Einde aan 'De Dijk-loos' jaar l\ Kooktheater voor eetgekken Mr. T-Bone en Deelder in WaterFront Een jonge fadista in Theater Zuidplein Liefde, lust en lelijkheid Tips UIT de regio Carice van Houten met Acda De Munnik in rockopera Ren Lenny Ren Raymond Rotteveel UIT Hitier als mens Wegens grote belangstelling is er vrijdag 21 januari om 20.00 uur een extra vertoning van de film Der Untergang in het Isala Theater. De film is ook te zien op de reguliere filmavond, dins dag 25 januari. Der Urttergang gaat over de laat ste dagen van Hitier tijdens de in eenstorting van het Derde Rijk. Het is de eerste film waarin een menselijke Htiler wordt getoond. De film is gebaseerd op het werk van de Hitler-biograaf Joachim Fest en het dagboek van Hitiers secretaresse Traudl Junge. Der Untergang is één van de meest besproken films van 2004. Voor beide avonden zijn nog kaarten verkrijgbaar. (D Reserveren kan via het be spreekbureau: 010 - 458 6400 Isala Theater, Stadsplein 5, Ca- pelle aan den IJssel Peter Faber: Goede zaken Geïnspireerd door het succes van Caveman gaat Peter Faber Geïnspireerd door het succes van Caveman gaat Peter Faber opnieuw het toneel op met een one man comedy. De directeur van de Peter Faber Optimist B.V. presenteert Goeie Zaken! Over hoe piloot Charles, be lastingdeskundige Gunter van de Ecke, kapper Koning, hypnoti seur Mattieu, biechtvader Nollen, dokter Deelstra, cipier Dorus, re gisseur Sien Prins, de 2e wereld oorlog, broeder van Liefde Theo- fielt en vele anderen de Peter Fa ber Optimist B.V springlevend houden. In zeven bedrijven be handelt hij de meest uiteenlopen de zaken om uiteindelijk terecht te komen bij het motto van Ham let: To be or not to be. In zijn een tje speelt Peter een meedogenlo ze soap vol corruptie, seks en overspel, waarin het geheim van nooit meer failliet ontdekt wordt. Het publiek krijgt via eenvoudige spelregels de kans om het ver loop van de voorstelling te beïn vloeden. Een buitengewone avond van deze allround theater man. 19 januari Fortis Theater a.d Schie Schiedam 27 januari Het Kruispunt Ba- rendrecht 2 maartTheater van Vlaardin- gen 18 maart Theater de Stoep Spijkenisse 19 maart Isala Theate Capelle a.d IJssel. Onno Innemee: En Nou? En nou? Het vierde program ma van Onno Innemee. Als u nog niet eerder van hem heeft gehoord, dan lijdt u aan geheu genverlies, zit u in een gesloten inrichting of bent u doof. En in alle andere gevallen raden wij u aan hem te gaan zien. Innemee is de meester van het typetje, maar hoe hilarisch of ab surd deze ook mogen zijn, het blijft altijd geloofwaardig. Met zijn scherpe tong, zijn jongensachtige charisma en humoristische kijk op de wereld zorgt hij voor een echte cabaretavond. En als u het niet he lemaal kunt volgen omdat iedereen er door heen zit te lachen dan gaat u gewoon nog een keer naar "En Nou?". De op één na laatste voorstelling van Onno Innemee's En Nou wordt op 25 januari 2005 in het Fortis Theater a.d Schie ge speeld. Een uniek optreden van De Dijk. Zo wordt het concert dat Huub van der Lubbe en z'n mannen zondag 23 janu ari in de Rotterdamse Ahoy' geven omschreven en dat wordt het ook. Uniek omdat dit het enige optreden van De Dijk is de komende maanden. Het laatste concert van De Dijk vond plaats op 20 december 2003 in Paradiso en in 2004 stond de band zelfs helemaal niet meer sa men op het podium. Het is de tweede keer in het 23-jarig be staan van de band dat er een De Dijk-vrij jaar werd ingelast. De groep gebruikte deze periode om nieuwe inspiratiebronnen aan te boren en de aandacht even op an dere zaken te richten. Zo is er bijvoorbeeld de formatie Concordia; het literaire theater programma van Huub van der Lubbe of The Tribute to The Band, waar Hans van der Lubbe en Roland Brunt momenteel mee bezig zijn. Het