BiKEN mm Museumfantasie op hol Liefde en onmogelijke beloften rnïfflHinffii Nieuwe Stadsblad Na 75 jaar jong zijn 3E GRENS Auteurs schrijven zichzelf Titaantjes Puberteit Gevaar van Hyves Onuitstaanbaar Hard met een glimlach Cultuurverschillen Zusterhand ALTIJD ACTUEEL: DEWEEKKRANT.NL Woensdag 17 maart 2010 - Pagina 45 75» Jong zijn. Dat thema staat centraal in de Boe kenweek van 2010. Op merkelijk in een jaar dat de Boekenweek zelf al weer de 75e verjaardag viert. Het motto voor de Week is Titaantjes - Op groeien in de letteren, waarmee verwezen wordt naar het Titaantjes van Nescio. Met dat boek is gelijk een belangrijk boek uit de Nederlandse literatuur genoemd, waarin opgroeien een belangrijk thema is. An dere voorbeelden zijn er legio. Ouder, zoals Wou tertje Pietersen van Mul- tatuli of recent, zoals Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Om het nog maar even tot Neder landse auteurs te beper ken... Joost Zwagerman is de auteur van het Boekenweekgeschenk 2010. Voor de gelegenheid verschijnt zijn Duel in een oplage van maar liefst 958.000 exem plaren. Het moest een treinreis naar Keulen worden maar doordat de trein uitviel kwam hij nooit aan. In te genstelling tot de andere passagiers had Zwager man het echter toch naar. zijn zin. Hij had tijdens het eerste deel vanuit Amsterdam zijn uitgever aan de tele foon gehad. "Joost, waar ben je, had hij gevraagd. En daarna mocht ik drie keer raden welk goede nieuws hij voor mij had. Ik raadde het niet. Ook niet nadat hij mij een aantal hints gegeven had." Met de mededeling dat hij ge vraagd werd het Boeken weekgeschenk te schrij ven was ook gelijk zo on geveer alle informatie bin nen. "Ik weet niet of het thema toen al bekend was, maar het werd mij in ieder geval niet verteld. Het idee is dat je je als au teur vrij kan én mag voe len. Ook als het thema be kend is, hoefje je daar bij het schrijven niet aan te houden." En dus kan opgroeien niet direct een thema ge noemd worden in Zwa germans boek, "Of het moet zijn doordat het over een vrij jonge museumdi recteur gaat," grijnst hij. Twee nieuwsfeiten vorm den de inspiratie voor het Boekenweekgeschenk. "Toen het Stedelijk Muse um vanwege brandgevaar moest sluiten, besloot toenmalig directeur Gijs van Tuyl als een soort an- tikraakwacht tijdelijk in het museum te gaan wo nen. Met dat gegeven sloeg mijn jongensboek fantasie op hol. Ik woon in de buurt van het museum en vroeg mij in het voor bijgaan steeds af wat hij aan het doen zou zijn." Ongeveer tegelijkertijd had Zwagerman een be- FÖT0: PETER BOER richt gelezen van een schatrijke Amerikaan die een Picasso verkocht voor 40 miljoen dollar. "Hij vond het moeilijk afscheid te nemen van het doek en nodigde zijn vrienden uit voor een diner bij het schilderij. Net als ik praat te dé man veel met zijn ar men en benen. Bij zijn af scheid van het doek sloeg hij er dwars doorheen..." Hoe dat in de roman te rugkomt, kan iedereen gaan lezen. Gratis. Tussen 10 en 20 maart krijgt de le zer, bij besteding in de boekhandel van tenmin ste 12,50 aan Neder landstalige boeken, Duel cadeau. DOOR DICKSNUDERS Televisieoptredens, interviews en fotos- hoots. In Finland was haar debuutro man zo succesvol dat Riikka Pulkkinen in een klap een publiek figuur was. Van schrijven kwam bijna niets meer. Het is nu drie jaar later en haar tweede roman is eindelijk bijna gereed. Ondertussen valt de Nederlandse lezer voor haar wondermooie debuutroman. Populair zijn in Finland is nog heel wat anders dan bekendheid in de rest van Europa genieten. Dat merkte Pulkkinen toen zij in februari door België toerde met het Chagrin d'Amour festival. "Alleen geografisch gezien zou zo'n festival bij ons al on mogelijk zijn," verbaast zij zich daags na de toer nog. "Voor het eerst heb ik elke avond een driegangen menu gehad. Voor de show wel te verstaan! En bij die show zaten soms 500 mensen naar een schrijver te luisteren" Pulkkinens aanwezigheid