I En toen waren er nog maar. A K Geraffineerde Sjanghai keuken in Prinsenland Legende Madeline Bell komt naar de Doelen Tips UIT in de^egio To The Beat Y'All biedt dwarsdoorsnede op gebied van hiphop en urban Popcorn Anacondas The Hunt For The Blood Orchid Raymond Rotteveel UIT Stand-Up Café Texmex met special guest Javier Guzman Theater de Stoep in Spijkenisse verbouwt en opent de deuren van het nieuwe, tijdelijke theater in februari 2005. Daarom heeft Theater de Stoep op vrijdag 19 november een speciale stand-up comedy show geprogrammeerd in Texmex te Spijkenisse. Stand- up comedian William Sutton treedt op als MC (Master of Ce remony). William Sutton is beze ten en heeft een missie: het uit dragen van zijn bewondering voor William Shakespeare. Hij kent alle 154 sonnetten van Willi am Shakespeare uit het hoofd. Met zijn ervaring als stand-up comedian maakt hij het tot aan genaam entertainment. De stand- up comedians, die deze avond voor de pauze optreden zijn voor al Finalisten van de Culture Co medy Award, de eerste echte stand-up comedyprijs voor Nederland en België! De headli- ner van deze avond (want er zijn nog meer stand-up comedy avon den) is niemand minder dan Ja- vier Guzman. Guzman toert met zijn tweede avondvullende pro gramma langs de Nederlandse podia en zorgt overal voor uitver kochte zalen. Dus als u er snel bij bent, krijgt u nu nog de kans om hem in Texmex te zien. Vrijdag 19 november, 20.30 tot 00.00 uur. Texmex, Vredehof straat 12-14 in Spijkenisse Cabaret Revue! Een spannende thriller naar misschien wel het beroemd ste verhaal van Agatha Christie, 'Tien kleine neger tjes'. Een toneelbewerking met een absolute topcast: George van Houts Tom de Ket, (duo Van Houts De Ket), Hugo Haenen (Titanic, Sound of Music), Sandra Mattie (Het Bewijs) en vele anderen. Komende weken is de spannende 'who-dunnit' Toen waren er nog maar... te zien in verschillende thea ters in de regio. Kijk voor speciale kortingsaanbieding op de lezersservicepagina. Op een onbewoond eiland wor den tien gasten uitgenodigd die elkaar niet kennen. Ook hun gast heer hebben zij nooit eerder ont moet. Dan worden ze door een mysterieuze stem beschuldigd van moord en blijken ze allemaal iets op hun kerfstok te hebben. De gasten komen één voor één op gruwelijke wijze aan hun einde. Steeds wanneer er een slachtoffer valt, breekt er één van de tien poppetjes die op de schoorsteen mantel staan. De spanning stijgt als de gasten zich realiseren dat de moorde naar één van hen moet zijn. Lex Passchier (27) is script-editor bij Endemol van tv-series als Baan- tjer, Grijpstra De Gier en Spangen. Hij is de stem van de momenteel razend populaire kin derheld Spongebob. Maar de Hoofddorpenaar is bovenal de drijvende kracht achter Het Thril ler Theater dat de Nederlandse toneelthriller nieuw leven in blaast. De eerste productie, En toen waren er nog maar... is maar liefst 98 keer in de Nederlandse theaters te zien. Na overleg met impresariaat Jacques Senf koos Passchier voor het stuk der span nende stukken: Agatha Christie's Tien kleine negertjes, vanwege een rechtenkwestie hier ver basterd tot En toen waren er nog maar... "Veel mensen verklaarden me voor gek, want je hebt voor dit stuk onherroepelijk elf acteurs nodig. Een hele dure kwestie voor een debuterend producent," zegt Passchier. Tot zijn verbazing bleken grote namen als Cas En klaar, musicalacteur Hugo Hae nen, Leonoor Pauw en het caba retduo Van Houts De Ket graag bereid aan het initiatief mee te werken. Die namen heb ben hem geen windeieren gelegd. Nog voor de eerste try-out zit het gros van de theaters al voor meer dan de helft vol. Commercieel is Het Thriller Theater in elk geval al succesvol. Wat krijgen al die bezoekers straks te zien? "Ik heb voor Mette