concert op zondag 23 januari is dus de eerste kans voor de fans om De Dijk weer eens live aan het werk te zien. Na dit concert gaat de band zich be zighouden met de opnamen voor de nieuwe CD. Vanaf eind mei 2005 zal er dan weer gespeeld gaan worden. Edison oeuvreprijs De Dijk wordt overigens binnen kort geëerd met de hoogst haal bare Edison: de Edison Oeuvre prijs. Deze onderscheiding wordt uitgekeerd aan artiesten met een groot en breed fonografisch oeuvre die als voorbeeld dienen voor andere artiesten en een bij zondere bijdrage hebben gele verd aan de ontwikkeling van de muziekindustrie. De Dijk voldoet aan deze eisen. De Dijk staat al sinds 1982 in de schijnwerpers en is niet meer weg te denken uit de Vaderlandse popgeschiedenis. Met een uitgebreide oeuvre en lange staat van dienst heeft De Dijk de Oeuvreprijs meer dan verdiend. Voor de kaartverkoop van het concert van De Dijk LIVE! in Ahoy'op zondag 23januari 2005 kan men terecht bij Ticket Serv ice® Nederland via: telefoon: 0900-300 1250 (45 cpm); 151 grotere postkantoren: 36 GWK stationskantoren: 12 grotere VVV-kantoren; www.ticketservi- ce.nl; de bekende voorverkoop adressen en de kassa van Ahoy Ticketprijzen variëren van 26,- tot 29,50 (excl. reserverings- kosten). Voor meer info zie ook www.dedijk.nl. Voor haar rol in Suzy Q (1999) wist ze al een Gouden Kalf binnen te halen, maar de doorbraak naar het grote publiek volgde eigenlijk pas twee jaar later met de fami liefilm Minoes. Carice van Houten speelde het lieve poezenvrouwtje met verve en werd wederom onderschei den met de belangrijkste Nederlandse filmprijs. Maar de 28-jarige schitterde niet alleen op het witte doek. Ze speelde ook in musicals, to neelstukken en televisiese ries. 'Ja, ik wil alles.' En dus staat ze nu in Ren Lenny Ren, de 'rockopera' van Ac da en De Munnik. In Ren Lenny Ren speelt Carice van Houten de vriendin van Paul de Munnik. Die speelt op zijn beurt - naast eeuwige metgezel Thomas Acda - een succesvolle liedjesschrijver die in een impas se dreigt te raken. Ze zijn overal geweest. Alles is gebeurd. Alles is geschreven. Alles gedaan. Door het schrijven voor de aan komende ster Lenny krijgen ze de kans hun inspiratie, hun bron en de kracht van de muze terug te vinden. Op het moment dat ze zich echt hierin verliezen, verlie zen ze alles wat ze hebben. Het verhaal van de 'rockopera' Ren Lenny Ren handelt over de angst te verliezen wat je hebt en de moed die nodig is om daarmee om te gaan. Een verhaal over De Inspiratie en een voorstelling over De Liefde. De groots ge brachte muziektheaterproductie - drie muzikanten, vier acteurs en drie achtergrondzangeressen in een indrukwekkend decor - is nog tot en met half mei te zien en bevat niet alleen liedjes van de recent uitgebrachte cd 'Liedjes van Lenny', maar ook liedjes van Acda De Munnik's zeer suc cesvolle cd 'Groeten uit Maai veld'. Een groot fan van het onafschei delijke kleinkunstduo was Carice van Houten niet meteen. 'Ik ken de ze wel natuurlijk, maar was niet echt een superfan nee. Nu ik de muziek beter ken, ben ik wel soort van fan geworden. Ik ben hun platen gaan draaien en hoor echt een ontwikkeling in hun mu ziek. Of ik naar een concert van Acda De Munnik zou gaan? Nou, nu wel ja, maar vroeger waarschijnlijk niet. Wat muziek betreft ben ik misschien meer een oude hippie; ik hou heel erg van Nina Simone, Bob Dylan, ik ken weinig nieuwe muziek eigenlijk. Nou oké dan, Oi Va Voi vind ik wel goed. Dat is een vage band uit Londen. Het is half Palestijns, half joods. Je hoort oosterse en Jiddische invloeden, en dat met een beat eronder, heel lekkere muziek.' Met Ren Lenny Ren reist Van Houten nu dus langs theaters in heel Nederland. Een welkome af wisseling, aangezien ze zich vo rig jaar toch vooral met filmen heeft beziggehouden. 