Scapino Ballet brengt Tsjaïkovsky naar 21e eeuw y Van alle huwelijken eindigt ongeveer 33% in een echtscheiding De beste espresso met de lekkerste appeltaart in de nieuwe IENS gids Dunya verbroedert volkeren met verleidelijke muziek uit de hele wereld Musical als feest der herkenning Donderdag 28 november JEUGD 10.30 en 14.30 Peuter 6 daagse. Een festival voor de allerklein sten, met tal van leuke, geva rieerde voorstellingen die aan sluiten op de belevingswereld van kinderen tussen 2 en 5 jaar. Vandaag: Gigi, van Faruk Dikici en 2+ Producties (2-5 jaar), re serveren via 010 - 243 5050, Jeugdtheater Hofplein, Theater 222. MUZIEK 20.00 Night of the Proms. Ahoy' Rotterdam. 20.00 Concerttournee. BZN. Stadsgehoorzaal, Vlaardingen. SPORT 9.30 Skatemarathon. Twaalf uur lang worden wedstrijden gehou den op de Giant funbox, de Wheeliebox en de Jumpramp. Dit allemaal onder het genot van lekkere muziek, hapjes en drank jes. Tevens een demonstratie van Nederlands kampioen Theo Eer hart. Inschrijven: Dennis, 010 - 455 0200, Angeliek, Miranda, 010 - 420 7661. Prinsenpark. THEATER 20.15 Jörgen Raymann. Slaaf of niet verslaafd. Cultureel Cen trum De Stoep, Spijkenisse. 20.00 Cameretten. De jaarlijkse parade van ons cabarettalent. Nieuwe Luxor Theater, Rotter dam. 20.15 Pater Moeskroen. Sprook jes. SCC De Goote, Brielle. Vrijdag 29 november JEUGD 19.30 Het jaar van de haas. Stel la Den Haag. Ben je ook wel eens bang, bang dat je moeder niet meer terugkomt. Ze zou tien uur thuis zijn en het is al kwart over tien. En ze is nog niet thuis. De voorstelling van Hans van den Boom gaat over Martha, die boos is op het leven, omdat haar moeder niet meer terugkwam. Voor haar in de plaats is Haas ge toverd. Cultureel Centrum De Stoep, Spijkenisse. MUZIEK 20.00 Night of the Proms. Ahoy' Rotterdam. 20.15 The seventies from the is land. VET productie. Theater Twee Hondjes, Hellevoetsluis. THEATER 20.00 Cameretten. De jaarlijkse parade van ons cabarettalent. Nieuwe Luxor Theater, Rotter dam. 20.15 Lava Lounge, ro theater. Rotterdamse Schouwburg, Rot terdam. 20.15 Pater Moeskroen. Sprook jes. SCC De Goote, Brielle. 20.15 Mike Bodde. Alles is kam pioen. Oftewel alles mag er zijn, alles hoort erbij, onhandigheid en onvermogen en bovenal fou ten. Sterker nog, zonder fouten geen programma. Het wordt een avond met muziek, originele ty petjes en een gillende scheurgi- taar waar de vullingen van uit je kiezen spatten. Theater Het Kruispunt, Barendrecht. Zaterdag 30 november JEUGD 14.00 Het Feest van Sinterklaas. Presentatie: Ernst, Bobbie en de rest. Sinterklaas viert zijn eigen verjaardagsfeest. Hij heeft, naast natuurlijk Zwarte Piet, artiesten uitgenodigd. Optredens van K- Otic, Bob de Bouwer, Bassie en Adriaan, Hans Klok e.a. Het is een avontuur met de enige echte Sinterklaas als gast. Voor kinde ren van 4 t/m 8 jaar. Alleen zit plaatsen beschikbaar. Ahoy' Rot terdam. MUZIEK 19.00 Helden op sokken. Mac- cus. 5+. Een musical voor de he le familie, geschreven door An nie Makkink, winnares van de Gouden Griffel. Theater Zuid plein, Rotterdam. THEATER 20.15 De Mooiste Tijd. Met Tru dy de Jong, Wivineke van Gro ningen, Liz Snoijink en Margo Dames. Vier vrouwen maken de balans op. Problemen, dilemma's en vrolijkheden van de werken de, zelfstandige moderne vrouw lopen als een rode draad door het stuk. Cultureel Centrum De Stoep, Spijkenisse. 20.30 Kees Torn. In de gloria. Dat het leven 'een feest' is, is pech voor zonderlingen die niet van feesten houden, zoals Kees Torn. Afkerig als hij is van feest- neuzerij en verjaardagen, is het een geluk bij een ongeluk dat het leven zo kortstondig is. Theater De Schuurkerk, Maassluis. 