Maasvlakte II minder luxe
Winterexpositie in
Galerie Hofstee
Van Dongen-kenner mag
weekendje naar Parijs
Zorg uit een winkel
SCHIEDAM
Vies en vuil!
Karei Appel
Op de bon bij
roodlichtcontrole
HET NIEUWE STADSBLAD
DONDERDAG 23 JANUARI 2003 4 - 1512
REGIO - Rotterdam heeft haast met de aanleg van de
Tweede Maasvlakte en heeft het nieuw te vormen kabinet
daarom voorgesteld om de nieuwe stuk havengebied min
der 'luxe' aan te leggen.
Aanvankelijk ging het Rotterdamse gemeentebestuur voor een
Tweede Maasvlakte van duizend hectare met een eigen havenin
gang vanaf de Noordzee. Maar omdat het rijk hiervoor niet warm
loopt, heeft het bestuur van de havenstad een minder duur alterna
tief voorgesteld: een extra stuk aan te leggen Maasvlakte zonder ei
gen haveningang. Schepen gaan in dit voorstel vanaf de Nieuwe
Waterweg langs Maasvlakte Olie Terminals naar de Tweede Maas
vlakte. Deze variant kost volgens een opgave van de gemeente Rot
terdam 1,2 miljard euro minder dan de eerdere 'luxe' opzet.
De kosten voor de vereenvoudigde Maasvlakte II worden door bur
gemeester en wethouders van de havenstad geschat op 2,3 miljard
euro. Hieraan zou het nieuwe kabinet in elk geval 0,6 miljard euro
moeten bijdragen, Rotterdam neemt ook een deel voor rekening en
voor de rest van het bedrag wil de havenstad een financieringscon
structie met het rijk afspreken.
Het nieuw te vormen kabinet ziet zich al voor het aantreden gecon
fronteerd met forse tegenvallers. Bezuinigingen zijn dan ook on
ontkoombaar. Rotterdam wil echter niet dat de aanleg van de Twee
de Maasvlakte uit kostenoogpunt voorlopig in de ijskast verdwijnt.
Daarom is het met een minder 'luxe' plan op de proppen gekomen.
SCHIEDAM - De temperatuur daalt, dus is het in de galerieën weer
tijd voor de winterexposities. Zo ook in Galerie Hofstee, gevestigd in
het historische pand aan de Noordvestsingel. Kunstenares Patty Har-
penau opende hier zondag de Winterexpositie waar ook haar eigen
kleurrijke werk te zien is.
Daarnaast kunnen bezoekers hier vrijblijvend het werk van verschil
lende andere schilders, beeldhouwers en glaskunstenaars bekijken,
waaronder de sculpturen van Martin Steenbergen, de schilderijen van
Mieke Steenbergen en glaskunst van de Belgische kunstenaar Piet
Stockmans.
Galerie Hofstee is van donderdag tot en met zaterdag geopend van
11.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Werk van Patty Harpenau
SCHIEDAM - Hij had een kans van ongeveer 1 op 4000, dus was
Sander de Wilde zaterdag terecht dolblij met de hoofdprijs van de
prijsvraag van het Stedelijk Museum. Als beloning kreeg hij uit han
den van de algemeen directeur van de Rabobank Schiedam-Vlaardin-
gen, Martin van Meurs, een geheel verzorgd weekend Parijs voor
twee personen aangeboden.
Sander de Wilde won de prijs met het invullen van de Kees van Don
gen prijsvraag die het museum tijdens het weekend van de Branders
feesten had uitgeschreven. Iedere bezoeker kreeg een vragenlijst over
de werken van de kunstenaar. Wie deze goed invulde en inleverde,
maakte kans op een weekendje Parijs.
De tentoonstelling van het werk van Kees van Dingen was erg in trek.
Tijdens het weekend van de Brandersfeesten kwamen 4000 bezoekers
op de tentoonstelling in het Stedelijk Museum af. Dat betekenden dus
ook meteen veel concurrentie voor de Van Dongen prijsvraag.
Afgelopen zaterdag werden ook de andere prijswinnaars bekend ge
maakt. Tien deelnemers kregen een museumjaarkaart en nog eens tien
anderen kregen het fotoboek van 'Het kleurrijke leven van Kees van
Dongen'.
De prijsuitreiking viel samen met de opening van de tentoonstelling
rond Edwin Zwakman. Zijn foto's zijn nog tot 2 maart te zien in het
Stedelijk Museum.
HOGESCHOOL
ROTTERDAM
www.hogeschool-rotlerdam.nl Studievoorlichting 010 24144 00
HES en Hogeschool Rotterdam doen het samen. Dat is economisch1
door NANS WOLTERS
door MARINA
FRANSEN
INGEZONDEN
BRIEF
Een schrijven door Look-tv.
