Nog twee maal Tsjaikovski bin
Glorieus Chinezen!
Daylight Dancing:
alles op zijn Afrikaans
Het nieuwe jaar van
Theater Het Kruispunt
Rollins en
Dr. Ska in
Nighttown
Victor Löw volgt Ko van Dijk op in Requiem Voor Een Zwaargewicht
01 - 1002
Vrijdag 3 januari
VARIA
13.00 en 16.15 Wintercircus.
Martin Hanson. Fortis Theater
aan de Schie, Schiedam.
Zaterdag 4 januari
MUZIEK
20.30 Kenny Palacios en Wim
Harman. Nieuwjaarsconcert.
Plezier en passie! Daar draait het
om bij het openingsconcert van
2003. Een gepassioneerd mu
ziekprogramma rond de vurige,
melancholische en sensuele Ar
gentijnse tango. De zaalopstel
ling is geheel in stijl, met tafel
tjes, stoelen en de bar van Mon
sieur Paul in de zaal. Het eerste
drankje en de hapjes in de pauze
zijn bij de prijs inbegrepen.
Theater De Schuurkerk, Maas
sluis.
THEATER
20.15 Cloaca. Het Toneel Speelt.
Fortis Theater a/d Schie, Schie
dam.
Zondag 5 januari
JEUGD
14.00 Polletje Piekhaar. Jeugd
theater Hofplein met Joris Lutz,
Don van Dijke en 80 leerlingen.
Regie: Louis Lemaire. Het 11-ja
rig jongetje Polletje dreigt in de
criminaliteit ten onder te gaan.
Kan hij gered worden door de
liefde? De gangster Lord Zeeps
op, Polletje Piekhaar, Balletje,
Snoekie en Sheekspier, je komt
ze allemaal tegen, reserveren:
010 - 2435050, Jeugdtheater
Hofplein, Rotterdam.
Dinsdag 7 januari
MUZIEK
20.15 Carmen. Bizet. St. Inter
nationale Opera Producties.
Frans gezongen, Nederlandse
boventitels. Rotterdamse
Schouwburg.
THEATER
20.15 Snowbirds. Golden Pa
lace. Fortis Theater a/d Schie,
Schiedam.
Woensdag 8 januari
MUZIEK
20.00 Bram Vermeulen. De Ver
zameling. Het geheel is groter
dan de som der delen. Genieten
van verdriet, glimlachen om
mensen, stil zijn van mooi. Kort
om: Bram Vermeulen. Tenslotte
bepaalt u uw werkelijkheid even
zeer als hij de zijne. Theater
Zuidplein, Rotterdam.
THEATER
20.15 Fred Delfgaauw. Kron
kels. Fortis Theater a/d Schie,
Schiedam.
20.15 Rul. Gehakt. De winnaars
van de jury- en publieksprijs van
het Leids Cabaret Festival 2001;
een sympathiek duo dat de zaal
gemakkelijk aan het lachen
krijgt. Gelukkig maar. De twee
zijn uitstekende performers, hun
timing is uitstekend en hun pro
gramma bestaat uit absurdisti
sche scènes. Theater Zuidplein,
Rotterdam.
Donderdag 9 januari
THEATER
20.15 Sjaak Bral. Hurken in de
Berm. Fortis Theater a/d Schie,
Schiedam.
Hester Macrander. Weet ik veel!
Ze gaat op zoek naar waarheden,
waar je als sterveling een beetje
aan vast kunt houden. Ze legt
een vergrootglas op de gekkig
heden in zichzelf, in u en in de
wereld om ons heen, met als doel
een beetje wijsheid te vinden.
Stadsgehoorzaal, Vlaardingen.
i
Rollings is een uit Japan af
komstige ska band die voor de
helft uit vrouwen bestaat. Ze
zijn voor de eerste keer in Eu
ropa om hun nieuwe album te
promoten en spelen ska zoals
het hoort, lekkere snelle en
I vooral dansbare ska. Ze toer-
den in Japan al eerder met on
der anderen Bad Manners en
Skarface. Aanvang 22.00 uur,
entree bedraagt 7 euro.
