Mira de bitch en lieve dochter Guusje Mystieke klanken en 'weirde' deuntjes Kaartverkoop SCHAT Als David tegen Goliath «SS DE WOELGEEST SCHIEDAM - Mevrouw Winston is slinks, probeert alles om het bedrijf van haar man te slijten aan de hoogste bieder. De bitch wil haar ega zelfs onder curatele laten plaatsen. Dochter Guusje is een tegengesteld karakter van moeder Mira: lief meisje met het hart op de goede plaats. Ellie Hoogendijk en Eva Nagtegaal spelen de rollen van hun leven in een buitenspektakel dat zijn weerga in de regio niet kent. Zij (Ellie) al met de VUT maar jong ogend. Vlot gekleed in wit met rood. Donkere krullen, mooie stem, mooie dame trouwens. En zij (Eva) pas twintiger. Zou een dochter van Ellie kunnen zijn. Lang zwart haar. Mooie stem, mooie meid. Zou in televisieland als babe te boek staan. Beide hebben naast dat puur vrouwelijke ook een artistie ke, zeg maar intellectuele kant. Ze zijn verslaafd aan 'het toneel' en misschien nog meer verslaafd aan de buitenspektakels van Schat. En sinds kort liefhebsters van regis seur Arie de Mol (Els Inc.). 'Een topvent', volgens Ellie. 'Schiet nooit uit zijn slof en is een kei in zijn vak. Hij gaat gewoon voor het hoog ste', vult Eva haar aan. De twee dames zijn eigenlijk best bescheiden maar dat ze voor de ultieme acteerprestatie gaan steken ze niet onder stoelen of banken. Dat hoeft ook niet want Ellie en Eva zijn ervaren diva's. Ellie, al sinds jaar en dag lid van amateurvereniging Apollo, gaat volgend seizoen haar droom in werkelijkheid omzetten. Als amateur heeft ze een rol gekregen in de Els Inc.-productie Casimir en Caroline van Horvath. Ze is met de VUT en heeft eindelijk tijd om als prof te gaan werken. In totaal zal ze zo'n 35 maal meespelen met het Schiedamse gezel schap. Eva werd als 13-jarige gegrepen door de Schat-productie 'Ver duisterd'. Met grote ogen zag ze hoe 'groot' Schiedamse acteurs en ac trices konden zijn. Ze moest en zou acteren. Werd lid van Jeugdthea ter Hofplein en, ja, ook van Schat. Ze heeft er wel eens aan gedacht om van het acteren haar vak te maken maar heeft het losgelaten om dat ze ook goed kan studeren. Ze doet bedrijfskunde... wellicht veel meer kans op een baan dan een onzeker bestaan als toneelspeelster. Toch wil en moet ze dat grote doel bereiken ep rust ze, net als Ellie, niet voordat ze deelgenoot is van de perfectie. 4 mei. 21.55 uur. Op de oude werf waar van Wilton, waar eens noeste arbeiders uit het Waterweggebied de Brandersstad op de inter nationale kaart zetten, zullen Ellie en Eva elkaar zinderend van span ning toi-toi-toi wensen. 'Nog vijf minuten', roept een productieas sistent. Ze zijn er samen met al die andere medewerkers klaar voor! SCHIEDAM-De koek is op voor de Schiedamse Winston Werf. Het groot ste bedrijf van de stad is ge doemd ten onder te gaan. Om de sociale onrust in te dammen moet een grootscheeps jubileumfeest het naderende onheil voorlopig verhullen. Achter de schermen wordt druk onderhandeld over het voortbestaan van de scheeps werf, maar bij directeur Guus Winston stapelen de persoonlijke problemen zich hoog op. Liefde en dood, vriendschap en verraad, weinig beroerende zaken des le vens blijven hem bespaard. De situatie is licht ontvlambaar als echtgenote Mira zich ook nog eens tegen hem keert en stukje bij beetje alles wat hij liefheeft af breekt. Zij schroomt daarbij niet iedereen te ge- of misbruiken die op haar pad komt. Guus' geliefde dochter Guusje gelooft, als enige, nog oprecht in de reddende kracht van de ware liefde. Maar zowel voor haar vader als voor de scheepswerf is het te laat. 