Nee, niet door Look tv zelf,
maar gewoon door mijzelf,
Hans.
Wat zie ik, een foto reportage
door Cees over Schiedam op
Look-tv in de avondzon op het
miljoenenpleintje.
Waarom een schrijven daar
over? Nou, ze zijn zeker gek
daar in dat Stadskantoor. Heeft
u wel eens opgelet hoe die bu
reaucratietoren eruit ziet? Geen
ponem, in de volksmond!
Eerst dacht ik dat wij in Schie
dam zo'n unicum waren met
het ontwerp van die nieuwe
panden. En het plein. Hoe meer
ik foto's, filmpjes en andere
dingen zie op de televisie, hoe
meer er op andere locaties ook
zo'n zelfde gebouw gebouwd
is of wordt.
Wat er dan mis is met die to
ren? Kijk nou is effe goed bur
gers! Dat is toch een vies ding
midden in de stad! Of zie ik dat
alleen? Die platen moeten ver
vangen worden of worden
schoongemaakt. Maar het is en
blijft geen ponem.
Dan, op datzelfde Look-tv, zie
ik de binnenkant. Een nieuw
jaarsreceptie van onze belas
tingcentjes, inmiddels euro's
geworden, door burgemeester
en wethouders. Wie moeten
dan straks de tekorten weer op
hoesten?
Het centrum is en blijft een
probleem kindje, ondanks de
juppenpolitiek!
Bestuurders doe er nu eens
echt iets aan!
Hans Henrichs
Willem Frederik Hermans schreef
al dat grote beroemdheden altijd
namen hebben die geweldig in het
gehoor liggen. Appel, Mondri
aan, van Gogh, Picasso, Rem
brandt enz, enz. Namen die klin
ken als klokken, voegde hij er aan
toe.
Ik herinner mij nog goed, dat ik
lang geleden om mij heen vaak
hoorde: het is toch onbegrijpelijk
dat men daar zoveel geld voor
over heeft. Daar is niets aan, een
kind kan de was doen. Dat is nu
net iets, waar ik niet aan wil. Bij
mij gaat het er niet in, dat men
miljoenen over heeft voor een
Mondriaan, ja, die van die lijntjes
en vele miljoenen voor een Picas
so, ja, die van Het Kubisme en
heel veel geld voor een Appel, ja,
die van: Ik rotzooi maar wat aan.
Het is natuurlijk maar hoe je het
bekijkt. Picasso's vader, die teken
leraar was, zei tegen zijn zoon
toen deze net twee turven hoog
was: 'jou kan ik niets meer leren'.
En Picasso ging daarom in 1897,
op 16-jarige leeftijd(!) naar de
Academie voor Schone Kunsten
in Madrid.
Voordat Mondriaan aan die ge
kleurde lijntjes begon, schilderde
hij al in 1905-1906, kunstwerkjes
die iedereen begreep en waaraan
men zien kon wat het voorstelde.
En dan die Karei Appel, die toch
studeerde aan de Rijksacademie
in Amsterdam en die het voor el
kaar kreeg de gigantische muur
schilderingen voor het gebouw
van de UNESCO in Parijs te schil
deren. Dan ben je geen kleine jon
gen.
Met andere woorden; lees, voor
men naar het stedelijk museum in
Schiedam gaat, eerst wat over de
man. In onze bibliotheek is veel
om handen op dit gebied. Ik heb
in ieder geval een grote bewonde
ring voor een ieder die wat nieuws
brengt. Vergeet niet dat De Im
pressionisten in hun tijd ook niet
werden begrepen. Nu zijn deze
schilderijen miljoenen waard, wat,
ze zijn niet eens te betalen.
Maar eigenlijk wilde ik iets an
ders zeggen. Ons museum bezit al
jaren Appels, die hangen daar ge
woon. Voor mij onbegrijpelijk,
maar misschien weer niet zo on
begrijpelijk hier in Schiedam, dat
men daar zo weinig mee gedaan
heeft in het verleden, terwijl deze
man wereldberoemd is. Zijn schil
derijen zijn immers ook veel geld
waard.
HCM. Vlek
SCHIEDAM - Een rood ver
keerslicht betekent niet automa
tisch voor iedere weggebruiker
'stoppen'. Dat bleek maandag
tijdens de roodlichtcontrole van
de politie. Tussen kwart voor
acht en kwart voor negen contro
leerden agenten het rijgedrag
van automobilisten op het kruis
punt Laan van Bol'es en Chur-
chillweg. Acht verkeersdeelne
mers kregen een bekeuring om
dat zij het rode licht negeerden.
De Woonzorgwinkel, een initiatief van de SOBO, is open en dat is niet
geheel ongemerkt voorbij gegaan. Vertegenwoordigers van politiek,
Woonplus, bewonersverenigingen en andere organisaties kwamen
maandag langs om de opening te vieren en meteen het onderkomen
van de Woonzorgwinkel aan de Singel 85 te bewonderen.
