GDMW verkent grenzen der letteren Eten rond de Doelen tussen Boeddha's en appeltaarten Jazz uit alle windhoeken i Scapino in Schiedam Cabaret zinloos Pippi Langkous is terug in Nederland Wegener Zondagochtendconcerten Klezmer: mix van oost-Europese, Zigeuner- en Joodse muziek r-c^fw^nLl Nu met knaiprijzen en feestelijke kado's! G*ATlè UIT Vrouw van de wereld Vrouw van de wereld, zo.heette Oster's wekelijkse column in de Volkskrant. De wereld die zij be schrijft is de toneelwereld waar in zij opgroeide, de kunstenaars wereld van de Amsterdamse grachtengordel en de wereld van de Vrouw: van knellende hoge hakken tot de verheven liefde. In het lichtvoetige programma 'Vrouw van de Wereld' leest An- nemarie Oster voor uit eigen werk. 'Vrouw van de Wereld' is in on ze regio te zien in Krimpen aan den IJssel (20 november 2004, De Tuyter) en Capelle aan den IJssel (4 maart 2005). Scapino Ballet Rotterdam pre senteert op woensdag 29 sep tember 2004 in het Fortis Thea ter a.d. Schie te Schiedam (aan vang 20.15 uur, tel. 010 - 2467467) het eerste door Nanine Linning gemaakte programma met de première van Suites Of Lux met live muziek van Jacob ter Veldhuis, en de reprise van The Neon Lounge. De première is op 6 oktober in de Rotterdam se Schouwburg. Overigens heeft Scapino een leuke actie in samenwerking met het Stedelijk Museum in Schiedam. Tegen inlevering van een toe gangskaartje van Scapino krijg je in het Stedelijk het tweede toegangskaartje gratis. En tegen inlevering van het toegangskaar tje voor het Stedelijk bij de voorstelling van Scapino in het Fortis theater ontvang je het tweede Scapino-kaartje gratis. Cabaretier Theo Maassen met een try-outvoorstelling, een filmportret over Jules Deelder, columns van Mar tin Bril, prachtige intieme liedjes van de Britse bard Ed Harcourt en dans van Lieber Gorilla. Het zijn slechts enkele ingrediënten van Geen Daden Maar Woorden dat op vrijdag 24 en zaterdag 25 september al weer voor de achtste keer in de Rotterdamse Schouwburg wordt gehouden. GDMW heet 'het festival met lef te zijn. Een tweedaags evenement waar dichters, schrijvers, bands, films, dans, cabaret en theater samenkomen en samensmelten. Op de achtste editie worden de grenzen der letteren verkent door onder anderen Martin Bril, Ram sey Nasr, J.A. Deelder, Quirien van Haelen, Nathalie Emanuels, Esther Ending, Alfred Schaffer, Esther Gerritsen, Arnoud Kalde- wey, Theo Maassen, Samira El Kandoussi, Don Diego Poeder, Sven Ariaans, Gonzales, Jeffrey Lewis, Ed Harcourt, Novastar (solo) en Grand Buffet. Een belangrijk onderdeel van het festival zijn de GDMW-produc- ties waarbij theatermakers, cho reografen en filmmakers worden gekoppeld aan auteurs om samen tot een verassende uitkomst te komen. Zo is er een filmportret over Jules Deelder. De jonge Rot terdamse filmmaker Matte Mou- rik heeft in opdracht van en in samenwerking met GDMW een documentaire over de Rotterdam se nachtburgemeester gemaakt. De film duurt ongeveer een uur en belicht de terechte en onte rechte vooroordelen over Deel der, zijn levensstijl en zijn werk. Met interviews, herinneringen, anekdotes, bijzonder archiefma teriaal en nieuw materiaal. Passie met geweld Lieber Gorilla produceert in op dracht van en in samenwerking met GDMW een voorstelling die het grootste thema van de huidi ge nieuwe letteren aansnijdt: pas sie met geweld. Teksten die voor deze dansvoorstelling gebruikt worden lopen uiteen van J.H. Le opold