I
Kooktheater voor eetgekken
sin
Beat the DJ
Turkije meets India
Hoe ik pudding ruik
Komt allen tegaar en wees gers!
Door het oog van de media
mmgl
r".
04 - 1002
Vrijdag 24 januari
MUZIEK
20.15 (inleiding 19.00) Carmen.
Grote Theater van Lodz. Fortis
Theater a/d Schie, Schiedam.
THEATER
20.15 Festen. De Ploeg. Met va
der en zoon: Piet en Han Romer!
In 'Festen' viert vader Klingel-
feldt zijn zestigste verjaardag
met familie en vrienden. Aan die
gezelligheid komt abrupt een
einde als zijn oudste zoon in een
aantal confronterende speeches
afschuwelijke familiegeheimen
onthult. Cultureel Centrum De
Stoep, Spijkenisse.
20.00 Zusje Voogd. In hun nieu
we voorstelling verrassen de zus
jes Sjamke en Nellerike met een
absurde, brutale en soms ontroe
rende weergave van herkenbare
situaties. Stadsgehoorzaal,
Vlaardingen.
20.15 Rooyackers, Kamps
Kamps 2. Het tweede program
ma van Bor, Tim en Wart moet
ervoor zorgen dat de drie herin
nerd worden tot het einde der tij
den. Niets zal dat tegenhouden.
SCC De Goote, Brielle.
20.30 Theo van den Oever.
Gluren. Kun je nog aankomen
met Diana Woei? Natuurlijk, als
je daar nog nachten van wakker
ligt en haar site als startpagina
gebruikt. Theater de Schuurkerk,
Maassluis.
20.15 Trudy de Jong, Liz
Snoijink, Margo Dames e.a..
Niet een in de gaten dat het De
Mooiste Tijd was. Vier vrouwen
maken de balans op van hun le
ven. Theater Het Kruispunt, Ba-
rendrecht.
20.15 Mike Boddé. Alles is kam
pioen. Kun je als lijder aan het
syndroom van Gilles de la Tou-
rette een liefdesliedje zingen
voor je schatje? Wat doe je als je
piano tegen je praat? Klopt het
dat je het heelal kunt kussen als
je dronken bent? Theater Twee
Hondjes, Hellevoetsluis.
Zaterdag 25 januari
MUZIEK
20.30 Handsome Harry Compa
ny. Boogie don't stop. Een muzi
kale tocht vol afwisseling. De
muziek is een heerlijke menge
ling van jump 'n jive, mambo,
boogie, hardbop en zelfs wat
cross-over en funk. Theater de
Schuurkerk, Maassluis.
20.15 Jorge Fernando met band
Rabasa band. Portugese we
reldavond. Twee concerten op
een avond. Theater Het Kruis
punt, Barendrecht.
Zondag 26 januari
MUZIEK
14.30 Raices Cubanes. Ahora
O'nunca. Een groep van zeven
Cubaanse muzikanten die terug
gaat naar de Cubaanse origine.
SCC De Goote, Brielle.
12.00 Winterconcert. Meesterlij
ke melodieën. Theater Twee
Hondjes, Hellevoetsluis.
VARIA
13.00-16.15 Nationaal Neder
lands Wintercircus Martin Hans
on. Stadsgehoorzaal, Vlaardin
gen.
Dinsdag 28 januari
THEATER
20.15 Erik van Muiswinkel
Diederik van Vleuten. Mannen
met Vaste Lasten. Hun leven als
burger is verdeeld over veertig
hangmappen en een harde schijf
Theater Het Kruispunt, Baren
drecht.
Woensdag 29 januari
THEATER
20.15 Dood van een Handelsrei
ziger. Het Nationale Toneel. For
tis Theater a/d Schie, Schiedam.
Donderdag 30 januari
MUZIEK
20.15 Nieuw Nederlands Peil.
Theatertournee 2003. Met o.a.
Abel en Marcel de Groot. Cultu
reel Centrum De Stoep, Spijke
nisse.