In de Woonzorgwinkel kunnen Schiedammers iedere werkdag, behal
ve maandag, van 10.00 tot 12.00 uur terecht met hun vragen over wo
nen en zorg. De medewerkers kunnen bezoekers helpen met het in
vullen van aanvraagformulieren voor bijvoorbeeld aanpassingen in de
woning. Ook de Mantelzorg Nieuwe Waterweg Noord is gevestigd in
het pand.
Met de ingebruikname van het pand, heeft het SOBO ook meteen een
nieuwe plek om te vergaderen.
De Woonzorgwinkel is telefonisch bereikbaar via 273 47 01.
SCHIEDAM - 'Kijk maar,
het is niet wat je ziet', deze
variant op een uitspraak
van schrijver Martinus Nij-
hoff (1894-1953) 'Lees
maar, er staat niet wat er
staat', is bijzonder toepas
selijk op het werk van Ed
win Zwakman dat tot en
met 2 maart te zien is in
Stedelijk Museum Schie
dam.
Fictie of werkelijkheid. Maquet
tebouwer of fotograaf. Het zijn
vragen die je jezelf gedurende
een rondgang langs het werk van
de in Amsterdam wonende kun
stenaar herhaaldelijk kunt stel
len. Alleen door intensief naar de
grote foto's van Edwin Zwakman
te kijken, wordt duidelijk dat
'wat je ziet, niet is wat je denkt
dat het is'. De gedekte ontbijtta
fel met pak appelsap en ook de
gevels van de door Zwakman ge
fotografeerde flatgebouwen be
staan namelijk niet echt.
En toch zien de ramen van de
flats waarvoor vitrage hangt, de
schittering van de zon in de rui
ten, de balkons met de afschei
ding tussen de naastliggende wo
ningen en ook de wat kale interi
eurs er allemaal levensecht uit.
Ook de weerspiegeling van te
genoverliggende gebouwen in de
ramen van de flats werkt de re
aliteit van het beeld in de hand.
Opmerkelijk is wel dat achter de
ramen geen leven te bekennen is,
op een wat zielige plant na. Ook
op de grote intrigerende foto's
van 220 bij 150 cm genaamd:
'De gang' met uitzicht op een ka
mer of keuken, ontbreken bewo
ners. De fotograaf gunt met de
gangfoto's de toeschouwer een
'Kijk maar, het is niet wat je ziet', deze uitspraak is bijzonder toepasselijk op het werk van Edwin Zwakman
kijkje in het interieur van de
flats. Door het creëren van een
specifieke lichtval en het per
spectief te manipuleren ontston
den opmerkelijke doorkijkjes.
Gemaakte realiteit
Nog afgezien van de vraag of het
werk van Zwakman de schei
dingslijn tussen 'kunst' of 'op
merkelijke en bijzondere ideeën'
nog transparanter maakt, is het
resultaat van zijn inspanning in
drukwekkend. Geen enkel detail
werd door de kunstenaar over het
hoofd gezien en wijkt het gefoto
grafeerde ogenschijnlijk niet af
van de werkelijkheid.
Gordijnen, een markies, stoelen
in de touringcar Brüre Reizen
met passagier, een ijzeren afras
tering, gootsteen, een schilderij
aan de wand en vrachtwagens.
De fotostudio waar Zwakman
zijn realiteit in scène zit, staat
vol met deze miniatuur decor
stukken.
In de overzichttentoonstelling in
het Schiedamse museum toont de
kunstenaar vier series die ge
maakt zijn in de periode 1996 -
2002. In de eerste serie, waartoe
Brüder (graafmachine) en Ont
bijt I behoort, krijgt de toeschou
wer naar de mening van Zwak
man de rol van acteur toebedeeld.
De blik van de kijker dwaalt door
een lege ruimte, zoals bij 'De
gang' waardoor die ruimte gezien
kan worden als een decor. In de
tweede serie (Ontbijt II en Tou
ring Car) blijft de blik van de toe
schouwer echter beperkt tot on
der meer de zijkant van een auto
bus. Een stadsbeeld weerspiegelt
in de autolak en zelfs de foto
graaf is daarin te zien. Toch werd
deze hele stedelijke impressie
opgebouwd en gefotografeerd in
het atelier van Edwin Zwakman.
De foto's van kunstenaar Zwak
man wekken de indruk bedoeld
te zijn als documentatie. Dat ge
voel wordt verstrekt door bij
voorbeeld Fly-Over I. Een ver
keersplein met op- en afritten, die
bij nadere bestudering van de
Tucht'-foto doodlopen in braak
liggend niemandsland.
