Ruik stadse luchten in Het Schielandshuis
'Niet alles hoeft leuk te zijn om waarde te hebben'
Jeroen Gerlofsma
gaat autonoom
Hoogtepunten
uit de musical
Hiv is geen ziekte meer zoals kanker
TmukufychtrnFamcerten
=esigö«ia I E N S
INDEPENDENT
INDEX
Vrijdag 21 maart
DANS
20.15 Tsjaikovski, P.I.. Scapino
Ballet Rotterdam. In de avondvul
lende productie 'Tsjaikovski, P.I.'
ontmoeten twee muziekwerelden
elkaar op een door Ed Wubbe be
paalde tijd en plaats. Rotterdamse
Schouwburg.
20.15 Mayday. Rogie Compa
ny. Een dansverslag van een te
lang opgehouden maar uit de
hand gelopen schijngeluk, van
een te lang geleefde dagdroom
waaraan nooit een eind komt.
Theater Twee Hondjes, Hellevoet-
sluis.
MUZIEK
20.15 She got game Too. In een
uitgebreide bezetting zetten zeven
dames een sprankelend theater
concert neer dat je niet mag mis
sen. Alle emoties komen aan bod
en worden vol inspiratie vertolkt
door zangeressen uit de vier ver
schillende windstreken. Cultureel
Centrum De Stoep, Spijkenisse.
20.00 De Meezing Bioscoop.
Grease. Zing mee en wordt intens
gelukkig bij de Meezing Bio
scoop! Oude Luxor, Rotterdam.
THEATER
20.15 Pater Moeskroen. Sprook
jes. De waarheid mag een goed
verhaal niet in de weg staan. U
hoeft in deze show niet alles te ge
loven wat er gezegd wordt. Maar u
kunt zich wel laten meeslepen
door mooie melodieën en feeste
lijke dreunen, u laten ontroeren of
eens lekker lachen. Isala Theater,
Capelle a/d IJssel.
20.30 Colette. Isala Theater, Luc
Lutz zaal, Capelle a/d IJssel.
20.00 Gouwe Handjes. Geschre
ven voor John Kraaijkamp door
Haye van der Heyden. Louis heeft
een neus voor wat vrouwen den
ken, voelen, wat ze mooi en ple
zierig vinden en daar is hij ook
nog eens rijk mee geworden. Of
het nu een nieuwe geurlijn is of
een toch nog behoorlijke flatteuze
sport-bh, alles wat hij aanraakt,
verandert in goud. Stadsgehoor
zaal, Vlaardingen.
Zaterdag 22 maart
MUZIEK
20.15 Nationale Opera van Sofia.
ILTrovatore. Isala Theater, Capel
le a/d IJssel.
20.00 De Meezing Bioscoop.
Grease. Oude Luxor Theater, Rot
terdam.
20.30 Basily zigeunerorkest.
Swing for the Gipsies. Ze beheer
sen diverse stijlen, van Hongaars
en Russisch tot de Gypsy Jazz. In
Swing for the Gypsies nemen de
neven Basily u mee op een muzi
kale reis door Europa. Theater de
Schuurkerk, Maassluis.
20.15 Louis van Dijk The Ro
senberg Trio. Theater Het Kruis
punt, Barendrecht.
THEATER
20.15 De Potvis. Met: Liz
Snoijink, Ingeborg Elzevier e.a. In
de komedie staan twee zussen en
hun moeder centraal. Zij worden
geconfronteerd met de beperkte
houdbaarheid van hun vertrouwde
leven. De zusjes keren na de dood
van hun autoritaire vader naar
huis terug om orde op zaken te
stellen. Wat een kort familiebe
zoek zou moeten zijn, loopt uit de
hand. Cultureel Centrum De
Stoep, Spijkenisse.
Museum Het Schielandshuis
heeft tot en met 5 oktober met
Ruik Rotterdam een bijzondere
tentoonstelling in huis. Deze
tentoonstelling vertelt over het
Rotterdam in de twintigste
eeuw vanuit een uniek perspec
tief: de geuren van de stad.
Rotterdam verandert in hoog
tempo. Met die veranderingen
ruikt de stad ook steeds anders...