20.15 Margreet Blanken. Etty. Theater Twee Hondjes, Helle- voetsluis. Scapino Ballet Rotterdam presenteert op 5 december 2002 in de Rotterdamse Schouwburg de première van het avondvullende dansstuk 'Tsjaikovski, P.I.' van choreograaf/artistiek directeur Ed Wubbe op mu ziek van Pjotr Iljitsj Tsjai kovski en Tim Simenon. In de avondvullende productie Tsjaikovski, PI. ontmoeten twee muziekwerelden elkaar op een door Ed Wubbe bepaalde tijd en plaats. In 'Part 1' staat Tsjaikovs- ki's befaamde vioolconcert cen traal, in 'Part 2' de bewerking en interpretatie van Tim Simenon alias Bomb the Bass. Gewapend met fluwelen handschoenen en breekijzers zal Wubbe in dans en vorm een eeuw overbruggen. Wubbe heeft een team van cre atieve specialisten om zich heen verzameld: Tim Simenon (mu ziek), Geert van der Velden (vormgeving), Tom van Noorden (licht) en Pamela Homoet (kos tuums). Afzonderlijk hebben zij op hun terrein op menige grote theater- en muziekproductie hun stempel gedrukt, maar nooit eer der werkten zij samen aan één voorstelling. Tsjaikovski P.I., Part 1 begint met het vioolconcert dat de uit bundige emotionaliteit van Tsjai kovski in optima forma toont en Russisch temperament laat ver smelten met een zuidelijk gevoel voor melodievoering. Het sa menspel tussen orkest en viool behoort tot de vurigste muzikale dialogen ooit gecomponeerd. Het vioolconcert wordt sinds 1878 door orkesten over de hele wereld gespeeld en wordt nog steeds gezien als een grote uitda ging. Ook door Wubbe, die met zijn voltallige ensemble de door Tsjaikovski geworpen hand schoen opneemt en een persoon lijk, eigentijds geheel van mu ziek, dans en vormgeving maakt. Voor Tsjaikovski P.I., Part 2 vroeg Wubbe dance-pop, hip hop, electro en acidhouse muzi kant, DJ en producer Tim Si menon (1967) het vioolconcert een 21 e eeuws vervolg te geven. Met alle beschikbare elektroni sche middelen, opzwepende beats en samples neemt Simenon Tsjaikovski's erfenis onder han den. Na een stormachtig begin als baanbrekend muzikant van elektronische dansmuziek heeft Simenon zijn naam gevestigd als één van de topproducers uit de muziekwereld. Hij werkte samen met grote namen als Neneh Cherry, Depeche Mode, Seal, Björk, Massive Attack, Sinéad O 'Connor en Gavin Friday. Bomb the Bass kwam voort uit de acid house clubcultuur aan het eind van de jaren '80. Met de single 'Beat Dis' bereikte hij in 1988 de tweede plek van de Brit se Top 40. Voor 'Beat Dis' ge bruikte Simenon een ongewone collage van samples, uiteenlo pend van Public Enemy tot En- nio Morricone en de TV-serie The Thunderbirds. Daarna volg de zijn debuutalbum 'Into The Dragon'. Met twee singels van deze plaat bereikte hij opnieuw de top 10: 'Megablast' en 'Say a Little Prayer', een inventieve co ver van de Burt Bacharach/Dion- ne Warwick klassieker. Daarna volgde de eerste van vele pro ductieprojecten, waarin Simenon o.a. met Neneh Cherry werkte aan twee van haar hitsingles 'Buffalo Stance' en 'Manchild'. In 1991 bracht hij zijn tweede al bum onder de naam Bomb the Bass uit, 'Unknown Territory' (1991), die een blauwdruk lever de voor de downbeat/abstracte muziek van later. Hierop staat ook de top 10 single 'Winter In July' met Loretta Heywood. Tsjaikovski P.I., choreografie: Ed Wubbe, muziek van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en Tim Si menon, Rotterdamse Schouw burg, woensdag 4 december t/m zaterdag 7 december, aan vang 20.15 uur. ELS NEIJTS Hé eikel! Dat is voor een man zijn hart uitstorten. Daarmee wil hij tegen een andere man zeggen Ik ben je vriend, ik heb je gemist! Kloothommel roepen mag natuurlijk ook.'Aldus Peter Faber in zijn voorstelling Caveman, een feest van her kenning rond man/vrouw- verschillen. 