10 Ruud Bergamin presenteert nieuwe cd in eigen beheer :N, V 4 Dagje visafslag met broodje garnalen in de Helaas zonder zanger Jim McCann r i Belgische belofte Arid in Nighttown Afrikaans dansen met diner en film TENT toont archieven en verzamelingen als kunstuiting Vrijdag 4 oktober DANS 20.15 Bubblegum wrapper/Tem porary spaces. Scapino Ballet Rotterdam opent het seizoen met een programma van nieuwe wer ken van twee jonge choreogra fen, Nanine Linning en Georg Reischl. wo. 'Try-out, do. Pre mière. Rotterdamse Schouw burg, grote zaal. MUZIEK 20.15 René Froger. Live in Ahoy'! The show of the year, Ahoy' Rotterdam. 20.15 Boudewijn de Groot. An dere Tijden. De zanger voert met zijn hartverwarmende en krach tige stem zijn publiek mee langs breekbare liefdesliedjes en be schaafde rocknummers. Isala Theater, Capelle a/d IJssel. THEATER 20.15 Tik. Vrije Radikalen. Een voorstelling over de naar avon tuur hunkerende zusters die ge vangen blijven in hun besluite loosheid en angst om echt iets aan hun leven te veranderen. De Stoep, Spijkenisse. 20.30 Hilde Hildebrand. Berlijn. Zij flirt met alle mannen en vrouwen uit het publiek. Ze ver telt het verhaal, de geschiedenis van een vrouw en haar obsessies: liefde, erotiek en seks. Isala Theater, Capelle a/d IJssel. 20.00 Creme Fraiche. Cinq. Stadsgehoorzaal, Vlaardingen. 21.00 Cabaretnacht. Met Javier Gusman, Onno Innemee, Ernst van der Pasch, Wim Helsen en Hassan's Angels. Theater Het Kruispunt, Barendrecht. Zaterdag 5 oktober DANS 20.15 Fiesta Flamenca. Roman- cero Gitano. Het eerste deel is gebaseerd op een serie gedichten van Frederico Garcia Lorca. Het tweede deel bestaat uit een 'Cu- adro Flamenco', een echt feest waarbij de artiesten in een halve kring zitten en elkaar vermaken, aftroeven en inspireren met hun beste optredens. Isala Theater, Capelle a/d Ijssel. MUZIEK 19.30 De Tovenaar van Oz. St. Jeugdmusical Amsterdam. Stadsgehoorzaal, Vlaardingen. THEATER 20.30 Sara Kroos. Honger. Sara speelt piano, rapt, struikelt, zingt, dicht, verlangt, vertelt, komt op en durft genadeloos af te gaan. Isala Theater, Capelle a/d IJssel. 20.30 Paul Haenen. Leren La chen. 'Leren Lachen' is een voor stelling over het leven en over humor. Waarom kunnen sommi ge mensen makkelijk lachen en anderen heel moeilijk? Theater de Schuurkerk, Maassluis. 20.15 De Berini's. Sloophamer. Theater Het Kruispunt, Baren drecht. Zondag 6 oktober MUZIEK 14.00 Laureaten Concert Maas- sluise Muziekweek. Theater Schuurkerk biedt de finalisten van de Muziekweek de gelegen heid om hun muziek ten gehore te brengen op een echt podium. Het belooft net als vorige jaren een afwisselend programma te worden dankzij de verschillende muziekinstrumenten en het uit eenlopende repertoire. Theater de Schuurkerk, Maassluis. Maandag 7 oktober THEATER 20.15 Carmen. Toneelgroep Am sterdam. Carmen verleidt en misleidt, is brutaal en innemend, aards en tegelijkertijd vederlicht. Waar ze gaat trekt ze een spoor van liefde, gelukzaligheid, ver warring en ontreddering. Rotter damse Schouwburg. Dinsdag 8 oktober THEATER 20.00 De Vliegende Panters. De grote 3. Na de zegetocht van de afgelopen jaren werd het voor de Panters welhaast ondoenlijk met Hun verheven status nog langer tussen de gewone stervelingen te verblijven. Dus wentelden Zij zich in een behaaglijk zijn, ergens, boven het dak van het menselijk den ken. Daar vandaan beschouwen Zij het aandoenlijke gewoel op aarde. Oude Luxor Theater, Rot terdam. Donderdag 10 oktober Saxofonist Ruud Bergamin presenteert zondag 6 oktober zijn nieuwste cd in het Rotter damse Calypso. Vanaf 1600 uur zal Ruud Bergamin, sa men met zijn acht man sterke band, een presentatieconcert geven. De eerste cd zal worden uitgereikt door de dichter/poli ticus Manuel Kneepkens. Op de cd staat een gevarieerd re pertoire. Alles is eigen werk dat Bergamin door de jaren heen componeerde. Zo is er Arbore tum, een stuk dat Bergamin