Scapino Ballet Rotterdam
presenteert nog tot en met
maart in diverse theaters in
Nederland de nieuwe voor
stelling 'Tsjaikovski, part
one' van Ed Wubbe en
'Scum' van Nanine Linning.
Een groter verschil in mu
ziekkeuze van de beide
huischoreografen voor één
programma is bijna niet
denkbaar. Het fabuleuze vi
oolconcert van Pjotr Iljitsj
Tsjaikovski inspireerde Ed
Wubbe tot zijn nieuwe dans
stuk 'Tsjaikovski, part one',
dat onderdeel uitmaakt van
zijn nieuwe avondvullende
productie 'Tsjaikovski, P.I.'.
Nanine Linning maakte haar
visueel en fysiek zeer krach
tige 'Scum' op het geheel ei
gentijdse geluidspalet van
Michiel Jansen. Mede dank
zij het succes van 'Scum'
kreeg zij in 2002 de 'Per-
spektiefprijs'.Tsjaikovski,
De bijzondere wijze waarop ar
tistiek directeur Ed Wubbe grote
sfeerbepalende werken uit het
muziekrepertoire weet te ver
beelden in danstheater is uniek
in Nederland. Het emotionele
Vioolconcert van Tsjaikovski
wordt sinds 1878 door orkesten
over de hele wereld gespeeld en
nog steeds gezien als een grote
uitdaging. Ook door Ed Wubbe,
die met groot ensemble de door
Tsjaikovski geworpen hand
schoen opneemt en van 'Tsjai
kovski, part one' een persoonlijk,
eigentijds geheel van muziek,
dans en vormgeving maakt. Het
samenspel tussen orkest en viool
behoort tot de vurigste muzikale
dialogen ooit gecomponeerd.
Ed Wubbe: "De muziek zit vol
dynamiek en temperament die
mij dwingt tot het uiterste te
gaan. Het is een echt groepsstuk
geworden met w einig ruimte
voor soli en duetten. Dat gaf me
de mogelijkheid de enorme vir
tuositeit van het Vioolconcert
een plaats in de dans te geven.'Tn
'Scum' van Nanine Linning
wordt een groep mannelijke dan
sers geobserveerd in een afgeslo
ten ruimte waarin de mannen
ook elkaar observeren. De com
binatie van gestileerde bewegin
gen en ruwe uitbarstingen, van
fysieke vitaliteit en beklemmen
de rust geven de choreografie
een ademloze cadans. Nanine
Linning: "'Scum' is geen verha
lend stuk geworden. Ik heb een
sfeer gecreëerd waar je je eigen
beelden bij kunt bedenken. Het
draait om de personen, om hoe
mannen onderling werken als ra
dertjes in één geheel. 'Scum' is
afhankelijk van een perfecte ti
ming van de dansers. Als er één
te vroeg vertrekt loopt het hele
stuk klem. Het gaat om teamw
ork. Niets is vrijblijvend, dat is
juist leuk
Tsjaikovski heeft al een aantal
keren met groot succes gestaan
in de Rotterdamse Schouw
burg. Het Scapino Ballet Rot
terdam gaat met de voorstel
ling tot en met 4 maart 2003
langs de diverse theaters in Ne
derland. Binnen de regio zijn
er nog twee voorstellingen: op
woensdag 15 januari in
Theater Zuidplein, kassa: 010-
2030203 en op dinsdag 15
maart in het Isala Theater in
Capelle aan den IJssel, aan
vang 20.15 uur.
JOOP BROMET
Victor Löw houdt van
theater, van stukken waar
aan mensen een warm ge
voel over houden. Zo'n stuk
is Requiem Voor Een
Zwaargewicht dat momen
teel bezig is aan een triomf
tocht door het land.