Edwin Zwakman (1969) studeer
de in 1997 af aan de Rijksacade
mie Beeldende Kunsten in Am
sterdam en exposeert sindsdien
in binnen- en buitenland. Hij
nam onder andere deel aan ten
toonstellingen in Moskou, We
nen, New York en Taiwan. Vanaf
1994 werd hij onderscheiden met
verschillende prijzen, waaronder
de Förderpreis in Dusseldorf, de
Aanmoedigingsprijs Fotografie
van het Amsterdam Fonds voor
de Kunst en in 2002 met de Hi-
gashikawa Overseas Photograp
hers Prize in Hokkaido.
Het Stedelijk Museum Schie
dam aan Hoogstraat 112 is geo
pend van dinsdag tot en met za
terdag van 11.00 - 17.00 uur.
Zondag van 12.30 - 17.00 uur.
Entree gratis.
REGIO - Huismussen le
ven al eeuwenlang in de
nabijheid van mensen. Ze
broeden onder de daken
van huizen en stropen 's
zomers het platteland af,
waar ze leven van het rijpe
graan op de akkers. De ge
zellig in groepen levende
vogels houden van een niet
al te nette omgeving. Met
de verstedelijking van Ne
derland zijn dorpen en ste
den steeds kaler, schoner
en netter geworden. Heel
veel daken van huizen zijn
tegenwoordig voor de huis
mus ontoegankelijk. Hier
door is de populatie van de
overbekende huismus tot
een drastisch aantal ver
laagd.
Minstens even zo belangrijk als
het verdwijnen van de huisves
ting is het graan en de korenvel
den, die nagenoeg overal verd
wenen zijn. De korrels van maïs
die daarvoor in de plaats zijn
gekomen, zijn te groot voor de
mussen. 'Dit verklaart het feit
dat de mus die vele jaren de
meest algemene broedvogel van
Nederland was, nu na de merel
op de tweede plaats is komen te
staan.' Aan het woord is Hugo
Verbrugge, regioconsulent van
Met een paar simpele ingrepen, kan de huismus weer gered worden
de Vogelbescherming Neder
land. 'Merels nestelen zich in
bosjes en eten bijvoorbeeld
wormen uit de tuin. Mussen
niet, die zijn echt afhankelijk
van de mens. Het gebrek aan
voedsel en nestgelegenheid
heeft ervoor gezorgd dat de
populatie van de huismus
schrikbarend verlaagd is.'
Uit het laatste broedvogelon-
derzoek van SOVON Vogelon-
derzoek Nederland blijkt, dat er
momenteel nog 500 duizend tot
een miljoen mussenpaartjes in
ons land broeden. 'Helaas is het
zo dat wanneer huismussen
eenmaal op een bepaalde plek
verdwenen zijn, het jaren duurt
voordat zij weer terugkeren.'
Om de huismussenstand in Ne
derland weer te vergroten, zijn
geen ingewikkelde bescher
mingsplannen nodig. Iedereen
kan meehelpen om de huismus
weer terug in het straatbeeld te
krijgen. Vogelbeschermers heb
ben hiervoor enkele nuttige
tips. Klop bijvoorbeeld uw ta
felkleed of placemat het gehele
jaar buiten uit of voer het gehe
le jaar door speciaal vogelvoer,
's winters aangevuld met vet
bollen en pindanetjes. Plaats
ook een drinkschaal, zodat
mussen kunnen drinken en ba
den.
Naast voeding hebben mussen
ook onderdak nodig. Vogelbe
schermers raden daarom aan er
voor te zorgen dat mussen on
der uw dakpannen kunnen. Ook
kunt u huismussennestkasten
aan uw buitengevel ophangen.
Mussen zijn ook erg tevreden
met dekking in de vorm van
struiken of een haag.
'Voor mensen die op een boven
verdieping wonen wordt het
moeilijker om te helpen de
huismus weer terug te krijgen.
Mussen komen in de regel niet
driehoog van de opgehangen
vetbollen smullen. Hiermee
trek je alleen eksters, merels en
koolmezen aan. Mensen kun
nen natuurlijk wel in een nabij
gelegen park broodkruimels of
ander voedsel neerstrooien.
Mussen zijn bijvoorbeeld dol
op rijst en aardappelresten', al
dus Verbrugge.
De KNNV Vereniging voor
Veldbiologie hield in 2001 een
groot mussenonderzoek. Daar
uit kwam als belangrijkste con
clusie naar voren, dat op plaat
sen waar gevoerd wordt de
meeste mussen voorkomen. Vo
gelbescherming Nederland sluit
met de 'Helpdehuismustips'
aan op het onderzoek van de
KNNV
7-^
10.00 -15.00 uur
Edwin Zwakman creëert met grote
precisie zijn eigen werkelijkheid
Overbekende huismus
drastisch in aantal verlaagd
Foto: ROEL DIJKSTRA