20.15 Mathilda Santing. De 9
Levens van Mathilde. Theater
Het Kruispunt, Barendrecht.
THEATER
20.15 Kommil Foo. Lof der
Waanzin. De God van de donder
en de God van de jacht krijgen
ruzie om een vrouw...Theater
Twee Hondjes, Hellevoetsluis.
Asian Performing Arts presen
teert zaterdag 25 januari in de
serie 'wereldverhalen' 'Pohon
Harta', een Molukse vertelling
met muzikale omlijsting. Po
hon Harta vertelt het Moluks
Mythisch verhaal 'Boiratan'
(prinses Ratan) over het ont
staan van de eilanden rond Se-
ram (Centraal-Molukken).
Boiratan heeft als inspiratie
bron gediend voor een eigen
tijdse, toegankelijke muziek
theatervoorstelling, gemaakt
door een bijzonder collectief:
de Molukse actrice Nel Leka-
tompessy, de Molukse regis
seur Anis de Jong, de Moluks-
Nederlandse percussionist
Dwight Muskita en de Neder
landse schrijfster Margriet
Dantuma naar een idee van
producente Tassy Schmid voor
haar serie wereldverhalen.
De mythe rond prinses 'Boira
tan' is beschreven in het boek
'Pohon Harta' (Boom vol Schat
ten) van Ada Lilipaly-de Voogt.
De prinses raakt zwanger van
haar geliefde uit een ander dorp,
nog voor zij met elkaar gehuwd
zijn. Dit veroorzaakt een grote
rel in beide gemeenschappen
omdat de Adat, de 'heilige' regel,
geschonden is. Boiratan wordt
verstoten door haar familie. Als
blijkt dat haar minnaar zijn ver
antwoordelijkheid niet neemt, en
zelfs met een andere vrouw
trouwt, vervloekt zij zijn Rijk en
zijn positie. Haar kind sterft en
zij neemt wraak door het eiland
op te splitsen in 6 eilanden: Se-
ram, Ambon, Nusalaut, Saparua,
Haruku en Banda.
Schrijfster Margriet Dantuma
schreef, in nauwe samenwerking
met de actrice en de regisseur,
haar eerste avondvullende stuk
naar aanleiding van dit verhaal:
het relaas van een Molukse
vrouw wiens levensgeschiedenis
veel raakvlakken vertoont met
de aloude mythe. Harta (Nel Le-
katompessy) heeft dertig jaar
lang op zee gezworven en spoelt
aan het begin van de voorstelling
aan op een strand ergens in de
wereld. Heel langzaam komen
herinneringen aan de reden voor
het vertrek naar boven. Ze eist
een einde aan haar leven, maar
dat blijkt niet zomaar te gaan:
Petrus (Dwight Muskita) dwingt
haar nog eenmaal bij haar leven
stil te staan.
Voor de muziek en tevens voor
de rol van Petrus vroeg Anis de
Jong Dwight, Muskita, een be
kende percussionist. Hij werkt
voor het eerst mee aan een der
gelijke muziektheatervoorstel
ling.
Al jaren werken Nel Lekatom-
pessy en Anis de Jong in voor
stellingen met vele sprookjes,
volksverhalen en mythen van de
eilanden van Indonesië en met
name van de Molukken.
De mysterieuze waas boven de
eilanden, in de verhalen zo
prachtig beschreven, vormt een
eeuwige inspiratiebron... Een
voorstelling voor iedereen vanaf
10 jaar!
Pohon Harta wordt op zater
dag 25 januari gespeeld in de
Luc Lutz zaal van het Isala
Theater, Stadsplein 5, Capelle
aan den IJssel. Aanvang 20.30
uur. Entree 14,50 Pashou
ders: 13,35. Reserveren: 010 -
458 6400 of www.isala-
theater.nl
Het Nederlands fotomuse
um presenteert zich voor
het eerst aan het publiek
met de tentoonstelling DE
RAMP van '53 door het oog
van de media. In deze ten
toonstelling ligt het accent
op de beeldvorming over de
watersnoodramp. Radiover
slagen, kranten en tijd
schriften, Polygoonjour
naals, foto's uit de eerste
dagen na de watersnood en
de speciale uitgave voor het
rampenfonds, het boek De
Ramp, worden voor het
eerst samengebracht.