bij het festival kwam niet uit de lucht vallen. De lief de van een middelbare vrouw voor haar man met RiiKKA PULKKINEN ROMAN vasculaire dementie en de liefde van een jong meisje voor haar leraar Fins be palen de loop van het ver haal in De grens. Ooit deed literatuurprofessor Anja Aropalo een belofte die ze nu niet in kan lossen. Haar dementerende echtge noot heeft haar gevraagd hem te helpen te sterven als hij zich niets meer her innert. De nog maar zes tienjarige Mari in de be langrijkste andere verhaal lijn blijkt de dochter van Anja's zus Marita. Ze heeft een uitzonderlijk gevoel voor taal maar is ook geïn teresseerd in Julian, haar leraar Fins. De ongelijk waardige relatie tussen de twee is echter al bij voor baat tot mislukken ge doemd. Het zijn hoe dan ook zware thema's die Pulkkinen belicht. "Ik heb altijd eerst abstracte the ma's in gedachten. Vanuit dat thema probeer ik dan een wereld op te bouwen, zodathet concreet wordt. Dat gebeurde door de 53- jarige Anja een groot ge voel van verantwoorde lijkheid mee te geven, waardoor haar de zin van het leven niet duidelijk meer voor ogen staat. An ders maar ergens ook weer vergelijkbaar met de ge voelens van Mari. "Ze ge looft dat het haar bestem ming is te sterven. Volgens mij is dat een gevoel dat je alleen op die manier kunt hebben als je zo jong bent als zij. Het is een. meisje dat eigenlijk iemand nodig hééft die haar door elkaar schudt. Volgens mij reali seert ze zich dat aan het einde wel." Aan haar eer ste roman werkte Riikka Pulkkinen niet minder dan zes jaar. "Ik wist toen natuurlijk nog niet dat het uitgegeven zou worden," nuanceert zij. "Tussen door heb ik gewoon moe ten studeren en heb ik ty pische studentenbaantjes gehad." Je zou verwachten dat het schrijven, toen er eenmaal een contract was getekend, makkelijker zou gaan. "Dat was dus niet zo," blikt zij terug. "Ik was als verlamd. Het leek wel of ik al mijn zelfvertrou wen verloren was; ik moest als het ware weer leren schrijven." Dat is uit eindelijk gelukt Op de in houd van haar tweede ro man gaat Pulkkinen nog niet al te diep in. "Maar op een bepaalde manier ko men thema's wel terug. Een bijzondere relatie met de tijd is voor mij altijd iets interessants." Riikka Pulkkinen, De grens, Arbeiderspers, 19,95. Ter gelegenheid van de 75e Boekenweek geeft het CPNB het jubileumboek Titaan- tjes waren we - Schrijvers schrijven zich- wm" zelf uit. Aansluitend bij het thema van de Boekenweek is 75 Nederlandse en Vlaam se auteurs gevraagd een brief te schrijven aan hun jonge ik. De vraag die de schrij vers zichzelf daarvoor moesten stellen was: 'wat had je toen willen weten wat je inmiddels te weten bent gekomen?' Het resultaat van die vraag en de inspanningen van al die auteurs is een 300 pagina's dik boek, waarmee een bijzonder beeld gegeven wordt van schrij vers die de hedendaagse Nederlandse literatuur vormgeven. Uiteenlopend van Abdelkader Benali tot Remco Campert en van Joke van Leeuwen toe Kristien Hemmerechts. Jeugdfoto's van al die auteurs maken dat beeld compleet. Zolang de voor raad strekt is het boek vanaf de Boekenweek in de boekwinkel verkrijgbaar. Alleen tijdens de boekwinkel is het ook als e-book te downloaden. Beide varianten kosten 10 euro. Al eerder verscheen het verzameld werk van Nescio. Speciaal in het kader van het thema van de 75e Boekenweek is het eerste deel daarvan nu als Verzameld proza en nagela ten werk in een aparte uitgave herdrukt. Maar liefst 900 pagina's in een schitterde ge bonden uitgave tegen een heel redelijke prijs. Daarin tal van toppertjes uit de Nederlandse literatuur, zoals De Uitvreter, Titaantjes en Mene Tekel. (GA van Oorschot, 25,-) Orlando, de nieuwe imprint van AW Bruna, heeft een vliegende start gemaakt. Als Een lang weekend van Joyce Maynard een voor bode is van wat verwacht mag worden, dan is Orlando een blijvertje. Het is de 13-jarige Henry door wiens ogen de lezer de gebeurte nissen