdens deze Open Dag worden de klanten in de gelegenheid gesteld om abonnementen voor het nieuwe seizoen te kopen en zich te laten adviseren door de pro grammeurs van de concertseries van de Doelen. In de foyer zullen in formatiestands van verschillende culturele partners van de Doelen staan. Gedurende de hele dag zijn er rondleidingen door het gebouw, ook in het nieuwe complex. Bovendien is uitgebreide catering aanwe zig. Het programma loopt van 12.30 tot 17.00 uur en de toegang is de hele dag vrij! De exacte aanvangstijden van de concerten worden op de dag zelf bekendgemaakt. Met lyrische kritieken als 'Overrompelend, aanstekelijk, profes sioneel en overtuigend' (Frans van Leeuwen, NRC Handelsblad) en Izaline zingt stralend en met inzicht' (de Volkskrant) lijkt niets de carrière van Rising Star Izaline Calister nog in de weg te kun nen staan. Sinds de spraakmakende presentatie van haar cd Solo di un Muher (One Woman's Dream) waarmee ze volgens het NRC 'historie schreef is deze Antilliaanse zangeres niet meer van de (inter)nationale podia weg te denken. Izaline Calister begon haar zangcarrière bij de op Curasao bekende componist Rudy Plaate in het kinderkoor Perlitas. Alhoewel haar ta lent toen al werd onderkend, lag een professionele carrière in de mu ziek toch niet voor de hand. "Muziek studeer je niet, dat doe je erbij." Tijdens haar studie bedrijfskunde in Groningen kon ze haar liefde voor zang kwijt in diverse bandjes en na afronding van deze studie be sloot ze alsnog haar muzikale carrière een impuls te geven door naar het conservatorium te gaan. Ondertussen heeft Izaline Calister veel ervaring opgedaan in haar sa menwerking met gerenommeerde jazzmusici als Eric Calmes, Jasper van 't Hof, Michiel Borstlap en met de Duitse worldbeat formatie Dis sidenten. Na grote successen geboekt te hebben op verschillende fes tivals zoals Glastonbury Festival, Amsterdam Roots Festival en het Montreux Jazz Festival presenteerde ze met Solo di un Muher haar eerste project onder eigen naam. Op deze cd vermengt Izaline de tra ditionele muziek van haar geboorte-eiland Curasao met jazz en op de ze manier is een bijzonder muzikale mix ontstaan van Antilliaanse rit mes, Afro-Caribische ritmes en jazzharmonieën. De composities op dit album, overigens gezongen in Izaline moedertaal Papiamentu voornamelijk van de hand van Izaline zelf en van bassist Eric Calmes. Zaterdag 16 maart 2002, Jurriaanse Zaal 20.15 uur. Entree 12,- Met reductie (CJP, Rotterdampas, Pas65) C 10,- Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Kassa van de Doelen, Schouw burgplein 50 Rotterdam, tel. 010 2171717 of via www.dedoelen.nl Crème Fraiche is het meest veelzijdige gezel schap dat er in Neder land en België in het theater te bewonderen valt. Ze trekken volle zalen. Logisch. Ze zijn goed. Het kwartet laat zich moeilijk in een hokje stoppen. Ook lo gisch. Crème Fraiche is gewoon Crème Fraiche. Het ene moment is het cabaret, het andere mo ment entertainment. Een stukje a capella volgt even gemakkelijk op een stukje slapstick als op een stukje pop muziek. Ook Cinq is zo'n typische, verras sende Crème Fraïche- voorstelling waarbij vooraf slechts één ding écht zeker is: het wordt weer lachen! Crème Fraiche bestaat uit Pa trick Hesdahl, Jacques Lucassen, Pieter van Santen en John Schlei- pen. De pers oordeelde in het verleden al zeer lovend over het programma Fin de Siècle: 'Een ware zegetocht' (de Volkskrant); 'Taalgevoel en muzikaliteit zijn de sterke kanten van Crème Fraiche' (de Telegraaf); 'Ze zijn zeer muzikaal (het repertoire varieert van een doowop tot een stukje rai-muziek), iedereen is zowel aangever als afmaker en speelt meerdere rollen en de timing is fenomenaal,' (Noordhollands Dag blad); 'Kunststukjes naast briljante vondsten bij Crème Fraiche' (Nieuwsblad van het Noorden); 'Crème Fraiche stoomt naar top' (Dagblad de Limburger). Binnen deze regio komt Crème Fraïche op zaterdag 16 maart naar Hellevoetsluis (Theater Twee Honjes) en op woensdag 20 vppI pn to aopH moapliiV worHt ppn cnhprp of Tplfc Valp inrioh- maart naar Thoator 7nSHnlpSn RntfprHam En Foto: Auke Veer

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2002 | | pagina 15