De tentoonstelling combineert
twee manieren van presenteren:
een 'klassieke' presentatie van
foto's en kranten, tijdschriften en
boeken en een geavanceerde in
teractieve presentatie. Het natio
nale karakter van het onderwerp,
het gebruik van de fotografie in
verschillende media en de moge
lijkheid historisch onderzaak en
foto's uit de eigen collectie te
presenteren met de nieuwste pre
sentatie-techniek heeft het Ne
derlands fotomuseum doen be
sluiten deze tentoonstelling te
ontwikkelen. De collectie van
het fotomuseum wordt niet al
leen door de tentoonstelling
zichtbaar voor het publiek, maar
ook door digitale ontsluiting via
het web en door verkoop van een
selectie foto's uit de RAMP van
'53 gedrukt van de originele ne
gatieven.
Vijftig jaar later
februari 1953, de dag van de wa
tersnoodramp. Nu, 50 jaar later,
organiseert het Nederlands foto
museum de tentoonstelling DE
RAMP VAN '53 door het oog
van de media. De benadering
-
van de ramp als mediagebeurte
nis levert een indringend beeld
op. In plaats van slachtoffers, on
dergelopen hectares en berichten
over hulpverlening, wordt de be
zoeker geconfronteerd met po
gingen tot de verslaggeving van
deze rampzalige en dramatische
gebeurtenis. Heel even vormde
Nederland het centrum van het
wereldnieuws en het is duidelijk
dat de Nederlandse reporters en
journalisten zich terdege bewust
waren van het unieke karakter
van deze gebeurtenis. Naast hen
zijn ook vele fotografen en film
ers die eerste dagen naar het
rampgebied getrokken, in op
dracht of geheel uit eigen bewe
ging. De insteek van de tentoon
stelling is hoe de media 50 jaar
geleden met deze nationale ramp
omging en welke beelden van
toen het collectieve visuele ge
heugen van nu hebben bepaald.
Naast de originele foto's en arti
kelen, wordt er in de tentoonstel
ling gebruik gemaakt van een
bijzondere presentatie-database:
Engraph. Met deze interactieve
multimedia machine kan het pu
bliek een schat aan materiaal zelf
tevoorschijn toveren. Naast en
kele honderden, al dan niet gepu
bliceerde foto's, kan de bezoeker
boeken en tijdschriften doorbla
deren, toespraken beluisteren en
reportages uit de eerste dagen na
de ramp bekijken.
DE RAMP VAN '53 door het oog
van de media is de eerste ten
toonstelling van het nieuwe Ne
derlands fotomuseum. Het Ne
derlands fotomuseum is een sa
mengaan van het Nederlands Fo
to Instituut, het.Nederlands Foto
archief en het Nationaal Fotores
tauratie Atelier en richt zich op
de fotografie in de breedste zin
van het woord. De redenen voor
de keuze van deze tentoonstel
ling zijn dat het een Nederlands
onderwerp betreft dat van groot
belang is geweest voor de ont
wikkeling van de maatschappij
en de inrichting van Nederland,
dat hierin de fotografie als een
onderdeel van de media en de
beeldcultuur wordt gezien en dat
het de mogelijkheid biedt histo
risch onderzoek op geheel eigen
en nieuwe wijze te presenteren.
Daarnaast wil het museum met
deze tentoonstelling de collectie
zichtbaar maken voor publiek.
Hiertoe participeert het fotomu
seum ook in het nationale digita
liseringproject Het Geheugen
van Nederland van de Koninklij
ke Bibliotheek en wordt bezoe
kers voor het eerst de mogelijk
heid geboden een (nieuwe af
druk van) foto's uit de collectie
te kopen.