'Houden van wil iedereen wel', weet Fa ber, maar van alle huwelij ken eindigt ongeveer 33% in een echtscheiding. Zelf is hij inmiddels aan zijn vier de huwelijk bezig en een nieuwe lichting nageslacht is in de maak. 'In grote lij nen weet ik het nu wel maar je blijft struikelen over juist die kleine ver schillen', geeft hij toe. Ja ik weet het... Als ik wéér een nieuwe verkering heb kom steevast in de krant.' Hij to vert zijn befaamde ontwa penende grijns te voor schijn. Ook op het toneel brengt Fabers motoriek en mimiek veel teweeg. Voeg daar aboriginalgeluiden en een passend decor aan toe en je waant je in de wereld van knot sen en holen. En je krijgt - als vrouw dan - visioenen van een hol ingesleurd te worden. Het aloude cliché De man is nu een maal een jager wordt nadrukke lijk modern leven in geblazen. 'Ik ben echt een kruising' 'Maar de holenman was geen lomperik', verdedigt Faber zijn soortgenoten van weleer. Die mannen snapten er gewoon niks van. Die wisten alleen dat ze wil den neuken, dat was de daad! Dat daar vaak na negen maanden een kind van kwam brachten zij niet met die daad in verband. Vrouwen wel. Die hebben de ka lender uitgevonden.Vrouwen werden dan ook als godinnen be handeld. God was vrouwelijk in die tijd!' Vrouwelijk is Faber naar eigen zeggen in menig opzicht ook. 'Ik hou van winkelen, koken en het huishouden. Ik ben écht een kruising maar in sommige zaken blijf ik een man. Als Suzan, mijn vrouw, tegen me praat als ik tv zit te kijken, doet ze daar tegelij kertijd van alles bij. Zich opma ken bij voorbeeld. Dan hoor ik haar wel maar wat ze zegt dringt niet tot me door. Mannen kunnen écht maar één ding tegelijk. Vrouwen veel en veel meer!' Als tastbaar aandenken aan dit gegeven krijgen vrouwen voor de voorstelling een button met de tekst Alle mannen zijn kloot zakken. De mannen moeten het doen met een identieke, fel roze badge met de tekst Mannen kunnen maar een ding tegelijk. 'Door deur kan ook' Faber verdedigt zijn soortgeno ten in Caveman maar pleit er ook voor om man/vrouw ver schillen te accepteren en te laten voor wat ze zijn onder het motto Samen ben je meer dan twee! 'De derde weg, van het buddhis- me, zeg maar.'Terwijl hij toch al tijd meer dan solidair was met de vrouwenbeweging. 'Of ik dus decennia fout bezig ben ge weest?' Hij schudt zijn hoofd. 'Ach, ik heb steeds door de muur gewild maar weet zo langzamer hand wel dat je ook door deur kunt." Hij geeft een wel heel praktisch voorbeeldje waar voor al mannen hun voordeel mee kunnen doen: 'Babbelen in bed kan heel makkelijk tot discussie leiden waar ruzie van komt. Als je dan als man niet op de rem gaat staan kun je vrijen wel ver geten!' De voorstelling Caveman schreef op Broadway niet voor niets geschiedenis als de langst lopende monoloog aller tijden. Over man/vrouw verschillen werden honderden boeken ge schreven. Faber haalt voor zijn invulling van het fenomeen hol bewoner vooral inspiratie uit zelfspot en pijn maar ook uit woede. 'Woede omdat ik er gvd vaak toch weer intuin. Me wéér laat opfokken. Het blijft heel veel energie kosten om met el kaar om te gaan. Laatst knalden bij ons ook weer alle deuren. Moesten we wéér de afspraak maken even een time out te ne men. Het basisprincipe van een relatie moet zijn dat je elkaar heel wil houden. Alle ellende die uit elkaar gaan met zich mee brengt heeft op zich geen zin. Zin moet je daar zelf aan geven. Voor mij is het verhaal vooral gebrek aan training. Dus meer relaties.... Misschien moet dat voor mensen zoals ik gewoon, meer relaties. Anders had ik nooit wat geleerd!' Caveman is nog een aantal ke ren binnen de regio te zien. Dit jaar nog op donderdag 28 en vrijdag 29 november in Rotter dam (Oude Luxor, tel: 010- 484333) en dinsdag 10 decem ber in Schiedam (Theater