Begin vorige eeuw vestigden
steeds meer luxe winkels zich in
het Rotterdamse centrum met als
gevolg dat de vismarkt daar weg
moest. Met de vismarkt ver
dween tevens de indringende
vislucht uit de binnenstad. Maar
ook de houding ten aanzien van
geur verandert. De rokende fa
briekspijpen in de jaren '50 ver
spreidden de geur van werk en
de wederopbouw. Diezelfde geur
wordt nu geassocieerd met ver
vuiling en 'slecht voor de ge
zondheid'.
De kracht van geur is dat het as
sociatief werkt en gemakkelijk
herinneringen of emoties op
roept. In de tentoonstelling zijn
veel geuren te ruiken. Daarnaast
worden geuren opgeroepen met
behulp van objecten en foto's.
Vroeger was men minder bewust
van geuren. Dat blijkt ook uit de
geluidsfragmenten van inter
views met verschillende genera
ties Rotterdammers over hun
'geurbelevenissen': "Stank, het
hoorde er gewoon bijl". Tegen
woordig wordt geur heel doelbe
wust en commercieel gebruikt.
In Ruik Rotterdam is dit te zien
aan de hand van eigentijdse re
clame-uitingen en producten
waarbij de bedenkers de emotie
geur als leidraad hadden. Bijzon
der zijn de geursieraden van de
studenten van de Academie van
Beeldende Kunst in Maastricht
waarvoor Rotterdam de inspira
tiebron was. Daarnaast is in de
tentoonstelling werk van heden
daagse mode-, interieur- en pro
ductontwerpers gekoppeld aan
de 'geurbeelden' uit de vorige
eeuw. Een aantal Rotterdamse
bedrijven en instellingen belich
ten er het thema geur vanuit hun
organisatie.
Initiatieven bij Ruik Rotterdam
Bij de tentoonstelling is een le
zingencyclus en een educatief
programma opgenomen en in de
tuin van het museum zal een 'na
tuurlijke' installatie van Geer
Pouls te ruiken zijn. Ook in de
stad worden initiatieven ont
plooid. De 'Snerttram' en de
Croosboot besteden binnen de
eigen kaders aandacht aan geur
en City Safari organiseert geur-
wandelingen in de stad.
Ruik Rotterdam biedt een afwis
selende en verrassende beleving
voor de neus. Na een bezoek aan
Ruik Rotterdam ruikt Rotterdam
als nooit tevoren.
Tentoonstelling Ruik Rotterdam,
van 21 maart tot en met 5 okto
ber 2003 in het Het Schielands
huis, Korte Hoogstraat 31, 3011
GK Rotterdam, tel. 010-2176767
www.hmr.rotterdam.nl.
21 april, 14.00 uur Bob
Cramwinckel, directeur van het
Centrum voor Smaakonderzoek-
Geur en smaak vanuit de optiek
van mens en dier
Erik Zwaga, trendwatcher par
fums - Trends in parfum en de
invloed van reclame op geurbe-
leving
18 mei, 14.00 uur Ton Teerling,
psycholoog, werkzaam voor IFF
- De invloed van geur op het da
gelijks leven
Dua Aroma, geur-performers -
De invloed van geur op onze her
inneringen
15 juni, 14.00 uurC a r o 1 i n e
Hummels, industrieel ontwerper
- De toepassing van geur in pro
ductontwerpen
Anke Wijnja, industrieelontwer-
per - Geur in de woonomgeving,
met voorbeelden uit het verleden
en andere culturen
De Croosboot, rondvaart vanuit
Crooswijk naar Delfshaven, duur
3 uur, individueel of voor groe
pen. Meer informatie: telefoon
010-414 97 51
De Snerttram, een rondrit door
de stad met een speciale tram,
duur anderhalf uur onder bege
leiding van een gids, individueel
(t/m 27 april) of voor groepen.
Meer informatie: www.snert-
tram.nl.
City Safari, een op maat ge
maakte geursafari door de stad
voor groepen. Meer informatie:
telefoon 010 - 436 35 67 of
www.citysafari.nl.
Extra lezingen worden gehou
den in Speakers, Burgwal 45-
49, Delft, telefoon 015-212 44
46, gratis entree, reserveren
niet nodig:
maandag 24 maart, 20.15 uur
Dr. Focko Rommerts, bluff
your way in Geur van de Lief
de
maandag 31 maart, 20.15 uur
Middas Dekkers, everything
you always wanted to know
about Poep of waarom jouw
shit stinkt en de mijne niet!
