J 1 Adembenemende fado in de Doelen Het Jagershuis, culinair bastion in Hoek van Holland Nog drie voorstellingen van Beest binnen de regio Legendarische Rotterdamse undergroundband Spasmodique na tien jaar weer terug: DONDERDAG 7 NOVEMBER 2002 45 - 1519 Vrijdag 8 november MUZIEK 20.15 Toker y la Milonga. Part two. De virtuoze bandoneonist en befaamde componist Gustavo Toker woont in Argentinië. Theater Het Kruispunt, Baren- drecht. THEATER 20.00 Rammen!. Arie Sylves ter. Stadsgehoorzaal, Vlaardin- gen. 20.00 De Ashton Brothers. Tra giek van de Onderman. Theater in optima forma. Inclusief mu ziek, acrobatiek, ladders en leeu wentemmers. Inspeelvoorstel- ling. Theater de Schuurkerk, Maassluis. Zaterdag 9 november MUZIEK 19.30 Idomeneo. Mozart. Nat. Reisopera. De opera vertelt het verhaal van koning Idomeneo van Kreta die na een gewonnen strijd tegen Troje terugkeert naar huis. Onderweg raakt hij echter in een storm verzeild. Rotter damse Schouwburg. THEATER 20.15 Boudewijn Buch. Op reis - Een diavoorstelling zonder dia's. Wie ver reist, beleeft veel. Waar om wil hij steeds weer weg? Cultureel Centrum De Stoep, Spijkenisse. 20.00 Jasperina de Jong. Marie ne Dietrich. Oude Luxor Theater, Rotterdam. 20.30 Het Volk. De Thuiskomst (Printer). Najaren in Amerika te hebben vertoefd, waar hij afstu deerde en inmiddels een positie als hoogleraar heeft verworven, komt Teddy voor een kort be zoek naar Engeland om zijn echtgenote Ruth voor te stellen aan zijn vader, oom en broers. Theater de Schuurkerk, Maas sluis. 20.15 Lebbis. Vuur! Try-out. Theater Het Kruispunt, Baren- drecht. 20.15 Jaap Mulder. Abedefduf. Theater Twee Hondjes, Helle- voetsluis. Zondag 10 november MUZIEK 12.00 Charivari trio. Abre! Cen traal in het programma staan de overlappingen in de muziek uit Zuid-Amerika en Oost-Europa. Theater Het Kruispunt, Baren- drecht. Dinsdag 12 november MUZIEK 20.00 Copacabana. Spectaculai re kostuums en decors, een bij zondere en uitbundige chore ografie en muziek die swingt als een trein, maken 'Copacabana' tot een vurige theaterbelevenis. Nieuwe Luxor Theater, Rotter dam. THEATER 20.15 Flatzooi. Van Alan Ayck- bourn met Serge-Henri Valcke e.a. Een jonge actrice, van het ty pe Bridget Jones, zit in een min dere periode. De rol waar ze voor in de race was gaat haar neus voorbij. Ze heeft sinds haar vriend een halfjaar geleden ver trok geen behoorlijke seks meer gehad en ze is gestopt met roken. Cultureel Centrum De Stoep, Spijkenisse. Woensdag 13 november JEUGD 14.00 Virga Lipman. Zwavel stokjes. Het bekende sprookje gaat over een meisje die op straat zwavelstokjes moet verkopen. Vanaf 5 jaar. Theater Het Kruis punt, Barendrecht. Donderdag 14 november MUZIEK 20.15 Michiel Borstlap, Schirin Al-Mousa en Josep Vicent. Et- nia. Door de diversiteit in reper toire wordt de Spaanse cultuur met de Irakese cultuur gecombi neerd wat resulteert in een fasci nerend geheel. Theater Het Kruispunt, Barendrecht. THEATER 20.15 Mylene d'Anjou. Tijgerin. Cultureel Centrum De Stoep, Spijkenisse. Raymond Rotteveel Dat ze in 2002 nog 's om de tafel zouden zitten en over de toekomst van Spasmodi que zouden praten, dat hadden Mark Ritsema (zang/gitaar) en Arjo Hij mans (gitaar) vijf jaar te rug ook nooit kunnen den ken. Alhoewel, het waak- vlammetje is diep van bin nen wél altijd blijven bran den, bezweert Ritsema. Tien jaar na de officiële split is de beruchte Rotterdamse undergroundband weer he lemaal terug. Met het ster ke nieuwe album From Vil la Delirium, met een boek over de inmiddels twintigja rige historie en met een uitgebreide clubtoer die vrijdag 8 november in Wa- terFront van start gaat. 'Tja, wat bezielt ons om weer sa men te komen? Daar hebben we zelf ook nog geen bevredigend antwoord op,' lacht Ritsema. 