m Ik INTERNATIONAL FILMFESTIVAL ROTTERDAM i ROTTERDAM <£•>7 HET NIEUWE STADSBLAD WOENSDAG 8 JANUARI 2003 2 - 1449 De verwachting is dit er meer dan 350.000 liefhebbers op af zullen komen. De echte filmfreaks die de hele dag in een bioscoopstoel hangen, maar ook melsen die één filmpje gaan pakken. Daarnaast zullen er zo'n 2000 'professionele gasten' Rotterdam aandoen. De 32e editie van het INTERNATIONAL FILM FESTIVAL ROTTERDAM belooft dan ook een in alle opzichtep groots evenement te worden. Niet alleen door de verwachte bezoekersaantallen, maar ook door het zeer diverse programma dat ónder meer bestaat uit (based upon) True Stories, Filmmakers In Focus, Exploding Cinema? -stat.ic en natuurlijk het zeer uitgebreide hoofdprogramma. Hieronder een oVerzicht van de diverse onderdelen. fj m mm So near spk so TJc I UJjS Karib Baid - So near yet so far Elidtie Raheb Met |based upon) TRUE STORIES toont het IFFR de overlapping tussen bewegende beeldmedia die re- sulteert in nieuwe vormen om de werkelijkheid te do cumenteren. Zonder het formaat en, soms, de thema's van de conventionele, rapporterende documentaire vorm te hanteren, verbeelden filmmakers een nieu we, zoekende relatie met de wereld waarin vaak so ciaal en politiek engagement is terug te vinden. Juist rond dit nog weinig in kaart gebrachte thema blijkt zich momenteel het spannendste en meest vernieu wende 'filmmaken' af te spelen. Het centrale festi valprogramma [based upon] True Stories omvat speelfilms, korte films, documentaires en exposities. Binnen het filmdeel zijn nieuwe titels te zien van be kende IFFR-regisseurs als Abbas Kiarostami (Ten), Peter Mettler (Gambling, Gods And LSD), Chris Pe tit (London Orbital), Kawase Noami (Letter From A Yellow Cherry Blossom) en Ulrike Ottinger (Southe ast Passage). Ook zijn films te zien van te ontdekken talenten als Kevin Jerome Everson (USA), Kiko Goifman (Brazilië), Zhong Hua (China) en Alina Marazzi (Italië). Naast films bestaat True Stories uit installaties en multimedia projecten. Dit gebeurt in samenwerking met de cultuurinstellingen Witte de With, centrum voor hedendaagse kunt, en het Neder lands fotomuseum. Divine intervention Elia Suleiman Onder de titel TRACKING TOMORROW vertoont IFFR 2003 een aan tal speelfilms, korte films en documentaires van en over Aboriginals. In Australië maakt, mede dankzij steun van de Australian Film Commission, een nieuwe generatie filmmakers met een Aboriginal achtergrond een inte ressante ontwikkeling door. Daarnaast hebben ook niet uit deze gemeen schap afkomstige Australische regisseurs films gemaakt over thema's rond Aboriginals. In het komende festival brengt het IFFR een selectie bijeen onder de titel Tracking Tomorrow. Te zien zijn onder meer speelfilms Rab bit Proof Fence van Phillip Noyce, The Tracker van Rolf de Heer, One Night The Moon van Rachel Perkins en Beneath Clouds van Ivan Sen. Kaartverkoop Het 32e International Film Festi val Rotterdam vindt plaats van woensdag 22 januari tot en met zondag 2 februari 2003. Het complete festivalprogramma verschijnt in druk op donderdag 16 januari 2003 als bijlage bij de Volkskrant en online via www.filmfestivalrotterdam.com. Vanaf donderdag 16 januari 2003 is telefonisch reserveren mogelijk via 010 - 890 90 00 en online via www.filmfestivalrot- terdam.com. De kaartverkoop start zondag 19 januari 2003 aan de centrale festivalkassa in de Doelen (ingang Kruisplein). Festivallocaties Filmvertoningen vinden plaats in Pathé Schouwburgplein, Theater Lantaren/Venster, Filmtheater Cinerama, het