'Ja, ja, ik vind zo'n tournee wel lekker hoor. Met een bus, I-Pods en de hele bende... Ik kan eerst lekker uitslapen, een paar dingen voor mezelf doen en dan de bus in. Ik vind het heerlijk, zeker ook om dat ik even een tijdje niks heb ge- daan. Ik bedoel, het is toch m'n...eh... vak. Als ik niks doe en thuis zit, word ik onrustig. Ik weet dan bijna niet wat ik met al die vrije tijd aanmoet. Geef mij maar een toneel waar ik op mag banjeren. Ik kan ook heel goed niets doen hoor, maar als het gaat kriebelen, moet ik er gewoon weer op. Buiten dat heb ik ook een beetje structuur in mijn leven nodig. Ik heb een maand of drie niks gedaan. Dat was ook nodig, want ik had zoveel gewerkt dat het wel zo gezond was om even rustig aan te doen. Het gekke is dat je het dan drukker krijgt dan ooit. Al die sociale verplichtin gen en opeens moet je rekenin gen gaan openmaken en is het van 'oh kut, een aanmaning, waar komt die nou weer vandaan?'. Die papierboel, ik vind het zo vermoeiend. Als ik nu die reke ningen in het trapgat zie liggen, kan ik gewoon denken: 'ik moet nu spelen, dat komt nog wel een keer hahaha...' Ze moet er ook wel om lachen dat Carice van Houten, zeker sinds Minoes, een 'grote naam' in de Nederlandse filmwereld is geworden. 'Ja, hahaha... grappig vind ik dat. Tja, na Minoes is er wel wat veranderd, hoewel ik daarvoor natuurlijk ook al allerlei dingen heb gedaan en het voor mij toch vooral stapje voor stapje is gegaan qua bekendheid. Het was wel even wennen ja, je wordt ineens herkend, mensen vinden iets van je, altijd, ach, ik probeer er niet teveel bij na te denken. Gelukkig heb ik ook heel nuchte re vrienden tegen wie ik dan zeg: 'Als ik divagedrag ga vertonen, moeten jullie me de les lezen'. Tot slot nog de vraag wat Carice van Houten nu eigenlijk is: actri ce, zangeres of misschien toch, om het enigszins oneerbied waardig te zeggen: 'musicalba- be'? 'Hahaha... musicalmokkel! Nou nee, allrounder misschien? Ik wil van alles: zingen, musical, een keer op de Parade staan, Sha kespeare doen, een solovoorstel ling of een cabaretprogrammaat je met vrienden. Actrice vond ik altijd zo'n vies woord. Heb ik al tijd zoiets mee gehad van: dat ben ik toch niet?! Maar mis schien moet ik maar 's een keer aannemen dat het wel zo is. Wat ik in ieder geval wel weet is dat ik toch liever in het theater sta dan een film maak. Op toneel kan ik me echt verliezen. Het licht gaat uit en dan ben je gewoon de baas. Niemand die uit de zaal roept: 'Ja, we stoppen even, we gaan lunchen'. Nee, je mag twee uur in een fantasiewereld leven en dat vind ik echt heel lekker.' Ren Lenny Ren, nog tot en met 22 januari te zien in het Nieuwe Luxor Theater (informatie/re serveren: 010 - 4843333) Later ook nog in De Kunstmin (22 t/m 26 maart, tel. 078 - 6397979). Frank Sinatra herleeft Zaterdag 22 januari lukt het de tien jonge muzikanten van de Young Sinatras de muziek van Sinatra te laten herleven. Deze nieuwe enthousiaste band presenteert zich als een Frank Si natra Count Basie band. Zat. 22 jan. 20:15 uur Grote Zaal Isala Theater, Capelle a.d IJssel Voor die 'foodnerd' die alle kookboeken van Marco Pier re White heeft gespeld of alle kookprogramma's van Heston Blumenthal al uit zijn hoofd kent, is het kook theater dat in 'De Keuken van...' wordt opgevoerd, de boeiendste voorstelling die je maar kunt ervaren. Kooktheater Zoals bij iedere theatervoorstel ling draait het ook hier om de tekst, de acteurs, het decor en na tuurlijk een publiek dat het ver mogen heeft de voorstelling te begrijpen. Het uitgangspunt van 'de Keuken van...' is een culinai re voorstelling van een kok waar bij tien kleine wijn-spijs-combi- naties opgevoerd worden aan het publiek dat om 'het podium' heen zit. Het is een interactief theater waarbij de toeschouwers