Geef Victor Löw een mooi
verhaal en hij zorgt ervoor
dat je ademloos aan zijn
lippen hangt. Vol enthou
siasme zegt hij: 'Theater is
voor mij passie, hartstoch
telijk meeleven met de pers
onages. Ouderwetse pop
penkast, maar in de goede
zin van het woord. Dat
hoeft helemaal niet te bete
kenen dat een stuk nergens
over gaat. Integendeel. Ik
denk dat je maatschappelij
ke thema's het beste via de
emotie kunt overbrengen.'
In collega Mark Rietman vindt
hij een dankbare medestander.
Ook Mark wil graag dat mensen
met 'een goed gevoel' het theater
verlaten en het idee hebben 'wer
kelijk iets te hebben meege
maakt', want daar schort het vol
gens hen vooral aan bij het Ne
derlandse toneel. Om die reden
gingen ze samen naar Joop van
den Ende, die ze attent maakte
op een historische prestatie van
Ko van Dijk: de rol van een bok
ser op zijn retour in Requiem
Voor Een Zwaargewicht. Een
fantastisch stuk vonden ze, een
mooie uitdaging. Victor speelt de
hoofdrol, Mark regisseert. Een
volgende keer is dat weer an
dersom.
Hartstochtelijk meeleven
'Dit is het type stuk, waarbij de
mensen van begin tot het eind
kunnen meeleven. Het is een
mooi menselijk verhaal over een
bokser die ondanks tal van ver
nederingen toch iemand vindt
die hem liefdevol en met respect
behandelt.' Sinds Victor Re
quiem speelt, voelt hij zich als in
een warm bad. 'Het publiek is na
afloop laaiend enthousiast. Dat
vertaalt zich vaak in fluiten,
stampvoeten en bravogeroep.
Vandaar dat deze voorstelling
voor alle acteurs heerlijk is om te
spelen. Je voelt weer: dit is waar
theater voor bedoeld is, dit is
waarom mensen van toneel hou
den. Het feit dat we inmiddels
zijn genomineerd voor de NRC
Publieksprijs betekent ook een
officiële erkenning voor de voor
stelling.'
Om zich op deze zware rol voor
te bereiden heeft Victor ruim een
half jaar bokslessen gevolgd bij
een uit Afghanistan gevluchte
voormalige bokskampioen. Dat
betekende drie keer per week af
zien en heel veel zweten. Maar,
vertelt hij vol trots, 'op het laatst
kon ik wel vierhonderd keer ach
ter elkaar touwtje springen.' Op
namen van deze rol van Ko van
Dijk zijn er niet meer. Wel heeft
Victor oude interviews met de
ooit zo geliefde acteur beluis
terd. 'Wat me daaraan vooral op
viel was zijn vreugde in het acte
ren. Het plezier om iets moois
met anderen te delen. Hij was net
zoals ik iemand die houdt van
gevoelsmatig acteren, luist dat
laatste is een beetje verdwenen
uit het theaterlandschap. Dood
zonde, want juist daarmee doe je
een heel groot publiek een
enorm plezier. Mijn vurigste
wens is dat we ooit weer terug
gaan naar de tijd dat toneel een
item was, dat mensen met elkaar
over voorstellingen spraken die
ze gezien hadden en tegen vrien
den en kennissen zeiden dat een
bepaalde echt niet mochten mis
sen. Zoals nu vaak met musicals
gebeurt. Helaas is toneel in de
loop der jaren steeds elitairder
geworden. Doodzonde, want het
is juist een volkskunst pur sang.
Het is mijn diepste wens iets van
het plezier en de emotie van wel
eer terug te brengen.'
Requiem wordt binnen de regio
alleen gespeeld in de Rotter
damse Schouwburg en wel op
dinsdag 4 en woensdag 5 janu
ari. Reserveren kan via 0900-
3456789.