'Het heeft diverse oorzaken. Ver haal is dat we vanaf 1995, 1996 weer bij elkaar zijn gekomen en dingen zijn gaan doen, zonder daar nu direct het etiket Spasmo dique op te plakken. Ik organi seerde in die tijd onder de naam Villa Delirium multimediale avonden in Rotown en had daar m'n oude maatjes voor opge trommeld. Daarnaast hebben we de soundtrack voor de film In Forced Perspective (regie Rino Gouw) gemaakt. Die mensen wilden daar graag de naam Spas modique aan verbinden, nou, dan kunnen ze het zo krijgen. Ik zou ook niet weten hoe ik het an ders moest noemen, wij zijn ge woon Spasmodique.' Met de kwalificatie 'gewoon Spasmodique' doet Ritsema zijn band onbedoeld te kort. Spasmo dique was nooit 'gewoon', maar een band van de controverse. Of zoals hij het zelf zegt: 'Je ging er helemaal voor of juist niet'. Het viertal - het duo Ritsema en Hij mans aangevuld met de onver woestbare ritmesectie Reinier Rietveld (drums) en Martin Doc- ters van Leeuwen (bas) - schop te het in de jaren '80 en (begin) jaren '90 tot een cultband van naam, in Nederland, maar ook ver daar buiten. En dat met een donker, niet bepaald toegankelijk bandgeluid waarin de koude oor log, postpunk en Ritsema's fasci natie voor psychopaten tot een compromisloos en - op het podi um - overdonderend geheel werd gesmeed. Slagpartijen In die tijd waren de optredens doorspekt met theatrale trekjes, waarbij Ritsema niet zelden in ontbloot bovenlijf zijn demonen uitdreef. Maar tijden veranderen, zegt hij nu. 'Vroeger deden we een nummer als The Longest Day. Dat duurde tien minuten en dan werden op het podium com plete 'slagpartijen' uitgevoerd. Dat doen we niet meer. Of het overhemd uitgaat? Hahaha...nee, voorlopig maar even niet. We spelen wel oude nummers, maar je moet uitkijken dat je geen persiflage op jezelf wordt, dat je daar als een kerel van in de dertig de dames de her sens staat in te slaan, bij wijze van spreken dan.' Hijmans: 'Ja, de bloedbaden zijn er wel uit.' Naast de Villa Delirium-avonden speelde de door een fan opgezet te website www.spasmodique.nl ook een belangrijke rol in de co meback van Spasmodique. 'Er kwamen allerlei foto's uit het verleden boven water,' zegt Hij mans. Ritsema: 'Een echte fansi te waar je je hele 'bloody' ge schiedenis op terugleest. Dingen die je helemaal vergeten bent, succesjes die je kwijt bent, maar ook het gastenboek met e-mails uit Oostenrijk en Duitsland. M Mensen met emotionele verha len... ja, dat heeft wel wat losge maakt.' Slappe Macaroni De band heeft inmiddels twee try-outs achter de rug. Een club optreden in Wateringen en een radio-optreden in Den Haag. Met gemengde gevoelens kijken Ritsema en Hijmans terug. Hij mans: 'Het eerste optreden ging niet lekker. Het liep gewoon niet.' Ritsema: 'Het was ook weer helemaal terug in de tijd. Zo'n betonnen keet, waar je er in Nederland honderden van hebt, is nu niet meteen de gezelligste plek om te spelen. En voor het eerst in tien jaar kregen we ook weer slappe macaroni te eten, met een flauw sausje hahaha.... Ja, het was hartstikke lief hoor, maar wie eet dat nou nog? Het optreden zelf had iets van een droom. Ik was het helemaal kwijt. Ik keek opzij en zag Arjo staan, maar dan tien jaar ouder. Ik dacht: droom ik dit nu vijftien jaar geleden? Heel verwarrend? Ik twijfelde niet of het goed was hoor, het publiek reageerde heel goed, maar het klopte voor mij niet. Daarna in Den Haag gingen we wel los. Het gevoel, de che mie, de spanning, het was alle maal weer helemaal terug.' Spasmodique speelt vrijdag 8 november in WaterFront, Boompjeskade 15, het boek 20 Jaar Spasmodique, From The Cellar Of Roses (door J.P. van Mierlo) wordt dezelfde dag of ficieel gepresenteerd in het WaterFront café, voor meer in formatie zie ook www.spasmo- dique.nl. ELS NEIJTS Het beest in haarzelf is naar eigen zeggen alive and kickin wat op dit moment vooral wil betekent dat ze heel druk bezig is. Aanval len van dolle drift of ande re emotionele uitbarstingen zijn er niet zoveel. 