F
fi
Loot mee om vrijkaarten,
tekstboeken en cd s van
meezingspektakel
y
Het leven is kort maar de dagen zijn zo lang
Eten Drinken
Dansen
mm
Twee (vakantie)familievoorstellingen
met korting
Coproductie van DNA en The
Sibikwa Players uit Zuid-Afrika
Doe mee aan de Sranang Talent Night!
13 - 1002
Vrijdag 29 maart.
Theater.
20.15 Rob Kamphues, 'Tijd
zat', 'de Stoep', Spijkenisse.
20.15 'IMozes de Musical: de le
gende met 1000 gezichten'. Ex
plosieve collage van beeld, tekst
en geluid. Isala Theater, Capelle
a/d IJssel.
19.30 Frank Groothof, Pi-
nocchio
Rotterdamse Schouwburg.
20.15 Alex Klaasen& Martine
Sandifort, Theater twee Hond
jes Hellevoetsluis
Muziek
21.30 Flaming Sideburns, 00.30
Indiependance (Scharrelweek
end!) Waterfront, Rotterdam
20.00 Acda de Munnink,
Nieuwe Luxor Rotterdam
Zaterdag 30 maart.
Theater.
20.15 De Griezelbus. Isala
Theater, Capelle a/d IJssel. Uit
verkocht.
20.15 Fernando Lameirinhas
Band, 'Aqua'. 'de Stoep', Spij
kenisse.
20.30 Bezet gebied van Alex
D'Electrique, Lantaren/Venster
Rotterdam
Muziek
20.30 Eskelin, Parkins, Black
door Jazz International, Night-
town Theater Rotterdam
Maandag 1 april.
Muziek
20.00 Traditioneel Paasconcert
m.m.v. ondermeer Christelijk
Gemengd Drechtstedenkoor
'Praise Him', De Doelen Rot
terdam
Varia
09.00 tot 17.00 Vlooienmarkt,
Ahoy' Rotterdam
12.30 tot 22.30 Pasar Malam,
Ahoy' Rotterdam
Dinsdag 2 april.
Theater.
20.15 Cran, 'Music from the ed
ge of the world'. Fortis Theater
a/d Schie, Schiedam.
20.15 Theo Maassen, 'Functio
neel naakt'. Isala Theater, Ca
pelle a/d IJssel.
20
Woensdag 3 april.
Muziek.
12.45 Lunchconcert, Nordsee
Trio. Werken van Mozart, Schu
bert en Rixt v.d. Kooy. 'de
Stoep', Spijkenisse.
Theater.
14.00 Het Laagland, 'Vlinde
ren'. Jeugdvoorstelling vanaf 4
jaar. Isala Theater, Capelle a/d
IJssel.
20.00 Hans Klok, 'Magic Im
possible'. 't Theater van Vlaar-
dingen, Vlaardingen.
20.15 Opera Tatarstan, 'Nozze
di Figaro'. Fortis Theater a/d
Schie, Schiedam.
20.15 Theo Maassen, 'Functio
neel naakt'. Isala Theater, Capel
le a/d IJssel.
Donderdag 4 april.
Theater.
20.00 Nel Kars, 'Prinses Ma
rianne'. 't Theater van Vlaardin
gen, Vlaardingen.
20.15 De Nieuw Amsterdam
The Sibikwa Players, 'The Bells
of Amersfoort'. Tekst, muziek,
zang en dans. Isala Theater, Ca
pelle a/d IJssel.
20.15 Orkater, 'The prefab four'.
Fortis Theater a/d Schie, Schie
dam.
Men neme: een orkest, twee
charismatische ceremonie
meesters in de gedaante van
Bas en Ralf Grevelink, een
volle zaal met mensen die al
dan niet kunnen zingen én
een dienovereenkomstig
aantal liedbundels. Het re
sultaat: een meezingspekta
kel dat zijn weerga niet
kent, want het publiek
schittert zelf. Dat is het in
middels beproefde recept
van Ik ben blij dat ik je niet
vergeten ben. Het tweede
deel van deze show is te
zien op vrijdag 5 april in
theater De Uitstek te
Zwijndrecht.
De eerste editie van Ik ben blij
dat ik je niet vergeten ben trok
twee seizoenen lang volle zalen.
