Wortels van het kwaad in tekeningen blootgelegd f 'Komediespelen is samengebalde energie' El Fara Andaluz, eten aan de Leuvehaven Coach Carter in Pathé de Kuip Tips UIT de regio mm Ariane Schluter stort zich op Feydeau Exclusieve voorpremière 'De wereld zal niet neerstorten als je achteruit loopt' 2 Dick van Teylingen UIT Oproep talent voor Metropolis Zondag 3 juli 2005 vindt in het Zuiderpark in Rotterdam de 17e editie van het gratis toegankelijke popfestival Metropolis plaats. Op het festivalterrein wordt naast het hoofdpodium en een tweetal (circus)tenten voor het derde jaar op rij ruimte vrij gemaakt voor onbekende Nederlandse groepen en artiesten. Het aanstormende talent (van rock, pop, punk, akoestisch, dance, hiphop tot bre akbeats) krijgt onder de noemer OOGST de mogelijkheid zich zelf te promoten, te verkopen, aandacht te trekken of door te breken in het Nederlandse club circuit. Geïnteresseerden kunnen tot en met vrijdag 22 april 2005 hun de mo/cd en bio insturen: Metropo lis Festival, t.a.v. OOGST, Post bus 131, 3000 AC ROTTER DAM. Ritmische percussie met humor De Beenhouwerij is terug van weggeweest. Met Slagen en Ver wonderingen, presenteren de Belgische Gerrit Reinert dit seizoen een nieuw percussies pektakel. Een ritmische avond met humor. De interactie met 3D- animaties is nog groter dan bij de vorige shows: de inmiddels be roemde kippen Whoopi en Noel- la hebben zich bijgeschoold en zijn volwaardige leden van de Beenhouwerij geworden. Zaterdag 2 april komt de het Bel gische duo De Beenhouwerij met de voorstelling Slagen en Ver wonderingen, in het Isala Thea ter. Aanvang: 20:15 uur Grote Zaallsala Theater, Capelle aan den IJssel Reserveren: 010 - 458 6400 óf www.isalatheater.nl Isala Theater, Stadsplein 5, Ca pelle aan den IJssel ^tschuïïd Kun je de verschrikkingen van een oorlog ooit vangen in teke ningen? Valt de waanzin, het brute geweld, de overmacht, de terreur en het verzet tegen de beulen op een aansprekende manier te verbeelden? Politiek tekenaar Leo Jordaan (1885- 1980) is daar in geslaagd. Met gevaar voor eigen leven tekende hij tijdens de Tweede Wereld oorlog in het geheim de bittere realiteit in bezet Nederland. Direct na de bevrijding zijn 32 van deze tekeningen door De Groene Amsterdammer gepubli ceerd in het boekwerk Nachtmer rie over Nederland. De originele werken zijn van 3 april tot en met 4 september 2005 te zien in de Atlas Van Stolk. AI in de jaren dertig wees Jor daan in zijn tekeningen voor het links georiënteerde weekblad De Groene op de gevaren van het op komend fascisme, communisme en nationaal-socialisme. Als overtuigd antifascist zag hij het als zijn plicht zijn talent in dienst te stellen van zijn missie: het blootleggen van de wortels van het kwaad. Ondergronds In 1940 werd de Nederlandse pers aan banden gelegd. Bladen die niet aan de strenge eisen van de bezetter wilden voldoen, kre gen een publicatieverbod. In no vember 1940 hief De Groene zich op. Tijdens de oorlogsjaren tekende Jordaan, gedwongen werkloos geworden, door. Maar hij kon zijn werk niet publi ceren, ook niet in de illegale pers. Zijn stijl - grafisch, verzorgd en krachtig - was zo herkenbaar dat de maker onmiddellijk zou zijn gearresteerd. Door zijn gedwon gen werkloosheid had Jordaan zeeën van tijd. Tijd die hij be steedde aan het zorgvuldig af werken van zijn ondergrondse te keningen. Hij had zijn platen lie ver groter gemaakt, maar het ge vaar voor ontdekking weerhield hem daarvan. Kleine formaten kon hij bij onaangekondigd be zoek gemakkelijker wegmoffe len. Jordaans atelier bevond zich immers in dezelfde Amsterdamse straat als het gebouw van de Si- cherheitsdienst. Tijdloos Martin van Amerongen noemde Jordaans tekeningen in het voor woord van een herdruk uit 1990 van Nachtmerrie over Nederland 'een krachtig maatschappelijk standpunt vertaald in grafisch werk van het hoogste niveau'. Het is aan die kwaliteit te danken dat Jordaans aanklacht tegen de bezetter in zestig jaar niets aan zeggingskracht heeft