com poneerde bij een gedicht van Kneepkens voor een uitvoering samen met de, helaas te vroeg overleden, zangeres Cas de Ma- rez. Er staat filmmuziek op, ge schreven voor een live perfor mance bij een stomme film; er zijn bewerkingen van stukken, bedoeld voor jazzworkshops en er staat een tango-impressie op de plaat. In deze jazztango con verseert de bandoneon met de baritonsax op zeer bijzondere wijze. Naast Bergamin zelf op alt-, sopraan- en baritonsax spe len mee: trompettist Niels Tausk, tenorsaxofonist Wim Ninaber, tubaist Arne Visser, pianist Pie- ter van Santen, bandoneoinst/violist Christiaan van Hemert, bassist Marc Gior dano en drummer Jeroen Elffe- rich. Van Hemert speelt op enke le stukken bas. De Rotterdamse rietblazer Ruud Bergamin is niet alleen bekend als workshopleider, maar is al heel wat jaren actief in uiteenlo pende ensembles, zoals De Bo ventoon, Nieuw Rotterdams Peil, B Wegen, zijn eigen kwartet en EQHUM. Hij trad onder meer op met trompettist Roy Campbell, de pianisten James Long, Louis van Dijk en tangopianist Wim Warman. Door de jaren heen heeft Bergamin ook altijd ge componeerd voor allerlei ensem bles en voor uiteenlopende gele genheden. Zo schreef hij in op dracht van de Rotterdamse Kunststichting stukken die op het voormalige station Blaak werden uitgevoerd en in het ka der van een project met Rotter damse componisten filmmuziek bij een oude 'stomme' film van regisseur Vertov. De cd "Let's Walk" is opgenomen in Studio 44 te Monster (de studio van max Bolleman) door technicus Mare Lèzwijn en wordt in eigen beheer uitgebracht, onder het eti ket "Bermusic". Ze is in diverse platenzaken voorhanden en gaat 17,50 Euro kosten. Tijdens de presentatie is de cd voor 16 Euro te koop. De cd is verder te be stellen bij Ruud Bergamin, Amethiststraat 20, 3051 VD Rot terdam 010 - 4612734 06 - 28764870/ Bergamin@jur.uva.nl www.ruudbergamin.com Het adres van Calypso waar het presentatieconcert plaats vindt is Mauritsweg 5 Rotterdam. MUZIEK 20.00 Koel Bewaren. De Been houwerij. Stadsgehoorzaal, Vlaardingen. Zanger Jim McCann zijn collega's van The Dubliners niet zal vergezellen tijdens de Celebrating 40 years tour. Onlangs werd een kwaadaardige aandoening in de keel geconstateerd die optreden voorlopig onmo gelijk maakt. De zanger had de laatste maanden reeds te kampen met stem problemen. In eerste in stantie werd gedacht aan een onschuldige kwaal. Echter na onderzoek bleek de klacht beduidend ernsti ger te zijn. De behandeling van deze kwaal zal binnen kort aanvangen. De legendarische Ierse folk groep The Dubliners bestaat veertig jaar en dat jubileum zal op een bijzondere manier ge vierd worden. Onder de naam The Dubliners Celebrating 40 Years zal namelijk een heuse re3nietournee worden onderno men. Daarbij zal niemand minder dan zanger/gitarist Ronnie Drew ac te de présence geven. Met Jim McCann erbij zou dat betekend hebben dat deze legendarische band weer in een van z'n meest oorspronkelijke bezettingen op pad is. Een voorlopige hoogte punt van deze reünietournee was een serie van zeven uitver kochte concerten eind juni in het befaamde Gaiety Theater in Du blin. Maar daarmee is de koek nog niet op, want The Dubliners hebben ter gelegenheid van hun jubileum een nieuwe cd uitge bracht die tijdens de komende tournee verkrijgbaar zal zijn. De vaste kern van The Dubliners bestaat op dit moment uit banjo speler Barney McKenna, zan ger-gitarist Eamonn Campbell, violist John Sheahan, zanger-gi tarist Sean Cannon en zanger- Wj - gitarist Paddy Reilly. Deze vijf muzikanten steken niet onder stoelen of banken dat ze bijzon der blij zijn dat ze Ronnie Drew hebben kunnen strikken voor een reünie. Want met name de laatste heeft met z'n markante stemgeluid een onuitwisbaar stempel op de ontwikkeling van The Dubliners gedrukt. Samen met eerder genoemde McKenna en Sheahan behoorde hij naast zanger/banjospeler Luke Kelly en zanger-gitarist