Een vervolg kon natuurlijk niet
uitblijven, uiteraard met nieuw
repertoire. Maar de formule is
ongewijzigd. Dit jaar passeren
klassiekers als Nikkelen Nelis
(Zij kon het lonken niet laten),
Sammy en Op een mooie pink
sterdag de revue, terwijl van re
center datum onder andere Niet
of nooit geweest en België zijn te
horen. Bovendien wordt een bui
tenlands tintje aan de show toe
gevoegd met meezingers als Wa
terloo, Ich bin wie du, Yesterday
en Du. Evenals bij de eerdere
edities mogen ook dit jaar weer
de liedbundels na de voorstelling
worden meegenomen, zodat op
weg naar huis en thuis de feest-
sfeer kan worden voortgezet.
Het repertoire is samengesteld
door cabaret- en liedkenners bij
uitstek: Jacques Klöters en Kick
van der Veer. Bovendien heeft
het publiek een stem in de sa
menstelling van het programma
door middel van Internet. Op de
site
www. ikbenblijdatikj enietverge-
tenben.com kan de favoriete
meezinger worden opgegeven.
De beste inzendingen worden
beloond door te worden opgeno
men in het programma.
Wie mee wil loten voor vrij
kaarten (vijf maal twee), tekst
boeken en cd's kan - alléén
vandaag nog een kaartje stu
ren naar WHW Rotterdam, af
deling marketing t.a.v. Irene de
Visser, Postbus 1980 3000 BZ
Rotterdam. De winnaars krij
gen bericht van de organisatie.
Toneel, cabaret, ongewone,
bizarre gebeurtenissen vol
gen elkaar in hoog tempo
op in Midzomerstrandko
medie, een toneelstuk dat
zich kenmerkt door zijn
grote onvoorspelbaarheid.
Verrassend theater, weer
eens iets anders. Als de lich
ten doven hoor je keiharde
muziek van Patrick Bruel,
de nummer 1 hit in Frank
rijk op dit moment. Neder
land, het land van mist en
mest is tijdelijk ingeruild
voor het zonovergoten
strand aan de Franse Riviè-
ra. Het decor is knalgeel.
Het publiek is de zee.
Het eerste wat je hoort is: 'U
dacht misschien een leuk avond
je te krijgen, maar u moet wel uw
kop erbij houden, het wordt een
moeilijke avond'. De komische
toon is gezet. Iedere acteur speelt
twee personages. De overgang
van het ene naar het andere pers
onage gaat subtiel. Met minima
le middelen, het aan of uittrek
ken van een witte badjas, een an
dere pet, lukt het de spelers
moeiteloos in een ander leven te
stappen. Hans Breetveld, Eric
Corton, Hymke de Vries en
Frédérique Huydts spelen de
strandgasten, die naar Zuid
Frankrijk gekomen zijn voor de
vakantie van hun leven.
Groeten uit Menton
In het deel voor de pauze lijkt de
voorstelling een idyllische an-
sichtkaart: 'Groeten uit Menton'.
Het is vrolijk, luchtig en er valt
veel te lachen. De ruzies, de ver
langens, de ergernissen zijn zo
herkenbaar dat het op je lach
spieren werkt. Het opgefokte 'ik
wil het leuk hebben want het is
vakantie en zeur niet aan mijn
kop' gevoel kent iedereen. Hoe
vaak zeggen mensen niet dat de
vakantie fantastisch was, terwijl
als je doorvraagt het soms be
hoorlijk tegen bleek te vallen. Je
hebt er voor betaald, dus je wilt
geen fiasco. Hier ook, je ziet
mensen wanhopige pogingen
doen een leuke tijd te hebben; er
uit te halen wat erin zit. Vakan
ties zijn altijd confronterend; je
komt jezelf hoe dan ook tegen.
Levensvragen worden in dit stuk
op een humoristische, soms kei
harde manier aangepakt. Na de
pauze is de toon grimmiger. Zie
je wat er achter de fa hade van
deze vakantiegangers schuilgaat:
het liefdesverdriet, het hunkeren
om samen met iemand te zijn,
het zich schamen voor een sek
suele geaardheid. Allemaal din
gen die je er op het eerste gezicht
niet achter zou zoeken, zoals zo
vaak in het leven. Iedereen heeft
zijn eigen drama.
Door de regie is het soms con
fronterend, soms ontroerend,
maar het wordt nergens zwaar.
Er heerst een stemming van je
probeert altijd overal iets van te
maken'. Van het Reve heeft de
meesterlijke zin geschreven:
"Het leven is kort, maar de dagen
zijn zo lang". Dat voel je in dit
toneelstuk. De acteurs spelen
met heel veel energie en plezier,
wat van het toneel afspat.