verloren. De expositie wordt aangevuld met schetsen voor het herinne ringsalbum, niet opgenomen pla ten en een selectie uit de 2300 te keningen die Jordaan aan de At las Van Stolk schonk. De tentoonstelling Nachtmerrie over Nederland is één van de drie tentoonstellingen over 60 jaar be vrijding en de daaraan vooraf gaande Tweede Wereldoorlog die in Het Schielandshuis te zien zijn. Tentoonstelling Nachtmerrie over Nederland, politieke teke ningen van Jordaan, 1940-1945 Museum Het Schielandshuis, Korte Hoogstraat 31 Rotter dam. Openingstijden: Dinsdag tot en met vrijdag 10.00-17.00 uur, weekend en feestdagen 11.00-17.00 uur DE BEENHOaWCTÏK Wereldmuziek van Niamh Par sons De Ierse zangeres Niamh Parsons (haar voornaam spreek je uit als NIEF) beschikt over een stemge luid dat al meermalen is vergele ken met dat van veteranen als Dolores Keane, June Tabor en Sandy Denny. En dat betekent dat Niamh zich rustig khn meten met de groten uit de Ierse folkmu ziek. De Schotse zanger Archie Fisher merkte onlangs over haar op: "Een stem als de hare kom je maar één of twee keer in een ge neratie tegen." Niamh Parsons maakte tot nu toe vier albums en daarop beoefent ze de Ierse lied kunst in z'n meest pure vorm. Vier jaar geleden ging Niamh Parsons van start met een solo carrière en die is inmiddels zo succesvol dat ze kortgeleden werd uitgeroepen tot Folksinger of The Year. Deze voorstelling is te zien op vrijdag 8 april, 19.30 uur, The ater van Vlaardingen Raak me aan Twee topacteurs in een gloed nieuw stuk van Ger Thijs. Zij is dierenarts en alom geliefd. Hij is archeoloog en beroemd. Zij is ge bleven op hun geboortegrond, hij heeft over de hele wereld gezwor ven. Broer en zus ontmoeten elkaar na jaren in hun geboortehuis. In een heftige, ontroerende en ook grap pige confrontatie herontdekken ze hun gedeelde en niet gedeelde verleden. Deze voorstelling is te zien: Vrijdag 8 april 20.15 uur Grote Zaal Fortis Theater a.d Schie, Schiedam Dinsdag 3 mei 20.15 uur Grote Zaal Isala Theater, Capelle aan den IJssel Ronald Goedemondt Ronald Goedemondt leerde het vak bij Comedytrain. Hij trad veelvuldig op in Toomler en schreef daarnaast veel teksten voor het radioprogramma Spij kers met Koppen. In 2003 waag de hij de stap naar Cameretten en dat bleek een goede zet. In middels vult hij grote zalen. Te zien: Zaterdag 2 april, Isala Theater Capelle a/d Ijssel Spotten met de burgerlijke hypocrisie in stukken vol idi ote verwikkelingen. Het Na tionale Toneel brengt Fey deau terug in het Nederland se theater. De voorstelling De methode Ribadier met onder anderen Ariane Schluter in de hoofdrol is komende week te zien in Schiedam en Rot terdam. Geen mooier spel dan overspel, vraag maar aan prins Bernhard. Ook theatermakers zijn altijd al gefascineerd geweest door echt breuk: een moreel probleem, een conflict met daders en slachtof fers, pogingen om bedrog te ver hullen, het zijn theatrale gege vens bij uitstek. De oude Grie ken, Shakespeare, Molière, Claus, Ayckbourn (om er maar een paar te noemen): schrap de stukken met ontrouw uit hun oeuvre en je houdt nog niet de helft over. Ook De methode Ri badier van Georges Feydeau han delt over het aloude onderwerp. De schrijver is lang uit beeld ge weest in Nederland, maar een herwaardering van de uitvinder en grootmeester van het toneel met absurde wendingen, veel deuren, palingachtige ontsnap pingsmanoeuvres en ongewenste ontmoetingen was onvermijde lijk. Met spelers als Ariane Schluter, Gijs Scholten van Aschat en Stefan de Wal le en re gisseur Frans Strijards belooft deze Feydeau een bijzondere avond te worden. "Ik woon inmiddels in Amster dam, maar Den Haag voelt nog steeds als m'n thuishaven", zegt Ariane Schluter 1966). Ze groei de op in Leidschendam als jong ste van vijf doktersdochters, en studeerde voor actrice aan de to neelschool van Maastricht. Dat is goed gelukt: ze won de afgelopen twee jaar de Theo d'Or voor de beste vrouwelijke rol van het sei zoen (in Strange Interlude van het Nationale Toneel