tot Tjitske Jansen en K. Sello Duiker. Onderwerpen die voorbij komen zijn maffia, meta morfoses en de dood. Lieber Go rilla is een choreografenduo uit Rotterdam dat onorthodoxe dans maakt. Dan is er nog animatie in de vorm van 'Droom en werkelijk heid'. Sander Alt maakte een ani matiefilm van ongeveer 4 minu ten die gebaseerd is op een ge dicht van Alfred Schaffer. Schaf fer debuteerde in 2000 met Zijn opkomst in de voorstad. Zijn in middels vierde bundel Geen hand voor ogen is dit voorjaar versche nen bij De Bezige Bij. Schaffers duistere gedichten hebben een filmisch karakter. 'Luister' is een monoloog van Jurre Bussemaker die hij in samenwerking met GDMW heeft ontwikkeld en die zich vooral richt op het verhalen de element van de orale letteren- cultuur. Het is een fragmenta risch stuk waarin de werkelijk heid op een absurde manier wordt uitvergroot. Die uitvergro ting heeft een wisselende uitwer king op het publiek: hilarisch, tragisch, angstig en is daarom erg leuk om mee te maken. Een festival is geen festival als er geen dingen buiten de zalen ge beuren. Op GDMW kun je bij voorbeeld onder het genot van een suikerspin je boek laten sig neren. In Schouwburg De Jong interviewt Wilfried de Jong op, onder en in de schouwburg. Ook zijn er weer de Zapp Talks: aan stormend interviewtalent vraagt de GDMW artiesten de hemden van de lijven. Meer informatie over GDMW: www.gdmw.nl Theater Zuidplein in Rotterdam bestaat deze week vijftig jaar. En dat wordt gevierd met een heuse feestweek. Donderdag 23 sep tember is een driedubbelcabaret- programma gepland met Wouter Deprez, Cabaret Zinloos en Jo- han Goossens. Deprez, die staat voor stand-up mét inhoud cabaret mét bal len; een heus podiumdier. Hij vertelt razende verhalen en zingt droevige liedjes. Sneller, harder, absurder, en met nog valsere liedjes dan ooit, zoals in zijn eerste programma 'Schellekes'. Wouter Deprez won de jury-, pers- en publieksprijs van het Vlaamse Humorologieconcours 2000, werd tweede op het Came- rettenfestival 2002 en won Hu- mo's Comedy Cup 2003. Cabaret Zinloos: twee jongens die hun wereldverbazingen de baas wilden worden. In maart 2003 was er opeens hun eerste avondvullende programma 'Ie dereen Kan Alles'. In hun tweede programma 'Altijd Geluk' droomt het tweetal Mark Ryben- ga en Ramon Kool over... geluk. Maar hoe word je dat? En waar om? En waar? Ze besluiten dat iedereen alles kan, en zo kan de tocht naar het geluk een begin nemen. In december 2003 won Cabaret Zinloos het Deltion Ca baret Festival. Johan Goossens schreef op zijn achttiende al wekelijks een co lumn voor het dagblad Trouw. Maar wat jaartjes daarna deed hij mee aan het Amsterdams Kleinkunst Festival met het pro gramma 'Irak enzo'. Daarin be spreekt hij naast eigen leed vooral ook de probleempjes waar de rest van de wereld mee zit. Kleine Zaal, 20.15 uur, en tree 13,50 euro. Wie kent haar niet? Ze heeft wijde vlechten zo oranje als een wortel, zomersproeten en voor haar is drie maal drie gewoon zes. Ze draagt zelfgemaakte kleren, heeft twee verschillende kousen en een paar zwarte schoenen die twee keer zo groot zijn als haar voeten. Ze is het on mogelijkste, verrukkelijkste én sterkste meisje van de he le wereld. Pippilotta Victua- lia Rolgordijna Kruizemun- ta Efraïmsdochter Langkous heet ze voluit en ze is de on betwiste ster van de familie musical die komende zater dag 25 september en zondag 26 september het Oude Luxor Theater