Laatste kans
Midzomerstrandkomedie is het
vierde toneelstuk van dit gezel
schap met dezelfde schrijver
(Haye van der Heyden), dezelfde
acteurs (Eric Corton, Hymke de
Vries, Flans Breetveld, Frédéri
que Huydts) en dezelfde regis
seur (Christiaan Nortier). Ze zijn
volkomen op elkaar ingespeeld
en aan elkaar gewaagd. Voor wie
nog nooit een productie van dit
gezelschap heeft gezien, wordt
het tijd dat te gaan doen. Wie al
een eerdere productie zag, mag
zich op deze nieuwste verheu
gen. Zoals gebruikelijk bij dit
gezelschap, ook nu weer acteurs
die in en uit het personage stap
pen, zelf zo nu en dan regie aan
wijzingen hardop uitspreken en
het woord dikwijls tot het pu
bliek richten. Zo word je als pu
bliek nauw betrokken bij wat
zich op het toneel afspeelt. De
acteurs zijn speler en toeschou
wer tegelijkertijd, ze ondergaan
de situatie en becommentariëren
deze. Ze schakelen voortdurend
over van het een naar het ander.
In de meeste toneelstukken is er
een aanloop en een opbouw naar
het dramatisch hoogtepunt; hier
niet. Hier begint het stuk met een
conflict en zit je er meteen mid
den in. Het is een stuk om te la
chen tot het lachen je vergaat.
Midzomerstrandkomedie is
door vriend en vijand als zeer
de moeite waard bevonden.
Eén van de laatste mogelijkhe
den om het stuk binnen de re
gio te gaan zien is op 29 maart
in Theater Zuidplein, grote
zaai, aanvang 20.00 uur.
20.15 Kommil Foo, 'Lof der
Waanzin'. Theater Het Kruispunt,
Barendrecht.
Maarten van der Jagt
en Els Neijts
Met de recentelijke opening
van enkele nieuwe restau
rants lijkt de dans-en eet
trend definitief door te bre
ken. Dertigers voelen zich
vaak te oud voor de huidige
dance-scene die zich met
name op tieners en begin
twintigers
richt en vaak gepaard gaat
met een atmosfeer waar de
ze dertigers zich niet meer
in thuis voelen. De kapitaal
krachtige dertiger die wat
wil eten en daarna nog wil
dansen is daarbij natuur
lijk een interessante doel
groep.
E.D.D.
Trendsetter in dit genre kan
E.D.D. worden genoemd. Al
weer enige jaren geleden geo
pend met een fomule die zich
ondanks de duidelijke naam
moeilijk onder een noemer laat
vangen. Want het karakter van
E.D.D wisselt met het uur van de
dag. Van een gelegenheid waar je
's morgens lekker op het terras
gaat zitten om te genieten met
een koffie, aan het eind van de
middag lekker gaat borrelen met
Spaanse hapjes tot loungen en
dineren toe. En natuurlijk lekker
dansen na het eten in het trendy
retro-interieur. Deze inrichting
maakt meteen duidelijk wie hier
de doelgroep is De stijl, met
veel elementen uit de jaren vijf
tig en zestig is razend-populair
bij de dertigers. Let vooral op de
prachtige collectie Spoetnik
lampen die hier hangt. Dat de
combinatie van dansen en eten
kan moeizaam kan zijn laat een
bezoeker van de IENS-site we
ten; "Het driegangen menu is ei-
genlijk te groot
om te nemen. Na het voorgerecht
(Zalm met spekjes) had ik al ge
noeg. Het hoofd gerecht (tonijn)
was ook erg groot maar ook weer
lekker. Het dessert heb ik moe
ten overslaan. Voor de prijs zeker
erg veel en lekker eten. Jammer
dat het dansen al begon voordat
wij klaar waren met eten."
De Beurs
In de foyer van het voormalige
Thaliatheater is sinds februari
Eet- en drinkgelegenheid De
Beurs te vinden. Dit voorbeeld
van wederopbouwarchitectuur is
op terughoudende wijze aange
past aan zijn nieuwe horecabe-
stemming. Door de koperen
kroonluchters en oude reclame
borden en de vele houten betim
meringen heeft men de sfeer van
een bruin café gecreëerd. Ook
De Beurs speelt met zijn aanbod
in op een breed publiek. Zo zijn
er speciale studentenuitgaans
avonden (donderdag t/m zater
dag) onder de noemer van 'dan
sen met je collegekaart'. Maar
overdag richt men zich op het
winkelend publiek en lunchende
zakenlieden.
