F
a
D
J.
Eten en skaten
Met korting naar een
Midzomerstrandkomedie
Comedy-dance-theatre
van Time Banditz
w
Zonnige klanken in De Evenaar
A
Judith heeft groot respect voor popdiva Madonna:
Q
IENS ss=>
INDE
PENDENT
I
N D E X
Vrijdag 17 mei
THEATER
20.00 Richard Groenendijk,
'Nep', 't Theater van Vlaardin-
gen, Vlaardingen.
20.15 Jetty Mathurin, 'Opvlie
gers'. 'de Stoep', Spijkenisse.
20.00 Marc-Marie Huijbregts,
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
19.30 King Arthur, Jeugd
theater Hofplein, theater Het
Kruispunt, Barendrecht.
DANS
21.30 Salsa in Calypso. Cursus
salsa en merenque. Aansluitend
om 22.30 Salon de la Salsa (vrij
dansen. Opgeven via 010-437
33 83. Calypso.
20.00 Introdans, Stars and Her
oes, In deze voorstelling heb
ben de helden van het moderne
ballet uit de VS vrij spel.
Theater Zuidplein, grote zaal.
Zaterdag 18 mei
THEATER
19.30 Theatergroep Maccus,
'Supervriend'. Familievoorstel
ling vanaf 8 jaar. 'de Stoep',
Spijkenisse.
21.00 'Latin Dance Nightslot
feest van het theaterseizoen met
diverse optredens en bands.
Fortis Theater a/d Schie, Schie
dam.
20.00 Marc-Marie Huijbregts,
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
20.15 Bolder Plante, Bigger
Better Bolder Plante, Theater
Twee Hondjes, Hellevoetsluis.
Zondag 19 mei
VARIA
Week van de Zee, Hoek van
Holland. Dagelijks verschillen
de activiteiten in het teken van
de Zee, zoals Shantyfestival,
watersportdemonstraties, vis
wedstrijd. Meer info: 0174 -
310 080 of www.hoekvanhol-
land.nl/vvv.
Maandag 20 mei
THEATER
15.00 Koning Arthur, Jeugd
theater Hofplein, Theater Het
Kruispunt, Barendrecht.
20.00 Marc-Marie Huijbregts.
Een ster aan de theaterhemel.
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
Dinsdag 21 mei
THEATER
20.00 Marc-Marie Huijbregts,
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
Woensdag 22 mei
THEATER
20.00 Stef Bos, Oude Luxor
Theater.
Donderdag 23 mei
THEATER
20.00 Het Nationale Toneel,
'De Vrek' (van Molière). Met
o.a. Gees Linnebank. 't Theater
van Vlaardingen, Vlaardingen.
20.15 La Grande Suite 2002,
RO Theater, Rotterdamse
Schouwburg, grote zaal.
DANS
20.15 Dansgroep Krisztina de
Chatel, 'Rooms'. Dansvoorstel
ling i.s.m. muziekgroep LOOS.
'de Stoep', Spijkenisse.
Heaven and Heil luidt de titel
van de grote Keith Haring-ten-
toonstelling die vorige week in
museum Boijmans Van Beunin-
gen werd geopend en nog tot
eind juli te zien is. Daarmee
keert de Amerikaan 'terug' naar
de stad waar ooit zijn eerste, Eu
ropese solo-expositie plaats
vond.
Haring (1958 - 1990), een van de
meest succesvolle graffiti-kunstenaars
ooit, begon zijn carrière in de jaren '70
in de Underground van New York waar
hij figuurtjes tekende op de muren van
de metrostations. Op de School of Vi
sual Arts komt hij in contact met de
plaatselijke punk- en new wave-scene
en raakt hij bevriend met Amerikaanse
filmsterren en popartiesten. Tot zijn
vriendenkring behoren onder anderen
Andy Warhol, Grace Jones en Madon
na.
Vanaf begin jaren '80 wordt zijn werk
ook in het officiële kunstcircuit opge
merkt en groeit zijn status. Haring ex
poseert vanaf dan over de gehele we
reld; van Amerika tot Japan tot Europa
staan tentoonstellingen in het teken
van de steeds populairder wordende
kunstenaar. Zijn werk is sterk beïn
vloed door het uitgaansleven van New
York en de popcultuur die rond Andy
Warhol zijn opgang deed. Zijn eerste
solo-expositie in Europa vindt in 1982
plaats in de Rotterdamse galerie 't
Venster.