a/d Schie, tel. 010-246767). Vol gend jaar op 28 januari in het Isala Theater in Capelle en op 10 mei nog in de Stadsgehoor zaal in Vlaardingen. Naar aanleiding van het ver schijnen van de nieuwe IENS restaurantgids Rot terdam 2003 en omgeving bespreken Els Neijts en Maarten van der Jagt ko mende weken de toppers van het nieuwe boek. Deze week: koffie of beter gezegd espresso! De espressotechniek is nog een jonge techniek van espressobe reiding die in Nederland pas in het einde van de jaren 50 goed doordrong. De ontdekking van deze techniek vond plaats in Frankrijk (1882) en niet in Italië. Maar wel is het zo dat de verde re verfijning van de techniek in Italië heeft plaatsgevonden. Het grote voordeel van de espresso techniek is dat men per koffie bereid. Dat het per kopje wordt gezet waardoor het altijd 'vers' is. Helaas is het een moeilijke techniek vraagt die om zeer veel aandacht vraagt om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen. Een espressomachine maakt met behulp van heet water en hoge druk de oplosbare (suikers en proteïnen) en onoplosbare (vet ten) los en brengt deze over naar water. Niet bedoeld voor 'Hollandse' koffie Het is in verband met de ge schiedenis van espresso aardig om te weten dat we in Nederland eigenlijk een valse start hebben rnmmm IENS mmmm* INDE P E NDINT 1 N 6 I gemaakt. Nederland had al een sterk ontwikkelde koffiecultuur en juist daarom gingen importeurs van appara tuur de espressomachines aan passen aan de Nederlandse voor keur van een lange en slappere koffie. Men trachtte de machines geschikt te maken voor een Hol landse koffie. Deze aangepaste machine's zijn niet meer ge schikt om espresso's mee te ma ken en zijn eigenlijk ook nooit bedoeld om een Hollandse kof fie mee te maken. Espressolief hebbers lopen in Nederland vaak tegen dit probleem op in de 'ho reca'. Een andere aanpassing aan de Nederlandse koffiecultuur uit zich in feit dat espresso bijna per definitief te lang zijn. Dat wil zeggen met te veel water worden bereid. Een espresso bevat slecht 30 cc water! The smell of coffee Moeilijk te vinden maar het loont de moeite naar het over dekte plein van het gerechts gebouw op de kop van Zuid te gaan want hier wordt echt een goede espresso geschon ken. IENS tekent wel aan dat de geur van koffie soms enigszins overstemd wordt: Op de kop van Zuid past dit 'modern ingerichte koffie huis' met Starck meubeltjes precies. 'Een schoonheid van een Mistral espressomachine past in dit decor maar zet ook een van de beste espres so's van Rotterdam.' Hier wordt geen koffie van een groot koffiehuis geschon ken maar een hele aparte melange van kleine Zuid- Amerikaanse koffieboeren. 'De espresso heeft onverwachte smaaksensaties van cacao tot la vendel.' 'Door de gigantische volautomatische sinaasappelpers ruikt het hier jammer genoeg meer naar sinaasappel dan naar espresso.' Urban Espresso Bar Urban Espresso is de meest kunstzinnige espressobar van Rotterdam. Want vele kunstvo gels van de nabijgelegen acade mie fourageren graag in dit mini malistische decor. De Australi sche Jo McCambridge en haar Jan Willem Moerman van het Jagers huis in Hoek van Holland collega's Peter en Louise zijn hartstochtelijke espressofanaten. Het zijn Peter en Louise die zor gen voor de vrolijkheid in de be diening terwijl Jo de doorloop tijd van de prachtige La Marzoc- co espressomachine tot op de se conde nauwkeurig afregelt. Pro beer van de kleine 'weinig veran derlijke kaart' zeker eens de si naasappel-amandeltaart en na tuurlijk de meest liefdevol berei de espresso van Rotterdam'. Ro ken is niet toegestaan maar de beide terrassen aan weerszijden van Urban kunnen als 'smoking area' worden gebruikt. O'Pazzo en Jagerhuis Al eerder op deze plek kwam aan de orde dat je ook hier voor een espresso aan het goede adres bent. Bij het Jagershuis staat Jan Willem Moerman, de nummer twee tijdens de nationale espres so kampioenschappen van dit jaar achter de espressomachine. Hij gebruikt dezelfde koffie als O'pazzo namelijk een Napoli- taanse Passalacqua koffie. IENS over O'pazzo: De Napolitaanse espresso van het huis Passalac qua is met zijn 'sensationele smaak de perfecte afsluiter.' 