NV Opslag, Café
Rötisserie
Dansgelegenheid
In het Westelijk handelsterrein
opent op dit moment nog steeds
restaurant na restaurant - de offi
ciële opening van het aanbod is
z'n geheel in juni a.s. - waarmee
dit gebied lijkt uit te groeien tot
het horecagebied van Rotterdam
voor mensen die op zoek zijn
naar kwaliteit. Behalve de iets
eerder geopende buurman Land
van Waas speelt ook deze nieuwe
loot van de Dudokfamilie in op
de formule van eten en dansen.
De NV Opslag is ontworpen
door binnenhuisarchitect Marco
de Vries van zijn inrichtings
hand ondermeer Floor en het
Nieuwe Heerenhuis de Heuvel)
Hij heeft ook hier weer een sterk
staaltje van zijn kunnen getoond.
Op intelligente wijze heeft hij in
de rechter van de twee pakhuizen
de vloer doorbroken. Een stoere
trap voert naar de kelder waar je
kunt dansen. Bij de opening viel
al op dat die trap de plaats is om
te staan want nergens anders kun
je alles zo goed zien en zelf zo
goed gezien worden! Kenmer
kend voor het restaurantgedeelte
is het schitterende rötissoir waar
hele stukken gebraad aan kunnen
worden gegrild.
Een eerste mening valt er al op
de lens-site lezen: "Een schitte
rend restaurant, hele hippe in
richting. Heel bijzonder. Goed
en smaakvol eten van het rötis
soir. Het hele Westelijk Handel
sterrein is heel leuk en na het
eten
kun je zelfs nog dansen in het
Frans aandoende dansgedeelte.
Absoluut de moeite waard om
heen te gaan, een aanrader dus."
EDD (Eat Drink Dance)
Theater Zuidplein heeft in de voorjaarsvakantie een aantal
familievoorstellingen op het programma. Voor twee daarvan
kunnen lezers van deze krant een fikse korting krijgen. De
eerste De glimlach de bom wordt gespeeld op zondag 1
april, Eerste Paasdag.
De voorstelling is een familiepro
gramma voor iedereen vanaf 5
jaar en veel ouder(s), met vier
koppig orkest en een poëtische
mime-clown die niet praat, maar
zo des te meer zegt.
Een oud, kromgebogen vrouwtje
komt het podium opgesloft en
wordt opeens toeschouwer van
een verrassend spektakel op het
moment dat een down in de clin
ch raakt met een microfoon.On-
der vurige aansporing van de vier
musici speelt hij uiteindelijke
toch muziek van opera tot rock op
instrumenten als een saxofoon,
accordeon, muziekdoosje en
een vuilnisbak!
Paaseieren zoeken
Na de voorstelling kunnen de kinderen in Theater Zuidplein paaseieren
zoeken. In het theater liggen overal paaseieren verstopt. Ergens tussen al
die eieren ligt het gouden ei. Wie het gouden ei weet te vinden, krijgt
twee vrijkaartjes voor een andere voorstelling. Gebruik je speurneus en
vind dat gouden ei!
De tweede aanbieding geldt de voorstelling Baby- de oprera, een sym
pathieke en erg muzikale talkshow met diverse gasten, film en muziek
waar het (jonge) publiek actief aan kan deelnemen, met als vraag: 'Waar
komen wij eigenlijk vandaan?' Samen met toetsenist/dokter P. Prenen
wordt onderzocht hoe een baby groeit van een garnaalachtige tot eén
mens. Met veel humor wordt dit wonderlijke proces op toneel gezet.
Finn Poncin en Sophie Hoeberechts, alias O'Mamarée, maken met 'Ba
by - de opera' hun achtste theatervoorstelling. Dit keer hebben ze com
ponist W.A. Mozart bereid gevon
den hen te begeleiden op de vleu
gel. En daarmee wordt de talk
show een swingende opera. O'
Mamarée maakte eerder enthou
siast onthaalde voorstellingen als
'Inca Kola' en 'Toerandoo'.
Baby -de oprera wordt gespeeld
op zondag 7 april. Voor beide
voorstellingen geldt aanvang
14.30 in de grote zaal.
De normale toegang bedraagt
7,50 (eenheidsprijs). Lezers van
deze krant betalen op vertoon van
de volledig ingevulde bon op de
lezersservicepagina van deze
krant slecht 5. Maximaal vier
personen per bon.