Bouhuijs gekozen omdat zij heel goed in staat is ge bleken om grote groepen mensen te regisseren," zegt Passchier. "Dat heb je hier wel bij nodig. Bovendien waren we het er al snel over eens datje Christie niet geforceerd moet gaan modernise ren. Dus spelen de acteurs in tweed jasjes en drinken ze hun whiskietje op hun chesterfield - op en top British." En toen waren er nog maar. Dinsdag 23-nov, 20.15 uur Fortis Theater a.d Schie (Schiedam), vrijdag 10-dec, 20.15 uur Thea ter van Vlaardingen, woensdag 20-dec, 20.15 uur Theater Het Kruispunt (Barendrecht), vrijdag 14-jan, 20.15 uur Isala Theater (uitverkocht), zondag 13-feb, 20.15 uur Theater de Stoep (Spij kenisse). Een cabaretprogramma in revue stijl. Glitter en glamour met een rafelig randje, zogezegd. Eigen tijds, soms bijna uitgelaten vro lijk, maar ook bijtend en scherp, met in de hoofdrollen Frans Mul der en Nelly Frijda. Een verras sende combinatie. Verrassend om twee redenen. Ten eerste omdat Frans Mulder met dit programma een nieuwe weg inslaat en een streep zet onder zijn Purper-ver leden. En ten tweede omdat Nel ly Frijda, na al haar toneel- en filmrollen, in Revue!? terugkeert naar het cabaret waar zij ooit als jong actrice, in het gezelschap van Wim Kan, debuteerde. Don derdag 25 november (20.15 uur). Theater Het Kruispunt (Barend recht). Begin 2005 ook nog te zien in de regio: vrijdag 11 febru ari (20.15) uur Fortis Theater a.d Schie (Schiedam), zaterdag 12 februari (20.15 uur), Theater de Stoep (Spijkenisse). Komedie Dolf Brouwers, ben ik dat? In oktober ging de voorstelling "Dolf Brouwers, ben ik dat?" in première in Den Haag. Een lo gisch plek voor de komedie over de legendarische Hagenaar. Pu bliek en pers waren overdonderd. De gelijkenis is verbazingwek kend. Ook de heren Barend en van Dorp stotterde tijdens de uit zending 'ongelooflijk wat goed'. Dolf Brouwers, ben ik dat? laat zowel de sappig amusante kant van de persoon Dolf Brouwers zien als ook de tragiek van een clown die ten onder gaat aan zijn eigen succes. Woensdag 17 no vember, Theater van Vlaardingen Vlaardingen; woensdag 27 april 2005, Theater de Stoep (Spijke nisse). Poppentheater Horse en Bamboo theater Met hun bijzondere vorm van poppentheater bezorgt het Engelse gezelschap Horse Bamboo The atre een ieder 'A strange and unex pected event'. Het is het verhaal van de Mexicaanse kunstenaar Po sada. De winkels en huizen van de straten in Mexico zijn versierd met bloemen, slingers en schedels van suiker. Terwijl overal vrolijke mu ziek klinkt en vuurwerk wordt af gestoken, buitelen rode duiveltjes, dansende skeletten en gigantische reuzenslakken door het beeld. Het is de avond voor het festival van "El Dia de los Muertos", een kleurrijk fiësta waarbij de overle denen met offers en kado's worden herdacht. Tegen deze feestelijke achtergrond herbeleeft de geest van Jose Guadalope Posada. Te zien in: 18-11-04 Theater van Vlaardingen, Vlaardingen, 20-11- 04 De Willem, Papendrecht, 23- 11 -04 Stadstheater, Zoetermeer, 24-11 -04 Goudse Schouwburg, Gouda, 26-11-04 Theater Twee Hondjes, Hellevoetsluis, 10-12-04 Theater Schuurkerk, Maassluis. Drie toonaangevende Rotter damse festivals op het gebied van hiphop en urban hebben dit jaar voor het eerst beslo ten tot een samenwerking. Onder de noemer To The Beat Y'All zullen National Phonographic (turntablism), ACT (hiphop dans en thea ter) en het International Breakdance Event (break dance) een overkoepelend programma bieden waardoor het publiek mak kelijk én op een voordelige manier met alle aspecten van de hiphop-cultuur in aanraking kan komen. Verspreid over drie dagen (19, 20 en 21 november) zullen in Night- town, Lantaren/Venster, Calypso en De Unie breakdancers de vloer schoonvegen, turntablists hun vinyl cutten en