'Gewoon geen tijd voor' klinkt Frédérique Spigt voor haar doen zéér nuchter. 'In ieder mens schuilt wel een beest en zelfs wie in balans is zal af het en toe nodig hebben om in alle vrijheid zijn hele huis eens helemaal over hoop te schoppen. Geen andere mensen nee, dan maar dingen. Ik op dit mo ment niet. Ik wil netjes mijn werk doen, mijn kop erbij houden en zorgen dat ik voldoende slaap krijg. Nachten doorhalen is er voorlopig niet bij. Ik mis het ook niet. Even tijd voor de serieuze pieken. Dat wil de komt daarna wel weer.' De liederenteksten van haar theatertoer Beest bevatten - zo als de titel al doet vermoeden - vele verwijzingen naar het die renrijk en de overeenkomsten en verschillen tussen mens en dier. Ook aan haar eigen hond is een lied gewijd. 'Omdat'ie - een husky - nog zoveel oer in zich heeft zitten.' Het nummer Slangenbeet is de erfenis van een Roomse opvoe ding. 'Dat moet toch ergens blij ven. Daarmee is dat lied bijna bijbels geworden. We zijn naar zeggen in de problemen geko men doordat Eva in die appel heeft gebeten. Ik weet het alle maal niet hoor maar vind het wel mooie symboliek. En dat geeft toch een band.' 'Of een fijn borduurwerkje' Ook komt zowel letterlijke als figuurlijk de grijze muis voor bij. Over de knaagdieren geen klachten over de figuurlijke va riant wel degelijk. 'Ik vind grij ze muizen een vervelend model mens', klinkt het nadrukkelijk. 'De hedendaagse variant is al leen maar bezig met geld ver dienen, beleggen, breed- beeldtv's. Of met sms-en, mail en, chatten: allemaal zo in houdsloos en bovendien maken we onszelf daar maar afhanke lijk van. Met de liefde ben ik een beetje gestopt. Dat is twee keer zo zwaar mislukt dat ik even zoiets heb van Laat maar! Maar we zouden meer bezig moeten zijn met universele lief de. Iedereen is tegenwoordig een beetje ontspoord. De nadruk ligt veel te veel op het negatieve. Dat kun je voor jezelf omkeren. Je niet teveel mee laten slepen in een sombere zwakke wereld. Ook al kost dat soms moeite. Na twee pagina's krant ben ik al de pressief maar een voorstelling doen maakt bij mij dan weer een hoop goed. Dat kan natuurlijk niet iedereen op die manier maar je kunt het misschien ook halen uit een fijn borduurwerkje met kruissteekjes of iets derge lijks.' Beesten van mensen vallen bij Spigt uiteen in twee categorieën: de goeien en de slechten zeg maar. Als voorbeeld van de eer ste categorie noemt ze Jack Ni- colson. 'Da's een beest maar een lekker beest!' Van de slechten weet ze zo gauw geen voorbeel den. Of toch? 'Ja, die gozer van de bouwfraude die zijn agenda laat verbranden. Of die naar Yab Yum gaat van ons aller geld en daar voor zo'n commissie glas hard over staat te liegen. Of die gasten die die jongen uit Venlo hebben vermoord. Die primitie ve, onaangesloten eikels!' 'Uiteindelijk wint de tijger!' Spigt heeft het behalve met haar theatertoer druk met van alles. Ze racet van hot naar her, van a naar b en weer van b naar a maar is er best over te spreken. 'Het gaat heel goed eigenlijk', besluit ze ter plekke. 'Ik heb dingen voor de VPRO gedaan: Villa Achterwerk gepresenteerd en meegewerkt aan een filmpje in een serie over mensen die in hun jeugd iets heftigs hebben mee gemaakt. In mijn geval was dat een glazenwasser die van acht hoog naar beneden viel en vlak naast me neerkwam. Morsdood ja. Ik was zes dus het drong niet zo tot me door hoe erg dat was. Daarom is het liedje dat ik er over gemaakt heb eigenlijk ook gewoon vrolijk.' Afgelopen weekend leverde Spigt haar bijdrage aan de ope ning van de Beneluxlijn en voor de voorstelling Pietje Bel zong ze het titellied van Vrienten en Wilmink in. Tot en met decem ber toert ze nog met Beest langs de theaters en daarna komt er weer een toer langs poppodia. 