Ciaran Bour- ke in 1962 tot de oprichters van de nog steeds immens populaire Ierse folkgroep. De band heette zelfs in eerste instantie The Ronnie Drew Ballad Group en onder die naam groeide het kwartet in Dublin binnen de kortste keren uit tot lokale hel den. Geen wonder: met twee banjo's, viool en gitaar brachten ze de meest oorspronkelijke vorm van Ierse volksmuziek en daarnaast beschikten ze over gruizige stemmen die uit dui zenden te herkennen waren. Voordat Ronnie Drew zich bij z'n muzikale vrienden in Ierland aansloot, had hij drie jaar in Spanje doorgebracht. Toen hij terugkwam, had hij uitslag op z'n gezicht en dus liet hij zijn baard staan. Die gezichtshaar- groei zou het handelsmerk van The Dubliners worden. Terug op oude nest In 1974 besloot Ronnie Drew de groep te verlaten om het in z'n eentje te proberen, maar vijfjaar later keerde hij toch weer op het oude nest terug. In 1995 stapte hij voor de tweede maal op en ditmaal bleef hij voorgoed op het solopad. De laatste jaren trekt hij met succes door Ameri ka en begin vorig jaar nam hij een duet-album op met de Ierse zangeres Eleanor Shanley. Zanger-gitarist Jim McCann maakte van 1974 tot 1979 deel uit van The Dubliners. Sindsdien is hij als solist bijzon der succesvol geweest, maar voor zijn oude groepsmakkers heeft hij altijd een warm plekje in zijn hart gehouden. McCann werd in eerste instantie voor The Dubliners gevraagd om de zieke Ciaran Bourke te vervangen, maar toen Ronnie Drew te ken nen gaf op te willen stappen, kreeg hij al snel een 'vaste aan stelling'. alk heb geweldige ja ren met The Dubliners gehad, maar ik kon hun tempo nauwe lijks bijhouden," zegt hij achter af. aHet was voor hen heel ge woon om 44 concerten in 64 da gen te doen in zes verschillende landen. Maar een 'normaal' ar tiest houdt dat niet vol. Als je nagaat dat de groep in die tijd ook nog eens hele lange concer ten gaf van minstens drie uren, dan kun je helemaal niet begrij pen wat hen op de been hield. Ik kon het in ieder geval niet meer opbrengen en besloot na vijf jaar maar weer solo te gaan." Niettemin was McCann graag bereid geweest om in het kader van het 40-jarig bestaan van The Dubliners de uitdaging toch nog eens aan te gaan en weer met zijn oude kameraden ten strijde te trekken." The Dubliners celebrating 40 years, 27 september, De Doe len Rotterdam, Aanvang con certen 20.15 uur. Bel of bezoek Ticket Service (r) 0900 300 1250 (45 euro ct. p.m.} of de 151 grotere post kantoren, de 33 GWK sta tionskantoren, de 12 grotere VVV Kantoren, www.ticket- service.nl de bekende voorver koopadressen en via de kas sa's van de genoemde theaters Maarten van der Jagt en Els Neijts Nu het weer het nog toe staat - in elk ander geval zijn laarzen en dikke jassen een must - en als de vrije dagen nog niet opgesou peerd zijn, is een dagje uit naar de visafslag van Stel lendam een aanrader. Wie het binnenvaren van de vis sersvloot wil meemaken moet wel vroeg uit de veren maar ook om een uur of tien is er nog vol doende te beleven. Op de dag dat deze krant er een kijkje ging ne men, heerste er alom opwinding over een wel zeer bijzondere vangst: een zeeschildpad van on gekend formaat. Van dichtbij maakte de kolos tenminste een verpletterende indruk. Helaas voor het verdwaalde dier was er bij het ophalen van het net zoveel misgegaan - niet het minst van wege zijn eigen gewicht - dat hij het niet had overleefd. Zijn be bloede neus onderstreepte zijn treurig lot. Eenmaal binnen de muren van de sorteer- en veilinggebouwen valt I E N S JBsasesafc- INDEPENDENT INDEX vooral de grote hoeveelheid gar nalen op, de échte Stellendamse. Door kenners en liefhebbers als de beste Hollandse garnaal be schouwd. Grote sorteermachines spugen de kleine schaaldiertjes in krat ten. Wie de beestjes bij voorkeur gepeld aanschaft, realiseert zich hier pas weer hoeveel werk het pellen met zich meebrengt voor er sprake kan zijn van