'De Woelgeest van Winston' is het nieuwste openluchtspektakel van Stichting Schat Producties. De locatie Zoals gebruikelijk vindt een Schatproductie plaats op een lo catie waar zich een belangrijk stukje geschiedenis van de stad heeft afgespeeld. Na de Ruïne, de Oude Sluis, het Stadserf en de Lange en Korte Haven speelt de Woelgeest van Winston op het voormalige Wilton terrein dat nu eigendom is van Mammoet-van Seumeren BV. Er zal een com pleet openluchttheater verrijzen dat ingesloten ligt tussen de Nieuwe Maas, de Wiltonhaven en de Benelux metrolijn. Zittend op de tribune is nog een klein stukje zichtbaar van de bijzondere dia- bolovorm van het hoofdkantoor van Mammoet, 'de Bolder', maar de aandacht gaat echter vooral uit naar de statige Wiltonvilla, die een belangrijk aandeel heeft in de voorstelling, aan de overkant. Dit gebouw is het toonbeeld van de economische gebeurtenissen die de havens en de stad Schiedam jaren geleden in hun greep hiel den. Special effects De natuurlijke decorstukken in de haven, de lichtjes, kranen en voorbij varende schepen, geven 'De Woelgeest' een dynamisch karakter die zijn weerga niet kent. Naast deze indrukwekken de omgeving, zal het publiek van Schat ook dit keer vergast zal worden op vele special effects. Auto's, fietsen, brommers, maar ook shovels, kranen en containers komen in actie. Het water van de Haven zal, zoals in bijna elke voorgaande productie, natuurlijk ook niet ongebruikt blijven en zelfs de Brandweer van Schie dam draagt een steentje bij. Het dramatische verhaal van de familie Winston zal zich op een 50 meter lange kade ontvouwen en per avond kunnen 550 mensen plaats nemen op een speciale tri bune Het publiek krijgt van 4 tot en met 8 mei hoe dan ook een spektakel van formaat voorge schoteld! Het orakel in de Woelgeest is omgeven met Oosterse mystiek. Iets waar schrijver of regisseur part noch deel aan hebben gehad. De vondst is namelijk van Auke Pol, hofcom- ponist sinds de eerste productie van Schat. Hij besloot het orakel vergezeld te laten gaan van de klanken van de gang- sa, een soort Indonesische xylofoon. "Een beetje toeval want ik was net terug van een reis naar Bali, waar ik kennis had gemaakt met het instrument." Voor de Woelgeest heeft Auke Pol een kleine cd (drie kwartier) vol ge schreven. Net als de acteurs begint ook het werk van de componist met het doorlezen van het script om zich een idee te vormen van het verhaal. "Na de zomer ga ik eens een kijkje nemen bij de repetities, daarna komt de muziek vanzelf. Als componist moet je flexibel zijn. De muziek is niet heilig want het draait om het geheel van de voor stelling. Het is uiteindelijk de regisseur die beslist. Het kan voorko men dat ik het mes moet zetten in een bepaald muziekstuk of anders om, er een minuutje bij moet schrijven." Dezelfde riedel Verschillende personages in het stuk hebben een eigen, herkenbaar melodietje gekregen. Zo is daar de psychiater met zijn 'weirde-deun- tje' en ook de breedsprakige OR-voorzitter steekt elke keer dezelfde riedel af. Symbolisch is de muziek in de 'Romeo en Julia'-achtige lief desscène. "De muziek wordt gespeeld door een piccolo en een tuba, het hoogste en laagste instrument uit het blaasorkest. De twee melo dielijnen kunnen niet bij elkaar komen, waarmee ik het onbereikbare van die liefde heb willen onderstrepen. Veel van de muziek in de Woelgeest is bedoeld om de scènes te versterken. Dat zijn geen melo dietjes die je na afloop na kunt fluiten, ze smelten samen met het beeld." Een groot deel van de voorstelling wordt op cd gezet. Voor het live gedeelte is een 23 man sterk blaasorkest aanwezig. Tijdens de voor stelling bevindt Auke Pol zich in de 'orkestbak', waar hij verantwoor delijk is voor de toetsen en de grote trom. "Het is slechts een klein rol letje maar ik vind het leuk om te doen. Eén keer heb ik gewoon tus sen het publiek mogen plaatsnemen bij efen Schatvoorstelling en daar voelde ik me tamelijk ontheemd. Laat mij maar tussen de andere mu zikanten zitten." v Kaarten voor De Woelgeest zijn tijdens kantooruren verkrijgbaar bij de VVV Schiedam. De WV is ook telefonisch bereikbaar via nummer: (010) 473 30 00. De toegangsbewijzen kosten 10,00 per stuk 7,50 65+Pas). De voorstellingen vinden plaats van 4 