In de tentoonstelling Heaven and Heil
zijn werken van enorme afmetingen te
zien, die ook de duistere kant van het
bestaan tonen. Strijd, ziekte, religie, de
onderwereld in contrast met humor en
vrolijke erotiek, zijn de thema's die
centraal staan van de kunstenaar die na
een slopend ziekbed in 1990 in New
York aan aids overlijdt.
Ook V!P's International Galleries be
steedt komende tijd aandacht aan
Keith Haring. Tot en met 14 juli vindt
er de verkoopexpositie 'Keith Haring
in Rotterdam' plaats. In de nieuwe ex
positieruimte op het Westelijk Handel
sterrein worden op twee verdiepingen
originelen, edities en bijzondere items
getoond. Een terugblik op Harings be
zoek aan Rotterdam in 1982 is terug te
lezen in het boekje 'Keith Haring was
hier' dat ter gelegenheid van de expo
sitie wordt gepubliceerd. Op vrijdag
21 juni vindt er op het Westelijk Han
delsterrein dan ook nog de Midsum-
merArtRave plaats, een kunstspekta
kel dat van 20.00 tot 02.00 uur duurt
en waar kunstenaars, dj's en vj's voor
een kleurrijke happening gaan zorgen.
Heaven and Hell van Keith Haring
is in museum Boijmans Van Beunin-
gen (Museumpark 18-10) te zien tot
en met zondag 21 juli. Openingstij
den: dinsdag tot en met zaterdag
van 10.00 tot 17.00 uur; zondag en
feestdagen (ook beide Pinksterda
gen) van 11.00 tot 17.00 uur; maan
dag gesloten. Voor meer informatie
over VIP's galleries bellen met 010 -
225 11 20 of zie www.vipsart.nl
Judith Jobse, bekend ge
raakt door haar cd Blue Te-
ars, is toe aan een nieuwe
uitdaging: tijdens de aller
laatste aflevering van de
Marlboro Flashbacks zal de
Nederlandse zangeres in de
huid kruipen van niemand
anders dan popicoon Ma
donna. Woensdag 22 mei
staat ze in het Rotterdamse
Plan C.
Hoewel de 31-jarige Culemborg-
se zelf ook zeer benieuwd is naar
deze performance, zal ze haar
publiek nog een tijdje in span
ning laten. Haar nieuwe single,
die in de zomer zal verschijnen,
neemt op dit moment al haar
kostbare tijd in beslag. Jarenlang
stond zij als zangeres van ver
schillende bands op diverse po
dia. Na de Prijs voor Beste Zan
geres tijdens muziekfestival De
Parel Van De Betuwe in de wacht
te hebben gesleept, verraste ze
het publiek met een succesvolle
solo act. Haar prachtige stem,
door de pers vaak vergeleken
met grootheden als Alanis Mor-
risette en Jewel, bereikte het gro
te publiek echter pas in de lente
van 2001, toen zij met de single
You doorbrak na het programma
Your Big Break. Naar aanleiding
hiervan mocht zij een album op
nemen voor platenmaatschappij
Dino Music. Als klap op de
vuurpijl won Judith in datzelfde
jaar bij muziekzender TMF een
Award voor Meest Belovende
Artiest.
Belegde boterham
Judith heeft altijd al eigen tek
sten en muziek geschreven en
hanteerde zonder moeite de gi
taar. De gevoelige, dramatische
klanken lijken uit het diepst van
haar ziel te komen, en bij na
vraag blijkt dat die veronderstel
ling ook juist is. "Ik laat me in
spireren door het dagelijks leven.
Voor mijn muziek neem ik me
zelf als uitgangspunt. Het gaat
om mijn eigen beleving, mijn ei
gen emoties." Op de vraag of de
zangeres het niet wat te intiem
vindt om al die gevoelens zom
aar op tafel te gooien, reageert ze
nuchter: "Mensen luisteren over
het algemeen slecht naar teksten,
dat heb ik wel gemerkt! Maar
toch, als mensen zeggen dat een
liedje ze raakt, is dat het mooiste
compliment dat je kunt krijgen."
De Culemborgse was als klein
meisje al bezig met muziek. "Ik
ben ermee geboren, het zit in
mijn genen. Vanaf mijn tiende
speel ik al piano en zing ik. Op
mijn zeventiende begon ik bo
vendien met gitaar spelen. Mijn
ouders hebben me nooit gepusht,
maar toen ze merkten dat ik echt
interesse kreeg, hebben ze het
gestimuleerd. Ambities heb ik
niet zozeer, ik wil gewoon mu
ziek maken en daar een belegde
boterham mee verdienen. Van
mijn hobby mijn beroep maken.