Foto: ANP
Maarten van der Jagt
en Els Neijts
De Chinese gemeenschap in
Rotterdam is één van de groot
ste Chinese gemeenschappen
die je in Nederland kunt vin
den. Het wekt dat ook geen ver
bazing dat je in Rotterdam een
ongekend aanbod aantreft van
Chinese winkels en restau
rants. Vooral in het gebied rond
het Kruisplein vind je een over
weldigend aanbod van 'echte'
Chinese restaurants. In dit
Chinatown zitten de vele zaak
jes dan ook vaak stampvol met
Chinezen. Maar maak niet de
vergissing te denken dat dit een
garantie is voor goed Chinees
eten. Het garandeert een be
paalde stijl van Chinees eten.
De kwaliteitsverschillen tussen
deze 'echte' Chinezen zijn bin
nen deze stijl van koken ook
groot. Want een zaak vol Chine
zen betekent helaas niet dat het
eten er per definitie goed is. De
Hollandse Van der Valkketen zit
immers ook vol met Hollanders
maar of je daar nu moet aan
schuiven voor een verfijnde Hol
landse maaltijd is een vraag
waarvan iedere Nederlander het
antwoord wel kent. De overeen
komst tussen al die Chinatown
eethuisjes en Van der Valk is wel
aanwezig. Het eten zegt immers
iets over een eetcultuur. De "Chi
nezen" rond het Kruisplein heb
ben duidelijk een ander aanbod
dan de Chinese restaurants die
zich op de Nederlandse consu
ment richten. Voor babi pangang
met bami en gesnipperde ham en
groen gekookt ei hoefje hier dan
ook niet te komen. Wel voor klei
ne gestoomde of gefrituurde hap
jes (dim sum), Peking eend en
aparte groentes als Choi sam. De
IENS restaurantgids wijst je ook
in dit overweldigende aanbod van
authentieke Chinezen feilloos de
weg naar dat Chinese restaurant
waar niet alleen de stijl authen
tiek is maar ook de kwaliteit van
het eten dat van zijn collega's in
de schaduw weet te stellen.
Asian GloriesVerscholen
achter de parkeergarage achter de
V&D kun je niet voorstellen dat
hier volgens lens proevers het
beste Chinese restaurant van Rot
terdam schuil gaat. Het is dus
niet gelegen in het Chinatown
van Rotterdam maar juist midden
in het centrum van de stad. 'Rus
tig en relaxed genieten van de
echte Chinees-Kantonese keu
ken' is hier het credo. Voor 'fan
tastische visgerechten, dim sum
of pekingeend met pannenkoek
jes' ben je bij Jenny Fan Loh,
haar man Shun Po Fan en chef
kok Man Tat Wong in goede han
den. 'De Sint Jakobsschelpen
met bosui, accenten van gefri
tuurde en rauwe knoflook en
glasnoedels zijn perfect ge
stoomd.' 'Verfijnd eten, mooi ge
presenteerd en intelligent samen
gesteld.'
Een proever van IENS: Het eten
is bijzonder goed, vooral de dim
sum zijn overheerlijk. Het verras
singsmenu is een aanrader. Een
van de specialiteiten is St.Jacobs-
schelpen. De eigenaresse is altijd
even vriendelijk. De inrichting is
smaakvol en niet overdadig.
Mooi zijn de terracotta beelden.
De kelder met aparte bar is uiter
mate geschikt voor feesten en
partijen, doch wordt normaliter
gebruikt als gedeelte van het res
taurant.
In dit restaurant eten we regelma
tig en we zijn nog nooit teleurge
steld in de kwaliteit. Ook om te
lunchen is dit aan te raden, hoe
wel het nabij gelegen Dim Sum
restaurant Dim Daily (van dezelf
de eigenaresse) ook beslist de
moeite waard is, meer trendy,
maar minder intiem. De menu
kaart van Asian Glories is com
pact en overzichtelijk. Voor al dat
lekkers is de prijs niet buitenspo
rig hoog.