een hoe veelheid die voldoende is om bij voorbeeld tussen een broodje te schuiven. Hollandse garnalen zijn niet voor niets prijziger dan hun Scandinavische, Mediterra ne of Afrikaanse broeders en zusters. Wie het sorteren van de vangst wil meemaken kan dat vanaf een hoger gelegen galerij. Het is in deze tijd van automati- sering op alle fronten toch even verbazingwekkend om te zien hoe stoere mannen met de hand vissen op maat uit de hoop pluk ken. Op een grote tafel worden kratten omgekeerd en vrijwel zonder te kijken afgemeten aan inkervingen van de tafelrand. Eveneens blindelings worden de vissen vervolgens uit de losse pols met een boogje in verschil lende kratten gegooid. Het ge beurt echt maar heel zelden dat er een op de grond terecht komt. De veiling is wel geautomati seerd. Vishandelaren van heinde en verre volgen achter de com puter welke partijen de veiling meester aanbiedt om met een druk op de knop op het maaltje van hun keuze te bieden. Wie het koud heeft gekregen kan voor een kop koffie of iets ster kers terecht in het bijbehorende restaurant. Helaas is dat alleen eind van de week open. Maar als het open is kun je er vis eten die rechtstreeks uit zee komt, verser kan bijna niet. En om de smaak zo volledig mogelijk tot zijn recht te laten komen, worden er geen fratsen mee uitgehaald. Ge woon gebakken, met brood of friet. Precies zoals ook de man nen van de afslag hun maaltijd na werktijd het liefst hebben. Vaste bezoekers prijzen het eveneens te verkrijgen broodje garnalen helemaal de hemel in. Ongepoederd, dat wil zeggen, zonder conserveermiddelen wor den ze geacht zo lekker te zijn als zelfs de koningin nog nooit geproefd heeft. Arid, een van de meest veelbelovende Belgische bands van het mo ment doet donderdag 3 oktober Rotterdam aan. De band rond meis jesidool Jasper Steverlinck bracht onlangs hun tweede CD All Is Quiet Now uit en consolideerde daarmee de status die de band met hun eerste album, het in België met goud bekroonde Little Things Of Venom, en optredens op onder meer Rock Werchter en Lowlands ver wierf. Grote man is zanger/gitarist Steverlinck die met z'n fluwelen stembanden ergens tussen Jeff Buckley en Freddy Mercury balanceert en het niet schroomt om zijn diepste gevoelens prijs te geven. Toch wil hij niet als een gevoelige jongen bestempeld worden. "Jeff Buck ley heeft daar ooit een heel mooie uitspraak over gedaan: it's not about being sensitive, it's about being aware that a fly landing on a dog is a sonic boom. Het komt er gewoon op aan om de finesses in de details te zien." Bovenal is Arid een popgroep met liedjes die zelfs in hun meest rudimentaire vorm overeind blijven. Zonder uitzondering. Of het nu om de single You Are gaat, of over de huiveringwekkend ster ke opener All I Did; telkens weer bouwen de songs naar een climax en barsten ze op het juiste moment open. "We wilden niet dat er vul- lertjes op de plaat zouden staan", aldus gitarist Du Pré. "Dus hebben we er net zolang aan gewerkt tot ieder van ons helemaal tevreden was. De tweede CD moest extremer worden. Niet alleen qua geluid, maar ook wat de manier van opnemen betrof." Producer Mark Howard bleek de uitgelezen man om Arid daarin bij te staan. Howard was ja renlang de rechterhand van Daniel Lanois, en had in het recente ver leden een aandeel in klassieke platen als All That You Can't Leave Be hind (U2), Wrecking Ball (Emmylou Harris) en Time Out Of Mind (Bob Dylan). "Hij haat de traditionele manier van opnemen waarbij elke muzikant in een apart hokje zijn partij inspeelt. Dat komt de spontaniteit niet ten goede. Zelf vonden we het ook heel belangrijk om het live-gevoel op plaat te krijgen, en dat is gelukt denk ik. 