jugglen en acteurs en dansers krachtige to neelstukken uitvoeren. De bedoe ling van de onverwachte ontmoe tingen is dat bezoekers in aanra king komen met disciplines waar ze normaal gesproken aan voor bij zouden gaan. En voor com plete leken is deze dwarsdoorsne de de uitgelezen mogelijkheid om zich nu eindelijk eens echt te verdiepen in de urban cultuur. De drie evenementen hebben ieder een representatief programma onderdeel van hun festival uitge kozen en zijn qua aanvangstijden op elkaar afgestemd zodat er wei nig tot niets gemist hoeft te wor den. Op vrijdag begint het pro gramma om 20.00 uur, zaterdag wordt om 15.00 uur gestart en zondag is de aanvangstijd 14.30 uur. To The Beat Y'All is dus opge bouwd uit drie onderdelen. ACT '04 18 t/m 23 november) is een internationaal festival en omvat theatervoorstellingen, demon straties, masterclasses, talkshows en presentaties van lokaal talent en internationale pioniers op het gebied van (straat)theateruitin- gen zoals dans, muziek en zang. De grootstedelijke jongeren wor den door de routiniers begeleid om hun gevoelens over het leven naar het podium te vertalen. Het International Breakdance Event bestaat al sinds 1998 en kon destijds worden gezien als de af- jsqu trap van de hernieuwde opkomst van breakdance en aanverwante stijlen als popping locking, electric boogaloo en streetdance in Nederland. Dit jaar zijn er drie nieuwe onderdelen. Zoals de 'Blind Date Battle', twee brea kers die elkaar nog nooit hebben ontmoet, worden aan elkaar ge koppeld om tegen een ander pas geformeerd duo te strijden. Op zaterdag is het hoogtepunt de 'Stand Up Dance Battle' waarbij deelnemers van tevoren niet we ten op welk nummer ze moeten dansen.0 Nighttown zal twee da gen lang (20 en 21 november) het decor vormen voor de acrobati sche moves van b-boys en fly girls uit Frankrijk, Duitland, Groot-Brittannië, Nederland en andere landen. Ook rappers en dj's krijgen de mogelijkheid te gen elkaar uit te komen en zijn er workshops, films, paneldiscus sies, lezingen, een b-boy quiz, en een hiphop modeshow. National Phonographic beleeft alweer z'n vijfde editie. Op dit festival laten dj's zien dat een draaitafel ook kan worden ge bruikt als instrument, iets wat we inmiddels kennen onder de naam 'turntablism'. Geestelijk vader van National Phonographic is Enio - artiestennaam Eni-Less - die vijf jaar geleden in Rotown voor het eerst Turntablism-ses- sies organiseerde wat vervolgens al snel uitgroeide tot een lande lijk bekend evenement: National Phonographic. "Er werden destijds in Nederland alleen wed strijden tussen turntablists geor ganiseerd en ik had het gevoel dat dj's zonder competitie-ele ment meer konden laten zien," verklaart hij. "Die jongens moesten maar es laten zien wat ze samen kunnen. Bovendien had elk specialisme binnen de mu ziek z'n eigen festival, alleen turntablism nog niet." Het be langrijkste element van die draai tafelavonden was evenwel dat de dj's niet meer nadrukkelijk de strijd met elkaar aangingen. Enio: "De sfeer is rustiger. Er is ook meer contact, dj's praten met elkaar en hebben niet zoiets van 'oh, hij is mijn concurrent, nu moet ik heftig presteren'. Het turntablism draait niet alleen maar om snelheid." Waar het wel om draait, is jug glen, spinnen, cutten en scrat chen. Behalve die laatste term zullen veel mensen bij het horen van een begrip als jugglen hun wenkbrauwen fronsen. Enio legt uit. "Spinnen is gewoon een alge mene term voor 'een setje draai en'. Cutten is een onderdeel van scratchen, waarbij je op de eerste tel van de maat een accent geeft door op je turntable een voor waartse beweging te maken. Bij jugglen combineer je twee ritmes van twee verschillende platen. Je mixt die zo door elkaar dat er een Om het grote met