aandoet. Voor iedereen vanaf zes jaar. Pippi Langkous werd in de jaren zeventig in korte tijd razend po pulair door de gelijknamige tele visieserie. Astrid Lindgren (1907-2002) werd in Vimmerby (Zweden) geboren. De omgeving waarin zij opgroeide is duidelijk terug te vinden in haar boeken. Het eerste boek over Pippi Lang kous verscheen in 1945 in het Zweeds. De Nederlandse verta ling verscheen enkele jaren later, in 1952. Astrid Lindgren werd de grootste kinderboekenschrijfster van haar tijd en daardoor wereld beroemd. Ze kreeg talloze bekro ningen voor haar werk, waaron der de Hans-Christiaan-Ander- sen-Medaille en de Zweedse Staatsprijs voor Literatuur. In Nederland won ze driemaal een Zilveren Griffel (Lotta uit de Ka baalstraat, De gebroeders Leeuw enhart, Ronja de roversdochter). Het verhaal van Pippi begint als ze met haar aap Meneer Nilsson en paard Kleine Witje in Villa Kakelbont gaat wonen en dat nogal wat opwinding veroorzaakt in het anders zo rustige dorpje. Els van Kriebelkuch, Ans van Hakkelhoest en Tante Pastellia zouden Pippi het liefst naar het Kindertehuis zien vertrekken en de politieagent komt niet veel verder dan: 'Huisvredebreuk! LandloperijEhm..Parachutisti- sche immigratie!' Op een dag vist Meneer Nilsson een fles uit het water met daarin een bood schap van Kapitein Efraïm Lang kous voor zijn dochter. Hij zit ge vangen op het eiland Taka Tuka! Pippi en haar vrienden Tommy en Annika gaan op reis. Eenmaal op Taka Tuka blijkt dat ook de defti ge dames en Tante Pastellia het avontuur hebben aangedurfd. Deugniet Pippi Langkous is een Vlaams/Nederlandse theaterpro ductie wat betekent dat de cast uit Belgen en Nederlanders bestaat. Zo zijn Tommy en Annika af komstig uit Amsterdam en mag de Belgische Veerle Baetens zich uitleven als het wereldberoemde meisje met de twee staarten. De 26-jarige Baetens ziet Pippi voor al als deugniet die doet waar ze zin in heeft. "Ze neemt geen blad voor de mond, dat is zo leuk aan haar. Ze is heel eerlijk. Als ze vindt dat iemand een lelijke jurk aanheeft, dan zal ze dat gewoon zeggen. Maar ze zal nooit kwaad spreken, ze blijft eerlijk. Daarom komt ze overal mee weg, en ook omdat ze een kind is natuurlijk." Baetens ziet wel overeenkomsten tussen haarzelf en de creatie van Lindgren. "Dat onrustige herken ik wel ja. De manier waarop ze zit bijvoorbeeld, met die opge trokken knietjes... En als ik geen zin heb om met mes en vork te eten dan doe ik dat ook niet. Ik ben ook wel soort van ad rem net als Pippi. Ja, verschillen zijn er ook natuurlijk. Zij is voortdurend spelletjes aan het spelen, als het maar plezant is allemaal. Ik heb ook een pessimistische kant die Pippi niet heeft. Ze heeft wel ver driet over haar mamma en pappa, maar dat is ook weer zo over. Zo ben ik natuurlijk niet. Ik vind dat ook alleen maar goed. Ik bedoel, je moet toch ook af en toe triestig zijn, zo zit de wereld in elkaar." Volgens Baetens moet ze wel af en toe oppassen dat ze zichzelf in haar rol van Pippi niet voorbij loopt. "Ik moet leren zuinig te spelen. De regisseur houdt me re gelmatig een spiegel voor en zegt dan dat ik m'n momenten moet pakken. Dus als ik op de achter grond sta, hoef ik niet altijd de aandacht te trekken. Dat is moei lijk ja, want tegelijk vraagt Pippi de hele tijd om aandacht. ADHD zal ik het niet meteen noemen, maar het is wel een 'hevig' kind ja-" Pippi Langkous, zaterdag 25 en zondag 26 september in het Oude Luxor Theater. De voor