Een andere proever: Veel keus,
waaronder veel verschillende
soorten dim sum. Wel (vanzelf
sprekend) voor een groot gedeel
te met vlees en vis. Smaak is ab
soluut origineel. Keuze voor ve
getariërs in niet zo groot op de
kaart, maar daar is zeker een
mouw aan te passen. Vriend van
me had pittig gekruide vleesreep
jes en garnalen is knoflooksaus.
Hij vond het erg lekker. Voor mij
(vegetariër) werd op verzoek een
gerecht met tahoe in zwarte bo-
nensaus gemaakt (lekker!), met
daarnaast een groentegerecht. Dit
was even wat minder uitgespro
ken... Prij s/kwaliteitsverhouding
is prima. Voor 45,- met 2 perso
nen lekker gegeten. Tot slot een
Op zondagmiddag 5 januari 2003 kunnen alle overtollige
grammetjes van de feestdagen met gemak worden verwijderd.
De populaire serie Daylight Dancing, waarbij alles in het
teken staat van de Afrikaanse cultuur, staat hiervoor garant.
De middag wordt gestart met een workshop Afrikaanse dans (door
Yvonne Dingjan) gevolgd door een spetterend optreden van de
Afrikaanse groep Mbonda Africa. Deze band speelt muziek uit
West Afrika en staat onder leiding van niemand minder dan Mot-
his Eyanga. De levensechte beats van Mbonda Africa worden af
gewisseld door de specialist op het gebied van de Afikaanse top
hits: worldbeat DJ Erick (uit Kenia). Het speciale kinderprogram
ma bestaat uit smincken/haarvlechten of henna schilderen en di
verse Afrikaanse spelletjes. Ook wordt tijdens de dansmiddag voor
Afrikaanse hapjes en drankjes (palmwine) gezorgd. Vanaf 17.30
uur is het mogelijk een heerlijke Afrikaanse maaltijd te nuttigen in
het restaurant van Nighttown.
Daylight Dancing vindt iedere eerste zondag van de maand (van
oktober tot maart) plaats in Nighttown Theater aan de West-Kruis
kade 26 in Rotterdam. Aanvang 14.00 uur, Entree 7 euro, Kinderen
tot en met 4 jaar gratis toegang. Kinderen van 5 tot 12 jaar 4 euro
(prijzen excl. diner en film)
Afrikaans Diner vanaf 17.30 in het Restaurant van Nighttown (8
euro) Overige data Daylight Dancing: 2 februari 2003 en 2 maart
2003.
mening die op de site van IENS
(www.iens.nl) valt te lezen: Bes
te Chinees van Rotterdam, zon
der concurrentie. Beste is om
gastvrouw Jenny zelf het menu
te laten bepalen, dan krijg je de
beste dim sum. Mosselen in
zwarte bonensaus, de oesters en
de krokante beef zijn toppers.
Voor verdere informatie: De
Nieuwe IENS gids 2003 met al
le restaurants(ruim 700) van de
regio Rijnmond voorzien van
een kritisch commentaar en
een waardering voor eten, ser
vice, decor.
Asian Glories, Leeuwenstraat
15, telefoon (010) 411 71 07.
Waardering in de nieuwe IENS
2003 gids:
eten8.4Service7.3Decor7.0
Het nieuwe jaar is begonnen dus ook voor Theater Het Kruispunt,
want de 2e helft van het theaterseizoen gaat op 17 januari van
start. Nu alvast een voorproefje van wat komen gaat:
Op vrijdag 17 januari, 20.15 uur maakt Pater Moeskroen Het Kruis
punt weer levend met hun nieuwste voorstelling Sprookjes. De band,
die bekend werk met een eigentijdse bewerking van Roodkapje komt
met haar achtste theaterprogramma. Met een zeer uitgebreid arsenaal
aan instrumenten en een gezonde dosis humor staan de zeven muzi
kanten weer garant voor een verrassende avond. Laat u meeslepen
door mooi melodieën en feestelijke deunen. Pater Moeskroen brengt
een sprookjesavond! Kaarten kosten 15,00 en 14,00 voor pashou
ders.