Ou de Luxor Theater, de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg en, uitsluitend 's avonds, de Willem Burger Zaal in Congrescentrum de Doelen. In de Kleine Zaal van de Rot terdamse Schouwburg vinden debatten, conferenties en talk shows plaats. In Museum Boij- mans van Beuningen exposeert filmmaakster en beeldend kun stenaar Dominique Gonzalez- Foerster 18 januari - 2 februari 2003). Kunstencentrum Witte de With en het Nederlands Fo tomuseum tonen installaties in het kader van [based upon] TRUE STORIES. Exploding Cinema: -stat.ic vindt plaats in TENT, de Rotterdamse Schouwburg, V_2 en het Cen trum Beeldende Kunst. Het HOOFDPROGRAMMA van het IFFR bevat zo'n honderd titels. Afkomstig uit alle windstreken, van Zuid-Amerika tot Azië en van Europa tot het Midden-Oosten; bij elkaar uit meer dan 25 landen met daarbij diverse Europese- en wereldpremiè res. En allemaal met hun eigen bijzonderheden. Zoals bijvoor beeld Russian Ark, de nieuwste film van Aleksandr Sokoerov, die geheel werd opgenomen in één lange take. De film als één ultieme ademtocht, geschoten in het betoverende decor van het beroemde tsarenpaleis (de Hermitage) in St. Petersburg. Het IFFR eert met het programmaonderdeel FILMMAKERS IN FOCUS de Franse filmmaker Jean- Claude Brisseau, de Canadees Guy Maddin en de Indiase regisseur Girish Kasaravalli. Kasaravalli's carrière omspant vijfentwintig jaar waarin hij negen speelfilms regisseerde. Zijn in het voorjaar van 2002 voltooide Dweepa leverde hem voor de vierde maal de Gouden Lotus, de nationale Indiase prijs voor de beste speelfilm, op. Kasaravalli is de gerespecteerde en enige nog actieve vertegenwoordiger van de New Kannada Cinema: een groep onafhankelijke film makers die samen met schrijvers en beeldend kunstenaars de in zuidelijk India wonende Kanna- datalige bevolkingsgroep vooral in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw een ageren de stem gaf. Kasaravalli's films vallen op door de gedetailleerde, begrip volle wijze waarop hij de ver warring en eenzaamheid van in dividuen verfilmt tegen de ach tergrond van sociale misstanden of een overrompelend maat schappelijk systeem. In Dweepa dwingt de aanleg van een stuw dam een familie tot verhuizen. Hoewel het water stijgt, denken ze toch te kunnen blijven. Lang zaamaan verliezen ze hun ver trouwen op een goede afloop. Het werk van Guy Maddin wordt gekarakteriseerd door waanzin, een bizar soort surre alisme, expressionisme en klassieke cinema. Het resultaat wordt omschreven als 'Monty Python ontmoet Eisenstein'. Maddin debuteerde in 198 met de korte film The Dead Father. Op het IFFR staat naast oud werk ook Maddins nieuwste - het duizelingwekkende Dracula - Pages From A Virgin's Diary - op het programma. Daarnaast is er de wereldpremière van zijn nieuwe, in opdracht van The Power Plant in Tor onto gemaakte 'peephole-installatie' Cowards Bend The Knee waarin 10 nieuwe korte films zijn opgeno men. Jean-Claude Brisseau onderscheidt zich van zijn collega's door zijn non-conformisme. Het oeuvre van Brisseau bestaat vooral uit politiek of erotisch getinte fabels waarin mensen afwisselend geconfron teerd worden met de kracht en het genot van macht, geld en seks. Op het IFFR staat onder meer zijn nieuwste film, Choses Secrètes, een erotische fabel over macht en verlangen waarin twee meedogenloze jonge vrouwen zich amuseren met het spelen van liefdes- en kansspelletjes. Dracula - Pages from a virgin s diary Guv Maddin 'y

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2003 | | pagina 11