'Winnaar van de Ketelbinkie Koffietrofee 2002, categorie grand café's.' Theesalon En tot slot op een plek waar de nieuwe en tijdelijke 'winter' be naming je wellicht op het ver keerde been zet: DE Theesalon (in het zomerseizoen: DE IJssa lon) die met de gedreven en su- pergastvrije Mesut Demir één van de meest fanatieke espresso- bereiders van Rotterdam kent. Hier krijg je een perfecte Illy es presso van een iets zwaardere branding op een ovalen blaadje met een bolletje ijs en een glaas je water. Voor de liefhebbers is er appeltaart die door de eigenaar zelf wordt gebakken! Rotterdam: The smell of coffee Wilhelminaplein 41, Urban Es presso Bar Botersloot 44a O'Pazzo Mariniersweg 90, DE Theesalon Meenf 69 a Hoek van Holland Jagershuis Bad- weg 1. De nieuwe IENS 2003 GIDS (ISBN 90 -77177-01-9) is ver krijgbaar bij de boekhandel en kost 9,95. Op de dag voor het Sinterklaasfeest, woensdag 4 december, sluit het Dunya Wereldprogramma het jaar af met een uit bundig en gevarieerd programma. En omdat de kerstge dachte de organisatie ook niet vreemd is en zij graag een bescheiden steentje bijdraagt aan het welzijn van de mens heid, wordt er in het Prinses Theater de verbroedering der volkeren gehouden. Een en ander wordt opgeluisterd met diverse optredens. De in 2000 opgerichte flamenco groep Cascada bestaat uit Arturo Ramón (gitaar), Erminia Fernandez Córdoba (zang) en Udo Demandt (percussie). Hun repertoire bevat zowel eigen composities als arran gementen van bestaande muziek en zij trachten de gouden midden weg te vinden tussen traditionele en moderne flamenco. Vorig jaar maakten zij een eerst mini CD Cascada en vormden zij de kern van de groep waarmee de flamencogitarist Johan Frauenfelder zijn CD Tonos Negros opnam. De zanger en gitarist Buka Pussick komt uit Guinee-Bissau. In zijn muziek combineert hij West Afrikaanse stijlen met elementen uit sal sa, blues, soul en morna. In het verleden heeft hij zich veelal toege legd op dansbare muziek waarmee hij zowel in Guinee-Bissau als in Europa een flinke reputatie heeft opgebouwd. Sinds enkele jaren woont hij in Nederland en legt hij zich steeds meer toe op akoestische optredens waarin de wortels van zijn muziek duidelijker naar voren komen. Zo ook vanavond als hij begeleid door slechts één gitarist zijn warme en indringende muziek zal laten horen. Nahim Avci is geen onbekende in het Nederlandse en Rotterdamse muziekleven. Als docent bij de SKVR en het Rotterdams Conserva torium is hij een grote bron van inspiratie en katalysator geweest in het opzetten van het Wereldmuziekonderwijs in de stad. Als muzikant geniet hij vooral bekendheid als lid van de groep Acha, waarmee hij de CD Gurbet opnam en veelvuldig in binnen- en buitenland optrad. De avontuurlijke wijze van musiceren die het fundament van Acha vormt, zal Nahim Avci vanavond op een ingetogener wijze ten uiting brengen, namelijk in een aantal spannende saz improvisaties. Jülio Pimentel komt uit Goiania in Centraal-Brazilië. Sinds ruim een jaar verblijft hij met zijn muzikale gezin in Rotterdam. Als Kriya Familia speelden zij al op het Dunya Festival, Festival Mundial, Du nya- Windows to the World, Dias Latinos en op tal van andere evene menten en podia. Zowel met zijn optredens met Kriya Familia