Maar dan op donderdag 23 januari, 20.15 uur is het genieten van Jaap
Mulder en zijn negende solo programma Abedefduf. Hij stelt vragen
en wacht op antwoorden, want wie koopt er vandaag de dag nog een
heel rendiergewei? Op welke wc hangt nog een kalender van de Chi
nees? En zijn alle tamagotchi's nu ondertussen dood? Abedefduf is
een cabaretvoorstelling over twijfels, verwarring en vermaken. Kaar
ten kosten 12,50 en voor pashouders 11,50.
Trudy de Jong, Liz Snoijnk en Margo Dames zijn op vrijdag 24 janu
ari, 20.15 uur in Het Kruispunt te zien. Zij brengen het toneelstuk
Niet eens in de gaten dat het de Mooiste Tijd was ten tonele. Dit
nieuwe Nederlandse stuk gaat over de verwarringen van de moderne
vrouw. Vier vrouwen maken de in een woestijn de balans op in hun
leven. Problemen, dilemma's, genoegens van de werkende zelfstandi
ge vrouw lopen als een rode draad door het stuk. Beleven ze nu de
mooiste tijd van hun leven, komt die er nog aan, of hebben ze hem
misschien al achter de rug. Alle vier hebben ze ÜÜn ding gemeen en
dat is er koste wat het kost iets van maken. Voorafgaand aan deze
voorstelling is een inleiding georganiseerd. Kaarten kosten 16,00 en
voor pashouders 15,00
Voor een gevarieerde Portugese Wereldavond is het raadzaam om op
zaterdag 25 januari naar Theater Het Kruispunt te komen. Want om
20.15 uur begint er een concert van Jorge Fernandoéén van de be
langrijkste fadozangers van Portugal. Zijn zelf geschreven en gecom
poneerde liederen hebben de karakteristieke triestheid en sfeer van de
fado in zich. Na de pauze is het tijd voor Rabasa. Deze band speelt
muziek die stevig in de Kaapverdiaanse muziektradities geworteld is.
Portugese muziek uit Portugal en voormalige rijksdelen komen deze
avond dichter bij elkaar! Een dj met wereldbeats zal de avond zowel
voor, in de pauze als na afloop van de voorstelling compleet maken.
Kaarten kosten 18,00 en voor pashouders 17,00
Liefhebbers van Mathilde Santing kunnen op donderdag 30 januari
om 21.00 uur (Iet op afwijkende aanvangstijd) hun hart ophalen. Haar
programma De 9 levens van Mathilde belooft Santing's meest auto
biografische programma tot nu toe te worden. Mathilde brengt een
volledig Nederlands repertoire ten gehore van songs, chansons, ge
dichten en raps afgewisseld met een ballad, cabaret of vertelling. Kom
zeker luisteren naar een concert van een Santing die u nog niet kent.
Kaarten kosten 22,50 en voor pashouders 21,50.
Tenslotte brengt John Buijsman op vrijdag 31 januari om 20.15 uur de
muziektheatervoorstelling Le Freak. Net zoals in zijn vorige pro
gramma's Angel Eyes en Hengst gaat Le Freak ook over een eigen
tijdse mythische persoonlijkheid en dat is niemand minder dan Josep
hine Baker, Afkomstig uit het zuiden van VS wist zij haar status uit te
buiten. John Buijsman speelt in de slipstream van Josephine Baker
met tekst van Paul Feld en muziek van Keimpe de Jong. Kaarten kos
ten C 14,00, 12,50 voor pashouders en 9,50 voor vrienden van het
theater.
'Dit is waar theater voor bedoeld is'
V TENS iöaHSS-ïi.
INDEPENDENT
INDEX
Vlnr: Man Tat Wong, Jenny Fan Loh, Shun Po Fan
Foto: Maarten van der Jagt
Jaap Mulder
foto: JANSSEN DE KIEVITH
Via een theaterbon kun je iemand naar één van deze voorstellingen 'sturen
idhMWMMMM