natuur steen beklede doosvormige gebouw van Sjanghai City kan een bezoeker van het Rotterdamse Prinsenland niet heen. Over dat promi nente uiterlijk wordt zeer verschillend geoordeeld maar over het eten dat men serveert zijn de meningen eensluidend. Met een mooi understatement omschrijft IENS in de 2005 edi tie de keuken van Sjanghai City als: 'Beter dan de gemiddelde Chinees'. Om te vervolgen met: 'een enorme keuze en een stijl van bereiden die veel lijkt op de wijze die je bij een dure tent in China zelf zou aantreffen'. Ver wacht hier zeker geen foe yong hai en kip kerrie. Het zijn juist kleine verfijnde gerechten waar mee Sjanghai City zich van de massa onderscheidt. De kaart biedt keuze uit de grote keukens van China, maar is gespeciali seerd in de minder bekende Sjanghai keuken. Kenmerkend voor deze keuken is de subtiliteit van smaken en de presentatie waarbij veel seafood wordt ge bruikt. De keuken streeft hier een zeer hoge graad van verfij ning na. Dat is vooral opvallend bij de dim sum, kleine pasteitjes, waar Sjanghai City zelf een spe ciale dim sum chef voor in dienst heeft. Beeldhouwwerkjes De dim sum die deze kunstenaar maakt, zijn kleine eetbare beeld houwwerkjes. Prachtig is bij voorbeeld een dim sum waarbij in een deegvelletje een geraffi neerd smakend 'gehaktballetje' in een hete bouillon is ingeslo ten. Heel kunstig gemaakt en slechts na uitleg van de ober te eten. Eerst bijt je er voorzichtig een gaatje om vervolgens de hete bouillon op te drinken om dan pas de dim sum te kunnen eten. Dat juist een verfijnde keuken bij een Chinees restaurant niet altijd overeenstemt met de ver wachtingen die de 'Nederlander' heeft bij een Chinees restaurant laat een democratische restau rantgids als IENS duidelijk zien in de volgende reactie: 'het lijkt wel of men het culinaire karakter wil onderstrepen met kleine por ties en een wat stijve bediening.' Duidelijk is dat Sjanghai City een restaurant is voor de fijn proever en niet voor de wok- restaurant-ganger die kiest voor 'veel voor weinig'. 'De inrich ting is overigens ook geheel an ders dan van een doorsnee Chi nees: strak en gelukkig zonder tierelantijnen. Shanghai City, Jacques Du- tilhweg 481, (010) 202 43 28. Openingstijden: 12.00-22.00, vr-za tot 23.00. Indicatie menu- prijs: 26.50 euro Voor meer info: www.iens.nl. soa* nieuw ritme ontstaat. Maar er zijn binnen het jugglen ook weer vari anten mogelijk." Volgens Enio is bij turntablism zo wel het visuele als het muzikale element belangrijk. "Als je je echt moet focussen op je set en het klinkt te gek, dan is dat oké na tuurlijk. Maar als je daar ook nog een paar leuke kunstjes bij kan doen dan is dat nog gaver. Het showelement is de laatste jaren wel wat afgenomen. De kunst van het draaien staat tegenwoordig toch wel voorop. Over de samenwer king met ACT en IBE is hij en thousiast. "Omdat het de basisele menten van hiphop weer bij elkaar brengt. Binnen het genre heeft ie dereen z'n eigen specialisme. De samenwerking geeft voor mij aan: 'we horen bij elkaar'." To The Beat Y'All, 19 t/m 21 no vember, passe-partouts (vrijdag en zaterdag) kosten 20 euro, zondag kost de passe-partout 12,50 euro. Anacondas The Hunt For The Blood Orchid vertelt het verhaal van een farmaceutisch bedrijf dat een groepje wetenschappers naar de jun gle van Borneo stuurt om naar een zeldzame, zwarte orchidee te zoe ken. Deze plant bevat vol gens de legende de sleutel tot de eeuwige jeugd. Wat de onderzoekers echter niet weten, is dat de orchideeën al gegeten worden door tientallen hongerige ana conda's - gevaarlijk agres sieve slangen - die vanwege de krachtige plant zijn uit gegroeid tot nog grotere moordmachines. Tot zover de verder weinig om het lijf hebbende verhaallijn. Ana condas staat in eerste