stelling is overigens ook in 2005 te zien, op woensdag 9 maart in het Isala Theater te Capelle a/d IJssel. Jiddische klezmermuziek? Wat is dat? Bijna niemand wist het, zo- 'n 20 jaar terug. Totdat 6 conservatoriumstudenten in 1988 het klezmerorkest Di Gojim oprichtten. Zij hadden zich danig ver diept in deze muziek die een mix in zich herbergt van Oost-Euro pese volksmuziekstijlen, zigeunermuziek en Joodse muziek. Veel Chinese restaurants op de West-Kruiskade en omge ving zijn tot, gemiddeld tot ééntwee uur 's nachts geo pend. Dus voor al die culi's die na een voorstelling nog lekker willen tafelen: niet klagen maar loop eens west waarts richting Chinatown om in het midden van de nacht te snoepen van de Oosterse keuken tussen de Boeddha's en nep marmeren ornamenten. Een betrekkelijk nieuwe authen tieke Kantonees is Sea Palace. Van dezelfde eigenaars als het vermaarde dim sum restaurant Grand Palace onder de Doelen. Het restaurant deelt dezelfde staf: bediening en koks. Misschien is de kwaliteit van het gebodene zelfs wel beter dan in 'de Grand'. Bestel hier geen foe yong hai en babi ketjap of andere westerse verzinsels. Aanrader: bestel een Chinese fondue en kook eigen stukjes vlees/vis/groenten/nood les in een pittige en minder pitti ge bouillon. Met z'n drieën heb is een fondue voor twee absoluut genoeg. De bediening is overigens een verhaal apart. Wat is nu een Chi nees restaurant zonder de typi sche stoïcijnse Chinese bedie ning? Maal er niet om. Laat als 'gweilo' (lett: spook, staat voor: witte buitenlander) niet afschrik ken en verover het respect van de bediening door met chop sticks te goochelen en het eten niet op een rechaud te laten warm houden. Extra witte rijst is overigens voor geen cent extra bij bestellen. Ver der niet zeuren, maar genieten! Sea Palace Diergaardesingel 93 (010) 281 00 78. Dudok Sommige adressen zijn zo van zelfsprekend voor een stad dat bewoners er niet meer bij zo bij stil staan. Ze zijn een deel van de stad geworden. Dudok is zo'n adres. Het voelt zo vertrouwd aan dat het bijzondere ervan nauwe lijks meer opvalt. Zeker in ons regenachtige klimaat is de grote hoge ruimte van Dudok een zege ning. Eigenlijk functioneert dit grand café annex brasserie als een soort overdekt stadsplein. Vermaard is Dudok om z'n super de super appeltaart, er is zelfs een speciale afhaalcounter, maar ook de brasserie heeft genoeg kwa liteiten om er aan te schuiven voor een diner. Zoals een proever van lens het verwoordt: "Al met al vind ik het al jaren een zeer goed restaurant, vanwege de on gedwongen sfeer, het over het al gemeen nette publiek en de goe de bediening en de goede kwa liteit eten en de prijs kwaliteits verhouding." Een aantal waar schuwingen is wel op z'n plaats. De vriendelijke bediening vecht zeker in het drukke weekeinde een hopeloze strijd tegen de gro te drukte en onderbezetting. Het is zeker verstandig om te reserve ren. Doordeweeks is het in Du dok een stuk plezieriger en is het een heerlijke plek voor een kran tje aan de grootste leestafel van Rotterdam. Voor minder validen of ouders met kinderwagens slecht toegankelijk. Dudok Meent 88 (010) 433 31 02. Verdriet met humoristische kwinkslagen, vreugde met een melancho lische ondertoon; het verhaal van het Joodse volk in de diaspora klinkt door in de liederen en dansen. Klezmermuziek vormde zich in alle tij den en op alle plaatsen naar de omgeving waarin ze werd gespeeld. Met de emigratie