als met zijn percussieworkshops weet Julio Pimentel moeiteloos zijn publiek en leerlingen te enthousiasmeren. Dunya Wereldprogramma. Woensdag 4 december 2002, Prinses Theater, Schiedamseweg 19 A, Rotterdam, aanvang: 20.00 uur. Reserveren: 010 - 425 50 50. Informatie: 010 - 233 09 10. Zanger en gitarist Buka Pussick brengt, begeleidt door slechts één gitarist, warme en indringende muziek. De toon is meteen gezet. Als het doek op gaat wordt een ou de cassetterecorder zichtbaar en vooral hoorbaar. Het ap paraat is versleten zodat de stem van Willy Alberti in een Verdi-aria af en toe behoorlijk vals klinkt. Het kan de pret van de barkeeper niet drukken. Bij vlagen zingt hij gewoon lekker mee. Het is duidelijk vroeger, toen was het pas ge zellig. Maar vroeger is dood en wat is eigenlijk gezellig? Met dat vertrekpunt is de musical 't Schaep met de 5 Poot- en, zaterdag 30 november te zien in theater Het Kruispunt te Barendrecht, meer dan zo maar een excuus om de lied jes van Eli Asser en Harry Bannink uit de gelijknamige tv- serie uit 1969 nog eens in het theater te kunnen brengen. Liedjes als 'het zal je kind maar wezen', 'we zijn op de wereld om el kaar, om elkaar te helpen, niet waar' en 'er is maar een ding dat ik nooit zou willen missen...vissen' maken van 't Schaep een feest van herkenning voor de oudere generatie en een typische feelgood voor stelling. Razend knap gaf scenarioschrijver Lars Boom hun teksten en muziek een logische rol in het verhaal. Lars Boom zei in een in terview: "Toen ik gevraagd werd om een nieuwe theaterversie van 't Schaep met de 5 Pooten te schrijven, was het eerste waar ik aan dacht, dat als er iets deel uitmaakt van het collectief geheugen van het Ne derlandse volk, dan zijn dat wel de liedjes van 't Schaep. Voor mij stond één ding vast, ik wil geen komma aan de liedjes veranderen, wel wilde ik dat alles zich in het 'nu' zou afspelen. In een remake had ik geen zin. Dat is ook de reden waarom ik een nieuw verhaal heb ver zonnen, een nieuwe ontmoeting met de karakters uit 't Schaep. Het was lastig om ze naar het heden te verplaatsen, want de karakters zit ten toch in de hoofden van de mensen en waren al gevormd. Tegen de karakters in schrijven ging niet. Wat het publiek op zal vallen is dat ook het authentieke Jordanese café met zijn tijd is meegegaan. De bruine kroeg is verbouwd en veranderd in een eigentijdse loungebar, de flesjes pils vervangen door breezers. Is het verbeelding of zit er in deze theaterversie echt meer leven dan destijds in de serie? U kunt het gaan zien. Duidelijk is wel dat de zes acteurs (Marjan Luif, Clous van Mechelen, Rob van de Meeberg, Joy Wielkens, Ellen Pieters en Mi- schiel de Jong) hogeschooltheater leveren door de manier waarop ze de confrontatie met de bestaande karakters aan gaan. Alles wat er ge beurt, is herkenbaar en invoelbaar, precies datgene wat de serie des tijds zo'n succes maakte. Zo is 't Schaep met de 5 Pooten mede dank zij talloze vrolijke regievondsten een oer Hollandse musical van hoog niveau geworden die met veel humor, vaart en vakmanschap is ge maakt. Het gezelschap verwacht dat na al het repetitieplezier dat zij aan 't Schaep beleefd hebben, ook het publiek een vrolijke ervaring rijker zal worden en als we de recensies moeten geloven moet dat ze ker gaan lukken. En meezingen met de uitsmijter 'we benne op de we reld om mekaar om mekaar te helpe niet waar' is overigens niet ver boden. 't Schaep met de 5 Pooten is op zaterdag 30 november om 20.15 uur te zien in theater Het Kruispunt, Barendrecht. Peter Faber als voorbeeldexemplaar van de hedendaagse holbewoner W-'t'WV-U Foto: Maarten van der Jagt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2002 | | pagina 19