vragen kunnen stellen aan de kok over het hoe en waarom van de berei dingswijze en de producten. On geveer iedere 15-20 minuten ver schijnt er weer een klein span nend gerechtje op tafel dat de kok voor zijn gasten bereidt. Het draait hier dus duidelijk niet om de hoeveelheid maar om het spel van smaken in combinatie met de wijnen. Bij ieder gang kan de gast beslissen of hij een ronde meedoet want de wijn en spijs- combinatie van elke gang wordt aan de gast vooraf uitgelegd. Decor Ook het decor van 'In de keuken van...' is goed gekozen. Want de opstelling van het fornuis maakt gelijk duidelijk dat koken hier het 'middelpunt' is. Centraal staat een 'state of the art' inductiefor nuis van de firma Rubbens. Hier lomheen aan twee zijden tafels en (aan een zijde een kleine (wijn)bar. Op een van de wanden laat een grote muurschildering van de schilder Hans van Dijk met een gigantische feestdis niets aan de verbeelding over. De ver lichting is speels. Naast kroon luchters ook zogenaamde 'Moodlights' die van kleur veran deren als er geluid wordt gere gistreerd. Op de toiletten is een glimlach dan ook moeilijk te onderdrukken. Anders dan in het theater speelt de kok hier zijn eigen stuk. Hij laat tijdens zijn voorstelling vele kooktechnieken de revue passe ren. Om een indruk te geven van de gerechten: een sushi van man go met komkommersalade en ge pekelde zalm, een schaaldieren pompoensoep met kaneelroom of een verfrissende granité met ro zenblaadjes. Leuk is ook om te zien hoe meerdere delen van een product in één gerecht terugko- men. Zo wordt een gegrilde co quille geserveerd met gestoofde flespompoen rauw gemarineer de pompoen, een pompoenpitten crostini en pompoenpittenolie. De keuken van... Honinger- dijk 263/265, KralingenCroos- wijk. Telefoon (010) 212 31 44. Reserveren gewenst. Prijsindica tie: per gang gemiddeld 2,50- 4,75 euro. Aankomende vrijdag 21 januari zullen de leden van de Itali aans-Amerikaanse formatie Mr. T-Bone All Star Band el kaar verdringen op het Rotterdamse podium van Water- Front. Maar niet alleen de illustere zanger/trombonist, ook nachtburgemeester Jules Deelder komt deze avond richting Boompjeskade 15. Mr. T-Bone is een Italiaanse zanger/trombonist die zijn hart verpand heeft aan de ska en de jazz. In het verleden speelde hij ook al met jazz- grootheden als saxofonist Bobby Watson, veteraan trombonist Bob Brookmeyer, het Orchestra Sinfonica G. Verdi en het New York Ska Jazz Ensemble. Van het laatstgenoemde gezelschap heeft Mr. T-Bone voor de opnamen van zijn tweede langspeler, Mr. T-Bone Sees Ame rica, een aantal gastmuzikanten gerekruteerd, evenals van de befaam de ska-rocksteady formatie The Slackers en de legendarische Skatali- tes. De plaat werd in de Big Apple opgenomen en geproduceerd door Vic Ruggiero, bekend van The Slackers en Rancid. De samenwerking tussen gelegenheidsmuzikanten en Mr. T-Bone beviel zodanig, dat het gezelschap nu Europa rondtoert. De onweerstaanbare ska-ska-ska-be- at dus, op de oorspronkelijke manier, met invloeden van zwoele rock steady, dansvloer reggae en jazz. En vanuit dat punt is het natuurlijk makkelijk om een directe raaklijn te trekken naar de muziek waar Ju les Deelder helemaal krankjorum van is. Deelder zal na het optreden zijn platenkoffers opentrekken en de veelal in het scherpe zwarte pak gestoken dichter draait vrijdagnacht door in WaterFront. Mr. T-Bone &AU Star Band en aansluitend na de show Jules Deel der Draait Door (aanvang 21:00 uur, entree 8 euro). WaterFront, Boompjeskade 15, zie ook www.waterfront.nl. De fadista's van vandaag de dag zijn mooi, jong en soms zelfs uitgesproken vrolijk. Neem Mafalda Arnauth: is deze Portugese een romanti sche diva, een sopraan of een Fdmster? Zondag 23 januari (aanvang 14.00 uur) kan ie dereen zelf oordelen