't Is geen fm-rock, geen platte hi-fi sound. We hebben voor een rauwer ge luid gekozen; een beetje zand in de ketting gestrooid." Arid in Night town, voorprogramma: Kirsten, aanvang 21.00 uur, entree 8,50 euro. De populaire serie Daylight Dancing, waarbij alles in het teken staat van de Afrikaanse cultuur, start op zondagmiddag 6 oktober met live muziek van Roots Mandika. Voor het eerst wordt de dansmiddag dit jaar uitgebreid met een Afrikaanse maaltijd (van af 18.00 in Nighttown restaurant) en aansluitend een Afrikaanse film (in Lantaren Venster). Natuurlijk zijn er tijdens deze middag ook weer de gebruikelijke overige Afrikaanse ingrediënten De middag wordt gestart met een workshop Afrikaanse dans gevolgd door een optreden van de Afrikaanse groep Roots Mandika. Roots Mandika speelt traditionele percussiemuziek uit West Afrika. De le den van de groep, afkomstig uit Senegal, Gambia en Nederland, speelden ondermeer in: Karra Darra, Ifang Bondi en The Victoria Band. De levensechte beats van Roots Mandika worden afgewisseld door een specialist op het gebied van de Afikaanse tophits: worldbeat DJ Erick (uit Kenia). Het speciale kinderprogramma bestaat uit smincken/haarvlechten of henna schilderen en diverse Afrikaanse spelletjes. Ook wordt tijdens de dansmiddag voor Afrikaanse 'hapjes en drankjes (palmwine) ge zorgd. Vanaf 18.00 uur is het mogelijk een heerlijke Afrikaanse maaltijd te nuttigen in het restaurant van Nighttown. Voor degene die er dan nog steeds niet genoeg van hebben kan er aansluitend nog een Afrikaanse film worden bekeken in Lantaren Venster. Daylight Dancing vindt iedere eerste zondag van de maand (van oktober tot maart) plaats in Nighttown Theater aan de West- Kruiskade 26 in Rotterdam. Lantaren Venster ligt in de Gouver- nestraat 133 (2 min. lopen van Nighttown). Aanvang 14.00 uur, Entree 7 euro, Kinderen tot en met 4 jaar gratis toegang. Kinderen van 5 tot 12 jaar 4 euro (prijzen excl. diner en film). Afrikaans Diner vanaf 18.00 in het Restaurant van Nighttown (8 euro) en aansluitend een Afrikaanse film in Lantaren Venster. Overige data Daylight Dancing: 3 november 2002, 1 december 2002, 5 januari 2003, 2 februari 2003 en 2 maart 2003. In TENT, de tentoonstellingsruimte van het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam aan de Witte de Withstraat, wordt deze week de nieuwe tentoonstelling Potential: Ongoing Archive geopend. Deze is samengesteld door kunstenares en curator Anna Harding (Londen) en heeft archieven en verzamelingen als centraal thema. Daaraan verbonden is de 'multi-avond' met de titel BackUp, een volledige digitale kopie van de collectie van het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem én een project van de afdeling Vrije Kunst van de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Samen met filosoof Fons Elders heeft het kunstenaarsduo Gil en Moti voor deze 'multi-avond' (donderdag 3 oktober, aanvang 20.30 uur) een programma samengesteld dat een hybride vormt van een lezing en videovertoning. De deelnemende kunstenaars aan Potential: Ongoing Archive zijn alle op een of andere wijze gefascineerd door het fenomeen archivering. Bij dit project hebben ze onder meer toe gang tot het Gemeente Archief. Een aantal kunstenaars zal hier onderzoek doen en gebruik maken van (beeld)materiaal dat in het archief aanwezig is. Een van de kunstenaars heeft te kennen gege ven de geschiedenis van de Lijnbaan te gaan exploreren, een ander is vooral geïnteresseerd in (het eens stedelijke) havengebied rond de Kop van Zuid. Deze laatste kunstenaar, Helmuth Kandl, bewerkt historisch beeldmateriaal, actualiseert dit somtijds en voegt een sociaal-maatschappelijk, of politieke connotatie toe aan de beelden die daardoor voor het publiek een bijzondere gelding krijgt. TENT, Centrum Beeldende Kunst Rotterdam, Witte de Withstraat 50, open dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 18.00 uur, voor meer infor matie bellen met 010-413 5498 of www.tentplaza.nl m Foto: D. van Velzel Dubliners vieren 40-jarig bestaan met reünietournee en nieuwe cd

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2002 | | pagina 17