ziet. Maar ook de Henry die inmiddels de volwassenheid heeft bereikt en terugblikt op het weekend dat zijn moeder Adele en hij Frank Chambers leerden kennen. Henry is een wat eenzame jongen die samenwoont met zijn la biele moeder. Hij doet moeite zijn moeder op te beuren maar dat heeft weinig resultaat. Alles wordt anders als de hevig bloe dende Frank Chambers Henry om hulp vraagt. (Orlando, 18,95, tot 31/5 15,-) Het boek is te goedkoop om er het Boeken weekgeschenk bij cadeau te krijgen. Jammer eigenlijk, want Blond 15 van Heieen van der Kamp is een boek dat bij uitstek over op groeien in de eenentwintigste eeuw gaat. In het boek staan sociale netwerken op internet, zoals Hyves en Facebook, centraal. Recher cheur Brit Franken onderzoek de brute moord op een meisje dat in het Vondelpark gevonden is. Gescalpeerd. Zij moet en zal de moordenaar vinden maar ontmoet bij haar onderzoek hevige tegenstand. (Verbum, 9,95) Opgroeien is voor Mathilda Savitch, in de ge lijknamige roman van Victor Lodato, bepaald geen makkie. Haar oudere zus Helene is over leden en sindsdien zijn haar ouders onaan- spreekbaar. De 13-jarige is echter veel meer dan een klein meisje. Voor haar omgeving zal ze best irritant zijn, voor de lezer is het een geweldig persona ge. Mathilda kiest er bewust voor onuitstaanbaar te zijn en weet daarvoor onverwachte streken uit te halen. Maar alleen gek doen gaat ooit vervelen. Een jaar na de dood van Helene besluit Mathilda de gebeurtenissen uit de laatste maanden van het leven van haar zus te gaan achterhalen. De waarheid komt echter niet zomaar boven tafel. (J.M. Meulenhoff, 19,95) pflscio pVeczameW proza en nagelaten werk Met oprechte deelne ming-van Erling Jep- sen kan gelezen worden zonder ken nis van de voorgan ger De kunst om in koor te huilen. Wel komen dezelfde hoofdpersonen in het boek voor. Allan is onder tussen volwassen en hoort op een dag dat zijn vader is over leden. Hij is echter niet uitge nodigd voor de begrafenis. Het contact met zijn vader was definitief verbroken nadat hij over zijn beroerde jeugd geschreven had. Nadat hij zijn moeder bloemen met een kaartje 'met oprechte deelneming' gestuurd heeft, hangt zijn- prompt aan de tele foon. Op het telefoontje volgt een bezoek/samen met zijn zus Sanne. Daar komen allerlei lastige en pijnlijke vra gen op tafel. Ontroerend, soms keihard maar ook met een glimlach. (Cossee, 19,90) In Nergens thuis in het huis van mijn vader blikt Assia Djebar terug op haar eigen jeugd. Maar dan wel in geromantiseerde vorm. Fatima wordt al jong met de dood geconfronteerd als haar jonge broertje overlijdt. Het is meer dan symbolisch als ze Hector Malots Alleen op de wereld leest en er erg van onder de indruk is. Fati ma komt uit een traditionele Algerijnse gemeen- 1 schap maar de Fransen zijn heer en meester in het land. Als Fatima op de kostschool vriend schap sluit met meisjes van Franse afkomst maakt ze kennis met een totaal andere we reld. Een boek over opgroeien waarin de auteur het onder scheid tussen de ik-figuur en de schrijfster met opzet laat vervagen. (De Geus, €22,50) 'Wat zou er gebeurd zijn als...' Voor veel schrijvers is het een beginpunt om een idee voor een roman uit te diepen. Randy Susan Meyers gaat in Vleugellam terug naar haar eigen jeugd toen haar moeder haar, en vooral haar drie jaar oudere zus, waarschuw de haar vader niet binnen te la ten. In het boek laat de bijna 10 jaar oude Lulu haar vader binnen met de meest dramatische gevolgen die je je voor kunt stel len: haar moeder wordt vermoord en Lulu en haar zus Merry gaan een leven als weeskinderen tegemoet. Vleugellam is een aan grijpend maar prachtig 1 boek over de soms com plexe maar altijd hechte band tussen de twee zussen. Hoewel ze elk hun eigen toe komst ingaan blijven ze door het gezamenlijk trauma altijd met el kaar verbonden. (Artemis Co, 19,95)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 2010 | | pagina 45