Engraph multimedia machine is
een presentatie-database waar
mee publiek uiteenlopend mate
riaal - van foto tot hele films - op
snelle en makkelijke wijze op
het scherm kan toveren. In De
Ramp van '53 wordt deze machi
ne voor het eerst gebruikt in een
tentoonstelling. De bezoeker kan
een bioscoopjournaal bekijken
van Polygoon Profilti of film
beelden die destijds door de tele
visie zijn uitgezonden, kan de
eerste radioreportages beluiste
ren of de toespraak van koningin
Juliana; kan kranten en tijd
schriften doorbladeren en diver
se artikelen daaruit lezen; kan
een uitgebreide selectie foto's
bekijken. AI deze informatie kan
op verschillende manieren door
kruist worden: men kan materi
aal van dag tot dag bekijken, per
locatie, per fotograaf, per medi
um etc. Het materiaal uit de En
graph machine wordt geprojec
teerd op een groot scherm en op
deze wijze geïntegreerd in de
tentoonstelling.
De tentoonstelling is afgelopen
weekend geopend en loopt nog
tot en met 9 maart en is extra
open maandag 27 januari (11-
17 uur) in het kader van het
International Film Festival
Rotterdam.
Het museum is te vinden aan
de Witte de Withstraat 63 in
Rotterdam, tel. 010-2132011.
Maarten van der Jagt
en Els Neijts
Voor die 'foodnerd' die alle
kookboeken van Marco Pier
re White heeft gespeld of alle
kookprogramma's van Hes
ton Blumenthal al uit zijn
hoofd kent, is het kook
theater dat in "De Keuken
van wordt opgevoerd,
de boeiendste voorstelling die
je maar kunt ervaren.
Zoals bij iedere theatervoorstel
ling draait het ook hier in zekere
zin om de tekst, de acteurs, het de
cor en natuurlijk een publiek dat
het vermogen heeft de voorstelling
te begrijpen. Zeker dat laatste is
niet onbelangrijk, benadrukt eige
naar Freek Westerman. Volgens
hem zal het concept van twaalf
kleine wijn spijs combinaties juist
op enthousiasme kunnen rekenen
bij echte eetgekken. Iedere 10-15
minuten verschijnt er weer iets
spannends op tafel zoals gamba
tempura met saffraansorbet. Het
draait hier dus duidelijk niet om de
hoeveelheid maar om het spel van
smaken en dan vooral in combina
tie met de wijnen. Bij ieder gang
kan de gast beslissen of hij een
ronde meedoet want de wijn en
spijscombinatie van elke gang
i R .N r
i N f> R r« N E
1 IN D 1 X
omstreken
wordt aan de gast vooraf uitge
legd. DecorWesterman heeft een
naam hoog te houden als het gaat
om fraaie inrichtingen. Met restau
rants als het barokke O'Pazzo, het
Hollands Franse Zure Zult heeft
hij fraaie staaltjes van interieurar
chitectuur laten zien. De 'decors'
vallen wellicht minder in de smaak
bij strenge Bauhaus adepten maar
de aandacht voor detail en de ge
slaagde sfeer worden hoog ge
waardeerd door de bezoekers van
zijn restaurants. Ook 'In de keu
ken van..' overtuigt onmiddellijk.
Want de opstelling van het fornuis
maakt gelijk duidelijk dat koken
hier het 'middelpunt' is. Centraal
staat een 'state of the art' inductie
fornuis van de firma Rubbens.
Hier omheen aan twee zijden ta
fels en aan een zijde een kleine
(wijn)bar. Op een van de wanden
laat een grote muurschildering van
(huis)schilder Hans van Dijk met
een gigantische feestdis niets aan
de verbeelding over. De verlich
ting is speels. Naast kroonluchters
ook zogenaamde "Moodlights"
die van kleur veranderen als er ge
luid wordt geregistreerd. Op de
toiletten is een glimlach dan ook
moeilijk te onderdrukken... De
zachte achtergrondmuziek is
'lounge' oftewel "lottoballenmu-
ziek". Want als lounge je niets
zegt, zul je oud genoeg zijn om
door deze muziek aan de muzika
le omlijsting van de trekking van
de lottoballen te denken.