Els Neijts
Een mens lijdt het meest
door het lijden dat'ie vreest
is een bekende volkswijs
heid. Eric Kollen weet er al
les van maar hij is niet
meer bang. Ook niet voor
doodgaan, al hadden de art
sen hem voorspeld dat hij
hooguit 33 zou worden. In
middels is hij 35 en doordat
seropositief zijn sinds 7 jaar
een veel minder levensbedr
eigende ziekte is dan bij
voorbeeld kanker schat Kol
len in dat hij de 65 best eens
zou kunnen halen. Waar
door er weer leven is na de
angst, zoals de titel van zijn
eerste cabareteske solovoor
stelling meegeeft.
Toen Kollen in '94 te horen kreeg
dat hij seropositief was en waar
schijnlijk nog maar zes jaar te le
ven had besloot hij te proberen
die zes jaar niet te verpesten
maar gelukkig te zijn. En dat is
hem gelukt. 'Door alles op te
zoeken waar ik bang voor was',
verklaart hij over de gang die hij
heeft gemaakt. 'Angst vormt
vaak een belemmering in je le
ven. Door die te overwinnen ver
groot je je vrijheid. Bang zijn om
dood te gaan is weinig produc
tief. Bang zijn om ziek te worden
heeft ook al geen zin. Ziekte
heeft een functie in een mensen
leven. Het is soms de weg naar
het einde die maakt dat je leert
aanvaarden dat dat einde nabij
komt. Maar iets dergelijks kan
ook opgaan voor iemand die niet
meer kan lopen. Die zal voortaan
afhankelijk zijn van anderen, hoe
vervelend hij dat ook vindt. In
nood leert men zijn beste vrien
den kennen wordt in dergelijke
situaties eveneens een waarheid
als een koe. Maar niet alles hoeft
leuk te zijn om waarde te heb
ben!'
Triomf en bevrijding
Kollen stelde medicijngebruik uit
tot 2001. Toen kwam zijn weer
stand in een kritieke fase. 'Ik
kreeg in eerste instantie medicij
nen voorgeschreven waar ik al
lergisch voor bleek te zijn en
waar ik heel ziek van werd. In de
ziekenauto, op weg naar het zie
kenhuis, dacht ik Dit zou best wel
eens mijn laatste dag kunnen
zijn. Toch bleek ik ook toen niet
bang. Dat was een triomf, een
enorme bevrijding. Het was me
dus echt gelukt dat juk af te wer
pen. En bleek dat je vrijheid
nooit groter kan zijn dan je lef.
Vervolgens kwam die allergie
aan het licht en ging ik aan de
combinatietherapie. Sindsdien
leef ik als veel seropositieve
mensen. We hebben een kwaal
die hinderlijk is maar geen dra
ma. We werken, studeren, hebben
lief én slikken pillen. En dat is
het dan. Dat het inmiddels zo ge
steld is met hiv blijken veel men
sen nog niet te weten.'
Ondanks dat hij zelf zijn baan als
accountmanager in de reclame
weer op wilde pakken mocht hij
dat niet van de ter zake bevoegde
arts. De reden was een psycholo
gische inschattingsfout van een
eerdere verzekeringsgeneeskun-
dige. Kollen:' Die arts wist de
ballen van hiv. Terwijl hij me in
mijn gezicht succes wenste voor
de toekomst bleek hij in mijn
dossier gezet te hebben dat ik een
depressie maskerende man was
die niet kon accepteren dat hij
nooit meer zou kunnen werken.
Waarmee werken er voor mij
nooit meer in zou zitten. Omdat
ik niet van plan was de rest van
mijn leven achter de geraniums te
slijten ben ik een plan gaan uit
werken dat al jaren op de plank
lag. Ik heb altijd veel aan ama
teurtoneel gedaan en cabaret
voorstellingen gespeeld en wilde
al lang één keer een oneman-
show neerzetten die écht over
mezelf ging maar waar toch ook
meer mensen iets aan zouden
kunnen hebben. In deze show zit
één liedje over hiv en één confe
rence. De rest gaat over leven na
de angst en dat is een thema dat
veel verder reikt dan seropositief
zijn. Het blijkt dan ook steeds
weer dat mensen met allerhande
chronische problemen er veel in
herkennen. Mijn programma is
ook in die zin voor een heel breed
publiek interessant.'