En het buitenland? Het is leuk
als een liedje in Amerika wordt
gedraaid, maar daar hebben ze al
genoeg zangeressen. Amerika is
ook zo overdreven. Dan zou ik
eerder voor Duitsland kiezen,
dan kan ik na mijn optredens nog
gewoon naar huis en in mijn ei
gen bedje slapen!"
Madonna
Hoewel Judith ontzettend uitkijkt
naar de Marlboro Flashbacks,
houdt ze zich in eerste instantie
alleen maar bezig met haar te
verschijnen nieuwe single. "Ik
kan er nog niet veel over zeggen.
Mijn nieuwe single komt uit in de
zomer en Marlboro Flashbacks is
al in mei. Alles moet nog vorm
krijgen."
Mysterieuze informatie, die het
publiek in spanning houdt. Even
zo is het met haar optredens voor
Marlboro Flashbacks, waar ze
met haar vaste band een teugblik
op het werk van Madonna zal
weggeven. De keuze voor deze
popdiva ligt volgens Judith meer
voor de hand dan de meeste men
sen gezien haar eigen repertoire
zouden denken. "Alanis Morris-
ette of Skunk Anansie hebben
meer gemeen met mijn werk,
maar ik kan Madonna qua stem
heel goed nadoen, kan heel goed
kruipen in de huid van..." spreekt
ze vol zelfvertrouwen. "Dat weet
ik uit ervaring; ik heb v,eel num
mers van haar gezongen in de tijd
dat ik met coverbands optrad. Het
repertoire van Madonna ligt me
gewoon goed. En de jaren tach
tig-nummers van Madonna zijn
bovendien gewoon geweldig. Ik
ken alle liedjes, kon ze als puber
allemaal meezingen. Het waren
hits die het altijd deden. Tja, ik
kan wel voor een of andere cultu
rele muziekhype kiezen, maar ie
dereen kent Madonna."
Respect
Naast deze veelal praktische re
denen, bekent Judith Madonna
als persoon ook erg te waarde
ren. "Ik heb veel respect voor die
vrouw. Als je zo lang al in de
muziekwereld meeloopt en nog
steeds meegaat, is dat heel knap.
Ze laat zien hoe het moet, ze lapt
gewoon alles aan d'r laars. Als je
naar Madonna kijkt zie je dat het
flauwekul is dat je meteen afge
schreven bent als je ouder wordt
of een kind krijgt. Bovendien
durft ze als geen ander trends te
zetten. Ik heb me zelfs laten ver
tellen dat ze een heel team achter
zich heeft dat de trends nauwlet
tend in de gaten houdt en daarop
inspeelt."
De zangeres is duidelijk bewo
gen door de popdiva en durft de
uitdaging van een geheel andere
muzieksoort aan. Toch zal ze be
wust haar eigen stijl laten door
klinken in haar optredens. "Ik
vind dat ik haar goed neer kan
zetten. En dan niet qua sound
mix, maar qua gevoel. Ik zal niet
precies als Madonna klinken,
maar het op mijn eigen manier
doen. En hoewel dat misschien
vrij complex klinkt, denkt de
zangeres dat dat makkelijker is
dan echt iemand te imiteren.
"Als ik Madonna's exacte stem
had, had ik haar wel nagedaan bij
de Soundmixshow." Welke num
mers het publiek zal gaan horen,
blijft vooralsnog ook nog een
verrassing. "Waarschijnlijk wor
den het grotendeels haar liedjes
uit de jaren tachtig, zoals Mate
rial Girl, Like a Virgin, Border
line en Holiday. Maar hang me er
niet aan op, we moeten het reper
toire nog goed doorwerken en
uitzoeken."
Judith Flashbacks To Madon
na: woensdag 22 mei, Rotter
dam, Plan C.
Iedere stad kent wel zijn
restaurants die vaak niet
opvallen door hun promi
nente aanwezigheid in stad
maar toch al jarenlang pop
ulair blijken te zijn bij vele
Rotterdammers. De komen
de weken zullen we enkele
tips van lens-bezoekers ont
hullen.
La Vilette
De komst van het skatepark heeft
aan de Westblaak een geweldige
injectie gegeven. Het perceel dat
tussen de twee verkeersaders ligt
ingeklemd, is sinds twee jaar be
roemd onder de skaters in het ge
hele land. Op warmere dagen is
het zelfs leuk om op één van de
bankjes plaats te nemen en te kij
ken naar de onvoorstelbare cap
riolen die men hier in halfpipes
uithaalt. En dat is ook leuk als je
naar restaurant La Vilette gaat,
want het vergde wel enige overre
ding om iemand te overtuigen dat
je juist hier aan de meest 'com
munistische boulevard' van Rot
terdam één van de meest gewaar
deerde restaurants van Rotterdam
vindt.