in Thea ter Zuidplein. Ze had haar stem, ogen en uitstra ling kunnen gebruiken in waar schijnlijk elk type van popmuziek of medium, maar zij bleef trouw aan haar roots: die van de fado. Haar carrière begon in 1995 met een optreden op het Fado Gala in Lissabon. Haar eerste album werd door het Portugese weekblad Blitz bekroond met de Prijs voor de beste Be ginnende Stem van het Jaar. Haar tweede album bereikte de Portugese hitparades, wat in de fadowereld beschouwd wordt als een unieke be kroning. Mafalda koos ervoor de fado eigentijds te vertolken, daarbij en passant het bij sommigen bestaande, wat roestige imago van de fado op poetsend. De muziek komt uit haar hart, is betoverend en meeslepend. Zij wordt begeleid door een trio dat de Portugese gitaar, akoestische gi taar en basgitaar hanteert. Inmiddels heeft ook de rest van Europa met haar kennisgemaakt en ze is ook veel te zien in Spanje, Italië, Frankrijk, Engeland, België, Nederland, Duitsland en Denemarken. Voor meer in formatie zie ook www.muddegraaf.nl. Reserveren via 010 - 203 02 07. Op een kermisterrein vol uitgelaten feestgangers en schreeuwerige attracties voltrekt zich het schrijnende ver haal van een liefde, die ten onder gaat aan de zucht naar kortstondig geluk en de waan van een beter leven. Na het succes van Ora et labora en Morgen gaat het beter in het vorig seizoen, komt Els inc. met Kasimir en Karoline van Ödön von Horvéth. Te zien in Schiedam, Capelle a/d IJssel en Rotterdam. Temidden van de euforie zien we een sombere, zo pas ontslagen Ka simir. Als zijn vriendin Karoline hem probeert op te beuren, sugge reert hij dat haar liefde voor hem zal bezwijken onder de dreigende ar moede. Beledigd door zijn wantrouwen stort Karoline zich in de be dwelmende roes van het feestgedruis en laat zich fêteren door aanbid ders. Kasimir volgt haar met lede ogen en kwijnt langzaam weg ter wijl zij aanpapt met een rijke fabrikant. Misverstand stapelt zich op misverstand. Uit pure koppigheid laten ze alle mogelijkheden liggen om weer tot elkaar te komen. Geen van beide wil degene zijn die buigt, dus breekt het en laten ze het geluk door de vingers glippen. Zoals we van Els ine. gewend zijn, wordt ook deze regie van Arie de Mol een fantasierijke en geëngageerde theaterbelevenis. In Kasimir en Karoline wordt een warmbloedige en bezeten speelstijl gecombi neerd met deels gezongen toneeltekst en liederen. Balancerend tussen sentiment en tragiek, blazen de personages in deze voorstelling al zin gend hun ellende op tot proporties die doen denken aan melodrama. Zonder cynisme en afstand gebracht, integendeel, met compassie voor de mens die wordt gepijnigd door lusten en verlangens. In een lelijke wereld, bevolkt door egocentrische en leugenachtige mensen, beheerst door driften en wellust. Degene die zich tegen die driften verzet, vecht een hopeloze strijd. Het taalgebruik is levensecht en ontroerend: on beholpen formuleringen, misplaatste gemeenplaatsen en verkeerd be grepen diepzinnigheden. Ondanks dit alles ademt het stuk een over weldigende liefde voor de gebrekkige mens. Kasimir Karoline is te zien op 26 en 28 januari in het Fortis Theater a.d Schie te Schiedam. Daar gaat de voorstelling ook op 27 januari in première. Daarna volgt een Nederlandse tournee en staat het gezelschap op 24 maart in het Isala Theater in Capelle a/d IJssel en op 1 en 2 april in de Rotterdamse Schouwburg. 03 - 1002 iMMNMNMMMMM HMMMMMMMMMHMMMM hnmhmnmnrnh MMMMMMMMMMi foto: BOB BRONSHOFF 'Op toneel kan ik me verliezen' Carice van Houten en Paul de Munnik. Foto: BOB BRONSHOFF Maarten van der Jagt en Els Neijts 'De keuken van...' met Jeroen van Egmond en FlorisVersluijs rond het fornuis. Foto: MAARTEN VAN DER JAGT

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2005 | | pagina 13