The Bells of Amersfoort
In de voorstelling The bells of Amersfoort wordt het verhaal van de
zwarte Zuid-Afrikaanse vrouw Nomfundo Walaza verteld in eenvou
dige Engelstalige dialogen en monologen, muziek, zang en dans. Er
worden veel communicatievormen gebruikt
Wanneer zij in een van de townships in Zuid-Afrika maatschappelijk werk
probeert te doen wordt zij door de blanke machthebbers gearresteerd en
veroordeeld tot eenzame opsluiting. Haar gevangenschap weet ze door te
komen door telkens weer te denken aan het dorp uit haar jeugd en in ge
dachten terug te gaan naar de inwijdingsrituelen voor jonge meisjes; de
amagiyazana. Afleiding is er merkwaardig genoeg ook op de zondagen,
als ze de klokken hoort van de nabij gelegen Nederlands Hervormde Kerk
en tussen de tralies door de blanke families naar de kerk ziet gaan.
Als ze na jaren vrijkomt is ze gebroken, verbitterd en bang om opnieuw
gearresteerd te worden. Ze besluit Zuid-Afrika te verlaten en komt na ve
le omzwervingen terecht in een rijtjeswoning in het volledig blanke
Amersfoort in Nederland. Ook daar hoort ze elke zondag klokken luiden
en ook daar ziet ze, nu vanaf haar balkon, blanke families ter kerke gaan.
Dat leidt tot pijnlijke herinneringen aan de tijd in de gevangenis en aan de
folteringen die ze daar heeft ondergaan.
Op een zondag ziet ze Tjaart de Wet, een van haar folteraars in de gevan
genis, als gast van de dominee. Ze realiseert zich dat ze nog steeds verbit
terd is en roept hem in de kerk ter verantwoording.
DNA is een toneelspelersensemble dat zich kenmerkt door een fysieke
speelstijl en dat geïnspireerd wordt door theatervormen en disciplines uit
eigen en andere culturen. The Sibikwa Players is een gezelschap acteurs
dansers uit Benoni, Johannesburg, dat al eerder op tournee is geweest naar
de Verenigde Staten, Canada, Singapore, Duitsland en Schotland. Speci
aal voor het Grahamstown Festival of the Arts in Zuid-Afrika in 2002
wordt deze coproductie gemaakt, gebaseerd op een waar gebeurde histo
rie en speciaal voor dit project geschreven door de in Zuid-Afrika zelf,
maar ook in het buitenland veel gespeelde Zuid-Afrikaanse
schrijver/schilder/filmer/regisseur Zakes Mda.
In The Bells of Amersfoort spelen 5 acteurs van DNA en 4 acteurs van Si
bikwa.
De voorstelling staat op 4 april in het Isalatheater in Capelle aan den
IJssel.
Nieuwe Binnenweg 142, Centrum
Telefoon (010) 225 02 34
keuken open: 11.00-22.00
Beurs, Eet- en drinkgelegenheid
de
Kruiskade 55, Centrum
Telefoon (010) 240 90 94 Fax
(010) 240 90 93
keuken open: 10.00-22.00
NV Opslag, Café Rötisserie
Dansgelegenheid
Van Vollenhovenstraat 15,
Scheepvaart- kwartier
Telefoon (010) 890 09 50 Fax
(010) 890 09 51
keuken open: 17.30-22.30
Op 22 mei a.s. organiseert Theater Zuidplein de Sranang Talent
Night. In dit onderdeel van de Culturele Week Suriname kunnen
Surinamers met talent op het gebied van theater, cabaret, muziek
en dans laten zien wat ze in huis hebben. Het geheel zal plaats
vinden in de grote zaal van Theater Zuidplein, dus ook grote groe
pen zijn welkom.
Wil je meedoen? Geef je dan op bij Theater Zuidplein t.a.v. Cul
turele Week Suriname, Zuidplein 60, 3083 CW Rotterdam, e-
mail: producties@theaterzuidptein.rotterdam.nl.
WIïo
foto: DIRK BUWALDA
foto: WOLF WOLF
Midzomerstrandkomedie
lachen tot het lachen j e vergaat
Foto: PAN SOK
I s tmntessx
INDEPENDEN T
INDE X
Zojuist geopend: NV Opslag
Glimlach en de bom
foto; André Andreas
Foto: David Rozing
Baby - de opera
foto: HUIB VAN WERSCH
foto: JEAN VAN LINGEN