in stantie vooral te boek als een actiehorror en in dat genre is diepgang en het verhaal nu eenmaal onder geschikt aan de (schrik)ef- fecten of zorgvuldig opge bouwde spanning. Roman tiek blijft in dit geval dus beperkt tot wat schalkse blikken die de verschillende expeditieleden met elkaar uitwisselen. Ook voor ontroerende momenten is geen plaats, of beter gezegd: geen tijd. De orchidee staat namelijk slechts één keer in de zeven jaar in bloei, waardoor haast is geboden. De beel den van de binnenlanden van Borneo vergoeden echter veel. Vooral het moment dat de onderzoekers met een gammele boot een waterval afrazen, is geweldig in beeld gebracht. Gefilmd vanuit het perspectief van de hoofdrolspelers val je als kijker als het ware mee naar beneden. Ook de eerste echte kennismaking met een reuze-anaconda is indruk wekkend. Prachtige graphics die levensecht aandoen. Zwaktebod blijft evenwel het verhaal dat weinig ruimte laat voor spanning. De ge varen van de jungle (bloedzuigers, krokodillen) komen allemaal nog es aan bod, de doordraaiende onderzoeker die koste wat het kost suc ces wil boeken kennen we ook al en de slangen zelf komen eigenlijk iets te weinig aan bod. Maar toch, een en ander is dusdanig mooi in beeld gebracht en heeft snelheid genoeg om tot het (enigszins voor spelbare) einde te blijven boeien. Anacondas The Hunt For The Blood Orchid is te zien in Pathé Schouwburgplein en Pathé De Kuip. Reserveren kan via www.pathe.nl en telefonisch via 0900 - 1458 (0,35 ent per minuut). Madeline Bell (1942) woont in Spanje, maar werd geboren in Newark, New Jersey in de VS. Al vanaf haar 5e jaar zong zij gospels in scholen en in kerken. Op haar 13e ontdekte zij de popmuziek en raakte vooral geïnspireerd door de sound van Sam Cooke. Zondag 28 november treedt de levende le gende aan in de Rotterdamse Doelen. In de jaren daarna zong Madeline over al; op straat, bij talen tenjachten en in loka le clubs. Haar unieke, krachtige stem bleef niet onopgemerkt en zij kon zich aanslui ten bij de gospelgroep 'The Glovertones' en bij 'The Alex Brad ford Singers'. Op een gegeven moment kreeg ze een rol in de Britse musical 'Black Nativity' en vestigde zij zich in Engeland. Zij was regelmatig in de studio te vinden met topartiesten als Dusty Springfield, Kiki Dee, Lesley Duncan, El ton John en The Beatles. Wereldberoemd werd Madeline als lid van de popgroep Blue Mink. Deze scoorde grote hits, waaronder 'Melting Pot', 'Good Morning', 'Freedom' en 'Bannerman'. Als soliste was Madeline de ster in Tom Parkers's 'The New London Coral' en helemaal in de picture kwam zij door haar rol in de musical 'The Cotton Club'. In korte tijd bracht zij diverse cd's uit. Tijdens dit Zondagochtendconcert wordt Madeline Bell onder leiding van Frits Landesbergen bijgestaan door The Swing Mates. Kaarten a 10 euro zijn verkrijgbaar bij de kantoren van Wegener Huis aan Huiskranten, Prins Hendrikkade 16 in Rotterdam, Fransen straat 14 in Vlaardingen, Oostdijk 53 in Oud-B eijerland. Poldermolen l in Papendrecht en de Goudse Post, Karnemelksloot 55-57 in Gouda. Of bij de kassa van de Doelen en Bureau Hanson aan de Straatweg 179 in Rotterdam. Meer info? 010 - 4225244 of bestel online: www.zondagochtendconcerten.nl. De Zondagochtendconcerten in de Doelen beginnen om 11.00 uur, de zaal is open vanaf 10.30 uur. 47 - 1002 We horen bij elkaar Enio, geestelijk vader van National Phonographic, treedt zondag op in Rotown. •o Maarten van der Jagt en Els Neijts Restaurant Sjanghai CityNaar aanleiding van het verschijnen van de vijfde editie van de IENS besteden we in deze rubriek aandacht aan de toppers uit de gids 2005. FOTO: MAARTEN VAN DER JAGT FOTO; DIMITRI HAKKE rx a

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2004 | | pagina 17