en in Eden bij Het Groote Hoofd). Een Gou den Kalf had ze al, gekregen voor haar rol in 06, Theo van Gogh's verfilming van het gelijknamige stuk dat ze schreef met drie ande ren. In De methode Ribadier speelt ze Marie-Louise, de bedrogen vrouw die uiteindelijk haar ultie me wraak krijgt. Schluter: "Ik heb nog nooit eerder met Frans Strijards gewerkt, maar ik zag er wel erg naar uit. In mijn toneel schooltijd ging ik altijd naar de stukken van zijn groep Art Pro. Ik hou van die fysieke en grotes ke speelstijl, soms bijna comme dia dell'arte of clownerie. Vaak geeft het spel een ander teken dan de tekst, wat ook komisch werkt. Frans is niet uit op een psycholo gisch coherente benadering: als je dat loslaat, kom je in een vrij er gebied, waarin meer associa ties mogelijk zijn. En trouwens, de psychologische logica is vaak heel onlogisch." Hormonaal verankerd De methode Ribadier is een van Feydeaus vele stukken over vreemdgaan. Dat 'methode' wil zeggen dat een man bij zijn vrouw hypnose gebruikt om zijn ontrouw te maskeren. Samen met Gijs Scholten van Aschat heeft Strijards het stuk grondig be werkt. Het gegoochel met woor den is gebleven, maar sterk geac tualiseerd. Illusionisme is een be langrijk gegeven in de voorstel ling. Dat staat natuurlijk voor de manier waarop mensen met el kaar omgaan, maar er wordt ook echt gegoocheld. Jeroen Spitzen berger is al weken aan het oefe nen; hij wordt gecoacht door een goochelaar. Schluter: "Het stuk is geen klucht. Het heeft wel een lichte toon, maar het wordt geen lucht. Je ziet hoe deze mensen zich gedragen 'en samenleven in een huwelijk: herkenbaar en geestig. Om het clichématig te zeggen: de man draait, de vrouw reageert hysterisch. Het levert beide partijen adrenaline op. Ma- rie-Louise, die ik speel, is er van af het begin over aan het mekke ren dat ze bedrogen wordt. Ze heeft slechte ervaringen met haar eerste man en zijn 'fundamentele trouweloosheid die hormonaal verankerd is'. Maar, inderdaad, bij haar tweede man blijkt het net zo te zijn. Hij gebruikt de hypno tische trucs van Oriole, een won derlijk soort huisknecht, om zelf veilig op stap te kunnen gaan. Maar uiteindelijk keert Marie- Louise de verhoudingen om." "De betere kringen in Frankrijk hebben een naam op te houden als het gaat om buitenechtelijke escapades - in die zin is Feydeau een erfgenaam van bijvoorbeeld Les liaisons dangereuses. Na tuurlijk gebeurde het in Engeland en overal ook, maar het taboe in Frankrijk Jijkt kleiner. Er zit een dunner laagje beschaving over heen. Maar vreemdgaan is niet de norm; in het stuk zit ook een ver tegenwoordiger van de trouwe liefde. We weten nu nog niet hoe het stuk eruit zal zien, wat de sfeer zal zijn. Jaren vijftig, Chaplin, Hitchcock? Het zou kunnen, dat zijn we aan het verkennen. Wel zeker is dat het geen kabbelende voorstelling gaat worden. Kome diespelen, en zeker bij Frans Strijards, is samengebalde ener gie, spelen op de toppen van je kunnen. Dit wordt zeker geen ou bollig toneel." Te zien: vrijdag 1 april Schie dam (Fortis Theater aan de Schie, 010 - 2467467); maandag 11 en dinsdag 12 april Rotterdam (Rotterdamse Schouwburg, 010 - 4118110). Het aan de Leuvehaven gele gen restaurant El Faro An daluz is al jarenlang een be trouwbaar adres voor lief hebbers van Spaans eten. Vaste proevers van de IENS gids schrijven in hun proefformulie- ren vaak de mooiste ontboeze mingen die soms ook onderling duidelijk van mening verschillen: 'Zo'n lichtpaviljoen heeft voor- en nadelen. Zoek je het authen tieke Spanje, dan ga je hier nat. Louter de tafelaankleding met gele en rode kleden herinnert aan het zuiden; daarentegen is het uit zicht op de lichtjes van de Leuve haven en de boompjes onver vangbaar. Goed zittende stoelen en redelijk ruime tafels zijn overigens wel zo prettig; de muziek is voorspel baar, maar niet storend want op de achtergrond.' Een andere proever heeft juist niets met het uitzicht op de Leuvehaven en de inrichting: 'Het restaurant is gevestigd in een supermodern