'Ja, er zijn er meer die eerst zo nodig de theaters in moesten en nu weer de poptempels afgaan zoals Frank Boeijen. zoeken. Ik heb het vorig jaar ook zo'n vijf tien keer gedaan en het ging pri ma. Dat zuipen en schreeuwen houd je natuurlijk altijd maar daar weet ik wel raad mee. Uit eindelijk wint de tijger. Toch? Fré doet met haar beestenben de nog een aantal keren de re gio aan. Op 13 november De Stadsgehoorzaal in Vlaardin- gen, op donderdag 14 Theater Zuidplein in Rotterdam en op zaterdag 23 het Isalatheater in Capelle. MAARTEN VAN DER JAGT Na een strandwandeling over het strand bij Hoek van Hol land is niets lekkerder dan je te kunnen warmen bij één van de drie haardvuren van het rustieke Jagershuis. Het Jagershuis is al jaar en dag een bekend adres voor vele Rotterdam mers en Hagenaars en Hagenezen die een dagje strand combineren met gastronomisch genoegen. Zeker op koudere dagen als de wind lekker hard waait is het Jagerhuis precies de zaak die je zoekt als je wat ver kleumd bent van een strandwandeling en warmte en gezelligheid zoekt. De twee broers Jan Willem en Martin Moerman zijn de drijvende kracht achter het Jagershuis en hebben elk hun eigen liefhebberij die elkaar per fect aanvullen. Chef-kok Martin heeft een liefde voor mooie producten als lijngevangen zeebaars gebakken in Japans broodkruim vergezeld van een klassieke beurre blanc en limoenolie. Juist door de nabijheid van de zee zijn de producten die hij gebruikt altijd supervers. In overleg met zijn broer maakt hij mooiste smaakcombinaties zoals 'de spinaziesoep met Zeeuwse oesters die een spannend contrast heeft door het zilte van de oesters en het ijzerachtige van de spinazie'. Proevers op de site van IENS zijn te spreken over het eten: Iet wat lang wachten, maar dan heb je ook iets wat je niet verwacht. Super lekker eten Als je in de buurt bent, moetje het bezoeken. Klasse en "Koffie is een 10 waard!" De laatste op merking komt veel terug in proefschriften en dat is gezien de 'hobby' van broer Jan Willem niet verbazingwekkend te noemen. Jan Willem is een echte barista. In Nederland kennen we die term barista nauwelijks maar in het land van de espresso, Italië, is het de barman van een (espresso)bar die verantwoordelijk is voor de affegeling van de ma chine en de bereiding van de espresso. Men gaat daar in veel verder dan we in Nederland kennen. Want de machine is heilig en alleen de barista mag bijvoorbeeld de malinggraad van de bonen bijstellen om de perfec te doorlooptijd van de espresso te garanderen. Jan Willem lijkt wel Itali aans bloed te bezitten met zijn ongekende liefde voor espresso en weetje rustig een avond te onderhouden over alle aspecten van de kunst van es pressobereiding. Achter de bar staat dan ook de machtige Mistral Es presso machine, de 'Ferrari' onder de espressomachines. Hier aan de bar ontstaan dan ook al snel kleine, vergelijkende proeverijtjes van lungo's, ('gewone' koffie) en espresso's. Wie dacht dat espresso's sterk en bitter zijn zal na zijn uitleg ervaren dat een goede espresso als fluweel op de tong is. Ons verkeerde beeld van espresso is ontstaan door een totaal on begrip voor de juiste espressobereidingswijze. Als voorbeeld noemt hij het schoonhouden van molen en machine. Het is één van de factoren die veel aandacht vergt maar als je het niet doet leidt het tot wrange en bitte re espresso. Jan Willems passie gaat zelfs zover dat hij zelfs meedoet