naar Amerika veranderde de muziek. Er kwamen meer jazzy elementen in en ook circusmuziek en showstijlen werden een onderdeel van het repertoire van de klezmermuzikant. Di Gojim maakte zich deze stijl eigen maar creëerde, geheel in de geest van de klezmer, een unieke variant. Met deze eigentijdse klezmer die minder gedrenkt is in nostalgie, bestormt Di Gojim de theaters. In levendige voorstellingen waarin filmbeelden en videopresentaties werden ge bruikt, kwamen de 6 heren in alle grote zalen van Nederland, waaron der in die van de Doelen tijdens een Zondagochtendconcert. Deze keer is het thema van de voorstelling 'De Muur'; een fysieke muur die veiligheid biedt maar die ook een barrière betekent. Een scheidings lijn tussen mensen, maar ook een verbinding. Geniet u deze zondag opnieuw, of maakt u kennis met Di Gojim! Zondag 26 september 2004, De Doelen Rotterdam. Kaarten voor de Zondagochtendconcerten zijn verkrijgbaar bij de kantoren van Wegener Huis-aan-huiskranten (zie colofon), organisatiebu reau Hanson, Straatweg 179 in Rotterdam en De Doelen. Dit jaar verzorgt de uit Tilburg afkomstige bassist, com ponist en bandleider Eric van der Westen de program mering van het festival Jazz International Rotterdam dat komend weekend (24, 25 en 26 september) weer plaatsvindt in de Rotterdamse Doelen. Onder het motto 'jazz the world over' presenteert Van der Westen een programma met muziek uit alle windhoeken. Het driedaagse festival Jazz International Rotterdam maakte in 2001 een glo rieuze start en kende sindsdien twee succesvolle edities waarbij het evenement uitgroeide tot een jazzfestival van nationaal be lang. De productie werd telkens verzorgd door Stichting Jazz International Rotterdam. 04, 24, 25 en 26 september in De Doelen (Willem Burger Zaal). Voor meer informatie zie ook www.jazzinternational.nl. Voorver koop bij De Doelen, Schouwburgplein 50. Tel. 010-2171717 en via Ticketservice Nederland. Tel. 0900-3001250. Tapijt gratis Ondertapift ^'Speler' Capelle: Ma t/m doïoTTJou, p/m| vrij 10-21U en zat 10-17U 39 - 1002 Theo Maassen geeft op het GDMW-festival een try-out van z'n nieuwste show. Foto: Vincent den Hoogen Deugniet doet waar ze zin in heeft De Belgische actrice Veerle Baetens speelt het wereldberoemde meisje met de twee staartjes. Foto: Leo van Velzen Maarten van der Jagt en Els Neijts WWW.TELE-PAY.NL Met uw mobieltje staat u altijd goed geparkeerd Betaald parkeren is vaak een heel gedoe. Gelukkig is er in Rotterdam nu TELE-PAY: de service die betaald parkeren gemakkelijk én soms goed koper maakt. U hoeft nooit meer te wandelen naar de parkeerautomaat en te rommelen met chipknip, creditcard en parkeerkaartjes. Stress? Parkeerbonnen? U hebt er geen last meer van, want u bent altijd op tijd terug bij uw auto. Voordelig is bovendien dat u achteraf betaalt en niet meer dan strikt noodzakelijk. U hoeft niet te schatten hoe lang u zult parkeren. En u betaalt dus nooit te veel, als u de auto eerder ophaalt dan u had verwacht. Klinkt goed, zegt u? Surf dan naar www.tele-pay.nl en meldt u aan. Actie: a/s u vóór31 oktober 2004 abonnee wordt bij TELE-PAY, betaalt u het eerste jaar geen abonnementskosten. 400 cm. breed. In diverse kleuren. 100% polyamide. Foto: Maarten van der Jagt r* Uit ons OpènuT^^den! 1 Aalborg 15, Barendrecht Hoofdweg 18, Capelle aan den IJssel Tel. 010 - 451 88 44 Info: www.zuiderster.nl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2004 | | pagina 15