glazen pand met uitzicht op de Leuvehaven. Dat lijkt leuk, maar het betekent feitelijk dat je tussen de hijskra nen zit, op zich wel grappig maar niet echt pittoresk. Ze hebben wel hun best gedaan om het authentiek Spaans in te richten, maar wat mij betreft heb ben ze de plank een beetje misge slagen. Zo'n hypermodern ge bouw kun je beter modern inrich ten en niet volstoppen met gre nen kasten en tegeltjes met Spaanse spreuken. Ook planten zonder pot met het prijskaartje er nog op; dat komt niet echt ver zorgd over. En lichtelijk irritante Spaanse jengelmuziek' Zorg en aandacht De laatste proever is ondanks kri tische kanttekeningen redelijk te vreden. Hij waardeert het cijfer met een zeven en schrijft: 'Als voorge recht St. Jakobsschelpen: veel te overheersend gekruid met heel veel knoflook en pittige kruiden en tomaten. De smaak van de St. Jakobsschelpen verdween in het niets. De calamarisringen in to matensaus waren wel erg lekker. Als hoofdgerecht lamcarré met rozemarijn: mooie presentatie en lekker. De rode huiswijn is een aanrader, hij komt uit de streek Penedes, direct onder Barcelona. Ik vond de prijzen te hoog voor Op woensdag 30 maart om 20.15 uur vindt er een exclusieve voor première plaats van de film COACH CARTER in Pathé de Kuip in Rotterdam. Voorafgaand aan de film is er een live optreden van DJ Idriss (FunX Radio) en een spectaculaire basketbaldemonstratie. Kaarten voor deze speciale voorpremière van COACH CARTER zijn verkrijgbaar via www.pathe.nl of bij de kassa van Pathé De Kuip. Samuel L. Jackson speelt de controversiële basketball coach Ken Carter, die zijn onverslagen team op de bank liet zitten wegens hun slechte schoolresultaten. COACH CARTER gaat 7 april in roulatie. Het mysterie van de Sardine is een surrealistisch drama naar het gelijknamige boek van de Poolse schrijver en dichter Ste fan Themerson gefilmd door van Erik van Zuylen. Tim Boerhave, een docent filoso fie van in de veertig, ziet een zwarte hond met een sardineblik je aan zijn halsband tegen de keu kendeur opspringen. Het zal het laatste zijn dat hij zich herinnert voor de ontploffing die hem zijn benen kost. Het blijkt geen ongeluk, Tim was het doelwit van een bomaanslag. Waarom moest hem dit overko men, wat heeft hij gedaan om dit te verdienen en wie zit hier ach ter? Deze prangende vragen blij ven, aangewakkerd door een op eenstapeling van mysterieuze mensen en gebeurtenissen, door Tims' hoofd spelen. Uiteindelijk blijkt de vraag hoe verder te leven de enige belang rijke te zijn. Het mysterie van de sardine, Nederlands gesproken. Met Vic tor Löw, Renée Fokker en Ange- lique de Bruijne. Vanaf 7 april te zien in Theater Lantaren/Ven ster, Gouvernestraat 133, Rotter dam. Telefoon kassa: 010- 2772277 www.lantaren-venster nl. het gebodene.' Eerstgenoemde proever waardeert het eten met een half puntje meer, hij schrijft over het aspect eten: 'Niets nieuws onder de zon aan de Leu vehaven. El Faro Andaluz ser veert al jaren verzorgd eten tegen een redelijke prijs. Waren voor heen de borden overdreven afge laden met bijzaken die de aan dacht afleiden van het eigenlijke gerecht, inmiddels gaat men iets minder uitbundig te werk. Wij kozen voor slakken in pittige saus (gewoon goed) en knoflook soep (werkelijk perfect: zacht maar toch pittig, helder en tege lijkertijd romig van smaak), waarna als hoofdgerecht een bordje met gegrilde vis door kwam. Mooi sappig gehouden, goede zalm en een voor mij niet herken bare platvis en zeer smakelijke kabeljauw. Ook hier gewoon de gelijke kwaliteit, geen hoogvlie gers; wel met zorg en aandacht bereid.' El Faro Andaluz, Leuvehaven 73/74, Rotterdam. Telefoon (010) 414 62 13, keuken open 17.30- 22.30, ma gesloten. Eten 7.5, Service 7.5, Decor 7.4 Woensdag 30 maart 2005 WÊÊKÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ Het Nieuwe Stadsblad 13-1449 ••«SffW n Foto: Pan Sok Foto: Maarten van der Jagt Maarten van der Jagt en Els Neijts

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2005 | | pagina 15