Het blijft nog steeds een opmerke
lijke locatie voor een 'klasse res
taurant met een entree die het ge
voel geeft van een binnenkomst
bij een parkeergarage'. Maar het
contrast tussen buiten en binnen
kan niet groter zijn dan bij dit res
taurant. "De zeer vriendelijke be
diening gaf ons aan het begin van
de avond spontaan toe dat 'La Vi
lette' eigenlijk krom Frans is voor
'het kleine stadje'. Dit brak voor
ons onmiddellijk het ijs en we ge
noten de hele avond van de heer
lijkheden en de meer dan vriende
lijke bediening." Aldus één van de
vele reacties op de lens site. Maar
wat de één waardeert, blijkt de an
der dan toch weer net te veel van
het goede te vinden. Want de be
diening wordt meerdere malen
ook verweten juist te formeel te
zijn. Een bezoeker van de IENS
site formuleert zijn kritiek als
volgt: "Ontbreekt niets aan de be
diening, zeer professioneel, snel,
oplettend en behulpzaam. Alles
wordt perfect verzorgd, soms
haast niet merkbaar. Soms alleen
zo verschrikkelijk gemaakt. Haast
tv-reclame-achtig, persoonlijk
heb ik daar een ontzettende hekel
aan, maar het past wel bij het pu
bliek. Het eten is echter uitste
kend."
Unaniem geprezen eten
Het eten wordt overigens vrijwel
unaniem geprezen. Zoals de vol
gende reactie weergeeft: "Ik had
er al veel over gehoord, maar ein
delijk kwam het er dan van. Een
bezoek aan La Vilette, en ik kan
niets anders zeggen: het is echt za
lig! Niet een zaak waar je even
met je vriendin wat gaat eten,
maar zeker een bezoek waard - ik
begrijp nu waarom het zo goed
staat aangeschreven." En ook: "La
Vilette is naar mijn mening een al
jaren ondergewaardeerd restau
rant, want wanneer we over ster
ren gaan praten hebben de heren
van Bridgestone, sorry Michelin
hun zintuigen niet goed gebruikt,
terwijl ze om de hoek niet wisten
hoe ze met alle geweld hun ster
moesten kwijtraken. Om een lang
verhaal kort maken, de kok eige
naar is een van de meest gedreven
en vakkundige mensen in Rotter
dam qua beroep en smaak, in een
woord: een erg goed restaurant!"
La Vilette, Westblaak 160, Tele
foon (010) 414 86 92; keuken
open: 12.00-14.00, 18.00-21.30,
za geen lunch, zo gesloten. Proef
mee met de IENS restaurantgids
en Wegener tijdschriften, want
ook jouw bijdrage draagt bij tot
een eerlijk beeld van de restau
rants in de Rijnmond regio. Surf
naar www.iens.nl om te laten
weten wat jij vindt van restau
rants in de Rijnmondregio.
Comedygezelschap Mussen Zwanen komt vrijdag 24 mei naar het
Oude Luxor Theater voor de bijzondere voorstelling Midzomerstrand
komedie. En lezers van De Havenloods kunnen deze voorstelling met
korting - zie bon elders in de krant - bezoeken. Het door Haye van der
Heyden geschreven Midzomerstrandkomedie is een hilarisch stuk waar
bij bizarre gebeurtenissen elkaar in hoog tempo opvolgen. Op het strand
van Menton aan de Franse Rivièra bevindt zich een bont gezelschap: Gr-
eetje en Tjeerd met hun twee iets te wilde zonen, de jonge god die Ruf
heet en zichzelf als het hoogtepunt van de schepping beschouwt, de
meer dan smakelijke Smikkie die anderen graag van haar schoonheid
laat meegenieten, de gedesillusioneerde Esmee die - op de vlucht voor
haar echtgenoot - voor het eerst alleen op vakantie is, de oudjes Sara en
Pieterpieter die eikaars grote liefde zijn en na dertig jaar weer oog in oog
staan en, tot slot, Harry, het stille water met diepe afgrond. Gewone men
sen in een gewone zomer aan een gewoon strand veroorzaken een reeks
ongewone gebeurtenissen. Met in de hoofdrollen Hymke de Vries (GrT
eetje, Esmee), Hans Breetveld (Tjeerd, Pieterpieter), Frédérique HuydtS
(Smikkie, Sara) en Eric Corton (Ruf, Harry, Bartjanjoost).