Geen travestie
Kollen speelt zijn voorstelling
weliswaar als vrouw maar bedoelt
geen travestieact neer te zetten.
Toen hij zijn eerste teksten uitpro
beerde op wat vrienden reageer
den die met Hè, bah, vies! Kol
len:' Er zit nogal wat erotiek en
medische malaise in mijn teksten.
Als ik die als man breng, een ho
mo nog wel komt dat smeriger
over dan wanneer ik ze als vrouw
breng, zo bleek. Mijn personage
Helena van Dam is een sterke
vrouw die naar mannen kijkt zo
als veel mannen naar vrouwen
doen: eerst naar een lekker kontje
en dan pas naar de rest. Misschien
komt het ook daardoor dat er vaak
meer vrouwen in de zaal zitten
dan mannen. De tweede reden om
mijn voorstelling als vrouw te
brengen is dat hij autobiografisch
is. Ik heb er geen behoefte aan te
verhullen dat ik homo ben maar
daarmee wordt wat ik doe al snel
homotheater over een wat pro
miscue man die met mannen naar
bed gaat. Dat is me te smal. Ik wil
een zo breed mogelijk publiek be
reiken. Ook al om te onderstrepen
dat hiv sinds '96 een totaal ande
re ziekte is geworden. Helaas
geldt dat alleen bij ons. In Afrika
hebben ze daar niks aan. Daar
zijn die pillen veel te duur voor.
Bizar eigenlijk? Ja hè!
Eric Kollen - niet te verwarren
met cabarettier Eric Koller -
staat met zijn voorstelling Le
ven na de angst in twee theaters
binnen de regio. Op 22 maart in
het Isalatheater in Capelle a/d
IJssel (010-4586400) en op 4
april in De Willem in Papend-
recht (078-6158226).
Hoewel afgestudeerd als illustrator, heeft zijn werk de afgelopen
periode een duidelijke autonome inslag gekregen. Reden voor Je
roen Gerlofdsma om een eigen expositieruimte in te richten.
"Vanaf het eindexamen ben ik me steeds meer gaan interesseren voor
de mogelijkheid om op een plat vlak te experimenteren met vormen
van herkenbaarheid. Verschrikkelijk veel eilanden zijn er te zien, al
tijd en overal. Eilanden van vorm maar ook van kleur. Ze zijn bijna
niet meer weg te denken, ze onstaan door de manier van werken, mijn
manier." Aldus Jeroen.
De beelden zijn altijd vlak, stilstaand en kleurrijk en het zo veel mo
gelijk weglaten van absoluut tot niets leidende en alleen maar aflei
dende detail maakt van zijn werk de perfecte middenweg tussen gra
fisch en autonoom. Sinds kort is zijn werk te bezichtigen in zijn eigen
expositieruimte.
Jeroen Gerlofsma, Rauwenhoffstraat 14a Rotterdam, Telefoon
010 4253125, Bezoeken van de expositieruimte kan na afspraak.
Liefhebbers van de musical komen zondag 30 maart volop aan
hun trekken als Tony Neef en Linda Wagenmakers hoogtepunten
uit dit genre ten gehore brengen. Dit Zondagochtendconcert vindt
plaats in De Doelen te Rotterdam.
Het tweetal wordt begeleid door Musical Souvenir. Het meer dan
vijftig leden tellende orkest begeleidde bekende vocalisten als
Marco Bakker, Vera Mann en Joke Bruijs.
Kaarten voor de Zondagochtendconcerten zijn verkrijgbaar bij de
kantoren van Wegener Huis-aan-huiskranten (zie colofon), orga
nisatiebureau Hanson, Straatweg 179 in Rotterdam en De Doelen.
Wegener
Maarten van der Jagt en Els Neijts
Wie bij het woord lunch denkt aan een sandwich of aangekleed
broodje zal in één van de restaurants van de culinaire afdeling van
het Albeda College verrast opkijken als hij de menukaart bestu
deert: vier gangen! Bij die gangen hoort, zo blijkt, ook nog het be
geleidende drankje. Wijntje of fris maakt niet uit, bijschenken ook
toegestaan. De knip hoeft er niet extra voor getrokken te worden.