mei tot en met 8 mei en beginnen om 22.00 uur. De organisatie adviseert de toeschouwers rekening te houden met het weer. Voldoende war me kleding en makkelijk schoeisel is een vereiste. Indien te koud, kan men ter plaatse een deken lenen. Meer informatie over SCHAT en een routebeschrijving naar de lo catie is te vinden op www.schat-producties.nl. Opgegroeid als zoon van een ouderling in het streng gelovige vis sersdorp Katwijk aan Zee, voelt Arie de Mol (42) zich vertrouwd in het decor van schepen en reders. Ook het verhaal van de nieu we Schatproductie is uit zijn hart gegrepen. De Mol regisseert dit grootse openluchtspektakel, dat van 4 tot en met 8 mei in de Havens van Schiedam zal worden gespeeld. Arie de Mol is regisseur en artistiek leider van Els incorporated, dat sinds 2000 het stadsgezelschap is van de gemeente Schiedam. Na de afronding van zijn regieopleiding in Amsterdam, regisseerde De Mol meer dan 25 producties, voornamelijk bij Els ine. Daarnaast doceert hij op de Toneelacademie Maastricht, wordt hij regelmatig gevraagd voor gastregies bij andere gezelschappen en geeft hij workshops aan professionals en amateurs. Toen Arie door de gemeente Schiedam werd gevraagd de nieuwste Schatproductie te regisseren, twijfelde hij geen moment. Over enkele dagen zal de langdurige voorbereidingstijd zijn vruchten afwerpen. Het publiek kan dan zien waar de acteurs van Schat onder bezielende leiding van De Mol zo hard aan hebben ge werkt. Amateurs Een Schatproductie wordt uitsluitend gespeeld door amateurs en Arie de Mol is erg tevreden over het talent en de inzet van de groep. "In de ze voorstelling staan een aantal mensen met net zoveel talent als pro fessionals. Maar je moet wel de gelegenheid hebben om dat talent vroeg te kunnen ontwikkelen. Professionele acteurs hebben op basis van een jarenlange opleiding een techniek ontwikkeld, waardoor ze een rol snel eigen kunnen maken. De Schatspelers kunnen ook een professioneel niveau behalen, maar daarvoor moet heel intensief geoefend worden. We repeteerden de af gelopen maanden daarom minimaal twee keer per week en de resulta ten zijn absoluut zichtbaar!" Het verhaal De "Woelgeest" speelt zich af op een scheepswerf en draait om de strijd van directeur Guus Winston tegen de overname van zijn karak teristieke werf door de Amerikaanse Multinational Mac Warren. De Mol benadrukt dat het verhaal op geen enkele wijze is gebaseerd op de recente geschiedenis van de Schiedamse scheepswerven. "Dan zou je discussies gaan krijgen of het allemaal wel werkelijk zo gegaan is als in het stuk, en daar gaat het mij totaal niet om. Ik ben geen histo ricus, maar theatermaker. Wat ik wil vertellen, is verwoord in de strijd van Guus Winston; het doet mij echt pijn dat kleine winkeliers moe ten verdwijnen ten koste van grote supermarktketens. Het is geen ver rassing dat Arie de meeste voeling heeft met het personage van scheepsbouwer Guus. "Guus is de drager van het probleem. Hij is geen volmaakte man, maar juist zijn fouten maken hem zo sympa thiek. Guus is naïef en eigenwijs, en eigenlijk vind ik dat geen slech te eigenschappen." Een bepaalde monoloog van Guus verwoordt Arie- 's gevoel volkomen: "Terwijl de wereld aan grootheidswaanzin ten onder gaat dienen wij - in alle bescheidenheid, maar niet zonder trots- juist de menselijke maat, de kleine visserij. En daarom wil ik graag het glas heffen op al le kleine dingen die dapper weerstand bieden tegen hun ondergang. Als David tegen Goliath. En als de Coöp tegen de commerciële me- gaworst." Maar hier spreekt niet alleen toneelpersonage Guus Winst on, hier preekt ook de zoon van een ouderling uit Katwijk aan Zee. Arie de Mol is toch dicht bij huis gebleven. HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 28 APRIL 2004 18 - 1441 Woelige geesten in Schiedamse Haven •^Mark Kivit pWB •^Henky Vermaas

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2004 | | pagina 23