Acteurs en stuk
Anders dan in het theater spelen de
koks hier hun eigen stuk. Chef
kok Dennis Koole, Erwin de Bruin
en natuurlijk de wijnadviezen van
sommelier Jan Snoeyenbos getui
gen van een perfecte regie. Want is
het heel moeilijk om de avond ge
recht na gerecht spannend te hou
den wanneer er twaalf aktes zijn.
Zeker omdat er elke avond weer
iets anders op de kaart staat. Om
een indruk te geven van de wijn
spij scombinaties enkele voorbeel
den: wilde zalm met peer en wasa-
bi i.c.m. een Oostenrijkse Neubur-
ger Kabinett van Alphart of als
tussengang de werkelijke sensatio
nele soep van sprot en anijs die
prachtig overvloeit in een Duitse
Niersteiner Scheurebe Seebrich
wijn. In de nagerechten blijkt dat
Oostenrijkse wijnen hun naam
waar maken als het gaat om de
ideale begeleider van nagerechten.
De Trocken Beer Auslese van
Gsellman blijft volledig overeind
bij het 'zoet' van de witte chocola
de dat in de laatste akte ten tonele
wordt gevoerd.
Proef ook mee op
WWW.IENS.NL en laat weten
wat jij vindt van de keuken
van....
De keuken van..., Honingerdijk
263/265, Kralingen/ Crooswijk,
Ttlefoon (010) 212 31 44 Fax
(010) 212 37 28. Avond start om
18.30-19.00 uur. Prijsindicatie:
Per gang gemiddeld 2,50-5,00
euro. Begeleidende wijn per half
glas: 1,50-3,00 euro.
De vijfde editie van de nieuwe maandelijkse dansavond in de
Twijfelaar-B14 onder de noemer: "BEAT THE Dj start op za
terdag 25 januari. Op de deze vijfde avond gaan enkele India
se muzikanten (van de formatie Milaap) meespelen op sitar en
tabla met de beste platen van DJ Ozkan (turkije)
Bij Beat the DJ gaan drummers uit alle windstreken het spel aan
met de platen van de DJ's. De uiteindelijke bedoeling is om de be
zoeker naar ongekende danshoogte te brengen.
Op de verschillende avonden gaan djembé-, derbouka-, tabla- en
congaspelers of een (pop) slagwerker met de verschillende seven
ties-, world- en danceplaten van DJ Laup (NL), DJ Ozkan (Tur
kije) of DJ Erick (Kenia) aan de haal. De eigen culturele inbreng
van de drummers en de DJ's staat hierbij centraal.
Beat The DJ vindt iedere vierde zaterdag van de maand (van sep
tember tot en met mei) plaats in De Twijfelaar-B 14 aan de Mau-
ritsstraat 173 in Rotterdam.
Aanvang 22.30 uur, entree 5 euro.
Overige data: 22 februari 2003, 29 maart 2003, 26 april 2003
en 31 mei 2003
"Hoe Ik Pudding Ruik" gaat over een man die zijn jeugd officieel
als vermist heeft opgegeven. Zelfs de misselijkmakende pudding-
geur van vroeger doet bij hem geen belletje meer rinkelen. Het
vel, de klonten, het zegt hem allemaal niets.