met wedstrijden. In april van dit jaar werd zijn espresso door een vakjury op de Nederlandse kampioenschappen espressobereiding met zilver be kroond. Zijn andere grote liefde is wijn want ook over zijn vinologische vondsten en de uitgebreide collectie grappa's raakt hij ook niet uitgepraat. Op dit moment biedt het Jagershuis een drie-gangen menu aan voor Eu ro 28,50 p.p aan dat u zelf kunt samenstellen. Per gang heeft u keuze uil drie alternatieven. Proef ook mee met de IENS restaurantgids: WWW.IENS.NL De nieuwe gids 2003 ligt vanaf deze week in de boekhandel. Jagershuis, Het Badweg 1, Hoek van Holland. Telefoon (0174) 382 251, keuken open 12.0022.00, maandag gesloten, buiten eten op binnenplaats, op terras, in tuin romantisch, zakelijk, klassie ker, kindvriendelijk, ook solo kindermenu bar, groepen max. 100 vrij parkeren. Muziek uit Portugal, Brazilië en andere landen waar Portu gees gesproken wordt, ademt vaak saudade: een mengeling van heimwee, hoop en nostalgie. Na de schitterende opening van de serie Saudade door Fernando Lameirinhas in de Doe len, is het nu de beurt aan iemand die saudade als geen ander weet over te brengen: een van de grootste fado-ontdekkingen van de afgelopen jaren, Mariza. Hoe fado precies is ontstaan is niet duidelijk, maar de meest voor de hand liggende verklaring is dat fado afkomstig is van Portugese zeevaarders die, beïnvloed door Afri kaanse en Braziliaanse muziek, in de 19e eeuw nieuwe klanken meena men naar hun vaderland. Deze onbekende muziek deed het compleet nieu we genre fado ontstaan met emotionele onder werpen als liefdes, wan hoop dood en hoep op een betere toekomst. Portugal kent tegen woordig twee belangrij ke fado tradities: in Coimbra wordt fado le vend gehouden door uit sluitend (hoog opgeleide) mannen, terwijl in Lissabon zowel mannen als vrouwen uit de "working class" fado beoefenen. Uit deze laatste traditie komt fadista Mariza. Geboren in Mozambique, verhuisde Mariza al op zeer jonge leeftijd naar Portugal. Zij groeide op in de traditionele wijk Mouraria in Lissabon waar haar ouders eigenaar waren van een restaurant en fadohuis. Hoewel Mariza al fado zong voor ze goed en wel kon lezen (haar vader tekende plaatjes zodat ze de woorden kon onthouden), begon ze haar professionele carrihre met het zingen van voornamelijk jazz, gos pel en soul. Ze werd door het grote publiek en door critici ontdekt toen ze gevraagd werd te zingen tijdens een hommage aan de grote fado-ster Amalia Rodrigues. Sinds dit verpletterende optreden dat live op televisie werd uitgezonden, is Mariza een veelgevraagde gast voor radio- en tele visieprogramma's en boekt zij met haar warme stem, emotionele optre dens en unieke uitstraling wereldwijd het ene succes na het andere. Zo schreef bijvoorbeeld het NRC over Mariza: 'Dat Dulce Pontes en Cristi- na Bronco van Mariza zware concurrentie krijgen staat buiten kijf. Haai invloed op de hedendaagse fado in Portugal is enorm: Mariza wordt de ware opvolger van de legendarische Amalia Rodrigues genoemd en won onder andere de prestigieuze Portugese prijs 'Best Fado Voice 2000". Haar debuut-cd Fado em mim, met een mengeling van traditionele en moderne fado's, kon rekenen op lyrische kritieken. Vrijdag 8 november 2002, Jurriaanse Zaal 20.15 uur In de serie Saudade. Kaarten 18 met reductie (CJP, Pas65, Rotterdampas) 16. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Kassa van de Doelen, Schouw burgplein 50, Rotterdam, telefoon 010 2171717 en via www.dedoe- len.nl foto: BEN VAN DUIN 'De bloedbaden zijn er wel uit' foto: DIMITRI HAKKE 'Ik vind grijze muizen 'n vervelend model mens' foto: RONALD STAM foto: TINEKE DE LANGE

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2002 | | pagina 17