Salih Nour is leadzanger van de band Africa Unite. Hij is een veelzij
dige muzikant: hij zingt, componeert en bespeelt verschillende instru
menten. Tijdens dit optreden zingt hij in de dialecten van zijn Sudane
se ouders. Salih Nour bespeelt tijdens het concert ook diverse traditio
nele Sudanese instrumenten waaronder een zelfgemaakte tamboer. De
andere musici bespelen saxofoon, accordeon, basgitaar en percussie.
Dit concert brengt vrolijke Afrikaanse muziek met westerse inslag.
Opgewekt, dansbaar maar ook ontroerend mooi. Te zien op zaterdag
18 mei (aanvang 20.15 uur) in theater De Evenaar (entree: 7,- 6,-
(kortingstarief))
Een dag later - aanvang 14.00 uur - is er 'Wereldmuziek aan de Maas',
een Argentijnse tangoconcert door studenten van het Rotterdams Con
servatorium. Verschillende elementen van de tangomuziek komen aan
bod. De rode draad tijdens het optreden is gitaarmuziek. De volgende in
strumenten maken samen de Argentijnse tangomuziek: o.a. bandoneon,
gitaar, viool en contrabas. Wereldmuseum Rotterdam /Theater De Eve
naar, Willemskade 25, 3016 DM Rotterdam. Inlichtingen en reserverin
gen: 010-270 71 90 (bereikbaar van di. t/m zo. van 10.00 tot 17.00 uur).
Najib Amhali's nieuwe programma Free Fight handelt over de wereld
en over de Najib Amhali. En over de wereld met Najib Amhali. Hij wil
de wereld verbeteren, hij wil ingrijpen, hij wil zich verzetten, hij wil
een vrij gevecht, zonder regels, maar wel met tekst. Met Free Fight,
dinsdag 21 mei te zien in het Isala Theater in Capelle a/d Ijssel, is Am
hali inmiddels aanbeland bij zijn derde cabaret-programma. Na
Vol=Vol en Veni Vidi Vici wordt hij algemeen gezien als een arrivé en
een verrijking op het gebied van stand-up comedian/cabaret. De va
derlandse pers oordeelde dan ook vooral lovend over de twee pro
gramma's die aan Free Fight vooraf gingen. Zo sprak het NRC van
'een cabaretdebuut dat recht op zijn doel afgaat. Hij heeft vaart, fan
tasie en flair en de aanstekelijke gretigheid waarmee hij op het toneel
staat, doet vermoeden dat hij nog lang niet is uitgepraat'. En de Volks
krant: 'En ja, hij scoort in de cruciale laatste minuut. Amhali wint.
Amhali overwint'.
Najib Amhali, Free Fight, dinsdag 21 mei, aanvang 20.15 uur in de
Grote Zaal van het Isala Theater.
Theater Lantaren/Venster presenteert op vrijdag 17 mei
(aanvang 21.00 uur), de première van de nieuwe Werk
plaatsproductie La Schmoove van Time Banditz, een con
cept van Sascha Engel voor iedereen van 8 tot 80 jaar. Deze
productie is eveneens te zien op donderdag 16 mei (try-
out), zaterdag 18, dinsdag 21 en woensdag 22 mei, aanvang
steeds 21.00 uur.
Sascha Engel was al eerder te zien met de wervelende spelshow II-
Nutz Ninjazz. Evenals in II-Nutz Ninjazz nemen de elementen humor,
muziek, spel en film naast de dans een belangrijke plaats in. Sascha
Engel omschrijft zijn werk zelf als 'Comedy-Dance-Theatre'. Drie
cartoonfiguren zijn aan de beeldbuis ontsnapt en komen de tijd te ste
len, jouw tijd!
De oorsprong van La Schmoove ligt op de Rotterdamse Dansacade-
mie waar de drie leden van Time Banditz hun eerste variant op dit stuk
maakten dat twee jaar op het repertoire stond en met ruim veertig
voorstellingen te zien was in Nederland, België en Duitsland. Bijzon
der aan LR SCHMOOVE is eveneens de samenwerking met internet
kunstenaar
Han Hoogerbrugge, die internationale bekendheid verwierf met zijn
internetanimaties, wat o.a. leidde tot een cultstatus in Japan.
Foto: ERWIN OLAF
Keith Haring
keert terug
naar Rotterdam
JJ)
'Ze lapt gewoon alles aan haar laars'
Foto: PJER VRIENS PRESENT ARTS