De doktoren van het Gesticht voor Geheugen Gestoorden staan voor
een raadsel. Een wollen truitje, en een hilarische droom brengen uit
eindelijk uitkomst. "Hoe Ik Pudding Ruik" is zoals van Van de Veer
donk te verwachten is, goed gek en anders, maar vooral om je hele
maal een breuk te lachen. -v
De Brabander brak met zijn
vorige programma KNURFT
eindelijk door. Vooral in Bra
bant en Limburg speelde hij
voor volle zalen. Met zijn
nieuwste voorstelling J
"Hoe Ik Pudding
Ruik" staat hij klaar
om ook de rest van
Nederland te ver
overen. Onder het
motto "Alles is
op loopafstand,!
tenminste als je
de tijd hebt" oe
fende Van de
Veerdonk voor
KNURFT nog
de meest inge
wikkelde soul- jB
danspasjes. JpMH
Nu heeft hij
zich onder
meer ge
gooid op
meeslepend!
neuriën en on-1
vervalste brab-
b e 1 z a n g
"mamma, mam
ma get a ham-li
mer, there's a fly
on daddy's nose."
Theater Zuidplein
Kassa: 010 20 30 203
(di. t/m za. 12.00 tot
18.00 uur), vrijdag 24
januari 2003, kleine Zaal,
aanvang 20.15 uur. Entree
12,- reductie 10.50.
Gers is de meest extreme vorm van kick zijn die er bestaat. Gers
is een nieuwe uitgaansavond in de Rotterdamse Off_Corso onder
de verzamelnoemer voor de vrijdagen aldaar, 'Best Bites'. Gers
kan omschreven worden als Groovy Eclectic Rotterdam Sounds,
maar dat hoeft natuurlijk niet. Het zegt echter wel waar deze
nieuwe avond muzikaal gezien voor staat en datje zo'n beetje al
les kan verwachten. Bij Gers maakt het allemaal niet uit, het gaat
erom dat je weet wat je krijgt en dat je het zult krijgen ook! Stel
zelf je doel bij Gers en laat het niet voorkauwen in deze hapklare
consumptiemaatschappij. Gers heeft een boodschap, maar je be
paalt hem zelf.
Gers is daarom met name ook bedoeld voor de die hard melomanen
onder ons. Geen rare fratsen, geen poeha, geen matrones, geen kap
sones, geen Chris Zeegers of Winston Gerstanovitch, geen flanerende
types en geen cenobieten..., maar gewoon entertainment met een flin
ke dosis humor en goede muziek voor echte gerse mensen die lijden
aan melomanie. Mensen, we zijn toch immers niet vergeten waar hei
allemaal om draait?
Muziek is het antwoord op vele problemen. Muziek brengt menspn
samen. Muziek is universeel. Muziek is vrede. Muziek is breed en hei
neemt je mee. Muziek is Gers! Gerse dj's zullen dit op een gerse ma
nier duidelijk proberen te maken aan het publiek. St. Paul zal als lea
ding man gezamenlijk met dj broeders Leroy, Chezz en Deep Diggin"
een eclectische sound neerzetten en je laten tantaliseren van genot.
Gers is soepel, keihard, fraai, melig, nuchter en vooral heel erg Rot
terdams... Met dit in het achterhoofd zal Gers iedere editie een thema
uitlichten wat voor menig hilarische momenten zal zorgen. Be
nieuwd?
Tot slot nog even dit: "Géén klaGERS, negativiteitsdraGERS, angst-
aanjaGERS, en aandachtsvraGERS. Wel welkom zijn vaandeldra-
GERS, premiejaGERS, aanstaande zwaGERS en vegetarische sla-
GERS."
Komt allen tegaar en wees Gers!
Verklarende woordenlijst: Gerselijk=letterlijk, Cenobiet=monnik in
leefgemeenschap, Gersmeest=extreme vorm van kick zijn, Matrone-
bazige=arrogante vrouw, Melomaan=muziekfanaat
Melomanie=overdreven muziekliefde, Tantaliseren=doen watertan
den, Tegaar=gezamenlijk, tezamen
Gerse data: Thema vrijdag 24 januari 2003 De Kantine (official
filmfestival after, vrijdag 7 maart 2003: Eclectic Circus.
Nederlands fotomuseum
opent met De Ramp van '53
n
F.rwin de Bruin in 'De keuken van...
Maarten van der Jagt