De voornamelijk wat oudere be
zoekers van (vmbo-)restaurant
Van Gogh zijn overduidelijk al va
ker geweest en dan ook niet ver
baasd wanneer achtereenvolgens
een salade van vis (zalm of mos
selen/garnalen naar keuze), een
pittige kippenbouillon met groene
garnering, een Duitse biefstuk
met geglaceerde uien, aardappel-
kroketjes in de vorm van een peer
(het steeltje blijkt een kruidnagel-
tje) en (natuurlijk) verse sperzie
bonen. Het toetje van de dag is
een even verse fruitsalade. Omdat
de leerlingen van het college nu
eenmaal het vak onder de knie
dienen te krijgen wordt daarvoor
slechts het vriendelijke prijsje van
6,75 afgerekend.
Voor een deel lijken de serverende
jongens en meisjes het vak eigen
lijk al aardig onder de knie te heb
ben. Ook waar het gaat om een
oudere dame die een beetje de
weg kwijt is bij te staan. Niet ie
dereen zijn sociale vaardigheden
aangeboren of met de paplepel in
gegoten maar zijn best doet ieder
een meer dan nadrukkelijk.
Van Gogh is als eerder gezegd,
het restaurant van de culinaire
vmbo-afdeling - het Albeda kent
daarnaast alleen mbo-opleidingen
- maar qua praktische professio
naliteit is het verschil voor een
buitenstaander niet merkbaar.
Zonnebloemen op tafel
'Bijna al onze leerlingen stromen
dan ook door naar het mbo' meldt
adjunct-directeur Wim Venderbos
trots en tevreden. Met genoegen
geeft hij na de lunch een rondlei
ding langs de andere twee restau
rants: het Erasmus restaurant, het
Maasstede restaurant en brasserie
Ossip waar alleen een 'kleine
kaart' gehanteerd wordt. Afwij
kend van Van Gogh kan in de twee
andere eetgelegenheden 's avonds
ook a la carte gegeten worden.
Met een keuze uit zo'n drie ver
schillende voor- hoofd- en nage
rechten. En dat voor het ook weer
bescheiden bedrag van 12.
Opvallend is dat de verschillende
restaurants smaakvol zijn inge
richt naar de stijl van bekende
schilders als Van Gogh en Corn-
eiile. In het Van Gogh komen dan
ook fraaie blauwe borden met
zonnenbloemen op tafel.
Een rondgang door de verschil
lend keukens biedt de gelegenheid
een (steelse) blik te werpen op wat
de keuzemogelijkheden van die
avond zijn. Op het hakblok liggen
vacuum verpakt in ieder geval
entrecote en kipfilet.
'De vis die geserveerd wordt komt
van Schmidt', vertelt Venderbos.
Het vlees betrekken we van onze
vaste groothandel.' Waarna tevens
duidelijk wordt dat hygiëne een
uiterst belangrijk onderdeel van
de opleiding tot kok, gastheer of
-vrouw of ondernemer in de hore
ca is. Op het Albeda College wor
den alle ins en outs van het
H(azard) A(nalysis) C(ritical)
C(ontrol) P(oint) bijgebracht. Zo
worden bij voorbeeld alle aange
leverde verse waren getempera
tuurd. Bij 'verhoging" van de
vastgestelde eis wordt de handel
zonder pardon retour gezonden.
De leerlingen leren een uitgebrei
de hygiënische 'boekhouding'bij
houden waarvoor de docent wel
eindverantwoordelijk blijft.
Wie dit alles eens van dichtbij
wil meemaken en voor een
schappelijk bedrag mee wil eten
kan telefonisch reserveren op
tel. 4676735. De restaurants van
Albeda Culinair zitten aan de
Benthemstraat 27 alwaar zich
de gasteningang bevindt.
ROTTERDAMMERS
Tentoonstelling over
de multiculturele
samenleving, anno nu
fjÊL
wereldmuseumR tterdam
Tony Neef.
Foto LISETTE VAN HOOIJDONK
Voor lunch of diner naar Albeda Culinair
Meer informatie 010 - 270 71 72
www.wereldmuseum.rotterdam.nl